eitaa logo
علی صمیمی
1هزار دنبال‌کننده
381 عکس
222 ویدیو
12 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب علی صمیمی. ارتباط: @Alisamimi کانال تلگرام https://t.me/ali_samimi71. پیج اینستاگرام https://instagram.com/alisamimi.ir کانال برنامه نامیرا @namyraa
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رسم مضطری در امنیت...! یک معما! 🔶 از طرفی امام اهل ایمانش خواندند و سرپا کننده مستضعفین! 🔶ازطرفی راه برون رفت از عصر غیبت را اضطرار معرفی کرده اند( یُجیبُ الْمُضْطَرَّ...وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ) و یاس از وضع موجود(هذا الامر لایاتیکم الا بعد ایاس) اما! 🔶 نه خود را مضطر میبینیم ونه نا امید! جنگی که نیست امنیت کلی که برقرار است حقوقمان هم که سر ماه واریز میشود بیمه هم که هستیم! استضعافی که در زندگی نمیبینیم ! پس دقیقا این اضطرار کجاست؟ 🔴 یا آن اهل ایمانِ مستضعفی نیستیم که مولی حقیقی عالم سرپامان کند(چون ظاهرا که سرپاییم) که افسوس هنوز با امام مستضعفین نسبتی نداریم! 🔴 یا اضطرار و استضعاف را درک نکرده ایم که افسوسش دوچندان است انگار هنوز خوابیم! ❓چگونه این آویختگی را درک کنیم تا با امامِ مستضعفین نسبت برقرار کنیم؟ 📢 تفصیل مطلب در صوت...! ☑️ @ali_samimi71
🖋گزیده ای از سخنرانی... 🔶 امام عصر ع امام مستضعفین و محرومین و سرپاکنندهٔ آنها به وقت ظهور است. 🔶 در آیات و روایات راه حل داده اند و راه برون رفت از غیبت کبری را " حال اضطرار " معرفی کرده اند (یُجیبُ الْمُضْطَرَّ...وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ) و " احساس ناامیدی از وضع موجود"(هذا الامر لایاتیکم الا بعد ایاس) 🔶 این حال اضطرار و احساس ناامیدی از جنس تشنگی ست / در امنیت در کُنج خانه نشستن و سر روال بودن زندگی ها ولو با نِق زدن ها و ناامیدی هایی سطحی، واقعا مُضْطَرّ نمی شویم و اضطرار حاصل نمی شود. 🔶 آن شیعه یمنی که در زیر بمباران و انواع تحریم ها و کمبود امکانات زندگی می کند، خیلی خوب اضطرار را می فهمد. 🔹اصل حرف این است. ما چگونه در امنیت و رفاه نسبی موجود مضطرّ و ناامید شویم؟! •| یا آن "اهل ایمانِ مستضعفی" نیستیم که قرارِ بر سرپا شدنمان است یا که مستضعف هستیم اما توجه نداریم "غافلیم" و اما با اندک توجه ای به آن اضطرار لازم می رسیم. اضطرار تحصیلی و بدست آوردنیست نه حصولی. 🔸اگر میخواهی حال اضطرار را تحصیل کنی(نه اینکه مثلا با ناامنی و موشک برایت حاصلش کنند) باید اول "آرمان گرا" و " اهداف متعال و بزرگ" داشته باشی. او که نهایت دغدغه اش رسیدن به خود و خانواده خودش است هیچگاه بی قراریِ کسی را که از فقر مردم شهرش در اضطرار است را پیدا نمی کند. •|بعد از "دیدن" ظلم ها و استضعاف مظلومان عالم، دوم اینکه باید رفت تو "کف میدان" برای رفع ظلم ها و تلاش برای برچیدن آن.وگرنه با دیدن چندتا عکس و فیلم حالت اضطرار بدست نمی آید. با صندوق صدقات اصلا مضطرّ نخواهی شد.باید این دست به دست یک آدم فقیر و مستضعف بخورد و زندگی ندارِ او را ببینی. اینها اثر گذار بر حال انسان هستند/جهادگران و گروه های جهادی بهتر درک می کنند. 🔹برای باز شدن "چشم" ها برای" دیدن" استضعاف ها باید "فهم خود از دین" را عوض کرد. _دین برای فرد و بهشت بردن یک نفر نیامده؛ برای اجتماع و به بهشت بردن اجتماع آمده است. _خدای متعال اجازه چشم بستنِ بر ظلم ها و بی تفاوتی را نداده و واجب کرده است که چشم ها باز باشند برای باخبر شدن از اطرافمان که چه می گذرد./به بیان علامه طباطبایی این تلقی از دین از "ضروریات اسلام" است. _بی اعتنایی یک فرد و تنظیم یک سیاست غلط نسبت به "یتیم" حتی تشویق نکردن دیگران به دستگیری از یتیم وقتی خود توانش را نداری هر سه مصداق" أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ" هستند. •|"دیدِ فردی" مانع از باز شدن چشم ها در برابر مسائل اجتماع و مانع از مسئولیت پذیری در قبال جامعه می شود./ ضریب اهمیت به مسائل اجتماعی در "کارنامه آخرت" بسیار بالاست. •| خیریه ها و مومنین به جای افتخار به تحت پوشش قراردادن صد خانواده فقیرِ مستمند، به خوداکتفا کردن آن خانواده ها ببالند.به جای بسته های غذایی،اشتغال زایی کنند. 🔸امام صادق فرمود:«روابط مومنین مانند جسد است. اگر عضوی به "درد" آمد، دگر عضوها هم به "درد" می آیند.»بعد ادامه دادند که:« مومنی هرگز مومن نمی شود مگر اینکه مانند جسد باشد.» _آیت الله بهجت می فرمود:«اگر در چین مسلمانی ناله بزند و شما اهمیتی ندهید. لا اقل برایش دعا نکنید مسلمان نیستید.» •| ظهور امام عصر "درد و استغاثه" می خواهد. آمادگی برای ظهور اصلا آسان نیست./دین را باید طوری معرفی کنی تا درد و استغاثه معنا پیدا کند. اگر دین را فردی تفسیر کردی دیگر راهی برای اضطرار نخواهد بود. _امام صادق و ماجرای بنی ساعده ی سنی نشین _و چون شعله رویِ او را می سوزاند (امیرالمومنین) فرمود:«ای علی بچِش؛ این است کیفر کسی که از بیوه زنان غافل بماند.» _آیت الله جوادی آملی می فرمود:« اگر او قائم است تو هم باید قیام کنی تا به او"اقتدا" کنی ولو به یک سهم ناچیز.» •|به تعبیر شهید مطهری این انتظار "انتظار سازنده" ست. با این رویکرد، سر سجاده «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» گفتن بهتر فهم می شود. 🔶 برآیند همه احساس مسئولیتها و اضطرارها، فرج آقا امام زمان است. طوبي لمن أدرک قائم أهل بيتي وهو مقتد به قبل قيامه باتشکر از فاضل ارجمند یونس فاطمی ☑️ @ali_samimi71
25.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️حجت‌ الاسلام قنبریان: 🔻می‌گوید: من ضد جمهوری اسلامی‌ام و رأی نمی‌دهم! 〽️ همه‌ی واجدین شرایط بهبهان هم رأی دهند، یک درصد به آراء جمهوری اسلامی افزوده نمی‌شود، ولی برای شهرتان شرکت کنید! ❗️اینکه عده‌ای از شهر با صندوق قهرند و عده‌ای دیگر مشارکت می‌کنند، گسل اجتماعی آفریده و شهرمان را بیشتر از زلزله ارگان می لرزاند!
🔰 صدای من میاد؟ 🔥 تریبون آزاد...! 🔶 چرا رای ندم؟ به کی رأی بدم؟زمان: سه شنبه 8 اسفند ساعت 11:45 🏫 مکان: دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا؛ سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم. 🌱 انجمن اسلامی دانشجویی 🔰@ali_samimi71
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 جلسه سوم از گعده کتابخوانی مباحث نظری نظام اقتصادی در اسلام شهید بهشتی! 🔰 سه حالت سرمایه مطالب مرتبط👇 جلسه اول https://eitaa.com/ali_samimi71/1214 جلسه دوم https://eitaa.com/ali_samimi71/1220 💠@ali_samimi71
🔰 سخنی با دوستانِ بهبهانی...! 🔶 تب و تاب قبل انتخابات تمام شد تقریبا همه وقتم را به دانشگاه ها اختصاص دادم برای مشارکت بیشتر و هیچ ستادی رو شرکت نکردم! 🔶 سوالم از دوستانی که کفِ میدانِ انتخابات بودند و از نامزدها حمایت میکردند این است که کارگروهی تشکیل میدهید برای بعد از انتخاب نماینده؟ برای دوره ای که وارد مجلس میشود و با تلمباری از اولویتها و درخواستها مواجه میشود برنامه ای تدارک میبینید؟ 🔶 تیم مطالبه گر و پرسش گر برای شفافیت کارهایش تشکیل میدهید؟ 🔶 تیم کارشناسی برای مساله های شهر و کشور برای مشاوره به او تشکیل میدهید؟ 🔶 کار نماینده تازه شروع میشود و فرمان اقتصاد مملکت را در دست میگیرد خوب برای این روزهای طوفانی فکری کرده اید؟ 🔰 متاسفم این را میگویم ولی در شهری هستیم که نه بزرگان دیگر کار سیاسی اصولی میکنند نه از جوانان حمایتی میشود و نه آنها که کار میکنند هم زیر یک چتر جمع میشوند! 🔰 اگر کاندیدایی را برای شهرم معرفی نکردم دلیلش این است که اصل کار را بعدش میدانم و برای بعدش هم فکر و ایده و برنامه ای نمیبینم! 🔰 دستم برای بعد از انتخابات بلند است کسی هست برای بعد از انتخابات کمک کند تا تبدیل به جریانی فکری سیاسی برای اعتلای این شهر و پاسخگو کردن نماینده شویم؟ 🔰@ali_samimi71
🔰 این تعاملات رهبر عزیز با زنان کم حجاب برای جامعه حزب اللهی هم قفله! چه برسه به مراجع عظام همسن ایشان یا...! 💠 سایه تان مستدام! 🔰@ali_samimi71
🔰 از همه چیز مبارک تر مشارکتی بالاتر از 63هزار رای 4 سال پیش و ثبت 77هزار رای برای امسال، علی رغم همه توطئه های دشمنانِ این خاک! 🔰 تحلیلم از بهبهان درست بود شهر بهبهان را میخواهد ولی حومه شهر، را! 🔰 و تعیین کننده انتخابات هم شهر است طبق معمول! 🔰 مبارکشان ماهم تبریک میگوییم و ازهرگونه بداخلاقی قومیتی هم بیزاریم و سفارش میکنیم دوستان هم گسل قومیت را فعال نکنند. 🔰 دوستانِ دلسوزِ شهر ازحالا به فکر همکاری باهم و جریانسازی فکری و سیاسی درست و مداوم باشند تا را پاسخگو کنند. 🔰 حجم رأیی که آقای مواساتی در شهر آورده میتواند قدرتِ بالایی برای مطالبات آتی دوستان باشد و پاسخگو کردن مظلومی را تسهیل کند. 🔰@ali_samimi71
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 بخشی از مباحثه چالشی بنده با آقای مظلومی! 🔰 جوابتان به شفافیت برای هیچکس قانع کننده نبود! 🔰 ارز 4200 گرانی را گردن رهبری می اندازید! 🔰 دخالت در انتصابات میکنید! و و و به امید تغییر رویه ایشان! 🔰@ali_samimi71
کانال تلگرام ما 👇👇👇 🔺https://t.me/ali_samimi71
34.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 انگشت پرسشگر 🔸مردم برای پرسیدن کوچک ترین مسائل شون از این انگشت پرسشگر مثلا برای خرید یک خودکار یا یک پشه کش و یا هر چیز دیگه ای بابت تضمین و کیفیت و ماندگاری و کاربردش دائما سوال می پرسند اما هیچ وقت از نماینده ای که قراره ۴ سال برای بزرگ ترین مسائل زندگی شان تصمیم بگیرد سوالی نمی پرسد. 🔹با همین انگشت پرسشگر که به او رای دادید از او سوال بپرسید که قراره برای آینده من چه کاری بکند. برای کشاورزان فقیر و اصلاح سیستم درمانی و.. دائما و هر لحظه از او سوال کنید. ✅برای آزاد شدن از فقر/بی عدالتی/تبعیض و فساد فقط کافیه به خودتان اعتماد کنید. ▪️لینک های مرتبط👇👇 🔺https://eitaa.com/ali_samimi71/1233 🔺https://eitaa.com/ali_samimi71/1238 🔺https://eitaa.com/ali_samimi71/1239 🔰@ali_samimi71
🔰 50هزار نفر مظلومیِ پیروز را نخواستند...! 🔶 تب انتخابات تمام و مظلومی 26 هزار رای را از آن خود کرد و پیروز شد. 🔰 مشارکت بالای بهبهان زبانزد خواهد بود و رشد ده هزار نفری این دوره نسبت به دوره قبل مایه فخر است هرچند ایده آل نیست. ⛔️ نکته ماجرا اینکه مظلومی ازین به بعد با جمعیتی دو برابرِ رأیش مواجه است که او را نخواستند و سبک و گفتمان اورا نپسندیدند یعنی مجموع آرا رقیبانش حدود 50هزار رای است. 🔰 این یعنی آقای نماینده متوجه باشند رأی قاطعی روند نمایندگی چهار ساله شما را قبول نداشته اند و باید تغییر روش دهند. 🔰از طرفی این یعنی با کار اصولی و درست و مداوم سیاسی میشود نماینده را پاسخگو و ازیشان مطالبه کرد و ازین ظرفیت اجتماعی قاطع برای تغییر روندهای نمایندگی بهره برد. 🔰@ali_samimi71
🔶🔷🔶خاطرهای جمع یا حاضرهای بیدار؟ شهید بهشتی: اکنون با همه این اوصاف، موضع امروز من و شما، در این مرحله حساس، که در آن قرار داریم چه باید باشد؟ ما امروز در کدام مقطع زندگی می‌کنیم؟ و چه وظایفی در پیش داریم؟ برادرها! خواهرها! انتخابات تمام شد.انتخاب رئیس جمهور تمام شد، انتخاب نمایندگان مجلس تمام شد ولی آیا کار شما هم تمام شد؟! 👈بنا دارید بگویید، خوب الحمدالله حالا دیگر برویم سراغ کار و زندگیمان؟ کدام انقلاب تا حالا اینطور بوده؟ ما حالا خیلی کار داریم. 👈👈باید، شب و روز، بیدار و آماده و حاضر باشیم. آیا شما منتظر نشسته‌اید، ببینید ما چه می‌گوییم، آن کار را انجام دهید؟ اگر چنین لطفی به ما دارید، صمیمانه از شما سپاسگزار هستیم، اما خواهش می‌کنیم از این لطف، یک گام بالاتر نروید، همانطور که در این دو سه سال اخیر با هم فکر می‌کردیم، با هم نقشه می‌کشیدیم، با هم عمل می‌کردیم، می خواهیم سال‌های سال با هم فکر کنیم، با هم رهیابی کنیم، با هم درد و درمان را بشناسیم و با هم عمل کنیم. 🔴برادر! خواهر! آن روز که تو بخواهی، بگویی، من دیگر خاطرم جمع شده، مملکت، رهبران و مسئولان مسلمان مومن و آگاه و متعهد پیدا کرده، خودشان وظایف خودشان را البته می‌شناسند و عمل می‌کنند! آن روز، روز و و در انقلاب ماست و خدا کند، چنین روزی هرگز در جامعه ما پیش نیاید. 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan
🔺نقد نگاه میتیکومانی از قول رهبری! 🔹️ وظیفه‌ی نخبگان این است که خلأها را شناسایی کنند، منافذ خطر را شناسایی کنند، راه‌های رفع خلأ را و بستن منافذ خطر را جستجو کنند، بررسی کنند و به دولتها کمک فکری کنند، به مجلسهای شورای اسلامی کمک فکری کنند، به مسئولین کمک فکری کنند؛ نخبگان وظیفه دارند. در یک جامعه‌ی زنده و بانشاط، نخبه‌ی ملّت احساس وظیفه میکند، وظیفه‌اش هم اینها است. مقام معظم رهبری | ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ___________ 📚@reza_afshar
🔻بنده در بعضی مسائل بویژه اقتصاد با آقای اختلاف نظر دارم اما از سه جهت از ایشان تشکر میکنم. ۱:موجب گرم شدن تنور انتخابات افزایش مشارکت بویژه شرکت جوان ها شد ۲:موجب شکستن هیمنه پدرخوانده های سیاسی در سطح کشور شد ۳:او یک بار دیگر را نشان داد ✍ @m_amin_rezai
🔻نشست سیاسی🔻 🎤 سخنران: حجت الاسلام صمیمی موضوع: فردای انتخابات 💠پایگاه مقاومت بسیج سیدالشهدا«ع»💠 🆔https://eitaa.com/masir_ir94
🌙 سی شب ؛ 🕌 سی مسجد با مردم نجیب برنامه شبهای رمضان حجت الاسلام در و حومه با همکاری گروه جهادی مهدی یاوران و جمعی از مبلغین 🔅 برنامه: ۱. تلاوت مجلسی با قاریان ۲. منبر و پاسخ به سؤالات و توسط حجت الاسلام قنبریان و مبلغان ۳. مناجات خوانی کوتاه با مادحان اهلبیت ۴. برنامه با مربیان مجرب 🔅 اولویت با مساجد حاشیه شهر و روستاها؛ برای برنامه ریزی، مساجد متقاضی به شماره ۰۹۱۶۵۰۹۹۴۱۳ دهند. * مساجدی که خواهان باشند، جلسات در شبهای بعد هم توسط مبلغین ادامه می یابد. * خود را به شماره کارت ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۴۸۰۱۵۱۸ بنام خیریه مهدی یاوران واریز کنید. مازاد هزینه ها در کارهای جهادی این گروه هزینه خواهد شد * در نشر این اطلاعیه به مساجد مقتضی کمک مان کنید! ☑️ @m_ghanbarian
🔶 نا امیدی ازبهبهان! شاید روزی دیگر! 💠 این تاکتیک عملی است...! ✍ علی صمیمی 🔰 علی رغم پیشبینی هایی که از درو دیوار شهرم می آمد و میگفتند مشارکت بهبهان، مثل تهران است زیر بیست درصد! مفتخرم عرض کنم حضور بیش از ۵۰ درصدی مردم این خطه با همه گلایه هایی که داریم، به شعار جمهوریت این نظام کمک کرد و این امید دارد نه نامیدی و رخوت! 🔰 آمار دقیقی در دستم نیست ولی غیر از شهر و روستاهای اطراف بهبهان در خودِ شهرستان، بین ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده اند، بقیه آراء، را حومه شهر پوشش داده اند و آغاجری و تشان و...! 🔰 این آمار فارغ ازینکه به چه کسی رأی داده شد، نشان میدهد یک کنشکر و فعال اجتماعی و سیاسی اقلا میتواند یک مخاطب ۱۵ هزار نفری را با خود همراه کند. 🔶 ازین مخاطبان حدود ۷هزار نفر را طیفی از هیاتی ها و مسجدی و و دریک کلام مذهبی هایی تشکیل میدهند که بلغ من بلغ با همه ناملایمات اقتصادی کشور وفادار به صندوق رأی هستند و از روی تکلیف دینی در انتخابات شرکت میکنند. 🔶 و ۸ هزار نفر دیگر که الزاما باهمه آنچه گروه اول موافق است از ایدئولوژی گرفته تا جناح سیاسی و قرائتشان از مذهب و... موافق نیست اما بدون لحاظ منافع شخصی و جناحی به فکر پیشرفت شهرشان هستند. 🔰 پیشنهادم به خودم و دغدغه مندانِ گفتمان عدالت و بصیرتِ سیاسی این است که با کار اصولی و منظم و مداوم میتوانند با پتانسیل و ظرفیتِ این مخاطب ۱۵هزارنفری هر مسئولی را پاسخ گو کنند و حتی باعثِ معرفی و نهادنِ آدمهای صلاحیت دار در مناصبِ قدرتِ شهرستان(مثل شورای شهر و...) باشند. 🔰 برای گروه اول (آن ۷هزار نفر) دو کارِ لازم و فوری باید در اولویت قرار گیرد: 1⃣ ارتقاء سطح کیفی مخاطب از طریق گفتگو و چالش با موضوع معارفِ انقلاب و بازخوانی اندیشه های متفکرین اصیل انقلاب اسلامی در قالب دوره های گوناگون و متنوع!(تجربه خوبی از دوره حوالی آزادشهر در دانشگاه داشتم ، حضور هرشب پنجاه نفری با سلائق و حجابهای مختلف!) و اینکه بدانیم غیر از مراسماتِ مذهبی احتیاج به تجمیع نیروها برای مراسمات سیاسی هم داریم مثل دعوت از یک مسئول و دعوت از مردم و همه هیاتهای مذهبی این بار نه برای شعائر اهل بیت ع بلکه برای پرسش و پاسخ با مسئول و این نه در مسجد و محراب بلکه در فضای عمومی تر! 2⃣ آموزش و ساماندهی آنها (ولو با تشکیلات های مستقل از هم اما دغدغه های مشترک) برای کنشگری نسبت به معضلات شهرستان با لینک شدن به صاحبان تجربه از شهرهای اطراف مثل بوشهر(پویش ۴۸۴۸) و آدمهای فعالِ کشور برای ترسیم یک بسته عملیاتی و میدانی بدور از توصیه ها و کلیاتِ آسمانی و بدردنخوری که سالها از انحصارش خارج نشده ایم! درین زمینه کم داریم اما ظرفیتش هست! 🔰 گروه دوم (آن ۸هزارنفر) یک تاکتیک فوری و لازم برای همراه کردنشان وجود دارد و آن وفاق بر مسائل و دردهای مشترک شهرستان است مثل امنیت و فاضلاب و آسفالت و... نه مثل حجاب و تعظیم شعائر و..! این مسأله دقیقا اولویت کشور است امروز بیش از هرچیز نیازمند گفتگو با سلائق مختلفیم، این یعنی از حصارِ مسجد و هیات و کارهای روتینی مثل موکب و... باید خارج شده و کم کم مراسمات مذهبی و سیاسی هم به مکانهای عمومی برد و کالاهای متنوع فرهنگی ارائه داد تا یا دین را با چهره جدیدتری ببینند یا دغدغه و نیاز خود را درآن بستر بیابند و همراه شوند. این همان فارغ شدن از جوِّ سکولارِ بی رمقِ شورهای مذهبی شهرستان است. 💠 هنوز نا امید نشده ام، شروع کرده ام و سعی میکنم گزارشهایی هم ارائه دهم شاید کارگر افتاد...! 🔰@ali_samimi71
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 جلسه سوم از گعده کتابخوانی مباحث نظری نظام اقتصادی در اسلام شهید بهشتی! 🔰 سه حالت سرمایه مطالب مرتبط👇 جلسه اول https://eitaa.com/ali_samimi71/1214 جلسه دوم https://eitaa.com/ali_samimi71/1220 💠@ali_samimi71
جلسه سوم از گعده کتابخوانی مباحث نظری نظام اقتصادی در اسلام شهید بهشتی! 🔺 حاکمیت سرمایه، ممنوع! "ابزارکارِ" کارگر مانند "بازوی کارگر" ارزش ساز و موجب مالکیت حقیقی او بر شیء تولید شده می شود. این ابزار تولید "انحصار ساز" هم هست و اگر انحصار بوجود بیاید بازار و همه متعلقاتش(قیمت گذاری، مالکیت بر منابع تولید و...) را بدست صاحب ابزار کار می دهد در نتیجه دیگران اجیر و مورد استثمارش قرار میگیرند. اینجاست که حاکمیت باید به عنوان نماینده ملت و برای حافظ منافع مردم دخالت و ورود کند و این روابط ناعادلانه و ظالمانه را تصحیح کند. ✔️ عذاب قوم حضرت شعیب نبی بر اثر همین انحصار طلبی و سیستماتیک کردن نظام ظالمانه ی برآمده از آن بود.[فصل سوم روایت انسان] ✅ بنابراین شهید بهشتی اصل مالکیت را فطری و آنرا به رسمیت می شمارد و مارکسیسم نیست اما اگر مالکیت شخصی به جامعه آسیب وارد کند قائل به دخالت دولت است و اینجا هم لیبرال نیست. بهشتی هر دو اقتصاد کمونیستی و لیبرالی را یک نظام برده دار و استثمارگر می داند که در این بین البته سرمایه داری همه کثافت ها را یکجا دارد. ⁉️ انقلاب صنعتی موجب اختراعات و تحولاتی شد که بخش زیادی از جامعه سنتی جهان را بیکار و زیر چرخ دنده های توسعه به شکل اجتناب ناپذیری له کرد. آیا اگر اسلام بود مانع وقوع انقلاب صنعتی و پیشرفت های پس از آن می شد؟! ✅ اسلام هرگز مانع پیشرفت های بشری و انقلاب های علمی و.. نمی شود اما روابط عینی و ساختارهای بیرونی را به گونه ای تنظیم می کند که اولا حاکمیت سرمایه بوجود نیاید و در ثانی به جامعه زیانی نرسد و تغییر و تحولات بوجود آمده بدنه زیادی از مردم را بیکار و ورشکست نکند. مثلا در انقلاب صنعتی به جای انحصار و حاکمیت سرمایه تعاونی ها را تاسیس می کرد تا هم موجب اشتغال شود و هم ابزارهای تولید[اختراعات] را به همان تعاونی ها واگذار میکرد تا عموم مردم قربانی اقلیت سرمایه دار نگردند. 💢این ایده بهشتی در قالب تعاونی درمان وضعیت آشفته بازاریست که در آن شرکتهای انحصارگری چون سرای ایرانی و... همه را می بلعند در حالی که کاسبانِ دیگر هیچ قدرتی برای رقابت با آنان ندارند. البته غیر از تعاونی اقتصادی باید تعاونی سیاسی نیز بین نمایندگان مجلس شکل بگیرد علیه جریان قدرت. 🔺 انواع سرمایه و حکم سود گرفتن از آن ما در واقع ۳ جور سرمایه داریم که از دو نوع آن سود گرفتن به شرطی که معقول و به اندازه باشد عیبی ندارد و مجاز است اما نسبت به نوع آخر ممنوع و غیرمجاز است: 1️⃣ ابزار تولید 2️⃣ مستغلات 3️⃣ سرمایه در گردش می توان از سرمایه های به شکل "ابزارهای تولید" و یا "مستغلات"(مانند مسکن و..) سود متعارف گرفت چراکه با این سرمایه ها چیز جدیدی[کالا یا خدمات] بر دنیای معاملات و معیشت ما افزوده شده که آن سود را مجاز میکند. حتی اگر در روابط عینی و بیرونی بدلیل کج ساختارهای ناعادلانه این حکم موجب ضرر به جامعه بشود اسلام حکم را تغییر نمی دهد بلکه روابط را درست می کند مثلا وقتی پسربچه ای ۲۰ ساله صاحب چندهزار خانه است معلوم است یک جای کار می لنگد لذا حاکیمت با مالیات بر خانه های خالی جلوی سوداگری و با اعطای تسهیلات به مردم آنان را صاحب زمین و مسکن میکند. و اما درباره "سرمایه در گردش" سودگرفتن مطلقا ممنوع است. یعنی اگر با ۳ میلیون عدس گرفته و حالا میخواهد به شخصی دیگر بفروشد باید به همان قیمت ۳ میلیون بفروشد نه بیشتر! ⁉️ خب اگر سودی نگیرد دیگر هیچ کسی تاجر یا کاسب نمیشود زیرا هیچ سودی نمی برد و نمیتواند معیشت خود را بگذراند؟! ✅ بهشتی پاسخ میدهد آنچه که ممنوع است این است که سود به صرف خریدن کالا و گردش آن کالا در بین مردم و یا توزیع آن در مغازه های مختلف تعلق بگیرد[سرمایه در گردش]زیرا در این گردش هیچ چیزی از خدمات و یا کالا افزوده و تولید نشده است پس چرا باید سود بگیرد بلکه سود باید برای چیز دیگری باشد. یعنی او بابت استهلاک، هزینه کارگران، آب و برق و زحمتش سود بگیرد نه صرف گردش سرمایه! بهشتی سودگرفتن صِرفِ سرمایه در گردش را از ریشه های اصلی تورم میخواند و این همان شعبده بازی بانکهاست. بانکها نیز تنها بخاطر سرمایه ای که به مردم می دهند و آن سرمایه در جامعه گردش پیدا می کند سود و بهره میگیرند بدون آنکه خدمتی ارائه و یا کالایی تولید شود. لذا وقتی سود بدون خدمات و تولیدِ کالایی باشد در این میان "تورم" شکل میگیرد و هرچه سود بیشتر تورم بیشتر! ⁉️ سوال: تاجر عدسی را ۳ میلیون خریده اما ممکن است آخر ماه که برای خرید عدسی می آید بخاطر گرانی مجبور شود همان مقدار عدسی را ۴ میلیون بخرد و اگر سود گرفتن را ممنوع کنیم او ضرر خواهد کرد. 💠@ali_samimi71
✅پاسخ: کماکان ممنوع است. زیرا این فرض خیالی که در آینده ممکن است کالای خریداری شده گران شود و بعد به تبع آن سود گرفتن را مجاز کنیم خودش موجب تورم واقعی خواهد شد و به آن فرض خیالی رنگ واقیعت میدهد و واقعا موجب گرانی خواهد شد. رابطه ی فرض گرانی=سود=تورم خودش عامل تورم و گرانی ست و یک دور باطل است. لذا باز ممنوع است تا واقعا گرانی اتفاق نیافتد زیرا تورم فقط زمانی شکل میگیرد که در ازای چیزی، چیز جدیدی خلق نشود. ⁉️ اگر تورم جهانی عامل گرانی شود چه؟! ✅ پاسخ: همچنان ممنوع است. زیرا گرانی را بدتر می کند اما حاکمیت به جای دست زدن و به همین ریختن ساختار درست بازار میتواند به این مسئله ورود پیدا کند و مثلا با معافیت مالیاتی و یارانه دادن و.. تورم جهانی را جبران کند. ✨ بهشتی حرفهای اساسی خودش را در لابه لای همین حرفها می زند که اینها همه به عنوان یک "طبیب" گفته میشود نه "فقیه" هرچند بعدها مبناهای فقهی آنرا میگوید. بهشتی میگوید اقتصاد امروز ما آسیب دیده و روابط عینی میان مردم ناعادلانه است لذا احکام اقتصادی دین در زمین کج اقتصاد نتیجه تبعیض و بی عدالتی خواهد داد به همین خاطر اول به عنوان طبیب اقتصاد بیمار را درمان سپس به عنوان فقیه احکام اقتصادی اسلام را روی آن پیاده می کند. 💠@ali_samimi71
🔘 قحط انسان، قحط دین! • این جنازه خشک و تراشیده نیست ، که از گرسنگی جان داده؛ جنازه انسانیت است، نحیف و بی روح، مهیای دفن است! • او یکی از هزار کودک غزه بود که این روزها علف می خورند و با "گرسنگیِ اسرائیلی" می جنگند و می میرند! با او اسلامِ مواسات و مساوات بود که رنجور و علیل می شد و جایش اسلامِ مرفهین بی درد بود که فربه تر می شد! • "چشمان" بازتر از معمولش، هنوز "به راه" اعراب است! و دهان بازمانده اش، نه از ما که از خدایش طلبِ: "لكُلِّ ذي رَمَقٍ قُوتٌ"۱ دارد! • "اهتمام" و "مُسلم" در نبویِ: "مَنْ أَصْبَحَ و لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ"، هم دچار قحطی شد: "قحط معنی در میان نامها"! • علی جان! _ای که بر درد و ناله زنِ ذمی هم می خواستی دق کنی_ تو بجای بعض ات، که تعصب نامت (فقط نامت!) را دعوای فرقه ها می کنند و تخم "برائت از مسلمان( ِسنی)" در حسینیه ها می کارند، اما از درد تو خالی و بر رنج انسان ساکت اند، سخن بگو! دوباره نهیب بزن: كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً ۲! "دیده بگشا رنج انسان بین و سیل اشک و آه… کبر پَستان بین و جام جهل و فرجام گناه! دیده بگشا بر ستم؛ در این ، علی شمع شبهای دژم؛ ماه غریبستان، علی دیده بگشا نقش انسان ماند با جامی تهی… سوخت لاله، مُرد لیلی! خشک شد سرو سهی… ................. ۱. برای هر جانداری، خوراکی هست (امیرالمومنین(ع)/ تحف العقول ص۹۸) ۲. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید(نامه۴۷نهج البلاغه) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 جلسه آخر از گعده کتابخوانی مباحث نظری نظام اقتصادی در اسلام شهید بهشتی! 🔰 زکات، یک تکلیفِ شخصی یا نظامِ مالیات ستانی! مطالب مرتبط👇 جلسه اول https://eitaa.com/ali_samimi71/1214 جلسه دوم https://eitaa.com/ali_samimi71/1220 جلسه سوم https://eitaa.com/ali_samimi71/1252 جلسه چهارم https://eitaa.com/ali_samimi71/1256 💠@ali_samimi71