15-shaeshaei-esra21-23(www.rasekhoon.net).mp3
1.42M
🔹استاد عبدالفتاح شعشاعی
https://eitaa.com/alhanqurani
محمد عمران.mp3
1.26M
🔹استاد محمد عمران
https://eitaa.com/alhanqurani
👈۳.صدای تنور اول که فرکانس بیشتری نسبت به تنور دوم دارد و زیرتر از تنور دوم شنیده می شود.
مثال:
♦️استاد ابوالعینین شعیشع
♦️استاد محمد بدر حسین
https://eitaa.com/alhanqurani
15-shoeaishae-nesae82-84(www.rasekhoon.net).mp3
2.55M
🔹استاد ابوالعینین شعیشع
https://eitaa.com/alhanqurani
النبأ - الإنفطار - الطارق - القدر.mp3
5.08M
🔹استاد محمد بدر حسین
https://eitaa.com/alhanqurani
👈۴. صدای تنور دوم که فرکانس کمتری نسبت به تنور اول دارد.
مثال:
♦️استاد عبدالعزیز حصان
♦️استاد علی محمود
https://eitaa.com/alhanqurani
ale emran 133-146.mp3
2.17M
🔹استاد عبدالعزیز حصان
https://eitaa.com/alhanqurani
293469_137.mp3
6.66M
🔹استاد علی محمود
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه چهارم❇️
👈تعریف اکتاو
همیشه به شروع یک گام صوتی مثلا از نت Do تا درجه بعدی همنام خود، در فاصله صعودی بالاتر را در موسیقی اصطلاحا اکتاو گویند.
اکتاو به زبان یونانی یعنی هشت. اگر این نت ها را شمارش کنیم، به عدد 8 می رسیم.
مثلا نت Do را در نظر می گیریم با شمردن 8 نت دوباره به نت همنام خودش می رسیم، تکرار این نت را در واقع اکتاو گویند.
به همین ترتیب نت Re تا نت Re بعدی، یا نت Mi تا نت Mi بعدی…
اکتاو را در موسیقی عرب تحت عنوان دیوان می شناسند، که بعدا توضیح خواهیم داد که دیوان موسیقی عرب
از نت Do تا نت Do بعدی، نامگذاری اسامیشان به چه ترتیب خواهد بود.
نکته ای که در اینجا مطرح است این است که ممکن است این درجات تکرار شده و تا 2 یا حتی 3 اکتاو نیز ادامه پیدا کند و بستگی به آن گستره موسیقائی دارد که ما از آن می خواهیم استفاده کنیم.
در موسیقی عربی به طور معمول 2 اکتاو نیاز داریم تا کل مقامات عربی را اجراء کنیم. یعنی از پائین ترین درجه نغمات تا بالاترین نغمه به طور طبیعی و معمولی 2 اکتاو مساحت صوتی نیاز است.
چند درجه قبل از اکتاو اول و چند درجه بعد از اکتاو اصلی(اکتاو اول)، مقامات و نغماتی هستند که خیلی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. در تلاوت قرآن هم معمولا کل نغمات از آنجائی که ما استعاذه و بسم الله را شروع می کنیم تا جائی که به نقطه اوج صدا برسیم،به خصوص در سبک هایی که به روش 2 اکتاوی اجراء می شود (مثل سبک استاد مصطفی اسماعیل) ما به بیش از 2 اکتاو مساحت صوتی نیاز نداریم.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه پنجم❇️
👈تفاوت ارتفاع صوت با مساحت صوت
مساحت صوت عبارتست از آن گستره ای که از پائین ترین حد صدا(بمترین صوت برای یک قاری) تا بالاترین حد صدا(زیرترین صوت برای همان قاری) مطرح است و قاری قادر است در آن گستره از لحاظ صوتی حرکت کند.
اما ارتفاع صوت دقیقا به همان پرده ای که قاری در آن تلاوت می کند، ارتفاع آن پرده از صدا گفته می شود.
برای اینکه مساحت صوت برای قاریان بیشتر قابل درک باشد، به ارائه مثال صوتی می پردازیم.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1- برای صدای تنور (زیر)، از شروع یک تلاوت تا نقطه اوج تلاوت در نظر گرفته شده است.
👈استاد ابوالعینین شعیشع
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
46.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
2- برای صدای باس (بم)، از شروع یک تلاوت تا نقطه اوج تلاوت در نظر گرفته شده است.
👈استاد محمد عمران
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
🛑ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که بسیاری عقیده دارند که هر کس صدای زیرتری دارد، پس مساحت صوتی بیشتری نیز خواهد داشت، که این فرضیه اشتباه است.
حتی صداهای باس (بم) هم ممکن است بیشتر از 2 اکتاو مساحت صوتی داشته باشند.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه پنجم❇️
👈مفهوم قرار - جواب - جواب الجواب
در اینجا سه مفهوم دیگر نیز وجود دارد که متاسفانه در جامعه به غلط رایج شده و استفاده صحیحی از این مفاهیم نمی شود.
1- مفهوم قرار
2- مفهوم جواب
3- مفهوم جواب الجواب
همانطوری که قبلا گفتیم تکرار یک نت تا درجه بعدی همنام خودش را اکتاو گویند، به همین ترتیب در موسیقی عرب معادل های استفاده شده برای اکتاو عبارتند از قرار و جواب.یعنی آن صدایی که در واقع در پرده ابتدائی تلاوت استفاده می شود در موسیقی عربی به آن قرار صوت و همان نت را در فاصله یک اکتاو بالاتر، جواب گویند.
پس مفاهیم قرار و جواب صرفا مفاهیم صوتی هستند. یعنی فقط به خاطر تفاوت طبقه صوتی است که این عبارات
به کار می رود. یعنی مفهوم تنغیمی و نغمه ای ندارند. یعنی مثلا اگر ما می گوئیم قرار بیات منظور این نیست که این، یک نغمه برای خودش می باشد و جواب آن نیز نغمه دیگری می باشد، بلکه از نظر علم نغمه شناسی قرار بیات و جواب بیات در واقع یک نغمه بیشتر نیستند که در دو مساحت صوتی مختلف که فاصله شان یک اکتاو است، اجراء می شوند.
حال اگر این نت Do دومی(جواب) را ادامه بدهیم به نت Do بعدی خواهیم رسید.
عرب ها علی القاعده به آن نت Do بعدی جواب الجواب گویند که البته خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر به آن جواب قرار دوم گفته می شود.
این به این خاطر است که وقتی ما به جواب الجواب که برسیم، خود این جواب برای جواب الجواب، حکم
قرار را پیدا می کند، بنابراین به آن جواب قرار دوم نیز گفته می شود.
پس به طور کلی:
1- قرار اول
2- قرار دوم(جواب)
3- جواب قرار دوم(جواب الجواب) که در شکل زیر به دلیل محدودیت اندازه عکس نوشته نشده است.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
🛑قرار اول و قرار دوم(جواب)
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه ششم❇️
👈شدت صوت
به طور کل از شدت صوت که از آن به فشار، بلندی، حجم، قدرت، قوت، رسائی نیز یاد می شود، و هر کدام از این تعابیر، تعابیر صحیحی برای شدت صوت می باشند، عبارتست از:
♦️توان صوتی که از یک منبع صوتی (حنجره قاری) حاصل می شود.
و در اصطلاح به میزان انرژی صوتی آزاد شده که در محیط اطراف آن منبع صوتی، پخش می شود، شدت صوت می گویند.
به عنوان مثال 2 صدا را در نظر می گیریم که از یک نقطه مثلا 2000 فرکانس شروع به تولید یک پرده مشخص و یکسان می کنند.
شدت صوت این دو صدا در چه حدی می باشد؟
مثلا دو صدا با فرکانس 2000 هرتز شروع به تولید یک پرده مشخص و یکسان می کنند.
صدای الف مثلا تا 100 متر برد دارد و صدای ب تا 150 متر برد دارد. با این که فرکانس هر دو یکی است، ولی در اصطلاح گفته می شود که صدای ب به دلیل برد بیشتر، شدیدتر، قویتر، و یا رساتر از صدای الف شنیده می شود.
پس نتیجه می گیریم برد صدا با شدت صدا رابطه مستقیم دارد ولی با ارتفاع صدا هیچ ارتباطی ندارد. یعنی هرچه برد صدا بیشتر باشد، صدا شدیدتر شنیده می شود، و هرچه برد صدا کمتر باشد،
صدا ضعیفتر شنیده می شود.
اما اگر برد صدا بیشتر باشد، نمی توان گفت که ارتفاع صدا نیز زیادتر شده است
و این دو هیچ ارتباطی با هم ندارند.
و حتی می توان گفت با یک ارتفاع صدا می توان چندین نوع صدا از نظر شدت و ضعف داشت.
به عنوان مثال وقتی قاری قرآنی در تلویزیون تلاوتی را انجام می دهد و ما مثلا ولوم تلویزیون را کم می کنیم، این به این معنا نیست که آن قاری هم ارتفاع صدایش را پائین آورد، بلکه او در همان ارتفاع در حال خواندن است، بلکه این, به معنای کم کردن توان انرژی صوتی است که در فضا منتشر می شود.
پس معنی ولوم همان مفهوم شدت و قوت صدا را می رساند.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani