eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
499 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
📌اگر جایی، معرفت باشد و محبت باشد، امر بعدی قهرا تبعیت است. حفظه الله: ✍️یک دفعه دیگر مورد توجه قرار دهیم. چه کار زیبایی رسول گرامی اسلام انجام دادند. انگیزه سازی فرمودند. توجه ابوذر را به معرفه الله، و ایمان و اقرار به رسول الله، و هم چنین محبت اهل بیت جلب کردند. رسیدند به توصیه بعدی. 🌸توصیه بعدی در حقیقت تبعیت است. تبعیت، می جوشد از آن عبادت قلبی، محبت، معرفت. این ها صد در صد تبعیت وجود دارد. اگر جایی، معرفت باشد و محبت باشد، امر بعدی قهرا تبعیت است. منتهی با این تعابیر تبعیت را مطرح کردند: وَ اعْلَمْ یَا اباذر! أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ أَهْلَ بَیْتِی فِی أُمَّتِی کَسَفِینَةِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ رَغِبَ عَنْهَا غَرِقَ ای ابوذر، خداوند متعال و عزو جل، اهل بیت مرا یعنی همان دوازده امام، البته در اهل بیت می توانیم حضرت زهرا سلام الله علیها را هم داخل بدانیم، البته این حکم شامل خود پیامبر هم می شود. ☘️این ویژگی شامل خود پیامبر هم هست که باید از او پیروی داشته باشیم. خداوند اهل بیت را در امت پیامبر مثل سفیه نوح قرار داده است. هر کس سوار بر این کشتی شود، نجات پیدا می کند. و هر کس فاصله بگیرد، بی رغبت بشود نسبت به این سفینه، غرق می شود. این تعبیر، تعبیر بسیار زیبا و تشویق دل نشینی است که در روایات ما و در دعاهای ما آمده است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 توصیه امام زمان(علیه السلام) برای حل مشکلات و گرفتاری ها 🌸 میلاد با سعادت حضرت زینب(سلام الله علیها) مبارک باد.🌸 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom سلام الله علیها
🌼 سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها 🌼 ✍️ (سلام الله علیها) بنابر قول مشهور در پنجم جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری در مدینه به دنیا آمد. ✅ این اسوه صبر و استقامت در طول زندگی با مصائب زیادی روبرو شد. اما حضور ایشان در کربلا و دیدن آن صحنه های دلخراش و از دست دادن برادران و فرزندان و فرزندان برادر از همه مصائب دردآورتر و ناگوارتر بود. چرا که در یک روز همه عزیزانش خصوصاً برادرش امام حسین علیه السلام را از دست داد. ✅ در این رابطه می نویسد:«در حماسه حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، خواهر بزرگوارش زینب سلام الله علیها بود». ✅ علم و سخنوری، صبر و بردباری، فصاحت و بلاغت، زهد و عبادت، شجاعت و سخاوت از ویژگی‌های برجسته این نفس زکیه بود. ✅از امورى كه بيانگر اوج مقام ارجمند زينب (سلام الله علیها) است، اينكه امام حسن مجتبى (علیه السلام) در شان او خطاب به او فرمود: 🌷 «اِنَّکِ حَقّاً مِنْ شَجَرَهِ النُّبُوَّهِ وَ مِنْ مَعْدَنِ الرِّسالَهِ»؛ به درستی تو از درخت نبوت و از معدن رسالت مى باشى. 🌺 و امام سجاد (علیه السلام) در حق ایشان فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» «اى عمّه! شما الحمد للّه بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است». 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔴 یاد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔵 از علمای بزرگ ؛ بالای سر خود نام مبارک حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را زده بودند و زیر نام حضرت، نوشته بودند : 🔺 بالای سرم نام تو را نقش نمودم 🔺 یعنی که سر من به فدای قدم تو 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🌺 پیشرفت، در فرهنگ اسلامی، چند بُعدی است ☘️امید هم به شما جوانهاست؛ هم برای امروز، و هم بیشتر برای آینده...مسئله‌ی پیشرفت. موضوع بسیار مهمی است که باید مطرح کنیم. البته با طرح این موضوعات، خودمان را قانع نمیکنیم که قضیه تمام شد؛ این یک شروع است. 🌸عرض کردیم که آن مفهومی که میتواند اهداف نظام اسلامی را تا حدود زیادی در خود جمع کند و به ما نشان دهد، مفهوم پیشرفت است. توضیحی هم بعداً عرض کردیم که پیشرفت، تداعی‌کننده‌ی حرکت است، راه است. 🍃 چطور ما میگوئیم پیشرفت هدف است؟ عرض کردیم علت این است که پیشرفت هرگز متوقف نخواهد شد. بله، پیشرفت، حرکت است، راه است، صیرورت است؛ اما متوقف‌شدنی نیست و همین طور ادامه دارد؛ چون انسان ادامه دارد، چون استعدادهای بشری حد یقف ندارد. گفتیم پیشرفت دارای ابعادی است؛ و پیشرفت در مفهوم اسلامی، با پیشرفت یک بُعدی یا دو بُعدی در فرهنگ غربی متفاوت است؛ چند بُعدی است. ادامه دارد... ؟ 📚بیانات دامت برکاته در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چهار عملی که موجب می‌شود سختی های قبر از انسان برگرفته شود... استاد 🌹 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم 🌹 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📚فهماندن مطلبی به دیگران هنگام نماز ✅ اگر كلمه‌ای را با قصد ذكر بگويد، مانند اینکه بگويد: «الله اكبر» و موقع گفتن آن، صدا را بلند كند تا مطلبی را به ديگری بفهماند، اشكال ندارد ولی چنانچه به قصد اینکه مطلبی را به كسی بفهماند ذکری بگويد؛ اگرچه قصد ذكر هم داشته باشد، نماز باطل می‌شود. 🔷 رساله نماز و روزه مسأله ٣٢٨ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🚨 اهل بیت، کشتی نجات ما از گرداب های فرو برنده زندگی هستند. حفظه الله: ☘️ یکی از جاهایی که شبیه به همین تشبیه و تعبیر را ما مشاهده می کنیم، در صلوات های وقت زوال ماه شعبان است که اینچنین عرض ارادت می کنیم به اهل بیت علیهم السلام که الْفُلْكِ الْجارِيَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ فلک، آن کشتی که در حرکت است، جاری است، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ لجج، جمع لجه است. لجه وسط البحر است. جایی که وسط البحر به حساب می آید یعنی عمیق ترین نقطه دریا. 🌸 ویژگی نقاط عمیق در دریا این است که آنجا گرداب به وجود می آید. لذا می گوید فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ آن گرداب های فروبرنده است. گرداب در دریا این ویژگی و خاصیت را دارد که اگر فردی، قایقی، کشتی ای گرفتار گرداب بشود، به این راحتی ها نمی تواند نجات پیدا کند. گرداب او را فرو می برد و غرق می کند. الْفُلْكِ الْجارِيَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ اهل بیت، آن کشتی روانی هستند که در گرداب های فرو برنده زندگی، در حرکت اند. 🍃يأْمَنُ مَنْ رَكِبَها در امنیت قرار می گیرد آن کسی که سوار فلک و این کشتی شود. وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا و غرق می شود هر کسی که از این فلک، فاصله بگیرد و ترک کند و رها کند این کشتی را. الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ کسی که از آن ها جلوبزند، مارق است. مرق السمت وقتی عرب می گوید که تیر را در کمان گذاشته باشد و بکشد. تا وقتی که تیر در کمان است، در اختیار این تیر انداز است. اما وقتی تیر از کمان کشیده شد، دیگر معلوم نیست این تیر به کجا اصابت می کند و در کجا می افتد. سرنوشت نامعلومی دارد. 🌼الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ مثل یک تیری می ماند که خارج شده است. معلوم نیست کجا به زمین می افتد. وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ آن کسی که متاخر باشد و عقب بیافتد، این هم خلاصه ناکام می شود و بدبخت می شود. وَاللَّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ. کسی که ملازم باشد با اهل بیت ، نه جلو بیافتد نه عقب بیافتد، . وَاللَّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ تعبیر خیلی جالب است. از اسم فاعل استفاده شده است. کسی که ملازمت داشته باشد با اهل بیت علیهم السلام، اصلا رسیده است. به مقصد رسیده است. همین ملازمت، خودش رسیدن به مقصد است. 🌺اینجا هم رسول گرامی اسلام به ابوذر، گوشزد می فرمایند که خداوند اهل بیت را در امت اسلامی، مثل سفینه نوح قرار داده است. در طوفان نوح، به امر الهی، جناب نوح علی نبینا و آله علیه السلام، سفینه و کشتی ای ساختند به تعلیم الهی. که هر کسی که با جناب نوح بود و پیروی می کرد و همراهی می کرد و آنچه که مورد نیاز بود به امر الهی، همه در این سفینه قرار گرفتند و در آن طوفان به حرکت در آمدند و به سلامت به مقصد رسیدند. و هر کسی که خارج از این سفیه بود، غرق شدند و گرفتار نابودی شدند. ⚡️اینجا هم اهل بیت در زندگی انسان ها، در امت اسلامی، حکم سفینه نوح را دارند. اگر برویم به سمت آن ها، در عقیده و عمل، از آن ها پیروی کنیم. از آن ها الگو بگیریم و از آن ها تبعیت داشته باشیم، نجات پیدا می کنیم. در غیر این صورت غرق می شویم. غرق می شویم در ظلالت های فکری. غرق می شویم در رزالت های اخلاقی. غرق می شویم در ناشایستگی های رفتاری و کرداری. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
بی همتایی بوعلی.mp3
1.43M
🔲 واکنش بوعلی سینا بعد از مواجهه با کم‌کاری شاگردان‼️ 🎙آیت الله جوادی آملی: "از جناب بهمنیار نقل شده است كه می ‌گوید ما روزانه منتظر ورود بوعلی بودیم كه ایشان تدریس كنند و ما تَدَرّس كنیم و فرا بگیریم، روزی استاد آمد و ما در كنار شمع وجودش جمع شدیم و پروانه وار نشستیم كه ایشان تدریس بكنند، وقتی شروع به تدریس كردند از چشمان ما و رخسار ما فهمیدند كه ما درس دیروز را نفهمیدیم....كم كم به عرضش رسید یا برای او معلوم شد که ما دیشب گعده داشتیم... آن‌گاه اشك از چشمان بوعلی سرازیر شد، گفت طناب بازهای شهر ـ این سیرك ها ـ می ‌كوشند در رشته شان متخصص بشوند، شما كه در رشته علمی و علوم الهی تلاش و كوشش می ‌كنید تلاش و كوششتان این نیست كه در رشته ‌تان متخصص بشوید؟!" 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
۱۶۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قالُوا يا مُوسى‌ إِمَّا أَنْ تُلْقِیَ وَ إِمَّا أَنْ نَكُونَ نَحْنُ الْمُلْقِينَ{۱۱۵} جادوگران گفتند: اى موسى آيا نخست تو وسيله سحرت را مى‌افكنى و يا ما افكننده به وسيله جادوى خود باشيم؟(۱۱۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ وَ جاؤُ بِسِحْرٍ عَظِيمٍ{۱۱۶} موسى با تكيه بر نصرت الهى گفت: نخست شما بيافكنيد، پس همين كه ابزار جادوى خود را افكندند چشم‌هاى مردم را افسون كردند ترس و وحشتى در مردم پديد آوردند و سحرى بزرگ را به صحنه آوردند(۱۱۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ جادوگران سحرى آوردند كه به ظاهر مانند معجزه حضرت موسى بود و با افكندن بر زمين نمايان مى‌شد «فَتَلَقَّى‌ ... الْمُلْقِينَ‌» ⓶ در راه شناخت نبايد تنها به حواسّ ظاهرى تكيه كرد چون گاهى چشم هم افسون شده و تحت تأثير قرار مى‌گيرد «سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ» ⓷ تصرف جادوى ساحران در چشم مردم است نه واقعیت مثل سراب كه آب به نظر مى‌آيد «سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ» آرى انبیاء با بصيرت مردم كار دارند و ساحران با بصر مردم ⓸ براى كوبيدن هر حقی از وسائل مشابه آن استفاده مى‌شود مذهب عليه مذهب و روحانی نما عليه روحانى اينجا هم جادو بر ضد معجزه بكار گرفته شد «بِسِحْرٍ عَظِيمٍ» 📗 تفسیر نور 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم اتَقُوا اللّه َ عزّ و جلّ فيما حَمَلَكُم مِن كتابِهِ فإنّي مَسؤولٌ و إنّكُم مَسؤولُونَ ، إنّي مَسؤولٌ عن تَبليغِ الرِّسالَةِ ، و أمّا أنتُم فَتُسألُونَ عمّا حُمِّلتُم مِن كتابِ اللّه ِ و سُنَّتي . اى جماعت قاريان قرآن! از خدا درباره [عمل به] كتابش كه به دوش شما نهاده است، بترسيد ؛ زيرا كه هم من بازخواست مى شوم و هم شما؛ من درباره رسالت بازخواست مى شوم و شما درباره كتاب خدا و سنّت من كه بر دوش گرفته ايد بازخواست مى شويد .شويد . کافی: ج 2، ص606، ح 9 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌟 اهل بیت، مثل باب حطه در بنی اسرائیل هستند حفظه الله: 🌸و مِثْلِ بَابِ حِطَّةٍ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ مَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِناً، این هم یک تشبیه دیگر است که بعد از آن سرگردانی که قوم بنی اسرائیل داشتند، خداوند اراده کرد که آن ها را به نجات و آرامش برساند. قرار شد با توجه به آن کارهای بسیار زشت و ناپسندی که انجام داده بودند مخصوصا آزارهایی که متوجه حضرت موسی علی نبینا و اله و علیه السلام کرده بودند. خداوند می خواست آن ها را مورد عفو و رحمت خودش قرار دهد. ☘️وقتی وارد بیت المقدس شدند، شهر قدس، امر شد به آن ها که وارد قریه بشوند وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ وارد در بشوند. باب بشوند. در حالی که سجده کرده اند و این کلمه را بگویند: وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطَاياكُمْ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ(البقرة/58) این چنین خلاصه می خواهد بنی اسرائیل را مورد رحمت و عنایت خودش قرار دهد. ولی متاسفانه شیطان دست بردار نیست. 📌حطه در بحث های تفسیری اینقدر پیرامونش اختلاف شده است که به اندازه یک مقاله، مطلب پیرامونش نوشته شده است. از جنبه های گوناگون. حطه آیا عربی است؟ غیرعربی است؟ معنایش چیست؟ در همه این زمینه ها، اختلاف نظر هایی وجود دارد. ولی به صورت خلاصه بخواهم عرض کنم، فرمودند حطه به معنای فرو ریختن است. و کاستن است. که در حقیقت باید اینجوری بگوییم که این یک خبر مبتدای محذوف است یعنی مسئلتنا حطه. درخواست ما این است که گناهان ما را فرو بریزی. یعنی ببخشی. ما را برخوردار از مغفرت کنی. مسئلتنا حطه. گناهان ما را ببخشی. ✨ تقریبا می شود گفت مثل همان استغفاری می ماند که در تعلیمات دینی و دستورات دینی مان، استفاده می کنیم و می گوییم . استغفار می کنیم که خداوند گناهان ما را ببخشد. البته بعضی گفته اند این حطه، فقط به معنای فرو ریختن گناهان نیست. بلکه فرو ریختن و مورد مغفرت قرار دادن هر آنچیزی است که بر خلاف تعالیم توحیدی است. از عقاید باطله. از رسوماتی که برخلاف تعالیم دینی و آسمانی است، از رفتارها و کردارهایی که برخلاف وظائف دینی است، همه آنچه که خلاصه انسان را از خدا دور می کند، آن فرو ریخته بشود و آمرزیده بشود. به این معنا. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیه السلام
🎤 رحمه الله: 🌺 اى عزيزان من! خود را بشناسيد كه شناختن در است، هر كس به هر مقدار به آشنا شد به خدا آشنا شود، زيرا خداشناسى يا از طريق آفاق است يا انفس و هر دو در موجود است. ، ص 21 ، بند اول 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❌در هر جامعه ای، در هر زمانی، بخواهد احکام دینی را به تمسخر بگیرد.. حفظه الله: 🔸بنی اسرائیل مامور شده بودند که وقتی وارد این در می شوند.. دو تا ادخلوا داریم. ادخلوا اول مربوط به قریه است. که همان بیت المقدس و شهر قدس است. ادخلوا دوم، وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا گفتند این یکی از درهای مسجدالاقصی مراد است. حالا در رابطه با اینکه این دقیقا کدام در است، باز اینجا اختلاف نظرهایی وجود دارد. ولی خلاصه، و با توجه به اینکه دراین آیه دو ادخلوا داریم، یک ادخلوا مربوط به وارد شدن در شهر قدس و بیت المقدس است، یک ادخلوا دیگر هم، امر به دخول، مربوط می شود به آن در حقیقت، مسجد الاقصی، که بنی اسرائیل مامور بودند از یکی از این درها وارد شوند. سجده کنان و حطه گویان وارد شوند. 📌 اما در ادامه آیه، فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَيرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ عده ای از بنی اسرائیل که ظالم بودند، آمدند این قولی که به آن ها دستور داده شده بود که بگویید حطه، این را تبدیل کردند. یعنی حکم را به تمسخر گرفته اند. در بعضی جاها نقل کرده ند که به جای حطه گفته اند حنطه. گندم. یعنی مسخره طوری برخورد کردند. وظیفه شان را درست انجام ندادند. 🔻خب بقیه آیه چی است؟ َأَنْزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يفْسُقُونَ(البقرة/59) وظیفه را به تمسخر گرفتند. البته این سنت الهی است. مربوط به قوم بنی اسرائیل نیست. هر ملتی، در هر جامعه ای، در هر زمانی، بخواهد احکام دینی را به تمسخر بگیرد، باید منتظر تبعات سوء دنیوی و اخروی اش هم باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
💎یکی از ابعاد بسیار مهم پیشرفت ☘️یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوه‌ی زیستن - اینها عبارةٌ اخرای یکدیگر است - این یک بُعد مهم است... 🌸ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم - که هدف انسان، رستگاری و فلاح و نجاح است - باید به سبک زندگی اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی، باز پرداختن به سبک زندگی مهم است. 📌بنابراین مسئله، مسئله‌ی اساسی و مهمی است. بحث کنیم درباره‌ی اینکه در زمینه‌ی سبک زندگی چه باید گفت، چه میتوان گفت. عرض کردیم؛ این سرآغاز و سرفصل یک بحث است. ادامه دارد... ؟ 📚بیانات دامت برکاته در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
🎤 رحمه الله: 🍃 اى عزيزان من! شناسائى به قدر نفوس مخلوقات است. بايد بكوشيد به هر قدرى شناسائى داريد با آشنا شوید ، ص 21 ، بند دوم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💎 سعادت مندی در دنیا و آخرت حفظه الله: در ادامه، باز جمله دیگری که مصدر به یااباذر هست، جالب است که ازش استفاده انگیزه سازی می شود. حضرت در ادامه می فرمایند یَا اباذر! احْفَظْ مَا أُوصِیکَ بِهِ تَکُنْ سَعِیداً فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ حفظ کن آن وصیتی که به تو نمودم. که نتیجه چه می شود اگر حفظ کند چه نتیجه ای می گیرد؟ سعادت مند در دنیا و آخرت می شود. ☘️ اولین نکته ایکه باید توجه کنیم این است که این احفظ ظهور در این دارد که یعنی فراموشت نشود. یادت نرود. تمام این وصیت را از اول تا آخر، در نظرت بماند. یا اگر ما بخواهیم حفظ بکنیم، که در حافظه مان داشته باشیم یامثلا بنویسیم. فراموش نکنیم. این چیزی که درست است. ولی فقط این نیست. فقط این اندازه نیست که در حافظه خودمان محافظت کنیم یا بنویسیم که فراموشمان نشود. با اینکه همه این ها درست است اما مقدمه است. اصل مطلب این است که در عملمان باید این ها را حفظ کنیم. به کار بگیریم. 🌸 چرا این مطلب را می گویم؟ به خاطر آن نتیجه ای که حضرت مترتب کرده است یعنی به تناسب حکم و موضوع. حفظ بکن تَکُنْ سَعِیداً فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ این نتیجه بسیار ارزشمند فقط نمی تواند به این مربوط باشد که آدم آن را در حافظه خودش نگه دارد یا مثلا در کاغذی بنویسد. اینکه در حافظه خودم، یک مطلب حقی را، یک وصیتی را من نگه دارم یا به صورت مکتوب حفظ کنم، نمی تواند نتیجه اش این باشد که انسان در دنیا و آخرت سعادت مند باشد. ✨ با توجه به بعضی آیات و روایات می فهمیم که سعادت مندی در دنیا و آخرت مربوط به عمل صالح است. از این مناسبت، یعنی این قرینه مناسبت، ما می توانیم استفاده کنیم که منظور از حفظ در اینجا، همان به کاربستن در عمل است. یعنی حفظ عمل است. به کار بگیر. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺جاء رجلٌ إلى رسول اللَّهِ- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم-: قال ما رأسُ العلمِ؟ قال: معرفةُ اللَّهِ حقَّ مَعرفتِه. قال: و ما حقُّ مَعرفتِهِ؟ قال: أن تَعرِفَه بِلا مثالٍ و لا شَبَهٍ، و تَعرِفَه إلهاً واحداً خالقاً قادراً أوّلًا و آخراً و ظاهراً و باطلًا، لا كفَو له و لا مثلَ لَه، فذاك معرفةُ اللَّهِ حقَّ معرفتهٍ. ☘️مردى خدمت پيامبر- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- رسيد و عرض كرد: اساس دانش چيست؟ حضرت فرمود: شناخت خداوند چنان كه شايسته‏ى اوست. آن مرد پرسيد: شناختى كه شايسته خداوند است چيست؟ 👈 حضرت فرمود: آن است كه خدا را بدون نمونه و مانند و خدايى كه یکتا و آفريننده و توانا و آغاز و انجام و برون و درون و بى‏نظير و بى‏شبيه است بدانى و اين گونه شناختى، شايسته اوست. 📚بحار الانوار، ج 3، ص 14، حديث 36. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎤 رحمه الله: 🌹 اى عزيزان من! اگر خدا جل و عزّ را بى ‏علم و ادراك و بخواهيد بدانيد و بى شهود بشناسيد، به گمراهى مبتلا شويد، زيرا و دست از شما بر نمى‏ دارند. ، ص 22 ، بند سوم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃 دو نعمتی که خیلی از مردم در رابطه با این دو نعمت، ضرر کرده اند. حفظه الله: 🌼 این جمله (تَکُنْ سَعِیداً فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ) ، ضمن اینکه خودش یک نصیحت ارزشمندی است، انگیزه جناب ابوذر را تقویت می کند. ما هم که داریم از این مطالب استفاده می کنیم، انگیزه مان تقویت می شود. ضمن اینکه می فهمیم این وصیت ها خیلی اهمیت دارد. که آن نتیجه و خروجی اش می شود سعادت مندی در دنیا و آخرت. 🌸با توجه به این مطالب، حضرت مجموعه ای از توصیه ها را در ادامه ارائه می کنند. یَا اباذر! نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِیهِمَا کَثِیرٌ مِنَ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَ الْفَرَاغُ ای ابوذر، تو نعمتی است که خیلی از مردم در مورد آن، ضرر کرده هستند. مغبون. غبن. غبن در معاملات به این معناست که انسان یک چیزی را یا به کمتر از قیمت واقعی اش می فروشد، یا به بیشتر از قیمت واقعی اش می خرد. در هر دو صورت، ما ضرر را مشاهده می کنیم. 🍃حالا اینجا می گوید که دوتا نعمت است که خیلی از مردم در رابطه با این دو نعمت، ضرر کرده اند. یکی صحت است و دیگری فراغت است. دوستان این را خواهش می کنم با دقت گوش دهید. 🌺صحت و فراغ. خیلی ها قدر صحت را نمی دانند. یعنی همین قدرنشناسی، همین غفلت از اهمیت این نعمت است که از این نعمت، خوب محافظت نمی کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎯 هدف، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است 🌺 ما اگر پیشرفت همه‌جانبه را به معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی بگیریم - بالاخره یک مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد... 👈هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک است؛ این محاسبه‌ی درستی است - این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است؛ یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید. ⚙️ آن بخش ابزاری چیست؟ بخش ابزاری عبارت است از همین ارزشهائی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است... در بخش ابزاری، علی‌رغم فشارها و تهدیدها و تحریمها و این چیزها، پیشرفت کشور خوب بوده است. 💎اما بخش حقیقی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسئله‌ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهای اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است. ادامه دارد... ؟ 📚بیانات دامت برکاته در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
🎤 رحمه الله: 🍃 اى عزيزان من! شما بايد بر پاى باشد تا شب و روز خود را بر اين پايه بگذرانيد. ، ص 22 ، بند چهارم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺خوب از خودتان محافظت کنید. حفظه الله: 🌹 دوستان، مطمئنا خیلی از شما ها این نعمت صحت را دارید. خیلی از دوستان به حمدالله در مجموع،این نعمت صحت را دارند. از این خوب محافظت کنید. این یک امانت الهی است. این یک سرمایه است. از نظر فکری، جسمی، روحی، صدمه نبینید. خوب از خودتان محافظت کنید. از سلامت جسمی تان خوب محافظت کنید. البته اینجا مطلق است. سلامت فکری را هم شامل می شود. سلامت روحی را هم شامل می شود. سلامت ایمانی را هم شامل می شود. ☘️ جوانید. این صحت را خیلی از شما عزیزان دارید. محافظت کنید. یا اگر یک صدمات مختصری به شما وارد شده، خب دومین جهتش این است که اگر صدمه ای وارد شد، در برطرف کردن این صدمه، کوتاهی نکنید. وظیفه خودمان را خوب انجام دهیم. اصلا تحصیل صحت را، به دست آوردن مجدد صحت را وظیفه دینی باید ببینیم. اگر لازم ست برویم پیش طبیب. دارو را خوب مصرف کنیم. 🌸از مقام معظم رهبری نقل شده که ایشان به بعضی از بزرگان حتی فرموده اند من در دو زمینه ای که نظرات کارشناسی را کاملا قبول می کنم، یکی نظرات پزشکان است و یکی هم نظرات کسانی است که مسئول امنیت هستند. کارشناسی می کنند که مثلا اینجا حضور نداشته باشید یا برویم، آن توصیه های امنیتی را من قبول می کنم و هم توصیه های پزشکی و بهداشتی را. خب این را خیلی مورد توجه قرار بدهیم. 🍃 در احوالات حضرت امام رحمه الله علیه هم هست که ایشان هم همین طور. دستورات و توصیه های طبیب را خیلی خوب مورد قبول قرار می دادند و عمل می کردند. ما هم به همین صورت. باید در این زمینه و در زمینه نگهداری و محافظت از صحت، و به دست آوردن مجدد صحت در صورتی که مریض شدیم، مراجعه کنیم به پزشک و طبیب و توصیه ها را گوش کنیم. 🔸الانم که بحث کرونا هست، دقت کنیم. توصیه های بهداشتی را گوش بدهیم. جوری نباشد که کوتاهی کنیم و خدای نکرده صدمه ببینیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله