بیست و دو بهمن
🌹بیست و دو بهمن شده و امسال هم آن مرد کارگر اراکی نگران است برای سفره ای که کوچک شده و کاری که دیگر ندارد، و گریه میکند برای لحظه ای که دست خالیش را همسرش و فرزندانش میبینند و دلش از آن آقای مسوول بی لیاقت گرفته، همان آقایی که هنوز بعد قریب به یک دهه منتظر است پرزیدنت فرجی حاصل کند.
🌹بیست و دو بهمن شده و طعم تلخ غرب را همه مان با همه وجود حس میکنیم، مبارکمان باشد این احساس. طعم تلخ دروغ ، فریب، عهدشکنی، مکر و حیله، و همینطور طعم تلخ بزک، وراجی و بی مایگی، و تلاش برای تبرئه دوستان و برادران تنی و ناتنی، طعم تلخ ناکارآمدی غربگراهای بی مایه. من این طعم تلخ در ذائقه مان را شیرین تر از حتی محاکمه دزدها از جناحهای مختلف سیاسی میدانم. محاکمه ای که البته نماد حیات و شجاعت نظام مقتدر، مظلوم و مقدس ما است. آری این طعم تلخ مبارکمان باشد.
🌹بیست و دو بهمن شده و امسال از میان طوفان بیماری مرموزی عبور کرده ایم که نمیدانیم آیا این هم از لابراتوار جنگی آدم کشهای حرفه ای و خرپول عالم خارج شده یا نه. بیماری که هر چند گلوی مردم مستضعف عالم را فشرد و صدهاهزار بیگناه را خفه کرد اما در عوض پول خوبی عاید شرکتهای آمریکایی مرتبط با فضای مجازی نمود. بیست و دو بهمن شد و پزشکان و پرستاران مظلوم ولی ایستاده و مقاوم دیارم هنوز مردانه میجنگند نه برای پول و نه برای قدردانی من و شما، فقط برای آن نور ایمان و عشق مشعشعی که بیش از چهل سال است در این دیار به وفور یافته میشود.
🌹بیست و دو بهمن شد و نمیدانم چرا دل بچه های کوچکم یاد حاج ق ا س م افتاده. چقدر بعد او سخن گفتن از معنویت امام خمینی آسان شده، سخن گفتن از تاثیر شهادت در خیزش و حیات انسانها، سخن گفتن از حرم بودن و قداست آقای جمهوری اسلامی.
🌹بیست و دو بهمن شده و قبل از اینکه واکسن های ایرانی کرونا که مایه مباهات ما هستند آزمایش شوند، واکسنهای ایرانی دیگری که حقیقت هر واکسنی هستند رونمایی شدند و حساب پس دادند، واکسنهایی که ایران را و کل عالم را واکسینه میکند توسط جوانان کشورم. واکسن کمک به بیمارستانها توسط طلاب و جوانان انقلابی، واکسن مواسات و همدلی، واکسن ایستادن و در صحنه بودن، واکسن گوش به فرمان رهبر بودن، رهبری که «عبد صالح دیگری است که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش» به قول وصیتنامه سردار.
🌹روز «جشن تولد ایران ما» است. و امسال هم چقدر قد کشیده ایم نسبت به پارسال، الحمدلله.
@ali_mahdiyan
لبخند چرخ و فلک وسط عمو زنجیرباف
♦️اگر خدا از کسی مسرور شود، همه عالم از او مسرور میشود. چون ذرات هستی همه آیات یا نشانه های الهی هستند. همه انسانها عمیقا از او مسرور میشوند چون فطرت انسانها الهی است. البته مومنین این مسرور شدن را بروز هم خواهند داد. مسرور شدن الله باعث آن است که انسان به تعبیر زیارت امین الله، محبوبک فی ارضک و سمائک باشد.
♦️حالا سوال این است که چگونه میتوان خداوند را مسرور کرد؟
❤️عن ابی حمزه ثمالی:
قال سمعت اباجعفر یقول قال رسول الله....
ابوحمزه ثمالی میگوید از امام باقر ع شنیدم که میگفت این جمله را پیامبر فرموده. چه جمله ای؟
جمله پیامبر دو بخش دارد. بخش اولش را صبر کنید خواهم گفت اما بخش دومش جواب سوال بالا است. اینکه
❇️من سرنی فقد سرالله
یعنی پیامبر فرمود هر کس من را مسرور کند خدای متعال را مسرور کرده است.
خوب حالا پیامبر را چگونه میتوان مسرور کرد؟ پاسخ در بخش اول روایت است:
من سر مومنا فقد سرنی
هر کس مومنی را مسرور کند، مرا مسرور کرده.
کلید قفل عالم را پیامبر به ما داده. مومنین را مسرور کنیم تا او مسرور شود تا خدا مسرور شود یعنی کل عالم لبخند بزند.
❤️یک روز وسط عموزنجیر باف بازی کردن با بچه های کوچک روستا بودم. سنی هم بودند.
یک لحظه نگاهم افتاد به صورت یک کودک پنج شش ساله که وسط بازی عمیق و از صمیم قلب داشت میخندید.
ناگهان احساس کردم همه عالم دارد لبخند میزند.
این احساس را با چه چیز میشود عوض کرد. اینکه احساس کنید همه کائنات دارند لبخند میزنند. خدا به همه ما آن به آن از این لذتها بچشاند ان شاء الله
♦️قال ابوحمزه عن ابی جعفر ع عن رسول الله ص:
من سر مومنا فقد سرنی و من سرنی فقد سرالله
اصول کافی ج ۲ ص ۱۸۸
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحث درباره مقوله آزادی بمثابه یک حقیقت مقدس و توحیدی، در منظومه رهبران انقلاب اسلامی، جزو احتیاجات ضروری امروز ما است.
شاید هیچ واژه ای به اندازه آزادی، در دنیای ما مظلوم واقع نشده. اگر میخواهید ببینید چقدر اندیشه رهبران انقلاب غریب است، نگاه کنید به مفهوم آزادی. مفهومی که مانند گوشت قربانی اسیر جریانهای چپ و راست شده.
مراقب نباشیم حرفهای انقلاب توسط دو جریان مصادره میشود؛
یکی اندیشه ذاتا استبدادی لیبرالها که منافقانه آزادی را پوششی برای پنهان شدن حاکمیت سرمایه قرار میدهند. چه آزادی اقتصادی چه سیاسی و چه فرهنگی برایشان پوشش است و فریب. طعم این اندیشه را هم در سبک اداره امروز کشور میتوان چشید هم در سبک اداره جامعه بین الملل. اندیشه استبداد سخت و آهنین پشت نقاب آزادی و رقابت.
دوم اندیشه عدالتخواهانی که نابخردانه تلاش میکنند آرمانها را به اجبار به جامعه حقنه کنند. استبداد آرمانجویان و عدالتخواهان ارزش مطلوب این جماعت است. به نام عدالت مخالف قانون مخالف جمهوریت مخالف معنویت مخالف عقل. به نام عدالت استبداد و مرگ آزادی. اندیشه ای که فقط میداند چه نمیخواهد. همین.
خلاصه آنکه این کتاب را بخوانید و مباحثه کنید. درباره حقیقتی مظلوم در حوزه و دانشگاه سخن میگوید.
@ali_mahdiyan
علی گلمحمدی
🌹شاید حدود پانزده سال پیش بود. که او را دیدم. پادگان شهید محمودوند اهواز. و تو چه میدانی چه بهشتی بود معراج شهدای پادگان.
🌹و چه میدانی لذت چند ساعت حتی، زندگی کردن کنار تفحص کنندگان شهدا را. وقتی از آنها میپرسیدی بعد از این همه سال اینجا چه میکنید؟ چشمان منتظر مادران شهدا را نشان میدادند و میگفتند فلسفه ماموریت ما آن چشمهایند. بعدها در وصیتنامه حاج ق.ا.س.م رمز این ماموریت را یاد گرفتم.
🌹و اما امان از چشمهای من که خدا چه اتمام حجتی با آنها کرده. شبهای ماه رجب بود. شهدای زیادی آنجا بودند. در میان شهدا یک دست بریده بود و انگشتری فیروزه ای که در انگشتانش بود. نمیدانستند مال کدام شهید است. انگار از بهشت آمده بود تا راه را نشان ما بدهد.
🌹و امان از تفحصگران و امان از دل پر غصه و ذاکرشان. گاهی احساس میکردم شوخی هایشان برای پنهان کردن داغ دلهایشان بود و گاهی احساس میکردم شوخی هایشان برای آن بود که حتی حواس خودشان را هم پرت کنند از آنچه قلبشان را میفشرد و هر بار موفق هم نمیشدند. چون زود دوباره دلشان بر میگشت به سمت شهدا و باز بغض میکردند.
🌹در آن سفر علی آقای گلمحمدی بیش از دیگران پیش چشممان بود. با آن لهجه آذری شیرینش. با آن رخسار پر از غیرت و ابهتش.
دست زن و بچه اش را هم گرفته بود و آورده بود اهواز تا نزدیکش باشند و این برای من خیلی عجیب بود. آورده بود تا بتواند صبح تا شب را دنبال پیکرهای شهدا باشد پیکرهایی که نماد حیات و بیداری امتند. بل احیا عند ربهم یرزقون. ولو ندانیم اما ولی نعمتهای مایند. مسیر رزق الهی به امتند.
🌹دل پر غصه ای داشت، از مسوولینی که نمیفهمیدندشان. از بی مهری ها. از فراموشی ها. از بی خیالی آقایان. عصبانی بود اصلا، از این همه بی تفاوتی ها.
🌹و امثال مرا مسخره میکرد. آنانکه ادا در میاورند. فقط حرف میزنند. آنها که فقط لب و دهانند. میگفت پیکر شهدا را میبردیم برخی حزب اللهی ها گفتند با احترام بیشتر ببرید. گفتیم خوب بیایید کمک. بعد میخندید از موقعی که بنا بود فقط چند پیکر را به دوش بکشند. خسته میشدند و کنار میکشیدند.
🌹دل غصه دار و پر دردی داشت از همه حرفهایی که ربطی به اقدام و عمل حقیقی ندارند. چه در ما انقلابی ها چه در آن مسوولین. یاد او برایم همراه است با همان چشمهای عصبانی از بی ربطی قول و فعل ما. دست بریده شهید گمنام و انگشتر فیروزه ایش با آن چشمهای علیرضا گلمحمدی، صحنه ای فراموش نشدنی است که طوفانی در جانم ایجاد میکند.
🌹حالا دیشب در شب دستگیری، شب دلهای بیتاب، شب لیله الرغائب پر کشید و رفت. رفت و دل ما را با خودش برد. خوش به حالش.
@ali_mahdiyan
حاج احمد اکبری پیرغلام اهل بیت هم امروز از این دنیا رحلت کرد.
ای دنیا!
پارسال روز عاشورا بود که با چند تا از رفقا مهمان خانه اش بودیم.
نشستیم و او توضیح داد چطور گام به گام سر سفره ارباب مهمان شد و روضه خوان روضه های خانگی مردم شد و چطور درس قرآن میگفت.
گوشش اما دیگر خوب نمیشنید و چشمانش نمیدید.
از او خواستیم چند خط برایمان روضه و چاووشی بخواند، خواند.
سنگهایی که در بستر رودخانه ها هستند دیده اید؟ با عبور آب صاف و صیقلی میشوند. دل پیر غلامها هم اینطور صاف و با صفا و صیقلی و نورانی میشود. چقدر حیف که ما قدرشان را نمیدانیم و تنهایشان میگذاریم.
دردها و غصه های زیادی داشت و زندگی دشواری، اما من به این فکر میکردم که چقدر سخت است برای یک نوکر، بازنشستگی و از کارافتادگی.
الهی کنار سفره اربابش مهمان شود.
@ali_mahdiyan
نور علی نور
قاعده #انتخابات در مکتب امام
فرایند حضور حداکثری و انتخاب اصلح
بخش اول
🔻حقیقت انقلاب چیست غیر از تحول درونی در جان یک امت، یک بعثت، یک قیام و بازگشت به سمت هویت حقیقی و الهی، بازگشت به آن وجود برتر جامعه و تعالی حاصل از برانگیختگی جامعه
«بعثت پس به معنای یک انگیزش، یک انقلاب....همان تحولی که در روح نبی ایجاد شد، باید به یک شکلی با یک وضع خاصی، در متن واقعیتِ اجتماع انجام بگیرد...اسم آن را گذاشتیم رستاخیز اجتماعی نبوت...کلمة انقلاب، یعنی یک تحول و یک دگرگونیِ عمیق بنیادی از ریشه در یک اجتماع.»(کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران، خامنه ای سید علی، بخش نبوت،ص349)
🔻انقلاب را باید یک سلوک معنوی قلمداد کرد سلوکی که در جان یک جامعه رقم میخورد. اولین عائدی اش بازگشت به خویشتن است و احساس هویت. «در حقیقت ملت ایران در دوران انقلاب اسلامی احساس هویت کرد»(16-2-87)
به تعبیر حضرت امام انقلاب یعنی قیام لله همان که اهل معرفت به آن یقظه میگویند و یقظه یعنی بیداری، بیداری اسلامی(صحيفه امام، ج10، ص: 242)
🔻با این توضیح اگر در همه جای دنیا، انتخابات یعنی جنگ قدرت بین جریانها و سهم خواهی و زرنگ بازی، در کشور انقلابی انتخابات یعنی فرصت جدیدی برای تحول برای خیزش و برای بروز هویت حقیقی. اگر در همه جای دنیا از رنجهای مردم نردبانی درست میکنند که سوپر من وار، دم از تغییر بزنند و مردم را غافل و سردرگم رها کنند اینجا رنجهای مردم مقدمه خیزش خود مردم است و انتخابات بروز این تغییر است بروز بیداری است.
🔻انتخابات با این وصف، زمان مناسبی است برای سلوک معنوی ما. چرا که وقتی یک جامعه بنای بر تحول درونی پیدا میکند معنایش این است که زمینه مناسبی است برای تحول تک تک انسانها. انسانها در جامعه معنوی فرصت جدی تری دارند برای تحول روحی و درونی.
🔻 « در اجتماع مؤمنين و قلوب مجتمعه آنها، كه دست غيبى الهى با آن است، فوايدى است روحى و معنوى كه در كمتر عملى اتفاق آن افتد» (سر الصلوه، امام خمینی، ص33)
🔻با این توضیح در این بستر فرصت تطهیر و رشد تک تک افراد بیشتر است. یعنی همان زمان همه تلاش میکنند که جامعه به هویت خود برگردد چرا که «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» در عین حال تک تک افراد نیز فرصت ارتقا و رشد پیدا میکنند. آری هر انتخابات روشن کردن دوباره موتور پیشرفت و تعالی کشور است.
پایان بخش اول
@ali_mahdiyan
نور علی نور
بخش دوم
🔻چه کنیم که مردم در انتخابات بیشتر شرکت کنند؟ پاسخ یک کلمه است باید کمک کنیم مردم به هویت شان برگردند. هر چه این هویت بیشتر در جامعه بروز و ظهور پیدا کند جمع بیشتری را به خود جذب میکند. این مهم تر از هر پروپاگاندا و تبلیغات سطحی و احساسی است.
🔻آنانکه وارد صحنه میشوند تلاش کنند بروز و ظهور این هویت باشند. این امر مهمتر از هر محاسبه و مصلحت سنجی است. مجریان صحنه انتخابات مدد دهند که با حضور نخبگان فرصت بیشتری برای بروز این هویت فراهم شود. و حزب اللهی ها و پیش روان انقلابی مدد دهند که این هویت بیشتر در جامعه شناخته شود.
🔻حالا معلوم میشود که راه حضور حداکثری همه مردم این است که همه مردمی تر شویم باید به مردم برگردیم به هویت مردم. مردمی تر شدن یعنی شناخت هویت واقعی مردم و نزدیک شدن به آن و نشان دادن آن.
🔻حاج ق.ا.س.م سل.یما.نی نماد هویت ایران بود برای همین تشییع جنازه اش شد مایه حضور حداکثری مردم آن هم در اوج مشکلات و فشار های اقتصادی. باید پای این صحنه یوم اللهی نشست و درس گرفت.
🔻راه حضور حداکثری مردم همین است. به تعبیر رهبری، حاج ق.ا.س.م، نماد هویت ایران بود یعنی نماد حقیقی مردم بود و وقتی کسی اینطور به مردم نزدیک میشود هیچ مشکل اقتصادی و سیاسی و فشار اجتماعی نمیتواند مانع حضور حداکثری مردم حول او باشد.
پایان بخش دوم
@ali_mahdiyan
نور علی نور
بخش پایانی
🔻در سخنان رهبری با مردم آذربایجان ابعاد این هویت معرفی شد شناخت این هویت ضروری ترین نیاز امروز ما است. یکی از زیربنایی ترین ابعاد این هویت ، زیربنای اندیشه مستحکم اسلام ناب است.
«آنچه که به یک ملت و یک نهضت هویت می دهد و قدرت می دهد آن چیست؟ اولاً دارا بودن یک زیربنای فکری مستحکم است. ...این زیربنا از اسلام گرفته شده در بیانات امام به طور مبسوط این زیربنا توضیح داده شده.»(29-11-99)
🔻این همان نکته ای است که بارها و بارها توجه به آن را رهبری به نیروهای انقلابی و ارمانجو تذکر داده است. بدون این بعد نمیتوان راه را شناخت و به مرور از صحنه حرکت مردم عقب خواهیم افتاد.
🔻آنانکه وارد عرصه انتخابات میشوند چه کسانی که بنا دارند نامزد شوند و چه انقلابیونی که این صحنه را صحنه مجاهدت میبینند باید تلاش کنند زیربنای فکری انقلاب را به چشم آورند. حرفهای چپ و راست را زدن بازگشت به این هویت نیست. برای دلخوش شدن عده ای مرعوب و فریفته سخن گفتن بازگشت به این هویت نیست. باید از ذات مسموم علوم انسانی به سمت نظام فکری مطهر انقلابی حضرت امام کوچ کرد و هجرت نمود تا جامعه بیش از پیش احساس هویت کند.
🔻به جز این باید صحنه انتخابات صحنه بروز اوصاف ایمانی جامعه باشد. اوصاف ایمان چیست؟ خسته نشدن، امیدوار بودن، تنبلی نکردن و درست دیدن داشته ها و نداشته ها.
«در مقام عمل چی لازم است؟ نترسیدن، خسته نشدن، ناامید نشدن، تنبلی نکردن، ندانسته در نقشه دشمن وارد نشدن و به او کمک نکردن. اینها در عمل لازم است. در جای خود هم آماده فداکاری بودن، اینی که میگوییم در جای خود در جای خود یعنی یک مواردی پیش می آید که باید فداکاری کرد باید جان را به کف دست گرفت.
نهد جان در یکی تیر و رهاند
ز ننگ تیرهروزی کشوری را
مثل شهید سلیمانی، جان را کف دستش گرفته بود و وارد میدان های گوناگون»(29-11-99)
🔻اگر به اندیشه های رهبری حول مقوله ایمان مراجعه کنیم مثلا در «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» خواهیم دید که همه این اوصاف نتیجه ایمان است. باید به حقایق و اندیشه های مستحکم انقلاب نه فقط علم بلکه ایمان داشت.
🔻قطعا با این توضیح حضور حداکثری مردم و انتخاب اصلح دو راهی نخواهد بود که متاسفانه هنوز هم برخی خیال میکنند باید از بین این دو یکی را انتخاب کنند.
🔻حضور حداکثری مردم با این روش بستر اصلی انتخاب اصلح خواهد شد. چنین صحنه ای هم موجب میشود مشارکت بالا رود و هم بیداری و بصیرت لازم برای کشف اصلح فراهم خواهد شد. اگر در پی نور علی نور باشیم باید توجه کنیم که نور از دل نور است که میجوشد.
«حقیقت قضیه این است که انتخابات برای کشور یک افتخار است، یک فرصت است، یک امکان است یک ذخیره است که اگر شرکت پرشور مردم باشد این یقینا کمک به آینده کشور خواهد کرد. البته اگر این شرکت پرشور مردم همراه بشود با یک انتخاب درست که حقیقتا یک نیروی کارامد و با ایمان و پرانگیزه و علاقه مند به کار انتخاب بشود بوسیله مردم، خب این نور علی نور است و آینده کشور را تضمین خواهد کرد. »(29-11-99)
تمام
@ali_mahdiyan
منشور روحانیت.mp3
13.87M
معرفی محورهای مهم #منشور_روحانیت
مناسب با امروز ما
معنویت ناب
هویت طلبگی
جبهه بندی در حوزه
تصویر مطلوب عالم و علم
امید و نگاه درست به حرکت جامعه
شیخ علی مهدیان
۳ اسفند ۱۳۹۹
مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز ۵
@ali_mahdiyan
جلسات تبیین #منشور_روحانیت
ذیل عنوان کلی هویت طلبگی
مدرسه علمیه معصومیه
شیخ علی مهدیان
برای دریافت فایل و متن جلسات به این آدرس مراجعه کنید👇
@hojrehayeroze
@ali_mahdiyan
کانال سیر مطالعاتی صراط
https://eitaa.com/joinchat/1114570852C2db3be939d
@ali_mahdiyan
جریان مختومه
🔻به طور عادی باطل زهق میشود ان الباطل کان زهوقا. چون باطل برای آن که بپاید باید خود را به حق بیامیزد. به مرور که تمحیص یا خالص سازی در عالم رخ میدهد، باطل عقب میرود. کذلک یضرب الله الحق و الباطل فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض.(رعد۱۷)
🔻اما گاهی سرعت نابودی جریان باطل بیشتر و جدی تر میشود مثلا
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰٓئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ (بقره، ۱۵۹)
یکی از دلایل سرعت گرفتن محو شدن و نابودی یک جریان اجتماعی این است. کسانی که با پنهان کردن حقایق در جامعه ای که تشنه حقیقت است، مخفی کاری میکنند تا جامعه را دچار انحراف کنند، اینان منفورترین انسانهای روی زمین هستند.
🔻کاری به بازیهای سیاسی ندارم، بنای مدح و ذم جریان ها را هم ندارم. اما بیایید با نگاهی کلان به تطور جریان اصلاحات در ایران نگاه کنیم. اول به خاطر درخواست انباشته مردم برای ایجاد یک جریان مردمی تر و صمیمی تر که درد آنها را بفهمد و خالصانه مقابل فسادهای رخنه کرده در نظام بایستد این جریان متولد شد. پایگاه معرفتی اش اما در مغرب اندیشه بود هرچند زیر پوست «خط امام». این جریان ماند و زیست و در صحنه سیاسی موثر بود تا جایی که سالها مهمترین جریان داخل نظام و در تقابل با نظام محسوب میشد.
🔻اما مخفی کاری اش ادامه یافت تا در صحنه هشتاد و هشت، این جریان دست به یک کتمان بزرگ زد. او هم رای مردم را نادیده گرفت، هم قانون را، هم آزادی و آزاداندیشی را هم خط امام و حفظ نظام را هم همه شعارهای مختلفی که سر میداد. آنهم جلوی چشم همه مردم، خاتمی در جمعی گفته بود بیان حقایق باعث میشود پایگاه اجتماعی ام را از دست بدهم و این جمله عجیب و غریب معنای هویت پنهان کار این جریان بود.
🔻امروز اصلاحات در فضای حقیقی و مجازی تقریبا نابود شده. به جز تک مضرابهای تاجزاده درباره حصر و خفقان که اساسا وجود تریبون او و زبان هتاکش، مهمترین ناقض خود او شده. رفتارهای پارادوکسیکال این جریان در رای دادن در مجلس شورا و حضور در تشییع سردار بی مرز همه آخرین نفسهای جریان کتمان بود.
🔻حالا دیگر جریان جوانان آرمانجویی متولد شده بودند که وجودشان حکم فاتحه ای داشت که با سنگ ریزه بر سنگ قبر نعش جریان اصلاحات زده میشد، آن بدنه اجتماعی تندرو اصلاحات هم شعار «دیگه تمومه ماجرا» سر داد. جبهه گیری و کتمان پشت حسن روحانی و علی لاریجانی هم دیگر بی معنی بود. خاتمی همه هستی اش را صرف لیستهای مجهولی کرد که خروجیش دزدی و ناکارآمدی شد. و نامه سرگشاده خویینیها در فضای گله مند اجتماعی حتی به هیچ گرفته شد. حالا نامه خاتمی به رهبری را در این کانتکست باید فهمید. او میخواهد با تکان دادن دست و پای بی جان یک جریان مختومه و مرده، آن را جان ببخشد.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
روایت کرونا - قسمت 5 - آقام گلدی-128.mp3
10.06M
📻 روایت کرونا - قسمت پنجم - آقام گَلدی
📋 روایت حال و هوای یکی از نیروهای جهادی در غسالخانه ی بهشت معصومه قم
📋 نگاهی به شرایط کاری غسالهای جهادی در دوران کرونا
📋 ترس، تنهایی و مرگ، علی حسین زاده را احاطه کرده بود ولی مانع از جهاد او نشد
💬 در این قسمت خاطره ی روز دوم کاری علی حسین زاده در غسالخانه ی بهشت معصومه ی قم را میشنویم.
🔺 تصور کنید، زیپ کاور جنازه ای را بکشید و وقتی صورتش نمایان میشود، او را بشناسید...
⏰ مدت زمان پادکست : 9 دقیقه و 40 ثانیه
📻رادیو روایت – صدای خانه ی طلاب جوان
#رادیو_روایت
#خانه_طلاب_جوان
#طلاب_جهادی
#جهادگران_سلامت
#کرونا
🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چاپ دوم کتاب اندیشه مقاومت
برای تهیه کتاب
www.khanetolab.ir/product/moghavemat/
32603677-025
@ali_mahdiyan
سوره مظلوم انفال
🌱مدتی قبل جناب روحانی آیه ۵۶ انفال را اینطور تفسیر کرد که ثم ینقضون عهدهم فی کل مره... یعنی دائم دشمن عهد میشکسته و پیامبر دوباره عهد میبسته چون صلح طلب بوده. صلح طلب بودن یعنی با نقض کننده پیمان دوباره عهد ببندیم!؟ این که نه شاهد تاریخی دارد نه از متن آیه استنباط میشود. پیامبر در جبهه های مختلف با دشمنان متفاوت عهد میبسته و هر بار هم آنها بودند که نقض میکردند. معنای فی کل مره این است نه آنچه ایشان استنباط کردند. علت یابی چنین خطایی در فهم آیه قرآن و سیره پیامبر اکرم البته بحث مستقلی لازم دارد.
🌱اما دوباره چندی پیش جناب سروش محلاتی تفسیری از آیه ۵۸ سوره انفال ارائه دادند آیه این بود که
وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ
ایشان معتقد بودند از باب «امر عقیب حظر»، فعل «فانبذ» دلالت بر وجوب ندارد بلکه دلالت بر جواز دارد و حق را ثابت میکند نه تکلیف. به این معنا که اگر دشمن نقض عهد کرد تو میتوانی نقض عهد کنی نه اینکه باید چنین کنی. حالا اینکه از حکم جواز به حق برسیم بحثی دیگر است که میگذرم.
🌱اما آیه اساسا درباره وظیفه و تکلیف دستگاه حاکمیت و ولایت است. تعبیر تخافن هم نشان میدهد نقض عهد توسط دشمن نشده بلکه نشانه هایی معقول در نقض عهد دشمن محقق شده. «نبذ عهد» هم غیر از «نقض عهد» است. نبذ عهد یعنی اعلام به دشمن که این عهدنامه بی ارزش و ملغی است. و نقض یعنی عمل نکردن به مفاد آن. باید توجه کرد بین اصل معاهده و عمل به آن باید فرق گذاشت. اصل معاهده یک قرار دوطرفه است عمل به آن اجرای مفاد آن توسط طرفین است.
🌱جناب سروش محلاتی دو اظهار نظر دارند. در اظهار نظر اولی تفاوت نبذ و نقض را توجه نکرده و استنباط کرده که اگر فقها گفته اند نقض عمل عهد جواز دارد از باب امر عقیب حظر است. اولا اینکه امر بعد از حظر دلالت بر اباحه کند محل اشکال است. چرا که حداکثر حظر ما قبل امر شک در قرینیت موجود ایجاد میکند و کلام را مجمل میکند. اجمال کلام هم یعنی نمیدانیم الزام هست یا نه و این یعنی نیاز به قرائن بیشتری وجود دارد و الا اصل عملی حاکم است.
🌱مثلا از جمله قرائن این است که نگاه کنیم در کلام متکلم وقتی امر انجام میشود بیشتر دلایل و علل بر عدم موضوعیت متعلق نهی و حظر ارائه شده یا در مفید بود متعلق امر؟ اگر اولی باشد ظهور در جواز و اباحه رخ میدهد و نفی حظر. اما اگر دومی باشد ظهور در الزام بیشتر است. اگر هم قرائن کافی نبود بیان مجمل میماند. در این آیه قران قرائن در لزوم نبذ وجود دارد از جمله اینکه لسان آیه نوعی توبیخ رفتار دشمن و مقابله به مثل در مقابل دشمن عهد شکن است بعلاوه که در انتهای آیه هم بحث از این است که بنا است عدم محبوبیت خائنین نزد خداوند با این حکم ظهور و بروز پیدا کند. لذا برداشتن حظر موضوعیت ندارد بلکه تحقق نبذ است که مورد توجه شارع است.
🌱اینکه «نقض عملی» وجوب ندارد بلکه جواز دارد، نیز از باب امر بعد از حظر نیست. بلکه لازمه نبذ این است که حق نقض عملی وجود داشته باشد. اگر اظهار نظر دوم جناب سروش محلاتی را ببینیم ایشان متوجه تفاوت نقض و نبذ شده و آنجا میگوید وجوب نبذ داریم نه نقض. آن وقت سوال این است که پس با آن استدلال امر عقیب حظر چرا اینجا حکم به ترخیص نمیکنید؟
🌱البته تطبیق اما تخافن در مورد برجام میشود شواهد و قرائن دوران اوباما و الا در زمان ترامپ که اساسا رسما نقض عهد توسط او اعلام شده بود. که به طریق اولی باید نبذ انجام میشد.
🌱اما یک نکته مهم دیگر اینکه این امر آیا امتثالش فوریت دارد یعنی واجب فوری است؟ به نظر میرسد که چنین نیست بلکه زمان امتثال آن دائر مدار مصلحت جبهه حق است که دستگاه حاکمه تشخیص میدهد. پیش از این هم رهبری گفت آتش زدن برجام بعد از آنکه دشمن آن را پاره کرد، لازم است اما زمانی این واجب را انجام میدهیم که به مصلحت باشد.
🌱ظاهر بیان رهبری در دیدار با مجلس خبرگان نشان میداد که در زمان امتثال «نبذ عهد» بین رهبری و دولت تفاوت نظر وجود دارد ولو او با تصمیم دولت همراهی کرده ولی به لحاظ زمانی موافق این میزان تاخیر نبوده. پیش از این نیز درباره اصل قرار داد برجام ایشان دستگاه دیپلماسی دولت را متهم به عجله و تسرع در قرارداد کردند. یعنی با دولتی مواجهیم که به عقیده رهبری در بستن قرار داد عجله کرده و در نبذ قرار داد در مقابل دشمن تاخیر دارد. برای رهبری یک صدا بودن کل دستگاه تصمیم گیری کشور در مقابل دشمن یک مصلحت مهم است، لذا مدارای با سستی و تاخیر مسوولین میتواند ریشه در این نکته داشته باشد.
🌱به هر حال تفسیرهای عجیب و غریب آیات سوره انفال توسط دستگاه حوزوی جریان غربگرا قصه پر غصه ایست که باید در جای خود به آن رسیدگی کرد.
@ali_mahdiyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگو با حاج آقای قاسمیان و دکتر شهریار زرشناس و جمعی از بزرگواران اهل اندیشه، در محل کتابخانه مجلس شورای اسلامی.
پیرامون محتوای کتاب«طرح کلی اندیشه مقاومت»
حجت الاسلام #قاسمیان ورود از منظر عرفان قرآنی را ورود درستی میدانست که مغفول واقع شده. او محتوای کتاب را مصداقی میدانست از دغدغه رهبری در امتداد مفاهیم دینی و قرآنی، هر چند معتقد بود در تطبیق این مباحث میشود بیشتر تلاش کرد.
دکتر #زرشناس نیز ابتنای کتاب بر فلسفه تاریخ آنهم از منظر فهم معنوی متعلق به تراث اندیشه دینی را پسندیده بود البته احساسم این بود که ایشان محتوای کتاب را بیش از حد امیدوارانه میدانست.
جلسه دو سه ساعته خوبی بود. تلاش میکنم محتوای بیشتری از جلسه را در آینده تقدیم کنم.
@ali_mahdiyan
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگو
شیخ مجتبی نامخواه
شیخ علی مهدیان
درباره عدالت
@ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
📘 آیین رونمایی از کتاب ((آزادی یعنی آزادی))
(«آزادی» در منظومه فکری #استاد_سید_علی_خامنه_ای)
🌀 باحضور: آیت اللّه محسن اراکی
🕰 زمان: دوشنبه، ساعت ١١
🏠 مکان: خانه طلاب جوان
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎙 بیانات آیت اللّه اراکی در مراسم رونمایی کتاب ((آزادی یعنی آزادی))
📘 این کتاب، یک کتاب علمی است
📕 علمیّت این کتاب باید ترویج شود
📗 این کتاب باید کتاب درسی شود
#خانه_طلاب_جوان
#آزادی_یعنی_آزادی
#آزادی
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f