در پرده های اوج نیز، صدای استاد ابوالعینین شعیشع را با صدای استاد عبد الوهاب طنطاوی مقایسه کرده ایم.
در اینجا نیز حجم و قوت صدای استادطنطاوی بیشتر از حجم و قوت صدای استاد شعیشع شنیده می شود.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
13.Sheddat Soat - Shoaysha.mp3
190.5K
🔹استاد ابوالعینین شعیشع
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
14.Sheddat Soat - Tantavi.mp3
249.9K
🔹استاد عبدالوهاب طنطاوی
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه هشتم❇️
👈نام های دیگر نت های هفت گانه
در قدیم به نت Do اول، راست می گفتند و هنوز هم به همین عنوان شناخته می شود.
به نت Re، دوکا یا همان دوکاه می گفتند، چون صدای دوم بود. اینها اسامی است که از موسیقی ایران قدیم گرفته شده است. حتی در ایران قدیم به راست، یکاه یا یگاه نیز گفته میشد که (گاه) یا به تعبیری دیگر(گات) به معنی سرود و نغمه است.
وقتی می گوئیم یگاه یعنی سرود اول…..دوگاه سرود دوم…..سه گاه سرود سوم…..چهار گاه سرود چهارم ،پنج گاه و شش گاه و هفت گاه و …
که بعضی از این اسامی با شکل تغییر یافته در عربی مورد استفاده قرار می گیرد.(اسامی تغییر یافته در شکل را ملاحظه کنید)
مثلا به سه گاه در عربی سیکا گفته می شود. دوگاه را درعربی دوکا یا دوکاه گویند. چهار گاه را در عربی جهارکا یا جهارکاه گویند.
به هر حال اسامی که گفته می شود دقیقا معادل فرنگی نیز دارند.
مثلا به نت Mi، سیکا می گویند، چون دقیقا مقام سه گاه از این درجه شروع می شود.
به نت Fa، جهارکا می گویند. به نت Sol، نوا می گویند. به نت La، حسینی گفته شده و به نت Si، اوج (عجم) گفته می شود. همچنین به نت Do جواب اول که تکرارش می باشد با یک اکتاو فاصله، کردان(ماهور) گفته می شود. اینها اسامی اصلی مقامات عربی است.
قبل از دیوان اصلی و بعد از آن نیز درجاتی وجود دارد که اینها نیز برای خودشان اسامی دارند.
مثلا به نت Si قبل دیوان اصلی، عراق گفته می شود. به نت La قبل از آن نیز، عشیران گفته می شود.
به نت Sol قبل آن، یکا یا یگاه گفته می شود.
در موسیقی عرب قبل از این درجه، درجه ای دیگر وجود ندارد و پائین ترین درجه در موسیقی عرب ،نت Sol قبل از دیوان اساسی است که به آن یکاه گفته می شود اما بعد از دیوان اساسی نیز درجاتی وجود دارد.
به عنوان مثال به جواب نت Re(دوکا)، محیر گفته می شود. بنابراین وقتی مثلا می گوئیم بیات محیر یعنی بیاتی که از یک اکتاو بالاتر از درجه اصلی اجراء می شود. همین طور این درجات ادامه پیدا می کنند. مثل نت Mi دوم(اکتاو نت Mi اول) که به آن جواب سه گاه گفته می شود. یا مثلا نت Fa دوم(اکتاو نت Fa اول) که به آن جواب جهارکا گفته می شود و … (در شکل رسم نشده است)
به طور معمول موسیقی عربی که گستره ای روی آن اجراء می شود 2 اکتاو است که قبل و بعد آن نیز درجاتی وجود دارد ولی از اهمیت چندانی برخوردار نیستند.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
♦️دیوان اساسی مقامات عربی
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_و_الحان_استاد_ابوالقاسمی
❇️جلسه چهارم❇️
👈قرائت قرآن
🔹 استاد ابوالقاسمی در چهارمین جلسه آموزش صوت و لحن قرآن به موضوع الحان در قرائت استاد شحات محمد انور می پردازد .
بررسی ویژگیهای ترتیل از دیگر مباحث این جلسه میباشد...
https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوتهای_ماندگار
❇️تلاوت استاد مرحوم شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد ❇️
👈 سوره مبارکه هود آیات 50-60
🔹 اجرا در کشور مصر - 1969 میلادی
#تلاوتهای_ماندگار
@alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه نهم❇️
👈صداهای تک فرکانسی و چند فرکانسی و ماسک کردن صدا
اصولا ما صداهایی که می شنویم بیشتر به صورت چند فرکانسی است.صداها را به دو قسمت تک فرکانسی (تون خالص – تون ساده) و چند فرکانسی (تون مرکب) تقسیم می کنند.
در مورد قوت صدا باید در نظر داشته باشیم که ما اصولا با صداهای چند فرکانسی در ارتباط هستیم. یعنی صداهایی که به صورت تون خالص و ساده هستند بسیار به ندرت در فضای اطراف ما شنیده می شوند، مثل صدای یک سوت یا صدای یک فلوت که صدای ساده و بدون هیچ رگه ای است،در حالی که صدای افرادی که ما معمولا با آنها در ارتباط هستیم بیشتر چند فرکانسی است.
از بین فرکانس های مختلف یک صدا یا مؤلفه های فرکانسی یک صدا در واقع یکی از همه قویتر است و بقیه ضعیفتر شنیده می شود. بنابراین ما احساس می کنیم که فردی که دارد می خواند یا صحبت می کند احساس می کند که صدایش رگه دار است یا صدایش حالت خشن دارد یا زبری در صدایش وجود دارد، که این مربوط می شود به فرکانس های زائدی که در کنار فرکانس اصلی قرار می گیرد. وقتی چند فرکانس با هم شنیده می شود گوش ما اصطلاحا عملی انجام می دهد که به این عمل ماسک کردن صدا می گویند.
👈ماسک کردن صدا یعنی:
انتخاب قویترین مؤلفه صوتی از بین مولفه هایی که از یک صدا به گوش ما می خورد.
در قوت و ضعف صدا هرجه مؤلفه های فرکانسی یک صدا بیشتر باشد، صدا قویتر به نظر می رسد. برای همین خاطر صداهایی که اصطلاحا رگه دار یا خشن شنیده می شوند، این صداها قویتر به نظر می آید.مثل صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی.
بنابراین صداهایی که میل به صدای تک فرکانسی دارد و صداهایی که ساده و بدون رگه و شفاف هستند، اینها از نظر قوت و شدت به اندازه صداهای چند فرکانسی نیستند. مثلا اگر صدای استاد محمد بدرالحسین را با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی مقایسه کنیم، دقیقا به این منظور پی می بریم که صدای استاد بدرالحسین تقریبا یک صدای کم فرکانس یا نزدیک به تک فرکانسی است. به همین خاطر ضعیفتر از صدای استاد شعشاعی شنیده می شود.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه نهم❇️
👈مفهوم جنس و درجه استقرار مقام
مفهوم دیگری که در بحث نغمه شناسی اهمیت دارد، مفهوم جنس (دانگ) است.همانطوری که قبلا گفته شد 8 درجه صوتی را یک اکتاو یا یک گام موسیقائی گویند. اگر 4 درجه اول آنها را در نظر بگیریم به 4 درجه اول دانگ اول و به 4 درجه دوم نیز دانگ دوم گفته میشود. اصطلاحا در موسیقی غرب به دانگ، تتراکورد گفته می شود. یعنی به توالی 4 درجه صوتی در یک گام موسیقائی، تتراکورد و در موسیقی عرب جنس گفته می شود. دانگ اول را در موسیقی عرب جنس اصل یا جنس اول و دانگ دوم را جنس فرع می گویند. اکثر مقاماتی که بعدا با آنها آشنا خواهیم شد، دانگ اول آنها با هم متفاوت هستند به جزء مقام چهارگاه و عجم که بعدا شرح داده خواهد شد و گفته خواهد شد که بسیاری این دو مقام را یکی می دانند. در واقع مقام چهارگاه را تصویر مقام بیات می دانند، که مفهوم تصویر نیز بعدا شرح داده خواهد شد. بنابراین مقامات اصلی در این 4 درجه که بین آنها 3 پرده فاصله وجود دارد، اختلاف دارند. از دانگ دوم به بعد خواهد بود که مقامات با هم اختلاف پیدا می کنند و در واقع فروعی را به وجود خواهند آورد.
ما قبلا گفتیم که اسامی مقامات عربی به اسامی دیگری نیز خوانده می شوند.
بین این درجات با استفاده از 4 علامت دیز – نصف دیز – بمل – نصف بمل درجات دیگری را می توانیم ایجاد کنیم که هر کدام از این درجات می تواند مورد استفاده برای ایجاد یک مقام قرار گیرند.
هر مقامی را از جای خود باید شروع کرد مثل مقام سه گاه که از درجه Mi شروع می شود،(مثال موجود در شکل) به درجه ای که مقام از آن شروع می شود درجه استقرار یا درجه ارتکاز یا رکوز و در موسیقی علمی به آن درجه تونیک گفته می شود و به فاصله جواب آن نیز که قبلا گفته شده، اکتاو گویند وهمچنین به درجه پنجم آن مقام نیز غماز یا در موسیقی علمی دومینانت Dominant گفته می شود.
این 3 درجه در موسیقی علمی بسیار حائز اهمیت می باشند
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
👈مثال از جنس اول و جنس دوم
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه دهم❇️
👈 طنین صوت
ویژگی سوم صوت طنین است که جزو سه ویژگی است که هم در اصوات موسیقائی و هم غیر موسیقائی خود را نشان می دهد. به طنین تعبیرات مختلفی داده می شود، بسیاری آن را به عنوان رنگ صدا یا حتی زنگ صدا می شناسند.
تعریف طنین عبارتست از:
کیفیتی است در صدا که موجب تمایز و تفاوت اصوات هم شدت و هم ارتفاع می شود. یعنی اگر ما فرض کنیم که دو صدای مختلف از دو ساز مختلف مثل ویولون یا فلوت با یک شدت و در یک ارتفاع صوتی شروع به نواختن یک پرده مثل Mi بکنند، آن چیزی که باعث می شود این دو صدا را از هم متفاوت بشنویم فقط طنین آن صدا می تواند باشد. در واقع طنین شخصیت ذاتی یک صدا است که به عوامل مختلفی هم بستگی دارد. در کشورهای عربی طنین صدا را به عنوان جمال صوت می شناسند. نکته ای که در اینجا مطرح است این است که عده ای گمان می کنند که بعضی از صداها دارای طنین است و بعضی دیگر دارای طنین نیست. در حالی که این جمله غلط است.
تمامی اصوات دارای طنین مخصوص به خودشان می باشند. و طنین جزو ذات و شخصیت صدا است و از عوامل و مواردی است که از صدا تفکیک ناپذیر است. اما بهتر است در مورد کسانی که صدای زیباتری دارند بگوئیم که طنین زیباتری دارند یا آنهائی که از نظر طنین زیبا نیستند بگوئیم طنین نازیبا دارند
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه دهم❇️
👈مفهوم انتقال , تصویر و قفله
می دانیم که در موسیقی 2 نوع انتقال وجود دارد :
1 – انتقال از نغمه ای به نغمه دیگر : مثلا مقامی را داریم اجراء می کنیم، از این مقام منتقل می شویم به مقامی دیگر. مثل انتقال از مقام بیات به مقام صبا که در تلاوت قاریان مصری به وفور دیده می شود یا از مقام حجاز به مقام سه گاه و …
2 – انتقال مقام از درجه ای به درجه دیگر:مثلا باید مقام عجم را از درجه Si خواند ولی ارتفاع صدای ما در حدی نیست که درجه Si را اجراء کنیم، به جای اینکه مقام عجم را از درجه Si بخوانیم، به درجه Mi منتقل شده و مقام عجم را از این درجه اجراء می کنیم. در واقع جای استقرار یا ارتکاز مقام را تغییر می دهیم. این در واقع تعریف همان تصویر است که دیگر در موسیقی به آن انتقال نمی گویند، بلکه به معنای انتقال درجه می باشد. به عنوان مثال عده ای مقام چهارگاه و مقام عجم را یکی می دانند،
به دلیل اینکه جنس اول هر دو مقام درجات یکسانی دارند. به عبارتی بسیاری مقام چهارگاه را تصویر مقام عجم می دانند و به آن مصور المقام می گویند.(مصور مقام عجم). البته بعدا گفته خواهد شد که مقام چهارگاه مقام فرعی است از مقام عجم، که یک تفاوتی در درجاتش با مقام عجم دارد.
پس مفهوم تصویر به این معنا است که درجه طبیعی یک مقام را به درجات پائین تر یا بالاتر تغییر بدهیم.
نکته : در تلاوت قرآن که معمولا با مقام بیات شروع می شود هیچ کدام از قراء مصری از درجه اصلی آن مقام شروع نمی کنند. در واقع تصویر مقامات در تلاوت قرآن انجام میگیرد، مگر اینکه قاری صدای بم خیلی قوی داشته باشد تا بتواند درجات را در جای صحیح خودش اجراء کند.
معمولا همیشه 1 یا 2 درجه بالاتر از درجه اصلی، مقامات اجراء می شوند.
بنابراین مجموع نغماتی که در تلاوت قرآن استفاده می شود، اینها تصویر مقامات اصلی هستند. مثل اینکه ما برای شخصی مقامی را زمزمه می کنیم و در واقع آن مقام در درجه صوتی بالایی اجراء می شود.
مفهوم قفله(به فتح قاف و سکون فاء) که جمع آن را قفلات(به فتح قاف و فاء) می گویند : به قسمت پایانی یک لحن که زیبائی خاصی به لحن می بخشد و اعلام می کند که این لحن تمام شد،قفله گویند. قفلات در موسیقی مقامی عرب از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و در سبک های مختلف نیز این قفلات متفاوت شنیده می شوند.
بنابراین اگر کسی قفلات را رعایت نکرد، یعنی حالت پایانی نغمات را اجراء نکند،
در حالت انتظار ملودی را باقی گذاشته است و شنونده متوجه پایان یافتن این لحن نخواهد شد
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani