eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه، ریشه ها و آسیب ها 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹یک آسیبی در بحث های آموزشی حوزه وجود دارد و آن این است که تکرار در بحث های آموزشی ما زیاد است. 🔺من از بحث خودمان مثال می زنم. ما الان میخواهیم صیغه نهی را شروع کنیم، (صیغه امر هم همینطور است). متاسفانه تقریبا سی چهل درصد مباحث در صیغه نهی را حتی بحث های مقطع خارج آن را در کتب سطح خوانده ایم. اما مجبوریم که در درس خارج، تکرار کنیم. 🔸استاد بزرگوارمان، حضرت آیت الله فاضل (ره) در درس خارجشان (که یک دوره کامل آن هزار و چهار صد - پانصد جلسه است) می فرمودند که "من در بیش از نصف این جلسات مجبورم کفایه را تکرار کنم". نصف این جلسات یعنی هفتصد، هشتصد جلسه تکراری. هفتصد، هشتصد جلسه تکرار برای حوزه ای که در سال تقریبا صد جلسه درسی دارد، معادل هشت سال تحصیلی است. پس تکرار یکی از مشکلات است. ⁉️چرا در برنامه آموزشی ما تکرار به وجود می آید؟ ریشه مساله تکرار این است که مثلا وقتی میخواهیم کفایه بخوانیم، اصول بخوانیم، سهم فلسفه را در اصول جدا نمی کنیم. وقتی جدا نمی کنیم، متوجه نمی شویم که این بحث اصولی ما متوقف بر این چهار تا مساله فلسفی است. ما اگر در جای خودش مثلا چهل تا مساله ای را که بحث های اصولی متوقف بر آنهاست، خوب یاد بگیریم کلی از تکرار ها حذف می شود. ➖مثلا در مبحث نواهی، برای بحث از «لاتفعل» باید زجر حقیقی و زجر اعتباری را بدانیم. در امر، بعث حقیقی و اعتباری را بدانیم. نسبت بعث را با اراده باید بدانیم. نسبت زجر را با اراده باید بدانیم. این چند مبحث، خودش اصولی نیست. اگر من در فلسفه این بعث حقیقی و بعث اعتباری را خوب یاد بگیرم. و زجر حقیقی و اعتباری را خوب یاد بگیریم و موجود را به حقیقی و اعتباری تقسیم کنیم و احکام موجود حقیقی را از احکام موجود اعتباری تفکیک کنیم، بعد که وارد بحث اصول میشوم، دیگر نیاز نیست که آن مباحث را تکرار کنیم. 📌یا مثلا من الان بخواهم «لاتفعل» بگویم. «لاتفعل» مربوط به بحث معنای حرفی است. فرق معنای حرفی و معنای اسمی چیست؟ اگر در جای خودش من این مطلب را خوب یاد گرفتم که هیئات در مقابل مواد تکلیفشان چیست؟ دیگر لازم نیست وقتی به «افعل» می رسم، این مباحث را تکرار کنم. در مفاهیم هم بحث معنای حرفی، ثمره دارد. در آنجا بحث می شود که آیا می توان معنای حرفی را تقیید زد یا نه؟ قید به ماده می خورد یا به هیئت می خورد؟ هیئت قابل تقییداست یا قابل تقیید نیست؟ ▪️اصل مساله این است که باید بتوانیم حیث فلسفی این مطالب را تبیین کنیم. مثال دیگری از مبحث مفاهیم عرض کنم. همه بحث بر سر این مطلب است که آیا قید علت انحصاری است یا نه؟ تمام نکته آخوند در کفایه بر سر یک جمله است که آیا سنخ علت انحصاری با سنخ علت غیرانحصاری تفاوت دارد یا نه؟ در علیت تاثیری ندارد که علت منحصره باشد یا نباشد، و چون یک سنخ بیشتر نیست، اطلاق گیری امکان ندارد. لذا از همین جا آخوند مفاهیم را خراب کرده است. الان تمام مساله این است که شما بتوانید علیت را تصویر کنید. فرق علت انحصاری و علت غیر انحصاری را ببینید. 🔺عناصری در استنباط حکم خدا وجود دارد که به این عناصر، عناصر مشترکه گفته می شود که همان علم اصول است. دلیل حجیم شدن این علم اصول این است که سهم آن قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش رسیدگی نمی کنیم. 🔹اگر کسی این قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش یاد گرفت و بر آنها مسلط شد، وقتی وارد علم اصول می شود، دیگر لازم نیست که آنها را تکرار کند. تکرار کردنی که هم خودش مضر است و هم طلبه متوجه نمیشود به کجا رسید، چون اختیار مبنا نکرده است. 📆 درس خارج ۹۸/۶/۲۴ @albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده در دو فصلنامه تخصصی با عنوان: حکم الغرر فی العقود غیر المعاوضیه 📌یکی از پر کاربرد ترین قواعد فقهی، قاعده نفی غرر می باشد و در عین اهمیت و استفاده وافر از آن، مصون از اختلاف و نزاع اصحاب فقاهت نمانده است. این اختلاف رای در جریان این قاعده از عقود غیر معاوضی همانند وکالت و نکاح می باشد. نگارنده این اثر در این نوشتار فصیح عربی، روایات مربوطه را در وهله اول مورد تحلیل و بررسی قرار داده سپس در نهایت با ذکر استدلالات خود، جریان این قاعده در عقود غیر معاوضی را اثبات می‌کند. 🔶برشی از برخی توضیحات مقاله🔶 🔰قــد اســتدل کثیــر مــن الأصحــاب بنهــی النبــی عــن الغــرر علــی البطلــان فــی العقــود غیــر المعاوضیــۀ المتضمنــۀ للغــرر، و قــد صــرّح الشــیخ الانصــاری بذلــک حیــث قــال: "ان الدائــر علــی ألســنۀ الأصحــاب نفــی الغــرر مــن غیــر اختصــاص بالبیــع، حتی انهم یستدلون به فی غیر المعاوضات کالوکاله" 🔰ان الغــــرر بعــــد الغــــاء الخصوصیــــۀ المبادلــــۀ و المعاوضــــۀ مــــن موضوعــــه، یعّــــم جمیــع العقــود و القــرارات حتــی غیــر المعاوضیــۀ منهــا، فـلا وجــه لحصــر نهــی النبــی بالعقــود المعاوضیــۀ . علیه السلام @albayann
🔹بعضیها هستند که به خاطر نداشتن فهم سیاسی و تحلیل سیاسی, در جهنم می افتند; البته یک عده هم به خاطر اغراضشان به جهنم می افتند; اما بعضیها خیلی غرض هم ندارند, ولی به خاطر نفهمیدن و نداشتن بصیرت, در جهنم واقع می شوند; 🔸 لذا امیرالمومنین (ع) در جنگ صفین فرمود: ( لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر). این دو کلمه در کنار هم بصیرت و پایداری چه زیباست ! اگر این دو با هم بودند, این پرچم برافراشته خواهد ماند; یک نمونه اش عمار یاسر بود و نمونه های فراوان دیگری نیز وجود دارد. 🔺 امروز بصیرت به تعبیر عرف رایج همان تحلیل سیاسی و فهم سیاسی است. باید بفهمیم دشمن کجاست, دوست کجاست; دشمن کیست, دوست کیست؟ خیلی از شماها در دوران جنگ تحمیلی به جبهه رفته اید. گاهی انسان در واحدی نشسته, صدای توپخانه می آید; آدمهایی که ناواردند, اصلا نمی دانند صدا از کدام طرف است و دشمن کجاست. اگر این آدم ناوارد را پشت توپخانه بگذارند و بگویند آتش کن, یک وقت می بینید که روی جبهه ی خودی آتش ریخت! می داند که عراق در غرب ایران است; اما آیا دشمن همیشه در غرب بود؟ گاهی در جنوب و گاهی در شمال بود; باید انسان بداند دشمن کجاست. وقتی که دانستید, راحت آتش می ریزید و به هدف می زنید; اما وقتی که نشناختید, آتشتان روی سر خودیها می ریزد. 👈یک عده به خاطر عدم بصیرت و عدم فهم و عدم تشخیص, با برخی از اغراض و ضعفهای اخلاقی تواءم شود; که اگر شد, واویلاست! وظیفه, سنگین و کار, بزرگ است 📚بیانات مقام معظم رهبری در جمع علما و روحانیون استان گیلان 11/2/ 1380 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عالم نور آن قدر که این انسان ؛ این حیوان دو پا ، در عالم فتنه و فساد می کند هیچ موجود دیگری نمی کند . و آن قدری که این حیوان دو پا محتاج به تربیت است هیچ حیوانی محتاج نیست . 🔸 تمام انبیا از اول تا حالا ، تا خاتم ، از آدم تا رسول اکرم برای یک مقصد آمدند ، و آن مقصد این است که این حیوانات را انسان کنند . مقصد این است . تمام کتابهایی که از آسمان برای انبیا آمده است که بزرگترش قرآن کریم است 📌همین یک مقصد را دارد که این انسانهایی که در این ظلمات واقع شده اند ، غرق شده اند در دنیا ، همه توجهشان به خودشان است ، هر چه می خواهند برای خودشان می خواهند ، اصلا پیششان مطرح نیست یک چیز دیگری غیر از خودشان ، آنها می خواهند اینها را از این ظلمتها نجات بدهند ؛ به عالم نور برسانند 📌ظلمتهای زیاد ؛ ظلمات ، آیه شریفه این طرفش را ظلمات می فرماید « الله ولى الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النور » آن طرف را نور می فرماید ، این طرف را ظلمات . ظلمتها زیاد است . 👈🏻 تاریکی هایی که بشر به آن مبتلاست . چه تاریکی هایی که در نفس خودش هست ، و در باطن خودش هست ، و چه تاریکی هایی که در جامعه هست . اینها زیادند . از اینها وقتی انسان تخلص پیدا کرد ، نور یک امر واحد است . همه به یک مبدا واحد به یک مبدا نور باید برگردند . @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔰 استاد آیت الله فرحانی وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ 💠آینده حرکت تاریخ، مال امام زمان است... @albayann
💠 🔺پس از شرح فصوص ياد شده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آن جناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى‌فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود[ گوینده علامه شعرانی است ]: 👈🏻اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى‌داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند . 📚هزار و يك كلمه،كلمه ۳۰۳ . @albayann
خاطره ورود به حوزه .mp3
487.8K
🔊 🔺خاطره ای جالب از ورود آیت الله فرحانی به حوزه علمیه و آشنایی ایشان با منظومه فکری امام خمینی (ره) @albayann
💠چالش های اسلام و فلسفه غرب 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
💠چالش های اسلام و فلسفه غرب 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🏷چالش های اسلام و فلسفه غرب 🔰آیت الله فرحانی: 1️⃣ در چالش اول اسلام با غرب، اسلام بین چهار کانون تمدنی متولد شد ؛ 🔺ایران و روم و مصر و صنعاء ،که همگی از سابقه ای قوی برخوردار بودند. 👈🏻امروز شما آثار دانشمندان تمدن شناس را ببینید ؛ افرادی مثل ویل دورانت ، گوستاو لوبون یا تویین بی که با اینکه چند سال قبل از انقلاب از دنیا رفت اما نظراتش در بحث تاریخ تمدن همچنان در دانشگاه ها بسیار حاکم است . این ها اعجاب دارند از اینکه اسلام یک سلول زنده بوده که نبی اکرم در مدینه تاسیس کرده و در کمتر از دو دهه همه تمدن ها را منفعل کرده است ! 🔹 لذا برخی از اسلام شناسان غربی میگویند در بین ادیان جهانی (اسلام و مسیحیت و بودا) نکته ای که اسلام را متمایز میکند👈🏻 سرعت آن است . مسیحیت جهانی شد اما چند صدسال بعد از عیسی (ع) ؛ اما اسلام ظرف دو دهه جهانی شد . 🔸 در این چالش از آنجا که اسلام بین چهار کانون تمدنی بود آثار اندیشه آن تمدن ها در دامن اسلام میریخت ؛ برای اینکه این اندیشه ها پالایش شود و سره از ناسره اش جدا شود ، چاره ای نبود از اینکه وجود مقدس امام باقر و امام صادق علیهما السلام ، نهضتی را تاسیس کنند . 📌در این نهضت هم رویکرد تقریبی داشتند نه رویکرد شیعی ؛ ائمه مذاهب اربعه را آوردند سر درس و گفتند بنشینید یاد بگیرید از اسلام دفاع کنید ، نه از شیعه از اسلام ؛ این نهضت که راه افتاد ، شروع کرد آثار افلاطون و ارسطو را سامان داد . این مقابله اسلام بود با غرب در چالش اول ، به مدیریت امامین صادقین علیهماالسلام. 2️⃣ چالش دومی که اسلام با غرب داشت آقای طباطبایی متوجه شد . متوجه شد که جریان فلسفه اسلامی توسط صدرالمتالهین به اوج خودش رسیده و صدرا توانسته یک سازمان فلسفی بوجود بیاورد ولی خب این در دامن اسلام است . 👈🏻همزمان با کاری که صدرا داشت در دوره صفویه در ایران انجام میداد رنسانس اتفاق افتاد و اروپا رفت به سمت دیگری. یک چالش ضد دینی در اروپا بوجود آمد و یک چالش کثرت گرایی در فکر و اندیشه در اروپا حاکم شد . 👈🏻از طرفی هم سوسیالیست ها و مارکسیست ها داشتند کار میکردند که یک چالش الحادی بوجود آمد . 🔺علامه طباطبایی دید اینطرف چالش الحادی است ، طرف دیگر چالش ، حداکثرش به تعبیر امام اسلام آمریکایی و دین سکولار است . دید چاره ای ندارد که هسته قوی علمی تشکیل داده و از دین دفاع کند در مقابل ژرژ پلیتزر ، سارتر ، دکارت ، کانت و.... 🔺چالش دوم را در مقابله با فلسفه غرب و شرق آقای طباطبایی توانست با این هسته مدیریت کند . البته در این مدیریت امام هم دخیل بود . شهید مطهری میگوید من از امام هم استفاده کردم که ما در درس خارج نشان دادیم که کجاها استفاده کرده است . 3️⃣ چالش سوم ، چالش اسلام با استکبار در زمان کنونی است . 👈به تعبیر زیبای حضرت آقا در بیانیه گام دوم زمانی که اسلام متولد شد جهان دوقطبی شد، سه قطبی ؛ در اثر رشد انقلاب قطب مارکسیسم حذف شد و الان جهان دو قطبی است، که یک قطبش اسلام است . ➖این چالش اسلام با استکبار را آقا میگوید حوزه علمیه باید مدیریت کند . چطور مدیریت کند ؟ با روشن کردن تکلیف علوم انسانی ! این مطالبه ی رهبری از حوزه هاست . 💠منبع:بیانات استاد فرحانی در زمینه نقش علامه طباطبایی در امتداد حکمت @albayann
📣 ▪️ بزرگداشت حضرت آیت الله بهجت(ره) 🔰 سخنران: استاد آیت الله فرحانی 📍مکان: رشت_تالار مرکزی شهر 📌 دوشنبه ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه @albayann
البیان
📣 #اعلام_مراسم ▪️ بزرگداشت حضرت آیت الله بهجت(ره) 🔰 سخنران: استاد آیت الله فرحانی 📍مکان: رشت_تالا
💠امتداد حکمت، عامل انقلاب 🔰استاد آیت الله فرحانی : ➖در انقلاب اسلامی، امام و اندیشمندانی از شاگردان امام مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و مقام معظم رهبری توانستند عمیق ترین اندیشه های فلسفی را امتداد بدهند و با آنها جامعه را حرکت دهند و انقلاب را پیش ببرند. 📌دفاع مقدس هم همینطور، امتداد تفکر امام بود. ➖مقام معظم رهبری، در این زمینه توحید را مثال می زنند و می گویند؛ توحید یک مسئله صرفا ذهنی و فلسفی نیست؛ بلکه باید نمودی در عمل و در متن جامعه داشته باشد، و عبودیت غیر خدا را برای فرد و جامعه نفی کند. این شد پشتوانه فکری انقلاب. 👈🏻ایشان درباره توسعه هم همین مطلب را می فرمایند و مطالبه می کنند. 🔹 ایشان می فرماید : توسعه مبتنی بر علم است، و علم مبتنی بر فکر، و فکر نیز نشأت گرفته از فلسفه. لذا تا وقتی بین فلسفه و فکر و علم ارتباط برقرار نکرده باشیم نمی توانیم فضای علمی و توسعه را مدیریت کنیم. 🔸این مطالبه ایشان است از حوزه و دانشگاه انقلابی، ایشان حوزه و دانشگاه انقلابی را مجموعه ای می دانند که مبانی را قوی کسب کرده باشند، و بر اساس آن نگرشی کسب کرده باشند، و بر اساس آنها برای اداره جامعه (تولید علم) تلاش کنند. 📆 بزرگداشت حضرت آیت الله بهجت @albayann
💠ایشان ( علامه طباطبایی ) هر ساله به مشهد مشرف می شد حتي در پنج شش ماه آخر عمر با همه کسالتی که داشت به مشهد مشرف شد . 📌يکي از بستگان نزديك ايشان مي گفت : « با آغوش باز با آن کهولت سن و کسالت ، جمعيت را مي شکافت و با علاقه ضريح را مي بوسيد و توسل مي جست که گاهي به زحمت او را از ضريح جدا مي كرديم ايشان مي گفت : « من به حال این مردم که این طور عاشقانه ضریح را مي بوسند ، غبطه مي خورم 🔸 فرزند ایشان نقل مي کردند : در سال آخر حیاتشان به دلیل کسالتی که داشتند و بنا به تأکید و توصیه پزشک مخصوص نمي خواستیم که ایشان به مشهد مقدس بروند . ولي ايشان اصرار داشتند و رفتند . پس از مراجعت از مشهد ، به ایشان گفتم سرانجام به مشهد رفتید ، فرمود : « پسرم جز مشهد کجاست که آدم بتواند دردهایش را بگوید و درمانش را بگیرد ؟ » 🔺چهارشنبه؛ روز مخصوص زیارت حضرت رضا علیه السلام 🌱اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏. علیه السلام @albayann
لوح پژوهشی.jpg
13.87M
📘لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که از این پس به صورت ماهیانه منتشر خواهد شد، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره اول خود، مطالبی از سه علم رئیسی فقه ، اصول و فلسفه ارائه شده است. 💠مطالب شماره اول به شرح ذیل می باشد: 1⃣ تبیین حقیقت بیع از منظر شیخ انصاری بر مدار منطق اعتباریات تقریری از درس خارج فقه استاد آیت الله فرحانی 2⃣ فرآیند اصولی تغییر قبله به مسجد الحرام به قلم حجةالاسلام والمسلمین موالی زاده استاد سطح عالی حوزه 3⃣ اهمیت مکتب شیراز در صدرا پژوهی معاصر به قلم دکتر سید احمد حسینی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
البیان
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه فقهی امیرالمومنین و مدرسه تخصصی فقه نظام برگزار
📣هم اکنون در حال برگزاری 📚 فقه نظام سیاسی 📆پنجشنبه هر هفته ساعت 12 🌐لینک ورود https://meet.google.com/hyu-tvhf-ysx
💠قيام الله ، تنها موعظه خداوند 🔸 ما باید همیشه توجه به این داشته باشیم که آنچه هست از خداست (لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ) هر چی هست از اوست . اگر ما توانستیم این مطلب را به قلب خودمان وارد کنیم که هر چه هست از اوست ، دیگر نه از شکست می ترسیم ، نه از چیز دیگر . همه از اوست ، و اگر این معنا در قلب ما حاصل باشد شکست هم نیست تو کار . 🔹 برای خدا قیام کنید إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ ، از تمام موعظه ها خدای تبارک و تعالی انتخاب کرده این یک موعظه را : قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ یعنی همین یکی را من موعظه میکنم ، چون همه چیز تو اینجاست إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ همه چیز در قیام الله است . قیام لله معرفت الله می آورد . قیام الله فدایی برای الله می آورد . قیام الله فداکاری برای اسلام می آورد . 📌 همه چیز در این قیام لله است ، و لهذا تنها موعظه ای که و انتخاب کرده خدای تبارک و تعالی از بین موعظه ها همین موعظه است که آن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى اجتماعی و انفرادی قیام لله بکنید . انفرادی برای وصول به معرفت الله ، اجتماعی برای وصول به مقاصد الله . 📚صحیفه امام ج ۱۸ ص ۱۲۶ @albayann
آیا بسم الله هر سوره مختص همان سوره است؟.mp3
4.65M
🎙 ⁉️از نظر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استدلال کسانی که بسم الله هر سوره را مختص همان سوره می دانند چیست؟ 📌جواب ایشان به آن استدلال چگونه است؟ ❔نقد حضرت امام خمینی(ره) به آیت الله تبریزی مربوط به کدام قسمت می باشد؟ @albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⁉️از نظر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استدلال کسانی که بسم الله هر سوره را مختص همان سوره م
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹از نظر آیت الله تبریزی دلیل کسانی که قائل هستند بسم الله در هر سوره مختص به همان سوره می باشد این است که بسم الله الرحمن الرحیم از یک طرف در اول هر سوره نازل شده است و تعدد نزول وجود دارد و از طرف دیگر وقتی این الفاظ قرآنی خواهد بود که به قصد آنچه که جبرئیل بر قلب پیامبر اکرم نازل کرده است قرائت شود و جبرئیل در هر سوره ایی که نازل شده است بسم الله ای غیر از بسم الله سوره دیگر را قرائت نموده 📌 لذا زمانی قرآنیت این الفاظ قطعی خواهد بود که آن چه را جبرئیل قرائت کرده است قصد بشود و اگر قاری قصد خود را تعیین و مشخص ننماید دیگر قرائتی را که جبرئیل انجام داده است قصد نکرده و اگر بسم الله الرحمن الرحیم را هم استعمال کند دیگر بسم الله آیه آن سوره نخواهد بود بلکه آن الفاظ اساسا آیات قرآن نمی باشند. 🔸آیت الله فرحانی در مقام اول، استدلال را از نظر ایشان بیان می کنند و بعد از آن جواب آیت الله تبریزی به آن دلیل را تبیین می فرمایند. و همچنین در قسمت پایانی صوت نیز، نقد حضرت امام خمینی(ره) به آیت الله میرزا جواد آقا ملکی را مطرح می نمایند. @albayann
💠بی مایه فطیر است. طلبه ی جوان و فاضل, هم باید درس خودش را خوب بخواند, هم باید مطالعات اسلامی را عمق بدهد.... @albayann
البیان
💠بی مایه فطیر است. طلبه ی جوان و فاضل, هم باید درس خودش را خوب بخواند, هم باید مطالعات اسلامی را عمق
🔺رژیم پهلوی در طول تبلیغات متوالی خود, به قشر دانشگاهی و قشر دور از روحانیت و به قول آن روزها قشر متجددان این طور تفهیم کرده بود که کسانی که عمامه سرشان است, در دستگاهشان از علم و سواد خبری نیست! 🔹شما این برداشت را در کنار تفکر روحانی در حوزه های علمیه بگذارید, که وقتی می گویند ((علما)), اصلا این کلمه به علمای حوزه ی علمیه منصرف می شود. ببینید بین این دو برداشت, چه قدر تقابل وجود دارد. آیا ممکن بود اینها با هم کنار بیایند؟ او خودش را نمونه و نماد عالم می داند, اما این اصلا او را اهل علم نمی داند! 📌البته نمی شد آن دانشگاهی را ملامت کرد; او که نمی دانست شما چه درسی دارید می خوانید. این ظرافتها و دقتهای علمی, این پیچ و خمهای ماهرانه ی رسیدگی به یک مساءله ی فقهی یا اصولی, از دسترس او دور بود; اینها مربوط به حوزه های درس ماست; او که اینها را ملتفت نمی شد. 🔸 اگر کسی فلسفه یی بلد بود و دو کلمه بر زبان میآورد, برای او جاذبه داشت; اما از فقه و مبانی فقهی و متد فقاهت و امثال اینها سر در نمیآورد. با علمای خیلی عمیق هم روبه رو نمی شد; احیانا ممکن بود در خانه ی خود یا در منزل پدری یا در مجلس روضه, پای یک منبر هم بنشیند که منبری آن خیلی عمیق و اهل علم نبود; لذا آن نظریه تاءیید می شد. ✅شروع نهضت اسلامی و ورود فضلای جوان به محیطهای دانشگاهی, بکلی این تصور را به هم ریخت, دیدند نه, اینها اهل علمند و اهل فکرند, اهل منطق و استدلالند. بسیاری از مبانی تفکرات فلسفی که در دانشگاهها به صورت مسلم در آمده بود مبانی مارکسیستی, اصول دیالکتیک و امثال اینها یک طلبه ی فاضل جوان میآمد و آنها را مثل پنبه ی حلاجی به باد هوا می داد; فهمیدند نخیر, این جا مرکز علم است. 🔺عده ی زیادی از دانشجویان شایق شدند که بیایند در حوزه ها درس بخوانند و آمدند . به حوزه ی قم فراوان آمدند, به حوزه ی مشهد آمدند, حوزه های دیگر هم رفتند, ➖لذا وجهه ی علمی پیدا شد. تا چه موقع این وجهه باقی می ماند؟ تا آن وقتی که این نسل همواره در مقابل سوالهای خود پاسخ عالمانه بشنود. 👈عزیزان من! ما به این احتیاج داریم; بی مایه فطیر است. طلبه ی جوان و فاضل, هم باید درس خودش را خوب بخواند, هم باید مطالعات اسلامی را عمق بدهد; تفسیر را عمیقا مطالعه کند, خودش را با فلسفه آشنا کند و از تاریخ مطالب زیادی بداند. @albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام محمد علی کرامت در دو فصلنامه تخصصی با عنوان: اولی الاوائل بودن اصل امتناع تناقض یا اصل واقعیت 📌 به گفته حکمای اسلامی، اولین سنگ بنای شناخت و ادراک بشریت، قاعده امتناع اجتماع و ارتفاع نقیضین است.طبیعی است اولی الاوائل بودن آن مرهون اولی بودن بداهت آن است . بدیهی اولی، قضیه‌ای است که از اولیات تشکیل شده است و غیر اولی، قضیه‌ای است که از غیر اولیات تشکیل شده است. اولیات یا بدیهیات اولیه، قضایایی است که بالذات مورد تصدیق و یقین عقل قرار می‌گیرد؛ یعنی چیزی که باعث یقین به آنهاست ذات آنهاست، نه امر دیگر. نگارنده این قاعده را با قاعده دیگری که همان اصل واقعیت است مقایسه و تحلیل میکند و در نهایت همراه با تفکیک مقام و حیث این دو قاعده رای نهایی خود را ذکر می‌کند. 💠برشی از برخی توضیحات مقاله💠 🔰 در هــر گــزاره نظــری عناصــری وجــود دارد کــه بایــد بــه گــزاره هــای بدیهــی برگــردد. همــه گــزاره هــای بدیهــی نیــز بــه اولیــات برمــی گردنــد و ام القضایــا نیــز قاعــده امتنــاع اجتمــاع نقیضیــن اســت اما سوال این است که قضیه "هستی هست" نیز محتاج این قاعده است؟.... 🔰 در مقــام تصــور، اصــل امتنــاع نقیضیــن مقــدم اســت زیــرا مــی تــوان فــرض کــرد کــه هــم یــک هســتی یـا کثـرت وجـود دارد و هـم وجـود نـدارد یعنـی خـود اصـل واقعیـت هـم در مقـام تصــور وابســته بــه اصــل امتنــاع نقیضیــن اســت. پــس در مقــام اجــرای قاعــده امتنــاع نقیضیــن در خــارج و واقــع، حتمــا بایــد یــک واقعــی وجــود داشــته باشــد. @albayann
💠امام واقعاً یک معلم بود. 🔸 امام یک معلم اخلاق بود. تا این حادثه‌‌‌‌‌‌ی عظیم، با این عظمت، با این حجم پیدا شد، از همان ساعت اول تو خیابان اثرش در روحیه‌‌‌‌‌‌ی مردم فهمیده شد، 🔹 امام فوراً درد را احساس کرد، درمانش را بلافاصله داد: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». 📌این معنایش این بود که فرماندهان مسلحی که این همه سختی کشیده بودند، این همه رنج برده بودند، آن خون دلها را خورده بودند، چقدر شهیدهای خوب و بزرگ ما در همین فتح بیت‌‌‌‌‌‌المقدس دادیم، بر اثر این همه مجاهدت، حالا این کار بزرگ انجام گرفته، اینها مغرور نشوند. سیاسیونی که در مساند قدرت نشسته‌‌‌‌‌‌اند، از این پیروزی بزرگی که در عرصه‌‌‌‌‌‌ی سیاسی برایشان پیدا شد، بر اثر این حادثه مغرور نشوند: «و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ اللَّه رمی‌‌‌‌‌‌»؛ 🔺من و شما کاره‌‌‌‌‌‌ای نیستیم؛ دست قدرت الهی است. من و شما وسائلی هستیم که اگر عقل به خرج بدهیم، اختیار خودمان را به کار بیندازیم، وارد میدان بشویم، از ما برای حصول این هدف استفاده خواهد شد و افتخار و شرفش برای ما میماند. 👈 اما اگر ما هم نباشیم: «فسوف یأتی اللَّه بقوم یحبّهم و یحبّونه». اینجور نیست که، بار خدا بر زمین نمیماند، پیش خواهد رفت؛ @albayann
مبانی اساسی امام خمینی ره در تفسیر قرآن.mp3
5.59M
🎙 🔰آیت الله فرحانی: 🔹محوریت انسان کامل در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) 🔸تفاوت آیت الله جوادی و حضرت امام در تفسیر دو آیه سوره فاتحه (الحمد الله رب العالیمن و ایک نعبد و ایاک نستعین) 🔺مبنای اساسی حضرت امام خمینی در تفسیر قرآن و اسماء الهی @albayann
Feqh91-100.pdf
1.32M
📚تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1400-1401 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه 91 تا 100 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
تبیین روایت امام رضا(ع)در مورد بسم الله.mp3
4.16M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹تبیین روایت امام رضا در مورد بسم الله که فرمودند( مَعْنَى قَوْلِ اَلْقَائِلِ بِسْمِ اَللَّهِ أَيْ أَسِمُ عَلَى نَفْسِي بِسِمَةٍ مِنْ سِمَاتِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هِيَ اَلْعُبُودِيَّةُ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ مَا اَلسِّمَةُ قَالَ اَلْعَلاَمَةُ .) ⁉️سالک در چه مرتبه ایی به مقام اسم الله می رسد؟ ⁉️نقش و جایگاه مهاجران الی الله در معنای بسم الله چگونه است؟ @albayann