eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
506 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ماجرای شخصی که برای مشکلات اقتصادی به امام زمان متوسل شد. 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام عليهم السلام
📌امر شيطان به بطالت در صورت عجز از كشاندن به حرام 🔳شيطان و نفس اگر ازكشاندن شما به انجام حرام عاجز شوند، تلاش خواهند كرد كه شما را امر به بطالت كنند، مثلاً برو هواى آزاد تنفس كن! برو بالاى شهر، اينجا هوا كثيف است و از اينگونه حرفها. 📚ز ملک تا ملکوت - 3، صفحه 253 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💫از خانه خودمان کار را شروع کنیم. حفظه الله: 🔹فَیَغْفِرُ لِکُلِّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إِلَّا . مگر یک دسته. با اینکه مومن است، یک دسته از مومنین هستند که آمرزیده نمی شوند در آن دوشنبه ها و پنجشنبه های هر هفته که خداوند به اعمال اهل دنیا نظر می کند. إِلَّا عَبْداً کَانَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَخِیهِ شَحْنَاءُ. مگر آن بنده ای که بین او و برادر دینی اش، کینه هست. شحنا العداوه امتلئت به النفس. دشمنی ای که نفس را پر کرده باشد. که ما در زبان فارسی به آن کینه می گوییم. کینه آن دشمنی است که دل آدم، نفس آدم پر از آن شده است و به این راحتی ها نمی تواند آن را کنار بگذارد. 🍀فَقَالَ حضرت حق می گوید اتْرُکُوا به ملائکه می گوید. به آن کسانی که موظف و گمارده شده بر این اعمال هستند. اتْرُکُوا عَمَلَ هَذَیْنِ حَتَّی یَصْطَلِحَا . عمل این ها را بگذارید کنار، تا صلح بکنند. یعنی وقتی صلح کردند، آمرزیده می شوند. این هم چه مطلب مهمی است. 🌺پس دقت کنیم اهل کینه نباشیم. حالا این اهل کینه نبودن را از خانواده هایمان شروع کنیم. دوستان وقتی می گوییم برادر مسلمان و برادر ایمانی، در کوچه و خیابان و خلاصه در فضاهای عمومی دنبال برادر ایمانی و مسلمان نباشید. از خانه خودمان کار را شروع کنیم. آن برادری که از یک پدر هستیم، آن برادر مسلمانمان به حساب می آید. آن برادرایمانی است. آن خواهر ایمانی است. از آنجا کار را باید شروع کنیم و متاسفانه، متاسفانه، این کینه، دشمنی، اختلاف، در جامعه زیاد است. در خیلی از خانواده ها مشاهده می شود. و توصیه می کنم به شما، خیرخواهانه، شماهایی که طلبه هستید، سعی کنید با هیچیک از ارحام و بستگانتان مسئله نداشته باشید. این را توجه داشته باشید. حتی اگر خانواده هایتان مشکل دارند، شما در این اختلاف، در این دشمنی همراه نشوید. نمی گویم یک کاری بکنید که حالا به ارحامتان، به پدرتان، به مادرتان، خدای نکرده توهین بشود آن ها اذیت بشوند. نه. با یک مهارتی، کیاستی، خودتان را بکشید کنار. گاهی موقع حتی مشاوره خوبی ارائه بدهید به خانواده خودتان. این ها در روزی ما اثر می گذارد. در زندگی ما اثر می گذارد. درست نیست. قطع رحم است دیگر. قطع رحم هم که دیگر امام سجادعلیه السلام گویا.. که می گویند دیدم سه جا در قرآن، قاطع رحم، مورد لعنت قرار گرفته است. پس مواظب باشیم و این خودش بدبختی است که در بهره مندی و روزی میان خانواده ها اثر می گذارد. اختلافی که در میان ارحام است. این روایت، شامل اینجور اختلافات هم می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺الإمامُ الحسينُ عليه السلام :لَيستِ العِفّةُ بمانِعَةٍ رِزْقا ، و لا الحِرصُ بجالِبٍ فَضْلاً ، و إنَّ الرِّزقَ مَقْسومٌ و الأجَلَ مَحتومٌ ، و اسْتِعمالُ الحِرصِ طَالبُ المَأْثَمِ . 🍀امام حسين عليه السلام : نه عفّت و مناعت مانع روزى مى شود و نه حرص زدن روزى بيشتر مى آورد ؛ زيرا روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص زدن طلب گناه است . 📚بحار الأنوار : ج 103 ص 27 ح 41 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨ یک زندگی اجتماعی همراه با مهر و محبت و عاطفه حفظه الله: 🍀جمله بعدی یَا اباذر! إِیَّاکَ وَ هِجْرَانَ أَخِیکَ . بر حذر باش از دوری همراه با دلخوری، با ناراحتی. هجران . دوری . کناره گرفتن. به عبارت دیگر، همان فارسی خودمان قهر کردن. هجران قهر کردنی که در آن دلخوری و ناراحتی هست. یَا اباذر! إِیَّاکَ وَ هِجْرَانَ أَخِیکَ از برادر مسلمان و دینی ات قهر نکن. نه فقط برادر نسبی. بلکه برادر اسلامی ایمانی را هم شامل می شود. برحذر باش که قهر نکنی. چرا؟ این انگیزه سازی است. از اول حدیث تا به آخر توجه بفرمایید انگیزه سازی های حضرت را توجه داشته باشید و الهام بگیریم که صحبت هایمان انگیزه سازانه باشد. فَإِنَّ الْعَمَلَ لَا یُتَقَبَّلُ مِنَ الْهِجْرَانِ.عملی که همراه با هجران و قهر کردن باشد قبول نمی شود. آدم زحمت می کشد ولی نتیجه ای به دست نمی آورد. 📌یا اباذر! أَنْهَاکَ عَنِ الْهِجْرَانِ. تو را نهی می کنم از قهر کردن. دوری گزیدن همراه با دلخوری و ناراحتی. وَ إِنْ کُنْتَ لَا بُدَّ فَاعِلًا. حالا اگر در یک جایی مجبور شدی، دیگر چاره ای ندیدی، ناچار به این شدی که قهر بکنی، یک قهر سازنده ای هست، آدم احساس می کند اینجا باید قهر کند تا فرد متوجه بعضی از امور بشود، وَ إِنْ کُنْتَ لَا بُدَّ فَاعِلًا فَلَا تَهْجُرْهُ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَیَّامٍ کَمَلًا،. همان کاملا است. به معنای کامل بودن است. یعنی مواظب باش این دوران قهر بودنت سه روز کامل نشود. هنوز سه روز کامل نشده آشتی کنید و هر کس پیش قدم بشود در آشتی کردن، زودتر وارد بهشت می شود. ⚠️فمَنْ مَاتَ فِیهَا هر کس در این سه روز بمیرد، مُهَاجِراً لِأَخِیهِ در حالی که قهر باشد با برادر خودش، کَانَتِ النَّارُ أَوْلَی بِهِ. شایسته تر این است که او را در آتش جهنم بیاندازند. آتش برای او شایسته تر است تا بهشت. 🔹از این توصیه ها چه می فهمیم؟ چند تا توصیه از حضرت داشتیم. اسلام به دنبال یک زندگی اجتماعی همراه با مهر و محبت و عاطفه است. پیوستگی اجتماعی. اسلام دین پیوستگی اجتماعی است. پیوستگی محکم. در کنار همدیگر. این فضاست که کمک می کند که همه خوب رشد کنند. در دین و دنیا. اما اگر گسستگی باشد، هر چیزی که بخواهد گسستگی را به دنبال بیاورد، اصلا تمام اهداف را به هم می ریزد. پیوستگی، زمینه ساز حرکت در مسیری است که همه بتوانند در راستای آن هدف حرکت کنند و نتیجه حداکثری را به دست بیاورند. و از هم گسستگی، این فضا را کلا خراب می کند. لذا این توصیه ها صورت می گیرد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله : ☘️ بندۀ با ایمان، باید تسلیم فرمان و حکم الهی باشد؛ نه تابع خواسته‌های خود و مطیع نفس و شیطان! 📚 در محضر بهجت، ج١، ص٣۴١ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺رسول الله صلى اللّه عليه و آله : وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ ، ما جُمِعَ شَي‏ءٌ إلى‏ شَي‏ءٍ أفضَلُ مِن حِلمٍ إلى‏ عِلمٍ. 🍀پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : سوگند به آن كه جانم در دست اوست ، برتر از بردبارى با دانش ، چيزى با چيز ديگر گِرد نيامد . 📚الخصال : ص 5 ح 11 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مادرها هستند که فرزند را مؤمن بار می‌آورند 🔺 رهبر انقلاب، در دیدار اخیر اقشار مختلف بانوان: افشاننده‌ی بذر ایمان در دلها؛ مادرها هستند که فرزند را مؤمن بار می‌آورند. «ایمان» درس نیست که آدم به یکی درس بدهد یاد بگیرد؛ ایمان یک رویش است، یک رشد معنوی است که بذرافشانی لازم دارد؛ این بذرافشانی به وسیله‌ی مادر انجام میگیرد و مادر این کار را میکند. اخلاق را همین ‌طور. بنابراین نقش او فوق‌العاده است. 📥 دسترسی به مجموعه👇 https://khl.ink/f/51698
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 بازخوانی | «مبدأ تاریخِ تحولات جدید دنیا» 🔸«اگر ما حادثه‌ی نوزدهم دی را مبدأ تاریخ تحولات جدید دنیا بدانیم، شگفت‌آور نیست و سخنی به گزاف گفته نشده است.» ۱۳۹۰/۱۰/۱۹ 🔸«روز نوزدهم دی بدون شک یکی از ایام‌اللَّه است. این روز در تاریخِ بعد از خود و مسیر حرکت در طول انقلاب و نهضت، تأثیر اساسی داشت.» ۱۳۸۲/۱۰/۱۸ 🔸«حادثه [نوزدهم دی] از ابعاد مختلفی قابل توجه و تأمل است: هم بصیرت در این حادثه موج میزند، هم موقع‌‌‌‌‌‌شناسی، هم دشمن‌شناسی، هم مجاهدت و اقدام و فداکاری.» ۱۳۸۸/۱۰/۱۹ 🔸«اگر حادثه‌ی نوزده دی قم نمیبود، آن حوادث گوناگون شهرستانها و سلسله‌ی اربعین‌ها که مردم را به میدان مبارزه کشاند، به وجود نمی‌آمد. اگر آن تحولات و آن حوادث نبود، ۲۲ بهمن به وجود نمی‌آمد، انقلاب اسلامی به پیروزی نمیرسید» ۱۳۹۰/۱۰/۱۹ 🔹 این عبارات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به روشنی، اهمیت و جایگاه تاریخی قیام مردم قم در ۱۹ دی ماه ۱۳۵۶ را نشان می‌دهد. حادثه‌ای که برآمده از «ایمان و غیرت دینی مردم» و برخوردار از عنصرِ «بصیرت و موقع‌شناسی» بود و به نوبه‌ی خود مبدأ تحولات مهمِ منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شد. 🔺 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره‌ی حادثه‌ی ۱۹ دی سال ۵۶، در این گزیده بیانات ابعاد گوناگون این حادثه‌ی تاریخی را براساس بیانات ایشان بازخوانی می‌کند. 🔍 متن کامل این گزیده بیانات را از اینجا بخوانید: ↙️↙️ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49369
💢حقيقت ريا 📌اگر خواسته درونى كسى اين باشد كه به وسيله انجام دادن عبادتى از واجبات و مستحبات بدنى يا مالى (مانند نماز، روزه، حج و مانند زكات، خمس، انفاقهاى مستحب) نزد مردم آبرومند شود و اعتبار پيدا كند و مردم او را آدم درست و ديندارى بشناسند و بدين وسيله به مقاصد شوم دنيوى خود از زيادتى ثروت و مقام و منصب برسد اين خواسته و ميل قلبى و اراده، رياست. 📚قلب سلیم، رحمه الله، ج 1، ص378 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 کار را به لحظه و به هنگام باید انجام داد / نباید غفلت کنیم از وظیفه‌ای که عقل و شرع به عهده‌ی ما گذاشته است 🔻 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار مردم قم: کار را به لحظه باید انجام داد. توابین برای انتقام خون مطهّر امام حسین آمدند جنگیدند، کشته شدند، همه‌شان کشته شدند، اما در تاریخ اینها را مدح نمیکنند. چرا؟ چون دیرجنبیدند. شما که میخواستید خونتان را در راه امام حسین بدهید، چرا در اول محرّم، دوم محرّم نیامدید، یک کاری اقلاً صورت بدهید؟ آنجا می‌ایستید تماشا میکنید، امام حسین به شهادت میرسد، بعد دلتان میسوزد، آن وقت می‌آیید در میدان. این کار را به هنگام انجام ندادن این جور است. کار را به هنگام باید انجام داد. نباید غفلت کنیم از وظیفه‌ای که عقل و شرع به عهده‌ی ما گذاشته. باید بدون تأخیر وارد میدان بشویم. نباید تأخیر داشته باشیم. آن وقت به تناسب اهمیتی که آن کار دارد، خطرات را به جان بخریم. ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
صبر داشته باش!.mp3
1.65M
✍صبر داشته باش! • اینهمه کلاس اخلاق میرم، • عبادت میکنم • مراقبه دارم پس چرا هیچ تغییری در من اتفاق نمیفته؟! 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
♨️مواظب باشیم این علاقه اگر دنبال بشود، می تواند آدم را جهنمی بکند. حفظه الله: ✨چقدر این حدیث برای ما الهام بخش است. درس آموز و سازنده و تربیت کننده است. به ویژه با توجه به جامعیتی که دارد، در همه ابعادی که انسان باید مواظب باشد تا ان شاالله از جهات گوناگون تعالی پیدا کند. ارتقا وجودی پیدا کند. رسیدیم به بخش های پایانی. تقریبا چهارده توصیه دیگر باقی مانده است. عمده این چهارده تا، مربوط می شود به کبر و استکبار. مذمت و بیان نتایج سوء کبرورزیدن و استکبار ورزیدن. و هم چنین راهکارهای مناسبی که انسان ها را از آن کبر و خودپسندی و گردن کشی و خودخواهی نجات می دهد. چه بحث بسیار مهمی. یکی از این مباحث اساسی است چون ابتلای به کبر طبیعی است. انسان یک جوری هست که مبتلا می شود. به کبر مبتلا می شود. کبر در ماها هست. استکبار می ورزیم. باید به فکر درمان باشیم. 🔹خب برای اینکه درمان بکنیم، باید در این زمینه انگیزه قوی پیدا کنیم. یکی از چیزهایی که انگیزه ما را تقویت می کند این است که ببینیم چه بلایی سر ما می آورد. کبر یک امر عادی نیست، ما را بیچاره می کند. این خودش انگیزه انسان را تقویت می کند. به فکر درمان باشیم و در گام بعدی چه جوری خودمان را درمان کنیم؟ چه کار کنیم؟ راهکارهایش چیست؟ این دو مرحله را ما در فرمایشات حضرت مشاهده می کنیم. 📌اولین توصیه در این زمینه، با شماره گذاری ای که اینجا دارم، می شود توصیه صد و چهل و نهم. یَا اباذر! مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَتَمَثَّلَ لَهُ الرِّجَالُ قِیَاماً، فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ. این مربوط به همان کبر و غرور و خودپسندی است. خودمان دقت کنیم آیا این در ما هست یا نه. اینکه انسان دوست داشته باشد دیگران به احترام جلوی او بایستند. این علاقه در او باشد. خوشش بیاید. دوست داشته باشد. ✅ شاید کسی بگوید این علاقه که دست خودم نیست. می توانیم اینجور توجیهش کنیم که در حقیقت این روایت در صدد این است مواظب باشیم این علاقه اگر دنبال بشود، می تواند آدم را جهنمی بکند. کار انسان به جهنم ختم می شود. دست از سر آدم برنمی دارد. آدم دنبال علاقه هاست. علاقه هایش حرکت می کنند. دنبال آن تمایلاتش حرکت می کند. اگر یک علاقه ای سازنده نباشد، ممنوع باشد، در حقیقت متعلقش ممنوع باشد، آدم مواظب نباشد، آن علاقه می تواند آدم را منحرف بکند. آدم را جهنمی بکند. باعث سقوط انسان بکند. این جوری معنا بکنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/21 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠می خواهی یا نه؟ 🎙 رحمه الله: 📌هر موجودی رسیدن به کمال مناسبش، نزد فراهم شدن اسباب حتمی است و در انسان، سبب عمده آن خواست خود او است و غالبا به حد حیوانی قانع می شود و انسانیت را نمی خواهد تا به آن برسد و تمام مواعظ و تذکرات الهی و بزرگان دین و بشارت های ثواب و ترساندن های از عقاب برای پیدا شدن خواست و اراده انسان است که به کمال برسد. 🌸از این بیان دانسته می شود جواب از این پرسش که اگر ایمان به خدا فطری بشری است، پس چرا بیشتر افراد بشر ایمان به خدا ندارند؟ و خلاصه اش این شد که در انسان، ظهور فطرت، بسته به اراده او است ، ج1، ص 151 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺«پيامبر گرامي اسلام صلي‌ الله علیه»: اَلتّائِبُ مِنَ الذّنبِ كَمَن لاذَنْبَ لَهُ. 🍀کسي که از گناه توبه کرده مانند کسي است که گناهي نکرده است. (الشهاب في‌ الحِکم و لآداب، ص ۱۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🎙 رحمه الله : 🍀هر عاشقى به طور طبیعى دوست دارد با معشوق خویش ارتباطى برقرار کند؛ انسى بگیرد؛ به لقایش برسد و از دیدار و همنشینى با او لذّت ببرد. در چنین عشقى، خودخواهى وجود دارد؛ امّا عاشق پاکباخته، در اندیشه التذاذ خودش هم نیست؛ بلکه فقط محبوب را مى‌بیند و همواره در پى آن است تا کارى را انجام دهد که معشوقش دوست مى‌دارد. ✨در تمام عالم، فقط یک خورشید حقیقت و یک مظهر کامل صفات جمال و جلال الاهى وجود دارد که هر کس به او توجّه یابد، به اندازه ظرفیتش از آن خورشید رخشان بهره مى‌برد و نور مى‌گیرد. همه دوستداران وجود مقدّس ولىّ عصر ‌عجل اللّه تعالى فرجه الشریف، به اندازه معرفت خودشان دوست دارند چشمشان به جمال حضرت روشن شود و روزى بیاید که بتوانند از وجود آن مقدّسش فیض گیرند و بهره برند؛ امّا پاکباختگان حضرت، هماره در اندیشه آنند که محبوبشان چه چیزى را دوست دارد تا آن را انجام دهند. دیگر با خود محبوب است که هرگونه صلاح بداند، با عاشقانش رفتار کند. 🌸چنین عاشقانى، دیگر در این اندیشه نیستند که از او چیزى دریافت کنند و بهره‌اى ببرند؛ چرا که ایشان از تمام خودخواهى‌ها رسته، و فقط به رضایت محبوب دل بسته اند 📚آفتاب ولایت، ص 18 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌نکته ای باریک تر از مو.. 🎙 رحمه الله: 👈 هرگاه ميل به ثواب داعى بر اطاعت امر خدا نشود بلكه داعى بر نفس عمل شود البتّه باطل است و به آن ثواب و غرض كه بر اطاعت امر است نخواهد رسيد؛ 🔹مثلًا هرگاه كسى ميل به توسعه رزق داعى او شود بر خواندن نماز شب نه بر اطاعت امر خدا به نماز شب؛ يعنى نمازى مى ‏خواند كه در برابرش به توسعه رزق برسد و نماز را از قبيل معاوضه و معامله ‏هاى دنيويش قرار دهد البتّه باطل و بى ‏نتيجه خواهد بود؛ زيرا اطاعت امر خدا را نكرده بلكه اطاعت نفس خود كرده و عبادت خدا را نكرده بلكه نفسش را پرستيده و رضايت خدا را نطلبيده بلكه رضايت نفس خود را خواسته است و فهم اين مطلب، دقت زيادى لازم دارد. 📚قلب سلیم، رحمه الله، ج 1، 377 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌انسان فطرتا خودش را دوست دارد و سعادت خودش را می خواهد. حفظه الله: 🔹توجه داشته باشیم متعلق حرام باید مقدور انسان باشد. یک وقتی هست یک ویژگی هست من اصلا دوست ندارم کبر بورزم. ولی دست خودم نیست. این علاقه، این ویژگی هست باید به تدریج برطرف بکند. پس اگر می گوییم حرام است، باید متعلقش مقدور باشد من بتوانم تندی ترکش کنم. می گویند شراب خوردن حرام است. خب آدم نمی خورد. اما اینکه بگویند این میل را نداشته باش، این علاقه را نداشته باشد. نه الان نمی توانم تندی این میل و علاقه را در خودم از بین ببرم. مگر اینکه روی خودم کار کنم. خودم را اصلاح کنم، درست کنم تا بی علاقه بشوم نسبت به این امر. این علاقه ای که ناپسند است و به سقوط کشاننده است، برطرف بشود. از این منظر، که یک حکم فقهی را ثابت کنیم و بگوییم حرمت فقهی دارد جای تامل است. باید به این صورت توجیه کنیم که مواظب باشیم. حسد، کبر، آدم را می تواند جهنمی بکند. آدم را می تواند بی دین کند. موجب سقوط انسان بشود. پس همه جوره مواظب باشیم. 🔘یک مطلب دیگر بگوییم آن دسته از روایات در صدد بیان این است که کبر یا مثلا در بعضی از روایات که حسد مذمت شده، آن کبر و حسدی که در عرصه عمل، آشکار بشود است. آدم ترتیب اثر بدهد. دنبال بکند. بر اساس این ویژگی ها عمل کند. این آدم را جهنمی می کند. البته این بیان دوم، تقریبا مرتبط با آن بیان اول هم هست منتهی یک تفاوتی داشت. 🌺انسان فطرتا خودش را دوست دارد و سعادت خودش را می خواهد. انسان فطرتا سعادت طلب است. وقتی بفهمد این ویژگی موجب بدبختی و شقاوتش می شود بله. به تدریج زده می شود. اگر این را باور کند. امثال ابوذر چون اعتقاد داشتند به پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و ارادت داشتند، این اعتقاد و ارادت، این تاثیرات را دارد. همینکه از پیامبر این مطلب را می شنیده است، یک دفعه ای اصلا متنفر می شده است نسبت به کبر. زده می شده است. در مسائل تربیتی، اعتماد و ارادت اینجوری به انسان کمک می کند. مثلا به آن مربی تربیتی، استاد تربیتی، انسان اعتماد دارد. ارادت دارد. وقتی می گوید این ضرر دارد، این اعتماد طوری می شود که اثر می گذارد. انسان اصلا متنفر می شود. منزجر می شود. راحت فاصله می گیرد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/21 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه): أکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِک فَرَجُکم. 🍀 برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید، که فرج من فرج شما نیز هست. 📚 کمال الدّین، ص ۴۸۵ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
@dars_akhlaq.mp3
5.89M
آثار عجیب مردی نزد حضرت امیرالمومنین علیه السلام آمد، گفت گناه بسیار کردم.. دومی آمد، گفت فقیرم.. از بی چیزی، بی طاقت شدم.. سومی آمد.. چهارمی آمد.. پنجمی آمد.. 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌آیا برقرارى عدل جهانى هدف نهایى از ظهور حضرت است؟ 🎙 رحمه الله : 🔹مرتبه معرفت ما به امام زمانمان ‌ارواحنا فداه تا چه حدّ است و ولىِّ امرمان را به چه اوصافى (ظلم‌ستیزى، عدالت‌گسترى، آبادسازى، دانش‌گسترى، یا...) مى‌شناسیم. 🌸همه، حضرت را در جایگاه برپا کننده عدل و داد و مبارزه کننده با ظلم و ظالمان مى‌شناسند؛ امّا آیا برقرارى عدل جهانى هدف نهایى از ظهور حضرت است یا برقرارى عدل، خود مقدّمه‌اى براى یک هدف والاتر است؟ 📌بدون شک مشخّصه خاصّى که در روایات براى حضرت ذکر شده، این است که يَمَلأُ اللّهُ بِهِ الأَرضَ قِسطاً وَ عَدلا بَعدَمَا مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً ؛ خداوند به دست او زمین را از عدل و داد پر کند؛ پس از آن که از ظلم و بیداد پر شده باشد. علاقه بسیارى از مردم نیز به امام زمان‌(علیه السلام) بدین جهت است که حضرت، بساط ظلم و بیداد را از روى زمین برمى اندازد و بساط عدل و داد را در آن مى‌گستراند؛ ولى این، هدف نهایى نیست... 🔹امام راحل ‌رضوان اللّه تعالى علیه 1 در بیان هدف از برقرارى نظام اسلامى فرمود: هدف از برقرارى حکومت اسلامى، تنها برقرارى عدل نیست. هدف نهایى چیز دیگرى است؛ هدف، معرفت اللّه است. 1. چهل حدیث، ص 660 📚آفتاب ولایت، ص 18 و 19 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌حوصله‌ی انقلابی و صبر انقلابی، مثل خشم انقلابی (لازم)است. وقتی‌که حضرت موسیٰ بعد از پیغمبری آمدند به مصر و آن معجزه را نشان دادند و دعوت و این حرفها -خب، بنی‌اسرائیل منتظر بودند دیگر؛ از گذشته خبر داده شده بود که یک منجی‌ای خواهد آمد و آن منجی هم موسیٰ است؛ حالا موسیٰ آمده، منتظر بودند بمجرّدی‌که موسیٰ آمد، دستگاه فرعون کن‌فیکون بشود؛ نشده بود- قرآن میگوید آمدند پیش حضرت موسیٰ و گفتند که «اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا»؛تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم ما را آزار میکردند، زیر فشار بودیم، حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم. 🔷ببینید! این آن حالت بی‌صبریِ بنی‌اسرائیلی است؛ بی‌صبری. حضرت موسیٰ گفت خب صبر کنید: اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛ تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛ ✨صبر لازم است. این حالت را نباید داشته باشید؛ اینکه ما بگوییم چرا نشد، چه‌جوری شد، پا به زمین بزنیم، درست نیست 📚بیانات مقام معظم رهبري دامت برکاته در تاريخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💢بوی بهشت را نمی شنود. حفظه الله: 🌺اما توصیه بعدی یَا اباذر! مَنْ مَاتَ وَ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ کِبْرٍ ( کسی که) بمیرد و در قلبش یک ذره از کبر باشد، ، لَمْ یَجِدْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ بوی بهشت را نمی شنود. شما توجه داشته باشید که در بعضی از روایات ذکر شده است که بوی بهشت مثلا از مسافتی که در طول پانصد سال طی می شود یا حتی آنجور که در خاطرم است، از یک مسافتی که در هزار سال طی می شود، آن هم با سرعت، بویش شنیده می شود. حالا اینجا می فرماید اینقدر از بهشت دور می افتد. این اصلا بوی بهشت را نمی شنود. 📌ببینید آدم سالم این حرف را می شنود اصلا متنفر می شود. شما الان گرسنه باشید. فرض است. در این فرض، خیالتان را هم همراه باشد. تصور کنید. چند روز است که غذا نخورده اید. اصلا دنبال این هستید که برسید به یک خوردنی، با حرص و ولع بخورید. یک دفعه ای وارد اتاقی می شوید می بینید آنجا کباب هایی در ظرف های آنچنانی آماده. میل نشان می دهی، می روی به سمتش که بخوری، آدمی که آنجا مطلع است بر مطلب می گوید این آلوده به میکروب ایذر است. 🔻میل شدید داری. تا این جمله را می شنوی، اصلا متنفر می شوی. اگر این را نگفته بود می خوردی اما حالا که این را شنیدی، اصلا دهانت را هم بگیرند باز کنند در دهانت بگذارند نمی خوری. بستر اگر فراهم بشود. متاسفانه الان خیلی چیزها صدمه زده است به ما. ماها بد تربیت می شویم. بد بزرگ می شویم. یک جوری که با حرفهای خوبش هم می رسیم نمی توانیم با اعتماد گوش بدهیم. اینقدر ذهن و دل ما پر از شک و تردید و احتمالات خلاف. به این عنوان که خوب رشد کنیم، خود این مانع رشد ما شده است. 🔹اما آن ها نه. پاک. صاف. زلال. از زبان حضرت رسول این را می شنیده است و اصلا دیدگاهش عوض می شد. نظرش عوض می شد. برای همین است که می گویم در این جلسات حاضر می شویم، فصد و نیت مان این باشد که در محضر حضرت رسول حضور پیدا کرده ایم. و از زبان او گویا دارد می شنود. و با اعتقادی که به حضرت دارد، با محبتی که به حضرت دارد، ان شاالله این مطالب را مورد توجه قرار می دهد. نتیجه اش این می شود که این ها را با جان و دل باور کند. علاقه های ما عوض بشود. اصلا در یک جلسه علاقه های ما عوض بشود. متحول بشود. و آن جاهایی که حضرت توصیه می کند اصلا علاقه مند بشود. پس این شد که حضرت به جناب ابوذر می فرمایند کسی که بمیرد و در قلبش، مثقال ذره.. عزیزان مثقال در این جا به معنای اندازه است. یعنی به اندازه ذره. ذره هم یعنی به مقدار خیلی کوچک. یک واژه و لفظی است برای آن کمترین اندازه به کار برده می شود می گویند ذره. از کبر. به اندازه یک ذره کبر باشد ، لَمْ یَجِدْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ إِلَّا این رحمت واسعه الهی است. در را نمی بندد. در را همین طور باز نگه می دارد. إِلَّا أَنْ یَتُوبَ قَبْلَ ذَلِکَ مگر اینکه قبل از مردن توبه کند. توبه کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/21 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله