انسداد - دهبان 00_00_01-00_44_32.mp3
10.69M
🎙 👤 درس و استاد
#انسداد_دهبان
جلسه 6
📅 تاریخ: 1402/03/08
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
https://eitaa.com/aletra
انسداد - دهبان.mp3
9.53M
🎙 👤 درس و استاد
#انسداد_دهبان
جلسه 7
📅 تاریخ: 1402/03/09
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
https://eitaa.com/aletra
انسداد - دهبان.mp3
10.34M
🎙 👤 درس و استاد
#انسداد_دهبان
جلسه 8
📅 تاریخ: 1402/03/10
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
https://eitaa.com/aletra
انسداد - دهبان.mp3
9.74M
🎙 👤 درس و استاد
#انسداد_دهبان
جلسه 9
📅 تاریخ: 1402/03/16
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
https://eitaa.com/aletra
انسداد - دهبان.mp3
8.5M
🎙 👤 درس و استاد
#انسداد_دهبان
جلسه 10
📅 تاریخ: 1402/03/17
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
https://eitaa.com/aletra
انسداد - دهبان.mp3
9.8M
🎙 👤 درس و استاد
#انسداد_دهبان
جلسه 11
📅 تاریخ: 1402/03/20
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
https://eitaa.com/aletra
انسداد - دهبان.mp3
8.35M
🎙 👤 درس و استاد
#انسداد_دهبان
جلسه 12
📅 تاریخ: 1402/03/21
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
https://eitaa.com/aletra
انسداد - دهبان.mp3
9.87M
🎙 👤 درس و استاد
#انسداد_دهبان
جلسه 13
📅 تاریخ: 1402/03/22
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
https://eitaa.com/aletra
انسداد - دهبان.mp3
11.52M
🎙 👤 درس و استاد
#انسداد_دهبان
جلسه 14
📅 تاریخ: 1402/03/23
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
https://eitaa.com/aletra
انسداد - دهبان.mp3
9.64M
🎙 👤 درس و استاد
#انسداد_دهبان
جلسه 15
📅 تاریخ: 1402/03/24
صوت دروس مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/mfihseda
https://eitaa.com/aletra
الفائق.pdf
141.1K
نمودار کل الفائق
تهیه شده توسط استاد دهبان
ویرایش طلبه فاضل آقا محمد صادق رحمانی
https://eitaa.com/aletra
تمهید اصول استاد دهبان جلسه ۱ و ۲.mp3
16.98M
🔺️تمهید اصول استاد دهبان
🔅جلسهی اول و دوم
♻️ویژه شروع تحصیل اصول فقه
@aletra
تمهید اصول استاد دهبان، جلسه سوم و چهارم_14.mp3
37.16M
🔺️تمهید اصول استاد دهبان
🔅جلسهی سوم و چهارم
♻️ویژه شروع تحصیل اصول فقه
@aletra
تمهید اصول استاد دهبان، جلسهی ۵ و ۶_15.mp3
36.6M
🔺️تمهید اصول استاد دهبان
🔅جلسهی پنجم و ششم
♻️ویژه شروع تحصیل اصول فقه
@aletra
تمهید اصول استاد دهبان،جلسه هفتم و هشتم_16.mp3
39.01M
🔺️تمهید اصول استاد دهبان
🔅جلسهی هفتم و هشتم
♻️ویژه شروع تحصیل اصول فقه
@aletra
تمهید اصول فقه، استاد دهبان جلسه نه و ده_17.mp3
38.05M
🔺️تمهید اصول استاد دهبان
🔅جلسهی نهم و دهم
♻️ویژه شروع تحصیل اصول فقه
@aletra
تمهید اصول استاد دهبان جلسه یازده و دوازده_18.mp3
43.29M
🔺️تمهید اصول استاد دهبان
🔅جلسهی یازدهم و دوازدهم
♻️ویژه شروع تحصیل اصول فقه
@aletra
#فهم_متون_علمی
🔸️پیش مطالعه و مطالعه در پایه های بالاتر بخاطر عمق و وسعت کتب کمی متفاوت از دروس پائین تر است.
🔸️با اجرای ۱۰ مرحله زیر می توان فهم متون علمی و مشکل، را تا حد زیادی ساده کرد:
۱. نگاه اجمالی و روزنامه وار به متن.
۲. تعیین تعداد جملات متن و نوع جملات، اعم از ساده، شرطیه یا استفهامیه.
۳. ترجمه دقیق تک تک واژه ها و لغات متن.
۴. ترجمه دقیق و تحت اللفظی تک تک جملات.
۵. ترجمه آزاد و روان جملات.
۶. فهم کلی متن.
۷. دسته بندی و شماره گزاری مطالب موجود در متن.
۸. ریختن مطالب در قالبهای منطقی، مانند: صغری و کبری و نتیجه و قیاس استثنایی و . . . .
۹. ارزیابی و نقد و بررسی مطالب.
۱۰. اظهار نظر و انتخاب نظر برای خود.
@aletra
فقه العترة
🔺️تمهید اصول استاد دهبان 🔅جلسهی اول و دوم ♻️ویژه شروع تحصیل اصول فقه @aletra
تقریر طلبه محترم آقای عرفان سلیمانی👇👇👇
#تمهید_اصول_فقه
📋 خلاصهای از جلسات اول و دوم
✅ اصول فقه: راههای به حرف درآوردن متن را یاد میدهد. (استنباط، اجتهاد)
‼️اگر کسی اصول فقه را خوب فرا بگیرد، میتواند چهارچوب هر علمی را تغییر دهد!
🔻کار مجتهد آن است که به دلیل برسد؛ یا به دلیل میرسد، یا نمیرسد، یا بین ادلهها تعارض وجود دارد: علم اصول در این سه مسیر حرکت میکند.
🍃 دلیل در علم اصول یا لفظی است یا لبی. نصف مباحث اصول فقه، مباحث الفاظ است ( اوامر، نواهی، مفاهیم، عام و خاص، مطلق و مقید، مجمل و مبین).
اگر دلیل لبی باشد: یا شرعی (اجماع، شهرت و...) است یا عقلی است.
🌺 مرحله دوم در اصول فقه بعد از اینکه از دلیل بحث میکند، درباره حجیت آن دلیل بحث میکند.
🌟 (تا اینجا، جایی بود که مجتهد به دلیل میرسد) اما جایی که به دلیل نمیرسد: یا حالت سابقه ی ملحوظه دارد (استصحاب)، یا حالت سابقه ی ملحوظه ندارد. در آنجا که حالت سابقه ی ملحوظه ندارد یا شک در اصل وظیفه است (شک در الزام؛ یعنی خدا این تکلیف را روی دوش من گذاشته است یا نذاشته است؟ واجب است یا نه؟) یا شک در مکلّف به است (اصل الزام را میدانم، نمی دانم از چه نوعی است، واجب است یا مستحب یا...)؛ در حالت آخر یا قابلیت احتیاط دارد که باید احتیاط کند، یا ندارد.
✨حال جایی که بین ادله تعارض رخ میدهد:
یا ادله قابل جمع هستند یا قابل جمع نیستند (منظور جمع عرفی است).
@aletra
روش تحصیل رسائل و مکاسب.استاد دهبان.آبان_۱۱۴۵۴۸.mp3
41.47M
💠 روش تحصیل رسائل و مکاسب 💠
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــتاد دهــــبان
📆 ۵ آبان ۱۴۰۱
@dehban_ir
@aletra
📚بهترین شروح و حواشی "شرح لمعه":
🔸️المباحث الفقهیه فی شرح الروضة البهيه ذهني تهرانی
🔸️الجواهر الفخريه فخر وجداني
🔸️الروضه البهيه حاشیه كلانتر
🔸️الزبدة الفقهیه الترحینی
🔸️النجعه فی شرح اللمعه محمد تقی شوشتری
🔸️حاشیه سلطان العلماء
🔸️حاشیه آقا جمال
🔸️حاشیه مرحوم نراقی
@aletra
💠کتابهایی که طلبه قبل از ورود به فقه و اصول فقه باید مطالعه و مباحثه کند:
👈اصول فقه و فقه از کتاب آشنایی با کلیات علوم اسلامی شهید مطهری ره
👈مدخل علم فقه رضا اسلامی(یا تلخیص این کتاب درآمدی بر علم فقه)
👈ادوار اصول فقه ابوالقاسم گرجی(یا تاریخ علم اصول مهدی علی پور)
💠کتابهایی که همراه شروع فقه و اصول باید دید:
👈مبادی فقه و اصول علیرضا فیض
👈اصول فقه کاربردی سعید شریعتی
@aletra
فقه العترة
#تمهید_اصول_فقه 📋 خلاصهای از جلسات اول و دوم ✅ اصول فقه: راههای به حرف درآوردن متن را یاد میدهد.
#تمهید_اصول_فقه
📋 خلاصهای از جلسات سوم و چهارم
❓اجماع در اهل سنت: توافق علما (شیعه آن را دلیل نمیداند) و اهل سنت آن را منبع نیز میدانند. شیعه آن توافق علما را دلیل و حجت میداند که منبع آن روایات و آیات باشد و کاشف از قول معصوم باشد.
شیعه عقل را منبع حساب نمیکند و آن را دلیل میداند.
❕اصطلاح اجماع در فقه، هیچ ربطی به اصطلاح اجماع در اصول فقه ندارد.
🟣 تقسیم ابحاث اصول⬇️
۴ تقسیم برای ابحاث اصول وجود دارد:
۱. مباحث لفظیه: اوامر و نواهی و...
۲. مباحث عقلیه: لبی و عقلی
۳. حجج و امارات: قطع و ظن (منظور ظن معتبر است: خدا اجازه داد به کار ببریم)
۴. اصول عملیه
🔷 مکتب نجف یک مکتبی است که کاملا عقلی و ریاضی است و خشک است. اما مکتب قم اینقدر خشک نیست و سیال است. همین الان در قم هم نمیگذارند مکتب اصولی قم رواج پیدا کند و غالبا مکتب نجف حاکم است.
🎉 توضیحاتی درمورد کتاب الموجز آقای سبحانی:
🔻طبق مکتب اصولی قم نوشته شده است.
🔻اول قرار بوده است که بجای معالم و مظفر باشد اما بعد از آنکه یک سال به مقدمات حوزه اضافه شد، الموجز مختصرتر شد و مظفر نیز در سیر تحصیل حوزه اضافه شد.
@aletra
فقه العترة
#تمهید_اصول_فقه 📋 خلاصهای از جلسات سوم و چهارم ❓اجماع در اهل سنت: توافق علما (شیعه آن را دلیل نمی
#تمهید_اصول_فقه
📋 خلاصهای از جلسات پنجم و ششم
📚معرفی کتاب:
1⃣ کتاب «جایگاه شناسی علم اصول فقه» نوشته مهدی علیپور، حمیدرضا حسنی: مصاحبه با علمای تراز اول قم (این کتاب خیلی عالی است!!!).
2⃣ کتاب «نخبگان علم و عمل ایران» نوشته سید مصطفی محقق داماد: کتاب عالی برای شناخت دروس و کتب حوزه علمیه.
🔴 اجتهاد چیست؟ مجتهد کیست؟
برای یادگیری، سه حیطه وجود دارد: شناختی، رفتاری و عاطفی.
🔰 حیطههای شناختی هفت مرحله است (مجتهد کسی است که به مرحله هفتم رسیده باشد):
1⃣ دانش و آگاهی (شامل بخاطر آوردن و قدرت بازشناسی است و مربوط به حافظه است).
2⃣ درک مطلب (پی بردن به مفهوم یک مطلب و تبیین آن با جملاتی که شخص میسازد؛ مثال: ترجمه کردن، مثال زدن).
3⃣ کاربردی نمودن یا تطبیق (تشخیص فراگیر مطالب آموخته شده مانند عقاید کلی، روشها، قوانین و.. را در موقعیتهای جدید و ملموس به کار میبرد. به کار بستن بسیار فراتر از فهمیدن و درک مطلب است. مثال: با قواعد و مسائل نحوی آیهای را اعراب میزند، تعمیم دادن، توصیه کردن).
4⃣ تجزیه و تحلیل (توانایی فراگیر در سطحی نسبتا بالاتر از مهارتهای مربوط به فهمیدن و به کار بستن است و اینکه بتواند یک مطلب را به اجزای کوچکتر تشکیل دهندهاش تعمیم دهد و به درک روابط بین اجزای آن نائل شود) از چرا و چگونه باید در پرسشهای خود استفاده کند.
5⃣ ترکیب (فراگیر میتواند عوامل موجود در مرحله پیشین را از یک دیگر تفکیک نماید، سپس آنها را برای اتخاذ یک معنای جدید باهم تلفیق و ترکیب نماید. مطالب جدید و بازسازی آن به صورت یک کار تازه و نسبتا انسجام یافته میشود) مثال: باتوجه به نظر ابن هشام در «اذما»، نظر او درباره «اذ» را حدس بزنید، ابداع کردن، انشاء نوشتن، راه حل ارائه دادن، راه حل جدید دادن، پیشنهاد کردن، پیشنهاد دادن، طرح دادن.
6⃣ ارزش یابی (درواقع یادگیری در این سطح زمانی فعلیت پیدا میکند که فراگیر تمامی مراحل قبلی را طی کرده باشد زیرا در این مرحله به جایگاه داوری میرسد) قضاوت و داوری، مقایسه کردن.
7⃣ اختیار یا اولویت (فراگیر بتواند بین چند مسئله مهم، مهمترین را تشخیص دهد باتوجه به روشها، قوانین، دستورالعملها، تئوریها، مسائل نظری و فنی و...) مثال: میتواند تمام مسائل فقهی را از تعارض جدا کند، میتواند دستورالعمل اجرایی تدوین کند. بین همه طرحها بعد از آنکه قضاوت کرد، یکی را انتخاب میکند و با مبانی، دیگر اقوال را رد کند.
🌕 حیطههای رفتاری سه مرحله است (مجتهد کسی است که به مرحله سوم رسیده باشد):
1⃣ تقلید کورکورانه
2⃣ زیر نظر (زیر نظر استاد، همان روش استاد را انجام دادن)
3⃣ مِتُد (روش خودت!)
@aletra
💠شروح کتاب الموجز :
🔸️المحرز محمد حسین عبدی
🔸️شرح الموجز فرج زاده فسائی
🔸️ترجمه و شرح الموجز علی عدالت
🔸️شرح الموجز استاد علی فرحانی
🔸️راهنمایی کتاب الموجز سید مهدی صفوی، سید مهدی دادمرزی
🔸️شرح و خلاصه نموداری الموجز زیر نظر سید مرتضی برهانی
💠شروح و حواشی اصول الفقه مرحوم مظفر:
🔸️المقدمات و التنبیهات فی شرح اصول فقه محمود قانصوه
🔸️شرح اصول فقه فرج زاده فسائی
🔸️حاشیه عباس علی زارعی سبزواری
🔸️شرح اصول فقه علیمحمدی
🔸️شرح اصول فقه سید عبدالله اصغری
🔸️بیان المراد محمد جواد ذهنی
🔸️کاملترین ترجمه و تبیین عباس زراعت، حمید مسجد سرائی
🔸️ترجمه و شرح اصول فقه حسین امینینجفی
🔸️ترجمه و تبیین اصول فقه محسن غرویان
🔸️کتاب بایسته های اصول فقه: شرح اصول فقه مظفر با تطبیق آراء شهید صدر (منطبق بر حقوق و قوانین ایران) محمدعلی معیرمحمدی
🔸️شرح مختصر و جامع اصول فقه،حمید فرجی
🔸️شرح تطبیقی اصولی حقوقی اصول الفقه، زینب رحمانی، دکتر محمد ادیبی مهر،سید محمد رسول محرمی
🔸️المفيد في شرح أصول الفقه، ابراهيم اسماعیل شهركاني
🔸️شرح و خودآموز نموداری اصول فقه ابراهیمِ علی عسگری
🔸️توضیح و شرح اصول فقه (اعراب گذاری متن) سید جواد رضوی
@aletra
فقه العترة
#تمهید_اصول_فقه 📋 خلاصهای از جلسات پنجم و ششم 📚معرفی کتاب: 1⃣ کتاب «جایگاه شناسی علم اصول فقه» نوش
#تمهید_اصول_فقه
📋 خلاصهای از جلسات هفتم و هشتم
✅ مباحث الفاظ هم در علم منطق بحث شده است و هم در علم اصول و طلبه باید مقایسه و تطبیقی مباحث الفاظ را ببیند و دید منطقی و اصولی را در مبحث الفاظ مقایسه کند.
🌺🍃 روش شناسی اصول فقه
(در هر باب از اصول فقه، علما به چه چیزهایی پناه میبرند تا یک چیز را رد یا اثبات کنند؟)
در الفاظ⬅️ از چه چیزی برای استدلال کردن استفاده میکنیم؟ در مکتب نجف به سراغ عقل میروند.
🟢 شهید اول کتابی دارد به نام «القواعد» که شهید ثانی آن را شرح کرده است. این کتاب بدین صورت است که نه عنوان دارد و نه فصل بندی؛ بلکه فقط قاعده را بیان میکند. کتاب «معالم» نیز که نگاشته پسر شهید ثانی است، همینگونه است و فقط اصل را بیان میکند. نگاه این بزرگان به اصول، چنین بود که این قانون، به درد این قسمت از فقه میخورد؛ برای همین به شکل قانون جلو رفتند و کتاب فقهی «لمعه» نیز بر همین اساس نگاشته شده است. بنابراین این شیوه اصولنگاری که الان در حوزه علمیه رایج است (مانند کتاب الموجز) مطابقت با لمعه ندارد. اگر میخواهید اثر این شیوه اصولنگاری مانند الموجز را و اثر رجال رایج را در فقه ببینید، میتوانید به کتاب «الفقه الإستدلالی» آقای ایروانی مراجعه کنید.
📚 معرفی کتاب:
📕 «مبادی فقه و اصول» علیرضا فیض: توضیح اصطلاحات اصولی
📗 «ادوار علم اصول» ابوالقاسم گرجی
📙 «مدخل علم فقه» رضا اسلامی
@aletra
#کتابشناسی
#جایگاه_شناسی_علم_اصول
برای ورود به بحث اصول استدلالی (معمولا پایه۷) این کتاب که مجموعه ای از مصاحبه ها با مراجع و اساتید بلندپایه درس خارج است پیشنهاد می شود.
جدید ترین نظرات و نوآوری ها را در این کتاب ببینید.
🔵بنده این دو جلد را دوبار خوانده ام.
@dehban_ir
@aletra
یکی از مشکلات هر ساله طلبه ها بحث اقسام وضع است. در زیر بخشی از تقریر الموجز استاد دهبان را می بینیم:
وضع یعنی متصوَّر اولیه
موضوع له یعنی متصوَّر در مرحله سوم
چطور؟
مرحله یک: یک درخت را در نظر (تصور)بگیرید به این می گوئیم =وضع
مرحله دو: حالا یک لفظ انتخاب کنید
مرحله سوم: آن لفظ را برای معنای متصور در همین مرحله (سوم) قرار می دهیم.
اقسام وضع به لحاظ معنا:
مقدمه:
کلمه خاص یعنی جزئی و عام یعنی کلی
پس عبارات اصول فقه اینطور معنا می شود:
اول:
وضع خاص یعنی متصوَّر اولیه جزئی
موضوع له خاص یعنی متصور ثانویه که در مرحله سوم لفظ برایش قرار می دهیم همان متصور جزئی باشد.
دوم:
وضع عام یعنی متصوَّر اولیه کلی
موضوع له عام یعنی متصوَّر ثانویه که در مرحله سوم لفظ برایش قرار می دهیم همان متصوَّر کلی باشد.
این مورد بالا مشکلی ندارد و اتفاقی است.
سوم:
وضع عام یعنی متصوَّر اولیه کلی
موضوع له خاص یعنی متصوَّر ثانویه که در مرحله سوم برایش لفظ قرارمی دهیم همان متصوَّر کلی نباشد که در مرحله اول تصور کردیم بلکه مصادیق آن باشد که می شود: متصوَّر ثانویه جزئی
این قسم اختلافی است.
چهارم:
وضع خاص یعنی متصوَّر اولیه جزئی
موضوع له عام یعنی متصوَّر ثانویه که در مرحله سوم برایش لفظ قرار می دهیم همان متصوَّر جزئی اولیه نباشد بلکه کلی آن باشد پس می شود: متصوَّر ثانویه کلی
این قسم را مشهور محال می دانند.
@aletra
تفاوت أشهر،أقوی، أحوط و أظهر!
اگر بررسی یک قول در برابر نقل قول دیگری است و قول دیگر مشهور باشد این را می گویند أشهر.
اگر دو یا چند قول داریم که ادله آنها بررسی شده است اما یک قول از نظر قدرت استدلال، بالاتر است، اینجا می گویند: این أقوی است.
اگر مساله جایی است که از نظر فقهی و حقوقی چند حق مطرح شده است، فرقی ندارد چند حق از مردم یا مختلف بین خدا و مردم اینجا از نظر جمع بین حقوق است که رعایت احتیاط می شود، می گویند این أحوط است.
اگر جایی مساله ادله لفظیه دارد اینجا باید بر اساس استظهار از نصوص قضاوت نمود، یعنی در جمع بندی نصوص و استظهار از این نصوص می گویند: این أظهر است.
@aletra