eitaa logo
علی آقابالازاده
184 دنبال‌کننده
244 عکس
124 ویدیو
13 فایل
دانش آموز مکتب امامین انقلاب در این کانال سعی دارم به برخی مطالبی که درباره تفکر، فرهنگ و انقلاب اسلامی مهم می دانم، بپردازم
مشاهده در ایتا
دانلود
روح سیّدحسن نصرالله زنده است، روح سنوار زنده است؛ شهادت، اینها را از عرصه‌ی وجود بیرون نبُرد؛ جسم اینها رفت، روحشان باقی است، فکرشان باقی است، راهشان ادامه دارد.
📌فلسفه زوجیت در اسلام _______________________ 🔸امام خامنه ای در دیدار با بانوان به لزوم پیگیری علمی مباحث زوجیت اشاره کردند و فلسفه خانواده در اسلام را به زوجیت ارجاع دادند: «در اسلام، بنا بر نظریّه‌ی اسلام، بنای عالم خلقت و تاریخ بشر و تاریخ عالم بر تلائم و ازدواج و پیوند است؛ درست نقطه‌ی مقابل آنچه در دیالکتیک هِگِل و مارکس و مانند اینها وجود دارد که بنای عالم را بر تضاد میدانند. آنها میگویند شیئی به وجود می‌آید، ضدّ او به وجود می‌آید، از این تضاد یک شیء سوّمی به وجود می‌آید که باز برای آن هم ضدّی به وجود می‌آید تا آخر؛ تاریخ این‌جوری پیش میرود. اسلام میگوید نه، شیئی به وجود می‌آید، شیئی برای همراهی و ائتلاف با او به وجود می‌آید که از همراهی این دو،‌ از ائتلاف این دو، از زوجیّت این دو، شیء سوّمی به وجود می‌آید؛ تاریخ این‌جوری پیش میرود. که البتّه عرض کردم این را بایستی اهلش فکر کنند، دنبالش کنند، سررشته‌ای را بگیرند و پیش بروند ببینند به کجا میرسند؛ مسئله‌ی مهمّی است.» ♦️دو سال گذشته نیز در همین دیدار به این مبنای مهم اشاره فرمودند: « این زوجیّت که در نگاه اسلامی این جور واضح است، درست نقطه‌ی مقابل تضاد در دیالکتیک هگلی و مارکسیست است؛ یعنی رکن اصلی این دیالکتیک هگل که بعد هم مارکس از او گرفته، تضاد است که حرکت جامعه‌ و حرکت تاریخ و حرکت بشری ناشی از تضاد است؛ یعنی «تز» و «آنتی‌تزی» وجود دارد که از آنتی‌تز و تز، سنتز به وجود می‌آید. در اسلام نه، سنتز از آنتی‌تز به وجود نمی‌آید، از زوجیّت به وجود می‌آید؛ از زوجیّت است، از ملائمت(۱۲) است، از همراهی است که آن رتبه‌ی بعدی به وجود می‌آید، نسل بعدی به وجود می‌آید، حرکت بعدی به وجود می‌آید، مرحله‌ی بعدی به وجود می‌آید. البتّه اینها احتیاج به بررسی و کار دارد. این که من عرض کردم، یک نظریّه است، یک نگاه است. خب، بنابراین زوجیّت، قانون عامّ عالم آفرینش است. این زوجیّت در گیاه هم هست، در حیوان هم هست» 🔹ایشان به ضرورت ضابطه مندی قانون عام زوجیت در انسان اشاره فرمودند: «منتها این قانون ثابت در [مورد] انسان، یک ضوابطی دارد؛ در مورد خصوص انسان ضوابطی معیّن کرده‌اند. علّت چیست که ضوابط معیّن کرده‌اند؟ چون بدون ضابطه هم میشد زوجیّت به وجود بیاید، مثل اینکه بعضی جاهای دنیا بی‌قاعدگی وجود دارد. علّت این است که کار انسان از روی انتخاب و اختیار است. حرکت انسان، پیشرفت انسان، بدون انتخاب خودش و اختیار خودش ممکن نیست. باید بتواند این انتخاب و اختیار در یک چهارچوب قرار بگیرد وَالّا یکی یک چیزی انتخاب میکند، یکی چیز ضدّ او انتخاب میکند، اغتشاش به وجود می‌آید.» ♦️علیرغم اینکه رهبر انقلاب خود اشاره می کنند که این بحث در آن دیدار ها حاشیه ای و داخل پرانتزی است، منتهی گویا تعمد دارند که به این بحث مهم، تاکید کنند تا تحقیقات فلسفی و اسلامی در این زمینه قوت بگیرد. آیات زیادی در قرآن درباره زوجیت وجود دارد. بسط و تعمیق زوجیت تاثیرات فردی و اجتماعی فراوانی در ساحتهای اجتماعی و نیز شناخت پدیده های تکوینی در عالم می تواند داشته باشد. https://eitaa.com/aliaghabazadeh
49125.mp3
3.59M
🔸شعر ترکی "خان ننه" از شهریار حکیم|به یاد مادربزرگ عزیزم در آستانه شب یلدا 📌این شعر عجیب احساسی و غم آلود است و خوانش خود شهریار به حزن آن می افزاید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خان ننه ، هایاندا قالدین بئله باشیوا دولانیم نئجه من سنی ایتیردیم ! دا سنین تایین تاپیلماز سن اؤلن گون ، عمه گلدی منی گه تدی آیری کنده من اوشاق ، نه آنلایایدیم ؟ باشیمی قاتیب اوشاقلار نئچه گون من اوردا قالدیم قاییدیب گلنده ، باخدیم یئریوی ییغیشدیریبلار نه اؤزون ، و نه یئرین وار « هانی خان ننه م ؟ » سوروشدوم دئدیلر کی : خان ننه نی آپاریبلا کربلایه کی شفاسین اوردان آلسین سفری اوزون سفردیر بیرایکی ایل چکر گلینجه نئجه آغلارام یانیخلی نئچه گون ائله چیغیردیم کی سه سیم ، سینم توتولدو او ، من اولماسام یانیندا اؤزی هئچ یئره گئده نمه ز بو سفر نولوبدو ، من سیز اؤزو تک قویوب گئدیبدیر ؟ هامیدان آجیق ائده ر کن هامییا آجیقلی باخدیم سونرا باشلادیم کی : منده گئدیره م اونون دالینجا دئدیلر : سنین کی تئزدیر امامین مزاری اوسته اوشاغی آپارماق اولماز سن اوخی ، قرآنی تئز چیخ سن اونی چیخینجا بلکی گله خان ننه سفردن ته له سیک روانلاماقدا اوخویوب قرآنی چیخدیم کی یازیم سنه : گل ایندی داها چیخمیشام قرآنی منه سوقت آل گلنده آما هر کاغاذ یازاندا آقامین گؤزو دولاردی سنده کی گلیب چیخمادین نئچه ایل بو اینتظارلا گونی ، هفته نی سایاردیم تا یاواش – یاواش گؤز آچدیم آنلادیم کی ، سن اؤلوبسن ! بیله بیلمییه هنوزدا اوره گیمده بیر ایتیک وار گؤزوم آختارار همیشه نه یاماندی بو ایتیکلر ادامه شعر https://eitaa.com/aliaghabazadeh
noormags-سخنرانی_پروفسور_حمید_مولانا_در_مراسم_افتتاحیه_همایش-1719469.pdf
356.1K
📌لوازم رسانه زمینه ساز عصر ظهور 📍سخنرانی پروفسور حمید مولانا | اندیشمند برجسته علوم ارتباطات و روابط جهانی 🏷 رسانه ها چه توانایی هایی دارند؟ 🏷 پشتوانه فکری و ارزشی رسانه ها از دیدگاه چه باید باشد؟ 🏷 اقدامات راهبردی لازم جهت ایجاد رسانه مطلوب 🔸استاد مولانا در این سخنرانی به نقاط اصلی لازم برای نظریه پردازی اسلامی در حوزه رسانه و نیز اقدامات راهبردی لازم برای ایجاد چنین رسانه ای می پردازند. 🔹نگاه انضمامی ایشان به مفاهیم منظومه فکری اسلامی از قبیل توحید، ولایت، عدالت و تقوا و تفطن به ضرورت امتداد این مفاهیم در ساخت نظریه و نظام رسانه ای مطلوب حائز اهمیت بوده و اهمیت پیگیری دارد. ✏️علی آقابالازاده @aliaghabazadeh
264882_404.mp3
5.8M
دعای شانزدهم صحیفه سجادیه یا اِلهی لَوْ بَکَیْتُ اِلَیْکَ حَتّی تَسْقُطَ اَشْفارُ عَیْنَیَ خدای من اگر آنچنان بگریم که مژه های چشم هایم بریزد وَانْتَحَبْتُ حَتّی یَنْقَطِعَ صَوْتی و چنان صدایت بزنم که صدایم بریده شود وَقُمْتُ لَکَ حَتّی تَتَنَشَّرَ قَدَمایَ و چنان مقابلت بایستم که پاهایم ورم کند وَرَکَعْتُ لَکَ حَتّی یَنْخَلِعَ صُلْبی و آنچنان به رکوع بروم که کمرم خمیده بماند وَسَجَدْتُ لَکَ حَتّی تَتَفَقَّأَ حَدَقَتایَ و آنچنان سجده ات کنم که چشم هایم از حدقه خارج شود وَ أَکلْتُ تُرَابَ الْأَرْضِ طُولَ عُمُرِی و در همه عمرم خاک زمین خورم وَشَرِبْتُ ماءَ الرَّمادِ اخِرَ دَهْری و تا زنده‌ام آب آلوده به خاکستر بنوشم وَذَکَرْتُکَ فی خِلالِ ذلِکَ حَتّی یَکِلَّ لِسانی و درآن لحظات هم چنان ذکرت را بگویم تا زبانم از کار بماند ثُمَّ لَمْ اَرْفَعْ طَرْفی اِلی افاقِ السَّماءِ اسْتِحْیاءً مِنْکَ آنگاه از روی شرمساری چشم به آفاق آسمان باز نکنم مَا اسْتَوْجَبْتُ بِذلِکَ مَحْوَ سَیِّئَةٍ واحِدَةٍ مِنْ سَیِّئاتی با همه این ها شایستگی بخشش یکی از گناهانم را هم پیدا نمی کنم
📌سوریه و لبنان، علامه مصباح و جنگ ما خیلی کم درباره نقش عقبه فکری در نبرد تمدنی امروز _______________________________ 🔸شاید برای خیلی ها عجیب باشد، اما تحولات امروز منطقه عمق تاثیر تفکر و مبانی در یک نزاع تمدنی را نشان داد. بحران ، فروپاشی اجتماعی و بی ارادگی ارتش در برابر معارضین نه چندان مقتدر، به ما گفت که چه اندازه پشتوانه فکری و معنوی در ساخت اجتماعی و تربیت نیروهای مقاوم مهم است و غفلت از آن، نتیجه اش جنگ همیشه باخت است. 📌اما آن سوی صحنه، علیرغم فقدان رهبر بزرگی چون کالجبل الراسخ ایستاد و اقتدار دشمن را شکست و آبرویش را جریحه دار کرد. سالها است مجاهدان و مردم خود را بر اساس اندیشه ها و معرفت های تربیت کرده است. جناب سید خود تصریح دارد که "در تمام مسائل فکری و معنوی، علامه مصباح پناه، قبله و مقصد بود" و "حزب الله لبنان با همه فداکاری ها و مجاهدت ها و جانفشانی ها، تجسم عینی تفکر سیاسی علامه مصباح در منطقه است". 🔹ما اگر امروز می خواهیم بجنگیم - که جنگ ما نیز نه در محدوده مرزهای جغرافیایی محصور است و نه در ساحتی خاص از زندگی، که جنگی جهانی، تمدنی، فراگیر و همه ابعاد است - باید بدانیم مبارزان و جوانانی که عزم رزم دارند را پای کدام آبشخور فکری بنشانیم. 📌سالها تفکر علامه مصباح از سوی دوستان مورد ملامت و تخطئه شد که او کاربردی و متناسب میدان نمی اندیشد، او انتزاعیات فلسفی خود را می خواهد عمومی کند، او جامعه و جوان را با مسائلی درگیر می کند که مسئله شان نیست، اما امروز که رسوخ رگه های لیبرالیسم فرهنگی و سیاسی را در سایه تفکرات عمل گرایانه در دوستان و نهادهای انقلابی می بینیم، و از آن سو ایستادن مجاهد حزب الله را در میانه معرکه و سینه به سینه با دشمن صهیونی و در محیطی محفوف به آفات بزرگ فرهنگی و اجتماعی؛ بسی بیشتر از دیروز باید تفطن پیدا کنیم که این همان مبانی فکری و فلسفی و استدلالی و قرآنی است که در طوفانها و شرایط سخت نبرد، نیروها را حفظ می کند، همین تفکر علامه مصباح است که مبارز می پرورد، همین تفکر است که حزب الله می آفریند و همین تفکر است که می تواند ما را در برابر جریان نفوذ فرهنگی و سیاسی و اجتماعی پیروز کند. 🔸نظریات جنگ و دانش های کاربردی و استراتژی بافی لایه های رویین نبرد است و به خودی خود طرفی را در کشاکش یک نبرد تمدنی پیروز نمی کند. این انسان ها هستند که می جنگند و نه سخت افزار و نه استراتژی و نه تاکتیک! همه اینها محصول اندیشه و انگیزه انسانها است. و اگر منطقی نباشد و انگیزه ای و آرمانی مقدس که بر استوانه های فکری محکم بنا شده باشد، جنگیدن چه معنایی دارد؟ 🔹براستی تفاوت دو جبهه در چیست؟ فرق حوزه قم با سوآز و هاروارد چیست؟ یا سپاه با داعش؟ یا حزب الله با اسرائیل؟ و یا تحریرالشام با حماس؟ و یا راهیان نور با بی تی اس؟ جز در همین مبانی فکری؟ سرتاسر قرآن را بیان ایمان و کفر فراگرفته است. فرق ایمان و کفر چیست؟ جز در عقیده و نگاه های بنیادین؟ 🔸و ما فکر می کنیم که اگر مبانی را کم اهمیت تلقی کنیم و هنر رزم و تشکیلات به نیرو یاد دهیم، در جنگ فرهنگی و نظامی و سیاسی پیروزیم! زهی خیال باطل! که اگر مبانی کم رنگ شد، نیز کمرنگ می شود، جبهه ها و پیوندها مختلط می شود، عناصر خودی، از درون ناخودی می شوند، از درون ساییده می شویم و از درون می گردیم و در یک نقطه بزنگاه فرو می پاشیم. ♦️اگر متفکری مانند علامه مصباح را کنار نهادیم و خود را یا عناصر خوب اما نه استوانه های فکری و مردان اسلام شناس را در آن جایگاه نشاندیم، آهسته آهسته دچار تغییر سیرت در حرکت انقلاب و انقلابیون می شویم! و این یک زنگ خطر و هشدار است! حتی آمریکایی ها نیز اصرار بر تغییر صورت جمهوری اسلامی ندارند، تا چه رسد به بچه های انقلاب! اما دچار می شویم و این خطر جدی است! نه اینکه انگیزه نیروها این باشد - که قطعا خلاف این است - بلکه پیچیدگی های مسیر و القائات دشمن و غفلت و جهل ما سبب انحلال درونی مان می شود. 🔸باید و را جدی بگیریم تا سلامت حرکت تضمین شود. همین است که نیرو می سازد. همین است که نیرو می سازد. همین هستند که محوریت ولیّ فقیه و امامت او را در جانها تثبیت می کنند و ما را در میدان پیروز می گرداند و به یاد او که گفت "همه جهاد ها متکی بر یک جهاد فکری است". 📝علی آقابالازاده @aliaghabazadeh
📌مطهری و مصباح، تمهید نظام عقیده برای نظام جهاد ______________________________ در اسلام بر بنا می شود. این است که خطوط را ترسیم می کند. قلمرو جبهه مقاومت را حدود ایمانی حد می زند. ، پایه اصلی مبارزه و دکترین اصلی آن است. از این روی اندیشه های مبنایی و معارف توحیدی، هم نظریات جنگ را می سازد و هم نیروی رزم را. به حاشیه راندن از ورطه نبرد فکری، فرهنگی و سیاسی و نظامی، به حاشیه راندن، دین از صحنه و در نتیجه تبدیل شدن به خصمی است که تفاوت ماهوی با خصم خود ندارد. و ، اگر نظام عقیده را با برهان و قرآن تحکیم می کنند، در برابر دشمن ایجاد می کنند و همین می تواند در نظام سلطه جهانی، از خود ایده مقاومت را بروز دهد و اوامر امام امت را امتثال دهد. جدا شدن از و ، منخلع کردن رزم و رزمنده از اش است. 📝علی آقابالازاده @aliaghabazadeh
📌درباره ضرورت بازسازی آرایش نیروهای فرهنگی متناسب با شرایط جنگی ____________________________ ♦️اگر نظام جهاد را متصل و مبتنی به نظام عقیده و ایمان دانستیم، جبهه مقاومت را نیز گسسته از ساخت اندیشگی و معرفتی آن تحلیل نمی کنیم. (در این باره بخوانید) مراتب مقاومت تابع مراتب ایمان است، و ایمان نیازمند ازدیاد مستمر، و آن نیازمند تعمیق معرفتی. لذا میزان توسعه جبهه مقاومت در سطح جهان، تابع میزان توسعه شبکه معرفتی و ایمانی است. 🔹امام گفت: "باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است ، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست ، باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد." 🔹بله این نظام سلطه جهانی می شکند، تمدن اسلامی تشکیل می شود، مظلومان رها می شوند، به شرطی که جبهه مقاومت را توسعه دهیم. و برای توسعه باید، کنیم. هسته های مقاومت، در مزرعه هسته های ایمان می روید‌ و هسته های ایمان در بلد طیب معرفت توحیدی."و البلد الطیب یخرج نباته کل حین باذن ربها و الذی خبث لایخرج الا نکدا." 🔸نیروهای لایه فکر و فرهنگ، اگر متناسب با شرایط جنگی خود را بازآرایی نکنند، لایه های رویین و متناظر با مواجهه سخت، دچار تحلیل رفتِ از درون خواهد شد. گمان نکنیم اگر حمایت فکری و معنوی نباشد، مقاومت تا آخر مقاومت خواهد کرد و دچار ضعف نخواهد شد. نیروهای فرهنگی اما امروز بیش از پیش دچار تماشا و حاشیه اند. و کیست آن کس که نیروهای فرهنگی را از تحلیل رفت درونی نجات دهد؟ 📍جهان به امروز، این تعدد و تکثر طرق ارتباطی را تجربه نکرده است، اما توسعه ابزارهای ارتباطی، به توسعه ارتباط نیروهای فرهنگی ما با جهان منجر نشده است. ما از ساخت جریانهای فکری جدی در دنیا و کشور ناتوان بوده ایم و باید فکری کرد. شبکه مقاومت، تابع شبکه فکر است و باید فکری کرد. 📝علی آقابالازاده @aliaghabazadeh
هر چقدر جنگ شناختی علیه باورهای دینی در جامعه پیچیده تر شده است، تبیین های آقای پناهیان از دین سطحی تر شده است. (ببینید). پناهیان را دوست می دارم، اما امتداد تفکر او در جامعه، جوانان را سطحی و ذوقی بار می آورد و آنان را در معرض سکولاریسم و عرفی گرایی قرار می دهد. فرصت بهره مندی از برهان قاطع و تفکرنظام مند را جوانان سلب می کند و آنان را در فتنه ها بی پناه می گذارد. کاش استاد ملتفت بود چه مسیر ناخوشی را در زمینه اندیشه دینی و تبیین دینی می پیماید! کاش...
✅برنامه های همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی ره و روز علوم انسانی اسلامی 🗓چهارشنبه۱۲ دی ماه ۱۴۰۳ 🔰تهران، سالن همایش های صداوسیما ❇️از همه سروران گرامی دعوت می شود در این برنامه شرکت فرمایند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
هدایت شده از طرح ولایت
📌مصباح راه سه حلقه گفتگوی برخط درباره اندیشه و عمل راهبردی علامه مصباح یزدی(قدس سرّه) 🔹محورها: 1️⃣ پناه مقاومت|روایت تجسم عینی تفکر مرحوم علامه مصباح(قدس سره) در جغرافیای مقاومت 2️⃣ استاد فکر|روایت راهبری اندیشه‌ای علامه مصباح یزدی از نظام فکری تا علوم انسانی اسلامی 3️⃣ایستاده در میدان|روایت حضور مجاهدانه علامه مصباح یزدی در بزنگاه های سرنوشت ساز انقلاب اسلامی 💠میهمانان: 🔻حجت الاسلام والمسلمین رئیس زاده (رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان) 🔻حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی مشکی باف (قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی مجلس خبرگان رهبری) 🔻دکتر مهدی جمشیدی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی (رئیس دانشگاه قم) 🔻حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله محمدی (عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حجت الاسلام والمسلمین سهراب مقدمی شهیدانی(تاریخ پژوه و مولف کتاب عمار انقلاب) 🔻حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی(عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)) 🔻مهندس میثم نیلی(فعال فرهنگی و مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📅 ۱۴،۱۳ و ۱۵ دی ماه ۱۴۰۳ (پنجشنبه، جمعه و شنبه) ⏰ساعت ۲۰ تا ۲۲ 🌐گفتگوها در بستر اسکای روم برگزار می‌گردد: https://www.skyroom.online/ch/tarhvelayat/neshastbasirati 📲@maab_iki
هدایت شده از طرح ولایت
📌مصباح راه سه حلقه گفتگوی برخط درباره اندیشه و عمل راهبردی علامه مصباح یزدی(قدس سرّه) 📍حلقه اول: 📚پناه مقاومت | روایت تجسم عینی تفکر مرحوم علامه مصباح(قدس سره) در جغرافیای مقاومت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠میهمانان: 🔻حجت الاسلام والمسلمین رئیس زاده (رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان) 🔻حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی مشکی باف (قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی مجلس خبرگان رهبری) 🔻دکتر مهدی جمشیدی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📅 پنجشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۳ ⏰ساعت ۲۰ تا ۲۲ 🌐گفتگوها در بستر اسکای روم برگزار می‌گردد: https://www.skyroom.online/ch/tarhvelayat/neshastbasirati 📲@maab_iki
📌مصباح راه سه حلقه گفتگوی برخط درباره اندیشه و عمل راهبردی علامه مصباح یزدی(قدس سرّه) 📍حلقه دوم: 📚استاد فکر | روایت راهبری اندیشه ای مرحوم علامه مصباح(قدس سره) از نظام فکری تا علوم انسانی اسلامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠میهمانان: 🔻حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی (رئیس دانشگاه قم) 🔻حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله محمدی(عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📅 جمعه ١۴ دی ماه ۱۴۰۳ ⏰ساعت ۲۰ تا ۲۲ 🌐گفتگوها در بستر اسکای روم برگزار می‌گردد: https://www.skyroom.online/ch/tarhvelayat/neshastbasirati 📲@maab_iki
هدایت شده از طرح ولایت
📌مصباح راه سه حلقه گفتگوی برخط درباره اندیشه و عمل راهبردی علامه مصباح یزدی(قدس سرّه) 📍حلقه سوم: 📚ایستاده درمیدان| روایت حضور مجاهدانه مرحوم علامه مصباح(قدس سره) در بزنگاه های سرنوشت ساز انقلاب اسلامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠میهمانان: 🔻حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی 🔻حجت الاسلام والمسلمین سهراب مقدمی شهیدانی 🔻مهندس میثم نیلی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📅 شنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۳ ⏰ساعت ۲۰ تا ۲۲ 🌐گفتگوها در بستر اسکای روم برگزار می‌گردد: https://www.skyroom.online/ch/tarhvelayat/neshastbasirati آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 📲@maab_iki
📌ضرورت تناسب هدف و وسیله در کلام علامه طباطبایی فإن الغاية وليدة مقدماتها و وسائلها و كيف يمكن أن يلد الباطل حقا و ينتج السقيم صحيحا و الوليد مجموعة مأخوذة من اللذين يلدانه‌؟ نتیجه، فرزند مقدمات و وسائل است و چگونه ممکن است که باطل، حق را به دنیا آورد؟ و چگونه ممکن است بیمار، سالم را نتیجه دهد؟ (المیزان/ذیل آیه دوم سوره نساء) https://eitaa.com/aliaghabazadeh
💌 | دعایی که آیت الله عاملی در برنامه امروز سمت خدا خواندند: 📌 این دعاها دافع بلاست و بسیاری از گرفتاری ها و شرور را از انسان دفع می‌کند. ( قلعه های امنیت ) 📩 أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِن شَرِّ مَا خَلَق. 📩 أَعُوذُ بكَلِماتِ اللهِ التَّامَّةِ، مِن كُلِّ شَيطانٍ وَ هَامَّةٍ، وَ مِن كُلِّ عَينٍ لَامَّة. 📩 أعُوذُ بِكَلِمَاتِ الله التَّامَّاتِ الَّتِي لا يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَ لا فَاجِرٌ مِن شَرِّ مَا خَلَقَ وَ ذَرَأَ وَ بَرَأَ، وَ مِن شَرِّ مَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ مِن شَرِّ مَا يَعرِجُ فِيهَا، وَ مِن شَرِّ مَا ذَرَأَ فِي الأرضِ وَ مِن شَرِّ مَا يَخرُجُ مِنهَا، وَ مِن شَرِّ فِتَنِ اللَّيلِ وَ النَّهارِ، وَ مِن شَرِّ طَوارِقِ اللَّيلِ إلّا طَارِقاً يَطرُقُ بِخَيرٍ يا رَحمٰن. 📩 أعُوذُ بِكَلِمَاتِ الله التَّامَّة مِنْ غَضَبِهِ وَ عِقَابِهِ و مِنْ شَرِّ عِبَادِهِ و مِنْ هَمَزَاتِ الشّيَاطِينِ وَ أَنْ يَحْضُرُون. 📩 اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيم وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ، مِنْ شَرِّ مَا أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهِ، اللَّهُمَّ أَنْتَ تَكْشِفُ الْمَأْثَمَ وَ الْمَغْرَمَ، اللَّهُمَّ إنَّه لَا يُهْزَمُ جُنْدُكَ، وَ لَا يُخْلَفُ وَعْدُكَ، سُبْحانَكَ وَ بِحَمدِك. 📩 أَعُوذُ بِوَجْهِ اللَّهِ الْعَظِيمِ اَلَّذِي لَا شَيْءٌ أَعْظَمَ مِنْهُ، وَ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ الَّتِي لَا يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَ لَا فَاجِرٌ، وَ أَسْمَاءِ اللهِ الْحُسْنَىٰ مَا عَلِمْتُ مِنْهَا وَ مَا لَمْ أَعْلَمْ، مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ وَ ذَرَأَ وَ بَرَأَ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ذِي شَرٍّ لَا اُطِیقُ شَرَّه وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ذِي شَرٍّ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِيَتِه، اِنَّ رَبّى عَلىٰ صِراطٍ مُسْتَقيم. 📩 اَللّهُمَّ اَنْتَ رَبّى لا اِلهَ اِلَّا اَنْتَ عَلَیک تَوَکلْتُ وَ اَنْتَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ ما شاءَاللهُ کانَ وَ مالَمْ یشَاءْ لَمْ یکنْ وَ لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلّا بِاللّٰه اَعْلَمُ اَنَّ اللهَ عَلىٰ کلِّ شَیءٍ قَدیرٌ وَ اَنَّ اللهَ قَدْ اَحاطَ بِکلِّ شَیءٍ عِلْماً وَ أَحْصَىٰ كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا اَللّهُمَّ اِنِّى اَعُوذُ بِک مِنْ شَرِّ نَفْسى و شَرِّ الشَّيْطَانِ وَ شِرْكِهِ وَ مِنْ شَرِّ کلِّ دابَّةٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِیتَها اِنَّ رَبّى عَلىٰ صِراطٍ مُسْتَقیم. 📩 تَحَصَّنْتُ بِاللّٰهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ، إِلَهِي وَ إِلَهُ كُلِّ شَيْءٍ، وَاعْتَصَمْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّ كُلِّ شَيْءٍ، وَ تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَيِّ الّذِي لاَ يَمُوتُ، وَاسْتَدْفَعْتُ الشَرَّ بِلا حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلَّا بِاللّٰهِ حَسْبِيَ اللهُ وَ نِعْمَ الوَكِيلُ، حَسْبِيَ الرَبُّ مِنَ العِبَادِ، حَسْبِيَ الخَالِقُ مِنَ المَخْلوقِ، حَسْبِيَ الرَّازِقُ مِنَ المَرْزُوقِ، حَسْبِيَ الّذِي هُوَ حَسْبِي، حَسْبِيَ الّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ، وَ هُوَ يُجِيرُ وَ لَا يُجَارُ عَلَيْهِ، حَسْبِيَ اللهُ وَ كَفَىٰ، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعَا لَیْسَ وَرَاءَ اللهِ مَرمًی ، حَسْبِيَ اللهُ لاَ إِلَهَ إِلَّا هُوَ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ العَرْشِ العَظِيمِ. 📌 کانال رسمی آیت الله عاملی👇 🆔 @seyyedameli_ir
📌بیان علامه طباطبایی درباره مقرون ساختن علم با عمل در تعلیم قرآن کریم منبع: تفسیر المیزان علامه طباطبایی(ره)، جلد4، ص 19 🔹تعليم القرآن و قرانه العلم بالعمل و هذا من دأب القرآن في تعليمه الإلهي إذ لم يزل يجعل في مدة نزولها - و هي ثلاث و عشرون سنة - لكليات تعاليمه مواد أولية حتى إذا عمل بشيء منها أخذ صورة العمل الواقع مادة لتعليمهم ثانيا فألقاها إليهم بعد إصلاح الفاسد من أجزائه و تركيبه بالصحيح الباقي، و ذم الفاسد، و الثناء على الصحيح المستقيم و الوعد الجميل و الشكر الجزيل لفاعله، فكتاب الله العزيز كتاب علم و عمل لا كتاب فرض و تقدير، و لا كتاب تعمية و تقليد. فمثله مثل المعلم يلقي إلى تلامذته الكليات العلمية في أوجز بيان و أقصر لفظ و يأمرهم بالعمل بها ثم يأخذ ما عملوه ثانيا و يحلله إلى أوائل أجزائه من صحيح و فاسد فيبين لهم موارد النقص و القصور مشفعة بالعظة و الوعيد، و يمدح موارد الاستقامة و الصحة و يقارنها بالوعد و الشكر و يأمرهم بالعمل ثانيا، و هذا فعاله حتى يكملوا في فنهم و يسعدوا في جدهم. و هذا الذي ذكرناه من الحقائق القرآنية اللائحة للمتدبر الدقيق في بادئ مرة فتراه سبحانه ينزل كليات الجهاد مثلا في آياته بادئ مرة: كُتِبَ عَلَيْكُمُ اَلْقِتٰالُ‌ ، و يأمر المؤمنين به فيها ثم يأخذ قصة بدر ثانيا و يأمرهم بما يبين لهم فيها ثم قصة أحد ثم قصة أخرى و هكذا، و تراه سبحانه يقص قصص السابقين من الأنبياء و أممهم ثم يجعلها بعد إصلاحها و بيان وجه الحق فيها عبرة للاحقين و دستورا لعملهم و هكذا، و قد نزل في هذه الآيات من هذا القبيل قوله: فَسِيرُوا فِي اَلْأَرْضِ‌، الآية، و قوله: وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ‌ 🔸ترجمه: قرآن در تعليمش علم و عمل را قرين هم مى‌داند اين از دأب قرآن (در تعليم الهيش) مى‌باشد كه پيوسته در مدت نزولش (كه بيست و سه سال طول كشيد) براى كليات تعاليمش مواد اوليه‌اى قرار داده تا به آنها يا بعضى از آنها عمل كنند، همين كه مورد عمل قرار گرفت صورت عملى كه واقع شده را ماده دوم براى تعليم دومش قرار مى‌دهد، و بعد از سر و صورت دادن به آن و اصلاح اجزا و تركيبات فاسد، آن عامل را وادار مى‌سازد كه بار ديگر آن عمل را بدون نقص بياورد، و به اين منظور مقدار فاسد را مذمت و مقدار صحيح و مستقيم را ثنا مى‌گويد، و در برابرش وعده جميل و شكر جزيل مى‌دهد، پس كتاب اللّٰه عزيز، كتاب علم و عمل است، نه كتاب تئورى و فرضيه، و نه كتاب تقليد كوركورانه. ♦️[يكى از شيوه‌هاى تعليماتى قرآن مجيد] پس مثل كتاب خداى تعالى مثل معلمى است كه كليات علمى را در كوتاه‌ترين بيان و كمترين لفظ به شاگردانش بيان مى‌كند، و دستور مى‌دهد كه به آن عمل كنند (و در تخته سياه و يا دفتر تكاليف خود ننويسد)، آن گاه نوشته آنان را تجزيه و تحليل مى‌كند و به اجزاى اوليه بر مى‌گرداند، زمانى كه صحيح آن را از فاسدش جدا نمود به شاگردان مى‌گويد: اين جزء را درست پاسخ داده‌اى و اين جزء را درست پاسخ نداده‌اى، فلان جزءش فاسد و فلان جزءش صحيح است، و آن گاه او را نصيحت مى‌كند تا بار ديگر آن خطاها را تكرار نكند، و در برابر اجزايى كه درست انجام داده آفرين مى‌گويد، و تشويق مى‌كند، و با وعده و سپاسگزارى خود، دل گرمش مى‌سازد و مجددا دستور مى‌دهد تا بار ديگر آن تكليف را انجام دهد، و اين روش را هم چنان ادامه مى‌دهد . و اگر كسى در حقايق قرآنى دقت و تدبر كند، در همان اولين برخوردش اين معنايى را كه ما خاطر نشان ساختيم درك مى‌كند، و مى‌بيند كه مثلا خداى سبحان در اولين بار كه مى‌خواهد مساله جهاد را تشريع كند كلياتى از جهاد را بيان نموده مى‌فرمايد: "كُتِبَ عَلَيْكُمُ اَلْقِتٰالُ‌" و در اين آيات مؤمنين را به جهاد امر نموده، مى‌فهماند كه اين عمل بر آنان واجب شده، آن گاه داستان جنگ بدر را به عنوان اولين مشقى كه شاگرد نوشته تحويل مى‌گيرد، و عيب‌هاى آن را گوش زد نموده مشقى ديگر به نام جنگ احد به او مى‌دهد، باز عيب‌هاى آن را مى‌گيرد، و هم چنان ادامه مى‌دهد تا امت مسلمان در انجام اين تكليف، بى عيب و ماهر شود، و يا مى‌بيند خداى تعالى سرگذشت انبياى گذشته، و امت‌هاى آنان را درس مى‌دهد، نقاط ضعف و خطا و انحراف آنها را بيان مى‌كند، و حق مطلب و آنچه كه صحيح است معين نموده از امت اسلام مى‌خواهد تا آن طور عمل كنند، و آن سرگذشت غلط گيرى شده را دستور العمل خود قرار دهند. در آيات مورد بحث نيز همين روش به كار رفته است، در آيه (137) همين سوره هشدار مى‌دهد كه گذشتگانى بوده‌اند و چنين و چنان كرده‌اند، و در آيه (146) روشن‌تر سخن گفته، مى‌فرمايد آنها هم قتال و كارزار داشته‌اند، و شما نيز بايد آماده كارزار شويد. https://eitaa.com/aliaghabazadeh
📌درباره ضرورت توازن آموزش و عملیات در تشکل های فرهنگی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸عدم توازن آموزش و عملیات، شاید مهم ترین ضعف امروز تشکل های فرهنگی ما باشد. مجموعه ها عمدتا یا دچار آموزشهای صرفا نظری و منقطع از میدان و بدون پیوستهای انضمامی شده اند و یا رویکردهای عمل گرایانه گسسته از فعالیت نظری و آموزشی را پیشه ساخته اند. هر کدام از این دو رویکرد که باشد، پس از مدتی منجر به تولید رکود، ناامیدی، بی اثری و ناکارآمدی خواهد شد و ما را بیش از پیش در لایه انفعال نگه خواهد داشت. 🔹یکی از اصول مهم تعلیم و تربیت اسلامی، توازن و همراهی آموزش و عمل است. علامه طباطبایی(ره) در صفحه 19 از جلد چهارم تفسیر المیزان، تصریح دارند که داب قرآن در تعلیم و تربیت، مقرون ساختن علم و عمل است. (بخوانید.) بدین معنا که ابتدا کلیاتی آموزش داده می شود و سپس بر آن اساس، عمل را شکل می دهد. آنگاه در میانه عمل، آموزش های تکمیلی و تفصیلی القاء می شود و از متربی دست گیری می شود. در این صورت آموزشها در جان ماندگارتر و موثرتر واقع می گردد و نیازهای جامعه اسلامی برطرف می شود. 📚راه برون رفت ما از چالش کنونی، راهبری توامان فکر و عملیات است و آن حلقه های میانی ای خواهند توانست میان داری کنند که چنین رویکردی را اتخاذ کنند، رویکرد "قِرانُ العلم بالعمل". 📝علی آقابالازاده https://eitaa.com/aliaghabazadeh
📌مسئلگی ارتباط | تفاوت دهه های ابتدایی انقلاب با امروز ▫️درباره ضرورت طراحی نظام ارتباطی برای جهاد تبیین ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در دهه های اول انقلاب، جامعه و حتی نخبگان در مواجهه با تهاجمات فکری دشمن و سرانگشتان داخلی آن، دچار ابهام معرفتی بودند، از این جهت که اساسا پاسخ درست معرفتی کم یاب و در دست عده ای معدود از متفکرین همچون علامه مصباح و شهید مطهری بود، اما جریان انقلاب ارتباط نسبتا پایدار و وسیعی با افکار عمومی داشت. 🔻امروز شرایط معکوس است، کمتر شبهه ای وجود دارد که پاسخ متقنی برای آن تمهید نشده باشد، یا قدرت پاسخگویی بر اساس تراث معرفتی تولید شده برای آن وجود نداشته باشد. اما مسئله فقدان ارتباط است. راهی برای رساندن پاسخ به شبهه دار یا پرسش گر نیست. نه اینکه وجود ندارد، بلکه در سیطره دیگری است و ما قادر نبوده ایم خط ارتباطی مخصوص خود را راه اندازی کنیم. 🔸مسئله امروز ما در مواجهه با افکار عمومی در مقایسه به دهه هفتاد، نداشتن پاسخ نیست، نداشتن ارتباط است. توسعه فناوریهای ارتباطی، به توسعه ارتباط ما با لایه های مختلف اجتماعی منجر نشده است. ما درگاه های ارتباطات سنتی را نیز رفته رفته از دست داده ایم و آنچه امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم، تمرکز محتوا و پاسخ در یک سو و تمرکز سوال و شبهه در سوی دیگر است، در حالی که شکاف عمیق میان این دو وجود دارد. 🔹یکی از الزامات جهاد تبیین این است که به طراحی یک نظام ارتباطی و سازوکارهای عملیاتی آن بیندیشیم. اینکه همت را در تولید محتوای تبلیغی مصروف داریم، اولویت بعدی ما و آن کار آسانی است که از دست همگان برمی آید. مسئله اصلی، کانال کشی و استقرار نظام ارتباطی کارآمد است. 📝علی آقابالازاده https://eitaa.com/aliaghabazadeh