💠 تقریر جلسه ششم از سلسله درس های #اندیشه_سیاسی_امام
🔰 سطح مواجهه فقیه با دنیای معاصر، تعیین میکند که چه تئوری و ایدئولوژی هایی از دل فقه بیرون بیاورد.
🔰 چهار سطح بین فقها یافت شده
1⃣ بدون مواجهه با دنیای جدید و سر به گریبان اخلاق بردن و پرداختن به مساله های فقهی مشهور و شایع و قدیمی!
2⃣ مواجهه در حد پاسخ به مسائل مستحدثه!
3⃣ مواجهه در حد نظامات دنیای جدید اعم از یک نظام فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی
4⃣ مواجهه تمدنی که مجموعه نظامات و تاثراتش روی هم را در نظر میگیرد که امام عزیز به آن قائل بود.
🔶 به نظر میرسد وقتی نگاه تمدنی شد آنچه از دل فقه و فقاهت او هم بیرون میاید باید تمدنی و در همان سطح باشد درین نگاه است که ولایت فقیه بدیهی تلقی شده و روایت همه ارشادی محسوب میشوند.
🔶 این نگاه مجتهد و فقیه را ملزم میکند به یادگیری و موضوع شناسی و حتی بالاتر پیش بینی مسائل جدید دنیای معاصر!
امام میفرماید: اسلام مکتبی است که برخلاف مکتب های غیر توحیدی در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد، فروگذار ننموده است.
دوباره میفرماید: مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمیکنم. آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم میکنند، از ویژگیهای یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد.
🔶 بی تعارف طلبه ای که اقلا کلان مساله های اقتصاد سیاست و فرهنگ را نداند هیچ از دنیا نمیفهمد عاجز از یک تحلیل ساده است چه رسد به اجتهاد با نگاه امام.
🔶 میفرماید: این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامههای سازنده و دربرگیرنده منافع محرومین و پابرهنهها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت به درآورند. البته پیاده کردن مقاصد اسلام در جهان و خصوصاً برنامههای اقتصادی آن و مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه داری غرب و اشتراکی شرق، بدون حاکمیت همه جانبه اسلام میسر نیست و ریشه کن شدن آثار سوء و مخرب آن، چه بسا بعد از استقرار نظام عدل و حکومت اسلامی همچون جمهوری اسلامی ایران نیازمند به زمان باشد، ولی ارائه طرحها و اصولاً تبیین جهت گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و گسترش مشارکت عمومی آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان، بزرگترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهیدستی به شمار میرود.
تفصیل در صوت....!
☑️ @ali_samimi71
پی نوشت👇👇👇
🔰 طلاب نیازمند دانستن کلان مسئله های اقتصاد و فرهنگ و سیاست هستند بی مایه فطیر است.
🔶 جملات شاگردان امام عزیز در رابطه با موضوع هم خواندنیست.
🔶 رهبری در تاریخ ۴ فروردین سال ۱۳۶۵ به خوبی براین دغدغه دست نهادند که:
"در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمی شود استفتاء کنیم، فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که می خواهد جواب بدهد به اینها. نظرات مکاتب دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد".
جای دیگری با تعریف جدیدی از وحدت حوزه و دانشگاه میفرمایند:
🔶 فكر وحدت دين و سياست را، هم در تفقه و هم در عمل دنبال بكنيد. آقايان بدانند كه فكر جدايى دين و سياست، به عنوان يك آفت، بكلى ريشه كن نشده است. متأسفانه هنوز در حوزه ها كسانى هستند كه خيال مى كنند حوزه بايد به كار خودش مشغول بشود، اهل سياست و اهل اداره كشور هم مشغول كار خودشان باشند؛ حد اكثر اينكه باهم مخالفتى نداشته باشند! اما اينكه دين در خدمت اداره زندگى مردم باشد و سياست از دين تغذيه بكند، هنوز در بعضى از اذهان درست جا نيفتاده است. ما بايستى اين فكر را در حوزه ريشه دار كنيم؛ به اين شكل كه هم فقاهت را اينطور قرار بدهيم، و هم در عمل اينگونه باشيم. يعنى چه؟
🔸يعنى استنباط فقهى، بر اساس فقه اداره نظام باشد؛ نه فقه اداره فرد. فقه ما از طهارت تا ديات، بايد ناظر به اداره يك كشور، اداره يك جامعه و اداره يك نظام باشد. شما حتّى در باب طهارت هم كه راجع به ماء مطلق يا فرضاً ماء الحمام فكر مى كنيد، بايد توجه داشته باشيد كه اين در يكجا از اداره زندگى اين جامعه تأثيرى خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احكام عامه و احوال شخصى و بقيه ابوابى كه وجود دارد. بايستى همه اينها را به عنوان جزيى از مجموعه اداره يك كشور استنباط بكنيم. اين در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهى تغييرات ژرفى را به وجود خواهد آورد.
بار دیگر میفرمایند:
ما امروز در باب اداره كشور به مسائلى برخورد مى كنيم كه مشكلات و معضلات دينى و فقهى ماست؛ ما پاسخ اينها را مى خواهيم، اما كسى جوابگو نيست. بايد خودمان بنشينيم، يا آقايى را ببينيم و از او بخواهيم، يا فرضاً بگوييم در كتابها بگردند و جواب اين مسئله را پيدا كنند. بايد دستگاهى آماده باشد و تمام مشكلات و معضلات نظام را پيشبينى كند؛ نسبت به آنها فكر كند، راه حل ارائه كند و جواب و پاسخ آماده را براى آن آماده نمايد. اين، جزو وظايف حوزه هاى علميه است؛ لذا متعلق به اسلام است، و اسلام آن چيزى است كه حوزه علميه براى آن به وجود آمده است.
ودرنهایت مطهری عزیز در باب ورود فقاهت در عرصه اقتصاد میفرماید:
سرمايه داري در دنياي امروز يک پديده نو و بيسابقهاي است که دو سه قرن از عمر آن بيشتر نميگذرد، و يک پديده اقتصادي و اجتماعي نوي است که محصول پيشرفت و ترقي تکنيک جديد است؛ از اين رو مستقلًا به عنوان يک مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. فقهاي عصر از مسائل بانک و بيمه و چک و سفته به عنوان مسائل مستحدث کم و بيش بحثهايي کرده و ميکنند ولي توجه ندارند که رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه داري است، زيرا ابتدائاً چنين تصور ميرود که سرمايه داري يک موضوع کهنه و قديمي است که شارع اسلام براي آن حدود و موازيني مقرر کرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شرکتها، همه اينها سرمايه داري است که در اسلام براي آنها احکام و مقرراتي تعيين شده است، اما اينکه مقدار سرمايه کمتر يا
بيشتر باشد ربطي به مطلب ندارد. ولي حقيقت مطلب اينطور نيست؛ سرمايه داري جديد يک پديده جداگانه و مستقل و بيسابقهاي است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد کرد.
صوت جلسه ششم
https://eitaa.com/ali_samimi71/368
☑️ @ali_samimi71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اینجا بهبهان 24 آبان مشاهده شخصی بنده از خیابان اصلی منتهی به جوانمردی و مرکز شهر...!
ساعت 7:30 شب (که تقریبا ساعات پایانی کار هم هست) بعد از چند روز تبلیغات.
منکر تعطیلی برخی مغازه ها نیستم اما اکثریت قریب به اتفاق باز بودند و طبق روال همیشه مشغول کاسبی.
🔴بهبهان فقط چند مغازه در بانک ملی نیست...!
#گزارش_میدانی
https://eitaa.com/ali_samimi71/371
☑️ @ali_samimi71
🔰 درمورد نظریه اصولی خطابات قانونی امام....!
🔰 رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
🔸امام یک مبنای مهمّ اصولی دارند [به نام] «خطابات قانونی»؛ ایشان خطابات شرعی را از قبیل خطابات قانونی میدانند؛ مبنای خیلی مهمّی است که در چندین مسئلهی اساسیِ اصولی، این مبنا اثرمیگذارد؛ امام روی این مبنا فکر کردند و کار کردند و با مقدّمات فراوانی آن را در اصول، بیان کردند. چندجا هم بیان کردند؛ از جمله در آن جای اصلی، با مقدّمات فراوان -شاید شش هفت مقدّمه- ایشان بیان میکنند؛ واقعاً این مبنا، مبنای تعریفداری است؛ این مبنای اصولی، واقعاً قابل رد هم نیست اگرچه مخالف هم زیاد دارد.
گوشه ای ازاثرات نظریه خطابات در فایل صوت بشنوید
بخشی از کلاس اندیشه سیاسی امام حوزه علمیه 👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/ali_samimi71/353
☑️ @ali_samimi71
شبِ طلبِ بشارت از خدا....!
#بازنشر
قرآن در احوالات شهید میگوید از فضل خدا خوشحالند و علی الدوام و مستمر از خدای خویش طلب بشارت میکنند و از او خبر خوش میخواهند برای سرافرازی و پیروزی جاماندگان برای آنانی که باید هنوز راه را ادامه دهند.
فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ...!
وقتش رسیده آرامکو حالاحالاها روی آرامش نبیند نه با تیر غیب و درخفا وبا واسطه بلکه با فوج فوج ابابیل و شهاب.
بغضمان را تاکی نگهداریم...؟!
#شاهچراغ
#ایذه
#اصفهان
#زاهدان
علی صمیمی
☑️ @ali_samimi71
⭕️ خون شیراز و ایذه با زاهدان فرقی می کند؟!
◾️ در ریخته شدن خون بی گناه نزد خداوند فرقی بین سنی و شیعه، زاهدان و ایذه نیست.
پس چرا برای یکی #ایران_تسلیت شکل می گیرد و پیامهای مقامات سیاسی و مذهبی صادر میشود و برای دیگری نه؟!
فرق ایندو در رنگ خون شان نیست در شکل و معنای حادثه است: الهائشات یا الغارات؟!
◽️ الهائشات، فتنه ها و نا آرامی هایی است که کسی در آن کشته یا زخمی می شود بدون اینکه قاتلش معلوم باشد.۱
اینجا باید دیه از بیت المال پرداخت شود.۲ و از خانواده دلجوئی شود.
◾️ الغارات، عملیاتهای تروریستی واضح و کشتن مردم بی گناه است. مثل آنچه گروه سفیان غامدی به دستور معاویه با شهر انبار کرد.
امیرالمومنین(ع) درباره اش خطبه خواند۳ و از جمله فرمود: "کار را بر دوش همدیگر انداختید و یکدیگر را تنها و بی یاور گذاشتید تا اینکه دشمن غافلگیرانه از هرسو برشما تاخت(حتی شُنَّت علیکم الغارات)".
◽️ وقتی علی(ع) در مسجد فراخوان صفین می داد، اربد از بنی فزاره بر امام اعتراض تند کرد. جمعی از مردم بر او شوریدند. در فرار با لگد و ضربات مردم کشته شد و قاتلش معلوم نبود. امیرالمومنین اورا کشته غوغا خواند و دیه اش را از بیت المال داد.۴
◾️ اما حضرت برای زنان مسلمان و ذمیِ انبار که در غارات سفیان غامدی غارت شدند خطبه خواند و فرمود:
"باخبر شدم مردانشان بر زن مسلمان و زنی دیگر که در پناه اسلام به سر می برده، هجوم آورده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره آنها را به غارت برده اند و آن بیچاره در برابر مهاجم جز گریه و التماس وسیله ای برای دفاع از خود نداشته... اگر پس از این رویداد مسلمانی از غصه بمیرد نکوهشی بر او نباشد بلکه نزد من جای آن هست که از غصه جان دهد".۵
این به مثابه همان پیام مقامات و اعلام تسلیت یا عزای عمومی امروز است!
◽️ جمعه زاهدان، نمونه الهائشات بود!
رهبر انقلاب با کشته های بی گناه آن روز همان مواجهه را کرد: دلجوئی و دیه!
در عهدنامه مالک اشتر، حضرت حکم هردو صورت قتل عمد و خطای کارگزار و والی خود را بیان کرده:
- "نه من در قتل عمد عذری نزد خدا دارم و نه تو؛ چرا که کیفر آن کشتن قاتل است"
- "اگر گرفتار قتل خطایی شدی و تازیانه یا شمشیر و یا دستت در مجازات کردن کسی افراط کرد... مبادا کبر و نخوت حکومت تو موجب شود که حق صاحبان خون را به آنان نپردازی"۶
برای زاهدان هم دستور بررسی برای تطبیق این دو داده شد.
◾️ شیراز و ایذه و اصفهان اما نمونه آشکار الغارات است؛ چنانچه آرمان عزیز و سید روح الله و...!
در اینجا که بطور واضح تروریست ها جان بی گناهان بی پناه را می گیرند؛ اگر علی(ع) هم بود، خطبه۲۷ می خواند و بیانیه می داد! تاسف و تسلیت عمومی را روا می داشت.
نه چون این خون رنگین تر است، چون کشته شدن در عملیات تروریستی (الغارات) با کشته شدن در یک آشوب خیابانی (الهائشات) دو صورت اجتماعی متفاوت و هرکدام اثر و بار حقوقی خود را دارد.
...............................
۱.تهذیب الاحکام ج۱۰ص۲۰۳/ ملاذالاخیار ج۱۶ص۴۲۳
۲.ریاض المسائل ج۱۶ص۲۸۶/ جواهر الکلام ج۴۲ص۲۳۴
۳.نهج البلاغه خطبه۲۷
۴.وقعه صفین ص۹۴و۹۵
۵.نهج البلاغه خطبه۲۷
۶.نهج البلاغه نامه۵۳
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۸/۲۶
☑️ @m_ghanbarian
جلسه هفتم.mp3
5.41M
🔰 "تکمیل بحث مبانی امام خمینی"
📚جلسه هفتم از سلسله درس های #اندیشه_سیاسی_امام
✍تقریر جلسه هفتمhttps://eitaa.com/ali_samimi71/377
💠@ali_samimi71
💠 تقریر جلسه هشتم از سلسله درس های #اندیشه_سیاسی_امام
تکمیل بحث مبانی امام در اندیشه سیاسی ایشان
↩️مبانی معرفتی و انسان شناسانه
▪️وقتی نگاه، نگاه "تمدنی" و مواجهه و نوع مقابله با دنیای معاصر در سطح "جهانی" باشد؛ ایده، ایده تشکیل "حکومت" برای "عدالت" و برگشت همه اینها به "خدا" (اِنّا للّه و اِنّااِلیه راجِعونَ) باشد، ابزارهای شناخت این انسان الهی از دنیای پیرامون و حقایق عالمش نیز گسترده تر از انسان مکتب و ایسم های دیگر خواهد بود.
✔️نامه تاریخی توحیدنگرانه امام به گورباچف را مهم بدانید و بخوانید!
🔸 در نگرش امام خمینی، "فطرت" یکی از منابع شناخت به شمار می رود چنانچه استاد بزرگ او آیت الله شاه آبادی بابتش "فیلسوف فطرت" نام گرفت.
⬅️فطرت دستگاه حقیقت یابی است که انسان را متوجه یک موجود کامل بی نهایت کرده(شناخت اجمالی)و در او میلی برای رسیدن به آن حقیقت لا یتناهی ایجاد می کند بالذات(گرایش اجمالی).
✅استفاده محیرالعقول علامه از فطرت در تفسیر آیه " وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَىٰ فَلَوْلَا تَذَكَّرُونَ"...
🔹در آثار امام "قلب" موجب شناخت و معرفت انسان می شود/قلب و فطرت گویا یکی هستند اما اگر قلب را به تعبیر علامه در شیعه در اسلام به معنای "شهود" بگیریم مراد امام را باید به مکاشفه و لمس حقیقت از نزدیک تفسیر کنیم.
در اینجا دیدن برنامه ها و خواندن کتاب های مختلف درباره "تجربه های نزدیک به مرگ" بسیار توصیه می شود!
🔶 امام عزیز **"حق انسان" راهم ابزار شناخت میدانند.
شهید مطهری هم دربیانی از حق انسان و لزوم استحقاق می گوید.
**به مجرد وجود نیاز یا ویژگی خاصی در انسان حتما حقی هم از سوی خدای متعال برایش جعل شده.
استدلال باز شبیه به همان فطرت است.
⬅️کمال طلبی انسانِ بی ترمز از درون نشانه وجود یک موجود کامل تمام نشدنی در بیرون است.
(حالا همان استدلال👈) وقتی انسان آزاد و "مختار" آفریده شده پس حتما و لابد حق انتخاب دارد.
⚠️تفصیل در صوت...
☑️ @ali_samimi71
🔰 به مبلغین پیشنهاد میکنم این روزها پویش سوال راه بیندازند هم سوال بشنوند و هم سوال کنند از تناقضات جریان معترض
🔶 این ایام بیشتر به
مرزبندی با وحشی گری و رفتارهای پارادوکس
قدر مشترکی به نام ایران یکپارچه
و
پافشاری بر اصول انسانی محتاجیم!
این نمونه ها راهگشاست!
محمد زعیمزاده جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان نوشت:
🔻با دیکتاتورهای درجه یکی طرف هستیم، با ژست آزادیخواهی برای خود این حق را قائل هستند که در همه شئون زندگی مردم دخالت کنند؛
🔴 حق نداری با فلانی دیدار کنی
🔴 حق نداری تو روزهایی که من تعیین میکنم کاسبی کنی
🔴 حق نداری فلان بستنی را بخوری(میهن)
🔴 حق نداری بخندی و... احتمالا به زودی حق نداری نفس بکشی و... پس حداقل اجازه بده داد بزنیم مرگ بر دیکتاتور
وشاید
🛑حق نداری کنسرت برگزار کنی(حمله به گوگوش)
🛑حق نداری بعد از گل خوشحالی کنی
🛑حق نداری هر لباسی بپوشی (حمله به آخوندها)
☑️ @ali_samimi71
🔰 راه وحدت از زمین فوتبال نمیگذرد...!
🔶 این روزها راه حل های مختلفی برای وحدت و یکپارچگی مردم مشاهده میشود که هیچ کدام اثر محسوسی را در کشور نخواهد گذاشت.
✔️ ضربه مهلک امنیتی یا موشکی برای درماندن دشمن!
✔️ حمایت همه جانبه از تیم ملی فوتبال در جام جهانی!
✔️ تجمعات گسترده و اعلام انزجار از وحشی گری ها و و و...!
هیچکدامشان اثر ملموسی در زندگی روزمره مردم ندارند منکر وحدت آنی و لحظه ای این راه حلها نیستم، اما وحدت آنی رفتنش هم یک «آن» ویک «لحظه» بیشتر طول نمیکشد.
🔶 تعجبم از راه حل فوتبالی بیش از همه است اقلا درین زمینه کم تجربه شکست خورده نداشتیم مدت زیادی نگذشته از بُلد شدن ورزش فوتبال بین همه ورزشها و تریبونهای چندگانه ای(اقلا پنج شبکه اصلی) که بدون تردید غالب اخبارشان حول موضوع فوتبال میچرخد هم اروپایی هم ایرانی!
اقلا از دنیا تقلید کنید و ورزش مدال آور و همیشه پیروز و حرفه ای خود را محور قرادهید(مثل آمریکا و بسکتبالش)
نه ورزشی که سالیان سال است نه مدالی آورده نه موفقیتی داشته جز «بد نباختن جلو حریفان»
شاخهای فوتبالی اش هم که آنطور لگد میزنند.
سوالم اینجاست
محصول یک دهه بها دادن به فوتبال را نمیبینید؟
سوال بعد اینکه حالا اگر با آن سابقه مواضع سیاسی که برخیشان دارند بعد از گل و جلو دوربینهای جهانی به نظام دهن کجی کردن چه؟ اگر شکست خوردند چه؟
⛔️ روی فوتبال قمار نزنید!
🔶 راه وحدت ملت فقط از دستان حکمران میگذرد و عدالت در عرض دیگر آرمانهای انقلاب نیست بلکه همه را به خط میکند و حاکم برآنهاست راه حل وحدت از عدالت میگذرد.
دولت همانگونه که جهادی و در عرض یک ماه آنهم با اشکالات عدیده ارز 4200 را حذف کرد و حاضر شد هزینه های بدون اولویت را تحمل کند کافیست در اقدامی اعلام کند مسکن نمیسازیم بجایش زمین میدهیم و ساختن با شما!
این یعنی رسما 50 درصد هزینه مسکن را به آنها هدیه دهد.
ببینید وحدت مداوم و پیروزمندانه چگونه ملت را برای ایران قوی ، یکپارچه میکند.
🔶 باور کنیم مشکل مردم مدیر پرکار نیست مشکل عدم توزیع عادلانه منابع است.
☑️ @ali_samimi71
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ پی نوشت......!؟
🔶 دیروز رهبر انقلاب در تحلیل آشوبهای اخیر به مساله و مشکلات اقتصادی هم نظر داشت و صراحتا فرمود اگر نصایح را گوش میدادند امروز وضعیت این نبود. پر واضح است یکی از جنبه های نارضایتی مردم را باید در زخمهای اقتصادی مردم یافت وحدت راهم همینجا میشود پیدا کرد.
🔶 دستور رئیسی و پیگیری برای اهدای زمین به مردم برای تسریع فرایند مسکن سازی در کشور 👇👇
https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/1401051109067/
☑️ @ali_samimi71
درس چهارم تنسیق.mp3
4.97M
#پادکست
✅ مجموعه کار ویژه های عدالت
📢 فصل دوم
««جعل الله العدل تنسیقا للقلوب»»
🔰 درس چهارم «وحدت ملی شعار است اگر...!»
🔸 تبعیض و انحصار که باشد دلهای جامعه یکی نمیشود.
🔸 نمونه انحصار بنی امیه و آشوب و گسست در جامعه.
🔸 اصل 48 قانون اساسی و توزیع عادلانه منابع.
🔸 احساس تبعیض گسلهای اجتماعی را فعال میکند.
#عدالت
#تنسیق
🎵صوت کامل سخنرانی را اینجا بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1824
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
May 11