eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
504 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 نتیجه عشق و محبت به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت پاکش 👈 روایتی شنیدنی از حضرت معصومه(سلام الله علیها) ⚫️ سالروز رحلت شهادت گونه خانم سلام الله علیها را تسلیت می گوییم⚫️ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom سلام الله علیها
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴🏴🏴🏴 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم . 🏴🏴🏴🏴 امام صادق علیه السلام فرمودند: . ما را حرمی است و آن " قم " است و به زودی بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد ‌شد . هرکس او را زیارت کند ، بهشت بر او واجب شود امام صادق علیه السلام فرمودند: همه شیعیان من با شفاعت او وارد بهشت خواهند شد 🌹امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس او را با شناخت زیارت کند ، بهشت پاداش او خواهد بود 🌹امام رضا علیه السلام فرمودند : هر کس او را در قم زیارت کند ، چنان است که مرا زیارت کرده است 🌹امام جواد علیه السلام فرمودند : هر کس قبر عمه ام را در قم زیارت کند ، بهشت پاداش او است. بحارالأنوار ج ۱۰۲ ص ۲۶۵ و ۲۶۶ 🏴🏴🏴🏴🏴 رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom سلام الله علیها علیهم السلام
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom سلام الله علیها
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنوید ⚫️ویژه سالروز رحلت سلام الله علیها - 1400 ◼️سالروز رحلت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام را محضر حضرات معصومین علیهم السلام و همه شیعیان، تسلیت عرض می کنیم◼️ 🖤اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🖤 در انتشار ، شما هم سهیم باشید. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیهاالسلام علیهاالسلام
📌 معرفت چیست؟ حفظه الله: 🔹 اولین عبادت خدا معرفت به اوست. باید بدانیم معرفت با علم فرق می کند. معرفت یک علمی است که به قلب رسیده باشد. همراه با باور قلبی باشد. نه اینکه فقط در ذهن انسان باشد. 🔸 آگاهی و دانشی که ذهنی باشد به آن علم می گویند به اندازه خودش هم می تواند تاثیر داشته باشد. بی تاثیر نیست اما به آن معرفت نمی گویند. معرفت، آن آگاهی و دانشی است که به قلب رسیده است. به خاطر همین است که انسان از نظر دینی فوق العاده قوی می شود کسی که اهل معرفت باشد. فوق العاده قوی می شود و فوق العاده ثبات پیدا می کند. ☘️ داریم این دعا را که يَا اللّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ . ثبات قلب. ثبات قلب، وقتی است که آن دانش، آگاهی، علم به قلب برسد که به آن می گوییم معرفت. معرفت پیدا کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
♨️هر چه در این زمینه بگوییم کم است. حفظه الله: 🌺دو دعا برای عصر غیبت وارد شده است که در عصر غیبت با استفاده از این دعا، ایمانمان تقویت بشود. در این هر دو دعا، صحبت از قلب و معرفت است. 👈 یکی اش همین بود که خواندم يَا اللّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ. ببینید ثبات قلب تقاضا شده است. نه علم. 👈دعای دیگر این است که اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ صحبت از عرفنی است نه علمنی. صحبت از علم نیست، صحبت از معرفت است. اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْكَ وَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي. ☘️ ببینید تا قبل از ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي صحبت از معرفت الهی است یعنی توحید. معرفت الرسول یعنی نبوت. و معرفت الحجه یعنی امامت. این ها اصول دین است. این ها وقتی به نحو معرفت درست بشود، دیگر آن ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي پیش نمی آید. در دین گم نمی شود. در دین منحرف نمی شود. اما اگر این ها، این اصول دین درست نشود، توحید، نبوت، امامت درست نشود، انسان دینش را گم می کند. دینش را از دست می دهد. این ها به ما می فهماند توجهمان باید به این بخش از دینداری بیشتر باشد. هر چه در این زمینه بگوییم کم است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 زين العابدين عليه السلام :كانَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام إذا خَتَمَ القُرآنَ قالَ : اللّهُمَّ اشرَح بِالقُرآنِ صَدري ، وَاستَعمِل بِالقُرآنِ بَدَني ، ونَوِّر بِالقُرآنِ بَصَري ، وأطلِق بِالقُرآنِ لِساني ، وأَعِنّي عَلَيهِ ما أبقَيتَني فَإِنَّهُ لا حَولَ ولا قُوَّةَ إلّا بِكَ . 🍀امام زين العابدين عليه السلام : امير مؤمنان ، هرگاه قرآن را ختم مى كرد ، مى گفت : «بار خدايا! سينه ام را با قرآن ، فراخ ساز و تنم را با قرآن به كار گير، ديده ام را با قرآن بينا گردان، زبانم را با قرآن ، گويا ساز و تا هنگامى كه مرا زنده نگه مى دارى ، در [ كار ]قرآن ، يارى ام كن؛ چرا كه جز با تو قدرت و توانى نيست. 📚مصباح المتهجّد : ص 323 ح 431 ، بحار الأنوار : ج 92 ص 209 ح 6 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
⚠️نقطه ضعف یک طلبه حفظه الله: 🔻 متاسفانه الان یک نقطه ضعفی که ما در بعضی از طلبه ها مشاهده می کنیم این است که در مسائل اعتقادی کم کار می کنند. متاسفانه درس های اعتقادی هم یک جوری شده است که عزیزان طلبه جهشی از آن عبور می کنند. با مطالعه و شرکت در امتحان. بدون اینکه بحث و گفت و گو شود. کنکاش شود. از استاد استفاده شود. 🔹دنبال اساتید شایسته و مبرز باشیم که در این مسائل خوب بهره مند شویم. این فضاها کم پیدا می شود. از شما تقاضا می کنم به جهت اهمیتی که دارد از فرصت هایی که برایتان پیش می آید استفاده کنید. ما سعی کردیم در این مدرسه، یک فرصت هایی ایجاد کنیم. در این بحث ها کار کنید. 🔸درس هایی که دیگران بعضی ها با مطالعه شخصی می آمدند در امتحان شرکت می کردند، یا بعضی ها در کلاس های محدود، مثلا بیست جلسه، سی جلسه حداکثر شصت جلسه شرکت می کردند؛ ما این درسها را در دو سال، زمستان و تابستان کار می کردیم. دو سال. هم زمستان هم تابستان. با دقت. یعنی اینجور کار می کردیم. کلمه به کلمه. خط به خط. صفحه به صفحه. دقیق. ☘️روی مطالب کار کنیم. روی مسائل اعتقادی باید کار کنیم. این ها مقدمه ای می شود ان شاالله؛ سرمایه ای می شود در عمل. از ترکیب آن دانش صحیحی که با کلاس و مطالعه ، با مباحثه و با عمل عاشقانه و خالصانه به دست می آید، از ترکیب این دو، ان شاالله معرفت برای ما حاصل می شود. نه اینکه کوتاهی کنیم، ذهنمان پر از ابهام باشد، پر از تردید باشد، در عمل پایمان بلغزد و خدای نکرده یک طلبه ای که اگر برویم و فرصت درد و دل باز بشود، می بینیم که پر از ابهام است و پر از سوال که می توانست این سوال ها جواب پیدا کند. این ابهام ها برطرف شود. این را با تجربه دارم عرض می کنم. ممکن است. از این فرصت هایی که برای مباحث اعتقادی و اندیشه ای در مدرسه فراهم شده ان شاالله دوستان بهتر استفاده کنند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💦نم نم باران بهاری حفظه الله: 🌺عزیزان، قدر این جور برنامه ها را بدانید. این جور برنامه، می توانم تشبیه کنم به نم نم باران در بهار جوانی و رشد است. اگر نم نم باران در بهار، بر زمین ببارد و در زمین فرو برود، سرمنشا رویش می شود. اینکه یک برنامه ای هر روز انسان از روایات استفاده کند، با یک مقدار مشخصی. 🍀امیدوارم که هم نیت ما در وقت شرکت، یک نیت الهی – خدایی باشد. مواظب درون خود و افکار خودمان باشیم. با ذهن پراکنده، مشوش، حیف است که در این جور جلسات حضور پیدا کنیم. فکر و خیالها و نگرانی ها را بگذاریم دم در. با آرامش، با وضو، با یاد خدا و با استغفار وارد شویم. 🌸این طور تصور کنیم که در مسجد رسول الله و محضر رسول الله هستیم و متوسل شویم به خود رسول الله که کمک کنند بهره مند شویم از این فرمایشات. ان شاالله هم خوب بفهمیم. هم به دلمان بنشیند. و هم موفق بشویم که در زندگی مان پیاده کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 رحمه الله: ✨تا اصلاح نکنیم خودمان را نمیتوانیم کشورمان را اصلاح کنیم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 خودتان را مهیا کنید برای ملاقات با حضرت مهدی عج. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💦💦همچو باران باش 🌺الإمامُ الحسينُ عليه السلام ـ عِندَ ما قالَ رَجُلٌ : إنَّ المَعروفَ إذا اُسدِيَ إلى غَيرِ أهلِهِ ضاعَ ـ : لَيسَ كذلكَ ، و لكِنْ تَكونُ الصَّنيعَةُ مِثلَ وابِلِ المَطَرِ تُصيبُ البَرَّ و الفاجِرَ . 🍀امام حسين عليه السلام ـ خطاب به مردى كه گفت: اگر به نااهل خوبى شود هدر رفته است ـ فرمود : چنين نيست، بلكه خوبى كردن مانند ريزش باران، به نيك و بد مى رسد. 📚تحف العقول : 245. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨رویت حضرت حق حفظه الله: 🌺رسول گرامی اسلام، در مقابل تقاضای جناب ابوذر... اولا صحبتشان را از انگیزه سازی شروع کردند... در ادامه وقتی خواستند اصل توصیه ها را مطرح کنند، اولین توصیه رسول گرامی اسلام، یک عبادت قلبی بود: اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ یک عبادت قلبی. ✨ زیرساخت بندگی و اطاعت و دینداری باید اینجور باشد. قلب به خدا توجه کند. اصلا دینداری ما یک عمقی پیدا می کند که دیگر هیچ چیزی نمی تواند آن را متزلزل کند. چیزی که قلبی باشد، هیچ چیزی نمی تواند آن را متزلزل کند. ☘️در این عبادت قلبی، صحبت از رویت حضرت حق است. این رویت، رویت قلبی است. ممکن است و هیچ جای شک و تردید ندارد. کسی نمی تواند ایراد بگیرد که خداوند قابل رویت نیست و بگوید رویت، نشان دهنده محدودیت است و خداوند یک وجود بینهایت است و اصلا غیرممکن است رویت در مورد خداوند متعال. 📌آن رویتی که غیرممکن است و محال است و ما هم قبول داریم و در دنیا و آخرت می گوییم غیرممکن است، رویت با بصر و چشم سر است. غیر ممکن است. ✨اما رویت با قلب، رویت با دیده قلبی، به چشم دل، این ممکن است. این کمال است. این را انبیای الهی داشته اند و ما را دعوت کرده اند برای بهره مند شدن از یک چنین رویتی. و این نه تنها در آخرت، بلکه در دنیا هم ممکن است. اما طبیعتا در دنیا، انسان باید زحمت بکشد. تلاش وافری داشته باشد تا خودش را آماده کند. از هر آنچه که او را مشغول می کند خودش را کنار بکشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
رحمه الله علیه : ✍️مواظب مراقب باش و مراقب حضور و عبادت، تا عبدالله شوى و عندالله شوى و مشمول كريمه‌ى: «همانا پرهيزگاران در باغ‌ها و نهرهاى بهشتى جاى دارند * در جايگاه صدق نزد پادشاهى مقتدر»1 گردى. ✍️مردى به آفتاب يمنى، اويس قرنى گفت: «مرا اندرزى كن!» آن جناب گفت: «فرار كن به سمت خدا.» اين كلام را از كتاب الله اقتباس كرد كه حضرت نوح عليه السلام به مردم فرمود:(فَفِرُّوا إِلَى اللّٰهِ)2. (1) قمر/ 55 و 56. (2) ذاريات/ 51. 📚نامه ها برنامه ها، ص 11 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌انقطاع درونی مهم تر است حفظه الله: ببینید در مناجات شعبانیه چقدر خوب این فرصتی که باید فراهم بشود به تصویر کشیده شده است که إِلهِى هَبْ لى كَمالَ الانْقِطاعِ إِلَيْكَ، وَأَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها إِلَيْكَ، دارد همان رویت را می گوید. فانر ابصار قلوبنا نه بصر سر. بصر دیده ظاهری نه. ابصار قلوبنا بضیا نظرها الیک. حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ هی همین طور ترقی کند و بیشتر بهره مند شود. 📌چیزی که اینجا خوب است به آن توجه کنیم کمال انقطاع است. کمال انقطاع هم به انقطاع بیرونی اشاره دارد هم انقطاع درونی. گاهی موقع انسان انقطاع بیرونی برایش حاصل می شود. بعضی، به صورت غیر لازم معاشرت دارند. دامان غفلت خودشان را پهن کرده و پرنده های فکر و خیال و غفلت، جیک جیک در این دامان غفلتی که پهن کرده می خوانند و سر و صدا. اصلا نمی تواند تمرکزی داشته باشد. ☘️برخی هم دامان غفلت خودشان را جمع می کنند. بی جهت در هر کاری که معلوم نیست برای آن ها مفید باشد وارد نمی شوند. تدبیر می کنند. با برنامه زندگی می کنند. به اندازه زندگی می کنند. به اندازه معاشرت دارد. این تا مقدار زیادی کمک می کند به اینکه آن پراکندگی و آشفتگی ذهنی فکری کم شود. بستر خوبی فراهم شود. اما فقط انقطاع بیرونی کافی نیست. انقطاع بیرونی به اینکه مثلا آدم با افرادی که معاشرت با آن ها سازنده نیست، مثلا معاشرت با کفار، با اهل معصیت، بااهل نفاق، کنار بکشد. معاشرت نداشته باشد. مگر اینکه در بعضی موارد مجبور باشد. مثلا یکی از بستگان نزدیکش اهل معصیت است. اهل نفاق است. حتی کافر است. آنجا باید وظایف ظاهری خودش را مراعات کند ولی به اندازه. 🔹پس آن انقطاع ظاهری ممکن است و می توانیم تا اندازه ای بگوییم به راحتی محقق می شود اما 👈مهم انقطاع درونی است. چون وقتی انسان از همه کنار کشید، می رود گوشه ای می نشیند. یک وقت می بینیم درون، آنقدر سر و صدا و فکر و خیال است. هر چه که دیده و شنیده و برخورد داشته، یک صورتی، یک عکسی، یک اثری، یک باقی مانده ای در درونش است. این ها همه هجوم می آورند. او را احاطه می کنند. اصلا نمی تواند خودش را از چیزهایی که در درونش جمع شده، منقطع کند. که إِلهِى هَبْ لى كَمالَ الانْقِطاعِ إِلَيْكَ. این کمال انقطاع به این حساب است. وقتی این کمال انقطاع حاصل شد، اتفاقات خیلی خوبی پیش می آید. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 بنده همان به که ز تقصیر خویش / عذر به درگاه خدای آورد 👈 ببخش منو اونجور که باید بشناسمت، نشناختمت! 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحمه الله: فکر کردین خدا به هرکسی شیرینی مناجات رو میده؟ خیال کردین هرکسی توفیق سحرخیزی پیدا می‌کنه؟ هر کسی توفیق تلاوت قرآن پیدا می‌کنه؟ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
♨️راه به دست آوردن انقطاع درونی چیست؟ حفظه الله: ✍️مجموعه ای از کارها. که این مجموعه باید به تدریج در زندگی پیاده شود. اولین گامش این است که از مخالفت الهی، خودش را کنار بکشد. از گناه و معصیت خودش را کنار بکشد. چون گناه و معصیت در درونش کشمکش ایجاد می کند. ☘️عجیب است دوستان، اطاعت و بندگی خدا، کارهای درست، اصلا موجب تشویش و نگرانی درونی نمی شود بلکه یک آرامش خاطری انسان پیدا می کند. اما معصیت، گناه، مخالفت با حضرت حق، یک کشمکش درونی درست می کند و ذهن انسان را مشوش می کند. این یک قسمت مهمی از ناحیه گناهان کبیره و به طور کلی، اموری که تحت عنوان محرمات مطرح می شود، این را باید فاصله گرفت. 🔹این را که فاصله می گیریم یعنی در حقیقت ورودی ها یک جوری کنترل می شوند. از مولا علی علیه السلام سوال کردند که چطوری به این مقام و مرتبه رسیدی، در جواب فرمودند: کنت بوابا لقلبی. بواب دربان است. دربان خیلی دقیق که کار محافظت را خیلی خوب انجام می دهد. من دم در قلب خودم می ایستادم و نمی گذاشتم هر چیزی وارد بشود. هر چیزی که به صلاح نبود و خدایی نبود، نمی گذاشتم وارد شود. این جوری. قسمت مهمی این است. به تدریج وقتی این درست شد، مدتی انسان باید کار کند گناه از زندگی اش حذف شود. به لغویات انسان می رسد. از این ناحیه انسان آسیب می بیند. آسیبی که انسان می بیند، 🌸پس در مرحله اول از گناهان است. که البته ترک واجبات هم بخشی از گناهان است. آن دسته دومی از عواملی که موجب آسیب است، لغویات است. این لغویات را هم خلاصه انسان باید بگذارد کنار. از این ناحیه هم یک آرامشی در درون انسان پیش می آید. ✨این کارها را که به تدریج انسان انجام می دهد، می بیند در درونش سر و سامان پیدا می کند. در کنارش، وظایف شرعی را هم انجام می دهد. عبادت هایی هم که متناسب با آن وضعیت و جایگاهی که در آن قرار دارد را انجام می دهد. این ها دست در دست هم می دهد که یک وضعیت خوش آیندی پیدا می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨خود را در معرض رحمت الهی قرار دهیم 🌺پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تَعَرَّضُوا لِرَحمَةِ اللّه ِ بما أمَرَكُم بهِ مِن طاعَتِهِ 🍀پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : با فرمان بردن از اوامر خداوند ، خود را در معرض رحمت او قرار دهيد . 📚 تنبيه الخواطر : 2/120 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
رحمه الله علیه : ✍️از امل چشم پوش و در عمل كوش. مرد جست و جوى باش نه گفت وگوى. از دريا بخواه نه از جوى. از فضول كلام چون فضول طعام دست بدار. سبك‌بار باش نه سبك‌سر و سبك‌سار. 📚نامه ها برنامه ها، ص12 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨بی نهایت من جمیع الجهات حفظه الله: ✍️در ادامه، حضرت توجه می دهند. به ابوذر فرمودند که عبادتت، همراه با مراقبه باشد. مراقبه حضرت حق جل شانه. اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، گویا خدا را می بینی فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ خب اینجا در رابطه با خداوند متعال و معرفت ، مقداری حضرت توضیح می دهند: وَ اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ الْمَعْرِفَةُ بِهِ این اولین و برترین و مقدم ترین عبادت است. چون اگر معرفت نباشد آدم عبادت نمی تواند بکند. تا کسی خدا را نشناسد، نمی تواند خدا را عبادت کند. هر مرتبه ای از عبادت، شناخت متناسب با آن مرتبه را لازم دارد. بدون آن شناخت، اصلا نمی توانیم عبادت کنیم. پس معرفت مقدم است. با همه مراتبی که دارد. در هر مرتبه ای از عبادت و بندگی، ما احتیاج داریم به معرفت مناسب و متناسب با آن مرتبه. ☘️این معرفت را حالا حضرت باز می فرمایند. ببینید چقدر زیبا باز می فرمایند.این هایی که حضرت می فرمایند عقلی و فطری است. خیلی خوب انسان با یک عقل در حقیقت غیرمشوش و غیر آلوده و یک فطرت سالم، این را به خوبی درک می کند و فورا همراه می شود فَهُوَ الْأَوَّلُ خدا اول است. این اول باید بیان شود. اصلا اول عددی مراد نیست فَهُوَ الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْ خدا اول است. قبل از کل شی است. فَلَا شَیْ ءَ قَبْلَهُ، هیچ چیزی قبل از خدا نیست. هیچ چیزی را نمی توانیم قبل از خدا در نظر بگیریم. 🌸در ادامه کمک می کند که این مطلب را بهتر بفهمیم. وَ الْفَرْدُ خدا، فرد است. حالا این فرد را معنا می کند فَلَا ثَانِیَ لَهُ اصلا ثانی ای ندارد و امکان ندارد ثانی داشته باشد. در حقیقت اگر بخواهیم این مطالب را تصور کنیم، به این نکته توجه کنید که خداوند – حالا این یک تعبیر فلسفی است – که خداوند بی نهایت من جمیع الجهات است. حقیقت بی نهایت من جمیع الجهات است. این حقیقت، تکرار ندارد. دومی ندارد. امکان ندارد که تکرار داشته باشد. اگر کسی، بی نهایت را به شکل فلسفی تصور کند، می فهمد که اصلا تکرار ندارد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨دقت فلسفی در جمع دو بی نهایت حفظه الله: 🔹توجه داشته باشید ذهن ما یک کمی در ریاضیات مدارس خراب شده است . دبیرستان ها، مدارس و دانشگاه. چون دبیرستان ها می گویند بی نهایت به اضافه بی نهایت مساوی است با بی نهایت. بی نهایت به اضافه یک می شود بی نهایت. و از این جور امور. در صورتی که انسان می تواند با دقت فلسفی، مچ او را بگیرد. 🔺اگر با دقت فلسفی با این مطالب مواجه بشویم و به او بگوید شما بگو ببینم بی نهایت به اضافه بی نهایت مساوی است با بی نهایت؟ اگر آن اولی، بی نهایت واقعی باشد، آن بی نهایت دوم هم از او خارج نیست. شما اگر دو بی نهایت را بخواهی کنار هم جمع کنی، هر دو محدود هستند. این طور فرض کردی که بی نهایت اول، کمالات دومی را ندارد و بی نهایت دوم هم دارایی ها و کمالات اولی را ندارد. این دوتا را با همدیگر می خواهید بگذارید. پس آن اولی اصلا بی نهایت نیست. شما اسمش را به غلط گذاشته ای بی نهایت. دومی هم بی نهایت نیست چون آن اولی را ندارد. دو تا فرض کردید. همین که دو تا فرض شود یعنی هر دو محدود اند. بی نهایت نیستند. کمالاتشون، دارایی هایشان بی نهایت نیستند. ذهن ما در دبیرستان ها، در ریاضیات، خراب می شود. اگر فلسفی نگاه کنیم، بی نهایت به اضافه یک، اگر بی نهایت را واقعی تصور کرده باشیم، آن یک هم در درون آن بی نهایت است و خارج نیست. دقیق و فلسفی دیده باشیم آن در درونش است و خارج نباید تصور شود. 🌸بی نهایت من جمیع الجهات است. وقتی این را تصور کنیم، اصلا دیگر دومی تصور ندارد. تکرار اصلا محال می شود. حقیقت عالم نمی تواند دو تا باشد. دوتا بودن غیر ممکن است. خداوند اولی است که قبل از او چیز دیگری نیست. و فردی است که لاثانی له. گاهی موقع از این مطالب، تعبیر می شود به اینکه خدا واحد است اما لابالعدد. واحد عددی نیست. چون واحد عددی می گوید واحد.اثنین. ثلاث. نه. خدا واحدی نیست که دومی داشته باشد. واحد به تعبیر فلسفی و عقلی و به تعبیری فطری است. 💫یک حقیقتی که همه عالم را فرا گرفته است و همه جا حاضر و ناظر است. و هو الذی فی السماء اله و فی الارض اله . خدا هم در آسمان اله است و هم در زمین اله است. هم در آسمان هست و اله آسمان است و هم در زمین است و اله زمین است. یعنی اله یکی است. هم در آسمان است و هم در زمین. آن مظاهر و در حقیقت تجلیات این معبود که کمالاتش در آن ظهور پیدا کرده است، گوناگون است. آسمان. زمین. اما در هر دو این ها، آسمان داریم و در کنارش زمین، خدای آسمن غیر از خدای زمین باشد نه. خدای آسمان و زمین یکی است. دوتا نیست. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 رحمه الله: 📌اگر مقصد خدا باشد، توجه به او، انسان را وادار به کار بکند... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom