eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 یکی از مهمترین قوانین فکر بشری (۱) ➖ سیر تکامل و تنازل فکر انسانی ➖ تغییرپذیری و عدم ثبات اندیشه بشری https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 یکی از مهمترین قوانین فکر بشری (۲) ➖ نقد، حیات‌بخش فکر بشر ➖ اهمیت و ضرورت نقد ➖ آثار و نتایج نقد https://eitaa.com/alhaydari
🔺 برخی از قوانین فکر بشری 0️⃣1️⃣ قانون دهم: خطوط قرمز، نتیجۀ تحجّر و جزم‌گرایی! 🔸 به هر مقدار که افق فکری خود را در عرصۀ مسائل اعتقادی، فرهنگی و دینی محدودتر و بسته تر کنیم، دایرۀ خطوط قرمز و نقدناپذیر به نحو روزافزون افزایش و استمرار می یابد. از آن جهت که فرد متحجّر و دگم، با قرائت ها و برداشت های متعدّد و متنوّع از نصوص دینی و غیره آشنا نیست، در نتیجه، معرفت دینی خود را به فهم و قرائتی خاصّ (خطوط قرمز) محدود و منحصر می سازد، به گونه ای که ورود دیگران را به حیطه و حریم آن به منظور نقد و بازاندیشی بر نمی تابد، و این نوع مواجهه با افکار - که دائماً در مقام وضع خطوط قرمز و ممنوعه است -، عصارۀ تحجّر و تصلّب فکری می باشد که برای پیروان دین متبوع خود بر اساس قرائت واحد و انحصاری ای که از آن به دست داده، هیچ گونه حقّ آزادی و اختیار به منظور انتخاب سایر فهم ها و قرائت ها از دین، قائل نمی شود. 👈 از همین رو، هر جا که خطوط قرمزی را مشاهده نمودیم، در خواهیم یافت که آن خطوط و مرزبندی ها، طبیعتاً محصول نوعی انسداد فکری و تنگ نظری است. به بیان دیگر، بین ارتجاع فکری و تحجّر، و وضع خطوط قرمز و ممنوعه به ویژه در حوزۀ معرفت دینی، رابطۀ مستقیم وجود دارد؛ یعنی هر چقدر که افق فکری انسان محدودتر می شود، به همان اندازه به اجماعات و ضروریات و مسلمات و مشهورات بیشتری معتقد می گردد، به آنها قداست می بخشد، و نتیجتاً دیگران را از نقض و حتّی نزدیک شدن به محدودۀ آنها بر حذر می دارد. 👉 به همین دلیل است که در روش دین شناسی سلفیِ سُنّی و روایت‌محور عدّه‌ای از عالمان شیعی (در هر دو شکل اخباری و اصولی اش)، ضروریات و خطوط قرمز متعدّدی برای بازنگری و بازاندیشی پیش روی اهل فکر و اندیشه قرار داده می شود. ✅ در مقابل شیوۀ فوق، ما بر این باوریم تا زمانی که فرهنگ انفتاح، گفتگو، ارتباط، تعامل و هم افزایی در مورد نقطه نظرهای اختلافی در همۀ امور فکری و فرهنگی گسترش پیدا نکند، بدون تردید – آنگونه که اسلام حدیث محور می خواهد – به سوی جامعه ای بسته با آینده ای مبهم و تاریک در حرکت خواهیم بود که کمترین اثر سوء آن، جمود فکری، انحطاط اندیشه و عقب گرد رفتاری است. 〽️ از دیدگاه ما پروندۀ هر بحثی در حوزۀ معرفت دینی باز بوده و هیچ مسأله ای به عنوان خطّ قرمز - که فراتر از بازنگری و نقد و اشکال باشد - وجود ندارد! معیار فقط دلیل است و بس. مخالفان و موافقان یک نظریه یا دیدگاه، می توانند با دلیل و احترام، نظر خود را بیان کنند و دیگران هم در درستی یا نادرستی مواضع ایشان، تأمّل و داوری می کنند. 📚 مراحل اصلاح تفکر شیعی، ص ۳۵. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت تبیین نظریه تاریخمندی معرفت دینی ➖ نظریه تاریخمندی دارای چند رویکرد و تقریر است ➖ کسانی که تاریخمندی را انکار می کنند، غالباً نه محلّ نزاع و اصل مدّعا را می دانند، و نه از موضوع و متعلَّق تاریخیّت اطلاع دارند! https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تفاوت "دین" اسلام و "شریعت" اسلام ➖ دین الهی یکی است، اما شرایع الهی متعدّداند ➖ خداوند در زمان‌های مختلف، بسته به رشد عقول انسان‌ها و تغییر شرایط، شریعت قبلی را نسخ نموده، و شریعت جدید را جایگزین آن می کند. سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 مقامات وجودی امام علی (علیه السلام) (1) ➖ ضرورت تفکیک بین خلافت ظاهری و باطنی اهل بیت (ع) ➖ دیدگاه علامه آلوسی درباره درجات وجودی امام علی (ع) ➖ برتری خلافت باطنی اهل بیت (ع)، بر خلافت ظاهری ایشان ➖ تقریب بین مذاهب اسلامی از راه توجّه به مقامات وجودی اهل بیت (ع) سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 مقامات وجودی امام علی (علیه السلام) 2️⃣ 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۱۵ ➖ از دیدگاه ابن عربی نزدیک ترین فرد به رسول خدا (ص) از نظر مقامات وجودی کیست؟! ➖ بررسی قرائت شیعی و سنّی، از دو نسخه کتاب فتوحات مکّیّه ابن عربی سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
📌 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 سلام و درود بر مولایمان حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) و خاندان مطهرش اعتقاد بنده در مورد مقامات امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) این است که ولایت و خلافت حقیقی، وجودی و معنوی ایشان نه در غدیر نصب شد، و نه در سقیفه غصب گردید! 18 ذی الحجة 1441 هـ روز غدیر خم سید کمال حیدری ✅ @alhaydarii_fa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 روش آیت‌الله حیدری در مواجه با مسائل اختلافی با اهل سنّت 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۱۵ ➖ ضرورت توجّه به مقامات وجودی اهل بیت (علیهم السلام)، یکی از عوامل تقریب بین مکتب تشیّع و اهل سنّت سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
🔺 هلال ماه محرم الحرام سال ۱۴۴۲ قمری ⬛️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ. ➖ به اطلاع مخاطبان گرامی می رسانیم بنابر اعلام دفتر آیت الله حیدری، روز پنجشنبه ۹۹/۵/۳۰ اولین روز از ماه محرم الحرام سال ۱۴۴۲ قمری، خواهد بود. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ویژگی های معرفت دینی 〽️ معرفت دینی عالمان دین: ۱. متعدّد است ۲. متغیّر است ۳. مقدّس نیست ۴. مقیّد و محدود است سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ویژگی‌های دین الهی ➖ "دین"، غیر از "فکر دینی" است 〽️ دین الهی: ۱. واحد است ۲. ثابت است ۳. مقدّس است ۴. مطلق است سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 نقش نهضت حسینی در اقامه عدل الهی توسّط امام زمان (علیه السلام) 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۳۱ ➖ شعائر حسینی باید از مرحله شعار، به ساحت فرهنگ عمومی جامعه درآیند ➖ مساله نهضت حسینی باید موضوع درس خارج در حوزه های علمیه قرار گیرد https://eitaa.com/alhaydari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نقش نهضت حسینی در اقامه عدل الهی توسّط امام زمان (علیه السلام) 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۳۱ ➖ شعائر حسینی باید از مرحله شعار، به ساحت فرهنگ عمومی جامعه درآیند ➖ مساله نهضت حسینی باید موضوع درس خارج در حوزه های علمیه قرار گیرد https://eitaa.com/alhaydari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نظریه "تاریخمندی معرفت دینی" از دیدگاه آیت الله حیدری 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۲۱ ⏰ مدت: ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه 🔹 برخی از عناوین مورد بحث در این جلسه عبارت‌اند از: ➖ بررسی نظریه تاریخمندی از منظر درون‌دینی ➖ معانی و مصادیق مختلف نظریه تاریخمندی ➖ تاریخیت مربوط به احکام دین ➖ تاریخیت ناظر به اعتقادات دینی ➖ وحدت دین، و تعدّد و تاریخیّت شرایع ➖ تبیین پیش‌فرض‌های درون‌دینی نظریه تاریخمندی (۱. تفصیل بین اسلامِ دین و اسلامِ شریعت ۲. تفکیک بین افعالی وحیانی و بشری پیامبر اکرم (ص) ۳. تمایز بین اقسام افعال پیامبر (ص) اعم از وحیانی، ولایی، قضایی، شخصی و غیره). ➖ضرورت تفکیک بین تاریخیّت مفاهیم دینی، و تاریخیّت مصادیق مفاهیم دینی ➖ تبیین نظریه تاریخمندی، بر اساس نظریه وحدت مفهوم و تعدّد مصداق. https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 چگونه می توان از حرکت اصلاحی امام حسین (علیه السلام) در عصر حاضر بهره برد؟ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش اول) 🔹 در ایّام محرم، چه اعمالی را مُجازیم انجام بدهیم؟! پس از اینکه از منظر قرآن و به کمک روایات مشخص و اثبات شد که ایام مربوط به امام حسین (ع) مصداق بارز «ایام الله» است، سؤالی که پیش می آید این است که در این روز یا روزها چه اعمالی را باید انجام داد و به دیگر سخن، چگونه باید این ایام را یادآوری و احیاء نمود؟!: «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيّامِ اَللّهِ»؛ ابراهیم/ 5 (و «ايّام اللَّه» را به آنان ياد آوری کن!). 🔸 در پاسخ باید گفت خود اهل بیت (ع) به ما فرموده اند که در این ایام چه کنیم. باید ببینیم خود معصومین (ع) چه موارد و مصادیقی را به عنوان شعائر الهی و حسینی برای ما معیّن نموده اند. یکی از کارهای مهمی که شیعیان باید در ایام محرم انجام دهند، به تصریح روایات، برپایی مراسم حزن و اندوه و ذکر مصیب برای سید الشهدا (ع) است. در برخی احادیث بیان شده که چطور عزاداری کنیم و چه اعمالی را به عنوان «شعائر الله» انجام دهیم. کارهایی از قبیل جزع، گریه، آه و ناله، فریاد، یادآوری و بازگویی رنج ها و مصیبت هایی که به اصحاب کربلا وارد شده و غیره. ⁉️ پس از بیان این مقدمه، یک سؤال اساسی مطرح می شود و آن اینکه آیا ما مُجازیم علاوه بر مواردی که در نصوص معتبر دینی وارد شده، برخی مصادیق احیاء و عزاداری را از پیش خودمان بر آنها بایفزاییم یا خیر؟! 👈 به عنوان مثال، آیا هر کسی حقّ دارد به بهانۀ شعائر حسینی صدای سگ در بیاورد، همچون حیوانات راه برود، قمه بزند و سر خودش و کودک شش ماه اش را بشکافد تا خون جاری شود، خودش را در حوضچۀ گل آلود بیاندازد، روی آتش و خار راه برود، خودش را زیر سم اسبان بیاندازد و از این قبیل اعمال؟! 👉 به بیان دیگر، همۀ ما شعائر حسینی را «عبادت» می دانیم، حال با این وجود آیا حق داریم علاوه بر آنچه که اهل بیت (ع) به ما فرموده اند، مصادیق جدیدی را از روی سلیقه و میل خودمان برای آن اختراع کنیم؟! به عنوان نمونه، آیا ما اجازه داریم نماز را هر طور که دوست داریم بخوانیم یا اینکه آن را باید فقط همان طوری به جا آوریم که پیامبر (ص) فرموده است؟!: «صَلّوا کما رَأَیتُمُونِی أُصَلّی»؛ بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۲۷۹ (همان‌گونه که می‌بینید من نماز می‌خوانم، نماز بخوانید). https://eitaa.com/alhaydari
🔹 مصادیق شعائر حسینی، توقیفی است یا غیر توقیفی؟! آیا مشخص نمودن مصادیق شعائر دینی در ایام محرم، «توقیفی» است یا «غیر توقیفی»؟ یعنی ما فقط حق داریم همان طور که ائمه (ع) برای ما تعیین نموده اند عزاداری کنیم یا مجازیم برخی از مصادیق را هم خودمان به آن ها اضافه کنیم؟! یک عالم، مجتهد و مرجع دینی باید مبنای خودش را در این باره مشخّص کند؛ یعنی باید برای اثبات توقیفی یا غیر توقیفی بودن این اعمال جدید، دلیل بیاورد. اگر کسی با استدلال اثبات کرد که مصادیق شعائر حسینی (ع) توقیفی است، در این صورت بسیاری از کارهایی که امروزه در ایام محرم انجام می شود - اما اهل بیت (ع) آنها را به جا نیاورده اند - از اساس باطل و مصداق بدعت محسوب می شود! طبق این مبنا، به این دلیل که مثلاً هیچیک از ائمه (ع) نه قمه زده اند و نه کسی را به قمه زنی و شکافتن سر خود توصیه نموده اند، عمل «قمه زنی» بدعت در دین و مذهب قلمداد شده و حرام می گردد! یعنی هر عملی که نصّ شرعیِ معتبر در اثبات صحّت آن وجود نداشته باشد، خطّ قرمز محسوب شده و عمل به آن جایز نمی باشد. اما در مقابل، اگر کسی بگوید موارد ذکر شده از سوی اهل بیت (ع) همچون حزن و گریه و زاری صرفاً از باب مثال و بیان برخی از مصادیق بوده، و لذا باب افزودن مصداق های جدید برای آن مفتوح است، در واقع مبنای غیر توقیفی بودن شعائر حسینی را اخذ نموده است. 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش دوم) ... ⚫️ ملاکِ تعیین مصادیقِ مسائل شرعی و شعائر حسینی چیست؟! 🔹 در پاسخ به این نگرش (غیر توقیفی بودن مصادیق شعائر حسینی) و بر فرض صحّت آن – چنانچه کسی بدان قائل باشد - لازم است یک مطلب بسیار مهم علمی و فقهی را مطرح کنیم و آن اینکه: 🔅 تعیین مصادیق برای مسائل و عبادات شرعی بر دو قسم است: ➖ یک قسم آن از سنخ «قضایای شخصیّه» است که به خود انسان «به عنوان یک فرد» مربوط می شود؛ به عنوان مثال، در مسألۀ وجوب نفقه برای اهل و عیال، شارع مصادیق آن را معیّن ننموده بلکه آن را به عرف مردم ارجاع داده است؛ یعنی مصادیق آن را به عهدۀ خود انسان گذاشته تا از میان آنچه که در عرف جامعه معمول است، مواردی را که خودش صلاح می داند انتخاب و إعمال کند. ➖ اما قسم دیگرِ آن که صبغۀ عام و فراگیر دارد، مربوط می شود به «قضایای دینی، مذهبی و اجتماعی»، و نه «مسائل شخصی و فردی»! با توجه به دو نوع مصادیق مذکور، سؤال این است که شعائر حسینی، یک «قضیۀ شخصی» می باشد یا امری است که به کلّ مکتب اهل بیت (ع) ارتباط می یابد؟! پاسخ آن روشن است؛ چرا که در فرهنگ تشیّع، امام حسین (ع) نماد مکتب اهل بیت (ع) بوده و امور مربوط به ایشان به همۀ مسلمانان تعلّق می یابد، نه اینکه به فرد یا جریانی معیّن اختصاص داشته باشد! 👈 اکنون که مشخّص شد مسائل مربوط به امام حسین (ع) یک امر عامّ دینی و مذهبی است، باید افزود تعیین مصادیق احیاء و بزرگداشت ایام محرّم به عنوان شعائر حسینی (ع)، باید از سه معیار و شرط مهم و اساسی برخوردار باشد؛ وگرنه قطعاً مصداق بدعت و خرافه خواهد بود! 👉 https://eitaa.com/alhaydari
1️⃣ معیار اوّل: هماهنگی با کلّ منظومۀ دینی و مذهبی! 🔸 اولین شرط آن است که هر مصداقی از مصادیق شعائر حسینی باید با مجوعۀ معارف دینی و مکتب اهل بیت (ع) منسجم و هماهنگ باشد؛ یعنی به این شکل نباشد که یکی از اصول و مبانی اصلی دین و مذهب را زیر سؤال ببرد و نقض کند! اسلام، دینی است که تمام بخش ها و اجزاء آن با یکدیگر مترابط است و کسی نمی تواند فعلی را بدون توجه به سایر ابعاد و ساحت های آن انجام دهد. «فقه» اسلام باید با «نظام اخلاقی»، و اخلاقِ آن باید با «منظومۀ فکری و اعتقادی» آن هماهنگ و مرتبط باشد. بنابراین یکی از وظائف عالم دین یا اسلام شناس این است تشخیص بدهد فلان عملی که عدۀ معدودی در مراسم عزاداری بجا می آورند – مثلاً صدای سگ در آوردن – با اصول قطعیِ تبلیغیِ اسلام سازگار است یا نه؟! https://eitaa.com/alhaydari
2️⃣ معیار دوّم: انسجام و سازگاری با اهداف حسینی! 🔸 دومین ملاک برای تعیین مصادیق شعائر مذهبی این است که آن فعل، با هدف یا اهدافی که امام حسین (ع) به خاطر تحقّق یافتن آنها شهید شد، منافات و تعارض نداشته باشد؛ وگرنه اگر محبّین اهل بیت (ع) کارهایی را انجام دهند که مخالف غرض اصلی سید الشهداء (ع) از قیام خود باشد، در این صورت نقض غرض لازم می آید و خود همین افراد، در عمل با اهداف و اغراض مولای خود مخالفت ورزیده اند! مثلاً یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم و استکبار بود، بر این اساس اگر کسی کاری انجام دهد که در جهت منافع و مطامع ظالمان باشد، باید آن فعل را ترک کند! در غیر این صورت، در مقام حرف و شعار، با دشمنان اسلام مبارزه می کند، اما در عمل – دانسته یا نادانسته – در جهت تقویّت آن ها و تحقّق اهدافشان گام بر می دارد! https://eitaa.com/alhaydari
3️⃣ معیار سوّم: تناسب با شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی! 🔸 شاخصۀ سوّم در تعیین مصادیق شعائر امام حسین (ع) این است که آن ها علاوه بر هماهنگی با کلّ منظومۀ معارف دینی و سازگاری با اهداف سید الشهدا (ع)، 👈 متناسب با شرایط زمانی و مکانی هم باشند؛ یعنی هر فعلی که انسان به نام امام حسین (ع) انجام می دهد، باید ببیند آیا آن عمل او با شرایط جغرافیایی و اقتضائات اجتماعی و فرهنگیِ زمانۀ او تناسب دارد یا نه؟! 👉 البته تشخیص این موارد در درجۀ اوّل به عهدۀ مجتهد و «مرجع دینی» است و مرجع دین هم از دیدگاه ما، صرفِ مجتهد در فروع دین و متخصص در فقه نیست، بلکه فقط کسی را شامل می شود که هم در «اصول دین» مجتهد باشد و هم در «فروع دین» به مقام اجتهاد و تخصّص نائل شده باشد! علاوه بر اینکه، زمان شناس و آگاه به اوضاع فکری، فرهنگی و سیاسی عصر خویش باشد. 〽️ به عنوان یک مثال، اگر کسی لباس مردم چند قرن پیش را بپوشد، از نظر فقهی حرام نیست، اما در زمان حاضر و عرف امروز، در خیابان به او می خندند و مسخره اش می کنند! به عبارت دقیق تر، هر عملی که به اسم شعائر حسینی (ع) از سوی هر شخص یا جریانی انجام می شود، باید نظریۀ زمان و مکان در آن لحاظ شده باشد و این یعنی مدخلیت اقتضائات زمانی و مکانی در کیفیّت و چگونگی ابراز شعائر دینی و مذهبی! فقیهی که شرایط، نیازها، هنجارها، ناهنجارها، ارزش ها و ضدّارزش های زمان خود را به خوبی نشناسد، فقیه نیست و هر فتوایی که بدهد، از آن جهت که رنگ روز ندارد، جامعه آن را پس می زند! ❇️ بنابراین هر عملی که فاقد یکی از شروط و معیارهای سه گانۀ فوق باشد، نه تنها صلاحیّت اطلاق عنوان شعائر دینی و مذهبی را ندارد، بلکه مصداق بدعت و خرافه بوده و انجام آن ممنوع و حرام می باشد! 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari