eitaa logo
الحان و نغمات قرآنی
7.1هزار دنبال‌کننده
75 عکس
597 ویدیو
66 فایل
آموزش مقام‌ها، الحان و نغمات قرآنی صوت و لحن، زیباخوانی قرآن مدیریت کانال : استاد علی قاسمی کانال اصلی ما اهل القرآن @ahlalquran کانال‌های دیگر ما: آموزش قرآن کریم @rtquran تربیت فرزند دلبندم @Nezakat #موسسه معهدالقرآن الکریم #موسسه امام مهربان
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️جلسه دوازدهم❇️ 👈طنین در پرده های مختلف ممکن است صدای کسی در یک پرده ای دارای طنین زیبا باشد ولی در پرده دیگر چنین حالتی را نداشته باشد. اگر به تلاوت استاد مصطفی اسماعیل دقت کنید معمولا در پرده های شروع و در پرده های بم خیلی مخاطب را جذب نمی کند. اما وقتی به حوزه های توسط صدا و اوج که می رسد زیبائی خاص خودش را پیدا می کند و از این نظر نقیصه ای ندارد و بالعکس بعضی صداها هستند که در پرده های بم بسیار زیبا هستند ولی وقتی این صداها به پرده های اوج یا جواب که می رسند زیبائی خودشان را از دست می دهند. نمونه این صداها، صدای استاد احمد بسیونی است که ایشان به خصوص در تلاوتهایی که در سالهای اخیر در ایران داشت وقتی که به اوج می رسید، صدا از آن حالت زیبائی و ملاحت خارج می شد ولی در پرده های بم صدای این استاد یکی از فاخرترین صداها در میان قراء مصری می باشد. یکی از خصوصیات صدا که در انتخاب گوینده در صدا و سیما و مراکز مهم است، طنین صدا است. یعنی در گویندگی کسی با نغمه پذیر بودن صدا یا با ارتفاع صوت یا مساحت صوتش کار ندارد. اما روی طنین صدا و جذابیت ذاتی صدا خیلی حساسیت وجود دارد. اکثر گوینده هایی که در مراکز صدا و سیما استخدام می شوند بر اساس تست های صوتی که مربوط به طنین صدای آنها است، گزینش می شوند. طنین صدا در مردان در پرده های باس و توسط قرار دارد. یعنی یک صدای فاخر و زیبا از نظر طنین در پرده های اوج کمتر یافت می شود. و بیشتر در پرده های بم و پائین خودش را نشان می دهد. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه دوازدهم❇️ 👈فواصل موجود در دانگ اول مقامات اصلی مقامات اصلی که در موسیقی عرب 7 مقام هستند و در عبارت صنع بسحر (یعنی ساخته شده در سحرگاه) خلاصه شده اند، عبارتند از : ص : مقام صباء ن : مقام نهاوند (نهوند) ع : مقام عجم ب : مقام بیات (بیاتی) س : مقام سیکا (سه گاه) ح : مقام حجاز راء : مقام راست اینها مقامات اصلی هستند که در 4 درجه اول، فواصلشان به هیچ عنوان با هم مشابهتی ندارند. به عنوان مثال 4 درجه اول مقام راست را که از نت Do شروع می شود، مورد بررسی قرار می دهیم. میخواهیم ببینیم چه فواصلی بین این درجات هست که مقام راست را تولید می کند. 4 درجه اول این مقام به این ترتیب هستند : از چپ به راست بخوانید : 3/4 3/4 1 همانطوری که قبلا گفته شد جمع 4 درجه اول برابر با 2.5 پرده می باشد، چون گام طبیعی به این صورت بود. 3 عدد بالا را با هم جمع کنید، قطعا به عدد 2.5 خواهید رسید. حال وقتی مقام بعدی را بررسی کنیم می بینیم که این فواصل در 4 درجه اول تغییر پیدا می کنند. ولی جمع فواصلشان همان 2.5 پرده خواهد بود. مثلا فواصل مقام بیات در 4 درجه اول به این صورت است : از چپ به راست بخوانید : 1 - 3/4 - 3/4 یا در مقام حجاز که این فواصل باز تغییر پیدا می کنند. به این ترتیب : 1/2 - (1.5پرده)1.1/2 - 1 یا در مقام عجم که فواصل آن در 4 درجه اول به این ترتیب می باشد : 1/2 - 1 - 1 یا مقام نهاوند که فواصل آن در 4 درجه اول به این ترتیب می باشد : 1 - 1/2 - 1 همه ساختمان اصلی مقامات در دانگ اول به هیچ عنوان با هم مشابهتی ندارند و فقط جمع فواصل آنها به صورت قراردادی 2.5 پرده می باشند. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️جلسه ششم❇️ 👈جایگاه تقلید در آموزش قرآن (2) 🔹استاد احمد ابوالقاسمی در این جلسه به شرح مواردی که باید در هنر تلاوت قرآن کریم تقلید شود و به مواردی که نباید تقلید شود می‌پردازند. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اهل القرآن
به فضل الهی کتاب آموزش درست‌خوانی قرآن کریم منتشر شد. دو جلد، مجموعا چهل درس آموزش درست‌خوانی ویژه خردسالان و کودکان به همراه چهل آیه و قصه تربیتی شماره تماس انتشارات برای سفارش کتاب 02537746882 09121517969 @ahlalquran @rtquran @alhanqurani @nezakat
هدایت شده از اهل القرآن
هدایت شده از اهل القرآن
هدایت شده از اهل القرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه چهاردهم❇️ 👈عوامل موثر در نیکویی و تحسین صوت ۱- تربیت صوت: شاید در نگاه اول به نظر می رسد تربیت صوت همان تمرین و ممارست است و بنابراین جدا نمودن این دو از یکدیگر چندان منطقی نیست لیکن با توضیحاتی که در دنباله بحث خواهد آمد معلوم می شود که منظور ما از تربیت صوت چیزی متفاوت از تمرین و ممارست می باشد. برای این بحث دو نکته قابل ذکر است: الف) اصل و جوهره صوت زیباست که خاصیت نغمه پذیری ذاتی دارد و به گوش آدمی خوشایند و مطبوع می باشد. اگر کسی جوهره ذاتی در صدایش نداشته باشد تمرین و ممارست هیچگونه نقش تربیتی ندارد مثل باغبانی که با وجود همه امکانات در زمین شوره زار گل بکارد. قطعاً او نمیتواند به مقصود خود برسد. ب) ویژگی های صوت از قبیل ارتفاع شدت طنین و تحریر است که خود این ویژگی ها نیز تفکیک پذیرند زیرا برخی از آنها به گونه ای هستند که تمرین و ممارست در تربیت آنها نقشی ندارد از جمله این ویژگی ها میتوان به طنین و تحریر اشاره کرد. تا به حال کسی نبوده که بتواند ذات و شخصیت صوت خود را تغییر داده و ماهیت آن را عوض کند هرچند بسیاری از اشخاص را می توان پیدا کرد که در تقلید اصوات توانایی و مهارت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند اما این موضوع امری تصنعی میباشد و به معنای تغییر در ذات و ماهیت صوت نمی باشد البته در مورد برخی دیگر از ویژگی های صوت مثل ارتفاع و قوت وضعیت تا حدودی متفاوت است یک شخص با تمرین اصولی و صحیح می‌تواند در یک محدوده مشخص به تقویت این دو ویژگی بپردازد اما ارتقای شخص در این دو ویژگی اندازه و میزان مشخصی دارد به طور مثال شخصی با داشتن صدای متوسط( از لحاظ گستره صوتی) صدایش را با تمرین اصولی به سمت درجاتی از محدوده ی اصوات بم یا زیر سوق بدهد. از آنچه که بیان شد بر می آید که تعلیم و تربیت صوت تنها در مورد اصواتی موثر است که دارای جوهره ذاتی بوده و خاصیت نغمه پذیری را داشته باشند. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️جلسه هفتم ❇️ 👈سبک قاریان مصری جناب آقای احمد ابوالقاسمی در هفتمین جلسه آموزش صوت و لحن قران به موضوع تحلیلی بر سبک قاریان مصری می پردازد. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه پانزدهم❇️ 👈تربیت گوش و صدا چنان که می دانیم صداها از طریق گوش به مغز ما می رسند و در آنجا پس از تجزیه و تحلیل مفهوم هر یک برای ما مشخص می گردد پس داشتن یک گوش سالم و تیز نقش فوق العاده مهمی در دریافت هر چه بهتر اصوات و در نتیجه پیام های حاصل از آن برای مغز ما دارد. شاید به جرات بتوان گفت بسیاری از انسانها که از ذوق موسیقی بی‌بهره‌اند به دلیل آن است که گوش آنها دارای استعداد لازم برای دریافت کامل اصوات نیست و به همین دلیل اصوات موسیقایی را با تمامی زوایا و نت های موجود در آن درک نمی کنند در مقابل افرادی هستند که دارای تیز گوشی بیشتری بوده و می توانند نت های گوناگون و بیشتری را در یک صوت موسیقی بشنوند و در حقیقت نت هایی را دریافت نمایند که دیگران قادر به درک آن نیستند از جمله این افراد نوابغ بزرگ موسیقی جهان هستند که در قله تیز گوشی قرار دارند در حد فاصل این قله و آن بی بهره گیری از ذوق موسیقایی مراتب و درجات مختلفی وجود دارد که تعیین کننده میزان استعداد موسیقایی افراد است. اکنون با توجه به اهمیت گوش گوش در موسیقی باید توجه کنیم که اساساً با بهره مندی از یک گوش تربیت شده شخص بهتر می تواند صدای خود را مورد استفاده قرار دهد و به وسیله همین گوش است که شخص عیبهای صوت خود را از حیث اجرای صحیح صدای نتها و گرفتن پرده های مختلف تشخیص می دهد. نیز همین گوش است که تعادل و توازن موسیقایی را در موقع خواندن برقرار و حفظ می کند لذا در مکان های پر سر و صدا به دلیل وجود صداهای اضافی که روی گوش اثر می گذارند اجرای برنامه‌های موسیقایی دشوار و حتی غیر ممکن است و احتمال خروج های لحنی و صوتی خواننده نیز به مراتب افزایش می یابد پس تعلیم و تربیت گوش و در نتیجه تربیت صوت برای یک قاری امری کاملاً ضروری به نظر می رسد. چه بسا افرادی که تا اندازه ای از خواص یک گوش موسیقایی برخوردارند ولی به علت بی توجهی در تعلیم و تربیت گوش امکان استفاده کمتری از صدای خود دارند برای این گونه افراد این مشکل به خصوص در مواردی که نت های مجاور کمتر از یک پرده با هم فاصله دارند یا با سرعت بیشتری اجرا می شوند خود را نشان می‌دهند. برای رفع این کاستی صدای افراد در مراکز آکادمیک موسیقی از روشی به نام سلفژ استفاده می‌کنند روشی است که هرچند در بدو تولد خود به معنای نت خوانی بوده اما امروزه بیشتر به تربیت گوش و شنوایی اطلاق می گردد در حقیقت با این روش به هنرجو یاد می‌دهند که چگونه صدای نت ها را به وسیله گوش تشخیص داده و با صدای خود اجرا نماید. تمرین و ممارست به وسیله سلفژ گوش و صدا به مرور به یک هماهنگی کامل می رسد به طوری که هم گوش قادر به تجزیه و تحلیل نت ها خواهد شد و هم صدا قادر به اجرای نت ها می شود. صدای خوش و زیبا گوهری است که در ابتدای کودکی درخشش و تعلق خود را نشان می دهد اما بر اثر بی توجهی و یا فراهم نبودن شرایط لازم برای رشد به مرور دچار زنگار و غبار می گردد به طوری که مرور ایام و افزایش سن مانع از تربیت صدا می گردد. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا