eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 چالش‌های پیش روی دین و مدرنیته، در مواجهه با کرونا ➖ کرونا هم غرور و هیمنه علمی تمدن غربی را به چالش کشید، و هم قرائت رسمی و سنتی عالمان ادیان (از جمله علمای اسلام) را! سایت | یوتیوب | آپارات ❇️ سلسله مباحث "نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی"، جلسه سوم ۹۹/۰۴/۲۷ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 برخی از قوانین فکر بشری 🔹 اساساً فکر انسان دارای یک سلسله قوانین است که سرنوشت اندیشۀ او را رقم می زنند. به همین دلیل لازم است ما آن قوانین فکری را به صورت آگاهانه و به نحوی واضح بشناسیم تا بتوانیم در مقام عمل از آنها بهره ببریم. بنابراین هر گاه بخواهیم در امّتی تغییر و تحوّل و یا اصلاحی حقیقی به وجود آوریم و یا پدیده های اجتماعی و وقایع تاریخی را تحلیل و بررسی کنیم، باید این قوانین را بشناسیم؛ قوانینی که نه نمی توان از آنها تخلّف کرد و نه می توان آن ها را نادیده انگاشت. در ادامه به بیان برخی از این اصول فکری می پردازیم. 1️⃣ قانون اوّل: عدم ملازمه بین حقّانیّت و مقبولیّت حداکثری (لا ملازمة بین الحقّ والکثرة والإنتصار) یکی از قوانین مهمّ فکر بشری این است که موفّقیت و اقبال عمومی، لزوماً دلیل بر حقانیت یک فکر و اندیشه نیست؛ کما اینکه عکس این مطلب نیز صادق است؛ یعنی اگر دیدیم تفکری حقّ است نباید انتظار داشته باشیم لزوماً مورد قبول همه نیز واقع گردد [1]. گاهی اتفاق می افتد که اندیشه ای مورد استقبال اکثریت واقع نمی گردد در حالی که قطعاً و یقیناً بر حقّ است؛ همان طور که این حقیقت را در بسیاری از تجارب انبیاء الهی [همچون حضرت نوح ع] مشاهده می کنیم که دعوت آن ها به سوی حق، نه تنها از سوی اکثر مردم مورد پذیرش واقع نشده بلکه غالباً به قتل و زندان و آزار و اذیت ایشان نیز منجر شده است. همچنین از سوی دیگر می بینیم که بسیاری از حکّام باطل و سلاطین جور، در عین باطل بودنشان، از سلطنت، مقبولیت و اشتهار فراوان نیز برخوردار بوده اند. این واقعیتی است که از ابتدای خلقت عالم تا زمان حاضر وجود داشته؛ به این معنا که جولان و گسترش باطل همیشه بر حقّ فزونی داشته است. 🔸 بر این اساس، اگر اندیشه ای در تحقّق اهداف خود در برهه ای از زمان به بار ننشست و حتّی شکست خورد و کسی از آن استقبال نکرد، این لزوماً به آن معنا نیست که اندیشۀ مزبور عاری از حقیقت است و همین طور بالعکس. تاریخ پر فراز و نشیب اسلام پر است از این گونه موارد. به عنوان یک نمونه، اهل باطل دوران کوتاه خلافت امام علی (ع) - که خود تجسّم و مصداق تامّ حقّ است - را از جنگ های خونین و فتنه برانگیز پر کردند و هیچگاه زیر بار حقانیت وی نرفتند تا اینکه وقتی معاویه حکومت را به دست گرفت آن را دگرگون ساخت، اصحاب امام علی (ع) را به ناحق به قتل رساند و ارزش های اسلامی را به رسوم جاهلیت تبدیل کرد و مردم هم دور باطلِ او جمع گشته و به جنگ با حضرت علی (ع) برخاستند. پس نه استقرار و استحکام حکومت معاویه و اقبال عمومی مردم به او دلیل بر حقانیتش است، و نه عدم استحکام حکومت امام علی (ع) نشانۀ باطل بودن ایشان است. 📚 اصلاح مفاصل الفکر الشیعی، ص 15 و 16. ❇️ [نتیجه: پس اینکه اندیشه ای مورد قبول عدّۀ کثیری از مردم و اهل علم قرار گیرد، لزوماً به معنای حقّانیت آن نیست؛ و به همین شکل اگر تفکّری مورد اعراض و انکار قرار گیرد، لزوماً دلیل بر بطلان آن نخواهد بود، بلکه فقط و فقط باید دلیل و برهان را معیار و میزان حقانیت افکار و اندیشه ها قرار داد و نه روی آوردن یا اعراض تعدادی از مردم را. چه بسیار اندیشۀ حقّی که مورد قبول و پسند عدۀ زیادی از مردم و اهل علم قرار نمی گیرد، و چه بسیار تفکّر ناحقّی که در عین بطلانش طرفداران فراوانی پیدا می کند]. ➖➖➖➖➖➖➖➖ پی نوشت: 1- «أَيُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ» (نهج البلاغة، خطبۀ 201). ای مردم در طریق حقیقت و هدایت، هرگز از اندک بودن پیروان آن، ترس و واهمه به خود راه ندهید! ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 برخی از قوانین فکر بشری 🔹 اساساً فکر انسان دارای یک سلسله قوانین است که سرنوشت اندیشۀ او را رقم می زنند. به همین دلیل لازم است ما آن قوانین فکری را به صورت آگاهانه و به نحوی واضح بشناسیم تا بتوانیم در مقام عمل از آنها بهره ببریم. بنابراین هرگاه بخواهیم در امّتی تغییر و تحوّل و یا اصلاحی حقیقی به وجود آوریم و یا پدیده های اجتماعی و وقایع تاریخی را تحلیل و بررسی کنیم، باید این قوانین را بشناسیم؛ قواعد و قوانینی که نه نمی توان از آنها تخلّف کرد و نه می‌توان آن ها را نادیده انگاشت. در ادامه به بیان برخی از این اصول فکری می پردازیم. 2️⃣ قانون دوّم: انفجار، نتیجه فشار! (الضغط یؤدّی إلی الإنفجار) 🔸 قانون «انفجار، مولود فشار»، یک قانون فیزیکی است که در آن هیچ گونه تردیدی وجود ندارد و با قوانین اندیشۀ انسانی هماهنگی کامل دارد. فشار مداوم علیه جامعه و یا بر بخش خاصّی از جامعه، موجب انفجاری - که زمان، گستره و تأثیر آن نامعلوم و پیش بینی ناپذیر است - می‌شود، اما این انفجار به طور طبیعی با حجم ستمی که در جامعه اتفاق می افتد، متناسب و هماهنگ خواهد بود. به تعبیر دیگر، انفجار مذکور، با حجم فشاری که بر اندیشه و وجدان جامعه وارد شده، برابر خواهد بود. (به عنوان یک شاهد تاریخی، می توان از تجربۀ حاکمیتیِ عثمان بن عفان یاد کرد. مسلمانان در طول حاکمیت وی - و در نتیجۀ سیاست های غلط وی در نزدیکی با مروان و آل ابی معیط و مسلّط نمودن آنان بر زندگی و سرنوشت مردم - دچار اذیت و رنجش فراوانی گردیدند، و همین آزار و فشار، موجب شورش آنان علیه عثمان و در نتیجه کشتن وی گشت). این شورش به عنوان نخستین انقلاب در تاریخ اسلام ثبت شد و در حالی که مروان بن حکم – حاکم وقت در آن زمان -، به کشته شدن سزاوارتر بود، اما با شتاب به سوی شام شتافت تا به معاویه ملحق شود و برای بازگشت دوباره، نیرو آماده کند. ▪️ شبیه همین واقعۀ تلخ و منزجرکننده که پیشتر بدان اشاره شد و موجب آزار و اذیّت مسلمانان گردید را، بار دیگر در عصر حاضر از سوی تاریک اندیشی تفکر سلفی و اخباری در دو مکتب سنّی و شیعه، شاهد هستیم. یک چنین تفکر بسته و افق فکری محدودی، بدبینی، نفرت و گریزان شدن مردم از دین اسلام را پدید آورد. با این اوصاف، پدیدۀ تکفیر و معضل تروریسم را می توان مصداق بارز تفکّر سلفی تقلیدی در جهان به شمار آورد. مبانی فکری و خطوط قرمزی که سلفیون تکفیری بر اساس آنها نظام دین شناسی خود را سامان بخشیده اند، در دل مردم جهان رعب و وحشت ایجاد کرده است. به همین شکل، تفکر اخباری نیز - که در واقع همان اندیشۀ سلفی سُنّی با نسخۀ شیعی است -، فتنۀ بزرگی را در داخل مکتب تشیّع به ویژه در همان زمان به وجود آورد و منشأ اختلافات عمیقی در حوزه های علمیه به خصوص در کربلا گردید. اگرچه بسیاری از کتاب ها و برخی از تفکرات اخباریون از طریق نقدهای اصولیون در هم شکسته شده و ظاهراً به حاشیه رانده شده، اما آثار اخباری گری همچنان در حوزه های علمیه زنده و پابرجا است. 👈 البته نباید از نظر دور داشت که اگرچه اصولیون در مقام نظر و تئوری، با حجّت دانستن ظواهر قرآن و نقد روایات، ظاهراً راه خود را از اخباریون جدا نموده اند، اما در مقام عمل و در فرایند تطبیق و استنباط، با اصالت و محوریّت دادن به روایات و فرعی تلقّی نمودن قرآن و عقل، عملاً همان روش اخباری گری را در پیش گرفته اند. 👉 همین تفکر سلفیِ روایت‌محور تکفیریِ خشن که در هر دو مکتب اخباری – در مقام نظر و تئوری - و اصولی – در مقام عمل و اجتهاد -، نمود و تبلور یافته، و هم‌اکنون نیز در بسیاری از حوزه های علمیۀ شیعی غلبه و حاکمیّت دارد، بستر پدید آمدن فشار و انفجار در جهان اسلام به طور عام و مکتب تشیع به طور خاصّ را فراهم آورده است؛ زیرا همان طور که پیشتر اشاره شد، منجر شدن فشار به انفجار و متلاشی شدن، از اقتضائات فکر بشری است. ✅ از همین رو، از دیدگاه ما، تنها راه برون رفت از فضای تخریبی و تکفیریِ موجود بین اهل سنّت و شیعیان در حال حاضر، محوریّت "قرآن" و "عقل قطعی" در شناخت دین، و قرار دادن اخبار و احادیث، در مدار و طول قرآن و عقل قطعی می‌باشد. 📚 اصلاح مفاصل الفکر الشیعی، ص ۱۶ و ۱۷. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و صلوات بر نبی مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل بیت (علیهم السلام) 🔸 در پی نشر و انعکاس گسترده بیانات بحث‌برانگیز آیت الله حیدری درباره "چالش‌های پیش روی دین و مدرنیته، در مواجهه با ویروس کرونا" به ویژه در فضای مجازی و همه برنامه های ارتباط جمعی، محافل علمی و عموم مردم، اشاره به چند مطلب در این باره ضروری می نماید. 1️⃣ سخنان آیت الله حیدری درباره کرونا که در قالب یک کلیپ‌ تصویری از سوی سایت و کانال رسمی تلگرام ایشان منتشر گردید، در میان مردم و اهل علم، مباحث و مناقشات فراوانی را از سوی موافقین و مخالفین برانگیخته است، به نحوی که عده ای زیادی را بر آن داشته تا در مقام آگاهی از پاسخ این سؤالات از سوی نهادها و مؤسسات دینی از جمله خود ایشان بر آیند. 2️⃣ باید توجه داشت که بر اساس روش دین شناسی آیت الله حیدری در سال های اخیر، به خود دین و مکتب تشیّع، اشکالی وارد نبوده، بلکه به باور وی اصل دین، قرآن، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) همواره به عنوان بهترین گره‌گشا و حل‌کننده مشکلات کلان فکری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی و حتی جامعه بشری بوده و معرفی شده است، بلکه این فهم، برداشت و قرائت نادرست و نامعقول برخی از عالمان دین است که گاهی ناکارآمد و نقدپذیر می باشد. پس نباید بین حقیقت دین و مکتب - به مثابه یک نظام فکری و عملی کامل و کارآمد -، و برداشت های علما از دین - به عنوان مجموعه ای نظرات و اجتهادات بشری که خطاپذیر بوده و گاهی چهره نورانی اسلام و تشیّع را تیره و مخدوش می کند -، خلط و اشتباه نمود! 3️⃣ هدف اصلی آیت الله حیدری از طرح بحث مذکور و امثال آن، ایجاد سؤال در اذهان جامعه علمی و حتی عموم مردم، جهت پویایی افکار و در گرفتن بحث های تحلیلی و انتقادی میان موافقین و مخالفین می باشد. در جامعه ای که بذر سؤال و چالش فکری پدید نیاید، رشد جوانه های پاسخ و تکامل عقول و اندیشه ها را نیز نمی توان انتظار داشت. توقّع از حوزه های علمیه و عالمان دین این است که به جای مذمّت اصل طرح سؤال و اشکال، به ارائه پاسخ های علمی و متقن روی آورده و از این رهگذر، تبیینی معقول و اثربخش از دین در مواجهه با مشکلات جوامع بشری، پیش رو نهند. 4️⃣ نباید از نظر دور داشت که نمی توان جلوی تولید سؤال، ایجاد اشکال و مناقشه به مباحث دینی - به خصوص هنگام پدید آمدن مشکلات بزرگ -، از سوی عده ای از مردم را گرفت. تجربه نشان داده که روش جلوگیری و مقابله با تولید سؤال و نقد در اذهان جامعه دینی، شیوه ای عقیم و مردود است، بلکه روش صحیح، اجازه طرح سؤالات، اشکالات و مناقشات از طرف مردم و حتی خود مؤسسات دینی از یک سو، و ارائه پاسخ های مستدل، معقول و به‌روز از سوی دیگر است. 5️⃣ با این همه، آیت الله حیدری ضمن مؤثّر و کارآمد دانستن اصل دین و مکتب تشیّع در رفع و حل ّ مشکلات مختلف جوامع گوناگون، و ناکافی دانستن قرائت رسمی و مشهور برخی عالمان از نصوص دینی، به‌زودی تفسیر و قرائت متفاوت خود از معارف دینی در پاسخ به معضل کرونا را ارائه خواهند نمود، تا مردم و اهل علم، در فضایی باز و با مقایسه قرائت های مختلف، در مقام تفکر و انتخاب قرار گرفته و در نهایت نگرش معقول‌تر و اثربخش‌‌تر را بپذیرند. ▪️ مؤسسه علمی- فرهنگی امام جواد (علیه السلام). ۱۳۹۹/۰۵/۰۶ 📎 http://alhaydari.com/fa/2020/07/9647/https://eitaa.com/alhaydari
⬛️ يا أَبا جَعْفَرٍ ، يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ ، أَيُّهَا الْباقِرُ ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنا ، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ. ◼️سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) بر عموم مسلمانان تسلیت باد. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2020/07/9642https://eitaa.com/alhaydari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تبیین نقش مهدویّت، دعا و توسّل در مواجهه با کرونا 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۰۷ 〽️ از دیدگاه بنده اسلام و تشیّع، از نظر مبانی عقلی و نقلی، قوی‌ترین‌ و کارآمدترین دین و مکتب در جهان است، اما بر اساس فهم و قرائت خودم، و نه با تفسیر و قرائت علامه مجلسی و دیگران! سایت | یوتیوب | آپارات | صوت 📌 برخی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شده اند: ➖ تبیین دو نظریه درباره نقش امام زمان (علیه السلام) در عصر غیبت ➖ تفکیک بین اصل "دین" و "فهم عالمان" از دین ➖ تفاوت بین نقد دین، و نقد برداشت عالمان از دین! ➖ ردّ نگرش علامه مجلسی و محدث نوری درباره ملاقات با امام زمان ع ➖ نظر امام خمینی درباره اعتبار کتاب های محدث نوری ➖ جایگاه توسّل در زندگی انسان و بیان نگرش صحیح به آن ➖آیا طبّ اسلامی وجود دارد یا خیر؟! ➖ فلسفه طرح سؤال و رابطه آن با رشد عقل انسانی ➖ اهمیت و ضرورت نقد ➖ تاثیر اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا در تامین مبانی حوزه های علمیه 🔸🔸🔸🔸🔸 https://eitaa.com/alhaydari
💠 يَا أَبَا الْحَسَنِ ، يَا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ ، أَيُّهَا الْهادِى النَّقِىُّ ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا ، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ 📍 تبریک و تهنیت به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام هادی (علیه السلام) ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 یکی از مهمترین قوانین فکر بشری (۱) ➖ سیر تکامل و تنازل فکر انسانی ➖ تغییرپذیری و عدم ثبات اندیشه بشری https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 یکی از مهمترین قوانین فکر بشری (۲) ➖ نقد، حیات‌بخش فکر بشر ➖ اهمیت و ضرورت نقد ➖ آثار و نتایج نقد https://eitaa.com/alhaydari
🔺 برخی از قوانین فکر بشری 0️⃣1️⃣ قانون دهم: خطوط قرمز، نتیجۀ تحجّر و جزم‌گرایی! 🔸 به هر مقدار که افق فکری خود را در عرصۀ مسائل اعتقادی، فرهنگی و دینی محدودتر و بسته تر کنیم، دایرۀ خطوط قرمز و نقدناپذیر به نحو روزافزون افزایش و استمرار می یابد. از آن جهت که فرد متحجّر و دگم، با قرائت ها و برداشت های متعدّد و متنوّع از نصوص دینی و غیره آشنا نیست، در نتیجه، معرفت دینی خود را به فهم و قرائتی خاصّ (خطوط قرمز) محدود و منحصر می سازد، به گونه ای که ورود دیگران را به حیطه و حریم آن به منظور نقد و بازاندیشی بر نمی تابد، و این نوع مواجهه با افکار - که دائماً در مقام وضع خطوط قرمز و ممنوعه است -، عصارۀ تحجّر و تصلّب فکری می باشد که برای پیروان دین متبوع خود بر اساس قرائت واحد و انحصاری ای که از آن به دست داده، هیچ گونه حقّ آزادی و اختیار به منظور انتخاب سایر فهم ها و قرائت ها از دین، قائل نمی شود. 👈 از همین رو، هر جا که خطوط قرمزی را مشاهده نمودیم، در خواهیم یافت که آن خطوط و مرزبندی ها، طبیعتاً محصول نوعی انسداد فکری و تنگ نظری است. به بیان دیگر، بین ارتجاع فکری و تحجّر، و وضع خطوط قرمز و ممنوعه به ویژه در حوزۀ معرفت دینی، رابطۀ مستقیم وجود دارد؛ یعنی هر چقدر که افق فکری انسان محدودتر می شود، به همان اندازه به اجماعات و ضروریات و مسلمات و مشهورات بیشتری معتقد می گردد، به آنها قداست می بخشد، و نتیجتاً دیگران را از نقض و حتّی نزدیک شدن به محدودۀ آنها بر حذر می دارد. 👉 به همین دلیل است که در روش دین شناسی سلفیِ سُنّی و روایت‌محور عدّه‌ای از عالمان شیعی (در هر دو شکل اخباری و اصولی اش)، ضروریات و خطوط قرمز متعدّدی برای بازنگری و بازاندیشی پیش روی اهل فکر و اندیشه قرار داده می شود. ✅ در مقابل شیوۀ فوق، ما بر این باوریم تا زمانی که فرهنگ انفتاح، گفتگو، ارتباط، تعامل و هم افزایی در مورد نقطه نظرهای اختلافی در همۀ امور فکری و فرهنگی گسترش پیدا نکند، بدون تردید – آنگونه که اسلام حدیث محور می خواهد – به سوی جامعه ای بسته با آینده ای مبهم و تاریک در حرکت خواهیم بود که کمترین اثر سوء آن، جمود فکری، انحطاط اندیشه و عقب گرد رفتاری است. 〽️ از دیدگاه ما پروندۀ هر بحثی در حوزۀ معرفت دینی باز بوده و هیچ مسأله ای به عنوان خطّ قرمز - که فراتر از بازنگری و نقد و اشکال باشد - وجود ندارد! معیار فقط دلیل است و بس. مخالفان و موافقان یک نظریه یا دیدگاه، می توانند با دلیل و احترام، نظر خود را بیان کنند و دیگران هم در درستی یا نادرستی مواضع ایشان، تأمّل و داوری می کنند. 📚 مراحل اصلاح تفکر شیعی، ص ۳۵. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت تبیین نظریه تاریخمندی معرفت دینی ➖ نظریه تاریخمندی دارای چند رویکرد و تقریر است ➖ کسانی که تاریخمندی را انکار می کنند، غالباً نه محلّ نزاع و اصل مدّعا را می دانند، و نه از موضوع و متعلَّق تاریخیّت اطلاع دارند! https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تفاوت "دین" اسلام و "شریعت" اسلام ➖ دین الهی یکی است، اما شرایع الهی متعدّداند ➖ خداوند در زمان‌های مختلف، بسته به رشد عقول انسان‌ها و تغییر شرایط، شریعت قبلی را نسخ نموده، و شریعت جدید را جایگزین آن می کند. سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 مقامات وجودی امام علی (علیه السلام) (1) ➖ ضرورت تفکیک بین خلافت ظاهری و باطنی اهل بیت (ع) ➖ دیدگاه علامه آلوسی درباره درجات وجودی امام علی (ع) ➖ برتری خلافت باطنی اهل بیت (ع)، بر خلافت ظاهری ایشان ➖ تقریب بین مذاهب اسلامی از راه توجّه به مقامات وجودی اهل بیت (ع) سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 مقامات وجودی امام علی (علیه السلام) 2️⃣ 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۱۵ ➖ از دیدگاه ابن عربی نزدیک ترین فرد به رسول خدا (ص) از نظر مقامات وجودی کیست؟! ➖ بررسی قرائت شیعی و سنّی، از دو نسخه کتاب فتوحات مکّیّه ابن عربی سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
📌 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 سلام و درود بر مولایمان حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) و خاندان مطهرش اعتقاد بنده در مورد مقامات امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) این است که ولایت و خلافت حقیقی، وجودی و معنوی ایشان نه در غدیر نصب شد، و نه در سقیفه غصب گردید! 18 ذی الحجة 1441 هـ روز غدیر خم سید کمال حیدری ✅ @alhaydarii_fa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 روش آیت‌الله حیدری در مواجه با مسائل اختلافی با اهل سنّت 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۱۵ ➖ ضرورت توجّه به مقامات وجودی اهل بیت (علیهم السلام)، یکی از عوامل تقریب بین مکتب تشیّع و اهل سنّت سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
🔺 هلال ماه محرم الحرام سال ۱۴۴۲ قمری ⬛️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ. ➖ به اطلاع مخاطبان گرامی می رسانیم بنابر اعلام دفتر آیت الله حیدری، روز پنجشنبه ۹۹/۵/۳۰ اولین روز از ماه محرم الحرام سال ۱۴۴۲ قمری، خواهد بود. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ویژگی های معرفت دینی 〽️ معرفت دینی عالمان دین: ۱. متعدّد است ۲. متغیّر است ۳. مقدّس نیست ۴. مقیّد و محدود است سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ویژگی‌های دین الهی ➖ "دین"، غیر از "فکر دینی" است 〽️ دین الهی: ۱. واحد است ۲. ثابت است ۳. مقدّس است ۴. مطلق است سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari