ale emran 133-146.mp3
2.17M
🔹استاد عبدالعزیز حصان
https://eitaa.com/alhanqurani
293469_137.mp3
6.66M
🔹استاد علی محمود
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه چهارم❇️
👈تعریف اکتاو
همیشه به شروع یک گام صوتی مثلا از نت Do تا درجه بعدی همنام خود، در فاصله صعودی بالاتر را در موسیقی اصطلاحا اکتاو گویند.
اکتاو به زبان یونانی یعنی هشت. اگر این نت ها را شمارش کنیم، به عدد 8 می رسیم.
مثلا نت Do را در نظر می گیریم با شمردن 8 نت دوباره به نت همنام خودش می رسیم، تکرار این نت را در واقع اکتاو گویند.
به همین ترتیب نت Re تا نت Re بعدی، یا نت Mi تا نت Mi بعدی…
اکتاو را در موسیقی عرب تحت عنوان دیوان می شناسند، که بعدا توضیح خواهیم داد که دیوان موسیقی عرب
از نت Do تا نت Do بعدی، نامگذاری اسامیشان به چه ترتیب خواهد بود.
نکته ای که در اینجا مطرح است این است که ممکن است این درجات تکرار شده و تا 2 یا حتی 3 اکتاو نیز ادامه پیدا کند و بستگی به آن گستره موسیقائی دارد که ما از آن می خواهیم استفاده کنیم.
در موسیقی عربی به طور معمول 2 اکتاو نیاز داریم تا کل مقامات عربی را اجراء کنیم. یعنی از پائین ترین درجه نغمات تا بالاترین نغمه به طور طبیعی و معمولی 2 اکتاو مساحت صوتی نیاز است.
چند درجه قبل از اکتاو اول و چند درجه بعد از اکتاو اصلی(اکتاو اول)، مقامات و نغماتی هستند که خیلی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. در تلاوت قرآن هم معمولا کل نغمات از آنجائی که ما استعاذه و بسم الله را شروع می کنیم تا جائی که به نقطه اوج صدا برسیم،به خصوص در سبک هایی که به روش 2 اکتاوی اجراء می شود (مثل سبک استاد مصطفی اسماعیل) ما به بیش از 2 اکتاو مساحت صوتی نیاز نداریم.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه پنجم❇️
👈تفاوت ارتفاع صوت با مساحت صوت
مساحت صوت عبارتست از آن گستره ای که از پائین ترین حد صدا(بمترین صوت برای یک قاری) تا بالاترین حد صدا(زیرترین صوت برای همان قاری) مطرح است و قاری قادر است در آن گستره از لحاظ صوتی حرکت کند.
اما ارتفاع صوت دقیقا به همان پرده ای که قاری در آن تلاوت می کند، ارتفاع آن پرده از صدا گفته می شود.
برای اینکه مساحت صوت برای قاریان بیشتر قابل درک باشد، به ارائه مثال صوتی می پردازیم.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1- برای صدای تنور (زیر)، از شروع یک تلاوت تا نقطه اوج تلاوت در نظر گرفته شده است.
👈استاد ابوالعینین شعیشع
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
46.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
2- برای صدای باس (بم)، از شروع یک تلاوت تا نقطه اوج تلاوت در نظر گرفته شده است.
👈استاد محمد عمران
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
🛑ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که بسیاری عقیده دارند که هر کس صدای زیرتری دارد، پس مساحت صوتی بیشتری نیز خواهد داشت، که این فرضیه اشتباه است.
حتی صداهای باس (بم) هم ممکن است بیشتر از 2 اکتاو مساحت صوتی داشته باشند.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه پنجم❇️
👈مفهوم قرار - جواب - جواب الجواب
در اینجا سه مفهوم دیگر نیز وجود دارد که متاسفانه در جامعه به غلط رایج شده و استفاده صحیحی از این مفاهیم نمی شود.
1- مفهوم قرار
2- مفهوم جواب
3- مفهوم جواب الجواب
همانطوری که قبلا گفتیم تکرار یک نت تا درجه بعدی همنام خودش را اکتاو گویند، به همین ترتیب در موسیقی عرب معادل های استفاده شده برای اکتاو عبارتند از قرار و جواب.یعنی آن صدایی که در واقع در پرده ابتدائی تلاوت استفاده می شود در موسیقی عربی به آن قرار صوت و همان نت را در فاصله یک اکتاو بالاتر، جواب گویند.
پس مفاهیم قرار و جواب صرفا مفاهیم صوتی هستند. یعنی فقط به خاطر تفاوت طبقه صوتی است که این عبارات
به کار می رود. یعنی مفهوم تنغیمی و نغمه ای ندارند. یعنی مثلا اگر ما می گوئیم قرار بیات منظور این نیست که این، یک نغمه برای خودش می باشد و جواب آن نیز نغمه دیگری می باشد، بلکه از نظر علم نغمه شناسی قرار بیات و جواب بیات در واقع یک نغمه بیشتر نیستند که در دو مساحت صوتی مختلف که فاصله شان یک اکتاو است، اجراء می شوند.
حال اگر این نت Do دومی(جواب) را ادامه بدهیم به نت Do بعدی خواهیم رسید.
عرب ها علی القاعده به آن نت Do بعدی جواب الجواب گویند که البته خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر به آن جواب قرار دوم گفته می شود.
این به این خاطر است که وقتی ما به جواب الجواب که برسیم، خود این جواب برای جواب الجواب، حکم
قرار را پیدا می کند، بنابراین به آن جواب قرار دوم نیز گفته می شود.
پس به طور کلی:
1- قرار اول
2- قرار دوم(جواب)
3- جواب قرار دوم(جواب الجواب) که در شکل زیر به دلیل محدودیت اندازه عکس نوشته نشده است.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
🛑قرار اول و قرار دوم(جواب)
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه ششم❇️
👈شدت صوت
به طور کل از شدت صوت که از آن به فشار، بلندی، حجم، قدرت، قوت، رسائی نیز یاد می شود، و هر کدام از این تعابیر، تعابیر صحیحی برای شدت صوت می باشند، عبارتست از:
♦️توان صوتی که از یک منبع صوتی (حنجره قاری) حاصل می شود.
و در اصطلاح به میزان انرژی صوتی آزاد شده که در محیط اطراف آن منبع صوتی، پخش می شود، شدت صوت می گویند.
به عنوان مثال 2 صدا را در نظر می گیریم که از یک نقطه مثلا 2000 فرکانس شروع به تولید یک پرده مشخص و یکسان می کنند.
شدت صوت این دو صدا در چه حدی می باشد؟
مثلا دو صدا با فرکانس 2000 هرتز شروع به تولید یک پرده مشخص و یکسان می کنند.
صدای الف مثلا تا 100 متر برد دارد و صدای ب تا 150 متر برد دارد. با این که فرکانس هر دو یکی است، ولی در اصطلاح گفته می شود که صدای ب به دلیل برد بیشتر، شدیدتر، قویتر، و یا رساتر از صدای الف شنیده می شود.
پس نتیجه می گیریم برد صدا با شدت صدا رابطه مستقیم دارد ولی با ارتفاع صدا هیچ ارتباطی ندارد. یعنی هرچه برد صدا بیشتر باشد، صدا شدیدتر شنیده می شود، و هرچه برد صدا کمتر باشد،
صدا ضعیفتر شنیده می شود.
اما اگر برد صدا بیشتر باشد، نمی توان گفت که ارتفاع صدا نیز زیادتر شده است
و این دو هیچ ارتباطی با هم ندارند.
و حتی می توان گفت با یک ارتفاع صدا می توان چندین نوع صدا از نظر شدت و ضعف داشت.
به عنوان مثال وقتی قاری قرآنی در تلویزیون تلاوتی را انجام می دهد و ما مثلا ولوم تلویزیون را کم می کنیم، این به این معنا نیست که آن قاری هم ارتفاع صدایش را پائین آورد، بلکه او در همان ارتفاع در حال خواندن است، بلکه این, به معنای کم کردن توان انرژی صوتی است که در فضا منتشر می شود.
پس معنی ولوم همان مفهوم شدت و قوت صدا را می رساند.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه ششم❇️
👈آشنایی با نت غمّاز
بین قرار و جواب اصطلاح دیگری تحت عنوان غماز وجود دارد. غماز در موسیقی غربی تحت عنوان Dominantشناخته می شود.Dominant در واقع نت پنجم یک گام موسیقائی است که از نظر گوش بسیار زیبا شنیده می شود. یعنی بین درجات یک گام که مثلا از نت Do شروع شده و تا نت Do بعدی ادامه پیدا می کند، 3 صدا داریم که این 3 صدا در واقع صداهای مطبوع شنیده می شوند. به عبارت دیگر این صداها، اصلی ترین صداهای این گام هستند.
این صداها عبارتند از:
صدای اول - صدای پنجم - صدای هشتم
اگر دقت کرده باشید در برنامه های تواشیحی که اجراء می شوند مثلا گروه روی پرده بم یک نتی مثل نت Do
شروع به خواندن می کنند. یک نفر نیز به صورت زیر خوانی همان صدا را در اکتاو بالاتر می خواند.
این صدای اول را که گروه می خواند، صدای هشتم فرد زیر خوان با آن مناسبت پیدا می کند.
یعنی صدای اول و صدای هشتم هر دو مطبوع شنیده می شود.
باز در همان زمان احساس می کنیم که یک عده ای دیگر از اعضاء باز یک پرده ای بین این دو پرده را می خوانند که اصطلاحا به آکورد یا هارمونی معروف است. اینها در واقع فاصله پنجم را می خوانند که همان نت Sol می باشد.
در موسیقی عرب به این نت Sol یا نت پنجم هر مقامی (فرقی نمی کند هر مقامی که باشد) را نت غماز گویند.
♦️مثلا مقام رست که با نت Do شروع می شود، نت پنجم آن که نت Sol می شودبه آن رست نوا گویند.
پس نت غماز مقام رست می شود رست نوا
♦️مثلا در مقام بیات که از نت Re شروع می شود نت پنجم آن که نت La به حساب می آید، که به آن بیات حسینی گفته می شود. پس نت غماز مقام بیات می شود بیات حسینی
♦️یا مثلا در مقام سه گاه که از نت Mi شروع می شود، نت پنجم آن نت Si می شود که به آن اصطلاحا اوج گویند.
پس نت غماز مقام سه گاه می شود سه گاه اوج
هر کدام از این مقامها برای خودشان یک فاصله پنجمی دارند که این فاصله پنجم همان چیزی است که در اصطلاحات قدیمی به آن جواب نغمه گفته میشد.
مثلا به نت شروع مقام صباء یا سه گاه قرار می گفتند و به اوج آن جواب، و به آن اوج بالاتر جواب الجواب می گفتند.
اما الان با توجه به توضیحاتی که داده شده آن چیزی که تحت عنوان جواب شناخته می شود همان غماز است یعنی دیگر فاصله آن یک اکتاو نیست بلکه درجه پنجم مد نظر می باشد.
👈نکته دیگر: بین نت Do تا مثلا نت Sol یک مسافت صوتی گفته می شود.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_و_الحان_استاد_ابوالقاسمی
❇️جلسه سوم❇️
👈تلاوت قاریان مصری
https://eitaa.com/alhanqurani
#صداسازی
👈سوال اول
✔️عملکرد حنجره وتارهای صوتی چگونه است ؟
🔹تارهای صوتی متشکل از دو پردهی از جنس غشاء مخاطی است که بصورت افقی به حنجره چسبیده اند. تارهای
صوتی درون حنجره قرار دارند؛ خود حنجره در پایین حلق قرار دارد و با استفاده از هوای خارج شده از ششها
و ارتعاش تارهای صوتی اقدام به تولید صدا میکند. تارهای صوتی در زمان دم، باز شده و در بازدم بنابر نیاز به
ارتعاش در می آیند که نتیجهی آن تولید صدا و در نتیجه امکان برقراری ارتباط از طریق صحبت کردن یا هر
واکنش دیگری که در آن به وجود صدا نیاز احساس میشود. تارهای صوتی توسط عصب مغزی موسوم به
واگ کنترل میشود. عصب واگ طولانیترین عصب مغزی و دهمین زوج عصب از مجموع ۱۲ جفت عصب
مغزی است. این عصب وظایف مختلفی نظیر صحبت کردن، بلعیدن غذا و فعالیتهای پاراسمپاتیک را بر عهده
دارد.
همانطور که اشاره کردیم تارهای صوتی درون حنجره در بالایی ترین قسمت نای قرار گرفته است. تارهای صوتی در خانمها و آقایان نیز با یکدیگر تفاوت دارند که صدای متفاوت در این دو جنس برگرفته از همین
تفاوتهای موجود در تارهای صوتی است. برای مثال طول تارهای صوتی در مردان بین ۷۵.۱ تا ۵.۲ سانتی متر
است در حالی که طول این ارگان در خانمها بین ۲۵.۱ تا ۷۵.۱ سانتیمتر اندازهگیری شده است. همچنین
ضخامت تارهای صوتی نیزدر خانمها با آقایان متفاوت است. در بالاتر از حنجره، دریچهی نای یا اپیگلوت قرار
دارد که وظیفهی آن ممانعت از ورود انواع محتویاتی است که مقصد نهایی آنها مری و معده است. در صورتی
که این دریچه قادر نباشد جلوی محتویات دهان را از ورود به نای و برخورد با تارهای صوتی بگیرد، سرفه
سرنوشتی است که به سراغ انسان خواهد آمد. در این حالت است که سرفه باعث جدا شدن محتویات خارجی
از حنجره میشود.
پس اینکه یک عده می گویند باید از دهان خواند ، یا باید از شکم یا از سینه، یک اشتباه در اسم گذاری است،
چرا که صدا فقط و فقط توسط تارهای صوتی و حنجره تولید می شود.
البته برای به ارتعاش در آوردن این تار ها ممکن است هوای لازم بصورت سطحی از دهان یا بصورت عمیق تر
از سینه و شکم تامین شود که هر کس باید ببیند در چه حالتی صدایش زیباتراست یا در خواندن راحت است.
#صداسازی
https://eitaa.com/alhanqurani