اهمیت استاد
طی این مرحله بی همرهی خضر مکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی
آیت الله سید علی آقای قاضی
فرموده است :
اهم آنچه در این راه لازم است
استاد خبیر و بصیر و از هوا بیرون آمده و به معرفت الهیه رسیده و انسان کامل است »
کسی که طالب راه سلوک طریق خدا باشد، اگر برای پیدا کردن استاد این راه، نصف عمر خود را در جست و جو وتفحص بگذارند تااستاد پیدا کند
ارزش دارد.
کسی که به استاد رسید نصف
راه را طی کرده است...
( سیمای فرزانگان ص 44)
🔸طبق فرمایشات بزرگان این مسیر
باید عرض شود این جستجو باید برخاسته از طلب و عطش حقیقی باشد و اگر بدون آتش درون و حرقت قلب
صرفا از این مجلس به آن مجلس
و از این کتاب به آن کتاب
و.... نهایتا جز خسارت و سردرگمی
نتیجه ای نخواهد داشت.
استاد کامل حقیقتی است که انسان باید باتوسل بوجودمقدس امام زمان (عج)
وبا انجام اعمال صالح وتقوی الهی و استقامت در این طریق این معنا را جستجو نماید
واین معنارادر نفس خویش به صورت واقعی و نه توهمی ایجاد کند.
اگر این طلب به جان کسی افتاد سنخیت عالم درون و بیرون به وسیله توسل و تفحص او را به استاد خواهد رساند...
آب کم جو تشنگی آور به دست
تا که آبت جوشد از بالا و پست
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
احترام کودکان
سید هاشم حداد میفرمودند:
برای احترام کودکان نوزاد
خوب است انسان تا چهل روز مجامعت نکند
و قنداقه نوزادان را تا چند ماهگی در مجالس علم و محافل ذکر و حسینیه و محلهای عزاداری که نام حضرت سید الشهداء(ع)برده می شود ببرند
♦️چرا که نفس طفل همچون مغناطیس
است و علوم و اوراد واذکاروقدوسیت
روح امام حسین(ع) را جذب میکند...
طفل گرچه زبان ندارد ولی ادراک
می کند،
و روحش در دوران کودکی اگر در
محل یا در محلهای معصیت برده
شود ، آن جرم و گناه او را آلوده
می کند ؛ و اگر در محل و یا محلهای
ذکر و عبادت و علم برده شود،
آن پاکی و صفا را به خود میگیرد.
♦️میفرمودند : شما اطفال خود را در
کنار اتاق روضه خوانی یا اتاق ذکری
که دارید قرار بدهید ! علماء سابق
اینطور عمل می نمودند.
زیرا آثاری را که طفل در این زمان به
خود اخذ می نماید تا آخر عمر در او
ثابت می ماند و جزو غرائز و صفات
فطری وی میگردد.
چرا که نفس بچه در این زمان ،
قابلیت محضه است؛
گرچه این معنی مهم و این سرً خطير
را عامه مردم ادراک نکنند.
📚روح مجرد ص 95
https://t.me/maareffetrat تلگرام
@Alfetrah ایتا
«فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُراً کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ؛
امّا آنها کارهای خود را در میان خویش به پراکندگی کشاندند، و هر گروهی به راهی رفتند؛ ـ و عجب این که هر گروه به آنچه نزد خود دارند خوشحالاند!» (مؤمنون: ۵۳)
این آیه بهشدت گله میکند و افراد را در بُعد فردی یا اجتماعی به آنچه که در اختیار دارند، دلخوش میخواند؛
گاه دلخوش به حسب و نسب،
گاه شهرت،
گاه دارایی،
گاه زبان و ملیت!
🌷استاد معظًم حاج آقای مؤیدی
https://t.me/maareffetrat تلگرام
@Alfetrah ایتا
استاد مجاهدی شرح حدیث عنوان بصری16تیر1399.amr
3.33M
استاد مجاهدی-شرح حدیث عنوان بصری
16تیر1399
@Alfetrah
استاد مجاهدی عنوان بصری17تیر1399.amr
3.55M
استاد مجاهدی-شرح حدیث عنوان بصری
17تیر1399
@Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷وظیفه روحانیت، سوق بشر به لذات معنوی است. لذت عبادت، مناجات، تلاوت قرآن، یاد خداوند و ... که این قبیل لذات لایتناهی و جاوید، فراتر از لذات مادی است. این لذات را اهلش متوجه می شوند نه آنان که مست در لذات مادی و غریزی هستند.
فرزند آیت الله بهجت ره از قول پدرشان نقل می کردند که ایشان یک روز، پس از آنکه از اقامه نماز فارغ شدند از اتاقشان بیرون آمده و فرمودند: «اَلَذّ لذّات، نماز است» یعنی لذیذترین لذت ها نماز است.
@Alfetrah
🔶امام هادی علیه السلام فرمودند:
نعمتها را به خوبی در اختیار
دیگران قرار دهید و با شکرگزاری
از آنها، نعمتها را افزایش دهید.
📖مستدرک الوسائل، ج ۱۲
ص ۳۶۹
@Alfetrah
https://t.me/maareffetrat
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷امام سجاد علیه السلام در مناجات سیزدهم از مناجات پانزده گانه به خداوند عرضه می دارد:
🌸أسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ، وَ مِنْ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ، وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِك.
امام سجاد علیه السلام از خداوند طلب عفو و مغفرت می کند از اینکه لذتی به غیر از ذکر و یاد خداوند داشته باشد و نیز راحتی و خوشی در غیر انس با او داشته باشد.
چرا که لذت واقعی در یاد خداوند، انس و ارتباط و قرب خداوند متعال است که هر چه غیر از این باشد موقت، قریبنده و فانی است.
@Alfetrah
مرحرم آیت الله حاج آقامجتبی تهرانی
《 پیمان خدا با پیامبر(ص)》
📌 «رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ
وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ
عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ
عَلَیهِالسَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي
قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ إِنَ
عَلِيّاً عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى وَ إِمَامُ
أَوْلِيَائِي وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ هُوَ
الْكَلِمَةُ الَّتِي أَلْزَمْتُهَا الْمُتَّقِينَ حُبُّهُ حُبِّی
وَطَاعَتُهُ طَاعَتِی»
پیغمبر اکرم(ص) فرمودند:
خداوند با من یک پیمانی بست؛
دربارۀ علی عَلَیهِالسَّلَامُ از روایت
استفاده میشود که ابتدا خداوند
خطاب به پیغمبر(ص) فرموده
است که با تو یک پیمانی راجع
به علی عَلَیهِالسَّلَامُ ببندم.
چون ابتدای بحث که « عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ عَلَیهِالسَّلَامُ عَهْداً ».
بعد دارد حضرت که «قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي».
من عرض کردم به خداوند آن عهدی که میخواهی و آن پیمانی که بخواهی با من ببندی راجع به علی عَلَیهِالسَّلَامُ اینرا برای من بیان کن.
یعنی پیغمبر به خدا عرضه میکند. بعد دارد که «قَالَ اسْمَعْ».
خدا فرمود گوش کن. این باز خودش درش یک مسئلهای است که گوش کن. خب پیغمبر(ص) گوش میکرده این کمال التفات را دارد نسبت به آن پیمانی را که خدا میخواست پیغمبر اکرم(ص) راجع به علی عَلَیهِالسَّلَامُ ببندد.
پیغمبر(ص) عرض میکند که «قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ». عرض کردم به اینکه به تحقیق من گوش کردم. گوش کردم یعنی سراپا گوشم. گوش کردن نه گوش میکنم.
تعبیر این است. «قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ».
من به تحقیق گوش کردم این معنایش این است که من سرتاپام گوش است.
📚امالی صدوق، ص 478
بحارالانوار، ج38، ص104
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
ادامه پیمان خدا با پیامبر(ص)
📌«رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ
وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ
عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ
عَلَیهِالسَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي
قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ
إِنَ عَلِيّاً عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى»
پیغمبر اکرم(ص) نقل میفرماید.
خداوند با من یک پیمانی بست دربارۀ علی عَلَیهِالسَّلَامُ
پیمان اول: «قَالَ إِنَ عَلِيّاً عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى». علی عَلَیهِالسَّلَامُ آن نشانه و علامت هدایت است.
در باب رایت که گفته میشود من این را تعبیر میکنم به آن علامتی است که سابق تحت عنوان پرچم میگفتند که پرچمدار در دستش میگرفت و با همان پرچم راهنمایی میکرد افراد را در یک مسیری که میخواستند بروند؛ و متداول این بود. حتی در جنگها پرچمدار بود که همان نشانه ای بود که دیگران تبعیت میکردند. حالا در باب راهها خیلی روشنتر است؛
و او این است که نگاه میکردند افراد به آن رایت بعد هدایت میشدند یعنی راه را میرفتند و انحراف پیدا نمیکردند، از مسیر.
که اگر بخواهیم ترجمۀ فارسی کنیم.
«إِنَ عَلِيّاً عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى».
یعنی پرچمدار هدایت است. یا خود پرچم هدایت است که این دیگر بالاتراست. یک وقت میگویی پرچمدار است یک وقت میگویی نه؛ خودش پرچم است. چه بسا این دومی به قول ما از جنبههای علمی اعتبارش قویتر هم باشد. پرچم هدایت است.
💥یعنی هر کس چشم به او بدوزد و توجهش به او باشد. این هیچگاه منحرف نمیشود. غفلت از علی عَلَیهِالسَّلَامُ انحراف دارد. توجه به او، این موجب هدایت است💥
امالی صدوق، ص ۴۷۸
بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۰۴
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
ادامه
《پیمان خدا با پیامبر (ص) 》
📌«رُوِیَ عَن رَسُولِ اللَّهُ صَلَّ اللَّهُ عَلَیهِ
وَآلِهِ وَ سَلَّم قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ
عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بنِ أَبِیطَالِبِ
عَلَیهِالسَّلَامُ عَهْداً قُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي
قَالَ اسْمَعْ قُلْتُ قَدْ سَمِعْتُ قَالَ إِنَ
عَلِيّاً عَلَیهِالسَّلَامُ رَايَةُ الْهُدَى
وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي
پیغمبر اکرم(ص) نقل میفرماید.
خداوند با من یک پیمانی بست دربارۀ
علی عَلَیهِالسَّلَامُ
پیمان دوم: «وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي».
او پیشوای دوستان من است.
یعنی دوستان خدا؛ خدا است که دارد میگوید. تعبیر در روایت این است. در اینجا بحث این نیست که او امام مردم است. نه.
«إِمَامُ أَوْلِيَائِي». یعنی از آدم تا خاتم تمام انبیا و اولیا که اینهایی که انبیاء میگوییم اینها اولیای خدا هستند. علی عَلَیهِالسَّلَامُ امام آنهاست. امام اولیائی.
بله مفهوم اولیاء، ولی این وسیع است. آنها سرآمد اولیاء هستند در مراتب نازلهاش هم بقیهاش را هم در برمیگیرد. این جهتش اینستکه یک وقت خیال نکنید به اینکه امامت علی عَلَیهِالسَّلَامُ
به معنای پیشواییاش. برای چیست؟
برای غیر انبیاء و غیراولیاء و امثال اینهاست.
نه امام آنها هم علی عَلَیهِالسَّلَامُ است. البته این یک معنایی است که باید در جای خودش بحث بشود که امامت علی عَلَیهِالسَّلَامُ برای حضرت عیسی، موسی و نوح عَلَیهِمُالسَّلَامُ چگونه امامتی است؟ این خودش یک بحثی است.
📚امالی صدوق، ص ۴۷۸
بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۰۴
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrah