الفلاممیم
ببین! عرفان را، قرآن را خلاصه کنی میشود فاتحه الکتاب، خلاصهتَرش لفظ «بسمالله» که عصارهاش بشود آن
پ.ن:
1- امام علی ـعلیه السلامـ :«ما فی كلام الله فی السبع المثانی و ما فیه فی البسمله و ما فیه فی الباء و ما فیه فی النقطه و انا نقطه تحت باء بسم الله».
آنچه در كلام الهی است در سبع المثانی است و آن چه در سبع المثانی است، در بسم الله الرحمن الرحیم است و آنچه در بسم الله است، در باء بسم الله است و آنچه در باء بسم الله است در نقطه آن است و من نقطه زیرین باء بسم اللهام.
2-قال سمعت رسول الله(ص) و سئل بأیِّ لُغة خاطبک ربک لیلة المعراج؟ قال: خاطبنی بلغة علی بن أبی طالب(ع) فألهمنی أن قلت: یا رب أنت خاطبتنی أم علی(ع)؟ قال: یا أحمد؛ أنا شی ء لا کالأشیاء لا أقاس بالناس ولا أوصف بالشبهات بالأشیاء، خلقتک من نوری و خلقت علیاً(ع) من نورک، فاطلعت علی سرائر قلبک فلم أجد إلی قلبک أحب إلیک من علی بن أبی طالب(ع) فخاطبتک بلسانه کیما تطمئن قلبک.
به پیامبر اکرم(ص) عرض کردم: یا رسول الله! خداوند در شب معراج به چه لغت و زبانی با شما حرف می زد؟ پیامبر(ص) فرمودند: خداوند مرا با صدای علی(ع) مخاطب قرار می داد، پس خداوند خود مرا الهام کرد که پرسیدم: پروردگارا! من با تو حرف می زنم یا با علی؟!
در اینجا خداوند متعال فرمود: ای احمد! من با هیچ چیزی قیاس نشوم و با چیزهای شبیه اشیاء هم وصف نمی شوم.
تو را از نور خودم خلق کردم و علی(ع) را از نور تو، و می دانم که تو چقدر علی(ع) را دوست می داری و محبوب قلبت می باشد پس با صدای علی(ع) با تو حرف زدم تا قلبت آرامش پیدا کند.
3-سماع: وجد و سرور و پای کوبی و دست افشانی صوفیان منفرداً یا جمعاً با آداب و تشریفاتی خاص. (فرهنگ فارسی معین ). (اصطلاح تصوف و عرفان )
دستت درست، آدمها مثل چاله میمانند. بیل اول را چه عرض کنم، غمزهی چشمی نشان داد و هوا خواهش شدم. نوار سیاهی از دوردست آمده بود و پیچیده بود به دست و بالم. داشتم به قهقرا میرفتم. چشمم را، جانم را، روحم را سیاهی پوشانده بود.
چه فرقیست بین من و آن دانشجویِ قرتی که سر به راهش کردی؟ مگر این نیست که وقتی پربکشی دستت بازتر است؛ بیشتر میتوانی آدمها را بیاوری سرِ خط. خب من هم یکی از همان آدمها.
عمارِحلب سر به راهم کرد. محمدحسین دستم را گرفت و همراه رفتیم هیئت علمدار. هنوز هم وقتی خیلی دلتنگ میشوم صدایت آرامشم است. با آن صدایِ خشدارت بلندبلند میخوانی«سر که زد چوبهی محمل» و جلویِ چشمم میآید صحبت آقا که «سر نوکر به فلک و نه درک». دستِ کم نگیر محمدحسین. نوکری مثلِ تو جایِ سرش سینهی ارباب است نه درک.
حرفِ مجلس گرمکنی نیست. شما خودتان حدیث مفصل بخوانید از آنجا که حاج قاسم «همت» خواندش؛ از آنجایی که محمدحسین وقتی رفت حاج قاسم گفت کمرم شکست.
آن صبحِ جمعه که حاج قاسم پرکشید اول کسی که فکرم رفت پیشش تو بودی. با خودم گفتم حالا چه بزمی راه انداختهاند و چه سور و ساتی برپا کردهاند آن بالا بالاها. همتِ حاج قاسم و همتِ امام خمینی کنارهم نشستهاند و گل میگویند و گل میشنفند. آقای کوثریِ بیتِ امام مینشیند به روضه خواندن و محمدحسین وسط روضه گریز میزند. و حتما گریهکناند چنین مجلسی را علیا مخدراتِ حرم.
محمدحسین همیشه برایم فرق داشته و دارد. حقاش به گردنم بیشتر از این حرفهاست. مدتی «عمارِحلب» کتابِ روی دستم بود. همانروزها که ظلمت بود و آمد و خورشید شد آنشب را. چندین بار از اول تا آخرش را خواندم، خندیدم و گریه کردم. مدتی هم شبها تفأل میزدم به عمارحلب و همراهش میشدم. آخر سخن اینکه محمدحسین، ممنونم و مدیون.
والسلامعلیمناتبعالهدی...
#شهیدمحمدحسینمحمدخانی
الفلاممیم
قال رسولالله_صلیاللهعلیهوآلهوسلم_:
عنوانصحیفهالمومنحبعلیبنابیطالب_علیهالسلام_
الفلاممیم
قال رسولالله_صلیاللهعلیهوآلهوسلم_: عنوانصحیفهالمومنحبعلیبنابیطالب_علیهالسلام_
سرلوحهیپروندهیهرمؤمندوستیومحبتعلیبنابیطالب_علیهالسلام_است.
الفلاممیم
قال رسولالله_صلیاللهعلیهوآلهوسلم_: عنوانصحیفهالمومنحبعلیبنابیطالب_علیهالسلام_
اين حديث را حافظ خطيب بغدادى در جلد چهارم تاريخ خود در صفحۀ ۴۱۰ با دقت در سند ثبت نموده است.
|الغدیر جلد اول|
الفلاممیم
گاهی وقتها عکس خود شرحی است پر سر و صدا. به قدری پرسر و صدا که گاه تشخیص برایت مشکل میشود. نمیدانی نفیر و نالهشان از حب است یا بغض.
گاهی گم میشوی میان صداهای بازار و مسجدجامع شام و میشنوی صدای آنانی که سب علی میکنند و دندان برهم میفشارند. گاه هم صدای حق حق گفتن و هوکشیدن غالیان و صوفیان از حُبشان است که گوشَت را پرمیکند.
ایستاده به بلندای تاریخ صدایش بلند است که«قومی از حب من به آتش وارد میشوند و قومی از بغض». و سروصداهاست که نمیگذارد صدا برسد به گوش آن دو قوم و برهند از جهالت.
گاهی سردرگم میشوی. قومی به تلاوت قرآن صدا بلند میکنند:
« برخی از مردم غیر خدا را همانند خدا گیرند و چنانکه خدا را بایست دوست داشت با آنها دوستی ورزند، لیکن آنها که اهل ایمانند کمال محبّت و دوستی را فقط به خدا مخصوص دارند.»
و بخواهند تو را از محبت امیرالمومنین دور کنند. و نمیدانند که حب ما به حضرت امیر، طولی است و نه در عرض خدا و رسولش. نمیدانند یا نمیخواهند بدانند که فرمود عنوان صحیفهی مومن حب علیست و تمام اعمال بدون آن بی ارزش.
گروهی دیگر صدا بلند میکنند که لا هو الا هو و هوالهو علی. چه لذتیست بالاتر از ستودن کمال. و به واسطهی این ستایشهاست که گروهی مشرک میشوند. اینان نشنیدند یا نمیخواهند بشنوند سخن امیرالمومنین را که قومی از حب من کافر میشوند.
الفلاممیم
گاهی وقتها عکس خود شرحی است پر سر و صدا. به قدری پرسر و صدا که گاه تشخیص برایت مشکل میشود. نمیدان
گروهی سوم علمایی هستند همچو علامهی امینی، میر حامد حسین و مجلسی و آقای قاضی و حضرت امام و آقا و باقی علما و عرفای ما. لبریزند از عشقِ علی و آن حب واسطهای است برای رسیدن به حضرت معبود. فرمودهاند پیمودن طریقت بدون استاد ممکن نیست و حضرت رسول فرمود که منم شهر علم و علیست باب آن.
حب حضرت امیر اصل دین و توحید است و دین نیست جز حب و ولایت امیرالمومنین.
هدایت شده از گفتمان امام
‼️ گویا چنین آیهای نیامده و ما تکلیفی نداریم!
🔰خداوند میفرماید:
«بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ اَلسَّيِّئاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» (اعراف/۱۶۸) ما آنها را با خوشیها و ناخوشیها مبتلا میکنیم، به این امید که برگردند؛ اما آنها میگویند اینها ربطی به خدا ندارد! یک وقت هم ویروسی پیدا میشود و چند میلیون انسان را مبتلا میکند؛ بالاخره دنیا همین است! و باید ساخت!
🔰اما خداوند میفرماید: همین طوری نبود که یک روز ویروسی بیاید؛ بلکه هدفمند بود!«لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»، «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»
حال از آنهایی که خدا را قبول ندارند، توقعی نیست؛ شما که قرآن را میبوسید، شما دیگر چرا؟! انگار نه انگار که اصلا خدا کارهای هست و گویا چنین آیهای نیامده و ما تکلیفی نداریم!
۹۹/۳/۶
🔹 پی نوشت:
ویروس هدفمند!!!
با هدف بازگشت به خدا و عالم معنویت!
متأسفانه با این همه مبانی محکم معرفتی که در کلام قرآن و روایات و لسان علما آمده و بارها امام خامنهای در همین اوضاع ویروس #کرونا بر جریان #معنویت و #استغفار و دعا تأکید کرده اند، باز هم در این داستان، کم توجهی میشود!!!
#سلامت_معیشت_معنویت
@gofteman_emam
حیف است دنیا تو را بدزدد.«ولا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم».
صد چهره، پنجاه چهره، هزار چهره، حرف چندین پهلو، قلم چندین پهلو، حرکات جور واجور،
دربرابر چو گوسفند سلیم
در قفا همچو گرگ آدم خوار
چه میخواهید از دنیا؟حیف است که دنیا شما را از شما بدزدد.این بیان، یک صنعتی است که یادگرفتهایم؛ ولی باید در نفس پیاده شود.
|استاد علامه حسن زاده آملی، کتاب صد و ده اشاره، اشارهی98، در شرح نمط نهم اشارات و تنبیهات|
حرفهای زائد آزار میدهد. دل را تیره میکند. خواندن داستانها و رمانها آدم را کج و معوج میکند. چرا با آنها؟! چرا قرآن نخوانیم! چرا وحدت و خلوت نداشته باشیم! چرا شب و روز یک وقتی با ملکوت عالم ننشینیم و با او نگذرانیم!
|استاد علامه حسن زاده آملی، کتاب صد و ده اشاره، اشارهی چهارم|
الفلاممیم
#شبجمعهستهوایتنکنممیمیرم
خدای عزیز و جلیل این خیمه بلند و سقف محفوظ، یعنی آسمانهای فراداشته شده و زمینهای گسترده را برای سرور جوانان جنّت، سرای اندوه و خانه غصّه، آفریده است. به عبارت دیگر پیش از آنکه ایشان متولّد گردد و حتّی پس از تولّدش تا روز قیامت، این جهان را سرای عزاداری حسین قرار داده است. و از مخلوقات خدای مهربان هر چه را که ببینی همگی شایسته و اسباب و اموری هستند که متعلّق به برپا کردنِ عزاداری در این دنیای حسینی میباشند که در زمین و زمان برقرار و گسترده شدهاند.
ای شیفتگان و دوستدارانِ امام حسین! به جانم سوگند این مطلب شایسته و دقیقی را که گفتم از عقایدی بود که در دلم جای گرفته بود، ولی جرأت و جسارتم از آشکار کردن آن و گفتنش ناتوان بود.
|ملا آقا دربندی، اسرارالشهاده، مقدمه کتاب|
هدایت شده از 📎خاصگرام📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهل کتاب متاب نیستید😁
قرآن، بر هر كتابی برای معرفت، برای هدايت بايد مقدم بشود.
ظلم اين است كه كتب فلان و فلان را ميزان كنی، قرآن را به او بسنجی؛ اين ظلم است.
عدل اين است كه قرآن را ميزان كنی، افكار عالميان را به قرآن بسنجی.
اگر غیر از این شد، بدون شک گمراهی است.
|آیتاللهوحیدخراسانی|
#شهادت_مادرم_افسانه_نیست
99/9/9
دوازدهم ربیع الثانی
شهادت حضرت زهرا_سلام الله علیها_
به روایت:
ابن شهر آشوب در مناقب و قرمانی در اخبار الدول
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
‼️ #اطلاعیه
باسمه تعالی
🔹 دوستداران حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله مکرراً جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند.
🤲 باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.
٩۹/۹/۱۱
💠 @mesbahyazdi_ir
قبول؛ همه دلتنگ میشوند. این ششماه، یکسال اصل دلتنگی ثابت شد. ولی قبول کن جنسِ دلتنگیها فرق دارد. اصلش ثابت و جنسش مختلف. به تعداد آدمها_شاید هم خیلی بیشتر_جنس دلتنگی وجود دارد.
یکی مغموم است که دور افتاده از کسب و کارش، یکی غمگین دوری از درس و بحثش هست. یکی شاید دلتنگ سنگهای کنار ساحل است و یکی مضطرب برای غذای محلیِ فلانجا. یکی دلش هوایِ چرخیدن بین کتابهای باغِ کتاب دارد و دیگری روحش پرمیکشد برای نقش و نقوش مسجدِ امامِ اصفهان.
اما حال و هوا و جنس دلتنگی بعضیها فرق دارد. بعضیها وسط این همه دلتنگی جنسشان خاصتر از بقیه هست.
الفلاممیم
قبول؛ همه دلتنگ میشوند. این ششماه، یکسال اصل دلتنگی ثابت شد. ولی قبول کن جنسِ دلتنگیها فرق دا
*
هیئتیها را همیشه دوست داشتهام. همانهایی که میکوبانندشان، همانهایی که نقدشان میکنند، همانهایی که خیلیها دوستشان ندارند، همانهایی که از یک طرف متحجر میخوانندشان و از طرف دیگر بدعتگذار.
همانهایی که اگر نشناسندت هم تحویلت میگیرند. همانهایی که بعد از هیئت در حقت دعا میکنند که:«داداش ایشالا بینالحرمین غرق خون و پیشونیشکسته ببینمت!»
میگویند مرد است و آنچه که دوست دارد. دست مریزاد بچه هیئتی هست و آقا امام حسین دیگر. آنطرف قضیه که هیچ، اما از اینطرف هیئتیها ز یاران چشم یاری داشتند، به حق که خود غلط بود آنچه میپنداشتند.
جنس دلتنگیِ هیئتیها هم خیلی ناب هست. نابتر از هرچه فکرش را بکنی. دلتنگیشان خیمهگاه هست و بینالحرمین. دلتنگیشان تل زینبیه هست و حرم ارباب و حضرتِ ساقی.
فرمود مرد است و آنچه دوست دارد، آن دنیا هم با همان محشور میشود، ولو سنگی. هیئتیها عشقشان ارباب است.
در احادیث است، آن دنیا هم محشور میشوند همینگونه. نه که از خودم بگویم در روایات است، مردم پراکندهاند و متفرق ولی بچه هیئتیها دور هم گعده میگیرند زیر سایهی عرش. شروع میکنند به روضهخواندن. صدا میآید داخل بهشت شوید، حورالعین میآید که بفرمایید بهشت! جواب نمیدهند که هیچ، سر هم بلند نمیکنند.
#وهمحُداثالحسینفیظلالعرش
شور. برای یه عاشق که دیونه ی یاره - کربلایی امیربرومند|@amirboroumand_channel.mp3
8.81M
خونه خرابم کردی،
دورت بگردم!
یادم می آید یک روز در محضر رهبر عالی قدر انقلاب بودم یکی از آقایان سوال کرد:
«درباره شهادت حضرت فاطمه(س) بالاخره ۷۵ روز بعد از رحلت صحیح است یا ۹۵؟»
رهبر عالی قدر پاسخ واقعا حکیمانه ای دادند و فرمودند:
«برای شما چه فرقی می کند کدامیک صحیح باشد خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند و بیشتر برای مادر ما عزاداری و بیان فضائل ایشان را بکنند.»
|حجتالاسلامادیبیزدی|
الفلاممیم
یادم می آید یک روز در محضر رهبر عالی قدر انقلاب بودم یکی از آقایان سوال کرد: «درباره شهادت حضرت فاطم
پاسخ به اشکال اهمیت دادن به تعدد روایات در مورد فاطمیه توسط حضرت آقا
الفلاممیم
#شبجمعستهوایتنکنممیمیرم #روضهشهزادهعلیاکبر #آسیدحسینمومنی با حال مناسب دیده شود!
این روضه را یا نبینید یا اگر دیدید حقش را ادا کنید!
الفلاممیم
این روضه را یا نبینید یا اگر دیدید حقش را ادا کنید!
واعظی در محضر ميرزاى بزرگ روضه حضرت زينب عليها السلام را مىخواند.
وقتى به اين جمله رسيد كه:
«دخلت زینب على ابن زياد…
حضرت زينب عليها السلام بر ابن زياد وارد شد…»
مرحوم ميرزای بزرگ گفته بود:
بس است!
بقيه روضه را نخوان،
بگذار گريه كنيم و حق اين روضه ادا شود!
|آیتاللهسیبویه|