eitaa logo
الحان و نغمات قرآنی
7.1هزار دنبال‌کننده
75 عکس
597 ویدیو
66 فایل
آموزش مقام‌ها، الحان و نغمات قرآنی صوت و لحن، زیباخوانی قرآن مدیریت کانال : استاد علی قاسمی کانال اصلی ما اهل القرآن @ahlalquran کانال‌های دیگر ما: آموزش قرآن کریم @rtquran تربیت فرزند دلبندم @Nezakat #موسسه معهدالقرآن الکریم #موسسه امام مهربان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️تلاوت استاد مصطفی اسماعیل ❇️ 👈 سوره های قمر، تین، قدر 🔹این تلاوت از زیباترین تلاوت های تصویری به جا مانده از اکبر القراء، استاد شیخ مصطفی اسماعیل می باشد که در مسجد امام حسین علیه السلام در مصر اجرا گردیده است. @alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه یازدهم❇️ 👈 طنین و انعطاف مهم ترین ویژگی های صوت در میان ویژگی های مربوط به صوت، مهم ترین ویژگی های صدا در درجه اول طنین و سپس انعطاف صدا می باشد. چرا؟ به خاطر اینکه برای اجرای نغمات داشتن یک صدای خوش طنین بسیار مهم است. بسیاری از قراء هستند که الحان و نغمات بسیار خوبی را اجراء می کنند ولی دارای طنین زیبائی نیستند، و گاهی هم قرائی هستند که الحان و نغمات را ساده اجراء می کنند ولی به خاطر داشتن طنین زیبا، خواندنشان بسیار خوب جلوه می کند. مثل استاد عبدالباسط. استاد عبدالباسط شکل های ساده ای از نغمات را اجراء می کند و تلاوتش به پیچیدگی تلاوت مصطفی اسماعیل نمی رسد، اما به خاطر داشتن یک صدای خوش طنین و زنگ دار و زیبا بسیار بر روی مخاطبین تاثیر می گذارد. بنابراین در میان ویژگی های صوت از همه بیشتر طنین و در درجه بعدی انعطاف از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا؟ به خاطر اینکه که اگر ما انعطاف صدا نداشته باشیم، امکان اینکه درجات مختلف یک نغمه را اجراء کنیم، نداریم و بنابراین صدای ما نغمه پذیر نخواهد بود. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه یازدهم❇️ 👈انواع مقامات همانطوری که قبلا گفته شد در بین درجات یک گام موسیقائی، 4 درجه اول را دانگ اول(جنس اول) گویند که مهمترین قسمت ساختمان یک مقام، همین 4 نت اول(4درجه اول) می باشد که به عنوان جنس اول(جنس اصلی) معروف است. بر اساس تفاوت هایی که در اجناس مقام های مختلف وجود دارد به طور کلی می توان گفت که 3 نوع مقام وجود دارد : 1 – مقام اصلی 2 – مقام فرعی 3 – مقام مرکب اگر بخواهیم اصطلاح اصلی و صحیح تری را نسبت به هر کدام از انواع مقامات به کار ببریم، بهتر است به جای مقام اصلی همان کلمه مقام و به جای مقام فرعی از اصطلاح نغمه استفاده کنیم. در واقع مقام های فرعی، نغماتی هستند که در دل یک مقام اصلی اجراء می شوند. مثل بیات حسینی که نغمه فرعی است که در مقام اصلی بیات اجراء می شود و بعد از آن نیز مقام های مرکب هستند که در واقع ترکیبی از 2 جنس مختلف می باشند. مثل ترکیب جنس حجاز+جنس سیکا = نغمه هزام(خزام) (به ضم هاء و خاء) که در جای خود در بحث مقامات فرعی خواهیم گفت که از اجناس مختلفی که در یک مقام یا مقامات مختلف وجود دارد، چه ترکیباتی به وجود می آید. مقام های اصلی مثل رنگ ها می مانند مثلا اگر رنگ های قرمز – زرد – آبی – سفید را رنگ های اصلی در نظر بگیریم. اگر رنگ قرمز را با رنگ زرد مخلوط کنیم، رنگ نارنجی بدست می آید. بنابراین رنگ نارنجی، رنگ فرعی به حساب می آید. یا فرض کنید رنگ زرد را با رنگ آبی مخلوط کنیم، رنگ سبز و مثلا رنگ سفید را با رنگ قرمز مخلوط کنیم، رنگ صورتی به وجود می آید. مقامات نیز مانند رنگ های اصلی هستند که با تلفیق همدیگر، مقامات مرکب به وجود می آیند. یعنی می شود مقام های جدیدی تولید کرد. در موسیقی تلاوت و در استفاده از مقامات عربی ما شاهد هستیم که بسیاری از وقت ها، رنگ های اصلی(مقامات اصلی) که در این 4 صدای اول شکل می گیرند وقتی با هم ترکیب شوند، یک جنس جدیدی را به وجود می آورند که در 4 نت دوم شکل می گیرد و بدین ترتیب مقام فرعی جدیدی تشکیل می شود. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه دوازدهم❇️ 👈طنین در پرده های مختلف ممکن است صدای کسی در یک پرده ای دارای طنین زیبا باشد ولی در پرده دیگر چنین حالتی را نداشته باشد. اگر به تلاوت استاد مصطفی اسماعیل دقت کنید معمولا در پرده های شروع و در پرده های بم خیلی مخاطب را جذب نمی کند. اما وقتی به حوزه های توسط صدا و اوج که می رسد زیبائی خاص خودش را پیدا می کند و از این نظر نقیصه ای ندارد و بالعکس بعضی صداها هستند که در پرده های بم بسیار زیبا هستند ولی وقتی این صداها به پرده های اوج یا جواب که می رسند زیبائی خودشان را از دست می دهند. نمونه این صداها، صدای استاد احمد بسیونی است که ایشان به خصوص در تلاوتهایی که در سالهای اخیر در ایران داشت وقتی که به اوج می رسید، صدا از آن حالت زیبائی و ملاحت خارج می شد ولی در پرده های بم صدای این استاد یکی از فاخرترین صداها در میان قراء مصری می باشد. یکی از خصوصیات صدا که در انتخاب گوینده در صدا و سیما و مراکز مهم است، طنین صدا است. یعنی در گویندگی کسی با نغمه پذیر بودن صدا یا با ارتفاع صوت یا مساحت صوتش کار ندارد. اما روی طنین صدا و جذابیت ذاتی صدا خیلی حساسیت وجود دارد. اکثر گوینده هایی که در مراکز صدا و سیما استخدام می شوند بر اساس تست های صوتی که مربوط به طنین صدای آنها است، گزینش می شوند. طنین صدا در مردان در پرده های باس و توسط قرار دارد. یعنی یک صدای فاخر و زیبا از نظر طنین در پرده های اوج کمتر یافت می شود. و بیشتر در پرده های بم و پائین خودش را نشان می دهد. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه دوازدهم❇️ 👈فواصل موجود در دانگ اول مقامات اصلی مقامات اصلی که در موسیقی عرب 7 مقام هستند و در عبارت صنع بسحر (یعنی ساخته شده در سحرگاه) خلاصه شده اند، عبارتند از : ص : مقام صباء ن : مقام نهاوند (نهوند) ع : مقام عجم ب : مقام بیات (بیاتی) س : مقام سیکا (سه گاه) ح : مقام حجاز راء : مقام راست اینها مقامات اصلی هستند که در 4 درجه اول، فواصلشان به هیچ عنوان با هم مشابهتی ندارند. به عنوان مثال 4 درجه اول مقام راست را که از نت Do شروع می شود، مورد بررسی قرار می دهیم. میخواهیم ببینیم چه فواصلی بین این درجات هست که مقام راست را تولید می کند. 4 درجه اول این مقام به این ترتیب هستند : از چپ به راست بخوانید : 3/4 3/4 1 همانطوری که قبلا گفته شد جمع 4 درجه اول برابر با 2.5 پرده می باشد، چون گام طبیعی به این صورت بود. 3 عدد بالا را با هم جمع کنید، قطعا به عدد 2.5 خواهید رسید. حال وقتی مقام بعدی را بررسی کنیم می بینیم که این فواصل در 4 درجه اول تغییر پیدا می کنند. ولی جمع فواصلشان همان 2.5 پرده خواهد بود. مثلا فواصل مقام بیات در 4 درجه اول به این صورت است : از چپ به راست بخوانید : 1 - 3/4 - 3/4 یا در مقام حجاز که این فواصل باز تغییر پیدا می کنند. به این ترتیب : 1/2 - (1.5پرده)1.1/2 - 1 یا در مقام عجم که فواصل آن در 4 درجه اول به این ترتیب می باشد : 1/2 - 1 - 1 یا مقام نهاوند که فواصل آن در 4 درجه اول به این ترتیب می باشد : 1 - 1/2 - 1 همه ساختمان اصلی مقامات در دانگ اول به هیچ عنوان با هم مشابهتی ندارند و فقط جمع فواصل آنها به صورت قراردادی 2.5 پرده می باشند. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️جلسه ششم❇️ 👈جایگاه تقلید در آموزش قرآن (2) 🔹استاد احمد ابوالقاسمی در این جلسه به شرح مواردی که باید در هنر تلاوت قرآن کریم تقلید شود و به مواردی که نباید تقلید شود می‌پردازند. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اهل القرآن
به فضل الهی کتاب آموزش درست‌خوانی قرآن کریم منتشر شد. دو جلد، مجموعا چهل درس آموزش درست‌خوانی ویژه خردسالان و کودکان به همراه چهل آیه و قصه تربیتی شماره تماس انتشارات برای سفارش کتاب 02537746882 09121517969 @ahlalquran @rtquran @alhanqurani @nezakat
هدایت شده از اهل القرآن
هدایت شده از اهل القرآن
هدایت شده از اهل القرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه چهاردهم❇️ 👈عوامل موثر در نیکویی و تحسین صوت ۱- تربیت صوت: شاید در نگاه اول به نظر می رسد تربیت صوت همان تمرین و ممارست است و بنابراین جدا نمودن این دو از یکدیگر چندان منطقی نیست لیکن با توضیحاتی که در دنباله بحث خواهد آمد معلوم می شود که منظور ما از تربیت صوت چیزی متفاوت از تمرین و ممارست می باشد. برای این بحث دو نکته قابل ذکر است: الف) اصل و جوهره صوت زیباست که خاصیت نغمه پذیری ذاتی دارد و به گوش آدمی خوشایند و مطبوع می باشد. اگر کسی جوهره ذاتی در صدایش نداشته باشد تمرین و ممارست هیچگونه نقش تربیتی ندارد مثل باغبانی که با وجود همه امکانات در زمین شوره زار گل بکارد. قطعاً او نمیتواند به مقصود خود برسد. ب) ویژگی های صوت از قبیل ارتفاع شدت طنین و تحریر است که خود این ویژگی ها نیز تفکیک پذیرند زیرا برخی از آنها به گونه ای هستند که تمرین و ممارست در تربیت آنها نقشی ندارد از جمله این ویژگی ها میتوان به طنین و تحریر اشاره کرد. تا به حال کسی نبوده که بتواند ذات و شخصیت صوت خود را تغییر داده و ماهیت آن را عوض کند هرچند بسیاری از اشخاص را می توان پیدا کرد که در تقلید اصوات توانایی و مهارت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند اما این موضوع امری تصنعی میباشد و به معنای تغییر در ذات و ماهیت صوت نمی باشد البته در مورد برخی دیگر از ویژگی های صوت مثل ارتفاع و قوت وضعیت تا حدودی متفاوت است یک شخص با تمرین اصولی و صحیح می‌تواند در یک محدوده مشخص به تقویت این دو ویژگی بپردازد اما ارتقای شخص در این دو ویژگی اندازه و میزان مشخصی دارد به طور مثال شخصی با داشتن صدای متوسط( از لحاظ گستره صوتی) صدایش را با تمرین اصولی به سمت درجاتی از محدوده ی اصوات بم یا زیر سوق بدهد. از آنچه که بیان شد بر می آید که تعلیم و تربیت صوت تنها در مورد اصواتی موثر است که دارای جوهره ذاتی بوده و خاصیت نغمه پذیری را داشته باشند. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا