روایت معتبر درباره روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) ؛ 28 صفر یا هفتم این ماه ؟
نمونه ای از تحریف تاریخ در اثر اعتماد به غیرمتخصص و پیروی از فضاسازی برخی جریانهای مذهبی
اینکه در سالهای اخیر برخی اصرار دارند شهادت امام مجتبی (ع) را در هفتم صفر وانمود کنند سند محکمی ندارد.
وقتی منابع تاریخی و حدیثی شیعه و سنی تا پایان قرن 7 را جستجو می کنیم هیچ نویسنده شیعه یا سنی نمی یابیم که گفته باشد شهادت امام حسن (ع) در اوایل صفر یا در هفتم صفر یا حتی در اواسط این ماه بوده است. عموم مورخان و محدثان شیعه « 28 صفر » یا « آخر صفر » را نقل کرده اند (1) و مورخان اهل سنت نیز یکی از روزهای آغازین ماه ربیع را مطرح کرده اند(2). یعقوبی نیز گرچه شیعه است اوایل ربیع را ذکر کرده است(3).
اگر بخواهیم بین روایات مورخان سنی با روایات علمای شیعه سازگاری برقرار کنیم باید بگوییم وفات امام حسن (ع) تقریبا همزمان با سالروز وفات رسول الله ص بوده(اواخر صفر یا اوایل ربیع) بوده یا سه چهار روز دیرتر(طبق قول اهل سنت). بنابراین بسیار با اوایل ربیع نزدیک است لذا عجیب نیست که مورخان اهل سنت چند روز اشتباه کرده باشند و اوایل ربیع را مطرح کنند(4).
بنابراین اینکه در سالهای اخیر یک جریان سازماندهی شده از منبری ها و مداحان محترم ، اصرار دارند شهادت امام مجتبی (ع) را در «هفتم صفر» وانمود کنند مبتنی بر روایت یا مستند محکمی نیست زیرا نخستین کتابی که این روز را به عنوان روز شهادت حضرت(ع) ذکر کرده کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول»(قرن 8) است(5) که گویا در نسخه خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن ، کفعمی نیز – قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» - همین اشتباه را نقل کرده است(6).
وقتی تنی چند از علمای معاصر ادعا می فرمایند که « مشهور این بوده که شهادت امام مجتبی(ع) در هفتم صفر رخ داده»!! باید از آن جهت باشد که این عزیزان صرفا سرگرم مباحث فقه و اصول هستند و فرصت مراجعه به کتب حدیث و تاریخ را ندارند. از این رو از «اجماع کتب قدیمی و معتبر تاریخ و حدیث فریقین» در این موضوع ناآگاه مانده اند و به یک اشتباه در نسخه کتاب «الدروس» – که اساسا یک کتاب فقهی است –اعتماد کرده اند. دستکم برخی از این عزیزان تحت تاثیر طیفی از فضلای اطراف خود قرار دارند و در مسائل تاریخی و حدیثی ، بیش از حد به آنان اعتماد دارند که آنان نیز به نوبه خود تحت تأثیر طراحی های برخی از منبری ها و مداحان هستند که اصرار دارند در روز هفتم صفر نیز عزاداری برپا کنند.
عجیب اینست که برخی از فقهای ما گاهی «بدون مطالعه کافی» ، قاطعانه در مسائل غیرفقهی اظهارنظر می کنند حال آنکه اولا تخصص یا مطالعات کافی در این زمینه ندارند ثانیا این مباحث اولویتهایی نیست که مراجع به آن بپردازند بلکه تجدیدنظرهای احساسی و بی پایه درباره تقویم مناسبتهای دینی ، صرفا منجر به «بحث های حاشیه ای» ، «دودستگی شیعیان» و «کاسته شدن اعتماد عمومی به علما» می گردد.
-----
پاورقی:
(1) حسن بن موسی نوبختی (متوفای 310هـ) فرق الشيعه ، ص24 و کلینی (متوفای 329هـ)، الكافي ، ج:1 ، ص:461 و شیخ مفید(متوفای 413هـ) ، مسارّ الشیعه ، ص47 و شیخ طوسی(متوفای 460هـ) ، مصباح المتهجد، ج2، ص: 790 و فتال نیشابوری (مقتول در سال 508هـ) ، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (چاپ قدیم)، ج1، ص: 168 و طبرسی(متوفای 548هـ) ، إعلام الورى بأعلام الهدى (چاپ قدیم)، ص: 206 و همو ، تاج المواليد، ص: 82 و ابن شهرآشوب(متوفای 588هـ) ، مناقب آل أبي طالب (ع)، ج4، ص: 29 و محمدتقی شوشتری(التستری – متوفای 1415ق)، رسالة في تواريخ النبي و الآل، ص: 33
(2) محمد بن سعد (متوفای 230هـ) ، الطبقات الكبرى، خامسة1، ص:354 و بلاذری(متوفای 279هـ) ، أنساب الأشراف، (چاپ زكار)، ج3، ص:299 و طبری،تاريخ الطبري (تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم - بیروت)، ج11، ص:514 و ابن عبدالبر(متوفای 463هـ) ، الاستيعاب، ج1، ص:389
(3) تاريخ اليعقوبى(متوفای 284هـ) ،ج2، ص:225
(4) در میان مؤلفان شیعه ، علی بن عیسی اربلی(متوفای 692هـ) در دو جای کتاب خود دو گونه سخن گفته است. وی نخست قول اهل سنت یعنی 5 ربیع الاول را آورده ولی در صفحه بعد روایتی نقل کرده که شهادت حضرت را در ماه صفر (بدون اشاره به روز خاصی) می داند. اربلی، کشف الغمة(چاپ قدیم) ، ج1، صص: 584-585
(5) شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7
(6) كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
@alfavayedolkoronaieh🌱
pdf_54_1651665748521.pdf
251.1K
#اربعین
#اردوداری
🔆ظرفیتی به نام شعار سفر🔆
مروری بر برخی شعارها و موضوعات و کتابهای سفرهای عتبات
#فرهنگی
#انجمن_عتبه
#کربلا_سلام
#حجت_الاسلام_علوی
@atabe_ir
@karbalaasalam
@tanhaelaj
فهرست سهگانه فعالیتهای سفر.pdf
215.1K
#اربعین
#اردوداری
🔆فهرست سه گانه فعالیتهای سفر🔆
#فرهنگی
#انجمن_عتبه
#کربلا_سلام
#حجت_الاسلام_علوی
@atabe_ir
@karbalaasalam
@tanhaelaj
🖌 توضیح دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد شایعه اخیر
🔻 دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی انتشار برخی شایعات درباره مشاور یکی از وزرا، اطلاعیه ای را صادر کرد.
بسمه تعالی
چند روزی است انتشار خبر برخورد با مشاور یکی از وزرا موجب پخش شایعات و بهانهای برای دروغ و نفرت پراکنی دشمنان در میان مردم شریف و متدین گردیده است.
به علت عدم ارتباط موضوع با دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، در ابتدا بنابر موضعگیری خاصی نبود؛ امّا با گذر زمان و ادامه شایعهسازی ها، بیان نکات زیر ضروری به نظر می رسد:
🔹 اولاً؛ شخص نامبرده از فرزندان یا نوادگان مرجعیّت معظم نیست بلکه از منسوبین برادر مکرّم ایشان میباشد.
🔹 ثانیاً؛ وی هیچ گونه ارتباط کاری با این بیت و دفتر نداشته و ندارد و هیچ گاه از جانب این مجموعه مورد حمایت یا سفارشی قرار نگرفته است.
👈 متن کامل اطلاعیه
@HawzahNews
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔺فوت ۴۸ بیمار کرونایی
🔻مبتلایان جدید: ۱۱۶۳ نفر
🔻جانباختگان جدید: ۴۸ نفر
🔻مجموع واکسن تزریق شده: ۱۵۴۳۱۶۸۲۷ دُز
#کرونا
@hvasl_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
❤️ فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَىٰ فِرَاقِكَ
چگونه صبر کنم بر دوری تو 😢
#استوری
#امام_حسین علیه السلام
#محمدحسین_پویانفر
🌿 @motigraphic
@alfavayedolkoronaieh🌱
در دوره قاجار چند ایرانی به سفر کربلا میرفتند؟
🔹بهقول «ادوارد پولاک» پزشک مخصوص دربار، بهزحمت میتوان یک نفر ایرانی را پیدا کرد که یک یا چندین بار به کربلا نرفته باشد همچنین وقتی ناصرالدین قاجار در سال ۱۲۴۹ شمسی به زیارت عتباتعالیات رفت، چنان مینمود که به یکی از شهرهای ایران وارد شدهایم.
🔹بر اساس گزارشهای تاریخی در اواخر دوره ناصری که جمعیت ایران حدود ۱۰ میلیون نفر یا کمتر بوده است در هر سال بهطور متوسط ۱۶۰ هزار نفر به عتباتعالیات مشرف شدهاند.
@Farsna
@alfavayedolkoronaieh🌱
📰صفحه اول روزنامههای دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
ادامه صفحات:👇
https://www.hawzahnews.com/photo/1042860
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
@alfavayedolkoronaieh🌱
💢 دیدگاهها در مورد اسرای کربلا
▪️ برخی معتقدند این که یزید عدهای را به عنوان همراه و محافظ اسرای کربلا میفرستد در واقع علاوه بر محافظت از آنها سیطره بر اوضاع است، چرا که یزید از تاثیر اهل بیت در شهرها و نشر حقایق به سایر شهرها میترسید. یزید هراس داشت که در شهرهای واقع در مسیر اسرا علیه او شورشهایی برپا شود.
▪️ در این که آیا اسرای کربلا از شام به مدینه رفتهاند یا به کربلا اختلاف است. از بعضی از نصوص استفاده میشود که خروج از شام در بیستم ماه صفر (اربعین) بوده، شیخ مفید و شیخ طوسی نیز همین قول را آورده است.
▪️ اگر این روایت را بپذیریم نمیتوانیم قائل شویم که اهل بیت (ع) در اربعین به کربلا رسیدهاند.
▪️ اما طبق برخی از نقلها سر مقدس امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا، که به شام منتقل شده بود، به امام سجاد (ع) سپرده شد و آن حضرت بیستم ماه صفر آنها به بدنها ملحق کرد و به مدینه رفت.
📲 wikifeqh.ir/اسرای_کربلا
📎 #امام_حسین
📎 #اهل_بیت
📎 #اسرای_کربلا
@wikifeqh
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلی الله علیک یا ابا صالح المهدی 🌺
@alfavayedolkoronaieh🌱
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹#کلیپ_تصویری
#الحسین_یجمعنا
🔘 کاروان زیارتی الیالحسین(علیهالسلام)
➖➖➖➖➖
💠 ستاد کاروان الیالحسین علیهالسلام۳
┄┅┅❁❤️❁┅┅┄
🆔 @darozzekr_ordu
خوردنیهایی کاربردی برای پیادهروی اربعین
🔸اینجا براتون چند نمونه از خوراکیهایی رو معرفی کردیم که خوردنش حین پیادهروی اربعین باعث تقویت بیشتر بدن زائران میشه
@nehzateyazd
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔺فوت ۲۴ بیمار کرونایی
🔻مبتلایان جدید: ۱۰۹۵ نفر
🔻جانباختگان جدید: ۲۴ نفر
🔻مجموع واکسن تزریق شده: ۱۵۴۳۶۴۴۵۷ دُز
#کرونا
@hvasl_ir
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔰وام قرضالحسنه ۳ تا ۵ میلیونی به زائران اربعین
وزیر اقتصاد:
🔻 تا سقف ۵ میلیون تومان تسهیلات برای حضور زمینی زائران اربعین در بزرگترین اجتماع بشری جهان از سوی بانکهای زیرمجموعه این وزارتخانه پیشبینی شده است.
🔻 به منظور پرداخت این وام، پس از هماهنگیهایی که با سازمان برنامه و بودجه، سازمان حج و زیارت، ستاد مرکزی اربعین، پلیس گذرنامه و بانکها صورت گرفت، زائران سرپرست خانواری که یارانه دریافت میکنند، پس از درخواست این تسهیلات در سامانه حج و زیارت (سماح) در صورتی که از مرزهای زمینی خارج شوند ، مبلغ این تسهیلات به صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه به بانکها به حساب یارانه آنها واریز شده و با اقساط یکساله از یارانه آنها کسر خواهد شد.
➖➖➖
| @arbaeen_newz
@alfavayedolkoronaieh🌱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گریز_از_رجیم
▪️شب بیست و سوم محرم ۱۴۴۴
🔈 فصل دوم
📣 جلسه سوم
🔹 آپشن شیطان
* شیطان، مرکز زشتی ها و بدی ها
* اهرم ممانعت شیطان از صراط مستقیم
* رکن اصلی بندگی
* این آیه؛ تمام مسیر معنویت و توجه به خدای متعال
* ذکر، باید ساختار درون ما را تغییر دهد
* چشم پوشی از حقیقت، کار شیطان
* جلوه های متفاوت حق
* مراتب کفر
* حواس پرتی از حق با القای شبهات
* مراتب شیطنت در افراد
* ویژگی بندگان خداوند متعال
* توجه به محبت و الطاف و نعمت خدا
* مقابله کفر و شکر در قرآن
* معنای شکر و شاکر
* پاسخ قارونی
* خود رحمانی و خود شیطانی
* اعتماد به نفس در برابر خداوند متعال ممنوع
* معنای دقیق قساوت قلب
* اعتماد به کدام نفس؟؟
* تعبیر قرآن از غافلین
* حجاب، تکذیب در مرتبه شدیدتر است
* ریشه حجاب ها و گرفتاری ها
* نیش عقرب نه از ره کین است
* جهنم ذات یعنی بسته شدن تمام روزنه های توجه
* سیر در مسیر شیطان
* علاقه، عینیت می آورد
* تعبیر لطیف امیرالمومنین درباره شیطان
* شیطان از عالم مثال کار می کند
* تشبیه و تمثیل از حقیقت شیطان
* تمام تمرکز شیطان
* بسم الله، لنگر کشتی نوح است
* همه چیز جز جلوه حق نابود می شود
* فرق جنگ بدر و احد
* چه کسی میدان دار است؟
* دلت به کسی جز خدا گرم نباشد
* خدا با ساده ترین چیزها، قدرت نمایی می کند
* طراحی امام حسین علیه السلام برای تحول شام
⏰ مدت زمان:۵۷:۲۹
📆1401/05/29
#غفلت
#ذکر
#حجاب
#شیطان
#شکر
#کفر
https://aminikhaah.ir/?p=6797
@Aminikhaah_Media
@alfavayedolkoronaieh🌱