eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
593 عکس
326 ویدیو
73 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
دو جریان خدمت رسانی و مطالبه گری ذوالفقار عدالتخواهی 🔻دقیقا در همان روزهایی که رهبری جریان مطالبه گری را در کشور معماری میفرمود، در حال ایجاد و فراگیر کردن جریان دیگری بود به نام جریان جهادی. او این پیشنهاد را اولین بار در ۱۷_۹_۷۹ ارائه داد. و دقیقا در همان سالها گفتمان مبارزه با فقر و فساد و تبعیض مطرح شد و از دل آن یک جریان نوپای دانشجویی مطالبه گری متولد شد. جریان عدالتخواهی بیشتر صبغه مطالبه گری داشت و جریان جهادی صبغه خدمت رسانی و هر دو نیز ذیل عنوان عدالتخواهی و جهاد قرار میگرفتند. 🔻جریان جهادی حقیقتا یک جریان بالنده و رشدیابنده بود همانطور که جریانهای دیگر مثل جریان مطالبه گری هم رشد یافت. خروجی جریانهای مطالبه گری را میشد در امثال ایتان ها و جشنواره عمارها و مجموعه تلویزیونی ثریا ها و دیگران مشاهده کرد، همانطور که جریان جهادی نیز به مرور در قامت قرارگاه های مختلف و اردوهای ریشه دار و بسیج سازندگی پر قوت خود را نشان داد. 🔻این دو با هم عملا یک گفتمان را در کشور تقویت میکردند و آن هم گفتمان عدالتخواهی بود. گفتمانی که روز به روز توسعه میافت و عملا هم نیروهای جوان را تربیت میکرد و هم مسوولین را به چالش میکشید. نقش این جریان و گفتمان را در تغییر دولت در دهه هشتاد نباید دسته کم گرفت. 🔻رهبری جریان جهادی را یک جریان عدالتخواهی میدانست. نه فقط در پیامی که در ۱۰_۵_۹۸ فرمودند «شعار خدمت رسانی برای تحقق پیشرفت و عدالت را همگانی کنید» بلکه پیش از آن نیز بارها در گفتگو با جهادی ها این حرکت را یک جریان عدالتخواه دانسته بودند. با این حساب جریان عدالتخواهی دو بال و دو بازوی مهم داشت، یکی مطالبه گری و دوم خدمت رسانی. رهبری در هر دو بازو نیز معتقد بود باید هر دو جریان با گفتمان سازی خود را توسعه دهند. 🔻اما در این میان برخی تلاش کردند سررشته این دو جریان را از دست رهبری خارج کنند و به این ترتیب دو ابزار مهم قدرتمند مردمی برای بالندگی انقلاب را منحرف کنند. در میان جنبش مطالبه گری اندیشه های متفاوت و چپ گرایانه جناب حکیمی و سبک قانون گریز و سپس عقل گریز امثال نصیری و در نهایت رویکردهای ولایت گریز احمدی نژاد با عقبه مشایی رسوخ میکرد و در جریان خدمت نیز گاهی یک الگوی بی تفاوت به اندیشه ورزی و کلان نگری متاثر از خدمت رسانی های سکولار و غیر ولایی نفوذ میکرد. 🔻این مقوله باعث شد بخش مهمی از ظرفیتهای پیش برنده حرکت عدالتخواهانه کشور هدر رود معطل بماند یا به ضد خود تبدیل شود. نقش انحراف احمدی نژادی در این ماجرا زیاد بود. دوستان زیادی از نیروهای سابقه دار جهادی و مطالبه گر امضا کننده نامه سیصدنفره به رهبری بودند. طعم جدی احمدی نژاد_مشایی را در عدالتخواهی فانتزی امروز هم میتوان مشاهده کرد. 🔻 اما تبدیل این دو جریان به یک هویت واحد که تحت فرمان امام جامعه حرکت کند قدرت پیمودن دوران «پیشرفت و عدالت» را فراهم خواهد نمود. و عملا سر رشته تحول و انقلاب در کشور را به دست رهبر میدهد و چون ذوالفقار عمل خواهد کرد. 🔻در این میان نقش متصل کردن این دو جریان به مبانی و نظام اندیشه رهبران انقلاب جدی تر از دیگر امور است. @ali_mahdiyan
انقلاب بالاشهریها؟ 🔻امام خودش در بالاشهر زندگی میکرد اما میگفت رهبران انقلاب اسلامی فقرا هستند. 🔻امام خودش قدرت مادی را در ایران به دست گرفت اما مدعی بود پابرهنه ها در جبهه حقند. 🔻خانه پدری امام در خمین قلعه آنچنانی بود و معتقد بود علما و تولیدکنندگان علم همه از محرومین بودند. 🔻امام و شهیدمطهری و شهیدبهشتی بالاشهری بودند ولی هم امام و هم رهبری میگویند همه سر سفره محرومین نشسته ایم. 🔻مبنایی بخواهم جواب بدهم باید بگویم همه فکر میکنند ما سر دو راهی هستیم فقر یا غنا. اما واقعیت این است که ما سر سه راهی هستیم؛ ۱.فقر از سر مخالفت با دنیا ۲.غنای از سر چسبیدن به دنیا ۳.غنای برای به کار گرفتن دنیا برای خدا و فقر ناشی از به کار گیری دنیا برای خدا. 🔻یعنی فرار از دنیا. چسبیدن به دنیا و سوم عبور از دنیا. مثل سه تایی نپریدن در آب و غرق شدن و شناکردن. 🔻ملاک مبارزه و جهاد است. فقر ناشی از این مبارزه فخر است و سهم اهل ولایت. و پول و قدرت بر این بستر متجر اولیاء الله و الا بی ارزشتر از آب بینی بز. 🔻ظاهرگرا نباشید چون شاید پیراهن زیرین امام صادقتان زبر و خشن باشد نه پیراهن رویین. ظاهرگرا نباشید چون زیور زندگی امام حسین علیه السلام به سلیقه و توان مالی همسرش آنچنان بود. ظاهرگرا نباشید که امام باقر علیه السلام فرمود در مسیر پول درآوردن بمیرم در بهترین وضعیت است. 🔻ملاک را علی ع امام اهل عدالت در نامه به عثمان بن حنیف یاد داد. ببینید سبک تصمیم گیری این فرد به نفع فقرا است؟ آیا گفتمان و روابطش در جهت عدالت و محرومین است؟ 🔻و در زندگی شخصی آدمها سه نکته را با هم لحاظ کنید 🔹اولا او فرمود نمیتوانید مثل من باشید یعنی «مراعات» کنید حال خود را. برای بررسی وضع هر کس نیز ببینید بستر زندگی عادی افراد چه بوده، پدر و مادر و کار و کاسبی و دارایی عادی هر کس چه بوده. خدا رحمت کند آقای طبسی مشهد را، ببینید جملات رهبری درباره زندگی او را. 🔹ثانیا فرمود و لکن اعینونی بورع و اجتهاد. ببینید فرد اهل مجاهدت یعنی تلاش و مبارزه در راه جبهه حق هست؟ نتیجه عادی مبارزه، فقر اختیاری است. اصل مبارزه است و خرج کردن عمر و استعداد و مال برای جبهه حق. 🔹ثالثا ببینید شخص اهل مراقبت از خودش و سبک زندگی اش و نسبتش با مردم و محرومین هست یا نه. در مجموع این سه ویژگی نمره سبک زندگی آدمها را مشخص میکند. 🔻ظاهرگرا نباشیم. امام ما فرمود ما بازاری های کوخ نشین هم داریم. اگر کسب و کارشان را خرج جبهه حق کنند و الا اگر برای خودشان کسب و کار دارند این ارزشی ندارد. این ترجمه «اقتصاد مقاومتی» است در بستر «سبک زندگی». با این حساب عبدالمطلب س و ابوطالب س و خدیجه س و حتی پیامبر ص تاجر و موسی ع و سلیمان ع و همه انقلابیون ناب و اصیل عالم در جبهه محرومین و پابرهنگان هستند. @ali_mahdiyan
انقلاب بالاشهریها؟( ۲) 🔻میگویند هوای بالاشهر برای قلب امام مفید بود. میگویند اینطوری به بیمارستان قلب نزدیک بود. پدر یک عدالتخواه ظاهرگرا میگفت ما گفتیم آیا همه کوخ نشینان فرصت دارند برای بیماری قلبشان بروند بالاشهر کنار بیمارستان قلب با کادر مجرب و قوی؟ در همان دوران در بیابانهای کرمان و میان کوههای شرق هرمزگان مرد و زن و کودک با یک تب و سرماخوردگی میمردند. 🔻راستی امام که این همه از کوخ نشینی سخن میگفت چرا نرفت در حلبی آباد زندگی کند؟ بهتر نبود؟ به زندگی کوخ نشینان نزدیک تر نبود؟ 🔻حقیقت تلخ است برایتان؟! عیبی ندارد بگذار با تازیانه هایش مواجه شوید شاید سر عقل بیایید. خدا رحمت کند او را دستش را میگذاشت همه در صف، هر کس میآمد میبوسید و میرفت به نوبت. گاهی نگاه هم نمیکرد که چه کسی آمده و بوسیده و رفته. 🔻هزار بار این خاطره را گفت چرا نشنیدید . که مسوول ساواک گفت حضرت آیت الله شما را چه به سیاست؟ چه به قدرت؟ اینها مال دنیا است شما را چه به دنیا؟ چرا امام این خاطره را میگفت؟ 🔻ظاهر بین نباشید. میدانم میترسید امام تحریف شود. دغدغه تان را عشق است. میدانم میترسید وضع زندگی مسوولین کاخ نشین و اشرافیمان را توجیه کنم. حق دارید. دردهایتان به جانم. اما رفقا! امام را بفهمید. و الا فرق انقلاب طبقه پرولتاریا را با اسلام پابرهنه ها نمیفهمیم.و الا توان جوانان آرمانجویمان را به مسلخ میبرید. 🔻آیا شنیده اید که سیدعلی گفت مغزای اندیشه سیاسی امام بحث رابطه با دنیا بود؟ آیا شنیده اید که او گفت این حرف نوی امام بود؟ چه حرف نویی همه دنیا فقیر و غنی را میشناختند. یا پولدار یا بی پول. خوب حرف نو کجا بود؟ خوانده اید ؟ او گفت شق سومی را امام یاد دنیا داد. بروید بخوانید. که با دیدن و شنیدن این حقایق به تناقض نرسید. 🔻خدا رحمت کند حاج عبدالله والی را که پیر مراد ما بود. به قول رهبر میگفت این شخصیت ماندگار در تاریخ انقلاب خواهد بود. همه عمرش را در میان بیابانهای بشاگرد طی کرد به دستور امام. اما در اتاقش عکس بازاری معروف مرحوم عسکر اولادی بود. 🔻بعضی وقتها بچه ها محرومین را که میدیدند شام و ناهار نمیخوردند یا کم میخوردند. با هیبت مردانه اش نهیب میزد که بخور. به قول خودش «ابرقدرتی هم بخور» یعنی غذای خوب و مقوی و پر گوشت و.... تا بتوانی برای این مردم کار کنی. ملاک مجاهدت است. ملاک عبور از دنیا است. 🔻اگر فقر و محرومیت خوب است و فخر پیامبر است. اگر فقرا به ملکوت نزدیکترند. اگر فقرا ولی نعمت ما هستند. اگر فقرا خوبند و عزیزند. خوب پس چرا محرومیت زدایی کنیم؟ بگذاریم همه محروم شوند بهتر نیست؟ 🔻جنگ فقر و غنای امام ، نقشه عملیات ما است. بله درست است. اما بیایید امام را بفهمیم. امام را با چشم ظاهربین نمیشود شناخت. همین. @ali_mahdiyan
انقلاب بالاشهریها (۳) 🔻سال۸۴ ایام انتخابات یک روز همینطور رادیو توی خانه روشن بود، جناب هاشمی رفسنجانی مشغول توضیح نظریات و طرحهای فرهنگی خود بود. 🔻از او پرسیدند زهد چیست؟ گفت یک امر قلبی است، دل نبستن به دنیا است، اینکه چقدر دارایی دنیایی داری مهم نیست، مهم این است که دل بسته آن نباشی. 🔻این نظریه در سبک زندگی بسیاری از مسوولین و مدیران کشور جا افتاده بود. خیال میکردند زندگی دنیایی پر از رفاه در کنار دل نبستن به دنیا کافی است. یعنی یک امر قلبی ضمیمه شود به یک رفاه دنیایی. 🔻این اندیشه که با طرح حضرت امام ناسازگار بود در سبک اداره کشور نیز همینطور بود یعنی عینا الگوی توسعه سرمایه داری را پیشنهاد میداد در کنار مجالس وعظ و مناجات و ادعیه. 🔻من بین این طرح و سبک مجاهدین خلق این اشتراک را میفهمم که هر دو التقاطی اند. یعنی امر زمینی را از شرق یا غرب اخذ میکنند و در امر معنوی و اعتقادی نیز شیعه اند و موحد. این طرح در ذات خود به ظرافت مشرکانه است. 🔻اما یک نکته مهم در این میان وجود داشت و آن اینکه نوع نگرش امام به دنیا و رفاه، بهانه اصلی شکل گیری این خطا ها را به دست آنها میداد. امام صراحتا گفته بود که «خود کاخ نشینی خوی کاخ نشینی را هم به همراه میآورد» حتی طرح اینکه کوخ نشینی امیرالمومنین باید در افق نگاه باشد بارها بیان شده بود، اما .... همو مارهای خوش خط و خالی را که فرار از دنیا یعنی ثروت و قدرت را توصیه میکردند روی دیگر سکه سرمایه داری میدانست. او بازاریهای زیادی را تشویق میکرد و میدان میداد و کارهای مهمی را به دستشان میسپرد. و گاهی آنها را هم جزو کوخ نشینان به حساب میآورد. 🔻اگر دم از رفاه و دنیا میزنیم دو طرح را نباید خلط کنیم، طرح امام و طرح هاشمی، 🔹 طرح امام دنیا را به دست میآورد ولی در بستر جهاد، یعنی دنیا را هم در کسب و هم در خرج برای جبهه حق به کار باید برد، هر چه داری میدهی و باید بدهی، لکن فقط یک ترمز وجود دارد آنهم مراعات نفس خود و خانواده. یعنی مصلحت و عقلانیت که بیش از حد به خود فشار نیاوریم و باعث آزار بیش از اندازه اطرافیان هم نشویم. جهت هم به سمت خانه امیرالمومنین است. 🔹اما طرح هاشمی که رفاه و اشرافیت بود ولی با نیت و انگیزه الهی دل نبستن. 🔻این دومی در عمل و نظر یک طرح التقاطی است چون این دل نبستن هیچ ظهور عینی ندارد ولی آن اولی یک حقیقت یک پارچه سبک زندگی توحیدی و سلوکی انقلابی است. این دومی به طرح توسعه های تکنوکراتهای داخلی میانجامد آن اولی خروجی اش قانون اساسی است و اقتصاد مقاومتی و امثالهم... @ali_mahdiyan
انقلاب بالاشهریها؟(۴) 🔻میگویند چرا گفتی «انقلاب بالاشهریها» میگویم من نگفتم خودتان میگویید. من فقط لوازم حرفتان را صریح تحویلتان دادم. ناراحتی ندارد که.... 🔻فرزندان دهه هشتادی ما مثل برخی کور و کر نیستند در انقلابی بودن. میخواهند بفهمند و انتخاب کنند. وقتی میبینند امام خمینی میگوید «در بین همه این خلبانها و همه این پاسدارها و همه این ژاندارمرى و ارتش شما یکى را پیدا نمى‏کنید که از بالا شهرى باشد» از من میپرسد خوب آنهمه عکس شهید روی دیوارهای مسجدهای بالاشهری چیست؟ این همه شهید و رزمنده از خانواده های مرفه چطور رفتند جنگ و شهید شدند؟ 🔻 بالاشهری کیست در بیان امام که شامل اینها نمیشود؟ کوخ نشین و محروم کیست که در بیان امام شامل آن بازاریهای متمول انقلابی میشود؟ 🔻بله ، معلوم است که «انقلاب بالاشهریها» واژه معوج و غلطی است. اما با چه معنایی از بالاشهری؟ 🔻دیدید تا چند تا ویژگی از سبک زندگی امام گفتم چطور برآشفتند که بگویند نه چنین نبوده خوب چه کار کنم وقتی چنین بوده. میگویم چه کسی خانه جماران را بالای شهر به امام هدیه داد؟ چرا باید خانه رهبر تان در حلبی آباد تهران و کپرهای کرمان و‌کنار کارتون خوابها نباشد؟ چرا مثل گاندی لباس نمیپوشد؟ عصبانیت ندارد که ، جواب بدهید؟ و اگر نمیدانید ، این ملاکهای ظاهرگرایانه بلوک شرقی را کنار بگذارید بیایید برویم حرف امام را بفهمیم. شما را به خدا به خودتان بیایید ببینید چطور عدالتخواهیتان از دعواهای خاله زنکی سردراورده. چطور قدرت تحول در این کشور را حرام میکنید. 🔻انقلاب ما انقلاب محرومین بود، انقلاب پابرهنگان، انقلاب کوخ نشینان و این واژه «انقلاب بالاشهریها» از اساس غلط است. بی معنی است، خود متناقض است، اما نه در دستگاه فکری و محاسبه شما. بلکه در دستگاه اندیشه امام. 🔻ملاک در بالاشهری نبودن پیوستگی به مردم است. یعنی اراده الهی امت و امام را پیش بردن. و این یعنی بر بستر جهاد و محرومیت زیستن. اگر حقیقت زندگی عبور از دنیا است یعنی دنیا را کسب کردن و برای پیشرفت جبهه حق به کاربردن. چنین زندگی حتما به نفسهای محرومین و حلقه و لجنه آنان گره خورده، محرومین کسانیند که به دلیل نداشتن تعینات به ملکوت نزدیکترند و برای قیام لله آماده تر. بله بهشت زیستن با آنها را و بلکه یک تار موی آنها را با همه دنیاطلبان نباید عوض کرد. @ali_mahdiyan
عصمت 🔻از وقتی این مستند رو دیدم، دلم آشوب شده، به هم ریختم بچه ها!، اصلا نمیدونم چرا اینطور شدم،مستند درباره زنان مقاوم دزفول، مستند «دز هنوز از شهر من رد میشود». 🔻اول توی تلویزیون دیدم بعد دانلودش کردم، دوباره و دوباره نگاه کردم، هر بار مثل زخمی که دوباره سرباز میکند. وجودم را شعله ور میکرد. مخصوصا بخش نهاییش درباره خانوم شهیده ای به نام «عصمت». و چه نام پر مسمایی، «عصمت». 🔻شوهرش که آن زمان پاسدار رزمنده ای بود میگفت وقتی خواستگاری اش رفتم گفتم من هیچ ندارم به جز اتاقی نه متری در خانه پدرم و کف پوشی ساده، من پاسدارم و رزمنده. و دختر گفته بود و من هم در دلم نیت کردم شوهرم یا روحانی باشد یا پاسداری رزمنده.... 🔻داستان زنان کشورم، داستان مظلومیت است و گمنامی، داستان عفت است و‌ حیا، داستان مادری است. شوهرش میگفت اسم من محمد است همه، نام مرا شکسته و با لهجه دزفولی تلفظ میکردند اما او همیشه کامل میگفت «محمد»... 🔻میگفت میخواستیم برویم ماه عسل، کجا؟ قم. از خانه که خارج شدیم دیدم برگشت، دنبال چیزی میگشت، میگفت مسواک و خمیر دندان را جا گذاشته ام. گفتم: حالا چند روز ایرادی ندارد، مسواک نزن. ولی او گفت: دلت میآید چند روز توصیه پیامبرم را عمل نکنم؟ حرفش زمین بماند؟ ببین چطور نگاهش به دستورات دینش ممزوج بود به عشقش به اهل بیت... 🔻زیر موشک باران دزفول، شوهرش میگفت شبها محجبه میخوابید، که اگر موشک به خانه اصابت کرد و او شهید شد، بی حجاب از آوار بیرون نیاورندش. 🔻روزی که شهید شد، همسرش در جبهه بود، و‌ او رفته بود برای تشییع جنازه شهدا، صدام هر جا شلوغ میشد میزد، هواپیماها آمده بودند روی سر تشییع کنندگان شهدا، که اکثرا هم بانوان بودند، همین بانوان پاک، 🔻شوهرش میگفت یکی از ناظران نزدیک به «عصمت» خانم، میگفت، وقتی ترکش خورده بود، بیشتر از آنکه حواسش به زخمهای بدنش باشد و جراحاتش، حواسش به این بود که چادرش را حفظ کند، حجابش را... @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند «دز هنوز از شهر من رد میشود» را از دست ندهید. روایت زنان مقاوم دزفول. @ali_mahdiyan
کهیعص 🌱داستان های سوره مریم یک احساس خاصی در جان انسان ایجاد میکند. قصه تولد یحیی ع و عیسی ع شبیهند. اما در همه ویژگیها گویا داستان عیسی شدیدتر شده. در هر دو، وضعیت عادی، نوعی بن بست را نشان میدهد. اما یحیی از پدر و مادری که امید به فرزند دار شدن ندارند به دنیا میاید و‌عیسی از مادری که اصلا ازدواج نکرده. هم زکریا و هم مریم وقتی در جمع میروند باید سکوت کنند، گویا بنا است خود آیه برای مردم به روشنی سخن بگوید. 🌱برای جامعه یهودی که توجه به اسباب عادی دنیا برایشان جدی است، این وقایع مثل سیلی هایی است که باید به هوششان بیاورد. راه را خدا باز میکند ما فوق شرایط مادی و عادی، نتیجه به سبک دیگری حاصل میشود به لبریز شدن پیمانه تحمل انسانها مربوط است و صبرشان و دعا و توکلشان. این داستانها نشان میدهد اساسا نتیجه به اراده او میاید، وقتی که انسانها تلاش را به نهایت رسانده باشند. 🌱سلوک معنوی زکریا و مریم هم در این میان جالب است. گویا بنا است از وضعیت خلوت معنوی خود برخیزند و وارد دنیای پر کثرت انسانی شوند و منادی توحید باشند. این عروج دیگری است برای زکریا و برای مریم. و چقدر دشوار است. مانند پوست انداختن دردناک، و البته همان زمان در میان همه آن فشارها چقدر امید افزا و جان افزا است. مریم پیام این امید را از فرزندش دریافت میکند ولی خدا و از درخت خشکیده ای که حیات میگیرد. و عیسی چقدر مظهر اسم حیات است اصلا. 🌱چقدر امروز جامعه ما نیاز دارد به این که باور کند، محاسبات مادی برای فهم شکست و پیروزی و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن، کافی نیست. آنچه کلید پیروزی است جهاد است و صبر است و توکل. و چقدر انقلابیون محتاج این هستند که از لاک خلوتشان، یعنی فقط با هم بودنشان خارج شوند و زیاد شوند و بسط پیدا کنند. همانطور که بارها رهبر در جمعهای انقلابیون به راویان جنگ و به بچه های جهادی فرمود که زیاد شوید، بسیار سخت است اما بسیار امیدآفرین و لذت بخش، اینطور میتوان به مهدی حیات بخش جامعه رسید، و ندای آرامش بخش او را لحظه لحظه شنید و غرق در حیات و نعمت شد. داستان مریم را زیاد باید بخوانیم و زیاد فکر کنیم. @ali_mahdiyan
رفقایی که پیگیر بودند. بالاخره منتشر شد. کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» @ali_mahdiyan
تقریظ جناب استاد یزدان پناه بر کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» باسمه تعالی کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» که توسط خانه طلاب جوان قم فراهم آمده طلیعه خوبی برای مباحثی عالمانه و دلسوزانه از اندیشه انقلاب اسلامی است. ما باید روایتگر انقلاب و انقلابی ماندن باشیم. واقعیت آنست که اهل اقدام بودن نیازمند تبیین و تحلیل و بصیرت افزایی در این زمینه است. از سویی ایجاد امید نیاز مبرم امروز ما است و در این اثر این امر موج میزند. اساسا تبیین دقیق حقیقت انقلاب و اندیشه های حضرت امام رحمه الله علیه و رهبر معظم انقلاب حفظه الله که سکان دار حرکت انقلاب بوده و هستند، کار بسیار مهم و حیاتی است، زیرا تا موضوع به صورت عالمانه و‌ موشکافانه نباشد مسیر حرکت دقیقا مشخص نمیشود و ما بیشترین ضرر را از این ناحیه متحمل شده ایم. باید توجه داشت که تبیین عالمانه اندیشه انقلاب و مقاومت کمک خوبی به دین ورزی درست و اسلام ناب محمدی ص میکند. در پایان لازم است متذکر شوم رساله هایی از این دست باید به طور مداوم نگاشته شود تا بیش از پیش عمق و ژرفای اندیشه های انقلاب خود را بیشتر و بهتر نشان دهد و چراغ راه آینده باشد. سیدیدالله یزدان پناه ۱۳۹۹٫۷٫۲ @ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمو حسن بعضی آدمها حکم پرچم رو دارن. هر وقت میبینیشون یاد ارباب میافتی. هر وقت یادشون میافتی یاد ارباب میافتی. یه جورایی آیت الله اند. نشانه اند. این پیر مرد رو میبینید. از وقتی نوجوون بودم با موهای فرفری و سفیدش، مظلوم میکشید تو هیات. عاشقش بودم. چون باهاش وسط شور سینه زنها آشنا شده بودم. هیچی ازش نمیدونستم به جز این که اسمش عمو حسنه و میوندار هیاته. همین. هنوز هم بیشتر از این نمیدونم. ولی فکر میکنم همین چیزهایی که میدونم خیلیه. بیشترش رو لازم ندارم. حتی امروز که فهمیدم روحش از این عالم پرکشیده و رفته. حسین جان! عاشق نوکراتم. عاشق هر کی تو مجلسهای تو گریه میکنه یا حتی ادای گریه کردن در میاره. حسین جان، دلم برای کربلات تنگ شده، اونجا که همه گریه کنهات جمع میشند دور و برت و من بینشون مثل یک نقطه گم میشم. چقدر خوب بود اربعین، کربلات سلام بر تو و سلام بر همه نوکرات و پیر غلامهات اون لحظه که نام تو رو میبرند و ذکر لبیک یا حسین سر میدن.... @ali_mahdiyan
📕کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت»✌🏼 منتشر شد. 🖌آيين رونمايي از كتاب در روز يكشنبه 13 مهر در مقتل شهداي 72تن با حضور دکتر وحید یامین پور، دکتر ساعی و استاد وحید جلیلی برگزار مي شود. 🖌کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت به قلم حجت الاسلام علی مهدیان به نگارش در آمده است. 📙این کتاب نوعی اندیشه پشتیبان برای دوران امروز انقلاب اسلامی است که سعی دارد با رویکردی عمیق و مبنایی انقلاب اسلامی را معرفی کند و با رفت و آمد بین لایه های فکری و صحنه پیش روی انسان، پرسش های او را در خصوص تحلیل وقایع روز و راهبرد رهبر امت پاسخ دهد. ضمنا مراسم رونمایی به صورت زنده از طريق صفحه اینستاگرام خانه طلاب به آدرس @khanetolab_ir رأس ساعت 14 پخش خواهد شد. @KHANETOLAB
تنزیل مفاهیم کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت رو بردم دادم دست اوس یدالله. اوستای مکانیک دوست داشتنی. با لبخند نگاهم کرد و گفت خودت نوشتی؟ گفتم بله. ببینید نظرتون چیه. اوستا رو خیلی دوست دارم، اهل عشقه و اهل اندیشه. ماشینهامون مشکلی هم نداشته باشه دوست داریم بریم پیشش یه سر بزنیم. کتاب رو گذاشت روی میز کارش رفت روغن رو بیاره بریزه تو ماشین، یک مشتری اومد توی مغازه اش ظاهرا باهاش رفیق بود، نشست تا اوستا بیاد. نگاهش به کتاب افتاد، کتاب رو گرفت دستش. به قیافه اش نمیومد اهل کتاب خوندن باشه. زیر چشمی میپاییدمش. همینطوری کتاب رو باز کرد یه نگاه انداخت. بعد برگشت گفت حاج آقا ببخشید این کلمه یعنی چی؟ نگاه کردم دیدم نوشته «یقظه» گفتم یعنی بیداری. بعد برگشت به من و گفت کتاب جالبی است مال همین امروز ما است. تعجب کردم. گفتم چطور متوجه شدید. انگار احساس افتخار کنه گفت آره دیگه مال همین امروز ما است. من چند خط خواندم فهمیدم. ببین چی نوشته. چند خط رو برام خوند. انگار مشکلش فقط همون کلمه بود. نمیدانم چرا ولی از این اتفاق خوشحال و راضی بودم. احساس موفقیت میکردم. چند روز بعد دکتر محمدحسین ساعی که کتاب رو خونده بود میگفت، مهمترین نکته کتاب اینه که حرفهای سخت فلسفی رو ساده میگوید. طوری که یک دبیرستانی هم میتونه بفهمه. اگر واقعا کتاب ساده فهم باشه، برای من اتفاق مهمیه. @ali_mahdiyan
بی حجابی اجباری رشته توییت 🌱‏خیلی ها هنوز نفهمیده اند مساله امروز ما بی حجابی اجباری است نه حجاب اجباری. رضاخان بین المللی دنبال بی حجابی اجباری است. با همه توان. تا هم استقلال فرهنگی ما را بگیرد هم آزادی فرهنگی را. او به این احساس بردگی و تحقیر ملت نیاز دارد. 🌱‏من با نوحجتیه ای های اخباری و عدالتخواهان و آرمانجویان ظاهرگرا کاری ندارم. اینها همیشه ابزار دست رضاخانها بوده اند. در طول تاریخ. شما ولی مراقب باشید اسیر مارهای خوش خط و خال نشوید. اشتباه نکنید آنچه امروز دنبال میشود پروژه «بی حجابی اجباری» است. درست ببینید. ‎ 🌱‏پروژه بی حجابی اجباری فقط مساله اش پیش بردن کلان پروژه بیحیایی و انقلاب جنسی در کل دنیا نیست. حتی فقط کلان پروژه اسلام ستیزی هم نیست. مساله اش گرفتن استقلال فرهنگی و آزادی فرهنگی ما است. که چه بشود؟ برای رضاخان امروز عالم احساس شکست ما مهم تر از خود شکست است. ‎ 🌱‏بی حجابی اجباری پروژه ای است که احساس ناامیدی در مبارزه هویتی ما با غرب را پیش میبرد. باید جوان ما از داشتن هویت و اراده مستقل ناامید شود. تحریمها را آمریکا نه به دلیل سادیسم سیاسی بلکه برای همین احساس ناامیدی دنبال میکند پروژه جریان تحریف هم همین است. ناامیدی. ‎ 🌱‏بی حجابی اجباری، دو قطبی های اجتماعی را عیان میکند. رضاخان بین الملل به ناامیدی مردم از یکدیگر بیشتر از ناامیدیشان از دولت نیاز دارد. همانها که با طرح مواسات و همدلی مخالفند، پروژه بی حجابی اجباری را پیش میبرند حالا به سبک کار و پروژه علینژادها دوباره فکر کنید ‎ 🌱‏یک سوال ساده، به نظرتان همین مقدار حجاب که الان در جامعه هست، ناشی از اجبار است؟ پس چرا آرمانجویان ظاهرگرا و بی بی سی های غربی وسط این همه فشار و مشکلات اقتصادی دائما بحث حجاب را وسط میاندازند؟ @ali_mahdiyan
انتشارات شهید کاظمی نیز فروش و توزیع کتاب را بر عهده گرفت 🔹نام کتاب: طرح کلی اندیشه مقاومت 🔹به کوشش: حجت السلام 🔹ناشر: انتشارات سفیر صادق 🔹تعداد صفحات: ۳۶۰ صفحه 🔹قیمت: ۵۰۰۰۰ تومان 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 تهیه کتاب با ۲۰% تخفیف👇👇 🌎خرید آسان 👈 https://b2n.ir/038053 📲 ارسال "طرح کلی اندیشه مقاومت" به سامانه 👈 3000141441 📞 مرکز پخش 👈 02537840844 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 🌱با ما همراه باشید... 📌انتشارات شهید کاظمی شبکه بزرگ تولید و توزیع کتاب خوب در کشور 🆔 @nashreshahidkazemi @ali_mahdiyan
اسلام لوتری ⚡️‏جناب علوی بروجردی که امروز اندیشه سکولار خودش را بروز داده، همون آقایی است که بخش زیادی از بدنه مجمع اساتید تلاش میکنن به عنوان مرجع معرفیش کنن. مرحوم بازرگان هم اواخر عمرش رسید به این اندیشه که «خدا و آخرت هدف انبیا» پیوند لیبرالها و متحجرین دلیل اصلی اش همین نقطه اشتراک است. ⚡️‏جناب زائری هم نوشته اقتصاد و سیاست مسلمین داریم نه افتصاد و سیاست اسلامی. ایشون هم موافق هستند. این هم عاقبت اسلام رحمانی است. قطعا سر از طرح لوتر و کالون در میآورد. عاقبت مسیحی دیدن اسلام، اندیشه سکولار است و دست دادن با غربزده ها. ⚡️‏حوزه ای که درش کتابهای حضرت روح الله مهجور باشد، عاقبتش جولان دادن اندیشه های سکولار کسانی است که دیروز اسلام را منحصر در مساله گویی میدیدند و امروز منحصر در اخلاق. ⚡️‏تیر و تخته به هم جور است. دولت غربزده فرتوت مفلوک بی خاصیت، با سراب برجام، کشور را به ناامیدی میکشد. بعد بر بستر این ناامیدی آقایان یادشان میافتد اندیشه های کلیسای مدرن را فریاد بزنند که اسلام را چه به سیاست. بعد بوقچی هایشان پخشش کنند. همیشه متحجر و لیبرال با همند. ⚡️‏کور خوانده اید، اندیشه مشعشع روح الله را نه متحجرین حوزوی میتوانند خاموش کنند، نه لیبرالهای بی خاصیت، نه قاریان اسلام لوتری. طلاب جوان حوزوی به پا خاسته اند. میدانند که علم را از کجا بیاموزند. هر چه بگذرد فقط خودتان را بر ملا میکنید و حذف میشوید. همین. @ali_mahdiyan
چه زمانی «روح از تن آواز رفت»؟ 🌱‏دیدن ظاهر زیبایی و چشم بستن به باطن آن ظاهر بینی است. باطن هنر، اراده هنرمند است. اراده هنرمند باعث میشود محصول هنری، ابزاری باشد در دست او. مار خوش خط و خال زیبا است ولی خطرناک. 🌱‏چه بسا کسانی که بهترین فرم و بهترین محتوا را نیز انتخاب میکنند اما کارکرد و نتیجه فعلشان پر کردن پازل دشمن باشد و خراب کردن حرکت جبهه حق. به نیزه کردن قرآن با شعار وحدت نه به لحاظ فرم اشکال داشت و نه محتوا. مشکل اراده پشت آن بود. 🌱‏هنرمند و اهل علم و اهل ورزش حداقل اگر پیوستگی اش را با جبهه حق حفظ کند. حداقل هنرش تقویت حداقلی جبهه حق میکند. اما اگر همین هنر و علم و ورزش در خدمت جبهه باطل قرار بگیرد، اوستاد اوستادان هم باشی ول معطلی. بل هم اضل. 🌱‏ظاهرگرا نباشیم. عثمان که غصب خلافت کرده بود روز عید غدیر مرد. پس روز مرگ علت قداست نیست. هارون الرشید کنار امام رضا دفن است پس مکان قبر دلیل قداست نیست. فرح پهلوی هم دم از تمدن اسلامی میزد. معاویه شعر در مدح علی ع میسرود. لشکر عمر سعد نماز میخواند. پس فرم و محتوا دلیل قداست نیست 🌱‏هنرمند اگر سنتی بخواند یا پاپ بخواند یا رپ بخواند، شعر سنتی بخواند یا عرفانی یا حماسی. تعداد زیادی مخاطب و طرفدار داشته باشد یا کم. صدایش شش دانگ باشد یا نیم دانگ، اگر اراده اش در خدمت جبهه حق نباشد «روح در تن آوازش نیست» اتصالش را با جبهه حق به هم بزند، «روح در تن آوازش نیست» 🌱‏هنرمندی که فرح پهلوی به نعش او امید ببندد، فلان دروغگوی بی قانون ضد مردم به او امید ببندد، رسما خودش را بی ربط به حاکمیت شما قلمداد کند، بزرگترین فتنه را مدد کند و ناگهان سیاسی ترین اشعارش را برای جبهه مقابل بخواند، هنر مند نبوده. هنرش زیبا نیست. خوشتان میاید یا نه. 🌱‏حالا که او مرده. خدا رحمتش کند. اما من متاسفم از کسانی که به نام او هنر را از روح خودش خارج میکنند. خیال میکنند شعر عارفانه و موسیقی سنتی اوج تمدن اسلامی است. هنوز نمیدانند هنر بنا است حرکت ایجاد کند و آن فرم و محتوایی را عشق است که انقلاب در جان انسانها بیافریند نه مخدر باشد. 🌱‏اشعار و موسیقی ها اگر به نام عرفان انسان ها را اخته کنند، مار خوش خط و خالند. حداقل اگر در خدمت جبهه حق نیستند لااقل پیوستگی خود را با جبهه حق به هم نزنند. جبهه حق چیست؟ نظام امام و امت. @ali_mahdiyan
شاید یا قطعا سه توییت درباره نقل قولهای شیخ محمدشجاعی از صحیفه امام 🌱‏خدا نگذره از کسایی که نگذاشتند مردم ما حرفهای امام را بشنوند. نگذاشتند حرفهای امام توضیح داده بشه که الان با شنیدن چند جمله اش اینطور جوانها تعجب کنند. جالب است که حرفهای امام و رهبری در این جامعه سانسور میشه توسط خود ما آرمانجویان.... 🌱‏وقتی یک عالم عارف حکیم فقیه میاد روی منبر عمومی برای کل مردم کشور میگه شاید اینطور باشه .... این «شاید» اهل علم روی منبر از هزار «باید» بوقچی های رسانه ای، قطعی تره. وقتی خمینی روی منبر عمومی میگه «شاید» ، یعنی باید این «شاید» رو هم بشنوند. به دردشان میخورد. 🌱‏مشکل حضرات از گیر دادن به جملات امام خمینی این نیست که گفت «شاید» یا نگفت «قطعا» مشکل اصل، محتوای سخن امام است. چون اگر این دو سخن امام را مردم بشنوند و بفهمند منطقش را آن وقت به پروژه تحریف انقلاب و ناامیدسازی عمومی و خودحقیر پنداریشون ضربه میخوره. مشکل اینه... @ali_mahdiyan
این کتاب را از دست ندهید. حاصل چهل سال اندیشه و تدریس نهج البلاغه استاد بزرگوار اخلاق شیخ علی رهبر کسی که در گمنامی چهل سال است مشغول تربیت دانشجویان فنی و مهندسی در دانشگاه صنعتی اصفهان است. بیان معنوی و نورانی او و نکته سنجی ها و دستگیری های او باعث شده حتی مخالفینش نیز از او به بزرگی یاد کنند. در دوران دانشجویی ام از خیلی از مخالفین حتی میشنیدم که میگفتند در بین اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان، این شیخ اهل فضل، حرفهایش قابل تامل است. اما وقتی به او نزدیکتر شدم تحت تاثیر روح لطیف و معنوی اش چنان مجذوب شدم که هنوز هم شیفته او هستم. حالا این استاد نهج البلاغه امیرالمومنین معتقد است حاصل عمر خود را در این مجموعه کتاب پنج جلدی که جلد اولش چاپ شده ارائه کرده است. @ali_mahdiyan
🔰جایگاه «» در سخنان امام🔰 📝نقل سخنان حضرت امام در اين چند روزه مورد واكنشهاي زيادي بوده است؛ برخي با استناد به اينكه امام لفظ «شايد» و «احتمال» را به كار برده است خواسته اند اين تفسير امام را قبول نكنند و يا اينكه آن را در حد همين احتمال دنبال كنند و نه بيشتر. 📝اما حقيقت اين است كه اگر به منظومه فكري و ادبياتی حضرت امام كمي نزديك شده باشيم و حداقل كتب ايشان را ديده باشيم، راز اشتباه اين تحليل مشخص مي گردد. 📝امام در تفسير ايات و روايات مشي عرفاني دارد و در اين مشي امام مقيد است كه برداشت هاي خود را به صورت احتمالي مطرح كند و این بخاطر نهایت احتیاط حضرت امام در برخورد با حقایق قرآنی و روایی است که نمی خواهد تعیین تکلیف جزمی کرده باشد که اگر مرتبه بالاتری از فهم این حقایق پیدا شد، راه فهم بسته نباشد؛ 📝لیکن باید توجه داشت برای یک حکیم که روی حرفهایش دقت دارد، اين به اين معنا نيست كه اين احتمال فقط يك احتمال است و از کنار آن رد بشویم و برویم، بلكه در مقابل قول جزميِ قطعي، احتمال است اما در حد خودش آن قدر وزن دارد كه مورد توجه ایشان قرار گرفته است و حتی گاهي بر اساس همين احتمالات فتوا و حکم شرعی مي دهد چنانچه كه در مورد اينكه بسم الله هر سوره متعلق به آن سوره است بر اساس همين احتمالي كه مي دهند حكم داده اند که در نماز باید به نیت همان سوره بسم الله بگوییم و گرنه باطل است(تفسير سوره حمد ص 18) 📝حضرت امام در كتاب آداب الصلوه ، در برداشت از آيات و روايات بيش از 20 احتمال را داده اند و هر كدام را به صورت مفصل توصيح داده اند و حتي دستورات ويژه اخلاقي و عرفاني را بر اساس آن احتمالات به مخاطب توصيه كرده اند و خود عمل نموده اند؛ پس اين احتمالات متخصص يك فن غير از احتمالات نيشقولي ديگران است؛ گاهي نيز امام چند احتمال مي دهند و همه احتمالات را قبول مي كنند. 📝نكته در اينجاست كه گاهي يك مطلب داراي مصاديق متعدد و گاه در طول هم مي باشد و حضرت ا مام براي اينكه در اين مصداق محتمل، توقف نشود و مصاديق بالاتر مورد انكار واقع نگردد، به صورت احتمال مطرح مي كنند. چرا كه حضرت امام در مورد تفسير قران و روايات خاص، معتقدند اينها داراي مصاديق جامعتر و بالاتر هستند و آنچه كه به آن رسيده اند را به صورت احتمال مطرح مي كنند كه مبادا خواننده در اين احتمال متوقف شود : ✅ «و احاطه به جميع آنها و به تفسير حقيقى قرآن، كه كلام جامع الهى است، از طوق امثال نويسنده خارج است(إنَّما يَعْرِفُ الْقُرآنَ مَنْ خُوطِبَ بِه)و آنچه ذكر شد على سبيل الاحتمال‏ بود. و اللَّه الهادى.»(سوره حمدص 12) 📝حضرت امام در انتهای کتاب آداب الصلوه راز این احتمال گویی را چنین بیان می کنند: ✅«و ممكن است بعضى غفلت از حقيقت حال كنند، و چون از معارف قرآنيّه و دقايق سنن الهيّه بى‏خبرند، بعضى از مطالب اين رساله را تفسير به رأى گمان كنند. و اين خطاى محض و افتراى فاحش است، زيرا كه: 1️⃣اولا، اين معارف و لطائف همه از قرآن شريف و احاديث شريفه مستفاد، و شواهد سمعيّه بر آنها هست، چنانچه بعضى از آنها در خلال مباحث مذكور، و بيشتر آنها براى اختصار مذكور نگرديد. 2️⃣و ثانيا، همه يا اكثر آنها موافق براهين عقليّه يا عرفانيّه مى‏باشد، و چنين امرى تفسير به رأى نخواهد شد. 3️⃣و ثالثا، غالبا مطالبى كه ما ذكر كرديم يا در بيان آيات شريفه ذكر مى‏كنيم، از قبيل بيان مصاديق مفاهيم است. و بيان مصداق و مراتب حقايق مربوط به تفسير نيست تا آن كه تفسير به رأى باشد. 4️⃣و رابعا، بعد از همه مراحل، ما براى در دين- با آن كه جاى آن نبود- در مطالب غير ضرورى على سبيل الاحتمال‏ و بيان احد محتملات، مطالب را بيان كرديم»(تفسیر سوره حمد190) 📝خلاصه اينكه امام اولا احتمال را در مقام تطبيق مصاديق و مراتب حقايق به كار مي برند چرا كه مي تواند مصاديق و مراتب بالاتر هم محتمل باشد و هر دو هم درست باشند. ثانيا روحيه به شدت محتاطانه امام در امور ديني، باعث مي شود كه حتي مطالب در حد يقين را به صورت احتمال بيان كنند. و ثالثا امامي كه ميتواند احتمالات متعدد ديگر بدهد و در مسائل ديگر صحبت كند احتمالاتش به راحتي قابل كنارگذاشتن نيست.«ظنّ العاقل أصحّ من يقين الجاهل‏»(غرر الحکم ص439) @m_shaban
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وحید جلیلی و مقایسه کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» با کتاب «عصر حیرت» مهدی نصیری مساله بیماری روانی بخشی از بدنه حزب اللهی مقتل شهدای حزب جمهوری @ali_mahdiyan