🔺 معنای کلمۀ «مولی» و دلالت آن بر امامت سیاسی امام علی (علیه السلام)
🔹 از خلال بحث دربارۀ صیغه های مختلف حدیث صحیح، صریح و متّفق علیه «غدیر» مشخص می شود که برای کلمۀ «مولی» دو معنا می توان در نظر گرفت.
1⃣ معنای اوّل: "الأولی" به معنای اولی به تصرّف
«اولی» به تصرّف، معنایی است که ما از قول نبی اکرم (ص) می فهمیم: «یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه».
شعیب ارنئوط در این باره گفته است: «اسناد آن صحیح است بر اساس شرط شیخین" (مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32).
2⃣ معنای دوّم: "الولی" به معنای سرپرست
«ولی» هم به معنای سرپرست، چیزی است که از سخنان رسول الله (ص) متوجه می شویم: «إنّ الله عزّ وجلّ مولای وأنا ولیّ کلّ مؤمن، ثمّ أخذ بید علی: من کنت ولیّه فهذا ولیّه».
طحاوی در این باره چنین آورده است: «رجال آن ثقه شیخین هستند» (مشکل الآثار للامام الطحاوی، ج 5، ص 18).
این دو کلمه، امامت سیاسی را برای امام علی (ع) به شکل واضح و صریح اثبات می کنند.
🔸 دلالت کلمۀ اولی بر امامت سیاسی
کسی که در اصل حدیث غدیر تدبّر کند، به خوبی در می یابد که رسول اکرم (ص) مراد خود را از کلمۀ "مولی" در همین حدیث بیان نموده اند و با وجود بیان خود رسول الله (ص)، نیازی به رجوع به کتب لغت – و غیره - باقی نمی ماند.
در احادیث فراوانی وارد شده است نبی اکرم (ص) از جمعی که در غدیر خم حضور داشتند اقرار گرفتند بر اینکه رسول خدا (ص) از خود ایشان به خودشان اولی هستند و سپس عبارت "فمن کنت مولاه فعلی مولاه" را بر آن تفریع نمودند.
به عنوان نمونه: "یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه" (مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32).
بر این اساس، رسول اکرم (ص) پس از اینکه از مردم اقرار گرفتند که از خودشان بر ایشان اولی هستند، دست امام علی (ع) را گرفته و فرمودند علی (ع) نیز مولای شماست. معنای این عبارت و فعل رسول خدا (ص) آن است که ولایت منصوص علی بن ابی طالب (ع) در حدیث غدیر، متفرع است بر همان ولایت منصوص پیامبر (ص) که قرآن بدان تصریح نموده است: "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" (احزاب/ 6).
حال از آن جهت که "اولویت" مطرح شده در سوره احزاب به دلیل حذف متعلق آن عام است، اثبات می شود که این ولایت همه امور اعم از رهبری سیاسی و غیره را به نحو مطلق در بر می گیرد.
✔️ بنابراین همان ولایت و اولویتی که قرآن کریم برای رسول اکرم (ص) ثابت نموده و آن را به نحو عام و مطلق ذکر کرده، برای امام علی (ع) هم ثابت است، به این دلیل که رسول اکرم (ص) ولایت علی (ع) را بر آن تفریع نموده است.
#امام_شناسی
#امام_علی_ع
#غدیر
📚 مطارحات فی الإمامة ، ص 427 - 432.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تمام انسانها فطرتا نیازمند دین هستند.
#فایل_های_تصویری
#برداشت_علما_مساوی_با_دین_نیست
#نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائات_ها_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نظرات علما مساوی دین نیست، بلکه فقط برداشتشان از دین است!
#فایل_های_تصویری
#نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 آیا مراد از «مولی» در حدیث غدیر، "دوست" و «محبوب» است؟!
🔷 برخی از اهل سنّت گفته اند منظور از کلمۀ «مولی» که در حدیث غدیر آمده، «محبوب» است؛ به این معنا که پیامبر اکرم (ص) فرموده ای مردم امام علی (ع) را صرفا دوست بدارید و او را محبوب خود بدانید!
در پاسخ به مدّعای نادرست فوق باید گفت:
1⃣ اولاً هیچ قرینه ای برای ترجیح این معنا [یعنی حبّ] نسبت به سایر معانی مولی [از جمله اولی] وجود ندارد.
2⃣ ثانیاً مستلزم تحصیل حاصل و لغو است! چرا که نبی اکرم (ص) در مناسبت های مختلف و روایات متعدّد به این مسأله اشاره نموده بودند که: «لا یحبّک إلا مؤمن ولایبغضک إلا منافق» (السنن الکبری للنسائی، ج 5، ص 137)؛ و همچنین: «من احبّک فقد احبّنی، و من ابغضک فقد أبغضنی» (أمالی الصدوق، ص 656).
[با این وجود دیگر نیازی نبود پیامبر (ص) ده ها هزار نفر را در حجة الوداع و در غدیر خم یک جا جمع کنند و همان حرف تکراری که قبلاً به مناسبت های گوناگون فرموده و همه شنیده بودند را باز هم تکرار کنند!!].
3⃣ ثالثا اگر معنای «مولی» در حدیث غدیر «محبوب» باشد، پس چرا عمر – همان طور که در مسند احمد آمده - به امام علی (ع) گفت: بر تو گوارا باید ای پسر ابی طالب، تو روز را به شب رساندی و شب را صبح کردی در حالی که مولای هر مؤمن و مؤمنه هستی؟! (مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281).
این گفتۀ عمر از دو حال خارج نیست: یا اینکه عمر تا روز غدیر امام علی (ع) را دوست نداشت که در این صورت از امر رسول خدا (ص) – که در روایات متعدّدی آمده - سرپیچی نموده است؛ جدای از لوازم مهمّ دیگری که بر این نافرمانی مترتب می شود؛ و یا اینکه رسول خدا (ص) به امام علی (ع) نشان و مقامی عطا فرموده بودند که تا قبل از روز غدیر به ایشان نداده بودند و این چیزی است که عمر فهمیده بود و به همین دلیل است که به علی (ع) تبریک گفت: «هنیأ لک یا ابن ابی طالب أصبحت وأمسیت مولی کلّ مؤمن ومؤمنة» (مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281).
✔️ بنابراین کلمۀ «مولی» که در حدیث غدیر آمده، به هیچ وجه به معنای محبوب و محبّ نیست، بلکه همان طور که در بحث های پیش گذشت، معنایی جز «اولی به تصرّف» نمی تواند داشته باشد و این معنا از مولی، به خوبی از صدر خود حدیث غدیر که رسول اکرم (ص) بدان تصریح فرموده اند آشکار است: «یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه» (مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32).
همان طور که در این روایت مشهود است، مراد از "مولا"، همان "اولی" است که پیامبر خدا (ص) برای فهماندن معنای صحیح "مولا"، کلام خود را با آن آغاز نموده اند؛ وگرنه جمله اول رسول اکرم (ص) لغو می بود!
📚 مطارحات فی الإمامة، ص 488.
#امام_شناسی
#امام_علی_ع
#غدیر
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا عمومات قرآنی را می توان با "خبر واحد" تخصیص زد؟!
#فایل_های_تصویری
#فقه_واصول
#تمایز_بین_سنت_واقعیه_و_سنت_محکیه
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 هشدار آیت الله حیدری درباره خطر ایجاد وهابیت با نسخه شیعی!!
#ریشه_کنی_تکفیر_بین_سنی_و_شیعه
✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ برخی از آثار کلامی و اعتقادی آیت الله حیدری 👇👇👇
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نتایج و پیامدهای تفکر اخباری:
1. عدم تولید و نوآوری
2. محدود نمودن دایره موضوعات تفکر، به بهانه ضروریات دین و خطوط قرمز!
3. گرایش به خرافات،داستان سرایی، خواب و رویا
#نقد_اخباری_گری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 به چه دلیل دین باید از نگرش اجتماعی برخوردار باشد؟
#فایل_های_تصویری
#نگرش_اجتماعی_به_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ برخی از آثار آیت الله حیدری که به حوزه کلام، اعتقادات و فلسفه دین مربوط می باشند⬇️⬇️⬇️
✅ https://eitaa.com/alhaydari
مبانی و کلیدهای اصلی در فهم مسائل زنان جلسه دوم صوتی.mp3
16.98M
🎙 مبانی و کلیدهای اصلی در فهم مسائل زنان (جلسه دوم)/
🔸 آیت الله سید کمال حیدری
#فایل_های_صوتی
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
#مبانی_و_کلیدهای_اصلی_در_فهم_مسائل_زنان (2)
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 سلسله مباحث "مبانی و کلیدهای اصلی در فهم مسائل زنان"
🔸 آیت الله سید کمال حیدری
🔹 در این جلسات مهم، آیت الله حیدری مباحث متفاوت و بعضاً جدیدی را در حوزۀ مطالعات زنان از دیدگاه اسلام طرح و تبیین نموده است. علامه حیدری مطالب خود را در قالب چند قاعدۀ کلّی بیان نموده؛ قواعدی که - از نظر ایشان - ورود به عرصۀ مطالعه و تحقیق پیرامون حقوق و مسائل زنان بدون ملاحظۀ آنها، نافرجام و در مواردی آسیب زا خواهد بود!
〽️ این اصول و قواعد بنیادین، به منزلۀ کلیدهایی هستند که در دست داشتن هر یک از آنها، قفل های متعدّدی را گشوده و مشکلات فراوانی را از جامعۀ زنان برطرف خواهد کرد. در جلسه اول و دوم، شش مبنا و کلید اصلی توضیح داده شده است که عناوین آنها عبارتند از:
1⃣ اصالت و محوریّت قرآن
2⃣ نگاه کلان و اجتماعی به حقوق و مسائل زنان
3⃣ نگرش جامع اعتقادی، اخلاقی و فقهی و احتراز از نگاه فقهیِ تک بُعدی
4⃣ ضرورت فهم و برداشت زنانه از آیات و روایات، در کنار برداشت های مردانه
5⃣ حقوقی که پیامبر اکرم (ص) برای زنان بیان فرموده حقوق حداقلی است، که باید در اثر گذشت زمان افزایش یابد
6⃣ ضرورت تفکیک بین "سنت واقعیه" و "سنت محکیه" (سنت گزارشی یا نقل شده).
❗️ استماع سلسله مباحث حاضر به همۀ بانوان گرامی و به ویژه محققان رشتۀ مطالعات زنان توصیه می شود. گفتنی است این جلسات یاری خدا ادامه خواهد داشت.
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari