eitaa logo
کانال | علی محمدی هوشیار
2.8هزار دنبال‌کننده
90 عکس
72 ویدیو
11 فایل
🎫دانش آموخته سطح چهار فقه و اصول حوزه علمیه ▪️عضو گروه جریان شناسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✍️پاسخگوی سوالات: @hoshyar_ali 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 🙌تبادل: @admin_ostad_hoshyar درباره مباحث مهدویت درباره مسائل اجتماعی درباره فرقه های انحرافی
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان مقاله: «رویکرد شناختی تحلیلی عدالت در اندیشه منصور هاشمی خراسانی در کتاب هندسه عدالت» ✍️علی محمدی هوشیار چکیده: یکی از مهم‏ترین پرسش‏های منصور هاشمی خراسانی درباره عدالت و هندسه آن در اندیشه مهدوی؛ چیستی مبانی عدالت در عصر ظهور است. در باور منصور هاشمی؛ عدالت مهدوی چیزی جز تقسیم اموال و نشر رفاه و تحقق عدالت متعارف نیست و این نوع از تعریف را میزان و سنجه عدالت در حکومت‏های پیش از ظهور قرار داده است. این نوشتار با تبیین مقوله عدالت به مثابه استراتژی انبیاء و اوصیاء الهی، ضمن پاسخ به سؤال اصلی منصور هاشمی خراسانی، تعریف جدیدی از عدالت را پیش روی سوژه پژوهان قرار داده است. در این تعریف؛ عدالت، نه به معنای متعارف آن، بلکه به معنای متعالی قابلیت تحقق خواهد داشت. آنچه به عنوان وجه امتیاز عدالت متعالی با عدالت متعارف آمده؛ دخالت مقوله کرامت انسانی در ساختار عدالت متعالی است. سیاست، امنیت، اقتصاد، تربیت و تمامی امور انضمام یافته می‏توانند، تحت عنوان عدالت متعالی در عصر حاکمیت امام مهدی علیه السلام بروز داشته باشد. @ali_m_hoshyar
🗣شگرد تبلیغی فرقه: اُبهت مبلّغ ✍️علی محمدی هوشیار / یادداشت یکی از کاربردی‏ترین روش‏های تغییر اندیشه مخاطبین فرقه ها، محوریت یافتن شخصیت مبلّغ فرقه است. وقتی مبلّغ، جزو کسانی باشد که دیگران او را در مقام انسانی کم خطا و موفق بدانند، در این صورت می‏تواند بر اندیشه سایرین تأثیر گذاشته و آنان را به جریان‏ها و فرقه‏ها دعوت کند. عموماً انسان‏های پرتلاش و موفق، انسان‏های جذابی هستند و این نوع از جذابیت، دیگران را به مراوده و آشنایی با آنها ترغیب می‏کند. از دید عموم مردم، این تیپ افراد، کم خطا قلمداد شده و بسیاری از گفته‏های آنان را بدون مطالبه سند و مدرک می‏پذیرند، اگرچه آن سخن در حوزه تخصصی او (فرد موفق) نباشد. بنابراین اگر یک پزشک موفق یا یک تاجر موفق، قصد تبلیغ یک اندیشه دینی را داشته باشد، آنگاه خواهید دید که با سهولت تمام، دیگران را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بسیار مشاهده شده است که مردم، سفارشات اخلاقی و حتی اعتقادی را از برخی پزشکان شنیده و بر آن باورمند می‏شوند بدون آنکه متوجه عدم تخصص او در این امور باشند و علت این تبعیت را در موفق پنداری آن پزشک و کم خطا دانستن او می‏دانند. یا اگر کسی در امور اقتصادی موفق باشد، او را در تمامی امور عاقل و مورد اعتماد دانسته و سخنان او را می‏پذیرند. در موارد متعددی مشاهده می‏شود که جذب افراد نخبه به منظور استفاده محوری از او به عنوان یک کنشگر و مبلّغ یک جریان، بسیار مرسوم است، چراکه آورده زیادی برایشان خواهد داشت. به عنوان نمونه؛ عباس ، دانش آموخته فلسفه است که به خاطر تیز هوشی و فعالیت‏های علمی، مورد توجه برخی موسسات آموزشی و پژوهشی قرار گرفت. وی به حسب اتفاق، به جریان انحرافی احمداسماعیل بصری پیوست و از سال 1394 تاکنون جزو مبلّغین طراز اول جریان به شمار می‏رود. نکته قابل توجه درباره او این است که به علت برخی موفقیت‏های علمی که در سنین جوانی به دست آورده بود، به جایگاه ابهت مبلّغ دست یافته و در همان آغاز امر، موفق به جذب برخی از دوستان نزدیک خود به جریان مذکور شد. آنچه با مطالعه زندگی‏نامه آن تعداد از دوستان عباس فتحیه به دست می‏آید این است که؛ این افراد نه تنها جذب گفته‏ها و تعالیم احمد اسماعیل نشدند، بلکه به طور ناخواسته مقهور ابهت کسی شدند که او را انسانی کم خطا و عالم می‏دانستند. آنان بدون آنکه متوجه شوند، از شخصیتی پیروی کردند که او پیرو شخصیت دیگری شده بود و نوع اندیشه جدید در کنار گذاشتن اندیشه قبلی آنان مداخله نداشته است. به عبارتی اگر عباس فتحیه آنان را به وهابیت یا بهائیت دعوت می‏کرد، احتمال پذیرفتن و تبعیت وجود داشته است. طبق این مبنا، آمدن و رفتن این افراد به ماندگاری مبلّغ مذکور بستگی دارد و چنانچه پس از مدتی، به دین و آیین دیگری وارد شود، دیگران نیز از او متأثر شده و راه خود را به سوی او تغییر می‏دهند. البته ممکن است اتفاق دیگری هم در این میان بیافتد. با توجه به اینکه جذب شدگان به جریان، به خاطر قوت و هیبت علمی و اجتماعی مبلّغ، تغییر اندیشه داده‏اند؛ چنانچه مبلّغ مذکور قوت خود را از دست داده و نشانه‏های ضعف در او پیدا شود، مریدان او نیز متزلزل شده و امکان بازگشت آنان به اندیشه سابق وجود خواهد داشت. بنابراین، استبصار آنان، استبصار روانشناختی است و اگر دلیل و استدلالی برای استبصار آنان مطالبه شود، پاسخی جز توجیه نخواهند داشت. نمونه‏های فراوانی برای این مقوله می‏توان مثال زد که ابهت مبلّغ، تنها عامل جذب و تغییر اندیشه در اطرافیان بوده است. عباسعلی کیوان قزوینی از جمله دانش آموختگان حوزه علمیه نجف بود که از محضر میرزا محمد حسن و میرزا حبیب‌الله و لطف‌الله لاریجانی مازندرانی بهره گرفت. قزوینی برای فراگرفتن فلسفه، علوم ریاضی، حکمت و کلام به تهران آمد. وی ضمن تحصیل به منبر می‌رفت و به سبب رونق مجالس وعظش به واعظ قزوینی شهرت یافت و چون به زبان فارسی، عربی، و مسلط بوده و با زبان عبری نیز آشنایی داشت، بر جذابیت او می‏افزود. کیوان قزوینی بر اثر مطالعۀ کتابهای ، طریقۀ اصولی یا مسلک را هدایت کننده ندانست و از این رو، به سلسله‌ صوفیان روی آورد. ابتدا در تهران، دست ارادت به صفی علیشاه داده و از وی اجازۀ ارشاد گرفت. پس از چندی عازم شد و در بیدخت به طریقت گنابادیه پیوست. کیوان به بیش‌تر مناطق ایران و کشورهای اسلامی سیاحت کرد و مریدان بسیار یافت. گفته شده که وی در گسترش سلسلۀ گنابادیه نقش مهمی داشته و حتی به سبب تبلیغ عقاید این سلسله چنان شهرتی یافته است که مردم او را قطب سلسلۀ گنابادی می‌پنداشتند. کیوان قزوینی به جهت ابهتی که یافته بود، نام و آوازه او نیز برخی را تحت تأثیر قرار میداد و به عقیده او در می‏آمدند، بدون اینکه او را دیده یا با او سخنی گفته باشند. @ali_m_hoshyar
پیش از خطبه های نماز جمعه دزفول.mp3
8.89M
خطبه های پیش از نماز جمعه 🗣علی محمدی هوشیار موضوع: مهدویت و انقلاب اسلامی @ali_m_hoshyar
شب دهم_عاشورا.mp3
1.45M
برشی از منبر دهه محرم موضوع: تعیین جبهه 🗣علی محمدی هوشیار دانشگاه آزاد اسلامی @ali_m_hoshyar
آغاز ماجرای ظهور از فلسطین نخواهد بود ✍علی محمدی هوشیار طبق روایات شیعی؛ سه ماه پیش از ظهور(شش ماه پیش از قیام)، سفیانی درگیری های خود را از سوریه آغاز خواهد کرد (و خُرُوجَ‏ السُّفْيَانِيِ‏ مِنَ‏ الشَّام‏) و در ادامه به فلسطین و چند منطقه دیگر هم تسلط خواهد یافت که در روایات از آن با كُوَر خمس(دِمَشْقَ وَ حِمْصَ وَ فِلَسْطِينَ وَ اَلْأُرْدُنَّ وَ قِنَّسْرِينَ) یاد شده است. (فَأَوَّلُ أَرْضٍ تَخْرَبُ أَرْضُ الشَّامِ...) مدت تسلط سفیانی بر این پنج منطقه ۹ ماه خواهد بود. بنا بر این تمرکز درگیری ها در سوریه خواهد بود و از آنجا به سایر مناطق نیز. خواهد رسید. اما طبق روایات اهل سنت، درگیری های هنگامه ظهور از آغاز می شود و برخی نویسندگان غیر متخصص مانند آقای مهدی حمد فتلاوی در نوشتن کتابهای خود به روایات شیعه بی توجه بوده و فلسطین را مرکز درگیری‌های قبل از ظهور دانسته است. حتی روایات مربوط به درگیری سفیانی در شهر اصطخر یا روایت «یوطئون للمهدی» را که در نوشته های خود آورده، تماماً از منابع اهل سنت استفاده کرده و شیعه چنین نقلی ندارد. طبق دیدگاه وی و افرادی همچون ایشان؛ اگر درگیری‌های فلسطین نشانه ظهور بود، باید تا کنون که حدود یکسال از عملیات بزرگ طوفان الاقصی گذشته است، شاهد ظهور امام مهدی علیه السلام بودیم. @ali_m_hoshyar
سفیانی در شام امام علی علیه السلام می‌فرمایند: يَخْرُجُ بِالشَّامِ فَيَنْقَادُ لَهُ أَهْلُ الشَّامِ إِلَّا طَوَائِفُ مِنَ الْمُقِيمِينَ عَلَى الْحَقِّ يَعْصِمُهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخُرُوجِ مَعَه‏... مردم شام از سفیانی اطاعت می‌کنند، بجز دسته‌هایی از پویندگان راه حق که خداوند آنها را از شر خروج و همراهی با سفیانی حفظ می‌کند ... نعمانی، الغیبه، ص305. @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هوش مصنوعی و فرقه‌های انحرافی ✍علی محمدی هوشیار 🔹برخی فرقه‌های انحرافی از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای جلب و نگه‌داشت اعضا و ترویج ایدئولوژی‌های خود استفاده می کنند. این الگوریتم‌ها می‌توانند بر اساس رفتارها و عقاید افراد، الگوهایی را تشخیص دهند و سپس با استفاده از تکنیک‌های بهینه‌سازی، افراد را به سمت ایده‌آل‌های سوق دهند. 🔹طبق این امکان، شاهد حذف فیزیکی مبلغین در فرقه ها خواهیم بود و یک شخص، قادر خواهد بود بدون تربیت و مبلغان فرقه ای که هزینه زیادی را به خود اختصاص می دهد، اندیشه انحرافی خود را منتشر کرده و افراد زیادی را از این طریق جذب و کند. 🔺سازمان ها و نهادهای مواجهه کننده چه تدبیری خواهند داشت؟ @ali_m_hoshyarکانال علی محمدی هوشیار را به دوستان خود معرفی کنید👆
4_5801152313129173251.pdf
963K
📖کتاب "پرسش ها و پاسخ ها؛ پیرامون شبهات احمد الحسن البصری" ✍ علی محمدی هوشیار 💰هزینه دانلود: صلوات بر محمد و آل محمد(ص) @ali_m_hoshyar
خواب و رؤیا ✍علی محمدی هوشیار رؤیا یکی از راههای نزول وحی بر پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام است. شاید این سوال پیش آید که آنان از کجا متوجه می شوند که آنکه در عالم رویا با آنان سخن میگوید؛ فرشته وحی است یا ابلیس؟ 🔺 پاسخ این سوال در روایت زیر آمده است: عَنْ بُرَيْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لاَ نَبِيٍّ وَ لاَ مُحَدَّثٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَيْسَ هَذِهِ قِرَاءَتَنَا فَمَا اَلرَّسُولُ وَ اَلنَّبِيُّ وَ اَلْمُحَدَّثُ قَالَ اَلرَّسُولُ اَلَّذِي يَظْهَرُ لَهُ اَلْمَلَكُ فَيُكَلِّمُهُ وَ اَلنَّبِيُّ يَرَى فِي اَلْمَنَامِ وَ رُبَّمَا اِجْتَمَعَتِ اَلنُّبُوَّةُ وَ اَلرِّسَالَةُ لِوَاحِدٍ وَ اَلْمُحَدَّثُ اَلَّذِي يَسْمَعُ اَلصَّوْتَ وَ لاَ يَرَى اَلصُّورَةَ قَالَ قُلْتُ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ كَيْفَ يَعْلَمُ أَنَّ اَلَّذِي رَأَى فِي اَلْمَنَامِ هُوَ اَلْحَقُّ وَ أَنَّهُ مِنَ اَلْمَلَكِ قَالَ يُوَقَّعُ عِلْمُ ذَلِكَ حَتَّى يَعْرِفَهُ بُرید از امام صادق (ع) و امام باقر (ع) روایت کرده است که درباره آیه «و هیچ رسول و پیامبر و محدثی قبل از تو نفرستاده بودیم» فرمود: گفتم: به جانت قربان، این تلاوت ما نیست. پس رسول و پیامبر و محدث چیست؟ فرمود: رسول آن است که فرشته بر او ظاهر می‌شود و با او گفتگو می‌کند، و پیامبر آن است که در خواب می‌بیند و شاید نبوت و رسالت در یک شخص جمع شده باشد، و محدث آن است که صدا را می‌شنود و شکل را نمی‌بیند. گفتم: خدا خیرتون دهد، چگونه می‌داند آنچه را در خواب دیده از حق است و از جانب فرشته است؟ فرمود: علم اینها را به او می‌سپارند تا آن را بشناسد. 📜بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۳۷۱. 🔺اکنون پیروان احمدالحسن که رؤیا را یکی از راههای نزول وحی یا الهام برای خود میدانند، چگونه می‌توانند بین فرشته بودن یا ابلیس بودن آن خبر رسان در عالم رؤیا تمایز قائل شوند؟! آیا به ایشان نیز همانند پیامبران، علم شناخت فرشته از ابلیس در عالم رؤیا داده شده است؟! @ali_m_hoshyar
پرهیز از دعاها و اعمال اختراعی مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در رساله اعتقادات خود می‌فرمایند: «و إيّاك و اتّباع الأعمال الّتی لم ترها في الکتب المعتبرة من أخبار الشیعة! فإنَّه قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: قَلِيلٌ فِي سُنَّةٍ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ فِي بِدْعَةٍ» 🔺ترجمه: از پیروی و دنبال کردن و به جا آوردن اعمالی که آن ها را در کتاب های معتبر حدیثی شیعه ندیده ای، حذر کن و بپرهیز! چرا که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است: عملِ کم ولی بر طبق سنت و شرع، بهتر است از عمل بسیار که بر طبق بدعت باشد. 📚 شرح رساله اعتقادات، مرحوم علامه مجلسی، صفحه ۴۰۹. @ali_m_hoshyar
حمله با شعار یا صاحب الزمان ✍علی محمدی هوشیار از جمله اهداف اصلی فرقه های انحرافی؛ مبارزه با علماء است. معمولا آنها به ناکارآمدی روحانیت و با استفاده از اعتقادی به دنبال اصلی خود هستند. حذف علمای دین به عنوان اولین مانع رشد فرقه های انحرافی، هدف اصلی فرقه به شمار می رود. دالگورکی در گزارشی به وزیر خارجه روسیه می نویسد: «بابی ها روز به روز تعدادشان در آذربایجان و تهران رو به افزایش است. بابی ها طوایف سوادکوهی و هزار جریبی را تار و مار کردند. بابی ها با در دست داشتن شمشیر در حالی که خود را آماده استقبال از مرگ کرده اند حمله می کنند و حمله خود را با فریاد یا صاحب الزمان که لقب امام دوازدهم می باشد شروع می نمایند که ترس فوق العاده ای در بین اهالی مازندران ایجاد کرده‌. این فرقه در دو جناح مبارزه خود را شروع کرده اند. بدین معنی که هم بر ضد دولت و هم بر ضد قیام نموده اند. ضدیت با علما به علت آن است که آنها معتقدند که علما قادر نیستند احکام قرآن را اجرا کنند و مخالف با دولت به سبب جلوگیری آن از حاکمیت روحانیت می باشد». 📜سازمان سیاسی بهائیت، ص۶۵. نمونه های بیشمار تاریخی و نمونه های موجود در عصر حاضر، تماماً حاکی از یک حقیقت است: مبارزه با علمای دین، هدف اصلی و مشترک فرقه ها و جریان های انحرافی است. @ali_m_hoshyar
دلتنگی از جنس امام معصوم مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‌ أَشْكُو إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِي وَ تَقَلْقُلِي‌ بَيْنَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ حَتَّى تَقْدَمُوا وَ أَرَاكُمْ وَ آنَسَ بِكُمْ فَلَيْتَ هَذِهِ الطَّاغِيَةَ أَذِنَ لِي فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِي الطَّائِفِ فَسَكَنْتُهُ وَ أَسْكَنْتُكُمْ مَعِيَ وَ أَضْمَنَ لَهُ أَنْ لَا يَجِي‌ءَ مِنْ نَاحِيَتِنَا مَكْرُوهٌ أَبَداً. 📚 الکافی؛ ج۸؛ ص۲۱۵ عنبسة بن مصعب گوید امام صادق علیه السلام فرمودند: تنهایی و نگرانی ام میان اهل مدینه را به خداوند متعال شکایت میکنم، تا وقتی میرسید و با دیدار شما انس میگیرم؛ کاش این طاغوت میگذاشت بنایی در طائف داشته باشم و با شما در آن سکونت سازیم؛ و ضامن ميشدم كه از جهت ما آزاری به او نرسد. @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞برشی کوتاه از برنامه "یک ماه مانده" 📚معرفی کتاب دکان های کاغذی ✍نوشته علی محمدی هوشیار 🖥از شبکه سه سیما @ali_m_hoshyar
کانال علی محمدی هوشیار 1⃣آشنایی با فرقه های انحرافی جدید 2⃣معرفی موضوع جدید برای پایان نامه 3⃣نکاتی درباره مهدویت 4⃣اطلاع رسانی برنامه ها و آثار جدید @ali_m_hoshyarاین کانال را به دوستان خود معرفی کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زمان یاری امام زمان علیه‌السلام... اکنون باید یاری شود یا در زمان ظهور؟! 🗣علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مر‌وری بر تدریس های ۱۲ سال پیش... تدریس مبانی عرفان اسلامی جامعه المصطفی(ص) 🗣علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
نارسایی ها و قلمرو شمول ماده 500 مکرر قانون مجازات اسلامی ✍علی محمدی هوشیار ماده 500 مکرر قانون مجازات اسلامی (مصوب 99/10/24) در پی جبران خلاء‏های قانونی مواجهه با فرقه های انحرافی بوده و توانسته است تا مقدار قابل قبولی بدین موضوع بپردازد اما با این وجود دچار نقائص و نارسائی هایی شده است که عبارتند از: 1. قانون باید ناظر بر «مواجهه» تدوین شود تا بتواند به دو جنبه محافظت از حقوق قربانی شده و مقابله با قربانی کننده توجه داشته باشد. اما این ماده بدون نظر داشت به این مقوله، صرفاً به دنبال «مقابله» با قربانی کننده بوده و گاه قربانی شده را نیز با استناد به همین ماده مورد مجازات قرار می‏دهد. به عبارتی دیگر، این ماده، توان تمییز بین سرکرده فرقه، با مبلغ فرقه و جذب شده به فرقه را ندارد. 2. گاهی اتفاق افتاده است که شخص قربانی کننده(سرکرده فرقه) از بیماری‏های روانی رنج برده و در اثر توهمات و تخیلات، اقدام به ادعا و جذب افراد کرده است. طبق این دیدگاه، جنبه درمانی سرکرده مورد توجه قرار نگرفته و او را به مانند مجرم ارادی انگاشته است. مانند علی محمد شیرازی، ملقب به باب که به گفته ادوارد براون: دعاوی مختلف و تلون افکار و نوشته‏های بی مغز و بی اساس و رفتار جنون آمیز او علما را بر آن داشت که به علت شبهه خبط دماغ، بر اعدام وی رأی ندهند. 3. در توضیح اقدامات مخل بر شرع مقدس اسلام، صرفاً به امور کلامی توجه داشته و گفته است: «طرح ادعاهاي واهي و كذب در حوزه‌‏هاي ديني و مذهبي از قبيل ادعاي الوهيت، نبوت يا امامت و يا ارتباط با پيامبران يا ائمه اطهار(ع)». و حال آنکه بسیاری از فرقه‏های انحرافی، ادعای الوهیت یا نبوت و امامت نکرده و صرفاً با روش دخل و تصرف در عدد اوصیاء پیامبر(ص) یا نوع تفاسیر ارائه شده در این حوزه(انکار توسل، انکار عصمت و...)، ایجاد انحراف نموده‏اند. 4. بی توجهی به فرقه‏های معنویت‏گرا، درمانگرا و فرقه‏های روانشناختی و فراروانشناختی (استفاده از قدرت‏های متافیزیکی) از جمله نقائص این ماده به شمار می‏رود. 5. عدم توجه به سوء استفاده از طریق علوم ماورائی و علوم غریبه (سحر، جادو، استفاده از جن و ...) در فرقه‏های انحرافی که در نوع خود بیشترین آسیب‏ها را از سوی سرکرده و مبلغین فرقه‏ها به دیگران داشته و در برخی موارد، به عنوان ابزاری برای جذب اعضاء به فرقه کاربرد دارد. 6. نادیده گرفتن ترویج باورها، رفتارها و گفتارهای غلوآمیز درباره رهبر فرقه، با هدف مرید پروری که دارای آسیب‏های اجتماعی و پیامدهای اخلاقی و معرفتی است. 7. بی توجهی به مسأله برهم زدن امنیت کشور در قالب ترویج برخی از اعتقادات دینی: و حال آنکه از متن مندرج در ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) غفلت شده که آورده است: هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا ‌اداره نماید که هدف آن برهم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می‏شود. 8. طبق تصریح ماده 500 مکرر: «چنانچه رفتار وی مشمول حد نباشد، به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج محکوم می‏گردد». جرائم حدی را می توان در قالب عناوینی چون افساد فی الارض، ارتداد، زنای با محارم قابل تحقق دانست با این حال، قواعد حاکم بر تشدید و تکرار مجازات در جرائم حدی متفاوت از جرائم تعزیری است که در جای خود باید بدان پرداخت و در این جا تنها به ذکر این نکته اکتفا می کنیم که اسباب تشدید مجازات های تعزیری را نباید با اسباب تشدید در مجازات های حدی خلط یا بین مجازات حدی و تعزیری جمع کرد. 9. یکی دیگر از جرائم تصریح شده در بند 1 ماده 500 مکرر؛ «تشویق افراد به ارتکاب جرائمی از قبیل اعمال منافی عفت، مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و یا مواد روان گردان، خودآزاری یا دیگرزنی... » است. این تشویق که به خودی خود یکی از مصادیق معاونت در جرم می تواند باشد، جرم مستقل و دارای مجازات خاص به شمار آمده است حال آن که مصادیق دیگر معاونت به شرح ماده 126 قانون مجازات اسلامی نیز دست کمی از تشویق ندارد و شایسته بود به عنوان جرم مستقل مد نظر قانون گذار قرار گیرد و به صورت کلی معاونت در ارتکاب جرائم فرقه ای، جرم با مجازات مستقل به شمار آید. به خصوص از این جهت که شرایط تحقق معاونت در مواردی مثل اغفال، قابل تحقق نیست و بخش قابل توجهی از فعالیت های فرقه ها از نوع اغفال محقق می گردد. @ali_m_hoshyar
گونه شناسی فعالیت فرقه ها در ایران.pdf
93.4K
گونه شناسی فرقه های انحرافی فعال در ایران ✍علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلام امام صادق علیه‌السلام درباره پرچم های گمراهی و تبعیت از آنان... 🗣علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقرَّبون ظهور چه کسانی هستند؟ ✍علی محمدی هوشیار امام صادق علیه‌السلام فرمود: «فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا.... فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ اَلْمُبْطِلُونَ وَ يَضْمَحِلُّ اَلْمُحِلُّونَ وَ قَلِيلٌ مَا يَكُونُونَ، هَلَكَتِ اَلْمَحَاضِيرُ وَ نَجَا اَلْمُقَرَّبُونَ». الکافي، ج ۳، ص ۱۳۱. 🔺ترجمه: هنگامی که قائم ما قيام كند، در اين هنگام است كه باطل‌گرايان شك مى‌كنند و هتك‌ كنندگان حريم نابود مى‌شوند، و كم هستند آنان كه مى‌مانند، عجله كنندگان ظهور هلاك شوند، و آنان كه تسلیم هستند نجات مى‌يابند. علامه مجلسی در توضیح این روایت می فرماید: «و لعل المراد ذم الاستعجال في طلب الفرج بقيام القائم عليه السلام و الاعتراض على التأخير، أي هلك المستعجلون، ... و نجا المقربون بفتح الراء فإنهم أهل التسليم و الانقياد لا يعترضون على الله تعالى فيما يقضي عليهم ...». مرآة العقول، ج۱۳، ص۲۹۳. 🔺ترجمه: شاید مراد از مذمت عجله خواهان، مذمت کسانی است که مدام در طلب فرج و قیام قائم علیه السلام هستند و به تأخیر افتادن ظهور اعتراض دارند و چنین افرادی هلاک می شوند. و مراد از نجا المقرَّبون؛ کسانی هستند که اهل تسلیم و گردن نهادن بر امر خداوند بوده و بر خداوند درباره آنچه او برای ظهور می خواهد اعتراضی ندارند. 📌البته جناب علامه در قرائت «مقربون» احتمال دیگری داده اند و آن اینکه با کسره خوانده شود، که در آن صورت «مقرِّبون» به این معنا خواهد بود: آنان که ظهور را نزدیک دانسته و آن را دور نمی بینند نجات می یابند. این دیدگاه هم صحیح است و تمامی شیعیان بر این باورند که ظهور حضرت حجت علیه السلام دور از نظر نیست و قطعاً محقق خواهد شد. وَ يَقُولُونَ: مَتَى هَذَا اَلْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ!؟ وَ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ قَائِمُنَا... @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معنای انتظار و عجله «فَمَا مَعْنَى يُمَارُونَ قَالَ يَقُولُونَ مَتَى وُلِدَ وَ مَنْ رَأَى وَ أَيْنَ يَكُونُ وَ مَتَى يَظْهَرُ وَ كُلُّ ذَلِكَ اِسْتِعْجَالاً لِأَمْرِ اَللَّهِ وَ شَكّاً فِي قَضَائِهِ وَ دُخُولاً فِي قُدْرَتِهِ أُولَئِكَ اَلَّذِينَ خَسِرُوا اَلدُّنْيَا» مفضّل‌بن‌عمر میگوید به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: «معنی یُمارُونَ چیست»؟ فرمود: «یعنی مردم می‌گویند قائم علیه السلام چه زمانی متولّد شده و چه کسی او را دیده و حالا کجاست و چه وقت ظهور می کند؟ این‌ها همه عجله در امر خدا و شک در قضای الهی و دخالت در قدرت اوست أُولَئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا الدُّنْیَا وَ إِنَّ لِلْکَافِرِینَ لَشَرَّ مَآبٍ». 📜بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱. @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌خدا با عجله بندگان عجله نمیکند امام صادق(ع) فرمود: «إِنَّمَا هَلَكَ‏ النَّاسُ‏ مِنِ‏ اسْتِعْجَالِهِمْ لِهَذَا الْأَمْرِ، إِنَّ اللَّهَ لَا يَعْجَلُ لِعَجَلَةِ الْعِبَادِ إِنَّ لِهَذَا الْأَمْرِ غَايَةً يَنْتَهِي إِلَيْهَا فَلَوْ قَدْ بَلَغُوهَا لَمْ يَسْتَقْدِمُوا سَاعَةً وَ لَمْ يَسْتَأْخِرُوا». مردم از عجله کردنشان در این امر نابود شدند. همانا خداوند، با شتاب بندگان شتاب نمي‏کند. برای این کار زمانی است که به آن میرسد. چون به آن وقت معلوم رسید، دیگر نه ساعتي پيش مي افتد و نه تأخير مي شود. 📕الكافي، ج۱، ص۳۶۹ و الغيبة للنعماني، ص۲۹۹. @ali_m_hoshyar