eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
495 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
95 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
بنده و مخلوق است 🔷این نکته را هم باید دانست که، اینکه خدا کسی را بنده خود بگیرد، غیر از این است که کسی خودش بنده خدا باشد، برای اینکه بنده بودن چیزی نیست که اختصاص بکسی داشته باشد، بلکه لازمه ایجاد و خلقت است، هر موجودی که دارای فهم و شعور باشد، همین که تشخیص بدهد که مخلوق است تشخیص میدهد که بنده است ▪️ این چیزی نیست که اتخاذ و جعل بر دارد، و خداوند در باره کسی بفرماید: من فلانی را بنده خود اتخاذ کردم، یا او را بنده قرار دادم، بندگی باین معنا عبارتست از اینکه موجود، هستیش مملوک برای رب خود باشد، مخلوق و مصنوع او باشد، حال چه اینکه این موجود در صورتی که انسان باشد در زندگیش بمقتضای مملوکیت ذاتی خود رفتار بکند، و تسلیم در برابر ربوبیت رب عزیز خود باشد، یا آنکه از رسم عبودیت خارج بوده باشد، و به لوازم آن عمل نکند، بالأخره آسمان برود یا زمین، بنده و مخلوق است، 🍀هم چنان که خدای تعالی در این باره فرموده: (إِنْ کُلُّ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا آتِی الرَّحْمنِ عَبْداً: هیچ کس در آسمانها و زمین نیست، مگر آنکه بحال بندگی نزد خدای رحمان می‌آید). [۲] ---------- [۲]: سوره مریم آیه ۹۳ [..... ]   📚ترجمه تفسیر المیزان ، جلد ۱، صفحه ۴۱۷ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️حضرت زهرا سلام الله علیها حامی ولایت و رسالت 🎤 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom سلام الله علیها
چگونگی نجات از آتش جهنم حفظه الله: 📌 در رابطه با این أَنْ یُعْتِقَهُ مِنَ النَّارِ می خواهم توضیحی بدهم. در صورتی که حوصله بفرمایید. و آن هم اینکه ببینید این اعتاق از نار، مربوط فقط به قیامت نیست. در دنیا تحقق پیدا می کند. باید در دنیا بسترش فراهم بشود. اینجا باید پیش بیاید. این اعتاق از نار را که خداوند تفضل می فرمایند، اینجوری نیست که اصلا مربوط به این دنیا نیست و مربوط به آخرت است. نه. 🌺با توجه به اینکه نار، باطن همین محرماتی است که در این دنیا از انسان صادر می شود، وقتی خدا اراده می کند که او را از آتش جهنم نجات بدهد، فردای قیامت، جهنمی نباشد، یعنی در این دنیا او را از معاصی بیرون می کشد. او را از چیزهایی که باطنش جهنم است و جهنم ساز است بیرون می کشد. در همین دنیا. چقدر خوب. وقتی ما دفاع کنیم از دیگری، خداوند اینجوری ما را نجات می دهد و از گناهان و هر آن چیزی که برای ما آتش درست می کند و موجب جهنمی شدن ما می شود، ما را بیرون می کشد. 🍀یعنی در حقیقت زبان ما اگر باعث می شود جهنمی بشویم، خدا عنایت می کند زبان ما به گونه ای به حرکت در می آید که دیگر معصیت نکند. هر عیبی داریم، چون اینجور نیست که افراد در تمایل به گناهان یکسان باشند، بعضی ها مثلا تمایل به گناهان شهوانی دارند، بعضی به گناهان مالی تمایل دارند. هر کسی به یک گناهی. آن شاکله وجودی انسان، افکار انسان، علاقه های انسان متعدد است. خدا هم عنایت می کند آن چیزی که باعث می شود انسان جهنمی بشود و در نار بیافتد، او را بکشد کنار. از او دور بکند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔘پيامبر صلي الله عليه و آله: اِذا وُضِعَتِ الْمائِدَةُ حَفَّتها اَرْبَعَةُ آلاْفِ مَلَكٍ، فَاِذا قالَ الْعَبْدُ: بِسمِ اللّه ِقالَتِ الْمَلائِكَةُ: بارَكَ اللّه ُ عَلَيْكُم فى طَعامِكُم ثُمَّ يَقولونَ لِلشَّيْطانِ اُخْرُجْ يا فاسِقُ، لاسُلطانَ لَكَ عَلَيْهِمْ؛ ▪️هرگاه سفره پهن مى شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى آيند. چون بنده بگويد: «بسم اللّه » فرشتگان مى گويند: «خداوند، به غذايتان بركت دهد!» سپس به شيطان مى گويند: «اى فاسق! بيرون شو. تو بر آنان، راه تسلّط ندارى». 📚كافى، ج 6، ص 292، ح 1 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🤲دست پر 🌺 عدة الداعی از امام باقر علیه السلام روایت کرده که فرمود: هیچ بنده ای دست خود به سوی خدای عز و جل نمی گشاید، مگر آنکه خدا از رد آن بدون اینکه حاجتش داده باشد شرم می‌کند، بالآخره چیزی از فضل و رحمت خود که بخواهد در آن می‌گذارد، 👈 بنا بر این هر وقت دعا می‌کنید دست خود را برنگردانید مگر بعد از آنکه آن را به سر و صورت خود بکشید، و در خبری دیگر آمده: که به صورت و سینه خود بکشید. [۱] ---------- [۱]: عدة الداعی ص ۱۳۹ و بحار ج ۹۳ ص ۳۷ 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۲، صفحه ۵۲ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨ببينيد تأثير كوثر تا به كجا است 🎙 رحمه الله : ▪️يكى از كرامت هاى شيعه قبور و مزارهاى امامزادگان است، لذا نبايد از زيارت آنها غافل باشيم و خود را محروم سازيم! ببينيد تأثير كوثر * تا به كجاست، هر جا را نگاه مى كنى آثارى از حضرت فاطمه باقى مانده است! افرادى براى برآورده شدن حوايج خود براى سيّده نفيسه كه در مصر مدفون است، نذر مى كنند و حاجت مى گيرند. 📚 در محضر آیت الله بهجت, جلد دوم, نکته ششصد و شصت و سوم *اشاره به كوثر در سوره ى كوثر، كه به خير كثير تفسير شده است. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom سلام الله علیها
💎یاری الهی فقط یک لفظ نیست حفظه الله: 🔹یا اباذر! مَنِ اغْتِیبَ عِنْدَهُ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ .در نزد یک فرد، حالا اینجا حضرت دارد خطاب به ابوذر می گوید ولی این اختصاص به ابوذر ندارد. مخاطبش ما هم هستیم. در نزد یک مسلمانی، دارند غیبت برادر مسلمانش را می کنند و می تواند که یاری بکند از آن غیبت شونده، برادر مسلمانی که غیبتش را دارند می کنند، اگر این یاری را انجام بدهد، خداوند اینجا از زبان پیامبرش دارد این بشارت را به ما می دهد. پیامبر اسلام دارند این بشارت را از خدا به ما می دهند که اگر ما دفاع کنیم از آن برادر مسلمانی که دارند غیبتش را می کنند، خداوند هم از ما یاری می کند. ما را در دنیا و آخرت یاری می کند. 🌺این یاری الهی که لفظ نیست. هر جا که احتیاج به کمک دارد و انسان هم در لحظه لحظه زندگی، در همه ابعاد احتیاج به یاری دارد. هم در امور مادی و هم در امور معنوی. خدا یاری گر ما می شود. یاور ما می شود. کمک می کند ما را. یک جا باید درست تشخیص بدهیم خدا کمک می کند درست تشخیص بدهیم. وظیفه را درست تشخیص بدهیم. یک جا نباید علاقه پیدا کنیم و این علاقه سرانجام خوبی ندارد خدا کمک می کند که علاقه پیدا نکنیم. یک جایی باید علاقه پیدا کنیم که این علاقه ما را می کشد به سمت خوبی ها، آن جا کمک می کند علاقه ایجاد کنیم. یک جا باید بعضی از کارها را انجام بدهیم، بعضی از کارها را ترک کنیم، درست، به موقع خدا یاری می کند تا خوب تصمیم بگیریم. خوب مواجه داشته باشیم از نظر روحی، جایی که شایسته است علاقه مند بشویم و محبت بورزیم و جایی که نباید علاقه پیدا کنیم. بلکه جای تنفر پیدا کردن است، آن جا تنفر پیدا کنیم و هم چنین درست عمل کنیم. یاری الهی. آن هم در عرصه های مختلف زندگی، فردی، خانوادگی، اجتماعی. چقدر خوب می شود آدم یک پشتیبان و یاور اینچنینی پیدا کند. یکی از اموری که باعث می شود انسان یک یاور و یاور اینچنینی پیدا کند، ان هم در دنیا و آخرت، این یعنی در همه عرصه های دنیا و آخرت، فردی، اجتماعی، خانوادگی، این است که اگر در یک مجلسی، غیبت برادر مومن را گفتند، ما می توانیم، کمک کنیم. 🔸اما اگر می توانیم و کمک نکنیم چی؟ یعنی خذلان. خذلان در مقابل نصرت است. خذلان یعنی ترک نصرت. یاری نکنیم. خدا هم ما را گرفتار خذلان می کند. یا دست از یاری ما می کشد. یاری ما را ترک می کند. لذا می فرمایند یَا اباذر! مَنِ اغْتِیبَ عِنْدَهُ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ وَ هُوَ یَسْتَطِیعُ نَصْرَهُ فَنَصَرَهُ، نَصَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ در حضور او غیبت یک مسلمانی را کرده اند، او می تواند کمک کند. کمک می کند. خدا هم در دنیا و آخرت به او کمک می کند. 🍀فإِنْ خَذَلَهُ اما با اینکه می تواند کمک کند، ترک نصرت می کند یعنی خذلان. فَإِنْ خَذَلَهُ وَ هُوَ یَسْتَطِیعُ نَصْرَهُ با این قید. ببینید یک موقع کمک نمی کند. هیچ چیز نمی گوید به خاطر اینکه کمکی از دستش بر نمی اید. فایده ای ندارد. اما اگر می تواند کمک کند و نصرت را ترک کند، می فرماید خَذَلَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ خدا هم او را یاری نمی کند. در دنیا و آخرت. 📌در دنیا و آخرت را باز با همان توضیح توجه داشته باشید. در همه امور دنیایی که احتیاج به کمک داریم. علما و عملا. برای اینکه خوب تشخیص بدهیم و خوب عمل کنیم و در همه امور آخرتی و معنوی. چون وجود ما دو بعد دارد. بعد دنیایی و بعد آخرتی. ظاهر و باطن. انسان یک وجود دنیای و آخرتی است. به حساب جسم در دنیا هستیم و به حساب روح در آخرت هستیم و در همه این ها هم احتیاج به نصرت و یاری داریم. اگر ما در آن جایی که باید یاری کنیم، یاری نکنیم از یک برادر مسلمانی که دارند غیبتش را می کنند، خداوند هم یاری ما را نمی کند و ما را گرفتار خذلان در دنیا و آخرت می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🌺 انسان در هر حال يا مراقب امر آخرت است يا ملازم امر دنيا. مراقبت بر امر آخرت با پرگويى ممكن نيست؛ مگر اين‏كه سخن ‏ها مربوط به آخرت باشد و هرچه غير از آن، بيهوده و بى ‏فايده است و علاوه بر اين‏كه فرشتگان نويسنده اعمال آن‏ها را ضبط مى ‏كنند، موجب تيرگى و غفلت دل از خداوند متعال مى ‏شود و اشتباهات گوينده آن‏ها نيز افزايش مى ‏يابد و بى ترديد از اهل دنيا خواهد بود 📚 ترجمه ، ج2، ص 77 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | خصوصیات حاج قاسم را ماورایی و دست نیافتنی نکنید 👈🏻 توصیه رهبر انقلاب به همه آنهایی که درباره شهید سلیمانی صحبت میکنند: 🔺 مراقب باشند همه آنهایی که درباره ایشان صحبت میکنند، خصوصیات آقای شهید سلیمانی را خصوصیات ماورایی نکنند. یک انسان زنده‌ای است که جلوی ما دارد حرکت میکند یأکل الطعام و یمشی فی الاسواق. یعنی اینجور نباشد که تصور بشود این یک جایگاه دست نیافتنی است. نه، شهید سلیمانی را تا وقتی که زنده بود هم کسی نمیدانست [که چه کسی است]، الان هم زنده‌هایی هستند که کسی نمیداند که اینها چه هستند. اگر یک وقتی توفیق نصیبشان شد شهید شدند شاید بخشی از آنچه که هستند آشکار بشود، دانسته بشود فهمیده بشود. به این نکته توجه کنید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌺پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم): در آخر الزمان از فتنه ها بدتان نیاید زیرا آن فتنه ها منافقان را رسوا و نابود می‌کند. 📚کنرالعمال، ح ۳۱۱۷۰ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
💠صالحان از متقیان خصوصی ترند 🌼یک جا می‌فرماید: (وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ، مِنَ النَّبِیِّینَ، وَ الصِّدِّیقِینَ، وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ، وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً، و کسی که خدا و رسولش را اطاعت کند، اینچنین اشخاص با آن کسانی محشورند که خدا بر آنان انعام فرمود، از انبیاء، و صدیقین و شهداء و صالحین که نیکو رفقایی هستند). [۱] 🌱جای دیگر فرموده: (وَ أَدْخَلْناهُمْ فِی رَحْمَتِنا، إِنَّهُمْ مِنَ الصَّالِحِینَ، ما ایشان را در رحمت خود داخل کردیم بدان جهت که از صالحان بودند) [۲] و نیز از سلیمان علیه السلام حکایت کرده که گفت (وَ أَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِکَ فِی عِبادِکَ الصَّالِحِینَ مرا برحمت خودت داخل در بندگان صالحت کن) [۳] و در جایی دیگر می‌فرماید: (وَ لُوطاً آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً- تا جمله- وَ أَدْخَلْناهُ فِی رَحْمَتِنا، إِنَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ). [۴] ▪️آنچه مسلم است این است که مراد از صالحین در این آیات، مطلق هر کس که صلاحیت رحمت عامه الهیه، و رحمت واسعه او را دارد، نیست، چون صلاحیت این رحمت را تمامی موجودات دارند، دیگر معنا ندارد نامبردگان در این آیات را بداشتن چنین صلاحیتی بستاید. 🔷و نیز مراد، کسانی که صلاحیت رحمت خاص به مؤمنین را دارند، نیست، چون هر چند بحکم آیه: (وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ، رحمت من همه چیز را فرا گرفته، و بزودی همه آن را بکسانی اختصاص می‌دهم که پرهیز کاری داشتند). [۵] رحمت دوم خاص است، 🌺 و لکن صالحان از متقیان خصوصی ترند، زیرا در میانه طائفه مؤمن و متقی افراد انگشت شماری صالحند، پس رحمت خاص متقین نمی تواند آن رحمتی باشد که صالحان شایستگی آن را دارند، و حتما باید رحمتی مهم تر از آن باشد. 🍀و این هم از قرآن کریم مسلم است، که بعضی از رحمت‌ها را خاص بعضی از افراد می‌داند، و می‌فرماید: (یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ، خدا رحمت خود را بهر کس بخواهد اختصاص میدهد)، [۶] . ---------- [۱]: سوره نساء آیه ۶۹ [۲]: سوره انبیاء آیه ۸۶ [۳]: سوره نمل آیه ۱۹ [۴]: سوره انبیاء آیه ۷۵ [۵]: سوره اعراف آیه ۱۵۶ [۶]: سوره بقره آیه ۱۰۵ 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۴۵۷ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom