#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه هفتم❇️
👈چند نکته درباره شدت صوت
قدری از شدت صوت به نژاد انسان بر می گردد. کسانی که از لحاظ نژاد اصوات قویتری دارند، حتی در صحبت های عادیشان نیز صدایشان به فاصله بیشتری می رسد.
مثلا در کشورهای شمال آفریقا مثل مصر، صداها قویتر و بم تر است…رفته رفته به کشورهایی مثل ایران و ترکیه نزدیک می شویم، صداها مایل به پرده های توسط شنیده می شود و همین طور تا وقتی که به کشورهای جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی که برسیم، صداها زیرتر شنیده می شود.
شمال آفریقا مثل مصر: صداها قویتر و بم تر.
این صداها رفته رفته از بالا به پائین هم از لحاظ ارتفاع و هم از لحاظ قوت صدا کاسته می شود. یعنی صدای یک اندونزیایی یا یک مالزیایی در پرده بم که صحبت عادی با آن انجام می دهد، با یک فرد مصری قابل قیاس نیست. یک مصری ممکن است با یک سلام علیکم گفتن، تمام فضای یک سالن را پوشش دهد و یک اندونزیایی یا مالزیایی چنین حالتی را نداشته باشد.
در قدیم قوت صدا اهمیت زیادی داشت، به خاطر اینکه دستگاه های تقویت صوت وجود نداشت و زمانی بود که قاری هر چه قوت صدای بیشتری داشت، طرفدار بیشتری نیز داشت.
در آن زمان به دلیل نبودن میکروفون قاری باید با قوت و شدت بیشتری می خواند تا صدا به تمام جمعیت برسد.
در سال 1932 میلادی برای نخستین بار میکروفون مورد استفاده قرار گرفت و با آمدن دستگاه های آمپلی فایر و تقویت صوت در مصر، باعث شد صدای قاریانی مثل محمد رفعت به فضای بیشتری برسد.
صدای افرادی مثل محمد رفعت از لحاظ قوت و شدت صدا، نسبت به صدای قاریانی مثل عبد الفتاح شعشاعی و یا علی محمود که از شدت و قوت بالایی در تلاوت برخوردار بودند، کمتر بود،
و این مساله باعث شده بود که محمد رفعت در جایگاه بالایی از قرائت قرار نداشته باشد.
ولی با استفاده از میکروفون، باعث شد قاریانی مثل محمد رفعت که از ظرائف تکنیکی بیشتری نیز برخوردار بودند، صدایشان به محدوده بیشتری برسد.
قوت صوت امروزه ارزش خود را از دست داده است. و در مسابقات رایجی که در کشور ما برگزار می شود، بسیاری از وقت ها به درستی نمی توان میزان قوت و ضعف صدای یک فرد را تشخیص داد. به خاطر اینکه چه بسا افرادی دارای صدای قوی و خوبی هستند اما به خاطر عدم رعایت فاصله مناسب از میکروفون، جوهره صدایشان و قوت صدایشان به درستی نمایش داده نشده باشد و بالعکس کسانی که
صدای ضعیف تری دارند، با نزدیک کردن میکروفون به دهان، یک قوت کاذبی را به نمایش بگذارند.
تنها در شرایطی می شود قوت و یا ضعف صدای افراد را به درستی اندازه گیری کرد و حق هر کسی را به خودش داد، که بدون میکروفون و بدون دستگاه های تقویت صوت آزمایش شوند. همانطور که در بسیاری از سازها جعبه تشدید برای زیباتر ساختن صدا و تقویت صدای ساز وجود دارد، در انسان نیز این حالت وجود دارد.
مثلا در ساز ویولون آن کاسه چوبی که زیر سیم های ویولون قرار دارد وقتی که صدا از این سیم ها و طناب های ویولون تولید می شود، در داخل آن جعبه تشدید، تقویت می شود و زیباتر به نظر می رسد.
در انسان هم بعضی از مواضع دستگاه صوتی، چنین نقشی را بازی می کنند.
مثلا در انسان استخوان های جمجمه و سر و قسمتی از حنجره، فضای بینی و گلو حکم دستگاه های تشدید کننده صوت را دارند.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه هفتم❇️
👈تعریف نغمه (مقام)
مفهوم دیوان اساسی یا همان دیوان اصلی به این معنا است که مقامات عربی بر روی آن دیوان قرار می گیرند و در موسیقی عرب نامهای دیگری برای این نت ها در نظر گرفته می شود.
همانطوری که در شکل پیدا است از نت Do اول تا نت Do دوم را به عنوان دیوان اساسی مقامات عربی می شناسند.
در واقع نغمه یا مقام که هر دو یک مفهوم را دارند به درجاتی که در یک گام موسیقایی از یک درجه تا تکرار آن در درجه بعدی (یعنی همان اکتاو) که با فواصل معینی قرار می گیرند و مفهوم موسیقائی خاصی را ایجاد می کنند، نغمه گویند.
معادل فرانسوی اصطلاح نغمه، گام می باشد. اما با تفاوت هایی که بعدا تشریح خواهد شد.
هر کدام از مقام هایی که در موسیقی عرب برای خودشان حالت و بار عاطفی خاصی ایجاد می کنند، بر روی این دیوان محل استقرار مشخصی دارند.
برای مثال مقام راست را در نظر بگیرید. این مقام از درجه(نت) Do اجراء می شود، به خاطر همین عرب ها غیر از اسم Do، نام دیگری را نیز به کار می برند و به آن درجه راست می گویند.(شکل را ملاحظه کنید)
بنابراین مفهوم راست در موسیقی عرب 2 معنا دارد:
1- به معنای درجه صوتی نت اول Do در دیوان اساسی
2- به معنای مقام راست
علت آن نیز بدین خاطر است که مقام راست دقیقا از نت Do منشعب می شود ولی چون در قدیم نت ها را نمیشناختند و علمی نیز نبود و برای سهولت وراحتی درجات را به این شکل درجه بندی می کردند.
انشاء الله در جلسه بعدی نامهای دیگری که برای این نت ها در نظر گرفته می شود را به طور کامل تشریح خواهیم کرد.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
♦️دیوان اساسی مقامات عربی
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه هشتم❇️
👈 مثال هایی از شدت صوت
برای اینکه با مبحث حجم صدا به صورت عملی آشنا شویم، چند نمونه از صداهای قوی و ضعیف را در پرده های شروع و در پرده های اوج انتخاب کرده ایم.
برای نمونه صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی به عنوان صدای بم قوی، با صدای بم استاد مصطفی اسماعیل را در پرده های شروع مقایسه کرده ایم.
به راحتی می توان تشخیص داد که حجم و قوت صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی بیشتر از حجم و قوت صدای استاد مصطفی اسماعیل می باشد.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
11.Sheddat Soat - Shashaei.mp3
145.4K
🔹استاد عبدالفتاح شعشاعی
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
در پرده های اوج نیز، صدای استاد ابوالعینین شعیشع را با صدای استاد عبد الوهاب طنطاوی مقایسه کرده ایم.
در اینجا نیز حجم و قوت صدای استادطنطاوی بیشتر از حجم و قوت صدای استاد شعیشع شنیده می شود.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
13.Sheddat Soat - Shoaysha.mp3
190.5K
🔹استاد ابوالعینین شعیشع
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
14.Sheddat Soat - Tantavi.mp3
249.9K
🔹استاد عبدالوهاب طنطاوی
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه هشتم❇️
👈نام های دیگر نت های هفت گانه
در قدیم به نت Do اول، راست می گفتند و هنوز هم به همین عنوان شناخته می شود.
به نت Re، دوکا یا همان دوکاه می گفتند، چون صدای دوم بود. اینها اسامی است که از موسیقی ایران قدیم گرفته شده است. حتی در ایران قدیم به راست، یکاه یا یگاه نیز گفته میشد که (گاه) یا به تعبیری دیگر(گات) به معنی سرود و نغمه است.
وقتی می گوئیم یگاه یعنی سرود اول…..دوگاه سرود دوم…..سه گاه سرود سوم…..چهار گاه سرود چهارم ،پنج گاه و شش گاه و هفت گاه و …
که بعضی از این اسامی با شکل تغییر یافته در عربی مورد استفاده قرار می گیرد.(اسامی تغییر یافته در شکل را ملاحظه کنید)
مثلا به سه گاه در عربی سیکا گفته می شود. دوگاه را درعربی دوکا یا دوکاه گویند. چهار گاه را در عربی جهارکا یا جهارکاه گویند.
به هر حال اسامی که گفته می شود دقیقا معادل فرنگی نیز دارند.
مثلا به نت Mi، سیکا می گویند، چون دقیقا مقام سه گاه از این درجه شروع می شود.
به نت Fa، جهارکا می گویند. به نت Sol، نوا می گویند. به نت La، حسینی گفته شده و به نت Si، اوج (عجم) گفته می شود. همچنین به نت Do جواب اول که تکرارش می باشد با یک اکتاو فاصله، کردان(ماهور) گفته می شود. اینها اسامی اصلی مقامات عربی است.
قبل از دیوان اصلی و بعد از آن نیز درجاتی وجود دارد که اینها نیز برای خودشان اسامی دارند.
مثلا به نت Si قبل دیوان اصلی، عراق گفته می شود. به نت La قبل از آن نیز، عشیران گفته می شود.
به نت Sol قبل آن، یکا یا یگاه گفته می شود.
در موسیقی عرب قبل از این درجه، درجه ای دیگر وجود ندارد و پائین ترین درجه در موسیقی عرب ،نت Sol قبل از دیوان اساسی است که به آن یکاه گفته می شود اما بعد از دیوان اساسی نیز درجاتی وجود دارد.
به عنوان مثال به جواب نت Re(دوکا)، محیر گفته می شود. بنابراین وقتی مثلا می گوئیم بیات محیر یعنی بیاتی که از یک اکتاو بالاتر از درجه اصلی اجراء می شود. همین طور این درجات ادامه پیدا می کنند. مثل نت Mi دوم(اکتاو نت Mi اول) که به آن جواب سه گاه گفته می شود. یا مثلا نت Fa دوم(اکتاو نت Fa اول) که به آن جواب جهارکا گفته می شود و … (در شکل رسم نشده است)
به طور معمول موسیقی عربی که گستره ای روی آن اجراء می شود 2 اکتاو است که قبل و بعد آن نیز درجاتی وجود دارد ولی از اهمیت چندانی برخوردار نیستند.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
♦️دیوان اساسی مقامات عربی
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_و_الحان_استاد_ابوالقاسمی
❇️جلسه چهارم❇️
👈قرائت قرآن
🔹 استاد ابوالقاسمی در چهارمین جلسه آموزش صوت و لحن قرآن به موضوع الحان در قرائت استاد شحات محمد انور می پردازد .
بررسی ویژگیهای ترتیل از دیگر مباحث این جلسه میباشد...
https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوتهای_ماندگار
❇️تلاوت استاد مرحوم شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد ❇️
👈 سوره مبارکه هود آیات 50-60
🔹 اجرا در کشور مصر - 1969 میلادی
#تلاوتهای_ماندگار
@alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه نهم❇️
👈صداهای تک فرکانسی و چند فرکانسی و ماسک کردن صدا
اصولا ما صداهایی که می شنویم بیشتر به صورت چند فرکانسی است.صداها را به دو قسمت تک فرکانسی (تون خالص – تون ساده) و چند فرکانسی (تون مرکب) تقسیم می کنند.
در مورد قوت صدا باید در نظر داشته باشیم که ما اصولا با صداهای چند فرکانسی در ارتباط هستیم. یعنی صداهایی که به صورت تون خالص و ساده هستند بسیار به ندرت در فضای اطراف ما شنیده می شوند، مثل صدای یک سوت یا صدای یک فلوت که صدای ساده و بدون هیچ رگه ای است،در حالی که صدای افرادی که ما معمولا با آنها در ارتباط هستیم بیشتر چند فرکانسی است.
از بین فرکانس های مختلف یک صدا یا مؤلفه های فرکانسی یک صدا در واقع یکی از همه قویتر است و بقیه ضعیفتر شنیده می شود. بنابراین ما احساس می کنیم که فردی که دارد می خواند یا صحبت می کند احساس می کند که صدایش رگه دار است یا صدایش حالت خشن دارد یا زبری در صدایش وجود دارد، که این مربوط می شود به فرکانس های زائدی که در کنار فرکانس اصلی قرار می گیرد. وقتی چند فرکانس با هم شنیده می شود گوش ما اصطلاحا عملی انجام می دهد که به این عمل ماسک کردن صدا می گویند.
👈ماسک کردن صدا یعنی:
انتخاب قویترین مؤلفه صوتی از بین مولفه هایی که از یک صدا به گوش ما می خورد.
در قوت و ضعف صدا هرجه مؤلفه های فرکانسی یک صدا بیشتر باشد، صدا قویتر به نظر می رسد. برای همین خاطر صداهایی که اصطلاحا رگه دار یا خشن شنیده می شوند، این صداها قویتر به نظر می آید.مثل صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی.
بنابراین صداهایی که میل به صدای تک فرکانسی دارد و صداهایی که ساده و بدون رگه و شفاف هستند، اینها از نظر قوت و شدت به اندازه صداهای چند فرکانسی نیستند. مثلا اگر صدای استاد محمد بدرالحسین را با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی مقایسه کنیم، دقیقا به این منظور پی می بریم که صدای استاد بدرالحسین تقریبا یک صدای کم فرکانس یا نزدیک به تک فرکانسی است. به همین خاطر ضعیفتر از صدای استاد شعشاعی شنیده می شود.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani