eitaa logo
الحان و نغمات قرآنی
7.5هزار دنبال‌کننده
90 عکس
641 ویدیو
66 فایل
﷽ آموزش مقام‌ها، الحان و نغمات قرآنی صوت و لحن، زیباخوانی قرآن مدیریت کانال : علی قاسمی کانال اصلی ما اهل القرآن @ahlalquran کانال‌های دیگر ما: آموزش قرآن کریم @rtquran تربیت فرزند دلبندم @Nezakat #موسسه معهدالقرآن الکریم #موسسه امام مهربان
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️جلسه سوم❇️ 👈آشنایی با نت ها در موسیقی در این جلسه اصطلاحاتی را که مورد نیاز ما برای تشریح عکسی که در زیر مشاهده خواهید کرد و در موسیقی عرب و شناخت مقامات و نغمات لازم می باشد، ارائه می کنیم.
شکل شماره ۱
همانطوری که در شکل شماره ۱ مشاهده می کنید این پنج خطی که(پنج خط را از بالا به پائین شمارش کنید، دو خط آخر بعدا شرح داده خواهد شد) تحت عنوان پنج خط حامل در موسیقی معروف هستند، پنج خطی می باشند که نت ها بر روی آن ها نوشته می شوند. اسامی نت ها همانطوری که در شکل ملاحظه می کنید و در اصطلاحات موسیقی معمولا از نت Do شروع می شوند، عبارتند از: Do – Re – Mi – Fa – Sol – La – Si (هفت نت معروف) و دوباره تکرار نت Do می باشند.(نت های نوشته شده به رنگ سیاه از چپ به راست) اگر دقت کنید همه اینها روی مدرج موسیقائی که در شکل می بینید سیر صعودی دارند. این سیر صعودی به منزله بالا رفتن پرده صوت در هر یک از این نت ها می باشد. برای مثال صدای نت Do پائین (از سمت چپ تصویر) که همان Do اصلی است و یک اکتاو موسیقائی از آن شروع می شود، (بعدا مفهوم اکتاو را شرح خواهیم داد)به این حالت میباشد. به همین ترتیب این درجات ادامه پیدا می کنند و سیر صعودی دارند. 👈فواصل بین نت ها در شکل شماره ۲ شما مشاهده می کنید که بین نت Do و نت Re یک عددی نوشته شده است(عدد 1 ).بین نت Re و نت Mi هم عدد 1 نوشته شده است. اما بین نت Mi و Fa عدد 1/2 (یک دوم) یعنی نصف، نیم نوشته شده است. این به معنای این است که ما اگر مثلا بین نت Do و نت Re یک پرده فاصله داشته باشیم دیگر بین نت Mi و نت Fa یک پرده نیست، بلکه نصف این مقدار را اجراء می کنیم. پس تعریف پرده یا بعد(به ضم باء و سکون عین و دال – که در موسیقی عرب به آن گویند)عبارتست از:  فاصله بین دو درجه صوتی که میزان فاصله آن را پرده یا بعد گویند. که ممکن است این میزان این پرده ها 1 و 1/2 (یک دوم) در موسیقی ایرانی و غربی، ولی در موسیقی عرب حتی کمتر از این مقدار 1/4(یک چهارم) هم وجود داشته باشد که به آن ربع پرده نیز گفته می شود. https://eitaa.com/alhanqurani
شکل شماره ۲
هدایت شده از اهل القرآن
مجموعه کانال ها و گروه های قرآنی : 🔰 کانال اهل القرآن دورهمی قرآنیان همراه با اساتید و متربیان قرآن کشور https://eitaa.com/ahlalquran 🔹🔸🔹 الحان و نغمات قرآنی https://eitaa.com/alhanqurani 🔹🔸🔹 آموزش قرآن کریم https://eitaa.com/rtquran 🔹🔸🔹 ذکر و صلوات https://eitaa.com/zekrosalavat 🔹🔸🔹 تربیت فرزند دلبندم https://eitaa.com/nezakat 🔹🔸🔹 بازی های کلاسی https://eitaa.com/baziham 🔹🔸🔹 مربیان دوره الفبای مهربانی https://eitaa.com/alefbam 🔸🔹🔸 مربیان دوره درست خوانی و زیباخوانی https://eitaa.com/zibakhani 🔸🔹🔸 گروه پرسش و پاسخ مربیان الفبای مهربانی، درست خوانی و زیباخوانی با حضور مؤلف محترم استاد https://eitaa.com/joinchat/2721120444Cf3de16d9fd 🔹🔸🔹 راهنمای حفظ آسان قرآن کریم https://eitaa.com/hafezun 🌷🌿🌷🌿🌷 دوستان خود را به جمع اهل القرآن دعوت کنید💐 تعاونوا علی البر و التقوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه چهارم❇️ 👈آشنایی با انواع صدای قراء مصری برای اینکه قاریان با انواع صداها آشنا شوند به خصوص اینکه بیشتر قرّاء مشهور هم از قراء مصری هستند، چند نمونه از اصوات مختلف که در هر یک از گروه های چهارگانه ای که قبلا تشریح کردیم را، ارائه می کنیم. https://eitaa.com/alhanqurani
👈۱.صدای باس اول که همان باریتون تقسیم بندی قدیمی میباشد. مثال: ♦️استاد شحات محمد انور ♦️استاد محمد صدیق منشاوی https://eitaa.com/alhanqurani
363527_518.mp3
558.8K
🔹استاد محمد صدیق منشاوی https://eitaa.com/alhanqurani
👈۲. صدای باس دوم که فرکانس کمتری نسبت به باس اول دارد و بم تر از باس اول شنیده می شود. مثال: ♦️استاد عبدالفتاح شعشاعی ♦️استاد محمد عمران https://eitaa.com/alhanqurani
👈۳.صدای تنور اول که فرکانس بیشتری نسبت به تنور دوم دارد و زیرتر از تنور دوم شنیده می شود. مثال: ♦️استاد ابوالعینین شعیشع ♦️استاد محمد بدر حسین https://eitaa.com/alhanqurani
👈۴. صدای تنور دوم که فرکانس کمتری نسبت به تنور اول دارد. مثال: ♦️استاد عبدالعزیز حصان ♦️استاد علی محمود https://eitaa.com/alhanqurani
ale emran 133-146.mp3
2.17M
🔹استاد عبدالعزیز حصان https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه چهارم❇️ 👈تعریف اکتاو همیشه به شروع یک گام صوتی مثلا از نت Do تا درجه بعدی همنام خود، در فاصله صعودی بالاتر را در موسیقی اصطلاحا اکتاو گویند. اکتاو به زبان یونانی یعنی هشت. اگر این نت ها را شمارش کنیم، به عدد 8 می رسیم. مثلا نت Do را در نظر می گیریم با شمردن 8 نت دوباره به نت همنام خودش می رسیم، تکرار این نت را در واقع اکتاو گویند. به همین ترتیب نت Re تا نت Re بعدی، یا نت Mi تا نت Mi بعدی… اکتاو را در موسیقی عرب تحت عنوان دیوان می شناسند، که بعدا توضیح خواهیم داد که دیوان موسیقی عرب از نت Do تا نت Do بعدی، نامگذاری اسامیشان به چه ترتیب خواهد بود. نکته ای که در اینجا مطرح است این است که ممکن است این درجات تکرار شده و تا 2 یا حتی 3 اکتاو نیز ادامه پیدا کند و بستگی به آن گستره موسیقائی دارد که ما از آن می خواهیم استفاده کنیم. در موسیقی عربی به طور معمول 2 اکتاو نیاز داریم تا کل مقامات عربی را اجراء کنیم. یعنی از پائین ترین درجه نغمات تا بالاترین نغمه به طور طبیعی و معمولی 2 اکتاو مساحت صوتی نیاز است. چند درجه قبل از اکتاو اول و چند درجه بعد از اکتاو اصلی(اکتاو اول)، مقامات و نغماتی هستند که خیلی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. در تلاوت قرآن هم معمولا کل نغمات از آنجائی که ما استعاذه و بسم الله را شروع می کنیم تا جائی که به نقطه اوج صدا برسیم،به خصوص در سبک هایی که به روش 2 اکتاوی اجراء می شود (مثل سبک استاد مصطفی اسماعیل) ما به بیش از 2 اکتاو مساحت صوتی نیاز نداریم. https://eitaa.com/alhanqurani
👈مثال اکتاو https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا