درس اخلاق - انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا - جلسه 1.mp3
16.61M
🔻انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا
🔹 درس اخلاق
🔹 در جمع طلاب حوزه علمیه جامعه امیرالمومنین تهران
تاریخ : 1400/08/06
#درس_اخلاق
#جمع_طلاب
#حوزه_علمیه_جامعه_امیرالمومنین
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
1400-manzelat.oostad.mp3
15.86M
🔻منزلت استاد / بايسته های استادی
🔹 نشست اساتید
🔹 حوزه علمیه جامعه امیرالمومنین تهران
تاریخ : 1400/08/06
#درس_اخلاق
#جمع_اساتید
#حوزه_علمیه_جامعه_امیرالمومنین
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 11 و 12 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه، تعریف علم اصول تاریخ : 1400/08/03 #ا
115.pdf
214.2K
✍️ برگ صفحات 13 و 14 خارج اصول فقه - دور دوم
موضوع : مقدمه، تعریف علم اصول
تاریخ : 1400/08/08
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه نهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه ا
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 10.mp3
9.21M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه دهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : مقدمه اصول فقه - تعریف علم اصول
تاریخ جلسه : 1400/08/08
صفحات : 13 و 14
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه پانزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 16.mp3
7.94M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه شانزدهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی
تاریخ جلسه : 1400/08/08
صفحات : 369 و 370
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه دهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه ا
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 11.mp3
7.97M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه یازدهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : مقدمه اصول فقه - تعریف علم اصول
تاریخ جلسه : 1400/08/09
صفحات : 13 و 14
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه شانزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 17.mp3
8.25M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفدهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی
تاریخ جلسه : 1400/08/09
صفحات : 371 و 372
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ آیتالله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
🔻 تعینات دال بر عدم اعتبار رأی مردم
✅ دلیل دوم: اسناد نقلی دال بر جانشینی فقیه در عصر غیبت از معصوم علیهم السلام در اداره امور اجتماع و مسلم انگاری عدم اعتبار رأی مردم در اداره شئون آنها در عصر حضور امام علیه السلام.
❇️ مقبوله ابن حنظله: قال سألت أبا عبْد اللَّهِ (ع) عنْ رجلین من أصحابنا بینهما منازعة فی دَین او میراث فتحاکما إلى السلطان وَ إلى القضاة أیحلّ ذلِکَ؟ ...
⬅️ این روایت از جمله پر بحث ترین روایت باب فقه است که بیشترین بحث را از جهت سند و دلالت به خود اختصاص داده است.
امام خمینی از این روایت دفاع کرده و بر این باور میباشد که اگر هم روایت حسنه باشد، آن را میپذیریم.
🔻 دلالت روایت:
⬅️ با توجه به سوال و جواب مشخص می شود که روایت در خصوص قضا است در حالی که بحث از ولایت عامه میباشد. امام خمینی بر این نظر است که روایت در مقام طراحی اصل کلان سیاسی است و از این روایت سه مطلب استفاده می شود نخست: مراد از فقیه، قاضی است. دوم: فقیه والی است و سوم: مراد از ولایت اداره همه شئون انسان است. در نتیجه امام بر این باور است که با استناد به این روایت می توان گفت رای مردم جایگاهی ندارد.
⬅️ بنظر میرسد مطالب ناظر به این روایت باید در دو بخش بررسی و نقد داوری بیان شود:
🔻 بررسی:
⬅️ از روایت حداقل سه برداشت کلان میشود؛
1️⃣ اثبات ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی که امام صادق (ع) آن را طراحی میکند. دلیل این سخن بخشی از کلام امام است که میفرماید: «فإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً» کلمه حاکم در این جمله اختصاص به زمان حضور ندارد و قطعا مراد از آن زمان غیبت است. بر اساس این برداشت نباید روایت را محصور در موضوع قضاوت کرد.
2️⃣ آیت الله نائینی می فرماید به دلیل تعبیر «قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً» منحصر به قضاوت نیست و نظر به ولایت عامه دارد. اما مراد از ولایت چنین نیست که در همه شئون دخالت کند.
3️⃣ این روایت مختص به قضا است و مراد از حاکم در آن قاضی است و متعرض شأن ولایت نشده است.
@fiqhenezam_com
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ پرداختن به فقههای مضاف یک ضرورت پر آسیب است
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست
آیتالله ابوالقاسم علیدوست در مراسم افتتاحیه دروس گروههای فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد به تبیین اهمیت فقههای مضاف و لزوم آسیب شناسی از آنها پرداخت.
وی گفت: امروزه ما با توسعه دامنه دانشها مواجه هستیم مثلا دانش فقه یک زمانی محدود بود اما امروزه گسترده شده است و هرچند بزرگان و علمای ما در طول تاریخ در فقه کارهای بزرگی انجام دادهاند اما هنوز خیلی از کارها مانده و انجام نشده است.
آیتالله علیدوست خاطر نشان ساخت: دنیا امروزه در خلق پدیدهها و قراردادها به سرعت پیش میرود و با خودشان نیز صدها سوال فقهی میآورند لذا با توجه به گستردگی علوم، سه گزاره پیش روی ما مطرح است، اول مطالعات عمومی و کلی، دوم تخصص و صاحب نظر بودن و سوم تمحض و تمرکز.
عضو جامعه مدرسین گفت: ما فکر میکنیم که تخصص ایستگاه آخر است اما اینگونه نیست، اگر یک زمانی به یک شخصی گفته میشد که او جامع معقول و منقول است اما الان دیگر چنین حرفی نمیشود گفت و امروزه باید به سمت فقههای مضاف رفت.
این استاد حوزه ابراز داشت: باید هر دانش پژوهی برای رفتن به سمت تمحض و تمرکز در علوم ابتدا به خوبی متخصص شود و صاحب نظر شود ولو بالقوه، سپش وارد مسائل فقه مضاف شود.
آیتالله علیدوست در قسمت دیگری از سخنان خود در تبیین آسیبهای پرداختن به فقههای مضاف خاطرنشان ساخت: پرداختن به فقههای مضاف یک ضرورت پر آسیب است که اگر این آسیبها شناسایی و برطرف نشود ما در فقههای مضاف به یک اضافات تصنعی و بی بنیان میرسیم.
وی افزود: اولین آسیب در مقوله فقههای مضاف این است که تقسیمات باید به گونه ای باشد که یک اساس و کلان مسئله ای مطرح باشد و جنس آن جنس فقه باشد نه اینکه هر موضوعی را بیاوریم و برای آن فقه مضاف تعریف کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان سخنان خود در تبیین آسیب بعدی فقههای مضاف خاطر نشان ساخت: وقتی وارد یک ساحت میشویم باید اگر فقه در آن ساحت حرفی دارد را بیاوریم و باید حس شود که فقه با آن مرتبط است نه اینکه کلیاتی که در فقه وجود دارد را راجع به آن مسئله مطرح کنیم.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه یازدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدم
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 12.mp3
10.83M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه دوازدهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : مقدمه اصول فقه - تعریف علم اصول
تاریخ جلسه : 1400/08/10
صفحات : 13 و 14
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اس
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 18.mp3
13M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هجدهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی
تاریخ جلسه : 1400/08/10
صفحات : 371 و 372
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻دوگانهسازی بین مراجع و مقام معظم رهبری به ضرر کشور است
✔️آیتالله ابوالقاسم علیدوست
🔹معصومین(ع)؛ تنها #خط_قرمز در قلمرو نقد
از حضرت آیتالله العظمی صافی مطلبی نقل و نقد شد؛ این رفتارها از چند جهت قابل بررسی است؛ اول از جهت نقد محتوا، یعنی یک شخصی مطلبی را میگوید و دیگری نقد میکند، در این عرصه، در حوزه علمیه هیچ خط قرمزی نداریم، مگر وقتی به معصوم(ع) برسد. ما معتقدیم در حوزه اگر کسی نظری دارد باید آزاد باشد و آزادانه آن را بیان کند زیرا فقط عصمت، خط قرمز است.
🔹لزوم «#نقد_محتوا» به جای «نقد اشخاص»
نکته دیگر کیفیت نقد است؛ یعنی گاهی نقد، نقد محتوا نیست بلکه نقد فرد و شخص و بیت و یک جریان و حتی نقد کسانی است که سالهاست فوت کردهاند؛ مشکلی که متاسفانه در کشور داریم این است که افراد به جای نقد محتوا به نقد فرد میپردازند، مثلا اینکه گفته میشود فلان فرد گزارشات غلطی دریافت میکند یا بی اطلاع و در حصار افراد خاص است و رای او مهندسی میشود؛ این نوع اظهارنظر، قضاوت و داوری است؛ وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا(اسراء/۳۶). انسان چه حقی دارد که اینگونه قضاوت کند؟ مگر شما جای خدا نشستهاید و عالم به حقیقت هستید و اصولا حق دارید اینگونه نقد کنید؟ بنابراین مشکلی که ما داریم این است که فورا به نقد افراد به جای نقد محتوا و مطلب میپردازیم و این ضد عقل و ضد شرع و ضد اخلاق است.
🔹لزوم رعایت #عیار_نقد و همطرازی علمی ناقد و فرد مورد نقد
اصولا کسی که میخواهد نقد کند باید معیارها را در نظر بگیرد یعنی باید از سطحی از سواد برخوردار باشد؛ مثلا گاهی یک استاد مسلط درس خارج، نظر آیتالله بروجردی و امام(ره) را نقد کرده و چند تا اشکال هم میگیرد، اشکالی ندارد؛ درس خارج است و این فرد مجتهد و آن هم مجتهد و این استاد سطح خارج و آن فرد هم استاد درس خارج؛ ولی گاهی یک دانشآموز و دانشجو شروع به نقد میکند که عموما نقدهای غیرواقعی و سطحی است لذا در کیفیت نقد این جهت باید ملاحظه شود.
🔹عدم برخورداری نقد آیت الله العظمی صافی از عیار نقد
نقدی که بر مطالب آیتالله صافی وارد شد عمدتا از این جهت، واکنشها را برانگیخت که کیفیت نقد از عیار نقد برخوردار نبود؛ یک کسی چون قلم و بیان رها دارد نباید هر آنچه را دلش میخواهد بگوید و مثلا انقلابی بودن خود را نشان دهد.
جهت دیگر هم محتوای نقد است. این فرد در ابتدای نقد خود دوگانهسازی بین نظر این مرجع تقلید و مقام معظم رهبری ایجاد کرده است و در انتهای مطلب هم با همین دوگانهسازی مطلب را ختم کرده است؛ اینکه ما به هر دلیلی افراد را در برابر رهبری قرار دهیم چه خدمتی به حوزه و رهبری و انقلاب و مراجع است؟ آیا جز ایجاد تنش و تفرقه سودی دارد؟ این کار درست نیست و باید از آن به خصوص در شرایط کنونی کشور از آن پرهیز شود.
🔹بی مبنایی برخی از #دوگانه_سازی_ها
این دوگانهسازیها صرفا محدود به این موضوع نیست؛ ما در طول چند دهه که از انقلاب میگذرد دوگانگیهایی را در فضای اجتماعی، سیاسی و رسانهای کشور درست کردهایم که دلیل و مبنایی ندارد و مصلحت و منفعت مردم هم در آن نیست و ضرر هم دارد. مثلا دوگانه اسلام و ملیت، ارزشهای ملی و دینی؛ متاسفانه برخی تصور میکنند همه جا این دوگانه باید وجود داشته باشد. یا دوگانه شریعت و نظر مردم، حوزه و دانشگاه و ...؛ افرادی خطی را تعریف کرده و آن را معیار قرار میدهند و هر نظر مخالف خود را خلاف حق و معیار میدانند که این نوع دوگانهسازیها قطعا بر خلاف مصلحت نظام و کشور و رهبری و حوزه علمیه است.
🔹اهانت «#عنوان_قصدی» نیست
بحث دیگر این است که اهانت عنوان قصدی نیست؛ یعنی اینکه نویسندهای بگوید من قصد اهانت نداشتم پس بگوییم اهانت نیست؛ اهانت هم میتواند قصدی باشد و هم از لوازم کار یا قصد قهری؛ به نظر بنده اگر کسی مقاله را بخواند فارغ از نیت نویسنده و اینکه خود آن فرد مقلد است؛ از این نوع ادبیات در نقد، اهانت قهری استنباط میشود.
🔹لزوم تفکیک بین #توطئه_گران و #مخالفان_فکریِ صرف
در حوزه جریانات مختلفی وجود دارد؛ بنده به برخی دوستان میگویم که چه اصراری دارید و چرا باید طوری رفتار کنید که هر کسی که باور او مخالف باور ماست و با ما نیست، علیه ماست و در این صورت خیلی از چیزها بر ضد او مباح است. ممکن است کسی علَم مخالفت بردارد و علنا در صدد توطئه و تعرض باشد که البته حساب جدایی دارد ولی کسی که مانند ما و حتی برخی بزرگان نظام نمیاندیشد نباید مطرود شود و رفتار نادرستی با او داشته باشیم؛ این روش خدمتی به هیچ کس و هیچ جامعهای نیست و تاکنون هم آثار خوبی نداشته است ولو اینکه به بهانه دفاع از نظام و رهبری هم صورت بگیرد.
@alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 13 و 14 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه، تعریف علم اصول تاریخ : 1400/08/08 #ا
119.pdf
211.8K
✍️ برگ صفحات 15 و 16 خارج اصول فقه - دور دوم
موضوع : مقدمه - تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق
تاریخ : 1400/08/11
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 369 و 370 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
123.pdf
225.6K
✍️ برگه صفحات 371 و 372 فقه القضاء
موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/علم و اطمینان
تاریخ : 1400/08/11
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 371 و 372 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
122.pdf
224.5K
✍️ برگه صفحات 373 و 374 فقه القضاء
موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/ اطمینان
تاریخ : 1400/08/11
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه دوازدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقد
100813_001.MP3
12.16M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه سیزدهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : مقدمه اصول فقه / تجديد الهیکلیة و توسعة النطاق
تاریخ جلسه : 1400/08/11
صفحات : 15 و 16
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هجدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اس
100813_002.MP3
9.97M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نوزدهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / اطمینان
تاریخ جلسه : 1400/08/11
صفحات : 373 و 374
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
💫استاد فاضل لنکرانی: کشف ضوابط جدید در فقه با جدیت دنبال شود
💫استاد علیدوست: پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است
✔️استاد علیدوست: زمانی عالمی که جامع معقول و منقول بود و در تمام ابواب فقهی نظر داشت، حسن محسوب میشد، اما امروز دیگر این مسأله مدح و تعریف نمیباشد. لذا باید مسائل فقه مضاف بر اساس و مبنای علوم حوزوی شکل گیرد، فردی که میخواهد در فقه مضاف پژوهش کند، ابتدا باید در علوم اصول و کلیات ابواب فقهی صاحب نظر باشد.
🔻پرداختن به فقه مضاف را یک ضرورت پر آسیب است؛ نباید در شاخه بندیهای فقههای مضاف، به اضافات تصنعی بپردازیم، بلکه باید این تقسیمات بر اساس مبنا و مسائل کلان فقهی شکل گیرد. باید در زمینه فقههای مضاف موضوعی شناسی و مصداق شناسی دقیق صورت گیرد.
✔️استاد فاضل لنکرانی: باید ضابطهای برای گرایشها وضع کنیم که این قضیه موهون نشود. کشف ضوابط جدید در فقه بسیار مهم است که باید با جدیت دنبال شود و در این مجموعههای قوی آموزشی و پژوهشی همانند مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) استاد و طلبه باید به دنبال کشف معیارهای مطرح نشده در فقه باشند و این کاری دشوار و زمان بر است که همت بالایی میخواهد.
👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/a81096
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم - جلسه سوم - سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فلسفه تفسیر
14000805tf03.pdf
183.7K
💠 #متن_تفسیر_قرآن کریم - جلسه سوم - سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : فلسفه تفسیر
تاریخ جلسه : 1400/08/05
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#متن_پیاده_سازی_شده
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم - جلسه سوم - سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فلسفه تفسیر
100814_001.MP3
12.17M
💠 #تفسیر_قرآن کریم - جلسه چهارم - سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : فلسفه تفسیر
تاریخ جلسه : 1400/08/12
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#صوت_درس
#فلسفه_تفسیر
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه پنجم (33 - 57) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جایگ
100814_003.MP3
11.85M
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه ششم (34 - 58) سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع :
تاریخ جلسه : 1400/08/12
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
آنالیز بنای عقلا در رجوع جاهل به عالم به روش رفتارشناسی.pdf
188.9K
✅ مقاله آنالیز #بنای_عقلا در رجوع جاهل به عالم به روش #رفتارشناسی
🔹نویسندگان:
▫️استاد #علیدوست (مدرس خارج فقه و اصول)
▫️استاد سید رضا شیرازی (مدرس سطوح عالی مشهد)
🔹در این مقاله به پنج روش تشخیص سیره عقلا اشاره شده و روش رفتارشناسی به عنوان روش عامتر مورد بررسی تفصیلی قرار گرفته است.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ مسوؤلیت علما (بخش اول)
✔️ آیتالله ابوالقاسم علیدوست
🔹در مجموعه مسوولیتهایی که عالم بر عهده دارد، به چهار مسوولیت اشاره میکنم:
➖اولاً بیان دین، امر به معروف و تبلیغ دین است. در طول تاریخ فقط عالمان بودند که دین را بیان میکردند. اگر از دین نامی هست، این علما بودند که دین را بیان کردند. حالا میتوانید حرمت کتمان را هم به این وظیفه اضافه کنید. این اولین مسوولیت عالم است. عالم نمیتواند بگوید من مسوولیت بیان دین را ندارم.
➖مسوولیت دوم، نهی از منکر و قیام در مقابل باطل و جلوگیری از بدعتهاست. گاهی یک نفر بدعتگذار است. چه کسی باید با این بدعت مقابله بکند؟ این یک وظیفهای است که عالمان بر عهده دارند.
➖ وظیفه سوم، درست بیان کردن دین و موجب ضلالت نشدن است؛ یعنی عالم باید خیلی محتاط باشد که موجب ضلالت نشود. امام عسکری(ع) میفرمایند: عالمانی که موجب ضلالت هستند، ضررشان از لشکر یزید بر امام حسین(ع) بیشتر است. حضرت اینطور استدلال میکنند: «فإنَّهُم یسلُبونَهُمُ الأرواحَ و الأموالَ و هؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ یدخِلونَ الشَّک و الشُّبهَةَ عَلی ضُعَفاءِ شیعَتِنا فیضِلّونَهُم»؛ یعنی لشکر یزید جان امام حسین(ع) و اصحابش را گرفت، مالشان را غارت کرد، ولی عالم بد، اعتقاد مردم را از بین میبرد. پس این هم یک مسوولیت است که انسان باید به آن دقت کند. هیچ کسی هم از این آسیب مصون نیست.
➖ وظیفه چهارم دفاع از تراث است. گاهی طرف خودش شک ایجاد نمیکند، اما در مقابل هجمههای دیگران بیتفاوت است یا قدرت دفاع کردن ندارد.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh