eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
499 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
❓چرا در سوره حمد و کلمه (نعبد)، عبادت را مطلق آورد؟ 🎙 رحمه الله : ✨(إِیَّاکَ نَعْبُدُ... ) بر آن دلالت دارد، چون از یک سو مفعول را مقدم داشته، و نفرموده (نعبدک، می‌پرستیمت) بلکه فرموده: تو را می‌پرستیم یعنی غیر تو را نمی پرستیم و از سوی دیگر قید و شرطی برای عبادت نیاورده، و آن را مطلق ذکر کرده، در نتیجه معنایش این می‌شود که ما به غیر از بندگی تو شانی نداریم، پس تو غیر از پرستیده شدن شانی نداری، و من غیر از پرستیدنت کاری ندارم. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۳۹ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🇮🇷 🖼 کجا بودیم؟ کجا هستیم؟ ◻️مجموعه پوستر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به مناسبت دهه فجر 📎 دریافت با کیفیت بالاتر 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💠ویژگی های انسانِ در میدان حفظه الله: ✨ آخرین جمله و توصیه یَا اباذر! أَ لَا أُخْبِرُکَ بِأَهْلِ الْجَنَّةِ ای ابوذر، آیا تو را خبر ندهم به اهل بهشت؟ به کسانی که بهشتی هستند؟ ابوذر جواب دادند قُلْتُ بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ تقاضا کردند که حضرت خبر بدهند. قَالَ حضرت اینجا اسم نمی برند. ویژگی می دهد. شاخص می دهد. قَالَ کُلُّ أَشْعَثَ أَغْبَرَ ذِی طِمْرَیْنِ اشعث یعنی ژولیده موی. موی او ژولیده است. اغبر گرد آلوده. خب این متناسب با آن شرایطی که در شبه جزیره عربستان است و محل زندگی امثال ابوذر بوده و خود ابوذر هم مبتلا شده به همین مطلب است. او را تبعید کردند به ربذه. مثلا در مدینه، مکه، آن جا جایی است که باد می آید، گرد و خاک فراوانی می آید. جایی نیست که پوشش گیاهی باشد و خیلی گرد و خاک نباشد. طبیعی است این اغبر. گرد آلودگی. اینکه نرود در خانه بخورد و بخوابد. یا مثلا گرد و خاک به او نخورد. یا موهایش را هر چند بار در روز هی بیاید جلوی آینه شانه کند و تر و تمیز کند و این جوری بخواهد زندگی کند. اشعث است. اغبر است. به نظر می رسد همه این ویژگی ها، نشان دهنده مجاهد بودن است . در میدان است. دارد تلاش می کند. دارد کوشش می کند. این ها ویژگی های انسان در میدان است. مشغول به مجاهدت است. یک چنین انسانی، ذِی طِمْرَیْنِ این ذِی طِمْرَیْنِ کنایه از نهایت ساده پوشی است. طمر یعنی جامه کهنه. دوتا جامه کهنه دارد. یکی پیراهن. یکی شلوار. آن جا همین دوتا کفایت می کرد. 🔹می توانیم بگوییم یکی از مصادیق این روایت، مولا امیرالمومنین علیه السلام است و هم چنین شیعیان حضرت از جمله ابوذر. این ها اهل بهشت بوده اند. حضرت طوری بوده اند که گاهی موقع اصلا روی خاک می خوابیده است و یکی از کنیه های حضرت ابوتراب شده است. البته ابوتراب یک اسراری در آن است. اب یعنی اصل. ابوتراب یعنی اصل زمین. اصل خاک. که در حقیقت اشاره دارد به آن حقیقت عالم طبیعت. که مولا علی علیه السلام حقیقت عالم طبیعت است و در حقیقت، عالم طبیعت از ولایت حضرت ظهور و بروز پیدا کرده است ولی در ظاهر، حضرت را می دیدند که گاهی موقع روی خاک می خوابیدند. اشعث بودند. اغبر بودند. اصحاب حضرت هم همین طور. مثل او همه در میدان، همه مشغول به مجاهدت. اشعث، اغبر. اینکه هی موهایشان را شانه بزنند. هی تند تند لباس هایشان را عوض کنند. این زندگی نبود. 🌺اگر بخواهیم در زمان خودمان بگوییم، مثل . اکثر اوقات شاید می بینید همین در میدان بودن، یک چنین چهره ای از او درست می کرد. این فیلم هایی که از ایشان است. اشعث و اغبر. جامه و لباس هم بسیار بسیار ساده، حداقلی. دیگر نمی شود. کمتر و ساده تر از این دیگر نمی شود. لَا یُؤْبَهُ بِهِ . که اصلا اعتنایی به او نمی شود. این شخص، این کل اشعث، کل اغبر، اصلا اعتنا نمی کند. به حساب نمی آید. در چشم نمی آید. عادی می گیرند. امثال ابوذر ها را عادی می گرفتند. شیعیان مولا علی علیه السلام که این ویژگی ها را داشته اند، در ظاهر این ها را عادی می گیرند و به حساب نمی آورند. لَوْ أَقْسَمَ عَلَی اللَّهِ لَأَبَرَّهُ اما اگر خدا را قسم بدهد در یک حاجتی، خدا قسم او را قبول می کند و حاجتش را رد نمی کند. ویژگی های اهل بهشت. 🍀ببینید همین جمله چقدر کاربردی. اینکه انسان ساده زیست باشد و در میدان مجاهدت باشد. هر کسی البته میدان مجاهدتش فرق می کند. یک وقت فردا به خودتان نگویید خب این شد اشعث و اغبر و دیگر در حجره نشستن و درس خواندن که اشعث و اغبر درست نمی کند. ما هم درس را ول کنیم و بگذاریم کنار و برویم اشعث و اغبر بشویم. نه. ما وظایف خودمان را نباید کنار بگذاریم. یعنی این روحیه باید در ما باشد که اگر لازم بود. ما الان وظیفه مان علمی است. باید یک جا بنشینیم. اگر باد بزند که نمی توانیم درس بخوانیم. هم سر و صدا و هم اینکه باد هی این ورق ها را می زند نمی گذارد درس بخوانیم. نه . در حجره بنشین. درست را بخوان. اگر لازم شد در موقعیت هایی قرار بگیریم که اشعث باشیم و اغبر باشیم و ذی طمرین باشیم، ابائی نداشته باشیم. اگر قسم بدهد خدا را، خدا قسمش را می پذیرد و حاجتش را رد نمی کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/23 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺امام رضا (علیه السلام) : تزاوَرُوا تَحـابـُوا وُ تَصـافحُـوا وَ لَا تَحـاشمـوا 🍀به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید. 📚بحارالانوار،ج ۷۸،ص ۳۴۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❓در ایاک نعبد و ایاک نستعین، چرا بعد از جمله (نعبد) بلا فاصله فرمود: (نستعین) ؟ 🎙 رحمه الله : ✍️... تنها چیزی که بنظر می‌رسد نقص است، این است که بنده عبادت را بخودش نسبت میدهد و بملازمه برای خود دعوی استقلال در وجود و در قدرت و اراده می‌کند، با اینکه مملوک هیچگونه استقلالی در هیچ جهتی از جهاتش ندارد، چون مملوک است. 📌و گویا برای تدارک و جبران همین نقص که در بدو نظر بنظر می‌رسد، اضافه کرد: که (وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ)، یعنی همین عبادتمان نیز باستقلال خود ما نیست، بلکه از تو نیرو می‌گیریم، و استعانت میجوئیم. پس بر رویهم دو جمله: (إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ) یک معنا را می‌رسانند، و آن عبادت خالصانه است که هیچگونه شایبه ای در آن نیست. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۴۲ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
50.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این فیلم رو ببینید... خیلی خیلی عجیبه خاطره حاج اصغر خدادادی خادم قم در اتاق اساتید... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠زمانی که شیاطین کف می زنند و خوشحالی می کنند 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺تاثیر شگفت انگیز دمخور بودن با روایات حفظه الله: ✨الحمدلله علی ما انعم. وصیت بسیار ارزشمند و سازنده ای بود. امیدواریم که خداوند توفیق فهم کامل و عمیق این وصیت نامه و عمل به این وصیت نامه، زندگی کردن بر اساس این وصیت نامه را خداوند به همه ما عنایت بفرماید. از همه دوستان تشکر می کنم. قطعا دوستانی که حضور مستمر داشتند، این را در وجود خودشان می یابند که استفاده خیلی ارزشمندی را به دست آورده اند چون دمخور بوده اند با فرمایشات حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم . دمخور بودند با نصیحت های رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم. این تدریج، این استمرار، این استفاده از معارف محمدی صلی الله علیه و اله و سلم به صورت نم نم باران به تدریج می ریزد. قشنگ در زمین فرو می رود. و اگر انسان در ذهن و دل و عملش هم همراه بشود با این مطالب، انسان ساخته می شود. در سازندگی انسان فوق العاده تاثیر دارد و می تواند معجزه اتفاق بیافتد. معجزه بشود و انسان یک تحول شگفت انگیزی را پیدا کند. ان شاالله که خدا به همه مان توفیق بدهد انس با روایات داشته باشیم. ممارست داشته باشیم. 🍀حضرت آیت الله سعادت پرور رحمه الله علیه، یکی از رموز موفقیت خودش را این ممارست بسیار طولانی و چندین دهه ای با روایات به حساب می آورند. سالهای سال ایشان با روایات دمخور بوده اند. اصلا ایشان با روایات کارهایی را انجام داده اند که اصلا واقعا شگفت انگیز است. با توجه به اینکه آن زمان، این امکانات نبوده است. کامپیوتر و نرم افزارها نبوده است. ایشان کار اجتهادی ای که در سرالاسراء کرده اند، در هر موضوعی، تقریبا همه روایاتش را سعی کردند ببیند. در همه ابعاد. این به صورت دستی، با چشم، در آن چاپ های قدیمی بحارالانوار، هی اول را نگاه کنند، وسط را نگاه کنند، مجلدات گوناگون را نگاه کنند، رفت و برگشت داشته باشند تا به جمع بندی برسند. از مجموع آن روایاتی که ملاحظه کرده اند، در هر موضوع، آن هایی که لازم هست را انتخاب بکنند. ببینید چقدر ممارست با روایات به دنبالش است. و این ها در عقیده انسان، در معرفت انسان، در اخلاق و روحیه انسان، در عمل انسان، در شخصیت انسان، یک تاثیرات شگفت انگیزی به دنبال دارد. رزقنا الله و ایاکم. الحمدلله. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/23 🔻پایان🔻 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله رحمه الله
مداحی آنلاین - منی که از تولدم - محمود کریمی.mp3
8.01M
✨🌺 میلاد پرنور و سرور مولود کعبه، وصیّ نبیّ مکرم اسلام، مولَی الموحّدین، امیرالمؤمنین، علی علیه‌السلام، مظهر علم، عزت، عدالت، سخاوت و شجاعت مبارکباد✨🌺 💐مي خوام که نوکرش باشم.. 🎤 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom (عليه السلام)
✨🌺 میلاد پرنور و سرور مولود کعبه، وصیّ نبیّ مکرم اسلام، مولَی الموحّدین، امیرالمؤمنین، علی علیه‌السلام، مظهر علم، عزت، عدالت، سخاوت و شجاعت مبارک باد 🌺✨ 🎙 رحمه الله : 🔆ائمه علیهم‏‌السلام برای این روزهای پُرفتنه تکلیف ما را مشخص کرده‏‌اند، و ما را حیران و سرگردان به حال خود وا نگذاشته‌اند. فرموده‌‏اند در صورت اختلاف، با حزب و فرقه‌‏ای باشید که با علی علیه‌‏السلام است. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص ٢٩٩ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليهم السلام عليه السلام
✨امير هر مومني 🌺پیامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) : مَن أحَبَّ أن يَتَمَسَّكَ بِديني و يَركَبَ سَفينَةَ النَّجاةِ بَعدي، فَليَقتَدِ بِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ وَ ليُعادِ عَدُوَّهُ وَ ليُوالِ ولِيَّهُ، فَإِنَّهُ وصِيّي وخَليفَتي عَلى اُمَّتي في حَياتي وبَعدَ وَفاتي و هُوَ إمامُ كُلِّ مُسلِمٍ و أميرُ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدي... 🍀«هر كس دوست دارد كه به دين من چنگ زند و پس از من، بر كشتى نجات بنشيند، به على بن ابى طالب اقتدا كند و با دشمن او دشمنى و با دوست او دوستى ورزد؛ چرا كه او، هم در زندگى‌‏ام و هم پس از مرگم، وصىّ من است. او جانشين من در ميان امّتم و پيشواى هر مسلمانى و امير هر مؤمنى پس از من است. 📚كمال الدين : ص ۲۶۰ ح ۶ 🌺 میلاد باسعادت مولود کعبه، امیرالمؤمنین، علی علیه‌السلام، مبارک باد 🌺 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
مداحی_آنلاین_امیرالمومنین_استاد_عالی.mp3
461.3K
✨🌹امیرالمومنین 🎙 حفظه الله 🌸🌟 میلاد پرنور مولَی الموحّدین، امیرالمؤمنین، علی علیه‌السلام مبارک باد🌟🌸 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom (عليه السلام)
💠کسی این حرف را می تواند قبول نداشته باشد؟ حفظه الله: 📌 یکی از مشکلات جدی ما در دینداری مخصوصا در جامعه به صورت عمومی، معاشرت عموم مردم با انسان های ناباب است. معاشرت های آسیب زننده. جوان ها می روند با افراد نااهل معاشرت می کنند.. الان بودن و حضور در فضای مجازی یک نحوه معاشرت است. بیشترین آسیب، الان اگر صحبت کنیم و آسیب شناسی کنیم، کدامیک از این آسیب ها، بیشترین تاثیر منفی را داشته است، بدون تردید، ما بیشترین آسیب را از معاشرت داریم می خوریم. بیشترین آسیب را. و بیشترین سازندگی و اصلاح هم باید از همین طریق معاشرت درست کنیم. اما راهکار نداریم. در حقیقت فناوری ای که ، حالا به تعبیر مقام معظم رهبری، فناوری ای که در این زمینه بتواند مشکلاتمان را حل کند نداریم. چرا چون از راهکارها و فناوری های کارآمد دینی استفاده نمی کنیم. یکی از این فناوری ها و راهکارهای کارآمدی که در توصیه های دینی هست، این است که ما را برحذر می دارد از معاشرت. از هر معاشرتی. 🍀در این روایت هم بود ایکاش قسمت های مربوط به توضیح این مطلب را بیشتر باز می کردم. دارد که می فرماید تنها بودن بهتر از جلیس سوء است. از هم نشین بد. تحت عنوان عزلت. الان برعلیه عزلت و انعزال و این ها خیلی حرف می زنند. فکر می کنند این ها اصلا امور انحرافیِ درویشیِ صوفیانه است. در صورتی که این، مشکل ما را می تواند قشنگ حل کند فقط اگر این را خوب متوجه بشویم. به چه صورت؟ وقتی صحبت از عزلت و انعزال است، منظور دوری گزیدن از بدان است؛ نه خوبان. تمام شد و رفت. ببینید این چطور می تواند مشکل جامعه ما را حل کند اگر این تبدیل به یک گفتمان بشود. ❌اما برعکس، الان یک طوری شده است که نه باید اجتماعی باشیم و این ها. اصلا همه جوان های جامعه را در معرض آسیب قرار داده ایم. فکر می کنند که هر چه بیشتر معاشرت داشته باشند، این ها توانمندتر می شوند. در حقیقت یک وجود کارآمدتری پیدا می کنند. برید در دل کار، در وسط جامعه، با جامعه باشد و پاک باشد و آلوده نشود. یعنی چه! مگر می شود! شما الان در بیماری کرونا نگاه کنید بگوید بابا این حرف ها یعنی چه؟ ماسک و فاصله گیری و این ها. برو در دل میکروب. قشنگ. آزاد در معاشرت. قوی باش. هر کس ببیند می گوید این حرف جاهلانه است چون ویروس را نباید دست کم گرفت. ویروس شهوت را نباید دست کم گرفت. ویروس انحراف را نباید دست کم گرفت. ویروس ضعف های اخلاقی باور بفرمایید از ویروس کرونا خطرناک تر است. چون ویروس کرونا انصافا در خیلی از این جوان ها کارگر نیست. اگر هم باشد، تعداد محدودی، آن هم جسمشان را خدای نکرده اگر اتفاقی بخواهد بیافتد، به حیات دنیایی شان پایان می دهد اما آن ویروس اعتقادی، عقاید باطل و آن رزالت ها، انحرافات اخلاقی و عادت های بد و ناخوشآیند، این اصلا شخصیت فرد را می کشد. دین فرد را، دین جوان را از او می گیرد. 📌همین یک کلمه که بابا این عزلت گزینی، یعنی عزلت گزینی از بدان. آدم های بد، منحرف. کسی این حرف را می تواند قبول نداشته باشد؟ نه اینکه از آدم های خوب شما عزلت بگزینی، دوری داشته باشی. اصلا این منظور نیست و متاسفانه این غفلت می شود و همه خوشمان می آید که دامن بزنیم که بروید معاشرت داشته باشید.در معاشرت خط قرمز نداشته باشید. چارچوب نداشته باشید. مثل اینکه هر کسی با هر کسی که دوست داشت، معاشرت داشته باشد. 📚پرسش و پاسخ از استاد در حاشیه شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر،در تاریخ یکشنبه 1400/12/23 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺رسول اللّه صلى الله عليه و آله :كُلُّ عَينٍ باكِيَةٌ يَومَ القِيامَةِ إلّا ثَلاثَ أعيُنٍ : عَينٌ بَكَت مِن خَشيَةِ اللّهِ ، وعَينٌ غَضَّت عَن مَحارِمِ اللّهِ ، وعَينٌ باتَت ساهِرَةً في سَبيلِ اللّهِ . 🍀پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر چشمى در روز قيامت، گريان است، مگر سه چشم : چشمى كه از ترس خدا گريسته باشد ، چشمى كه از محرّمات خدا فرو هشته باشد ، و چشمى كه در راه خدا شب را نخفته باشد . 📚الخصال : ص 98 ح 46 ، ثواب الأعمال : ص 211 ح 1 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ✍️ جوونا این ماه، ماه عشق بازی با معشوقه، درب خونش بازه، رسیدن به خدا ۵۰ سال وقت نمیخواد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom زندگی_اسلامی
🔷 توسلات خیلی نافع است... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💠اقلّاً هفت، هشت ده سال بایستی تلاش را پیگیر کنیم 🔹ما احتیاج داریم به رشد سریع و مستمر؛ علّت هم این است که عقب‌افتادگی داریم. ما در دهه‌ی ۹۰ به دلایل مختلف یک عقب‌ماندگی و به‌اصطلاح تعطیل نسبی مسائل اقتصادی داشتیم. 📌نمیشود همه را منسوب کرد به ضعف مدیریّتها؛ نه، بخشی مربوط به عوامل خارجی و بیرونی است، بخشی مربوط به عوامل درونی است؛‌ مسئله‌ی تحریمها مؤثّر بود، مسئله‌ی کاهش ارزش نفت در یک برهه‌ای از زمان مؤثّر بود، مسئله‌ی تمرکز کشور بر روی مسئله‌ی هسته‌ای که اقتصاد را شرطی کرد، مؤثّر بود؛ مسائل گوناگونی این‌جوری مؤثّر بود؛ نتیجه این شد که ما یک دهه عقب‌ماندگی داریم و شاخصهای منفی، زیاد داریم که آمار متقن مراکز رسمی است؛ یعنی اینها ادّعا نیست. شاخصها، شاخصهای منفی است در بخشهای مهمّی که البتّه من اینجا یادداشت هم کرده‌ام، [ولی] نمیخواهم حالا وقت را به این بگذرانم. 🌺طبعاً جبران این عقب‌ماندگی کار آسانی نیست؛ این طبعاً محتاج یک رشد مستمرّ پی‌درپی اقتصادی است در میان‌مدّت؛ حالا بلندمدّت نگوییم. یعنی مثلاً ما اقلّاً هفت، هشت ده سال بایستی تلاش را پیگیر کنیم، متمرکز کنیم و با شرایط لازم پیش برویم 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | جهاد تبیین، نمایشی دیگر از قدرت تدبیر زینب کبری(س) ◾️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: این بزرگوار را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبریٰ (سلام الله علیها) از حادثه‌ی عاشورا در تاریخ مانده، [امّا] در همان زمان هم تأثیر گذاشت در شام، در کوفه، در مجموعه‌ی سالهای حکومت اموی و منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی. 👈 ببینید! این درس است؛ این همان حرفی است که بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند. ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir