eitaa logo
الهادی حوزویان
2.1هزار دنبال‌کننده
8 عکس
7 ویدیو
0 فایل
این کانال زیر مجموعه کانال الهادی ( @nasery_ir) می‌باشد و به بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در زمینه حوزه، روحانیت و طلبگی اختصاص دارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 قوام طلبگی اگر به دو امر باشد، یکی این است که وجهه‌ی همت و سعی و تلاش را روی تحصیل جدی بگذارد. 🔸 وقتی در بطن و متن مطلب و مطالعه می‌رود، باید آنقدر غرق در مطالعه بشود که از اطراف خود یک فراغت نسبی حاصل کند. این شخص می‌تواند رشد کند، طعم علم را بچشد، و لذت علم را ببرد. 🔹 آن وقت نتیجه‌ی آن چه می‌شود؟ نتیجه‌ی آن این می‌شود که یک نفر مانند علامه‌ی امینی با همین احاطه، مطالعه‌های این‌چنین، سعی و تلاش‌ها و گذشت‌ها، یک دوره الغدیری می‌نویسد که یک گروه هم نمی‌توانند بنویسند. 🔸 کسانی که این موفقیت‌ها را تجربه می‌کنند، از خود و از پوسته در می‌آیند و ذهنشان بسیار بزرگ است. شما منابع و موضوعات متفاوت الغدیر را نگاه کنید. 🔹 احاطه، ذهن و ظرفیت بسیار بالایی می‌خواهد که همزمان یک نفر بتواند یک ساختار هندسی تعریف کند و از ابتدا تا آخر، موضوعی به این وسعت را پیش ببرد. 🔸 چقدر باید در این موضوعات مختلف، عمیق شده باشد تا ترکیبی این‌گونه را ارائه بدهد. نفوس و ارواح، بلند و بزرگ می‌شد که می‌توانست کار بزرگ بکند. کد ۴۵۶۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 بهترین میوه و گواراترین میوه‌ علم همین [رسیدن به علم الکتاب] است. یکی از فرق‌های این دانش با دانش‌های دیگر، همین است؛ 🔸 در دانش‌های دیگر مثلاً پروفسور رشته‌ی فیزیک فضا باشی و تمام پیچیدگی‌های سیّارات و کهکشان‌ها را بدانی، امکان دارد که به خدا ایمان بیاوری و امکان دارد که ایمان نیاوری و بگویی همین‌طوری به وجود آمده است؛ 🔹 ولی رشته‌های علوم دین، مخلوطی از دانش و تربیت است؛ دانش و یافتن خویش؛ دانش و سفر. 🔸 سفر از کجا؟‌ سفر از منِ موجود تا منِ مطلوب. این، خیلی سفر مهمی است! کل دنیا و آخرت، در این سفر است. کد ۲۴۹۴۷ ‌ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 اکنون که شما طلبه ها انصار الله هستید و آمده‌اید تا به دین خدا کمک کنید، چگونه این کار را می‌کنید؟ این کار، انواعی دارد. 🔸 نیروها، باید تربیت شوند و دانا شوند؛ البته این مباحث نظری، یک باب از آن است که الآن دنیا، بر پایه‌ی همین مباحث نظری می‌چرخد؛ ولی این مباحث نظری، تمام آنچه ما می‌خواهیم نیست. 🔹 فرق بین معارف حوزوی و دینی با مباحث دیگر، همین است که در حوزه، از لابلای مباحث نظری، باید محتوا، تربیت و نظام‌نامه‌ی معنوی تولید شود و باعث رشد و تقرّب گردد و من را پیش ببرد و آرام کند. 🔸 جامعه هم به آرامش نیاز دارد که مقدّماتی را می‌طلبد و این بار، در طول تاریخ [بر عهده‌ی حوزه‌های علمیّه بوده است]. 🔹 به اعجاز اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، از زمان خود اهل‌بیت و امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام، حوزه‌ها تشکیل شد. نه آن وقت، بلکه در مجموعه‌های دینی ادیان سلف، این برنامه را داشته‌اند و بهترین‌ها و عزیزترین‌ها را برای بخش الهی، علمی، معرفتی، دینی، رشد و تربیت جامعه می‌گذاشته‌اند. 🔸 سوره‌ی آل‌عمران را خوانده‌اید: «اذ قالت امرأة عمران ربّ انی نذرت لک ما فی بطنی محرّرا». همسر عمران -که پدر مریم مقدّس است- گفت که خدایا، این جنینی که در شکم دارم را برای تو «محرّر» گذاشتم؛ محرّر یعنی لا أستعمله فی منافعی؛ یعنی او را برای دین تو گذاشتم. کد ۲۳۹۴۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻عالم، به خاطر معرفت آفریده شد و مهم‌ترین مسئله در نظام‌نامه‌ی خلقت، معرفت الهی است. 🔸 این مسئله، طبعاً باید به دیگران هم برسد که خلاصه‌اش، ابلاغ رسالات انبیا، شناخت عالم غیب و عروج آدمی از ابتلائات حیوانی به مقام راقی و بلند انسانی است؛ انسانی که برای رشدش، نهایت و پایانی نیست. 🔹 در این چرخه و عرصه،‌ باید معارف، عالم غیب، توحید و معاد، شناخته شود. مباحث نظری، یک طرف است و در کنار آن، تربیت انسان هم لازم است و باور‌ها، در ضمن این بخش محتوایی صورت می‌گیرد؛ 🔸 پس بشر باید با گرفتن این معارف، به باور، رشد، کمال و فضیلت برسد. وقتی بشر می‌خواهد به این‌ها برسد، به شناخت، معرفت و آشنایی نیاز دارد و وقتی می‌خواهد آشنا شود و شناخت به دست بیاورد، نمی‌تواند این‌ها را از این کشور و آن کشور بگیرد؛ 🔹 بلکه باید از آیات، روایات، سیره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام و سابقه‌ی هزار و چند صد ساله‌ی حوزه گرفته شود و در این زمینه باید کار شود. 🔸 اگر در این زمینه بخواهد کار شود، به نیرو نیاز است. «اذ قال عیسی بن مریم للحواریین من انصاری الی الله». عزیز من! شما که پیامبر هستی، انصار می‌خواهی چکار؟ این راه، انصار و کمک می‌خواهد و انسان‌هایی باید بیایند، بفهمند، بدانند، رشد کنند، همراهی کنند و نشر دهند تا دیگران نیز لایه به لایه، تربیت شوند. 🔹 تمام «هل من ناصر» حسینی علیه‌السلام، گویای این است که این راه، ناصر و همراه می‌خواهد. «من انصاری الی الله قالوا نحن انصار الله». ما طلبه ها، انصار دین خدا هستیم. کد ۲۳۹۴۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 در قرآن یک علم به غیب داریم و یک ایمان به غیب که خداوند مردم را ترغیب به آن می‌کند. خدای متعال علم غیب را از مومنین و غیر مومنین نفی می‌کند آنجا که می‌فرماید: قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ (نمل:۶۵)(بگو که در همه آسمان‌ها و زمین جز خدا کسی از علم غیب آگاه نیست.) 🔸 اگر گفته شود: پس چگونه این قدر در تاریخ نقل کرده‌اند عده‌ای چیزهایی می‌گفته‌اند و درست در می‌آمده است! این غیب نیست؟ 🔹 در جواب می‌توان گفت: اولا اگر کسی یک یا چند مسئله از علم ریاضی را یاد گرفت که مثلا دو به اضافه دو مساوی چهار می‌شود، نمی‌شود گفت این عالم به ریاضی است؛ [در اینجا هم اگر کسی برخی از موارد محدود از امور غیبی را خبر داد، نمی‌توان گفت عالم به غیب است و خداوند عالم به غیب بودن را نفی کرده است] 🔸 البته در مسائل معنوی حساب ائمه اطهار علیهم السلام جداست و علم غیب خدائی به آنها داده شده است. 🔹 ثانیا این مصادیقی که ما علم غیب می‌دانیم پایین‌تر از «علم» غیب است؛ یعنی از پنجاه و یک درصد اطمینان شروع می‌شود تا نود و نه درصد؛ یعنی عالم صد درصدی به غیبت نیستند و لو اینکه ظنّ قوی داشته باشند؛ 🔸 البته در این بخش هم باید کسانی که در دامن اهل بیت علیهم السلام تربیت شده اند از دیگران جدا شوند. 🔹 ثالثا باید دید مراد از علم غیب چیست؟ این که شخصی خبر دهد از این که در گوشه آشپزخانه چیست؛ این اصلا غیب نیست. آیا مراد از غیب، عالم غیب است یا چیز دیگر است؟‌ ‌ ‌ ‌ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 ویژگی علوم حوزوی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸الزاما این‌طور نیست که همه علوم متکفّل تربیت نفسانی باشند؛ مثلاً شخصی که پروفسور فیزیک فضا است و سیّارات را رصد می‌کند، ‌امکان دارد که به وجود خدای متعال، ‌ایمان بیاورد و امکان دارد که ایمان نیاورد؛ 🔹 ولی برخی از علوم که در اوج علوم هستند و قرآن، مرتّب به آن‌ها سفارش می‌کند و راه‌های به سمت آن علوم را نبسته است، علومی است که نوعی توازن، تعادل، کسب فضیلت و باور، در آن تولید می‌شود. 🔸 در رأس این علوم، حوزه‌های علمیّه هستند. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 هیچ کاری و هیچ فضایی مانند فضای طلبگی معصیت برای آن مضر نیست. 🔸 معصیت عجیب توفیق نور ایمان را می‌گیرد، توفیق نور علم را می‌گیرد، توفیق مدیریت بر خود را می‌گیرد، توفیق آرامش را می‌گیرد. 🔹 ما این لباسی را که پوشیده‌ایم لباس نوکری آقا صاحب الزمان (علیه السلام) است و به قول سید پیرمردی از دوستان ما در اصفهان که همیشه می‌گوید: «این کلاهی که سر ماست خیلی مسئولیت دارد.» لباس ما، نوع شخصیت ما، شخصیتی وابسته به این خاندان و آقا صاحب‌الزمان است. 🔸 شخصیتی تقوایی باید تعریف بشود، شخصیتی تهذیبی باید تعریف بشود، آن وقت نور و برکت هم پشت سر آن خواهد آمد. کد ۶۱۶۶ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 دشمن، نیروهای حوزوی را شناسایی کرده است و تراکم اشتغالات گوناگون، [ما را سرگرم کرده است]. قبلاً وضعیّت اینگونه نبود و فارغ بودند. وضعیّتی که الآن هست، وظیفه‌ی ما را برای کار، سنگین‌تر می‌کند. 🔸 در دوره‌ای، وقتی طلبه‌ وارد حوزه می‌شد، اشتغالش فقط همین [طلبگی] بود. یکی از آقایان می‌گفت که وقتی ما در نجف بودیم، روزهای جمعه که تعطیل بود، بعضی آقایان درجه‌ی دوّم حوزه، روضه داشتند. نزدیک ظهر، به آنجا می‌رفتیم و یک فرع فقهی مطرح می‌شد و صحبتی می‌کردیم. نزدیک ظهر، اگر کسی نماز جماعت داشت، می‌رفت وگرنه همانجا نماز را می‌خواندیم و یک نان و فجیل (ترب)، ناهار ما بود. فضایی آرام، حاکم بود. 🔹 عرب‌ها و طلبه‌های نجف، ضرب المثلی داشته‌اند: «خُبز الشعیر، ماء البیر (بئر) و زیارة الأمیر علیه‌السلام»؛ یعنی نان جو و آب چاه و زیارت. اشتغالات، همین بوده است و درسشان را هم می‌خوانده‌اند. 🔸 الآن وضعیّت، کاملاً‌ متفاوت است و طلبه‌ی فعلی، خیلی باید هوشیارتر باشد در آسیب‌شناسی در لایه‌های مختلف، کمک گرفتنِ به اندازه از علوم تربیتی در بخش‌های مختلف و هویّت‌بخشی به اصول تربیتیِ قرآنی، سنّتی، فضیلتی، اخلاقی و معنوی. این‌ها، اموری است که بالأخره برای مدوّن کردن نظام‌نامه‌ی تربیتی، نیاز به کار دارد؛ 🔹 ولی [راه، بسته نیست] و به رفقا می‌گویم که اگر آیت‌الله‌العظمی بهجت را نود یا صد سال قبل می‌دیدی، طلبه‌ای مثل همین طلبه‌هایی بود که الآن در حوزه‌های علمیّه هستند. بعداً‌ معلوم شد که ایشان چه کسی است. 🔸 الآن هم این مطلب، واقعاً‌ امیدوار کننده است؛ ولی مشکلات، زیاد است؛ هَلُمّوا الی (بشتابید به سوی) یک کار درست و درمان. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 خلق خدا و طلبه‌های جوان، امانت‌های الهی در دست ما هستند و به هر نحو، باید این سفر را با هم برویم. 🔸 خداوند این توفیق را به ما بدهد که با این سرمایه‌ای که از بزرگان حوزه داریم و این قدسی که حوزه‌های علمیّه داشته است، بتوانیم در انتقال آن به نسل‌های بعدی، واسطه‌های خوبی باشیم. 🔹 در حال حاضر، نیاز خیلی شدید است!‌ اگر حوزه از این محتوا خالی شد، نمی‌تواند نیرو تربیت کند و نمی‌تواند تأثیر بگذارد و دیگر کار، تمام است. باید این را در حد توازن، پیش برد؛ البته بخشی که مربوط به سفر از وضعیّت فعلی، به اوج ادراکات ماورای حواس ظاهری است، به تحقیق و کار و پژوهش نیاز دارد و باید توجّهی کرد تا این نفوسی که وارد حوزه می‌شوند، چیزی از خودشناسی، خداشناسی، معرفت، باور و امام زمان علیه‌السلام دستشان را بگیرد. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 نظام‌نامه‌ای درمانی و حتی فراتر از آن، نظام‌نامه‌ای برای آسیب‌شناسی [باید تدوین شود]. اکنون در حوزه‌ها، گاهی بخش‌های مشاوره‌ای خاصی، سعی دارند که طلبه‌ی ما را به حد استانداردی از سلامت شخصیّتی برساند؛ البته چاره‌ای هم نیست و خیلی هم خوب است و باید هم باشد؛ 🔸 ولی این، نباید نهایتِ حوزه باشد و وقتی این قضیّه [آسیب‌شناسی و درمان] را شروع می‌کنی، به سمت یک نظام تربیتی، فضیلتی، باور، ادراک هویّتی و معنوی داری حرکت می‌کنی و این تأثیر را باید بگذاری. 🔹 خداوند، مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت را رحمت کند. این اواخر، مکرّر از قول اساتیدشان نقل می‌کردند که همین [حوزه] اصفهانِ شما، کافی بود برای اینکه کسی از هند و پاکستان و کشورهای دیگر بیاید و تا آخرین مراتب [علمی و معنوی] را تأمین شود و همه‌ی اساتید، در آن بودند. 🔸 الآن همه‌ی حوزه، به کیفیّت دست‌یابی به درمان‌نامه‌ی هویّتی و نسخه‌های تربیتی قرآن، احتیاج دارد؛ هم برای خودمان، هم برای طلاب‌مان و هم برای جامعه‌مان. 🔹 فکر می‌کنید اینکه ناگهان این همه افراد، از بدنه‌ی جامعه‌ی دینی فاصله می‌گیرند، علّتش چیست؟ حقیقت را می‌خواهند؛ یعنی آنان باید در ما، یک حقیقتی را دریابند. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 ما باید بیشتر کار کنیم، خود را پیدا کنیم، کار فرهنگی را بشناسیم، فضای بیرون را بشناسیم، نحوه‌ی برخورد را بشناسیم، کارهای عمیق فرهنگی را شروع کنیم و این نمی‌شود مگر اینکه نیرو تربیت بشود و برای کارهای فرهنگی اساسی در هیچ کجای عالم کاری حساس‌تر از فضای طلبگی نیست؛ 🔸 لذا کوچکترین خدمت به این سبک و تفکر و فرهنگ که متصل به وحی باشد، خدمت به دین خدا است و گریزی نیست برای ما ها که داریم این راه را می‌رویم. کد ۱۲۲۳۵ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 باید از خویش، به اوج، سفر کرد. موانع این کار، فراوان است و یکی از آن‌ها، تشتّت است. 🔸 نحله‌ی نجف یا مجموعه‌ی افرادی که در طیّ قرون، این‌کاره بوده‌اند، نسخه و درمان‌نامه داشته‌اند و یکی از این نسخه‌ها، برای همین تشتّت است. 🔹 آقا، تشتّت انسان را بیچاره می‌کند! اینکه انسان به نماز بایستد و بگوید: «الله اکبر» و بتواند ذهن را در محضر قرار بدهد، کاری است که یک طیّ طریقی نیاز دارد و باید اندکی با آسیب‌ها، کیفیّت درمان و کیفیّت محو کردن تشتّت از ذهن، آشنا بود. 🔸 انسان، می‌خواهد نماز را اقامه کند. این‌ها قبلاً بوده است و از همین حوزه‌ها برخاسته است و هدیه‌ی خداوند، قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام به انسان، نقطه‌ی اوج ادراکی از حرکت‌ سلوکی است؛ حرکت از آنجایی که هستیم تا آنجایی که باید برسیم. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎵موضوع: مرحوم 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: دو دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 اصفهان، عالمانی همچون حاج‌آقا رحیم ارباب داشته است که از شاگردان آخوند کاشی و جهانگیر خان قشقایی بوده‌اند. 🔸 پدربزرگ ما، حاج ملّا باقر ناصری، شاگرد ایشان بوده و خدمتشان می‌رسیده است. این اواخر، مرحوم حاج‌آقا رحیم ارباب، چشمشان نابینا می‌شود. پدربزرگ ما، از نجف به ایران می‌آید و به دیدار ایشان می‌رود و خدمت ایشان عرض می‌کند که چشمتان چطور است؟ 🔹 حاج‌آقا رحیم ارباب می‌فرمایند که حاج شیخ، بصیرت بهتر از بصر است. 🔸 آنان، چگونه به قضیه نگاه می‌کرده‌اند؟‌ حسّی ماورای این بصر هست به نام بصیرت که به معنای ادراک قوای باطنی از چیزهایی است که برای اهل ظاهر، قابل ادراک نیست. این، باعث استحکام و قوّت ایمان می‌شود. 🔹 این‌ها، چیزهایی است که در حوزه‌ به آن می‌رسیده‌اند و لابدّ و ناخودآگاه، ثبت بود و صرف طلبه می‌شد و صرف تعامل می‌شد. جامعه هم این رنگ را می‌گرفت. 🔸 خدا می‌داند که سده‌ی قبل در این اصفهان، شب‌های جمعه در تخت‌فولاد چه خبر بوده است!‌ از اهل ایمان، توسّلات، توجّهات، دعای کمیل‌ها، نمازشب‌ها و دعای ندبه‌ها، مردم تأثیر می‌پذیرفته‌اند. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 شرایط اساسی بهره بردن از زیارات اهل بیت علیهم السلام 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۱۴ ⏱ زمان: ۳۵ دقیقه 📍در جمع اردو طلاب مدرسه علمیه دارالهدی قم در مشهد مقدس ▪️ @alhadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
🔻 مدیریت ما [حوزویان، در بلاها و گرفتاری‌ها] مدیریت استغفاری و توسلی است، حالا اگر کاری دیگر هم توانستیم، بکنیم، اما این استغفار دستور نوح (علیه السلام) است؛ 🔸 استغفار از افراط و تفریط‌هایی که کردیم تا رحمت الهی جلب بشود، مخصوصاً ادبیات خلقتیِ باران با توجهات باطنیه خیلی نزدیک است و خیلی نزدیکتر است، 🔹 یعنی چه؟ یعنی این قصه، هوشمند است، یعنی چه؟ یعنی هرچه ما بهتر بشویم، بهتر می‌شود. 🔸 قرآن کتاب علم است، کتاب بیان است، کتاب نور است، کتاب هدایت است، وقتی که جریان فراگیر شدن آب را مطرح می‌کند و کشتی نوح به حرکت درمی‌آید با یک جمله‌ی کوتاه که از نکات و دقائق چینش کلمات و حروف است و پشت آن خیلی مطلب است می‌فرماید: «غيضَ الْماءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ» (و آب فروشد و كار پايان يافت‏/ هود، ۴۴) 🔹 فروکش کردن و طغیان کردن نهرها دست خدا است، آنچه که ما را مبتلا می‌کند عدم استغفار است، باید ارتباط‌های خود را بهتر کنیم. 🔸 آنچه که پیشگیری می‌کند نوری است که از مراکز فرهنگیِ حوزوی، جهت‌دهی بشود، هم برای خود ما و هم برای جامعه‌ی ما، که فقط ارتباط با خدا می‌تواند جلوی بلیه‌ها را بگیرد و این منافاتی با خدمات‌رسانی ندارد، خلط و خبط نشود؛ هر نوع خدمتی از هر کسی برمی‌آید انجام می‌دهد. کد ۱۲۲۳۵ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 شما فکر می‌کنید که وقتی مریمِ خردسال را برای دین خدا در معبد گذاشتند، آسان بود؟! این مادر اینقدر باگذشت بود که حتی سراغ این بچه نمی‌رفت! 🔸 چرا؟ ‌به خاطر اینکه این نفس و این شخص را برای خدا گذاشته بود و این عمل، برای خدا بود. این مادر، با خود می‌گفت که اگر من به دیدار او بروم، مدیریّت نظارتی بر او به هم می‌خورد و از جهت عاطفی، دچار آسیب می‌شود -بالأخره بچه است- و دلش می‌خواهد به خانه بیاید و آنجا را رها کند. 🔹 این مادر، یکی از زنان مؤمنه‌ی روزگار خود است که قرآن، اینطور شخصیّتش را بیان می‌کند. 🔸 در این راه، مدیریّت می‌کرده‌اند و سختی می‌کشیده‌اند و چنین فضاهایی بوده است. 🔹 الآن نیز مجموعه‌ای به نام حوزه‌ی علمیّه، از بهترین مجامع دنیا است! خالص‌ترین نفوس در آن هستند! از جهت طالبین، سرمایه‌دارترین بخش‌های فرهنگی است! 🔸 ولی این طالب، دارد به شما نگاه می‌کند. ای استاد عزیز، حرکت و صحبت شما باید تربیتی، رشدآور و فضیلتی باشد. هم شما و هم ما، تأثیرات کیفیّت ارتباط شاگرد با استاد را دیده‌ایم که انسان، چقدر از شکل و صحبت و کیفیّت مدیریّت اساتید رنگ پذیر است! کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 بنده یادم است که اوایل انقلاب، شیخی به نام شیخ محمدعلی مدرّس افغانی، از عراق به ایران آمده بود و صدّام، او را بیرون کرده بود. 🔸 من آن زمان، مُغنی می‌خواندم و حاج‌آقا (آيت‌الله ناصری) فرمودند که من در نجف، شاگرد او بوده‌ام و نزد او برو و شاگردی کن. 🔹 بنده، شروع کردم و در تمامی درس‌هایش شرکت کردم؛ از مطوّل گرفته تا قوانین و هر درسی که می‌گفت. 🔸 روزی خودش روی منبر گفت که ای طلبه‌ها، اینقدر مرا اذیّت نکنید. فلانی (من)، پدرش، دایی‌اش و عمویش، ‌همگی شاگردان من بوده‌اند. 🔹 ایشان، اخلاص داشت و نکته‌ی دیگر درباره‌ی ایشان هم این بود که می‌گفت آیا هیچ‌وقت در حرف زدن من متوجّه شده‌اید که دندان ندارم؟ بعد ما دقّت کردیم و دیدیم که واقعاً دندان ندارد! ولی هیچ کدام از حرف‌هایش، نامفهوم نبود. 🔸 می‌گفت که خداوند، مرا برای این طلبه‌ها گذاشته است. قبلاً گاهی [دروس را] خوب می‌خواندند و پای کار می‌ایستادند؛ ولی وقتی کار، نظام‌نامه نداشت، [مشکلاتی پیش می‌آید]. کد ۲۳۹۴۲ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 در همین مدرسه‌ی سیّد [یزدی (ره) صاحب عروه] در نجف، مرحوم شیخ مرتضی طالقانی زندگی می‌کردند. نقل شده است که هفته‌ای یک شب، از مدرسه بیرون می‌آمدند. مثل استادش آخوند کاشی، مجرّد زندگی می‌کردند و در این مدرسه بودند. اینقدر از دنیا طلبی پرهیز داشتند و زهد داشتند! 🔸 پدربزرگ ما، حاج ملاباقر ناصری، شاگرد ایشان بوده و همراه با حاج‌آقا مصطفی مهدوی -که از آقایان و رئیس حوزه بودند- منظومه را نزد ایشان می‌خوانده است. 🔹 یکی از مراجعِ آن زمان که اهل معنا و از بزرگان معرفتی هم بود، ایشان را برای ناهار، دعوت کرده بود. ایشان گفته بودند که من، همراه با دو نفر از شاگردانم، سه نفری می‌آییم. به پدربزرگ ما و حاج‌آقا مصطفی گفته بودند و سه نفری، به آنجا رفته بودند. 🔸 وقتی سفره‌ی ناهار را انداخته بودند، خود آن آقا که اسمشان را نمی‌آورم و از ساداتِ بزرگ و در شُرُف مرجعیّت بوده‌اند، مشغول خدمت می‌شوند. غذا و ناهارشان هم شوربا (آش) بوده است. وقتی غذا را داخل سفره می‌گذارند، مرحوم حاج شیخ مرتضی طالقانی، ناگهان گریه‌اش می‌گیرد و می‌گوید که خدایا، تو شاهدی که من تا به حال، شوربای مرجعیّت نخورده‌ام. 🔹 چقدر پرهیز! چقدر زهد! این، زهد انبیا است. همگی، خوبِ خوبِ خوب هستند. مردم از آنان کرامت می‌دیده‌اند؛ از جمله، همین حاج شیخ مرتضی طالقانی در مدرسه‌ی سیّد که بعضی اساتید نقل می‌کردند که عرب و عجم، راه می‌افتادند و به این مدرسه می‌آمدند تا ایشان را پیدا کنند و چیزی از او می‌خواستند که از دیگران بر نمی‌آمد. 🔸 این‌ها، معلول همین درس‌ها، بحث‌ها، تربیت‌ها، ایستادگی‌ها و استقامت‌ها بوده است. کد ۲۳۹۴۲ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
🔻 حاج‌آقا (آيت‌الله ناصری) می‌فرمودند که من، هشت سال داشتم و همراه با پدرم، از دولت‌آباد به اصفهان می‌آمدیم. یک الاغ داشتیم و سوارش می‌شدیم و با آن، به اصفهان می‌آمدیم. چهار راه بنایی، نزدیک طوقچی بود که به آن نواقلی می‌گفتند و مامورین رضا شاه افراد را کنترل می‌کردند. پدر من، عمامه‌اش را در خورجین می‌گذاشت و وقتی که از آنجا رد می‌شدیم، نزدیک میدان امام و مسجد حاج شیخ محمدعلی، لباس‌های خود را می‌پوشیدند و به مدرسه می‌رفتند. 🔸 مگر آن زمان، توانستند کاری بکنند؟ مگر من عمامه‌ام را به خاطر چند بچه‌ی جُعَلّق [بی‌ادب و فرومایه] که توهین می‌کنند، بر سر گذاشته‌ام که الآن با توهین آنان، تحت تأثیر قرار بگیرم؟ 🔹 من خودم باید عمامه را باور کنم. من خیلی تأسّف می‌خورم! برخی، پیشاپیش شروع می‌کنند عمامه‌شان را بردارند. مگر چه خبر شده است؟ 🔸 ‌حالا اگر زیرِ عمامه‌ی من زدند، چه می‌شود؟ دوباره برمی‌دارم و می‌بوسم و بر سر می‌گذارم. من، این عمامه را تاج افتخار می‌دانم و با آن، زندگی می‌کنم. 🔹 من باید اینقدر عمامه‌ام را باور کنم که اگر کار به جای سختی کشید، حتی اگر کسی بیمار شد، عمامه‌ام را روی بیمار بگذارم و خوب شود. مگر عمامه، صرف فیزیک یک پارچه است؟ 🔸 در حوزه، بیش از هزار سال سابقه دارد! بزرگان ما، افتخارشان این بوده است. پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند که ملائکه بدر را دیدم که وقتی برای نصرت مسلمانان آمده بودند، عمامه بر سر داشتند. این عمامه، افتخارِ ما و سبک زندگیِ ما است. کد ۲۳۹۴۲ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 بنده گاهی به رفقا می‌گفتم که شهید مطهری، چقدر خدمت کرد؟ چه به حوزه و چه به دانشگاه. با ورودش به دانشگاه، چقدر به دانشگاه خدمت کرد؟ 🔸 اگر این حوزه، پنجاه نفر شهید مطهّری داشت و همگی در طبقات مختلف تبلیغی، صَرف حوزه می‌شدند، باز هم جا داشت. از بس که نیاز هست! از بس که حوزه، بزرگ است! ‌از بس که مراتب تربیتی در لایه‌های مختلف، جای کار دارد! از بس که علوم اسلامی، جای رشد دارد! 🔹 نگذاریم که هویّت حوزه، گرفته شود. هیچ کاری مثل حوزه و تربیت نفوس، ماندگار نیست. قدردان این نعمت باشیم و فضای حوزه‌مان را نگه‌ داریم. کد ۲۳۹۴۲ ▪️ @alHadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 آداب و 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲۷ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱ 📍در جمع طلاب مدرسه امام رضا علیه السلام قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌