واژهشناسی روایات مهدویت
✍علی محمدی هوشیار
بررسی روایت «تَمَامُ الْأَمْرِ بِقَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ(ص)».(الأمالي، ص325)
یکی از پرسشهای مطرح درباره این روایت، استفاده از واژه «تمام» به جای «کمال» است. برای درک بهتر این انتخاب، ابتدا باید تفاوت معنایی این دو واژه را بررسی کنیم:
واژه «تمام»:
این واژه در برابر «ناقص» به کار میرود و به معنای به پایان رسیدن یک فرایند یا تکمیل شدن چیزی است. نکته مهم این است که «تمام» به نقصهای موجود در یک ساختار اشاره دارد، اما این نقصها به معنای نفی کلیت آن ساختار نیست. بهعنوان مثال، اگر ساختمانی ساخته شود اما درب ورودی آن ناقص بماند، نمیتوان گفت که ساخت ساختمان تمام شده است. با این حال، این نقص به معنای نادرست بودن کل فرایند ساخت نیست و نیازی به تخریب یا بازسازی کامل ساختمان وجود ندارد.
واژه «کمال»:
این واژه بیشتر به شأن و جایگاه یک موجود اشاره دارد و لزوماً به پایان یافتن یا ناقص بودن یک فرایند ارتباطی ندارد. بهعنوان مثال، اگر میزی زیبا و کاربردی ساخته شود اما بهجای استفاده، در انبار نگهداری شود، میتوان گفت که این میز به کمال خود نرسیده است. کمال این میز در استفاده بهینه از آن است، نه صرفاً در تمام شدن ساخت آن.
تحلیل روایت:
با توجه به این تفاوتها، استفاده از واژه «تمام» در این روایت بسیار دقیق و معنادار است. عبارت «تمامُ الأمر» نشان میدهد که ساختار اجتماعی، فرهنگی و دینی پیش از ظهور امام قائم(عج) مشروع و قابل قبول است، اما همچنان دارای نقصهایی است که با ظهور ایشان برطرف میشود. به عبارت دیگر، ظهور امام زمان(عج) نقطه تکمیل و اتمام این ساختارهاست، نه نفی یا بازسازی کامل آنها.
بنابراین، انتخاب واژه «تمام» بهجای «کمال» در این روایت، بهخوبی نشاندهنده نقش امام قائم(عج) در رفع نقصها و تکمیل فرایندهای موجود است، در حالی که شأن و جایگاه این ساختارها پیش از ظهور نیز محفوظ میماند.
#تمام
#کمال
@ali_m_hoshyar
مقاله جدید
عنوان: روشمندی جریان شناسی انحراف در عرصه مهدویت
✍علی محمدی هوشیار
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_213607.html
فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود
@ali_m_hoshyar
مقالات چاپ شده در ۱۴۰۳ به قلم علی محمدی هوشیار
عنوان مقاله: صورتبندی نظام دانش مواجهه با فرقه ها بمثابه دانشی بینارشته ای
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3573
عنوان مقاله: هم سنجی روش مواجهه اندیشه ای تبلیغ در معنویت های نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویت
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3606
عنوان مقاله: روش شناسی مطالعه تاریخ انگاره ها در مهدویت
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3640
عنوان مقاله: بررسی مناسبات عدالت و قدرت در دوران حکومت امام مهدی علیه السلام با تکیه بر مفهوم تعالی
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3918
عنوان مقاله: الگوی هفت وجهی تغییر اندیشه در فرایند تبلیغی جریان های انحرافی مهدویت با تاکید بر جریان احمد اسماعیل بصری
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4005
عنوان مقاله: بازخوانی نقش صالحان و مصلحان در تشکیل جامعه عصر ظهور
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4210
عنوان مقاله: روش شناسی مطالعه زیست جهان آسیب دیدگان فرقه ها و جریان ها
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4286
عنوان مقاله: روش مندی جریان شناسی انحراف در عرصه مهدویت
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4527
➖➖➖➖➖
@ali_m_hoshyar
11.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقدس سازی
یکی از روش های جذب و حفظ افراد در فرقه های انحرافی، قدیس یا قدیسه سازی رهبران فرقه است که نمونه بارز این روش را در سازمان مجاهدین(منافقین) می توانید ببینید.
#یعقوبی
@ali_m_hoshyar
کلام پویا
✍علی محمدی هوشیار
اگر علم کلام پویا نباشد، فهم حدیث و قواعد کلامی محصور در اقتضاءات گذشته شده و اجازه تفریع و اجتهاد در مسائل جدید کلامی را صادر نخواهد کرد. از این رو در امور اعتقادی و دستورهای دینی در حوزه رفتار، بسان اخباری ها رفتار خواهیم کرد.
@ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می گویی چرا فلان آقا زیر علَم فلان شخص سینه می زند و برایش سوگواری میکند؟!
پاسخ بسیار روشن است و اگر نیست، هنوز به معجزه گودرت پی نبرده ای!
#قدرت
#پول
@ali_m_hoshyar
در جنگ شرافت و بی شرافتی، آنکه بی طرف است از همه بی شرف تر است.
ادعای برخی افراد در مورد ارتباط با عالم غيب؛ نظر آیت الله جاودان در مورد ادعاهای علی يعقوبی
🔹علی یعقوبی قطب معنوی یکی از این جریانهای انحرافی است که در اواخر دهه هفتاد شمسی شکل گرفته و هنوز هم کم و بیش به حیات خود ادامه میدهد. فحوای بیشتر سخنرانیهای علی یعقوبی در راستای نظریههای «آخرالزمانی» و راهکارهای «فراهم آوردن شرایط ظهور» است.
▪️در مورد بعضی ادعاهای علی يعقوبی از آیت الله جاودان سوال شده كه متن سوال و پاسخ ايشان در سایت فرقه نیوز آورده شده است...
🔗 متن کامل را در سایت فرقه نیوز بخوانید
@ali_m_hoshyar
وقتی جای جلاد و شهید عوض میشود...
✍علی محمدی هوشیار
چگونه میتوان دل را در سوگ کسی محزون داشت که منتظر امام غائب بود اما امام قائم را یاری نکرد؟ و چگونه میتوان در برابر فراق کسی که جانش را در راه حقیقت و مردانگی نهاد، خاموش ماند؟ این تقابل تلخ، جان را میفشارد و احساسات را به بازی میگیرد.
در این بازی پرتناقض، چگونه میتوان مرز میان حق و باطل را شناخت و قلبی را که در سوگ مظلوم میتپد، تسلی بخشید؟
@ali_m_hoshyar
#مصاحبه
🗣علی محمدی هوشیار
انجمن حجتیه رویکرد ثابتی نداشتند و مواضعشان همواره متغیر بود و فردای روشنی در اتاق تاریکشان وجود نداشت. انجمن حجتیه صرفاً مجموعهای دورهمی و بدون مبنای علمی بود.
https://tn.ai/3240355
خبرگزاری تسنیم