eitaa logo
الهادی
48 دنبال‌کننده
39 عکس
25 ویدیو
0 فایل
در این کانال مطالب زیر قرار داده می‌شود: مسائل بنیادین معرفتی و اعتقادی مسابقات مختلف نکات ناب اخلاقی و مقداری نمک... :) حمایت مادی: 6037998273372127 ارتباط با مدیر کانال: @hejazi313313
مشاهده در ایتا
دانلود
الهادی
🔻#علم_حصولی خود دو بخش است: ۱. #تصور: قسمی است که در آن قضاوتی در مورد چیزی وجود ندارد. ۲. #تصدیق
🔻هر یک از تصور و تصدیق به و تقسیم می‌شود: دایره شکلی هندسی است محدود به خط منحنی بسته ای که همه نقاط آن خط از نقطه‌ای در مرکز به یک فاصله است. در اینجا برای تعریف دایره از مفاهیم دیگری که می شناسیم کمک گرفته ایم. در اصطلاح «تصوری را که با ارجاع به تصورات دیگر یعنی از راه تعریف مفهومی به دست آید، و تصوری را که بدون ارجاع به تصورات دیگر پدید آید، گویند». بدین ترتیب، تصورهایی که مستقیماً از علم حضوری یا حواس پنج گانه حاصل می شوند یا عقل آنها را مستقیماً از علم حضوری یا داده های حسی انتزاع می کند بدیهی اند. اما تصورهایی که از راه تعریف و با ارجاع به مفاهیم دیگر به دست می آیند، نظری اند، مانند تصور دایره از راه تعریفی که گذشت، و نیز تصور الکترون ذره ای درون اتم با بار منفی که دور هسته اتم میگردد، و هاگ (سلول های زایشی گیاهان بدون گل). تصدیق ها نیز به دو قسم بدیهی و نظری تقسیم میشوند. «تصدیق های نظری با ارجاع به تصدیق های دیگر و استنتاج از آنها حاصل می شوند، اما تصدیق های بدیهی چنین نیستند»؛ یعنی برای چنین تصدیقهایی نیاز نداریم آنها را به تصدیق های دیگر ارجاع دهیم. در واقع تصدیقهای بدیهی را مستقیماً از علم های حضوری به دست می آوریم، نه از تصدیق های دیگر از باب مثال چنان که گفتیم، علم ما به وجود خودمان حضوری است. پس اینکه «من وجود دارم» یک تصدیق بدیهی می‌باشد. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻هر یک از تصور و تصدیق به #بدیهی و #نظری تقسیم می‌شود: دایره شکلی هندسی است محدود به خط منحنی بسته
🔻در اقسام تصدیق‌های بدیهی گفتیم تصدیق بدیهی بر هیچ تصدیق دیگری مبتنی نیست. البته روشن است که هر تصدیقی متوقف بر تصور اجزای آن است. بنابراین همه تصدیق ها، و از جمله تصدیق های بدیهی نیازمند تصور اجزای خود هستند. چنانچه تصدیقی به جز تصور اجزای خود به هیچ چیز دیگری نیازمند نباشد آن را تصدیق می گویند. مانند «کل از جزء خود بزرگتر است» و «هر پدری فرزند دارد». 💠@alhadi1403
الهادی
🔻در اقسام تصدیق‌های بدیهی گفتیم تصدیق بدیهی بر هیچ تصدیق دیگری مبتنی نیست. البته روشن است که هر تصدی
🔻دسته دوم: افزون بر آنکه به تصور مفاهیم به کار رفته در آنها نیاز مندیم، باید علم حضوری دیگری نیز در کار باشد تا بتوانیم آنها را تصدیق کنیم. مانند «من هستم» در اینجا افزون بر آنکه نیازمند تصور مفاهیم به کار رفته در آن، یعنی «من» و «هستی» است، بر علم حضوری من به خودم نیز مبتنی است. این تصدیق ها نیز گرچه بدیهی اند، یعنی بدون نیاز به تصدیقهای دیگر تصدیق می شوند، اما به چیزی بیش از تصور مفاهیم به کار رفته در آنها نیازمندند و بدین جهت آنها را می نامند. به این گونه تصدیق های بدیهی نیز می‌گویند. بنابراین از سنخ تصدیق‌های اند. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻دسته دوم: افزون بر آنکه به تصور مفاهیم به کار رفته در آنها نیاز مندیم، باید علم حضوری دیگری نیز در
🔻به کارگیری قوه عقل در حصول معرفت را می نامیم. 🔸ما با کمک عقل فعالیت های ادراکی فراوانی انجام میدهیم که میتوان آنها را در چهار فعالیت زیر خلاصه کرد: ۱.درک مفاهیم کلی ۲.تجزیه و ترکیب مفاهیم ۳.تصدیق بی واسطه ۴.استدلال ان شاء الله در ادامه به مرور هر یک می‌پردازیم. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻به کارگیری قوه عقل در حصول معرفت را #تعقل می نامیم. 🔸ما با کمک عقل فعالیت های ادراکی فراوانی انجا
🔻 ۱. درک مفاهیم کلی: عقل با مشاهده موارد جزئی و جدا کردن (تجرید) خصوصیات آنها، یک مفهوم کلی را تشخیص می‌دهد. مثلاً با مشاهده رضا و علی و حسن و حسین و ... به یک مفهوم کلی می‌رسد که آن انسان است. --------_----------_------------ مفهوم کلی: مفهومی است که قابل صدق بر بیش از یک مورد باشد. مانند مفهوم انسان که قابل صدق بر رضا و حسن و حسین و ... می‌باشد. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻 ۱. درک مفاهیم کلی: عقل با مشاهده موارد جزئی و جدا کردن (تجرید) خصوصیات آنها، یک مفهوم کلی را تشخیص
🔻۲. تجزیه و ترکیب مفاهیم: پس از آنکه عقل توانست مفاهیم کلی را درک کند ی‌تواند با تجزیه و ترکیب آن مفاهیم، مفاهیم جدیدی را به دست آورد. مثلاً عقل مفهوم نقطه و خط بسته را درک می‌کند سپس مفهوم دایره را از ترکیب این دو مفهوم و مفهوم فاصله یکسان تولید می‌کند. (همچنان که در بحث گذشت) 💠@alhadi1403
الهادی
🔻۲. تجزیه و ترکیب مفاهیم: پس از آنکه عقل توانست مفاهیم کلی را درک کند ی‌تواند با تجزیه و ترکیب آن مف
🔻۳. تصدیق بی‌واسطه: این نوع از تصدیق مربوط به تصدیق است. یعنی عقل آنچه را با علم حضوری می‌یابیم، در قالب مفاهیم و به صورت تصدیق ذهنی درک می‌کند. مثلاً عقل با توجه به حالتی که درون خود درک می‌کنیم، تصدیق می‌کند که «شاد هستم». 💠@alhadi1403
الهادی
🔻۳. تصدیق بی‌واسطه: این نوع از تصدیق مربوط به تصدیق #بدیهی_اولی است. یعنی عقل آنچه را با علم حضوری م
🔻۴. استدلال: برخی از تصدیق‌ها بدیهی هستند و برخی دیگر نظری؛ تصدیقات نظری با استدلال و از طریق تصدیقات دیگر حاصل می‌شوند. در واقع یکی از مهمترین کارهای عقل این است که معلومات تصدیقی موجود و مناسب را مرتب می‌کند و با استفاده از آنها به تصدیق جدیدی دست می‌باید. به این کار عقل می‌گویند. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻۴. استدلال: برخی از تصدیق‌ها بدیهی هستند و برخی دیگر نظری؛ تصدیقات نظری با استدلال و از طریق تصدیقا
🔻حال باید به ارزش بپردازیم به این بیان که باید ببینیم که تا چه میزان تعقل واقع نمایی دارد؛ به عبارت دیگر ببینیم تعقل تا چه میزان واقعیت را به ما نشان می دهد. 🔹گفته شد کار عقل ۴ چیز است: ۱. درک مفاهیم کلی؛ ۲. تجزیه و ترکیب مفاهیم: 🔸که این دو در حوزه تصورات هستند و اساساً در بحث ما جایی ندارند. (چون تصورات ارزش معرفت‌شناسی ندارند) ۳. تصدیق بی واسطه: 🔸این مورد نیز به علم حضوری بر می‌گردد که قبلاً بحث شد که بالاترین ارزش معرفت‌شناسی را دارد. ۴. استدلال: 🔸ارزش معرفت‌شناسی استدلال بسته به «مقدمات» و «صورت و شکل» آن استدلال است. 👈 مقدمات همان صغری و کبری هستند که اگر یقینی باشند، یا ارزش یقینی داشته باشند، نتیجه نیز تابع خواهد بود. 👈 صورت و شکل استدلال نیز تابع نحوه قرار گرفتن حد وسط در صغری و کبری است. به عنوان مثال اگر حد وسط «م» باشد، بدیهی‌ترین و ساده‌ترین شکل استدلال (شکل اول) به صورت زیر است: ص: «الف» «م» است. ک: همه «م» ها «ب» هستند. ن:. پس «الف» «ب» است. ❗️اگر مقدمات یقینی و شکل استدلال هم یقینی باشد (مانند شکل اول) نتیجه یقینی خواهد بود؛ یعنی ارزش معرفت‌شناسی آن یقینی است. --------&-----------&-------------------- استدلالی است که هم مقدمات و هم شکل آن یقینی باشد. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻حال باید به ارزش #تعقل بپردازیم به این بیان که باید ببینیم که تا چه میزان تعقل واقع نمایی دارد؛ به
🔻از راه‌های دیگر کسب معرفت، ۱. نقل ۲. استناد به معرفت دیگران ۳. تجربه گفته شده است. برای هر یک مختصر توضیحی خواهد آمد. 💠@alhadi1403
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
سوریه، رگ حیاتی جبهه مقاومت 🔸️مسأله سوریه، مسأله حکومت سوریه نیست؛ بلکه مسأله این است که در منطقه خاورمیانه دو گروه بر علیه استکبار جهانی مبارزه می‌کنند و ده‌ها سال است که شهید و زندانی داده و شکنجه و آواره شده‌اند. 🔸️نخست، ملت فلسطین است که شاید بیش از نیمی از جمعیت اصلی آن کشور آواره هستند و در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند. 🔸️...شبیه این گروه، اقلیتی شیعه در لبنان هستند. لبنان مجموعه‌ای از مذاهب مختلف است که شیعیان در آن‌جا غالباً در فقر و اقلیت زندگی می‌کردند که بعد از مهاجرت امام موسی صدر اندکی حیات یافتند. 🔸️در میان شیعیان نیز گروه‌های مختلفی وجود دارد که باز اقلیت کوچکی به نام حزب‌الله وجود دارد که آن‌ هم به دستور امام تأسیس شد. سیدحسن نصرالله ـ که خداوند ان‌شاءالله وی را در پناه خود از همه آفات و بلیات حفظ کند ـ طلبه‌ای بود در ایران که در جنگ و جبهه‌های ایران هم شرکت داشت. امام به او فرمودند تا به لبنان برود و این گروه‌ را تشکیل دهد؛ گروهی که هم‌اکنون سرنوشت لبنان به دست آنان است. 🔸️و کار به آن جا رسید که سیدحسن نصرالله به عنوان اولین شخصیت معروف عالم شناخته شد، به طوری‌که بسیاری از اهل تسنن عاشقش شده و عکسش را در آغوش می‌گیرند. 🔸️اگر ما هزاران میلیون خرج می‌کردیم، نمی‌توانستیم یک چنین تبلیغاتی برای شیعه ترتیب دهیم. و البته همه این‌ها به برکت کمک‌هایی است که از ایران به آن‌ها می‌شود. تا به حال خیلی علنی نبود، اما حالا دیگر علنی شده است. 🔸️جمهوری اسلامی ایران باید فلسطین و لبنان را که علیه کفر جهانی مبارزه می‌کنند با تمام قوا برای آبرو شدن برای اسلام و به خصوص تشیع کمک کند. اما چگونه باید حمایت کند؟ 🔸️ما نه با لبنان مرز مشترک داریم و روابط آن چنانی، و نه حتی با فلسطین. تنها حلقه واسطه برای کمک رساندن به ان دو کشور، سوریه است. 🔸️اگر سوریه با ایران باشد، می‌توان از راه سوریه کمک‌های مالی، بهداشتی، تاکتیکی و نظامی به فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها رسانده شود. اگر دولت سوریه مخالف این امر باشد، این راه مسدود است. مسدود شدن این مسیر یعنی شکست حرکت مقاومت در لبنان و فلسطین و شکست خوردن مقاومت در جهان اسلام و تشیع و البته شکست ایران. 🔸️حمایت ایران از دولت سوریه وسیله‌ای است که بتواند برای اسلام خدمت کند، حرکت مقاومت را در عالم زنده کند و به کشورهای دیگر یاد بدهد که شما باید مقاومت کنید. 🔸️...پس برای پیشرفت اسلام و حفظ هویت این دو کشور اسلامی ما نیازمند حلقه‌ای واسط هستیم به نام سوریه. علاوه بر این که آن کسانی که مخالف سوریه هستند، عمّال آمریکا و اسرائیل هستند. موافقت کردن با آن‌ها یعنی بازی در میدان و زمین آمریکا و اسرائیل؛ هم‌چنان‌که عربستان و قطر این کار را می‌کنند و ترکیه هم به آن‌ها ملحق شده است. 🔸️ما برای حفظ اسلام و تشیع و برای ترویج ارزش‌های اسلامی، برای این که روحیه مقاومت در مسلمان‌ها زنده باشد، باید این ارتباط را حفظ کنیم. ۱۳۹۱/۱۰/۰۸ ✅️ @mesbahyazdi_ir
404_56808828212270.mp3
9.48M
وسط فحش هایی که بابت عدم حضور نیروهای مقاومت در میدان سوریه به دولت و ... میدیم این تحلیل رو هم گوش کنیم... ____&--------_____________ 🔻نکته دقیق: تنها چیزی که الان بسیار اهمیت دارد، به نظام مقدس جمهوری اسلامی است. پ.ن: همانطور که در صوت هم اشاره می‌شود، این بیانات تحلیل هستند و نه اطلاعات. پ.ن۲: گوینده(تحلیلگر) از طرف بنده نه تایید می‌شود و نه رد. 💠@alhadi1403