eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.2هزار دنبال‌کننده
553 عکس
67 ویدیو
1.4هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻در بدنه نظام باید اتفاق بیفتد تا طیف و روی کار بیایند ✔️ آیت الله علیدوست ❓چرا امر به معروف در جامعه ما کمرنگ شده است؟ ▪️ سه علت عمده در پاسخ این مسئله وجود دارد که مورد تأیید اکثر صاحب نظران نیز می باشد: ➖اولین علت عدم نهادینه شدن سه نهاد : ارشاد جاهل، امر به معروف، نهی از منکر در زمان بعد از انقلاب اسلامی می باشد. هنگامی که قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می کند علاوه بر این که این مسئله را یک وظیفه همگانی تلقی می کند پیشنهاد تشکیل یک نهاد را می دهد؛ خداوند می فرماید: « وَلتَکُن مِنکُم أُمَّةٌ یَدعونَ إِلَی الخَیرِ وَیَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ» باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند. تعدادی از برنامه های اجرایی نهادهای امر به معروف و نهی ازمنکر به شکل صحیح اجرا نگردیده اند. ➖ عامل بودنِ آمرین به معروف دومین عامل مهم در ترویج امر به معروف و نهی از منکر است. مردم امر به معروف و نهی از منکر را باید از کسی ببینند و بشنوند که خود او فردی مؤتمر بوده و این قبیل مسائل را پذیرفته باشد. مردم باید نهی از منکر را از کسی ببینند که خود او متناهی و نهی پذیر باشد؛ هنگامی که برخلاف آنچه بایسته است امر به معروف و نهی از منکر در میان مسئولان نظام، در گفت و گوهای آنان و در ادبیات رسانه ها بویژه تلویزیون مشاهده نشود، عمل به این فرایض الهی توسط مردم نیز تضعیف می گردد. اگر تلویزیون، برخی از روحانیت و کارگزاران نظام ما زمانی که ارشاد جاهل می کردند، مردم با چشمشان مؤتمر و عامل بودن خودِ این اشخاص و نهادها را می دیدند و لمس می نمودند قطعاً امر به معروف و نهی از منکر دچار کم رنگی نمی شد. ➖سومین عامل کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر، عدم هماهنگی های لازم بین عوامل اجرایی مختلف است. برای نهادینه شدن امر به معروف باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند و متأسفانه این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است؛ اگر ما جامعه ای داشتیم که در آن بیکاری کم و گرانی مهار شده بود، اگر مسئله پلشت اختلاس هر هفته و هر ماه نداشتیم، اگر این پریدن های به همدیگر و پنجه تعرّض به صورت همدیگر زدن را نداشتیم و اگر ادبیاتمان ادبیات ادب بود آیا امر به معروف و نهی از منکر رنگ می باخت؟ 🔹عوامل مختلف مرتبط با اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در یکدیگر اثر می گذارند و به صورت مجموعه ای حلقوی یا هرمی از هم تأثیر می پذیرند. 🔻لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای تحصیل کرده و انقلابی 💢 مطلب ناراحت کننده برای من این است که چرا از نیروهای تربیت شده در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی استفاده نمی شود؟؛ کشور ما در این زمینه ضرر می کند و باید واقعاً در بدنه نظام پوست اندازی اتفاق بیفتد تا طیفی به معنای واقعی کلمه بروند و طیف وسیعِ نشیط، درس خوانده، دست پاک و انقلابی روی کار بیایند تا شرایط کشور عوض شود. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه بیست و نهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ماده 497 قانون مجازات اسلامی تاریخ جلسه: 99/11/11 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه پزشکی جلسه 29.pdf
402.3K
✍️ متن جلسه بیست و نهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - ماده 497 قانون مجازات اسلامی تاریخ جلسه: 99/11/11 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
❇️ عزاداری امام حسین(ع) رمز اتحاد دینی و ملی ما 🔰 لینک مطلب در سایت استاد:🔻 http://a-alidoost.ir/persian/news/26917/ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
❇️ آیت الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻نقد و بررسی روایاتی که صاحب هر پرچم افراشته‌ قبل از قیام قائم (عج) را طاغوت معرفی می‌کند. ⬅️در منابع روایی شیعه و اهل سنت روایات متعددی نقل شده است که بر مشروعیت برخی از قیام‌های قبل از ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) دلالت دارند. ⬅️ هرچند این روایات از سند مستحکمی برخوردار نیستند، اما به دلیل کثرتی که دارند، اطمینان از صدورآنها حاصل می‌شود؛ از این رو ضعف در سند، مانعی برای استناد به آنها نیست. ⬅️ با توجه به اندیشه اهل سنت در باب اولوالامر و عدم مشروعیت قیام در مقابل او، باید گفت آنها انگیزه‌ای برای ترویج اندیشه مهدویت و بیان مشروعیت برخی قیام‌های قبل از ظهور نداشته‌اند؛ از این رو روایاتی از اهل سنت که در مقوله مشروعیت برخی قیام‌های قبل از ظهور ذکر شده است از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. ⬅️ سیرۀ امامان شیعه در مواجهه با قیام‌های معاصر خود نشان می‌دهد که آنان برخی از این قیام‌ها را تأیید کرده‌اند و نسبت به بسیاری دیگر رویکرد سلبی از خود نشان داده‌اند. ائمه معصومین علیهم السلام قیام ابومسلم خراسانی و بسیاری از قیام‌های فرزندان امام حسن علیه السلام و ... را مردود شمرده‌اند، اما قیام‌ زید، فرزند امام سجاد علیه السلام، و حسین بن علی را -که شهید فخ نام گرفت و از نوادگان امام حسن علیه السلام به شمار می‌رفت- را تأیید کرده‌اند. ⬅️ ائمه علیهم السلام در مواجهه با هر گونه قیامی باتوجه به ماهیت آن واکنش نشان می‌دادند و آن را تأیید یا مردود می‌شمردند. ————————— ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی‌ام 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - راهکار های تصحیح شرعی رفتار های قانون گزارانه عقلا تاریخ جلسه: 99/11/18 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه پزشکی جلسه 30.pdf
446.8K
✍️ متن جلسه سی‌ام روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - راهکار های تصحیح شرعی رفتار های قانون گذارانه عقلا تاریخ جلسه: 99/11/18 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی‌ و یکم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - بیان کفایت تایید مناط سیره تاریخ جلسه: 99/11/26 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه پزشکی جلسه 31.pdf
669.9K
✍️ متن جلسه سی‌ و یکم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - بیان کفایت تایید مناط سیره تاریخ جلسه: 99/11/26 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻قوای سه‌گانه مطالبات خود را از حوزه درباره فقه حکومتی مطرح کنند ✔️آیت الله علیدوست 🔹 کرسی فقه حکومتی باید راه‌اندازی شود - اصل کرسی‌های وآوری و نظریه‌پردازی فعال است منتهی آنچه که مد نظر رهبر معظم انقلاب است اینکه حوزه‌های علمیه بخشی از فعالیت فقهی خودشان را به بحث‌های فقه حکومتی اختصاص دهند. - باید در این زمینه کلاس‌هایی با این عنوان یا عنوان مشابه تشکیل شود، بخشی از پایان‌نامه‌های حوزه‌های علمیه به این سو راهنمایی و بعضی از مجلات وزین علمی در همین راستا فعالیت کنند؛ بنابراین در چندین ساحت متفاوت باید فعالیت‌هایی صورت گیرد. - برای اجرایی شدن و محقق شدن کرسی‌های آزاداندیشی فقه باید مباحثی در شورای عالی حوزه‌های علمیه مطرح شود و قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه نیازهای خود را منعکس، و مسائل خود را برای حوزه‌های علمیه مطرح کنند. - طبعاً برای طرح چنین مباحثی و برای اینکه این کرسی‌ها سازوکار اجرایی بهتری داشته باشد باید از مراجع و مقام معظم رهبری و سایر اساتید و صاحب‌نظران نظرخواهی شود و در همان قالب‌هایی که این بزرگواران مطرح می‌کنند تصمیماتی اتخاذ شود. - البته این تحولات یک شبه محقق نمی‌شود و برای اینکه در ساحت فقه تغییری جدی حاصل شود باید دیدگاه و رویکرد خاصی در این ساحت ایجاد شود و این امر هم زمان‌بر خواهد بود. - برای تغییر رویکرد هم باید نیازهای جامعه به درستی به حوزه‌های علمیه منتقل شود، نسل جدیدی در این زمینه تربیت شود، اساتید این مطالب را در مواد درسی خود قرار دهند و… که این مباحث هم در مدت کوتاه محقق نمی‌شود و باید زمان بگذرد تا این بحث‌ها نهادینه شود. 🔹رسانه‌ها نیازهای سطح جامعه را به حوزه انتقال دهند - رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و خبرگزاری‌ها ‌و مراکز تبلیغی حوزه‌های علمیه به عنوان پل‌های ارتباطی حوزه و مردم می‌توانند نیازهای سطح جامعه را به حوزه منتقل کنند تا نسلی که می‌خواهند تحصیل کنند تربیت شوند، در حال حاضر ما در حوزه‌های علمیه نسلی را داریم که می‌توانند به تدریس موارد فقهی بپردازند اما نسلی را که در این زمینه تحصیل کنند نداریم. - همان طور که حوزه‌های علمیه در مباحث مصداق‌شناسی از متخصصان کمک می‌گیرند باید در عرصه قانون‌گذاری هم از آنها کمک بگیرند، همان طوری که صاحب‌نظران هم اگر بخواهند حکمی صادر کنند باید نظر فقها را بپرسند و این یک تعامل دو سویه است که در گذشته بوده و الآن هم هست. بحث‌های علمی فقهی عمیق قالب خاصی ندارند و خطا از همین جا صورت می‌گیرد که تلاش می‌کنند قالب‌های خاصی برای این بحث‌ها تعریف کنند ما باید بگذاریم بحث‌های فقهی با ارائه سلایق مختلف، حالتی مردمی پیدا کند؛ منظورم از حالتی مردمی، «مردمی حوزوی» است؛ یعنی طلبه‌های همه سطوح بتوانند نظرات خود را بیان کنند. 🔹تشکیل کمیته صاحبان اندیشه؛ اولین گام در ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی فقه - برای راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی فقه کمیته‌ای از صاحبان اندیشه که خوش‌فکر هستند تشکیل شود که کار این کمیته می‌تواند اولین قدم برای آغاز به کار این کرسی‌ها باشد. - گاهی وقت‌ها کارهای زیادی در حوزه انجام می‌شود، اما اطلاع‌رسانی مناسب صورت نمی‌گیرد و این امر منجر به ایجاد شبهه در جامعه می‌شود. - حوزه‌های علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در دو سطح فعالیت می‌کنند، در سطح اول سؤالات و شبهات مطرح شده در جامعه و اذهان عموم مردم را پاسخ می‌دهند که در این سطح حوزه‌های علمیه نیروها و مبلغان زیادی دارند و در سطح دیگر بحث پاسخگویی به مباحث عمیق فقهی است که نظر مقام معظم رهبری هم بیشتر ناظر به این سطح بوده و برای شروع به پرداختن به این سطح به نظر من اولین گام می‌تواند تشکیل کمیته‌ای خاص برای پیگیری راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی فقه و چگونگی سازوکار اجرایی آن باشد. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی‌ و دوم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - مدیریت روایات امساک تاریخ جلسه: 99/12/02 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه پزشکی جلسه 32.pdf
708K
✍️ متن جلسه سی‌ و دوم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - مدیریت روایات امساک تاریخ جلسه: 99/12/02 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻در بدنه نظام باید اتفاق بیفتد تا طیف و روی کار بیایند ✔️ آیت الله علیدوست 🔹لینک مطلب: https://eitaa.com/alidost_fiqh/2563 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی‌ و سوم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - راهکار های تصحیح سیره های مستحدث به اعتقاد ما تاریخ جلسه: 99/12/09 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه پزشکی جلسه 33.pdf
635.2K
✍️ متن جلسه سی‌ و سوم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - راهکار های تصحیح سیره های مستحدث به اعتقاد ما تاریخ جلسه: 99/12/09 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی‌ و چهارم‌ 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - راهکار دوم برای تصحیح بنا های مستحدث عقلا تاریخ جلسه: 99/12/16 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه پزشکی جلسه 34.pdf
674.2K
✍️ متن جلسه سی‌ و چهارم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - راهکار دوم برای تصحیح بنا های مستحدث عقلا تاریخ جلسه: 99/12/16 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی‌ و پنجم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - معیار شرطیت موافقت یا مانعیت مخالفت تاریخ جلسه: 99/12/29 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه پزشکی جلسه 35.pdf
491.8K
✍️ متن جلسه سی‌ و پنجم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - معیار شرطیت موافقت یا مانعیت مخالفت تاریخ جلسه: 99/12/29 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📙 قوای سه‌گانه مطالبات خود را از حوزه درباره فقه حکومتی مطرح کنند 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست تأکید کرد؛ 🔹 برای اجرایی شدن و محقق شدن کرسی‌های آزاداندیشی فقه باید مباحثی در شورای عالی حوزه‌های علمیه مطرح شود و قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه نیازهای خود را منعکس، و مسائل خود را برای حوزه‌های علمیه مطرح کنند. 🔹 رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و خبرگزاری‌ها ‌و مراکز تبلیغی حوزه‌های علمیه به عنوان پل‌های ارتباطی حوزه و مردم می‌توانند نیازهای سطح جامعه را به حوزه منتقل کنند تا نسلی که می‌خواهند تحصیل کنند تربیت شوند، در حال حاضر ما در حوزه‌های علمیه نسلی را داریم که می‌توانند به تدریس موارد فقهی بپردازند اما نسلی را که در این زمینه تحصیل کنند نداریم. 🔹 بحث‌های علمی فقهی عمیق قالب خاصی ندارند و خطا از همین جا صورت می‌گیرد که تلاش می‌کنند قالب‌های خاصی برای این بحث‌ها تعریف کنند ما باید بگذاریم بحث‌های فقهی با ارائه سلایق مختلف، حالتی مردمی پیدا کند؛ منظورم از حالتی مردمی، «مردمی حوزوی» است؛ یعنی طلبه‌های همه سطوح بتوانند نظرات خود را بیان کنند. 🔹 حوزه‌های علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در دو سطح فعالیت می‌کنند، در سطح اول سؤالات و شبهات مطرح شده در جامعه و اذهان عموم مردم را پاسخ می‌دهند که در این سطح حوزه‌های علمیه نیروها و مبلغان زیادی دارند و در سطح دیگر بحث پاسخگویی به مباحث عمیق فقهی است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24207 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی‌ و ششم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - اصل عدم مخالفت تاریخ جلسه: 1400/01/21 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه پزشکی جلسه 36.pdf
665.8K
✍️ متن جلسه سی‌ و ششم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - اصل عدم مخالفت تاریخ جلسه: 1400/01/21 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی‌ و هفتم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - بیان مبانی در تفسیر حدیث تسلط تاریخ جلسه: 1400/01/29 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه پزشکی جلسه 37.pdf
667.3K
✍️ متن جلسه سی‌ و هفتم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - بیان مبانی در تفسیر حديث تسلط تاریخ جلسه: 1400/01/29 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
استاد : در مباحث جدید طرح شود در فقه‌های مضاف، اضافه‌ها، باید اضافه‌های معنا‌دار باشد؛مثلا وقتی گفته می‌شود: «فقه رسانه»، گاه به این گونه بحث می‌شود که در رسانه نباید تهمت زد و نباید دروغ گفت. البته رسانه هم نباشد، نباید دروغ گفت ... اگر بنا است که موضوعاتی نظیر فقه مضاف یا پیرا فقه مضاف بحث شود انتظار این است که مباحث جدیدی داشته باشد، مرتبط به جهت مضاف الیه و خاصیت داشته باشد؛ یعنی در فقه رسانه شما باید واقعا فقه رسانه را بحث کنید؛ حالا این که گفته می‌شود در رسانه نباید دروغ گفت و یا تهمت زد، این‌ها بحث‌های فرعی است. http://a-alidoost.ir/persian/lessons/25917/ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh