eitaa logo
الحان و نغمات قرآنی
7.1هزار دنبال‌کننده
79 عکس
607 ویدیو
66 فایل
آموزش مقام‌ها، الحان و نغمات قرآنی صوت و لحن، زیباخوانی قرآن مدیریت کانال : استاد علی قاسمی کانال اصلی ما اهل القرآن @ahlalquran کانال‌های دیگر ما: آموزش قرآن کریم @rtquran تربیت فرزند دلبندم @Nezakat #موسسه معهدالقرآن الکریم #موسسه امام مهربان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه دوم❇️ 👈مقدمه ای درباره علم نغمه شناسی از آنجائی که بحث نغمه شناسی ارتباط مستقیم با علم موسیقی پیدا می کند، ناگزیر هستیم که برخی از اصطلاحات و کلماتی که در ادامه جلسات بعدی مطرح خواهد شد، توضیحاتی بدهیم. همانطوری که می دانید برای بیان یک جمله موسیقائی یا یک ملودی یا یک نغمه از کلمات و حروفی استفاده می شود که این حروف در موسیقی 7 حرف می باشد. این 7 حروف معروف همان حروف  Do – Re – Mi – Fa – Sol – La – Si هستند. نکته ای که در اینجا مطرح است این است که استفاده از این اصطلاحات و کلمات به معنای تداخل موسیقی به معنای مذموم آن با هنر مقدس تلاوت قرآن نیست. بلکه اینها ابزاری هستند که برای آموزش دقیق تر و علمی تر و فنی تر در اختیار ما قرار دارند. بنابراین کسی دغدغه استفاده از این نمودارهای موسیقائی و یا کلمات خاص اصطلاحات موسیقائی را نداشته باشد. الفبایی که در موسیقی استفاده می شود و به آن نت گفته می شود، در موسیقی عرب تحت عنوان درجات صوتی شناخته می شود که همان هفت درجه معروفی هستند که تحت عنوان Do – Re – Mi – Fa – Sol – La – Si استفاده می شوند. اما این درجات در موسیقی عرب اسامی دیگری هم دارند و به دلیل اینکه این اسامی در نامگذاری نغمات اصلی و فرعی بسیار حائز اهمیت هستند در جای خود به آن اسامی نغمات اصلی و فرعی اشاره ای خواهیم کرد. 🛑برای مثال: در موسیقی عرب به جای استفاده از نت Do می گویند درجه راست یا همان درجه رست .یا به جای استفاده از نت Re می گویند دوکاه یا همان دوگاه خودمان،که انشا الله در جای خود راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه سوم❇️ 👈ارتفاع صوت ارتفاع در اصطلاح به میزان فرکانس یا تواتر یک صدا گفته می شود. اصولا هر صدایی دارای درجه مشخصی از ارتفاع می باشد. اصواتی که دارای فرکانس کم تر هستند، بم تر شنیده می شوند و اصواتی که دارای فرکانس بالاتری باشند، زیرتر شنیده می شوند. به طور طبیعی گوش انسان اصوات را از یک محدوده به پائین تر نمی تواند بشنود. (20HZ) (بیست هرتز) همچنین از یک محدوده به بالاتر نیز نمی تواند بشنود. (20000HZ) (بیست هزار هرتز).که این عدد 20 تا 20000 را آستانه شنوایی و آستانه دردناکی گویند. ♦️پس ارتفاع یک صدا به طور مشخص عبارتست از: آن دامنه فرکانسی که صدا در آن دامنه شنیده می شود. 👈تقسیم بندی صدای انسانها بعد از مطرح شدن بحث ارتفاع در صوت تقسیم بندی صدای انسانها اهمیت پیدا می کند. به طور کلی علمای موسیقی صدای انسانها را به 2 دسته مردان و زنان تقسیم بندی می کنند. و هر کدام از این دو گروه دارای 3 گروه مختلف از لحاظ صدا می باشند. تقسیم بندی صدای مردان: 1: به صدای بم مردان باس گفته می شود…………………………………..Basse 2: به صدای زیر مردان تنور گفته می شود…………………………………..Tenore 3: به صدای توسط مردان باریتون گفته می شود…………………………Baritone تقسیم بندی صدای زنان: 1: به صدای بم زنان آلتو یا کونترآلتو گفته می شود……………………………Alto or Contre Alto 2: به صدای زیر زنان سوپرانو گفته می شود………………………………………Soprano 3: به صدای توسط زنان مستو سوپرانو یا مزو سوپرانو گفته می شود…Mesto Soprano البته در تقسیم بندی که جدیدا مورد استفاده قرار می گیرد، صدای مردان به 2 دسته کلی تقسیم بندی شده است: صدای بم و زیر 1: به صدای باس مردان که همان باریتون تقسیم بندی قبلی است، باس اول گفته می شود……………..Primary Basse 2: به صدایی که فرکانس کمتری نسبت به باس اول مردان دارد، باس دوم گفته می شود…..Second Basse 3: به صدای زیر مردان، زیر اول گفته می شود………………………Primary Tenor 4: به صدای زیر مردان، زیر دوم گفته می شود………………………..Second Tenor صدای زیر اول فرکانس بیشتری نسبت به صدای زیر دوم دارد و قدری زیرتر شنیده می شود https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه سوم❇️ 👈آشنایی با نت ها در موسیقی در این جلسه اصطلاحاتی را که مورد نیاز ما برای تشریح عکسی که در زیر مشاهده خواهید کرد و در موسیقی عرب و شناخت مقامات و نغمات لازم می باشد، ارائه می کنیم.
شکل شماره ۱
همانطوری که در شکل شماره ۱ مشاهده می کنید این پنج خطی که(پنج خط را از بالا به پائین شمارش کنید، دو خط آخر بعدا شرح داده خواهد شد) تحت عنوان پنج خط حامل در موسیقی معروف هستند، پنج خطی می باشند که نت ها بر روی آن ها نوشته می شوند. اسامی نت ها همانطوری که در شکل ملاحظه می کنید و در اصطلاحات موسیقی معمولا از نت Do شروع می شوند، عبارتند از: Do – Re – Mi – Fa – Sol – La – Si (هفت نت معروف) و دوباره تکرار نت Do می باشند.(نت های نوشته شده به رنگ سیاه از چپ به راست) اگر دقت کنید همه اینها روی مدرج موسیقائی که در شکل می بینید سیر صعودی دارند. این سیر صعودی به منزله بالا رفتن پرده صوت در هر یک از این نت ها می باشد. برای مثال صدای نت Do پائین (از سمت چپ تصویر) که همان Do اصلی است و یک اکتاو موسیقائی از آن شروع می شود، (بعدا مفهوم اکتاو را شرح خواهیم داد)به این حالت میباشد. به همین ترتیب این درجات ادامه پیدا می کنند و سیر صعودی دارند. 👈فواصل بین نت ها در شکل شماره ۲ شما مشاهده می کنید که بین نت Do و نت Re یک عددی نوشته شده است(عدد 1 ).بین نت Re و نت Mi هم عدد 1 نوشته شده است. اما بین نت Mi و Fa عدد 1/2 (یک دوم) یعنی نصف، نیم نوشته شده است. این به معنای این است که ما اگر مثلا بین نت Do و نت Re یک پرده فاصله داشته باشیم دیگر بین نت Mi و نت Fa یک پرده نیست، بلکه نصف این مقدار را اجراء می کنیم. پس تعریف پرده یا بعد(به ضم باء و سکون عین و دال – که در موسیقی عرب به آن گویند)عبارتست از:  فاصله بین دو درجه صوتی که میزان فاصله آن را پرده یا بعد گویند. که ممکن است این میزان این پرده ها 1 و 1/2 (یک دوم) در موسیقی ایرانی و غربی، ولی در موسیقی عرب حتی کمتر از این مقدار 1/4(یک چهارم) هم وجود داشته باشد که به آن ربع پرده نیز گفته می شود. https://eitaa.com/alhanqurani
شکل شماره ۲
هدایت شده از اهل القرآن
مجموعه کانال ها و گروه های قرآنی : 🔰 کانال اهل القرآن دورهمی قرآنیان همراه با اساتید و متربیان قرآن کشور https://eitaa.com/ahlalquran 🔹🔸🔹 الحان و نغمات قرآنی https://eitaa.com/alhanqurani 🔹🔸🔹 آموزش قرآن کریم https://eitaa.com/rtquran 🔹🔸🔹 ذکر و صلوات https://eitaa.com/zekrosalavat 🔹🔸🔹 تربیت فرزند دلبندم https://eitaa.com/nezakat 🔹🔸🔹 بازی های کلاسی https://eitaa.com/baziham 🔹🔸🔹 مربیان دوره الفبای مهربانی https://eitaa.com/alefbam 🔸🔹🔸 مربیان دوره درست خوانی و زیباخوانی https://eitaa.com/zibakhani 🔸🔹🔸 گروه پرسش و پاسخ مربیان الفبای مهربانی، درست خوانی و زیباخوانی با حضور مؤلف محترم استاد https://eitaa.com/joinchat/2721120444Cf3de16d9fd 🔹🔸🔹 راهنمای حفظ آسان قرآن کریم https://eitaa.com/hafezun 🌷🌿🌷🌿🌷 دوستان خود را به جمع اهل القرآن دعوت کنید💐 تعاونوا علی البر و التقوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه چهارم❇️ 👈آشنایی با انواع صدای قراء مصری برای اینکه قاریان با انواع صداها آشنا شوند به خصوص اینکه بیشتر قرّاء مشهور هم از قراء مصری هستند، چند نمونه از اصوات مختلف که در هر یک از گروه های چهارگانه ای که قبلا تشریح کردیم را، ارائه می کنیم. https://eitaa.com/alhanqurani
👈۱.صدای باس اول که همان باریتون تقسیم بندی قدیمی میباشد. مثال: ♦️استاد شحات محمد انور ♦️استاد محمد صدیق منشاوی https://eitaa.com/alhanqurani
363527_518.mp3
558.8K
🔹استاد محمد صدیق منشاوی https://eitaa.com/alhanqurani
👈۲. صدای باس دوم که فرکانس کمتری نسبت به باس اول دارد و بم تر از باس اول شنیده می شود. مثال: ♦️استاد عبدالفتاح شعشاعی ♦️استاد محمد عمران https://eitaa.com/alhanqurani
👈۳.صدای تنور اول که فرکانس بیشتری نسبت به تنور دوم دارد و زیرتر از تنور دوم شنیده می شود. مثال: ♦️استاد ابوالعینین شعیشع ♦️استاد محمد بدر حسین https://eitaa.com/alhanqurani