eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نشست بررسی تطبیقی گفتمان امام(ره) و شاگردانش ⭕️حجت الاسلام محسن قنبریان مرداد۸۸ ▫️در اوج فتنه ۸۸ که میرحسین، نخست وزیر امام و مدافعان او از جمله آیت الله صانعی یاران واقعی امام خمینی خطاب می شدند و کسانی مثل آیت الله مصباح یزدی غیر انقلابی و فاصله دار با امام خمینی معرفی می شدند؛ نشست تحقیقی ترویجی ای در دو جلسه برپا شد. در این نشست آراء کلان آیات صانعی و مصباح یزدی دربرخی مسائل فلسفه سیاست و حقوق اساسی با نظرات امام خمینی مقایسه شد. 🔺نتیجه را با دیدن ویدئوی این نشست که اولین بار در فضای مجازی منتشر می شود ببینید. نشست برای عموم مردم و نه در مراکز پژوهشی انجام شده است اما سعی شده مستند و دقیق باشد. سعی شد قابل فهم عموم و متناسب با آن روزهای پرالتهاب آنرا از انصاف خارج نکند. قضاوت با شما. 🔺جلسه اول https://aparat.com/v/OGkUS 🔺جلسه دوم https://aparat.com/v/lVwYP ☑️ @m_ghanbarian
🚧 تخم طلا! امسال در بخش پایش و پالایش اجتماعی، مستندی بنام قزل قیه(=سنگ طلا) بنظرم بهترین بود. قصه مستندی از معدن سنگ مرمر سریش آباد، شهری با ۱۰هزار جمعیت و حدود ۶۰۰خانواده فقیر! سالی ۱۰۰۰میلیارد سود معدن از این شهر خارج اما ۲۶سال جاده کمربندی اش در حال احداث مانده است! طبق قانون معادن ۱۰٪فروش سنگ معدن، "حقوق دولتی" است -که اینجا اگر وصول شود- به خزانه می ریزد و به وضع عمومی شهر نمی رسد! تحصن ۷ماهه حدود ۲۰۰۰نفر از مردم هم بایکوت خبری میشود. وقتی بی بی سی می خواهد پوشش دهد، خود مردم انقلابی منع می کنند! ⚠️اوج مساله البته اینها نیست. طبق اصل۴۵ قانون اساسی، معادن "ملک شخصی" نمی شوند. قانون معادن فقط "حق بهره برداری" را با مزایده از سوی صنعت و معدن به اشخاص اجازه داده است. 🔸مردم وقتی به حق بهره برداری کسی اعتراض می کنند، از سوی استانداری راهنمایی می شوند که تعاونی ای بزنند تا بهره برداری به آنها داده شود. تعاونیِ ۱۵۰۰نفره تشکیل میشود. ستاد اجرائی را به کمک می آورد که زمین های معدن، مصادره خوانین منطقه بوده است... ستاد اجرائی اول بهره برداری را حق خود و بعد بخلاف اصل۴۵ سند شش دانگ مالکیت معدن را مال خود می کند! بهره برداری هم به تعاونیِ مردم داده نمیشود! 🔸دعوای ستاد اجرایی با بهره بردار سابق بعد از مدتی اینجور ختم میشود: فروش اصل معدن به آقای زارعی به قیمت ۱۱میلیارد با سند شش دانگ!!! مالک جدید رسما و علنا می گوید می دانم خلاف قانون اساسی است اما من اولین کسی هستم که مالک خود معدن(نه حق بهره برداری) شده ام و سند شش دانگ هم دارم! ☑️چند وجه برتری این مستند: 1⃣خط شکنی که یکی از عوامل امتیاز در جشنواره عمار است. پرسش از نهادهای حاکمیتی و انتصابی جای خود جسورانه و قابل تقدیر است. 2⃣ پرداختن به مساله انفال و معادن و نقض اصل۴۵ قانون اساسی! انفال (که معادن جزء آن است) در یک کلام سپرده شده به حاکمیت معرفی می شود؛ اما در عمل حواشی بسیاری درباره بخشهایی از انفال از جمله معادن هست که در انتهای مستند هم به مافیای آن اشاره ای میشود! 3⃣تصویر گویا از وضع تعاونی ها! تعاونی، راهکاری اسلامی در اقتصاد اسلامی است. اصل۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی را مکمّل بخش دولتی و تعاونی می داند! شهید بهشتی ذیل این اصل در مذاکرات قانون اساسی می فرمود:"تعاونیِ اقتصادی اقسامی دارد وقتی در برابر دولتی و خصوصی قرار گرفت به این معناست که در یک واحدی عده ای با سرمایه ای که متعلق به خودشان است یا حق استفاده از آنرا دارند، کار کنند. چون تعاونی اعم از این است که ملک، ملک خودشان باشد یا ملک دولت.[مثل اینکه بهره برداری معدن قزل قیه به تعاونی مردمی داده میشد] همین که در یک واحد، سود نصیب کسانی می شود که در آن واحد کار می کنند کافیست تا تعاونی باشد". در سیاستهای اصل ۴۴ از سوی رهبرانقلاب هم ابلاغ شد: ۲۵٪اقتصاد کشور(نه فقط بخش های واگذاری شده!) باید تا برنامه پنجم توسعه متعلق به بخش تعاونی شود. تعاونی هم در این سیاستها اقشار دهک پایین و بیکاران و... معرفی شده است! اتفاقی که واقع نشده و جایش واگذاری های خصوصی لجام گسیخته اقتصاد کشور را بلعیده است! این مستند گوشه ای از علل شکست تعاونی ها مقابل بخش خصوصی را نشان می دهد. 4⃣مستند، روایتی یک طرفه نیست. هم بهره بردار و مالک خصوصی معدن در مستند حضور دارد و صریح و بدون لکنت تخلفات را می گوید! هم نماینده تعاونی مردم، هم مسئولین صنعت و معدن و هم شورا و شهرداری! فقط ستاد اجرائی دعوت حضور را نپذیرفته است! اگر روایت ستاد اجرائی خلاف روایت این سه طرف دیگر ماجرا باشد، باز شفافیت و پاسخگویی او را موکد می کند و خط شکنی مستند را بیشتر می نمایاند. 🔘جنبش واره عمار عمار فقط با پرداخت مستند و انقلابی به اینجور مسائل می تواند بماند و به یک جشنواره تنزل نکند. اگر این جنبش واره های انقلابی شکل نگیرد، جشنواره های "مضر" توسط دشمنان خارجی(با تصویر شکست خورده از نظام و انقلاب) یا جشنواره "بی خاصیت" برای برندگان سرمایه های ملی و دارندگان مرغِ تخم طلا شکل میگیرد! 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۰/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
🔹ندا آقا سلطان آمریکا! ☑️ @m_ghanbarian
🌀سرگردانی شیعه! ☑️ @m_ghanbarian
۱-ده کارویژه عدالت در عرصه سیاسی اجتماعی.mp3
21.37M
💢ده کارویژه سیاسی اجتماعی عدالت ⭕️حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه اول۹۹/ هیات دانشگاه تهران/ جلسه اول ▫️این ده تا ذیل دو کارکرد اساسی عدالت قرار می گیرد: الف) تصحیح رابطه مردم-مردم ب) تصحیح رابطه حاکم-مردم 1⃣قوام مردم(جعل الله سبحانه العدل قواما للانام) 🔹تبیین و هم خوانش تاریخی! 🔹مواسات کافی نیست! 2⃣پیوند و همدلی مردم(جعل العدل تنسیقاً للقلوب) 🔹تبیین و هم مثالهای تاریخی و معاصر! ☑️ @m_ghanbarian
⚜بعد از حرم و قرآن مطلا؛ اینبار منبر طلا! 🔸درباره اشرافیت مذهبی زیاد گفته و نوشته ام اینبار منبر مطلای منتسب به جریان شیرازی در عراق احتمالا زمینه شنیدن بیشتر حزب اللهی هایی که اعتراضات به قرآن مطلا نزد مراجع ایران و سازمان تقریب را نشنیدند فراهم می کند. این یادداشتها در اینباره هاست: حراج ملی قرآن https://eitaa.com/m_ghanbarian/757 قرآن مطلا قرآن اسیر https://eitaa.com/m_ghanbarian/563 گزارشی فقهی از طلاکاری قرآن https://t.me/m_ghanbarian/1693 پاسخ به سخنان آیت الله اراکی در دفاع از قرآن مطلا https://t.me/m_ghanbarian/1700 انسداد پژوهشی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1194 نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا https://eitaa.com/m_ghanbarian/1172 قدر این مرتبه نشناخته ای یعنی چه؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1483 نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام به همراه پرسش و پاسخ هایش https://eitaa.com/m_ghanbarian/13 و... ☑️ @m_ghanbarian
۲-ده کارویژه عدالت در عرصه سیاسی اجتماعی.mp3
23.59M
💢ده کارویژه سیاسی اجتماعی عدالت ⭕️حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه اول ۹۹/ هیات دانشگاه تهران/ جلسه دوم 3⃣اصلاح و تربیت(یُصلح البرّیة) 🔹عدالت گستری هم عامل تنزّه مردم از حقوق الناس و هم حقوق الله(تنزیهاً من المظالم و الآثام) 🔹عامل درونی و بیرونی مظالم؛ توضیح با مثالهای عینی 🔸فرمود: "سستی حاکمیت از جور او بر مردم شدید تر است" ⬅️چون ظلم مشاع موجب میشود! 4⃣الفت مردم-حاکم(ایناساً للرّعیّة) 🔹عدل بخاطر قاعده مندی، تسویه دارد پس مألوف است 🔹امیرالمومنین و گردنبند عاریه ای دخترش؛ نمونه های ما! 5⃣حصن و سپر دولتها(جُنة الدُّوَل) 🔹قاعده مندی نزد افکار عمومی قابل دفاعش کرده 🔹جور هم نورزیده که مظلومین علیه او بشورند 🔸فرمود: بهترین انتخاب و نیکوترین پشتیبان اجرای عدالت بشکل بالسویه بین خواص و عامه است. 6⃣ثبات و استمرار(ثبات الدُّول باقامةسنن العدل) 🔹انطباق بر ناموس تکوینی عدل الهی ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🖼شورای نگهبان تراز انقلاب ۲ #بخش_نظارت_بر_انتخابات 📍جان کلام: سراغ گرفتن از تناسب "مسئولیت" با "اخت
⚠️شورای نگهبان، مسئولیت را هم می پذیرد؟! "آزمون"، "راستی آزمایی" و "ارائه برنامه ها" توسط کاندیدای ریاست جمهوری مورد دفاع مجلسیان و سخنگوی شورای نگهبان بوده است. دلیلش را طریقی برای احراز شرایط "رجل سیاسی-مذهبی بودن" و "مدیر و مدبر بودن" شمرده اند(١)! فقط یک سؤال: براساس لزوم تناسب اختیارات با وظایف و قاعده من له الغنم علیه الغرم آیا پس از این شورای نگهبان، مسئولیت تایید صلاحیت هایش را هم می پذیرد؟! اگر منتخبی نتوانست کشور را مدیریت کند، برنامه هایش ناکارآمد بود؛ شورای نگهبان هم تقصیر می پذیرد؟! یا آنوقت تقصیر مردم میشود و...؟! اگر منتخب ریاست جمهوری رأی عدم کفایت سیاسی از مجلس گرفت و عزل شد، شورای نگهبان هم برای تشخیص اشتباهش(علیرغم اختیارات آزمون و بررسی برنامه ها و...) استعفاء می کند؟! یا اینجا دیگر به او ربطی ندارد؟! .................................... ١) https://www.shora-gc.ir/fa/news/7179 ☑️ @m_ghanbarian
۳-ده کارویژه عدالت در عرصه سیاسی اجتماعی.mp3
25.99M
💢ده کارویژه سیاسی اجتماعی عدالت ⭕️حجت الاسلام قنبریان/ فاطمیه اول ۹۹/ هیات دانشگاه تهران/ جلسه سوم 7⃣مقهور کردن دشمن و معترض(یُقهَر المُناوی) 🔹آمریکاستیزی با قسط و عدالت اجتماعی باید گفتمان شود 🔹خوانش "مُقسط" از "قوی شویم" 🔸فرمود:"العدلُ نظامُ الإمرة: عدالت امارت و حکمرانی را نظم می دهد". هندسه وحدت ملی، امنیت ملی و اقتدار ملی و... با آن منتظم می شود. 8⃣ آبادانی شهرها(ماعُمرت البُلدان بمثل العدل) 🔹خوانش تاریخی: نحوه وضع مالیاتها، جزیه ها، خراج ها+نحوه عطایا و سهام بیت المال= ویرانی یا آبادانی شهرها... 🔹اصل ۴۸ قانون اساسی و مشکلات سیاسی امنیتی نقض آن 9⃣گشایش و رغبت در ورود به اسلام(تَسنیة للاسلام) 🔹سبب مسلمان شدن اهل کتاب در عهد نبوی؟ 🔹اگر برخی کشورهای مسلمان[بگو نفتی] جزء ۱۰فاسدترین بودند اما جزء ۲۰کشور فاصله طبقاتی کمتر نبودند...؟!! 🔟 حیات احکام واحیاء تفکر دینی(حیاة الاحکام) 🔹درون کشور اسلام هم ممکن است "فکر دینی" بمیرد! 🔹تبعیض در احکام یا اجراء موجب مرگ فکر دینی! ☑️ @m_ghanbarian
🔁 تناسب اختیار و مسئولیت! دکتر کدخدایی مهرماه در دفاع از آزمون گیری و بررسی برنامه های نامزدها، "سؤال" رسانه ها درباره رد و تاییدها را به رخ می کشد و بررسی برنامه ها را راهی برای "نظر دقیق تر دادن" می شمارد. حالا توئیت می کند: شورای نگهبان "مسئول" عملکرد منتخبان در انتخابات نیست! سؤال: بررسی برنامه، رد صلاحیت را ممکن تر می کند؛ حالا اگر تایید صلاحیت شد و منتخب هم از برنامه تخطی نکرد اما برنامه ناکارآمد بود یا حتی آن برنامه و عملکرد، عدم کفایت سیاسی اش را نزد مجلس ثابت کرد(یعنی شرط رجل سیاسی مدیر و مدبر هوا شد!)، اعضای شورای نگهبان هیچ مسئولیتی ندارند؟! این قانون جدید که راهی برای نظر دادن دقیق تر مقابل پرسشها معرفی شد، لغو است؟!! هرچه ابزار دقتِ بیشترشان فراهم شود (در فرض ناکارآمدی یا نامشروعی منتخب) باز مسئول نیستند؟! ☑️ @m_ghanbarian
ده کارویژه سیاسی-اجتماعی عدالت.pdf
572.6K
💢ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت ⭕️رونوشتی از ۳جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان در فاطمیه۹۹/ هیات دانشگاه تهران ✔️شرط اول جبران عقب ماندگی در عدالت، درک اهمیت مضاعف عدالت و نسبت آن با بسیاری از عناصر اجتماعی و حکمرانی است که بنظر می رسد هنوز برای بدنه انقلابی نیاز به طرح دارد. این سلسله گفتار این نیاز را پاسخ می دهد تا گفتمانی غیر از عدالت، اهمیت نیابد! 📖مطالعه آنرا به همه نیروهای انقلاب پیشنهاد دهید! ☑️ @m_ghanbarian
🔘فاطمه و ناآقازادگی! چکیده جلسه اول/ فاطمیه دوم ۹۹ ▪️سه مرحله پدیده آقازادگی: ۱.تولد یک آقازاده...! ۲.نمو و نمای آقازادگان با مانور تجمل و... ۳.امارت آقازادگان... 1⃣تولد یک آقازاده! آقازادگی، لحظه تولد طبیعی یک مسئول زاده و روحانی زاده و... نیست؛ یک تولد اعتباری و عنوانی در یک مختصات خاص است. هر مرجع زاده ای آقازاده نیست. رهبر انقلاب درباره سید مصطفی خمینی می فرمود:"یک ذره نشانه های آقازادگی درش نبود"(۹۶/۷/۳۰) *لحظه تولد آقازادگی، "بطانه شدن" برای پدر حاکم و نافذ و کارگزارش است. بطانة= آستر لباس؛ استعاره برای کسی که رمز و راز ها را می داند. یعنی وقتی دارای رانت اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی یا امنیتی میشود، آقازاده متولد میشود؛ حال در دهه دوم عمرش باشد یا سوم! ▫️شناسنامه آقازادگی در بیان امیر(ع): "انَّ لِلوالی خاصة و بطانة فیهم استئثار..."(۱) برای والی و کارگزار خواص و محرم رازهایی هست که درشان ویژه خواری هست! اگر "خاصة"، دیگران باشند؛ "بطانة" بیشتر نزدیکان، فرزندان و داماد و... است یعنی همان طبقه آقازادگان. "استئثار"، برعکس ایثار یعنی ویژه خواری و انحصار سازی. "ان للوالی"، یعنی یک عارضه اتفاقی نیست، نوعا اتفاق می افتد. صحاح اهل سنت از پیامبر روایت می کنند که: خداوند هیچ نبی ای مبعوث نکرد و هیچ جانشینی براو نگذاشت مگر دو بطانه برایشان قرار داد: یکی امر به خوبی کرده و ترغیب بدان می کند و یکی امر به شر کرده و بدان تشویق می کند. ⭕️راه حل حضرت امیر(ع) در همین مرحله: "فَاحسِم مادّةَ اولئک بقطع اسبابِ تلک الاحوال": ریشه آن جوشش را بکن با قطع کردن ابزار. یعنی ریشه رانت و امتیاز این نزدیکان را بخشکان. در ادامه:"به هیچ یک از اطرافیان و وخویشان زمینی از زمین های مسلمانان واگذار نکن. نباید در تو طمع کنند قراردادی به سود آنان منعقد سازی که سبب زیان هم پایگان آنها در مردم باشد..."(۲) آن دوره زمین محور درآمد بود امروز اعتبار بانکی، کارخانه، ارز۴۲۰۰ و... * در ج.ا.ا که خود حاکمان با رای و انتخاب مردم معین می شوند، این نظارت هم باید مردمی و هم حاکمیتی باشد. لوازم نظارت مردم هم اطلاع شان از مدرک و شغل و درآمد آقازادگان است؛ پس باید در اتاق شیشه ای قرار گیرند! 🔅ناآقازادگی فاطمه(س) در این مرحله: او و علی(ع) حامل سرّ و اغبار غیبی پیامبر(ص) اند اما امتیاز دار اقتصادی و رانت اطلاعاتی و... نه 🔺سنگینی کار خانه و بچه ها با فعالیت های خیرخواهانه و عبادات سنگینش وقتی برش سخت شد برای گرفتن خادمه ای نزد پیامبر(ص) رفت. هیمنه معنوی پیامبر مانع درخواست شد. بار بعد علی(ع) همراهش شد. وقتی از وضعش گفت پیامبر گریست اما محکم فرمود:"یا فاطمة والذی بعثنی بالحق ان فی المسجد اربعمائة رجل مالهم طعام و لاثیاب ولولا خشیتی خصلة لاعطیتک ماسالت...(۳) بخدا۴۰۰ آدم که غذا و خوراک ندارند [اهل صفه] در مسجدند.اگر از خصلت و عارضه ای برتو نمی ترسیدم درخواستت را اجابت می کردم! سپس (س) را نشانش داد. یادت باشد این تسبیح مقابل اشرافیت و داشتن امتیاز مادی بیشتر از مسلمانان فقیر عطاء شده است. پس فضه ی خادمه مال دوره فقیر داری جامعه نبوی نیست؛ پس از دوره رفاه عمومی از مواهب بنی نضیر و خیبر است.(۴) 🔺فدک هم مال این دوره است. پس از خیبر است که فقر را ریشه کن کرد. انواع اقطاع بخشی پیامبر(ص) از اول تا بعد از خیبر را باید دید. از خانه دادن و بازار دادن به اصحاب تا بخشش معادن و زمین ها به اصحاب تا اختصاص محصولات برخی از این باغها به عده ای دیگر و...(۵). بعد از اصحاب، فدک هم به فاطمه(س) رسید. فرزند و داماد در جنگ و رسالتها پیشتاز ودر غنائم آخر صف بودند. تازه این زمین حاصلخیز، وضع ظاهری زندگی فاطمه(س) را تغییر نداد.کوخ او کاخ و پنت هاوس نشد باز همه اش انفاق می شد و در راه خدا مصرف می شد... 🔅معنای حدیث: المرءُ یُحفَظُ فی وُلده وقتی حضرت در احتجاج با مخالفین به این حدیث رسول الله احتجاج کرد(۶)؛ دقیقا ضد آقازادگی ازش اراده کرد. نفرمود: فرزند(هرچه باشد) ذیل و ظل نام و احترام پدر حفظ میشود -که بشود تئوری آقازادگی- بلکه فرمود: پدر در فرزندان نیکو حفظ میشود. یعنی راه او در فرزندان صالح اش می ماند و از این حیث احترام آن احترام پدر است. نه امتیازات مادی و ... امام حسین(ع) در احتجاج با نافع بن ازرق خوارجی همین معنا از آیه(اما الجدار فکان لغلامین یتیمین...) اراده کرد. پرسید: آن پدر و فرزندان برترند یا پیامبر و فاطمه(س)؟! نافع گفت: پیامبر و فاطمه! فرمود: اما حرمت آنها را نپاییدید تا آنجا که ما را کافر دانستید!(۷) یعنی بجای اینکه راه گنج پیامبر -که توحید و اسلام اوست- را در ما ببینید و حفظ کنید تازه مارا نسبت کفر دادید! پی نوشت در ادامه ☑️ @m_ghanbarian