⚠️مراقب باشید بیماری های روحی دیگران به شما منتقل نشود!
🔻ما معمولاً در محاورهها خیلی راحت در مقام قاضی حرف میزنیم و قضاوتمان را دربارۀ دیگران بیان میکنیم و با این کار ذهن مردم را نسبت به دیگران خراب میکنیم. انسان باید در سخن گفتن بسیار اهل مراقبت و دقت باشد. باید هر لحظه مراقب باشد که چه کلامی میگوید و با این کلام چه جنایتی را در حق خودش مرتکب میشود. انسان هیچگاه نباید زود قضاوت کند، قضاوت واقعاً کار دشواری است.
🔻اهل بیت(ع) بسیار سفارش کردهاند که با کسانی که خوب حرف نمیزنند، نشست و برخاست نکنید. هر بیماری از یک طریقی منتقل میشود، خیلی از بیماریهای روحی و روانی هم از طریق زبان منتقل میشوند. مثلاً کسی که ترسوست یا کسی که بدزبان است، اگر مدتی با شما حرف بزند، از این طریق بیماریاش را به شما منتقل میکند. اگر مجبور بودید با چنین کسانی حرف بزنید، بحث جدی نکنید. اگر بحث جدی بشود، دل خراب میشود. لذا بعضی اوقات اولیای خدا را به شوخطبعی و بذلهگویی میشناختند. یکی از علتهایش در برخی موارد این بوده که کسی را پیدا نمیکردند تا با او حرف جدی بزنند، لذا همه چیز را با مطایبه و شوخطبعی تمام میکردند تا از بیماری دیگران اثر نپذیرند و در عین حال کسی را هم نرنجانده باشند.
📕بخشی از کتاب باران خوبیها؛ شرح بهترین خطبۀ اخلاقی نهج البلاغه (جلد اول)
#باران_خوبیها
@Panahian_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
🌀 علامه محمدرضا حکیمی به ملکوت اعلی پیوست
◾️ «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، از جمله آثار این اندیشمند بود.
◾️ چندی پیش وی به علت کرونا بستری شد ولی پس از چند روز باتوجه به کهولت سن تیم پزشکی تشخیص داد که مرخص شوند و در منزل مراحل درمان را طی کنند؛ تا اینکه مجددا در آیسییو بستری شدند و سرانجام دار فانی را وداع گفتند.
📌 اسامی علما، اساتید و روحانیونی که به علت ابتلا به کرونا فوت کردند:
https://eitaa.com/manahejj/4332
#کرونا
#سرمایه_های_حوزه
@Manahejj
@alfavayedolkoronaieh🌱
*بخیر أَصْبَحْنَا وَ أَصْبَحَتِ الْأَشْيَاءُ كُلُّهَا بِجُمْلَتِهَا لَكَ سَمَاؤُهَا وَ أَرْضُهَا ، وَ مَا بَثَثْتَ فِي كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا ، سَاكِنُهُ وَ مُتَحَرِّكُهُ ، وَ مُقِيمُهُ وَ شَاخِصُهُ وَ مَا عَلَا فِي الْهَوَاءِ ، وَ مَا كَنَّ تَحْتَ الثَّري .*
🏴🤲🏻🏴🤲🏻🏴🤲🏻🏴🤲🏻🏴
شب را برای تو صبح کردیم و همۀ آفریدهها برای تو قدم در عرصۀ صبح گذاشتند. آسمان و زمینشان و آنچه در هر کدام از آنها پراکندهای، ساکن و جنبندهاش، ایستاده و روندهاش و آنچه در هوا بالا رفته و آنچه زیر خاک پنهان شده .
📚 فراز ۹ از دعای ۶ صحیفه سجادیه
سلام علیکم .
صبح دوشنبه بخیر .🏴
@alfavayedolkoronaieh🌱
تصورم از #بوریا چیز دیگری بود تا این سبدهای حصیری را بر سر بانوان عزادار عشیرهٔ بنی اسد دیدم ...😔😭
#ارباببیکفن
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
@besmellaherrahmanerrahimm
@alfavayedolkoronaieh🌱
💠 مصرف باقی مانده اموال جمع آوری شده برای عزاداری
@leader_ahkam
@alfavayedolkoronaieh🌱
✂️ برشی از یک کتاب
#وظیفه_شرعی_خود_میدانم
من وظیفه شرعی و وجدانی و #انقلابی و انسانی و اجتماعی خود می دانم ، که در فرصت های مناسب ، حقایق دین ، و تعالیم قرآن مبین ، و اصول تربیت محمدی و عدالت علوی و ماهیت (غدیر) و پیام اصلی (عاشورا) را ، در ضمن نوشتارها و رساله هایی ؛ در اختیار نسل جوان بگذارم . من این نوشتار را به جوانان بی پناه ایران تقدیم می کنم : از دختر و پسر ، از دانشگاهی ، حوزه ای و دیگر جوانان ، جوانانی که عملکردهای #ضد_قرآنی و #ضد_علوی شماری چپاولگرِ از خدا بیخبر ، و افکار شماری دیگرِ بی اطلاع از ماهیت #اسلام_محمدیِ_علوی ( و برخی مشتبهُ الفکر و مجهولُ الهدف ) رشته های ایمان با صلابت و استعمار شکن آنان را از هم می گسلد ... و از دلهای ساده و خوشباور ایشان می رباید . و کجا که فرصت #کتاب_خواندن داشته باشند ، و بتوانند حقایق دین و سیره امیر المومنین (ع) را خود بدست آورند ؟ و ماهیت #حاکمیت_اسلامی را بشناسند ؟!
📚 مرام جاودانه ، محمد رضا حکیمی ، ص ۴۲
@Ahlebasar
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸مردم وفادار🔸
حمران از امام باقر علیهالسلام سؤال کرد دورۀ شما کی میرسد؟ حضرت فرمود: «وقتی در مردم وفا ببینیم».
عالم به زمان یعنی کسی که بداند در عهد «اهل وفا» زندگی میکند یا در عهد «اهل جفا»؟
عالم به زمان، اگر تشخیص داد که عهد، عهد اهل وفا است، مردم را به میدان میآورد و پیش میبرد و اگر دید مردم اهل جفا هستند، خودداری میکند و در عوض نگاه میکند ببیند بهترین کاری که میتواند بکند چیست؟
درحالیکه امام سجاد علیهالسلام، مردم را از کانال صحیفه سجادیه هدایت میکرد، پسرعموهایش فکر میکردند باید به میدان مبارزه آیند.
زید بن علی قیام کرد؛ اما امام باقر علیهالسلام راه پدر را ادامه داد و قیام نکردند. امام عالم به زمان خود بود. لذا همان کاری را کرد که درست بود؛ اما پسرعموها عالم به زمان نبودند و خیال میکردند مردم «اهل وفا» هستند. آنها قیام کردند، ولی جاده را برای «دیگران» صاف کردند و امثال منصور عباسی روی کارآمدند.
اگر کسی میخواهد ببیند ظهور نزدیک است یا نه، به اطرافش نگاه کند و ببیند مردم وفاداریشان چطور است.
امام خمینی(ره) در مردم وفا دید. مردم وفادار بودند و نتیجه هم گرفت.
@haerishirazi
@alfavayedolkoronaieh🌱
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📰 صفحه اول روزنامههای دوشنبه 1 شهریور 1400
ادامه صفحات:👇
https://www.hawzahnews.com/photo/974350
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوتاه درباره علامه حکیمی؛ مرزبان توحید، فیلسوف عدالت و وصی شریعتی
📌 «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، از جمله آثار این اندیشمند بود.
@hvasl_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
شایعات رایج درباره واکسن کرونا
💉 تو فضای مجازی، باورهای نادرست و خطرناکی درباره واکسن #کرونا پخش شده، اطلاعات غلط و نادرستی که میتونه مردم رو از واکسینه شدن در برابر ویروس بترسونه.
🤔 این شایعات تا حالا روی شما هم تاثیر داشته؟
@TebyanOnline
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔴 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مرحوم علامه #مصباح_یزدی و مرحوم #محمدرضا_حکیمی در دیدار اعضای گروه معارف صدای جمهوری اسلامی:
از آقای مصباح دعوت کنید و اصرار کنید.
یکی از موفقیتهای آقای مصباح این است که بر خلاف خیلی از فضلای ما که فضل شان در خودشان محصور مانده، فضلش در شاگردان خوب سرریز شده.
سراغ آقای محمدرضاحکیمی بروید؛ از ایشان استفاده کنید. از آنها #خوراک_فکری بگیرید.
@bahaneee
@alfavayedolkoronaieh🌱
◼️#تسلیت #یادداشت
✨ خراسانی خروشان
✍ حسن طاهری
برادرم، مردِ آگاهی و ایمان، اخلاص و تقوی، آزادی و ادب، دانش و دین!
این تعابیر صمیمی و گویایِ مرحوم دکتر علی شریعتی، در طلیعه وصیت نامه به وصی خود، یعنی علّامه، استاد، فقیه، مجتهد، متفکر، فیلسوفِ عدالت، مرزبان توحید، حکیم وارسته، احیاگر مکتب خراسان، نماینده تفکر تفکیک و نویسندهٔ شهیرِ ایرانی، مرحوم محمد رضای حکیمی است.
این عناوین هرچند با بزرگی و عظمت واژگانی شان، یارای تصویرگری ظرف وجود ۸۶ سال زیست حکیمانه و اندیشمندانه ی محمدرضا حکیمی را نداشته و ندارند، اما به خوبی گواه زیست علوی مسلک و شجاعت شیعی او در طی سال های عمر پربرکت او هستند.
محمد رضا در زیر باران های خراسانی و ترنّم فروردینی سال ۱۳۱۴ در مشهد شکفت، اما اندیشه پویا و روینده او تا پایانی ترین روزهای گرم و مردادی سال نخست قرن چهاردهم خورشیدی، در حرکت و پویش بود.
اندیشه ای که ضرب آهنگ نیم قرن مکتوبات روشنگر غیرکاسبکارانه و خطابات صریح شجاعانه اش، تنها یک جمله بود و بس و آن هم عدالت.
محقق و طالب دانشی که بیست سال تحصیل علوم حوزوی اش، در کوچه ها و پستوهای نمورِ مقدمات، سطح، خارج، فلسفه، ادبیات، عرب، نجوم و تقویم گرفتار نماند، و با دو بال آزاد اندیشی و حریّت و شجاعت فکری، بر آسمان تفکر شیعی و آرمان علوی پرگشود.
هر چند محمد تقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سید ابوالحسن حافظیان و حاجیخان مخیری از مهمترین اساتید حوزوی او بوده و اجازه اجتهاد را نیز، از آقا بزرگ تهرانی در سال ۱۳۴۸ شمسی دریافت کرد، اما آنچه از تالیفات و آثار او بر جای ماند، پرورش شاگردان و متفکران و مشتاقانی است، که از دانشگاه تا حوزه و از هر صنف و حزب و فرقه و مسلکی، بیرق نواندیشی و آزاداندیشی دینی و عدالت خواهی او را به دست گرفتند.
مجتهدی نه محصور در حصار ردای تصلب و جمود، بلکه رهیده از تمامی قیود و تکلف، و زبان گشوده بر طریقت احرار، که گستره ای متنوع از بهشتی و مطهری تا بازرگان و علی شریعتی را نیز، مسحور کیمیای حکمت خود می ساخت.
حکمتی سازنده و راهگشا که در بیش از پنجاه اثر مکتوب ارزشمند خود، در سطر سطر و کلمه به کلمه آنها، فقط به فقط مدافع پابرهنگان و ضعیفان و محرومان جامعه و کوبنده اسلام سرمایه داری و ویرانگر مسلک ریاکارانه به ظاهر متدین خفته در بستر رفاه زدگی و مخالف سرسخت نهان شدگان در دیبای کاخ نشینی بود.
اندیشه ای که بنیان آن در نامه ای سرگشاده، پس از اهدای کتاب الحیات به فیدل کاسترو رهبر کوبا چنین تبیین شد:
《اگر بخواهیم همه تعالیم قرآن و اسلام را در دو کلمه، خلاصه کنیم، چنین میشود: توحید و عدل.》
استاد حکیمی طی نیم قرن گذشته، با سر دادن و یادآوری عدالت بعنوان ثمره خون شهدا و اصلی ترین هدف انقلاب اسلامی، نسبت به تظاهر و ریاکاری ها و تشریفات حکومتی و پنهان شدن طاغوتی مسلکان چند رنگ، در پشت نام شهیدان، به شدت اعتراض و انتقاد و پیام فروخفته خود را، در سکوتی معنادار، فریاد کرده است.
متفکر صادق و منتقد ظلم ستیزی، که هیچ صندلی و تریبون و جایگاه و سکه و تقدیرنامه و مدال و نشانی، در سمینارها و میزهای شام و ناهار و جشنواره ها و جفنگ نامه های نفتی، برایش تدارک دیده نشد.
فریادگر بیدارگری که ترجیع بند حیات طیبه اش، فقط یک کلمه بود؛ و آن یک کلمه عدالت!
آزاد اندیشی که با خشت خشت وجودش باور داشت، که با مشاطه گری تبلیغات و رنگ آمیزی مطبوعات، و خروار خروار عنوان خوش رنگ و لعاب دینی و آسمانی هم نمی توان، یک مجموعه عاری از عدالت را به دین و انبیاء و خدا منتسب ساخت.
اکنون قلب پر تلاطم حکیم محمد رضا حکیمی، به دلیل عوارض ناشی از کرونا و کهولت سن بر اثر ایست قلبی، در شامگاه سی و یکم مرداد ۱۴۰۰، از حرکت باز ایستاده، اما
بدون شک در میان این همه غوغاهای زمانه، نبض تک بیت های عدالت خواهانه او، با تپش هایی سریعتر و بیشتر، خون حیات و عدالت را در رگ های گرفته اجتماع رخوت زده می دواند، آن سان که کلمه کلمه اندیشه های توفانی و سترگش، در فرداها فریاد و آذرخشی خواهد شد؛ بر خرمن زر و زور و تزویر دنیاطلبان.
هرچند بسیاری از جوانان مدعی این روزها و داعیه داران جریان ها، به جای فهرست کردن اندیشمندانی چونان حکیمی، در چشم برهم زدنی، یک فهرست چندگانه از صاحبان صوت و آهنگ و مشاهیر بسیار بسیار باسواد و دانای کل، با اشعار و ملودی هایشان را ردیف می کنند؛ اما بعید باشد حتی، بیش از یک درصد این نسل؛ جرعه ای از ساغر اندیشه این بزرگ مرد عرصه ادب و حکمت و عدالت و اندیشمند کم نظیر نیم قرن اخیر را، نوشیده و چشیده و شناخته و فهم کرده باشند.
ادامه👇👇
👇 ادامه 👇
حکیمی، استاد حکمت پیشه ای بود که ۸ دهه زیستِ اندیشمندانه و حیات محققانه اش، در محاق و غربت و کم لطفی عجیب رسانه ها، گذشت، اما علیرغم بدخواهان، پس از رفتنش، خوش خواهد درخشید، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
این بی توجهی و بی محلی و کاهلی رسانه ها در معرفی استاد حکیمی چه بسا، از آن روی باشد که اندیشمندان دینی، در قالب و قاب رسانه های نوین نمی گنجند.
گنجایش و ظرفیتی که در آذرماه سال ۱۳۵۵، دکتر علی شریعتی، در وصیت نامه خویش این حکیم را اینچنین توصیف کرد:
《قدرت قلم، روشنی اندیشه، رِقَّت روح، اخلاص نیّت، آشنایی با رنج مردم و زبان زمان و جبهه بندیهای جهان، و داشتن فرهنگ انسانی اسلام شیعی، و زیستن با آن”روح” که ویژهٔ ”حوزه” بود... همگی در شما جمع است.》
محمد رضا این حکیم صادق و عدالت جو، با دلی آرام بر کرانه آسمانیان پرگشوده است، و شاید روح بلندش، همچنان نجوا می کند، بند بند گفتارنوشته های خود را در"فریاد روزها":
می خواهم گردباد باشم، آوارۀ داغ کویرها، و دیوانۀ مسخرگی حدها و مرزها.
می خواهم تکدرخت باشم، در دامن دره ای ایستاده، و بر رهگذر آبهای
طبیعت، چشم دوخته، و هوسهای زود گذر را به مسخره گرفته.
می خواهم توفان باشم، تنها خروشی که می تواند در برابر سکوت دریاها.
می خواهم غزل باشم، سخن اشکها.
می خواهم حماسه باشم، معبد دلاوری های پروانشناخته.
می خواهم سوز و آه باشم، می خواهم نغمه باشم، خروش باشم، شبگیر!
#استاد_حکیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@alfavayedolkoronaieh🌱