eitaa logo
الحان و نغمات قرآنی
7.1هزار دنبال‌کننده
75 عکس
597 ویدیو
66 فایل
آموزش مقام‌ها، الحان و نغمات قرآنی صوت و لحن، زیباخوانی قرآن مدیریت کانال : استاد علی قاسمی کانال اصلی ما اهل القرآن @ahlalquran کانال‌های دیگر ما: آموزش قرآن کریم @rtquran تربیت فرزند دلبندم @Nezakat #موسسه معهدالقرآن الکریم #موسسه امام مهربان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه نهم❇️ 👈صداهای تک فرکانسی و چند فرکانسی و ماسک کردن صدا اصولا ما صداهایی که می شنویم بیشتر به صورت چند فرکانسی است.صداها را به دو قسمت تک فرکانسی (تون خالص – تون ساده) و چند فرکانسی (تون مرکب) تقسیم می کنند. در مورد قوت صدا باید در نظر داشته باشیم که ما اصولا با صداهای چند فرکانسی در ارتباط هستیم. یعنی صداهایی که به صورت تون خالص و ساده هستند بسیار به ندرت در فضای اطراف ما شنیده می شوند، مثل صدای یک سوت یا صدای یک فلوت که صدای ساده و بدون هیچ رگه ای است،در حالی که صدای افرادی که ما معمولا با آنها در ارتباط هستیم بیشتر چند فرکانسی است. از بین فرکانس های مختلف یک صدا یا مؤلفه های فرکانسی یک صدا در واقع یکی از همه قویتر است و بقیه ضعیفتر شنیده می شود. بنابراین ما احساس می کنیم که فردی که دارد می خواند یا صحبت می کند احساس می کند که صدایش رگه دار است یا صدایش حالت خشن دارد یا زبری در صدایش وجود دارد، که این مربوط می شود به فرکانس های زائدی که در کنار فرکانس اصلی قرار می گیرد. وقتی چند فرکانس با هم شنیده می شود گوش ما اصطلاحا عملی انجام می دهد که به این عمل ماسک کردن صدا می گویند. 👈ماسک کردن صدا یعنی: انتخاب قویترین مؤلفه صوتی از بین مولفه هایی که از یک صدا به گوش ما می خورد. در قوت و ضعف صدا هرجه مؤلفه های فرکانسی یک صدا بیشتر باشد، صدا قویتر به نظر می رسد. برای همین خاطر صداهایی که اصطلاحا رگه دار یا خشن شنیده می شوند، این صداها قویتر به نظر می آید.مثل صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی. بنابراین صداهایی که میل به صدای تک فرکانسی دارد و صداهایی که ساده و بدون رگه و شفاف هستند، اینها از نظر قوت و شدت به اندازه صداهای چند فرکانسی نیستند. مثلا اگر صدای استاد محمد بدرالحسین را با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی مقایسه کنیم، دقیقا به این منظور پی می بریم که صدای استاد بدرالحسین تقریبا یک صدای کم فرکانس یا نزدیک به تک فرکانسی است. به همین خاطر ضعیفتر از صدای استاد شعشاعی شنیده می شود. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه نهم❇️ 👈مفهوم جنس و درجه استقرار مقام مفهوم دیگری که در بحث نغمه شناسی اهمیت دارد، مفهوم جنس (دانگ) است.همانطوری که قبلا گفته شد 8 درجه صوتی را یک اکتاو یا یک گام موسیقائی گویند. اگر 4 درجه اول آنها را در نظر بگیریم به 4 درجه اول دانگ اول و به 4 درجه دوم نیز دانگ دوم گفته می‌شود. اصطلاحا در موسیقی غرب به دانگ، تتراکورد گفته می شود. یعنی به توالی 4 درجه صوتی در یک گام موسیقائی، تتراکورد و در موسیقی عرب جنس گفته می شود. دانگ اول را در موسیقی عرب جنس اصل یا جنس اول و دانگ دوم را جنس فرع می گویند. اکثر مقاماتی که بعدا با آنها آشنا خواهیم شد، دانگ اول آنها با هم متفاوت هستند به جزء مقام چهارگاه و عجم که بعدا شرح داده خواهد شد و گفته خواهد شد که بسیاری این دو مقام را یکی می دانند. در واقع مقام چهارگاه را تصویر مقام بیات می دانند، که مفهوم تصویر نیز بعدا شرح داده خواهد شد. بنابراین مقامات اصلی در این 4 درجه که بین آنها 3 پرده فاصله وجود دارد، اختلاف دارند. از دانگ دوم به بعد خواهد بود که مقامات با هم اختلاف پیدا می کنند و در واقع فروعی را به وجود خواهند آورد. ما قبلا گفتیم که اسامی مقامات عربی به اسامی دیگری نیز خوانده می شوند. بین این درجات با استفاده از 4 علامت دیز – نصف دیز – بمل – نصف بمل درجات دیگری را می توانیم ایجاد کنیم که هر کدام از این درجات می تواند مورد استفاده برای ایجاد یک مقام قرار گیرند. هر مقامی را از جای خود باید شروع کرد مثل مقام سه گاه که از درجه Mi شروع می شود،(مثال موجود در شکل) به درجه ای که مقام از آن شروع می شود درجه استقرار یا درجه ارتکاز یا رکوز و در موسیقی علمی به آن درجه تونیک گفته می شود و به فاصله جواب آن نیز که قبلا گفته شده، اکتاو گویند وهمچنین به درجه پنجم آن مقام نیز غماز یا در موسیقی علمی دومینانت Dominant گفته می شود. این 3 درجه در موسیقی علمی بسیار حائز اهمیت می باشند https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه دهم❇️ 👈 طنین صوت ویژگی سوم صوت طنین است که جزو سه ویژگی است که هم در اصوات موسیقائی و هم غیر موسیقائی خود را نشان می دهد. به طنین تعبیرات مختلفی داده می شود، بسیاری آن را به عنوان رنگ صدا یا حتی زنگ صدا می شناسند. تعریف طنین عبارتست از: کیفیتی است در صدا که موجب تمایز و تفاوت اصوات هم شدت و هم ارتفاع می شود. یعنی اگر ما فرض کنیم که دو صدای مختلف از دو ساز مختلف مثل ویولون یا فلوت با یک شدت و در یک ارتفاع صوتی شروع به نواختن یک پرده مثل Mi بکنند، آن چیزی که باعث می شود این دو صدا را از هم متفاوت بشنویم فقط طنین آن صدا می تواند باشد. در واقع طنین شخصیت ذاتی یک صدا است که به عوامل مختلفی هم بستگی دارد. در کشورهای عربی طنین صدا را به عنوان جمال صوت می شناسند. نکته ای که در اینجا مطرح است این است که عده ای گمان می کنند که بعضی از صداها دارای طنین است و بعضی دیگر دارای طنین نیست. در حالی که این جمله غلط است. تمامی اصوات دارای طنین مخصوص به خودشان می باشند. و طنین جزو ذات و شخصیت صدا است و از عوامل و مواردی است که از صدا تفکیک ناپذیر است. اما بهتر است در مورد کسانی که صدای زیباتری دارند بگوئیم که طنین زیباتری دارند یا آنهائی که از نظر طنین زیبا نیستند بگوئیم طنین نازیبا دارند https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه دهم❇️ 👈مفهوم انتقال , تصویر و قفله می دانیم که در موسیقی 2 نوع انتقال وجود دارد : 1 – انتقال از نغمه ای به نغمه دیگر : مثلا مقامی را داریم اجراء می کنیم، از این مقام منتقل می شویم به مقامی دیگر. مثل انتقال از مقام بیات به مقام صبا که در تلاوت قاریان مصری به وفور دیده می شود یا از مقام حجاز به مقام سه گاه و … 2 – انتقال مقام از درجه ای به درجه دیگر:مثلا باید مقام عجم را از درجه Si خواند ولی ارتفاع صدای ما در حدی نیست که درجه Si را اجراء کنیم، به جای اینکه مقام عجم را از درجه Si بخوانیم، به درجه Mi منتقل شده و مقام عجم را از این درجه اجراء می کنیم. در واقع جای استقرار یا ارتکاز مقام را تغییر می دهیم. این در واقع تعریف همان تصویر است که دیگر در موسیقی به آن انتقال نمی گویند، بلکه به معنای انتقال درجه می باشد. به عنوان مثال عده ای مقام چهارگاه و مقام عجم را یکی می دانند، به دلیل اینکه جنس اول هر دو مقام درجات یکسانی دارند. به عبارتی بسیاری مقام چهارگاه را تصویر مقام عجم می دانند و به آن مصور المقام می گویند.(مصور مقام عجم). البته بعدا گفته خواهد شد که مقام چهارگاه مقام فرعی است از مقام عجم، که یک تفاوتی در درجاتش با مقام عجم دارد. پس مفهوم تصویر به این معنا است که درجه طبیعی یک مقام را به درجات پائین تر یا بالاتر تغییر بدهیم. نکته : در تلاوت قرآن که معمولا با مقام بیات شروع می شود هیچ کدام از قراء مصری از درجه اصلی آن مقام شروع نمی کنند. در واقع تصویر مقامات در تلاوت قرآن انجام میگیرد، مگر اینکه قاری صدای بم خیلی قوی داشته باشد تا بتواند درجات را در جای صحیح خودش اجراء کند. معمولا همیشه 1 یا 2 درجه بالاتر از درجه اصلی، مقامات اجراء می شوند. بنابراین مجموع نغماتی که در تلاوت قرآن استفاده می شود، اینها تصویر مقامات اصلی هستند. مثل اینکه ما برای شخصی مقامی را زمزمه می کنیم و در واقع آن مقام در درجه صوتی بالایی اجراء می شود. مفهوم قفله(به فتح قاف و سکون فاء) که جمع آن را قفلات(به فتح قاف و فاء) می گویند : به قسمت پایانی یک لحن که زیبائی خاصی به لحن می بخشد و اعلام می کند که این لحن تمام شد،قفله گویند. قفلات در موسیقی مقامی عرب از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و در سبک های مختلف نیز این قفلات متفاوت شنیده می شوند. بنابراین اگر کسی قفلات را رعایت نکرد، یعنی حالت پایانی نغمات را اجراء نکند، در حالت انتظار ملودی را باقی گذاشته است و شنونده متوجه پایان یافتن این لحن نخواهد شد https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️جلسه پنجم❇️ 👈جایگاه تقلید در آموزش قرآن 🔹استاد احمد ابوالقاسمی در پنجمین جلسه آموزش صوت و لحن قرآن به موضوع دلایل تقلید در آموزش قرآن می پردازد. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️تلاوت استاد مصطفی اسماعیل ❇️ 👈 سوره های قمر، تین، قدر 🔹این تلاوت از زیباترین تلاوت های تصویری به جا مانده از اکبر القراء، استاد شیخ مصطفی اسماعیل می باشد که در مسجد امام حسین علیه السلام در مصر اجرا گردیده است. @alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه یازدهم❇️ 👈 طنین و انعطاف مهم ترین ویژگی های صوت در میان ویژگی های مربوط به صوت، مهم ترین ویژگی های صدا در درجه اول طنین و سپس انعطاف صدا می باشد. چرا؟ به خاطر اینکه برای اجرای نغمات داشتن یک صدای خوش طنین بسیار مهم است. بسیاری از قراء هستند که الحان و نغمات بسیار خوبی را اجراء می کنند ولی دارای طنین زیبائی نیستند، و گاهی هم قرائی هستند که الحان و نغمات را ساده اجراء می کنند ولی به خاطر داشتن طنین زیبا، خواندنشان بسیار خوب جلوه می کند. مثل استاد عبدالباسط. استاد عبدالباسط شکل های ساده ای از نغمات را اجراء می کند و تلاوتش به پیچیدگی تلاوت مصطفی اسماعیل نمی رسد، اما به خاطر داشتن یک صدای خوش طنین و زنگ دار و زیبا بسیار بر روی مخاطبین تاثیر می گذارد. بنابراین در میان ویژگی های صوت از همه بیشتر طنین و در درجه بعدی انعطاف از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا؟ به خاطر اینکه که اگر ما انعطاف صدا نداشته باشیم، امکان اینکه درجات مختلف یک نغمه را اجراء کنیم، نداریم و بنابراین صدای ما نغمه پذیر نخواهد بود. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه یازدهم❇️ 👈انواع مقامات همانطوری که قبلا گفته شد در بین درجات یک گام موسیقائی، 4 درجه اول را دانگ اول(جنس اول) گویند که مهمترین قسمت ساختمان یک مقام، همین 4 نت اول(4درجه اول) می باشد که به عنوان جنس اول(جنس اصلی) معروف است. بر اساس تفاوت هایی که در اجناس مقام های مختلف وجود دارد به طور کلی می توان گفت که 3 نوع مقام وجود دارد : 1 – مقام اصلی 2 – مقام فرعی 3 – مقام مرکب اگر بخواهیم اصطلاح اصلی و صحیح تری را نسبت به هر کدام از انواع مقامات به کار ببریم، بهتر است به جای مقام اصلی همان کلمه مقام و به جای مقام فرعی از اصطلاح نغمه استفاده کنیم. در واقع مقام های فرعی، نغماتی هستند که در دل یک مقام اصلی اجراء می شوند. مثل بیات حسینی که نغمه فرعی است که در مقام اصلی بیات اجراء می شود و بعد از آن نیز مقام های مرکب هستند که در واقع ترکیبی از 2 جنس مختلف می باشند. مثل ترکیب جنس حجاز+جنس سیکا = نغمه هزام(خزام) (به ضم هاء و خاء) که در جای خود در بحث مقامات فرعی خواهیم گفت که از اجناس مختلفی که در یک مقام یا مقامات مختلف وجود دارد، چه ترکیباتی به وجود می آید. مقام های اصلی مثل رنگ ها می مانند مثلا اگر رنگ های قرمز – زرد – آبی – سفید را رنگ های اصلی در نظر بگیریم. اگر رنگ قرمز را با رنگ زرد مخلوط کنیم، رنگ نارنجی بدست می آید. بنابراین رنگ نارنجی، رنگ فرعی به حساب می آید. یا فرض کنید رنگ زرد را با رنگ آبی مخلوط کنیم، رنگ سبز و مثلا رنگ سفید را با رنگ قرمز مخلوط کنیم، رنگ صورتی به وجود می آید. مقامات نیز مانند رنگ های اصلی هستند که با تلفیق همدیگر، مقامات مرکب به وجود می آیند. یعنی می شود مقام های جدیدی تولید کرد. در موسیقی تلاوت و در استفاده از مقامات عربی ما شاهد هستیم که بسیاری از وقت ها، رنگ های اصلی(مقامات اصلی) که در این 4 صدای اول شکل می گیرند وقتی با هم ترکیب شوند، یک جنس جدیدی را به وجود می آورند که در 4 نت دوم شکل می گیرد و بدین ترتیب مقام فرعی جدیدی تشکیل می شود. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه دوازدهم❇️ 👈طنین در پرده های مختلف ممکن است صدای کسی در یک پرده ای دارای طنین زیبا باشد ولی در پرده دیگر چنین حالتی را نداشته باشد. اگر به تلاوت استاد مصطفی اسماعیل دقت کنید معمولا در پرده های شروع و در پرده های بم خیلی مخاطب را جذب نمی کند. اما وقتی به حوزه های توسط صدا و اوج که می رسد زیبائی خاص خودش را پیدا می کند و از این نظر نقیصه ای ندارد و بالعکس بعضی صداها هستند که در پرده های بم بسیار زیبا هستند ولی وقتی این صداها به پرده های اوج یا جواب که می رسند زیبائی خودشان را از دست می دهند. نمونه این صداها، صدای استاد احمد بسیونی است که ایشان به خصوص در تلاوتهایی که در سالهای اخیر در ایران داشت وقتی که به اوج می رسید، صدا از آن حالت زیبائی و ملاحت خارج می شد ولی در پرده های بم صدای این استاد یکی از فاخرترین صداها در میان قراء مصری می باشد. یکی از خصوصیات صدا که در انتخاب گوینده در صدا و سیما و مراکز مهم است، طنین صدا است. یعنی در گویندگی کسی با نغمه پذیر بودن صدا یا با ارتفاع صوت یا مساحت صوتش کار ندارد. اما روی طنین صدا و جذابیت ذاتی صدا خیلی حساسیت وجود دارد. اکثر گوینده هایی که در مراکز صدا و سیما استخدام می شوند بر اساس تست های صوتی که مربوط به طنین صدای آنها است، گزینش می شوند. طنین صدا در مردان در پرده های باس و توسط قرار دارد. یعنی یک صدای فاخر و زیبا از نظر طنین در پرده های اوج کمتر یافت می شود. و بیشتر در پرده های بم و پائین خودش را نشان می دهد. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه دوازدهم❇️ 👈فواصل موجود در دانگ اول مقامات اصلی مقامات اصلی که در موسیقی عرب 7 مقام هستند و در عبارت صنع بسحر (یعنی ساخته شده در سحرگاه) خلاصه شده اند، عبارتند از : ص : مقام صباء ن : مقام نهاوند (نهوند) ع : مقام عجم ب : مقام بیات (بیاتی) س : مقام سیکا (سه گاه) ح : مقام حجاز راء : مقام راست اینها مقامات اصلی هستند که در 4 درجه اول، فواصلشان به هیچ عنوان با هم مشابهتی ندارند. به عنوان مثال 4 درجه اول مقام راست را که از نت Do شروع می شود، مورد بررسی قرار می دهیم. میخواهیم ببینیم چه فواصلی بین این درجات هست که مقام راست را تولید می کند. 4 درجه اول این مقام به این ترتیب هستند : از چپ به راست بخوانید : 3/4 3/4 1 همانطوری که قبلا گفته شد جمع 4 درجه اول برابر با 2.5 پرده می باشد، چون گام طبیعی به این صورت بود. 3 عدد بالا را با هم جمع کنید، قطعا به عدد 2.5 خواهید رسید. حال وقتی مقام بعدی را بررسی کنیم می بینیم که این فواصل در 4 درجه اول تغییر پیدا می کنند. ولی جمع فواصلشان همان 2.5 پرده خواهد بود. مثلا فواصل مقام بیات در 4 درجه اول به این صورت است : از چپ به راست بخوانید : 1 - 3/4 - 3/4 یا در مقام حجاز که این فواصل باز تغییر پیدا می کنند. به این ترتیب : 1/2 - (1.5پرده)1.1/2 - 1 یا در مقام عجم که فواصل آن در 4 درجه اول به این ترتیب می باشد : 1/2 - 1 - 1 یا مقام نهاوند که فواصل آن در 4 درجه اول به این ترتیب می باشد : 1 - 1/2 - 1 همه ساختمان اصلی مقامات در دانگ اول به هیچ عنوان با هم مشابهتی ندارند و فقط جمع فواصل آنها به صورت قراردادی 2.5 پرده می باشند. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا