eitaa logo
کانال | علی محمدی هوشیار
3.2هزار دنبال‌کننده
159 عکس
99 ویدیو
12 فایل
🎫دانش آموخته سطح چهار فقه و اصول حوزه علمیه ▪️عضو گروه جریان شناسی مهدویت ٫ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✍️پاسخگوی سوالات: @hoshyar_ali 🙌تبادل: @admin_ostad_hoshyar درباره مباحث مهدویت درباره مسائل اجتماعی درباره فرقه های انحرافی
مشاهده در ایتا
دانلود
در جمع طلاب باصفای بندر ماهشهر امروز ۱۰ آبان
درس ادیب اگر بود زمزمهٔ محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را
پاسخ_به_شبهه_اباحه_خمس_علی_محمدی.pdf
176.5K
📜متن پیاده شده از فایل صوتی استاد علی محمدی هوشیار پاسخ به شبهه اباحه خمس @ali_m_hoshyar
1400.04.26 - ولایت فقیه.pdf
2.92M
📖کتاب؛ نگرش کلامی به مساله ولایت فقیه ✍ علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
ایمان به سخنان اهل بیت علیهم السلام؛ رمز نجات صیحه آسمانی تنها نشانه شناخت ظهور امام مهدی علیه السلام است که در روایات معتبر به آن تصریح شده است. ایمان به همین سخن و پذیرش آن، راه شناخت صیحه حق از صیحه باطل خواهد بود و مومنان را از مسیر گمراهی نجات خواهد داد. در روایتی آمده است: عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مَسْلَمَةَ الْجَرِيرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) يُوَبِّخُونَّا وَ يُكَذِّبُونَّا أَنَّا نَقُولُ إِنَّ صَيْحَتَيْنِ تَكُونَانِ‏ يَقُولُونَ مِنْ أَيْنَ تُعْرَفُ الْمُحِقَّةُ مِنَ الْمُبْطِلَةِ إِذَا كَانَتَا قَالَ فَمَا ذَا تَرُدُّونَ عَلَيْهِمْ قُلْتُ مَا نَرُدُّ عَلَيْهِمْ شَيْئاً قَالَ قُولُوا يُصَدِّقُ بِهَا إِذَا كَانَ مَنْ يُؤْمِنُ بِهَا مِنْ قَبْلُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى‏ فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ‏ عبد الرحمن بن مسلمة جريرى گويد: بامام صادق عليه السّلام عرضكردم: دشمنان (و مخالفين شيعه) ما را سرزنش كرده دروغگو پندارند، ما ميگوئيم: دو صیحه آسمانى خواهد بود، گويند: وقتى دو صیحه هر دو از آسمان باشد چگونه فرياد حق از باطل شناخته شود؟ حضرت فرمود: شما چه پاسخى بآنها دهيد؟ عرض كردم: ما پاسخى نداريم كه بآنها بگوئيم، فرمود: بآنها بگوئيد: هنگامى كه آن صیحه بلند شود هر كس پيش از آن صیحه ايمان بدان آورده آن را باور و تصديق كند خداى عز و جل فرمايد «آيا كسى كه بسوى حق هدايت ميكند شايسته‏تر است كه پيرويش كنند يا آن كس كه هدايت نميكند جز آنكه خود هدايت شود، پس شما را چه شده، آيا چگونه قضاوت ميكنيد؟» (سوره يونس آيه ۳۵). الكافي، ج‏۸، ص۲۰۸ @ali_m_hoshyar
📔 روشنا منتشر شد در این شماره؛ یادداشتی با عنوان «انجمن حجتیه و استراتژی عادی سازی روابط» نوشته ام. @ali_m_hoshyar
الهیات جنگ ✍علی محمدی هوشیار در دستگاه فقهی و کلامی شیعه؛ جنگ با کفار و ظالمین در مقوله ارزش‏های دینی تعریف شده و کشته شده در معرکه را دانسته و ابعاد الهیاتی آن را مورد بررسی قرار داده است. یکی از مسائل مهم در این میان، باور به امدادهای غیبی و عنایات خداوند می‏باشد که شامل رزمندگان اسلام شده و آنان را در پیش برد اهداف مقدس خود یاری می نماید. آنچه در این یادداشت مورد توجه من قرار گرفته؛ افراط گرایی در این خصوص است که گاه تدبیر و جنگی را تحت الشاع خود قرار داده و منجر به صدمات و خسارات جبران ناپذیری در جبهه حق علیه باطل می شود. باید توجه داشت که باور به امداد و عنایات خداوند، به معنای دوری از تدابیر جنگی نمی تواند باشد، بلکه این دو در طول یکدیگر تعریف شده اند. بدین معنا که شاید با کنار گذاشتن تدابیر جنگی و عقلانیت، مشمول امداد الهی نشده و جزو کسانی باشیم که در مصاف با دشمن شکست قطعی خواهند داشت. شاید گواه این مطلب باشد که بسیاری از شکست ها در جبهه های شیعی، پررنگ کردن امدادهای غیبی و کمرنگ نمودن تدابیر جنگی در بین لشگریان بوده است. منشاء برخی از این باورها، آموزه های یا اهداف شهادت طلبانه(همانند توابین) بوده است که به جای پیروزی بر دشمن، تنها به شهادت در راه خدا فکر کرده و بر اساس آن، تدابیر جنگی را معطل نموده اند. امروز در جبهه نبرد حق علیه باطل، آنچه بسیار ضروری به نظر می رسد؛ عقلانیت جنگی و ایمان به یاری خداوند است. این پیامی است که باید جنگ را متوجه خود نموده و سربازان خود را ملتزم بر آن نمایند. @ali_m_hoshyar
مطالعه این دو کتاب به دوستان حدیث پژوهش سفارش می شود @ali_m_hoshyar
جریان ضدفقاهت ✍علی محمدی هوشیار از جمله فتنه هایی که در سالهای اخیر دامن‌گیر جامعه شیعی ایران و عراق و ترکیه و... شده، فعالیت جریان ضد فقاهت (نواخباریگری) است. نفوذ این جریان در برخی مدارس ، مذهبی و... در استان های کشور غیر قابل انکار است. البته چند سال گذشته نیز متذکر این فتنه شدم اما حرکتی از سوی مراکز تصمیم گیر مشاهده نشد! این جریان به طور کاملا سازمان یافته؛ ضمن تخریب مفاهیم فقاهتی و مبانی ولایت فقیه، در پی تحریک افراد برای مقابله با نظام و جمهوری اسلامی است. پیشنهاد: تربیت نیروی پاسخگو در حوزه های علمیه و اعزام سازمان یافته به مناطق هدف @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بگو که در به دریم و بگو که مشتاقیم بگو که در گذر از یار خویش استادیم بگو که عشق بلد بوده ایم و باخته ایم بگو که درس نخواندیم و باز افتادیم @ali_m_hoshyar
🔸زینت پدر، از زبان پدر سخن می‌گوید.. حذلم بن ستير گويد: در محرم سال 61 هجرى وارد کوفه شدم و اين مصادف بود با زمانى كه على بن الحسين (علیه‌السلام)‌ با زنان خانواده از كربلا باز مى‌گشتند و مأموران دور آنان حلقه زده، مردم براى تماشاى آنان از خانه‌ها بيرون ريخته بودند. وَ رَأَيْتُ زَيْنَبَ بِنْتَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَمْ أَرَ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ وَ قَدْ أَوْمَأَتْ إِلَى النَّاسِ أَنِ اسْكُتُوا - فَارْتَدَّتِ الْأَنْفَاسُ وَ سَكَتَتِ الْأَصْوَاتُ ... و زينب دخت گرامى على ‌(عليه السّلام) را دیدم و به‌راستى كه هرگز زنى در نهایت شرم و حیا، سخنورتر از او نديده بودم. گویی از زبان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) سخن مى‌گفت. به سوى مردم اشاره فرمود كه ساكت شويد. در حال، تمام نفس‌ها خاموش و همۀ صداها فرو نشست... ▫️آن‌گاه پس از حمد و ثنای خداوند و صلوات بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) خطبه کوتاهی خواند و آن‌چنان ظالمان را رسوا و مردمان سست عنصر را سرزنش نمود که راوی می‌گوید: با سکوت آن حضرت دیدم مردم همه متحيّر مانده، انگشت تحيّر به دهان برده‌اند، و ديدم پيرمردى بقدرى گريست كه ريش او از اشك چشمش تر شد و اين شعر را گفت: كُهُولُهُمْ خَيْرُ اَلْكُهُولِ وَ نَسْلُهُمْ إِذَا عُدَّ نَسْلٌ لاَ يَخِيبُ وَ لاَ يَخْزَى (پيرانشان بهترينِ پيران‌اند، و نسل آنان به‌گونه‌اى است كه هرگز به پستى و خوارى نمى‌گرايد) 📘أمالی مفید؛ ص۳۲۱. @ali_m_hoshyar
اخباری‏گری در غیر فقه اخباری‏گر معاصر، فقط در عرصه فقه حضور ندارد، بلکه در غیر فقه هم وجود دارد. الان یک سری مبلغ، منبری و نویسنده داریم که هر خبری را ببینند بالای منبر، در تلویزیون و... می‏گویند. نه اقتضائات زمان و مکان را لحاظ می‏کنند و نه اقتضائات عقل را می‏بینند، و نه این روایت را در یک نظام حلقوی و هرمی سایر نصوص دینی مورد فهم قرار می‏دهند! اصولا توان چنین کاری در آنها وجود ندارد! بنده اسم این را اخباری‏گری در غیر فقه می‏گذارم. به نظر ما باید یک خانه تکانی صورت بگیرد. فکر نکنیم جریان اخباری‏گری یک دوره داشت، آن هم با تلاش وحید بهبهانی به محاق رفت و با تلاش شیخ اعظم دیگر امکان تولد دوباره ندارد! بله! به محاق رفت، اما مجدداً به نوعی دیگر متولد شده است. استاد ابوالقاسم علیدوست @ali_m_hoshyar
گروه کلام و فلسفه دین/ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نشست علمی با موضوع: مهدیون بعد از مهدی(ع) ✅ارائه دهنده: دکتر محمد حسین فاریاب عضو گروه کلام و فلسفه دین ✅ناقد: دکتر علی محمدی هوشیار عضو گروه جریان شناسی مهدویت دبیر نشست: حجت‌الاسلام گودرزی مکان: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) - ساختمان جمهوری - سالن اندیشه زمان: ۲۱ آبان ساعت ۱۸ @ali_m_hoshyar
امام مهدی علیه السلام فرمود: إنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فینا، لا یَقُولُ ذلِکَ سِوانا إلاّ کَذّابٌ مُفْتَر، وَ لا یَدَّعیهِ غَیْرُنا إلاّ ضالٌّ غَویٌّ حق و حقانیت با ما و در بین ما اهل بیت عصمت و طهارت خواهد بود و چنین سخنی را هر فردی غیر از ما بگوید دروغ گو و افتراگو می باشد و کسی غیر از ما آن را ادّعا نمی کند مگر آن که گمراه باشد. کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۵۱۰. @ali_m_hoshyar
امامت جریان ها ✍علی محمدی هوشیار تمامی جریان های اجتماعی دارای امام بوده و اساساً ماهیت هر جریانی با امام آن شناخته می شود. و در محضر الهی نیز همین گونه تعریف خواهند شد: يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ. امامت مسأله پر اهمیتی است و خداوند متعال، آن دسته از انسان ها را برای امامت امت می گمارد که قابلیت و ظرفیت و تحمل بار سنگین الهی را داشته باشند. حتی ابلیس نیز مقام امامت را به هر کسی نمی‌دهد و آنان که ذوب در ابلیس هستند را برای امامت جریان های شیطانی انتخاب می کند، تا توان مقابله با جریان نور را داشته باشند. اگر در میان جریان ها و حرکت های گوناگون اجتماعی راه را گم کردید، چشمتان به امام جریان باشد، ببینید امام جریان کیست و عیارش چیست! اگر امامِ حرکت؛ صالح و مُصلح بود، فریب شبهات و سختی های پیش رو را نخورید و امام را با جان و دل یاری کنید... و اگر شعارها و وعده های جریان خوش آیند شما بود، اما امامی فاسد و مفسد بر رأس آن بود، فریب زرق و برق و وعده ها را نخورید و بر علیه او بشورید. ارزش حرکت و جریان ها را با امامت آن جریان میشود شناخت... اما عیار امامت جریان ها را با نوع آن جریان نمی شود شناخت... @ali_m_hoshyar
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
ا❁﷽❁ا 📙 🖋 📚علی محمدی هوشیار در کتابی با نام «عصر پیدایی» تلاش کرده است تا براساس و ،‌ فهمی جدید از جامعه و ارائه بدهد تا خواننده را برای دوران (عج) آماده کند. تا مخاطبان به تصویر مشترکی از آن دوران برسند براساس آنچه پیشوایان دین بیان کرده‌اند. برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 🛒https://ketabejamkaran.ir/139284 ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺جدا شدن یکی از مبلغین فرقه مدعی یمانیت در این کلیپ به نکات ارزشمندی اشاره شده است. حتما دیده شود و برای افرادی که گرفتار این فرقه شده اند ارسال گردد @ali_m_hoshyar
پرداخت حق عضویت در فرقه ✍علی محمدی هوشیار قانون نانوشته فرقه ها: تامین مخارج اداری و سازمانی فرقه ها بر عهده اعضای فرقه است. البته نام این کار در فرقه های مختلف متفاوت است و گاهی از آن با عنوان؛ حق صله، هدایا، عشریه، حق الله، شهریه کلاس و... یاد می شود. طبق این قانون، پول های زیادی برای فرقه جمع آوری می شود و نتیجه و ره آورد آن، چیزی جز فقر مرید و ثروتمندی صاحبان فرقه نیست‌. چند سال گذشته یکی از پیروان به نام سید حامد میری، تنها واحد مسکونی خود را فروخت و پول آن را به عنوان هدیه به دفتر احمد در نجف فرستاد و خودش از فرط آوارگی در منزل یکی از دوستانش سکونت یافت! یا می توان به هزینه زندگی و خانواده مبلغین اشاره کرد که تماماً بر عهده سایر اعضای فرقه است. نمونه این روش را در مشاهده میکنیم که پیروان خود را موظف به تامین هزینه ها می کند. بیت العدل در سال ۱۳۴۶ طی صدور بخش نامه ای به محافل شهرستان ها؛ آنان را موظف به افزایش وجوه ارسالی کرد: «چون بیت العدل منشی و کارمندانش و همچنین ایاب و ذهاب آن بیشتر شده، وجوه ارسالی باید به دو الی سه برابر افزایش یابد». (سازمان سیاسی بهائیت، ص۲۷۵). @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید از عباس فتحیه(یکی از مبلغین فرقه احمدالحسن) که استخاره را راه شنیدن سخن خداوند میداند اما این جماعت ثابت کرده اند که اگر به نفعشان نباشد، سخن خدا را هم به نفع جبهه خودشان تفسیر و تبیین می کنند. به عنوان نمونه در کتاب الجواب المنیر، جلد 3، ص53 از احمدالحسن سئوال میشود: درباره سید خامنه ای استخاره کردم و این آیه آمد که « فَكُلِي‏ وَ اشْرَبِي‏ وَ قَرِّي عَيْنا؛ بخور و بیاشام و چشمت را روشن کن»(مریم، ۲۶) مراد این آیه چیست؟ احمد الحسن در جواب میگوید: علمای بی عمل شیعه در زمان ما، همه مصداق طاغوت هستند. آیا می بینید که دایره طاغوت چقدر وسیع و بزرگ است؟ و چقدر طاغوت ها زیاد هستند؟ دایره طاغوت همه کسانی را که ایمان به حاکمیت خدا ندارند و یا حتی کسانی را که زبانشان بر حاکمیت خدا اقرار دارد ولی با اعمال و کردارشان با آن مخالفت می کنند را دربرمیگیرد. 🧨 آیا دریافت اهل فن از این آیه چنین تعبیری است؟! @ali_m_hoshyar
روایات بدون درایات ✍علی محمدی هوشیار برخی از خطبای محترم جامعه، به صرف مشاهده هر روایتی در منابع روایی، به آن استناد نموده و بر اساس آن، سعی در باورنمایی و الگوسازی می‏ کنند. غافل از آن‏که اقتضائات زمانی و مکانی و عقلی آن روایت را ملاحظه نمایند یا آن را در هندسه و دستگاه حدیثی و کلامی شیعه مورد فهم قرار داده باشند. در روش این دسته از افراد، تمامی روایات موجود در منابع روایی قابلیت استفاده و استناد دارند و نیز باور بر آن دارندکه تک تک روایات در زندگی انسان‏ها ایفای نقش خواهند داشت. به عنوان نمونه می‏توان به سخنان یکی از سخنرانان محترم اشاره کرد که درباره علائم ظهور گفته است: «در مقابل اینجور برخورد با اخبار ظهور، باید گفتش که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که بیکار نبودن که علامتی رو بگن که علامت نیست! و امکان تطبیق وجود نداره!... اگه بنا باشه هزار تا عبدالله دیگه بیاد فوت بکنه و شرایط بی ثباتی اونجا پیش بیاد، این چه علامتیه؟! شما آدم عاقل باشی میتونی اینجوری علامت بدی مردمو بذاری سر کار؟». این درحالی است که مقام معظم رهبری با تکیه بر هندسه و دستگاه حدیثی و کلامی شیعه درباره تطبق علائم ظهور می‏فرماید: «همه‌ این موارد غلط و انحرافی است زیرا برخی مطالب درباره‌ علائم ظهور، غیرقابل استناد و ضعیف است و مطالب معتبر را هم نمی‌توان به راحتی تطبیق داد». طبعاً مواجهه اینچنینی با روایات؛ زمینه را برای پذیرش روش‏ ها و دریافت‏ های نواخباریان فراهم نموده و راه استدلال و کارهای عالمانه را در جامعه مسدود خواهد نمود. مقام معظم رهبری درباره کار عالمانه و متفکرانه در مهدویت بیان فرمودند: «البته کار عالمانه و مستند درباره موضوع مهدویت و انتظار بر عهده‌ اهل فن و متخصصانی است که علم حدیث و رجال را به خوبی می‌دانند و با مسائل و تفکرات فلسفی آشنایی کامل دارند». @ali_m_hoshyar
حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار تعدادی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم پاسخگویی به شبهات یکی از وظایف مهم حوزه است، حوزه باید پاسخگو شبهات در سطوح مختلف باشد حالا گاهی این شبهه از خود حوزه باشد یا بیرون حوزه انسان بايد آماده پاسخگویی باشد مدتی پیش از یکی از آقایان اهل علم که در سطح بالایی هم هست و من با آثار و کار او آشنایی دارم مسائلی مطرح شد دیدم جناب آقای فاضل آقازاده محترم مرحوم آیت الله (رحمت الله علیه) یک جواب متین و خوب و محترمانه و انصافاً عالمانه داد یا همين مناظره جناب آقای که اصل این کار چقدر قابل تحسين است که حوزه چنین آمادگی داشته‌ باشد ، ما باید افرادی تربیت کنیم که در فن مناظره ورود پیدا کنند و الحمدلله در حوزه داریم این چنین افرادی را، خدا رحمت کند مرحوم آیت‌اللّه را انصافاً در این موضوع با آن دانش بالا ممتاز بود اصلاً کار اهلبیت (علیهم السلام) هم یکی تربیت افرادی برای مناظره بوده است. آیت الله نوری همدانی ، امروز صبح ۲۰ آبان ۱۴۰۳. @ali_m_hoshyar