🔺 عظمت مقام زن در قرآن کریم
🔹 یکی از مهمترین آیاتی که به جایگاه والای زنان در قرآن اشاره نموده، آیه پنجم از سوره ضحی می باشد:
(وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ)؛ و پروردگارت به زودی به تو عطایی می کند که راضی شوی.
این آیه شریفه بالاترین مقام و کرامت را برای پیامبر اکرم (ص) تصویر می نماید و اشاره می کند که نبی اکرم (ص) به مرتبه ای از مراتب کمالی رسیده که خداوند متعال درصدد جلب رضایت او می باشد. غالبا این بندگان هستند که باید به دنبال جلب رضایت پروردگار باشند تا اینکه خدا از آنها خشنود گردد، اما گاهی مقام بنده ای تا جایی بالا می رود که خداوند متعال با آن عظمت خود، در مقام راضی ساختن بنده خویش برمی آید.
❓ حال با توجه به آیه ای که در ابتدای بحث ذکر شد، سوال این است که اعطاء و بخشش الهی که به وسیله آن رضایت پیامبر اکرم (ص) حاصل شده چیست؟!
🔻 با رجوع به قرآن مشخص می شود لفظ اعطاء - که درباره رسول خدا (ص) ذکر شده - تنها در آیه اول سوره کوثر آماده است: (إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ)؛
محققا ما به تو خير كثير داديم.
در اینکه آشکارترین مصداق کوثر، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) می باشد هیچ شکی وجود ندارد و بحث ما در حال حاضر ناظر به این مطلب نیست، بلکه مقصود ما این است که خداوند متعال نسل پیامبر اکرم (ص) را به وسیله فاطمه زهراء (س) - که یک زن است - حفظ نمودند و این آیه مرتبط با نسل طاهر نبی اکرم (ص) یعنی اهل بیت (ع) می باشد؛ به قرینه سومین آیه سوره کوثر که می فرماید: (إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ)؛ و بدان كه محققا شماتت گوى و دشمن تو ابتر و بلا عقب است.
پس مشخص می شود که اولاد بزرگوار نبی اکرم (ص) از مصادیق کوثر هستند.
▪️ اکنون با توجه به مطالب فوق باید افزود خداوند برای نشان دادن جایگاه بلند زنان در نزد خود - آن هم در جامعه ای که زنان هیچ منزلت و ارزشی نداشتند به طوری که هرگاه دختری متولد می شد از سر شرم و به خاطر ناراحتی او را زنده به گور می کردند - نسل خاتم الأنبیاء را از فرزند دخترش قرار داد و بالاترین عظمت و شرافت را نصیب فرزند دختر نمود که اعراب جاهلیت آن را عار می دانستند.
اگر کسی بگوید این مقام تنها مختص فاطمه زهراء (س) می باشد، پاسخ می دهیم هر چند سرور زنان عالم حضرت زهراء (س) می باشد اما خدواند متعال می خواهد عظمت زنان را به اعراب جاهلیت نشان دهد و با اینکه امکان داشت نسل پیامبر (ص) از فرزند پسر ادامه یابد اما اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفت که نسل مطهر پیامبر (ص) از حضرت صدیقه فاطمه (س) ادامه یابد و بدین وسیله کرامت زنان را به جامعه جاهلی که زنان را تحقیر می کردند نشان دهد.
✔️ بنابراین مشخص شد که مصداق عطای الهی که پیامبر اکرم (ص) را راضی و خشنود گردانید، از نسل زنان می باشد و نه از میان مردان، و این مساله بیانگر کرامت، عظمت و علو مرتبه زنان نزد خداوند متعال است.
📚📚📚 برگرفته از جلسه نهم درس خارج "فقه المرأة"/ آیت الله سید کمال حیدری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
4_5969953212285846317.mp3
3.62M
❗️بیان روشنگرانه آیت الله حیدری درباره کلیپهای تقطیع و تحریف شده ای که برخی معاندان،از ایشان در کانالهای مختلف انتشار میدهند تا سخنان وی را وارونه جلوه داده و مردم را بفریبند!!
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔴 تولید محصول جدید فارسی
❇️ «مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری»
🔹 به استحضار مخاطبان گرامی کانال می رساند - همان طور که پیشتر اشاره شد - طبق برنامه ای که اندیشیده شده به یاری خدای متعال تولید و نشر مباحث «فارسی» آیت الله حیدری در موضوعات مختلف به ویژه در زمینۀ مباحث کلامی، اعتقادی و به طور کلّی تفکر دینی و حوزوی در دستور کار قرار گرفته است.
🔹 در همین راستا به همّت مؤسسه علمی و فرهنگی امام جواد (علیه السلام)، «پانزدهمین» شماره از سلسله مباحث فارسی علامه حیدری تحت عنوان کلی «رجال و حدیث» و با موضوع خاص 👈 «مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری»👉 تولید شده و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
🔹گفتنی است این سلسله حلقات علمی، به صورت فایل های تصویری و در قالب دی وی دی به محضر دوست داران این مباحث تقدیم خواهد شد.
#محصولات_جدید
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 سفارش علامه حیدری به طلاب حوزه های علمیه برای رفع نیازهای جامعه امروزی
#فایل_های_تصویری
#حوزه_های_علمیه
#طلاب
✅ https://eitaa.com/alhaydari
مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری صوتی (1).mp3
24.68M
🎙 مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری
🔺 نگاهی تحلیلی و انتقادی به علم رجال
#فایل_های_صوتی
#رجال_و_حدیث
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🎙 مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری 🔺 نگاهی تحلیلی و انتقادی به علم رجال #فایل_های_صوتی #رجال_و_حد
❗️ استماع این بحث بسیار مهم و چالش برانگیز، به کسانی که با مباحث رجالی و حدیثی آشنایی دارند، به طور جدی توصیه می شود؛ زیرا یکی از ویژگی های فکری آیت الله حیدری این است که اساسا در هر علمی که وارد می شوند، صرفا به شرح و تکرار سخنان گذشتگان اکتفا نمی کنند، بلکه با رویکرد تحلیلی و انتقادی خود تلاش می کنند تا ضمن نقد آراء و مبانی پیشینیان، تاملات و مسائل نوپدیدی را برای طالبان آن علم طرح نموده و افق های جدیدی را پیش روی ایشان بگشایند.
👈 در این جلسه، سخنان متفاوت و خاصی را خواهید شنید!
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 جداناپذیری قرآن و اهل بیت ع بر اساس حدیث ثقلین
#فایل_های_تصویری
#اسلام_قرآن_محور_و_اسلام_حدیث_محور
#رابطه_کتاب_و_سنت
✅ https://eitaa.com/alhaydari
17.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 نظریه موافقین و مخالفین حکومت اسلامی
#فایل_های_تصویری
#فقه_و_اصول
#سیاست_و_حکومت
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اهمیت رفتار علما و طلاب در جامعه اسلامی
#فایل_های_تصویری
#اخلاق_و_تزکیه_نفس
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 چرا خروجی حوزه های علمیه با نیازهای جامعه کمتر همخوانی دارد؟!
#فایل_های_تصویری
#حوزه_های_علمیه
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 چرا وحدت بین حوزه و دانشگاه به نتیجه مطلوب نرسیده است؟!
#فایل_های_تصویری
#حوزه_های_علمیه
#دانشگاه
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺تفسیر روائی و تطبیق قرآنی
🔹معرفی موضوع
در باب تفسیر آیات قرآنی روایات زیادی از ائمه اهل البیت علیهم السلام در منابع روائی نقل شده اند. در اکثر این روایات مشاهده می شود که امامان علیهم السلام پرده از معنای باطنی آیه ی قرآن برداشته و مراد از آیه را بیان فرموده اند.
نکته ی مهم این است که آیا تفاسیر منقول از اهل بیت علیهم السلام، بیان مصداق بوده یا در مقام بیان مراد اصلی آیات قرآنی می باشند؟
🔹تبیین
به نظر می رسد ائمه علیهم السلام سعی در منحصر کردن معنای یک آیه ی قرآن در مصداقی مشخص نداشته اند، بلکه مصادیق بیان شده در روایات تفسیری صرفا جنبه ی بیان مصداق و بیان موردی از مواردی که آیات شامل آن ها می شوند داشته است.
بدین ترتیب، آیات قرآنی همانطور که به تعبیر احادیث بطن های متعدد دارند، هر کدام از این معانی باطنی مصادیق گوناگون نیز دارد. ازین رو، روایات تفسیری هر کدام به سهم خود یک یا چند مصداق از مصادیق آیه ی مبارکه را بیان کرده اند.
اگر این دیدگاه پذیرفته نشود، بسیاری از روایات تفسیری با یکدیگر متعارض تلقی خواهند شد. چرا که روایات فراوانی هستند که در مقام تفسیر یک آیه از آیات قرآن، مصادیق گوناگونی برای آن بیان کرده اند. در اینصورت اگر این تفاسیر را به عنوان مصداقی از مصادیق تلقی کنیم، تعارضی نخواهد بود. اما در صورت عدم پذیرش این دیدگاه، محقق به ناچار باید از بخش قابل توجهی از روایات به خاطر متعارض بودن آن ها با یکدیگر، چشم پوشیده و از آن ها محروم شود.
🔻نمونه هایی از تطبیق روائی آیات قرآن
🔸آیه ی اول : سوره ی نحل :۴۳
(فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُون)«اگر نمی دانید، از اهل ذکر بپرسید »
واژه ی « اهل ذکر » یکی از مواردی است که روایات متعددی در تفسیر آن ذکر شده است. ذیلا به سه نمونه از آن ها اشاره می شود :
-مراد از اهل ذکر، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام هستند. (بصائر الدرجات، ج ۱ ص ۴۰)
-مراد از ذکر، پیامبر و مراد از اهل ذکر، اهل بیت پیامبر علیهم السلام هستند. (بصائر الدرجات، ج ۱ ص ۴۰)
-مراد اهل کتاب هستند. بدین معنا که آیه خطاب به مشرکین که در آن زمان اخبار اهل کتاب را تصدیق می کردند امر می کند، اگر ایمان ندارید از اهل کتاب بپرسید. (مجمع البیان، ج ۶ ص ۱۵۹) در آیه ی ۴۴ همین سوره نیز از کتب ادیان گذشته به « ذکر » یاد می شود.
🔸آیه ی دوم : سوره ملک : ۳۰
قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتيكُمْ بِماءٍ مَعينٍ«بگو: به من خبر دهید اگر آب (چشمهها و چاههاى) شما در زمین فرو رود، كیست آن كه آب روان و گوارا براى شما بیاورد. »
مصادیق متعددی در بیان واژه ی « ماء معین (آب گوارا) » بیان شده است، از جمله :
-مراد آب زمزم و بئر میمونه است. (مجمع البیان، ج ۱۰ ص ۸۱)
-ماء معین (آب گوارا) یعنی امام علیه السلام. (کافی، ج ۱ ص ۳۴۰)
-ماء معین (آب گوارا) یعنی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف (کفایة الاثر، ص ۱۲۱)
-ماء معین (آب گوارا) یعنی علم امام علیه السلام (تفسیر قمی، ج ۲ ص ۳۷۹)
◾️نتیجه
بنا بر دیدگاهی که بیان شد، هیچ کدام از تفسیر های بیان شده با یکدیگر منافات ندارند. بلکه هر کدام مصداقی که بر اساس شرائط موجود، آیه بر آن تطبیق می شود را بیان فرموده اند. بنا بر این، تفسیر واژه ی « اهل الذکر » منحصر در سه مصداق فوق نیز نمی شود، بلکه بر اساس شرائط مختلف می تواند مصادیق گوناگون داشته باشد. به عنوان مثال، مصداق امروزی « اهل الذکر » می تواند « مرجعیت دینی » باشد. همچنین « ماء معین » می تواند شامل هر چهار تفسیر بیان شده و همچنین مصادیق دیگر بر اساس شرائط متفاوت زمانی و مکانی باشد.
📚📚📚(آیت الله سید کمال حیدری، کتاب « منطق فهم القرآن »ج ۱ ص ۲۲-۲۴ و ص ۹۸-۱۰۰)
#قرآن
#تفسیر_روائی
#تطبیق_قرآنی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا ادعای جمع قرآن توسط عثمان، حجیت قرآن را زیر سوال نمی برد؟!
🔹 قرآن توسط پیامبر اکرم (ص) جمع شده یا به وسیله عثمان؟!
#فایل_های_تصویری
#اسلام_قرآن_محور_و_اسلام_حدیث_محور
✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ روش آیت الله حیدری در زمینۀ مطالعات زنان از منظر اسلام
🔹 برای اینکه شیوۀ ما در تحقیقات پیرامون مسائل و حقوق زنان از دیدگاه اسلام روشن شود، در ابتدا باید عرض کنم دربارۀ زن، به طور کلّی چهار نوع نگرش وجود دارد و به عبارت دیگر، از سوی چهار منبع معرفتی مختلف، دربارۀ زنان اظهار نظر شده است که در ادامه به طور مختصر بدانها اشاره می نماییم.
1⃣ نگرش قرآنی
قرآن کریم مطالب فراوانی را دربارۀ زنان مطرح فرموده است که می توان آنها را در کنار هم قرار داد و نگرش قرآنی نام نهاد. مثلاً قرآن در رابطه با اصل خلقت زن، نحوۀ رابطۀ او با مرد، ارث، نکاح، نقاط قوّت و ضعف زنان و غیره سخن گفته و اعلام موضع نموده و بدین ترتیب یک نظام معرفتی مستقل و خاص را پدید آورده است.
2⃣ نگرش روایی
جدای از آیات قرآن، وقتی سراغ منابع روایی - اعم از شیعه و سنّی - می رویم، مشاهده می کنیم که احادیث بسیار زیادی دربارۀ مسائل گوناگونِ مربوط به زنان نقل شده است، به طوری که می توان از مجموع این اخبار، یک چارچوب معرفتی متفاوت و کامل را استخراج و استنباط کرد. برخی از این روایات - بنا به دلایلی که در جای خود بیان شده - مخالف منطق قرآن بوده و برخی دیگر از آنها موافق و در راستای مبانی قرآنی؛ لذا نباید گمان کرد همۀ روایات لزوماً هماهنگ با اندیشۀ قرآنی دربارۀ زنان است!
3⃣ نگرش عالمان دین
مراد از نگرش عالمان دین، فهم و برداشت شخصی علما و دین شناسان از آیات و روایاتِ متعلق به زنان است؛ به این معنا که عالمان وقتی با نصوص دینی در هر موضوعی از جمله زنان مواجهه می شوند، با توجه به مبانی و پیش فرض های مختلف و بعضاً متعارض معرفت شناحتی، کلامی، فقهی، اصولی، انسان شناختی، و حتّی هرمنوتیکی و روان شناختی خود، و نیز با در کنار هم قرار دادن مجموعه ای از آیات و روایات، نهایتاً به برداشتی از متون دینی دست می یابند که مختصّ خود ایشان است؛ یعنی این نگرش، فهم و برداشت شخصی آنها است، نه اینکه لزوماً عین دین و مطابق واقع و لوح محفوظ بوده باشد!؛ به همین دلیل، ممکن است سایر عالمان با برداشت یک عالم دیگر در موضوعی خاصّ مثل زنان، مخالف باشند و از همین تفاوت مبانی و تعدد پیش فرض هاست که اختلاف نظر و تفاوت منظر، بین عالمان دین در می گیرد و البته این امر، فی نفسه امر مذمومی نیست و اساساً اقتضای اندیشه و دستگاه ادراکی بشر است.
برداشت عالمان دین از آیات و روایات، گاهی ممکن است واقعاً مطابق مراد اصلی شارع باشد، و گاهی هم ممکن است مخالف واقع و آنچه که خداوند در نظر داشته، از آب در آید!
4⃣ نگرش عامۀ مردم
مرتبۀ دیگر، مربوط می شود به نگاه عموم مردم جوامع به زنان، با توجه به تنوع دینی، مذهبی، فرهنگی و جغرافیایی ای که دارند؛ یعنی صرف نظر از اینکه قرآن و روایات و عالمان دین چه می گویند، یک سلسله اعتقادات، باورها و رسومِ درست یا نادرست پیرامون زن، در بین خود مردم شکل گرفته است.
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
❗️ در مطالعات زنان، نباید بین این چهار نوع نگرش متفاوت، خلط و درهم آمیختگی صورت گیرد؛ بلکه باید آنها را به دقّت از یکدیگر تفکیک کرد و حکم هر یک را به شکل جداگانه روشن نمود.
در تحقیقاتی که دربارۀ زنان انجام می شود، این چهار رویکرد عمدتاً از یکدیگر تمایز داده نمی شوند و از همین جا است که برخی مشکلات، چالش ها و ابهام ها پدید می آید.
✅ پس از تبیین و جداسازی چهار نگرش فوق از یکدیگر، باید بیافزاییم روش ما در مطالعات زنان از منظر اسلام، اصالت و محوریّت دادن به نگرش قرآنی است؛ به این معنا که هر مطلبی دربارۀ زنان از سوی سه منبع دیگر مطرح شده بود، آنها را تنها در صورتی می پذیریم که با مبانی قرآنی – از دیدگاه خودمان – سازگار باشد؛ در غیر این صورت چنانچه تعارضی بین روایات، برداشت علما و نگاه عموم مردم، با مبانی قرآنی و تفسیری تشخیص دادیم، آنها را طرد می کنیم و آنچه که قرآن می فرماید را اصل و اساس کار خود قرار می دهیم.
بنابراین به اعتقاد ما اولین و مهمترین مصدر در شناخت زن از دیدگاه اسلام، قرآن است.
البته این به آن معنا نیست که از سایر منابع بهره گرفته نشود، بلکه مراد آن است که اول باید سراغ قرآن رفت و نگاه کلّی خداوند به زن را از قرآن کریم اصطیاد و استنباط نمود و در ادامه از سایر نگرش ها هم – تا جایی که مخاف مبانی قرآنی نباشند – استفاده کرد. عمده این است که قرآن، اصل و محور قرار گیرد و دیگر نگرش ها، با منطق کتاب الله مورد ارزیابی و راستی آزمایی قرار گیرند.
🔅 به عنوان مثال، اگر برخی روایات، مشورت با زنان را مذمّت کرده باشند، اما قرآن به مشاوره و همفکری با زنان بها داده و آن را به عنوان یک ارزش معرفی نموده باشد – کما اینکه همین طور هم هست - ، ما در اینجا مبنای قرآن را اصل قرار می دهیم و روایات معارض با آیات قرآنی را طرد می کنیم!
📽 برگرفته از دیدار عده ای از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی با آیت الله حیدری با موضوع "مسائل و حقوق زنان در اسلام".
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دیدگاه ابن عربی درباره اهل بیت (ع)
👈 ابن عربی: نزدیکترین شخص به رسول اکرم (ص) از نظر وجودی، امام علی (ع) است.
#فایل_های_تصویری
#امام_شناسی
#ابن_عربی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🌙 هلال ماه ذی الحجه
(إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَهَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِما وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ شاکِرٌ عَلیم) (بقره/۱۵۸)
🔹 ماه «ذى الحجّه»، آخرین ماه «سال هجرى قمرى» است و ماهى است بسیار پربرکت. بزرگان دین هنگامى که این ماه وارد مى شد، اهمّیّت ویژه اى به عبادت در آن مى دادند. مخصوصاً در دهه اوّل این ماه.
در روایات آمده است، شب هاى دهگانه اى که قرآن در سوره «والفجر و لیال عشر» به آن سوگند یاد کرده است، شب هاى دهه اوّل این ماه شریف است، و این سوگند به خاطر عظمت آن است.
🔺 بنابر اعلام دفتر حضرت آیت الله العظمی سید کمال حیدری (دام ظله) و بر اساس دادههای دقیق فلکی، هلال ماه ذی الحجه سال ۱۴۳۹ ه.ق، در شامگاه روز یک شنبه ۱۳۹۷/۵/۲۱ با چشم غیر مسلح در همه کشورهای اسلامی قابل رویت است و به همین دلیل روز دوشنبه ۱۳۹۷/۵/۲۲ روز اول ماه ذی الحجه سال ۱۴۳۹ هجری قمری خواهد بود.
در این ماه مبارک مناسبت های بزرگی مانند غدیرخم، قربان، عرفه … قرار دارد. از همه مومنین التماس دعا داریم.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تفاوت سنت با حدیث چیست؟!
🔹 "سنت" آن چیزی است کسی بدون واسطه از معصوم ع ببیند یا بشنود اما "حدیث"، نقل قولی است که توسط راویان انتقال داده شود.
#فایل_های_تصویری
#رجال_و_حدیث
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 خلط بین «سنّت» و «حدیث» از سوی بسیاری از اهل علم!
🔹 یکی از اشکالاتی که عده ای از اهل علم – از سر ناآگاهی - به آیت الله حیدری می گیرند این است که می گویند ایشان منکر سنّت است و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) را قابل نقد و ردّ می داند!
❇️ در پاسخ باید گفت متأسّفانه برخی از علما حتّی تفاوت بین «سنّت» و «حدیث» یا همان «سنّت واقعیه» و «سنّت مَحکیه» را نمی دانند و بین آن دو خلط می کنند!
1⃣ معنای «سنّت»
سنّتی که معصوم و حجّت می باشد، آن چیزی است که از دو لب مبارک معصومین (علیهم السلام) صادر شده باشد و کسی با گوش خودش از این ذوات مقدسه شنیده باشد؛ در این صورت، نقد و انکار و ارجاع کلام معصوم به قرآن معنی ندارد! زیرا قائل به عصمت ائمه (علیهم السلام)، در مرتبۀ قبل، با دلیل پذیرفته که ایشان معصومند؛ لذا هر چه بفرمایند عین حق و مطابق با واقع است و اگر در مواردی گمان کنیم که کلام قطعی الصدور از اهل بیت (علیهم السلام)، مخالف قرآن یا عقل است، در اینجا باید عقل ناقص و فهم غیر معصومانۀ خودمان را محکوم کنیم؛ یعنی ما «توهّم» کرده ایم که بین کلام اهل بیت (علیهم السلام) با قرآن تنافی وجود دارد، وگرنه در عالم واقع و نفس الأمر، به دلیل عصمت و خطاناپذیری ائمه (علیهم السلام)، هیچ منافات و تخالفی بین سخنان ایشان با قرآن و عقل وجود ندارد.
2⃣ معنای «حدیث»
و اما «حدیث»، آن چیزی است که در منابع روایی توسط چندین نسل از روایان (اعم از موثق یا ضعیف) نقل شده است و ما نمی دانیم که آیا این نقل قول ها، اصلاً از معصوم (علیه السلام) صادر شده اند یا نه؟! با وجود علم به اینکه آفات متعدّدی از قبیل کذب و جعل و نقل به معنی و تقطیع و تصحیف و تلخیص و غیره، دامنگیر احادیث و منابع روایی شده است! روایات تحریف قرآن، غلوّ، وهن انبیاء، مذمّت زنان، تکفیر همۀ بشریت غیر از شیعیان و ... گوشه ای از این احادیث است.
بنابراین همه باید توجه داشته باشند که: 👈 قابل نقد و بررسی دانستن روایات (نقل قول های منتسب به ائمه علیهم السلام) و تحقیق دربارۀ اثبات صدور یا عدم صدور آنها از ایشان (علیهم السلام)، به معنای نقدپذیری و انکار سنّت معصومانۀ اهل بیت (علیهم السلام) نیست! 👉
✅ لازم به ذکر است که هدف از بررسی تحلیلی احادیث (و نه سنّت!) و تأکید بر نقد سندی و به ویژه نقد متنی و محتوایی آنها نیز، چیزی جز پیراستن عقائد نامناسب، خرافی و موهن از چهرۀ درخشان و نورانی اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و هر چه زیباتر و معقول تر جلوه دادن آن نیست.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا علامه حیدری حجیّت سنّت را زیر سؤال برده است؟!
#فایل_های_تصویری
#رجال_و_حدیث
#رابطه_کتاب_و_سنت
✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ آیا از دیدگاه قرآن، زنان ناقص العقل هستند؟!
🔹 همان طور که پیشتر گفته شد، دربارۀ زن به طور کلّی چهار نوع نگرش از سوی چهار منبع معرفتی مختلف وجود دارد که عبارت اند از:
نگرش قرآنی، نگرش روایی، نگرش و فهم علمای دین، و نگرش عرفی بین مردم.
همه می دانیم در برخی از روایات وارد شده که زنان ناقص العقل اند؛ یعنی در مقایسه با مردان، از بهرۀ عقلی کمتری برخوردارند و اساساً خِرَدشان دارای نقص و خلل است!
⁉️ اکنون سؤالی که با توجه به مطلب فوق مطرح می شود این است که آیا از دیدگاه قرآن کریم هم، عقل زنان ناقص است یا این انگاره فقط مختصّ به روایات است؟! چرا که عرض شد نگاه روایات به زن، لزوماً هماهنگ با منطق قرآن نیست، بلکه برخی از آنها مخالف مبانی قرآنی و برخی دیگر موافق آن است.
همچنین بیان شد که مبنای ما در مطالعه و تحقیق پیرامون مسائل زنان، یک مبنای قرآنی است؛ به این معنا که کلام الهی را اصل قرار می دهد و روایات را فرع و نه بالعکس، آن چنان که در حال حاضر بین اهل علم رایج است!!
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
〽️ در پاسخ به سؤال فوق باید گفت در منطق قرآن کریم بین عقل زن و مرد تفاوتی نیست و هر دو از بهرۀ عقلی یکسانی برخوردارند!
این مدعا را می توان با استناد به برخی از آیات قرآن از جمله آیات پایانی سورۀ آل عمران اثبات کرد:
«إِنَّ فِي خَلْقِ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اِخْتِلافِ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي اَلْأَلْبابِ * اَلَّذِينَ يَذْكُرُونَ اَللّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ اَلنّارِ * رَبَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ اَلنّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَ ما لِلظّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ * رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ اَلْأَبْرارِ»؛ آل عمران 190 – 193
(مسلماً در آفرينش آسمانها و زمين، و آمد و رفت شب و روز، نشانه هایی براى خردمندان است. همانها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده اند، ياد مى كنند؛ و در اسرار آفرينش آسمانها و زمين مى انديشند؛ [و مى گويند: خدایا اينها را بيهوده نيافريده اى! منزهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! پروردگارا! هر كه را تو [بخاطر اعمالش] به آتش افكنى، او را خوار و رسوا ساخته اى! و براى افراد ستمگر، هيچ ياورى نيست! پروردگارا! ما صداى منادى [تو] را شنيديم كه به ايمان دعوت مى كرد كه: به پروردگار خود، ايمان بياوريد. و ما ايمان آورديم؛ پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و بديهاى ما را بپوشان! و ما را با نيكان [و در مسير آنها] بميران!).
✅ همان طور که مشاهده می کنیم خداوند متعال در آیۀ 190، عده ای از انسان ها را «اولی الألباب» (صاحبان عقل و خِرَد) معرفی نموده و برخی از ویژگی های ایشان را نیز متذکر شده است؛ یعنی عاقلان و خردمندان به طور خلاصه کسانی هستند که اهل ذکر، فکر و دعا هستند.
در ادامه خداوند دعای همین «اولی الألباب» (صاحبان عقل و خِرَد) را مستجاب فرموده و آنها را شامل زن و مرد دانسته است؛ یعنی ما دعای این مردان و زنان عاقل را اجابت می کنیم: «فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى»
(خداوند، درخواست آنها [اولی الألباب] را پذيرفت؛ [و فرمود من عمل هيچ عمل كننده اى از شما [اولی الألباب] را، زن باشد يا مرد، ضايع نخواهم كرد) [آل عمران 195].
👈 در این آیه، خداوند «اولی الألباب» (صاحبان عقل و خِرَد) را شامل «ذکر» و «انثی» دانسته و هر دو را عاقل و خردمند خطاب نموده است، نه اینکه مثل برخی روایات، عقل و خرد را در انحصار مردان در آورده باشد! 👉
🔅 نتیجۀ مهم و روش شناختی ای که از بحث قرآنی فوق می توان گرفت این است که اگر کسی نگرشش روایی بوده و اساس دین شناسی او را اخبار و احادیث تشکیل داده باشند (اسلام الحدیث)، قطعاً زنان را با استناد به پاره ای از روایات، ناقص العقل و کم خرد معرفی می کند!! 👈 اما چنانچه کسی در فهم دین، اصالت و محوریّت را از آنِ قرآن بداند – همان طور که بنده سخت بدان اعتقاد دارم و همه را به اخذ این روش در شناخت معارف دینی دعوت می کنم – زنان را همچون مردان عاقل و خردمند دانسته و هر روایتی که حاکی از کم عقلی و سفاهت زنان باشد، به دلیل تعارض با مبانی قرآن، ردّ و طرد می کند! 👉
به بیان واضح تر، قرآن می فرماید زنان مصداق «اولی الألباب» (صاحبان عقل و خِرَد) می باشند، اما تعدادی از روایات می گویند زنان ناقص العقل اند! در اینجا آنچه که قرآن فرموده اصل قرار می گیرد و آنچه که راویان به اهل بیت (ع) نسبت داده اند – که اصلاً معلوم نیست از معصومین صادر شده باشد یا نه - کنار گذاشته می شود؛ چرا که از دیدگاه ما اولین و مهترین معیار و میزان برای ارزیابی صحت و سقم روایات، عرضه به قرآن کریم است و این چیزی است که خود اهل بیت (ع) به ما آموخته اند: «فما وافق کتاب الله فخذوه، وما خالف کتاب الله فدعوه»؛ آنچه موافق کتاب الهی است قبول کنید، و آنچه را که مخالف قرآن است رها کنید (اصول کافی، ج 1، ص 69، ح 1).
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
❗️ البته باید توجه داشت که وقتی می گوییم فلان روایت با قرآن در تعارض است و باید کنار گذاشته شود، منظور این نیست که آن خبر را واقعاً اهل بیت (ع) فرموده اند و ما کلام معصوم را کنار می گذاریم! بلکه مراد آن است که آن خبر که توسط فلان راوی نقل شده، به دلیل اختلاف با قرآن اصلاً از معصومین (ع) صادر نشده، نه اینکه صادر شده ولی ما نمی پذیریم!
بین این دو نباید خلط شود!
📽 برگرفته از دیدار عده ای از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی با آیت الله حیدری با موضوع "مسائل و حقوق زنان در اسلام".
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 با چه شرطی می توانیم روایات نقل به معنی را بپذیریم؟!
❇️ آیا قول المعصوم حجت است یا فهم الراوی؟!
#فایل_های_تصویری
#رجال_و_حدیث
✅ https://eitaa.com/alhaydari