eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ ⬅️ برای رسیدن به یک نظر باید مجموعه ادله، فقه الواقع و آثار فتوا را مورد توجه قرار داد. در روش شناسی اجتهاد بیان می‌شود که آیا فقیه می‌تواند جدای از اسنادی مانند آیات، روایات، عقل، اجماع و... که در اختیار دارد، به پیامد فتوا نیز توجه کند؟ خیلی از بزرگان بر این باور هستند که فقیه نباید به پیامد فتوا توجه کند بلکه باید سند محور باشد. از دیدگاه این بزرگان عناوینی مانند عسر و حرج، ضرر، اضطرار، اکراه و تقیه استثنا بر این مطلب می‌باشند. ⬅️ در صورت پذیرش تأثیر فتوا در فرایند آن، نباید به افراط برخی روشنفکران دچار شویم. آنها می‌گویند اصل این است که فتوا مطبوع مقلدان باشد؛ از این رو اگر فقیه احساس کرد فتوای او از نگاه مردم به نقطه نامتبوعی منتهی می‌شود، باید از صدور فتوا امتناع کند. ⬅️ آیات 6 و 36 سوره احزاب از جمله آیاتی هستند که دال بر اولویت پیامبر صل‌الله‌علیه‌واله بر مؤمنین می‌باشند. روایات متعددی نیز در این خصوص ذکر شده است از جمله اینکه در واقعه غدیرخم پیامبر اکرم صل‌الله‌علیه‌واله با تأکید بر این موضوع، سخنرانی خود را آغاز نمود؛ «الست اولی بکم من انفسکم؟» ⬅️ برخی از بزرگان مانند علامه مطباطبایی مطلق گرا هستند. ایشان در تفسیر آیه 6 سوره احزاب می‌فرماید: «النبی اولی بهم فی ما یتعلق بالامور دنیویه او الدینیه، کل ذالک لمکان الاطلاق فی قوله تعالی: النبی اولی بالمومنین من انفسهم». در این صورت رأی گیری برای مشروعیت پیامبر صلی الله‌ علیه‌ و اله اعم از امور فردی و خصوصی، پذیرفته نمی شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/q79494 ————————————————————————————-— ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 395 و 396 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
172.pdf
206.7K
✍️ برگه صفحات 397 و 398 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/ علم قاضی تاریخ : 1400/09/22 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و سوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : م
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 34.mp3
11.45M
💠 جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه‌ اصول فقه - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ جلسه : 1400/09/22 صفحات : 37 و 38 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی‌ و هشتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضا
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 39.mp3
11.55M
💠 سی‌ و نهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / علم قاضی تاریخ جلسه : 1400/09/22 صفحات : 397 و 398 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 37 و 38 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌ - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مب
180.pdf
231.9K
✍️ برگ صفحات 39 و 40 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌ - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ : 1400/09/23 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔸 نشست جایگاه اصول و ارزش‌های بنیادین در فلسفه حقوق خانواده 🔻با حضور استاد ارجمند آیت الله علیدوست ⏰ ‌چهارشنبه 24 آذر ماه، ساعت 10:00 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 35.mp3
12.67M
💠 جلسه سی‌ و پنجم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه‌ اصول فقه - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ جلسه : 1400/09/23 صفحات : 39 و 40 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی‌ و نهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضای
خارج فقه القضاء(1400-1401) - جلسه 40.mp3
10.92M
💠 چهلم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / علم قاضی تاریخ جلسه : 1400/09/23 صفحات : 397 و 398 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢دانش فقه پذیرای ترمیم، تکمیل و توسیع از سوی صاحبان تخصص و تمحض است ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹هرگونه پاسخگویی و تحول باید مطابق هنجارهای ضروری اجتهاد، صورت گیرد و گرنه با بی‌مهری به میراث گذشتگان و گنج رنج هزاران فقیه نمی‌توان به فقهی پاسخگو دست یافت. 🔸دانش فقه پذیرای ترمیم، تکمیل و توسیع از سوی صاحبان تخصص و تمحض است و در آن ظرفیت‌های پنهانی وجود دارد که کشف و بهره وری از آن با انضباط فقه جواهری، دانش فقه را پاسخگوی مسائل نوپیدا‌ می‌کند. 🔹یکی از آسیب‌های کرسی‌های خارج تدریس افرادی است که گفتمان لازم در این خصوص را ندارند. مباحث نوپدید و مسائل مستحدثه گفتمان خاصی را‌ می‌طلبد که اساتید درس خارج باید داشته باشد. 🔸باید سعی کرد که عناوین انتزاعی نباشد؛ گاهی با عناوینی مواجه‌ می‌شویم که احساس‌ می‌شود انتزاعی‌اند که مطالب خاصی ندارد و همان بحث‌های گذشته را انجام‌ می‌دهد که خود آسیب بزرگی است مانند فقه سینما، فقه رسانه. 👈 آسیب‌شناسی کرسی‌های درس خارج: https://b2n.ir/d17631 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 103 و 104 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - رفع برخی ابهامات بحث ت
184.pdf
215.7K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 105 و 106 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - رفع برخی ابهامات بحث تاریخ جلسه : 1400/09/24 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه یازدهم (39- 63) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جای
100925_002.MP3
11.95M
💠 - جلسه دوازدهم (40- 64) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - رفع برخی ابهامات بحث - تفسیر آیه النبي اولی تاریخ جلسه : 1400/09/24 صفحات : 105 و 106 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻 حضرت زهرا(س) تمدن اسلامی را شکل داد ✔️ مصاحبه با استاد ابوالقاسم علیدوست 1️⃣ با توجه به اینکه در ایام شهادت حضرت زهرا(س) قرار گرفته ایم، به نظرتان در روزگار کنونی چگونه می توانیم به بهترین شکل از سیره حضرت(ع) الگوبرداری و در سبک زندگی خود از روش و منش آن بانوی بزرگوار استفاده کنیم؟ ✅ بارها گفته شده است که شخصیتی مثل حضرت زهرا(س)، نه فقط الگو برای زنان یا زنان در زمان و مکان خاص، که الگو برای انسان به معنای عام است. این ادعا نیست و کسی که بی طرف هم باشد، اگر روش و منش و افکار حضرت فاطمه(س) را دنبال کند به این نتیجه می رسد. نکته دیگر اینکه گاهی برخی شخصیت ها ممکن است شخصیتی جهانی یا جاودان داشته باشند اما جامع نیستند یعنی در بُعد خاصی به عنوان الگو شناخته می شوند، ممکن است زن یا مردی دانشمندی برجسته یا خدمتگزار و مصلح اجتماعی باشد اما الزاما در خانه موفق نباشد. در مورد حضرت زهرا(س) وقتی هر نوع تعصب را کنار می گذاریم به این نتیجه می رسیم که ایشان الگویی جامع برای ما است در نتیجه با آن خصوصیات قبلی، می توان گفت که آن حضرت(س) شخصیتی کامل برای همه شئون مورد نیاز انسان ها، جهانی و جاودان است. با توجه به این مساله الگوبرداری از ابعاد مختلف زندگی فاطمه زهرا(س) برای همه ادوار و همه افراد اعم از زن و مرد کاربردی و موثر است، از اخلاق نیک، حیا و حجاب ظاهری و باطنی گرفته تا دفاع تمام قد از ولایت. بنابر این، در روزگار کنونی که تا این اندازه معنویت در زندگی بشر کمرنگ شده است، تاسی به شخصیتی چون فاطمه زهرا(س) می تواند تاثیری شگرف بر سبک زندگی های ما داشته باشد. 2️⃣ پاسخ به کسانی که می گویند حضرت زهرا(س) معصوم و دختر پیامبر(ص) است و الگوبرداری از ایشان ممکن نیست، چیست؟ ✅ قبل از پاسخ به این پرسش مقدمه ای را بیان می کنم، انسان گاهی وقت ها آن روحیه فرافکنی اش غالب می شود که چنین تعابیری را به کار می برد. در واقع برای اینکه وجدان خود را راضی کند فرافکنی می کند، مثلا به یک دانشمند می گوییم فلان دانشمند را نگاه کن اما آن دانش اموز می آید به تعبیر من «تهمت نبوغ» می زند و می گوید: او نابغه بود! بعدها که زندگی آن معلم را مطالعه می کنیم می بینیم که اتفاقا نابغه هم نبوده فقط تلاش کرده است. بنابراین ما نمی گوییم همه انسان ها از توفیق مساوی برخوردار هستند، البته این جای بحث کلامی دارد اما مسیر رشد برای هیچ انسانی بسته نیست، به این معنا که انسان می تواند آن شخصیت ها را اسوه قرار دهد و در مسیر آنها قدم بردارد. 3️⃣ اندکی به ابعاد دیگری از وجود شخصیت حضرت زهرا(س) بپردازیم، مهمترین تاثیر تمدنی فاطمه زهرا(س) در تاریخ اسلام چیست؟ ✅ ولایت پذیری و دفاع از ولایت یکی از اصلی ترین ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) و در واقع درس و الگویی مهم برای همه ما است. این سیره حضرت فاطمه(س) در مقام دفاع از ولایت در واقع یک تمدن را شکل داد؛ به بیان دیگر، ایشان در دفاع از ولایت و امامت، اول‌ مدافع ولایت است، آن هم با ادراک به موقع، اظهار به موقع و اقدام به موقع. ادراک یعنی قضیه را به موقع درک می کند و در خطبه فدکیه به موقع اظهار و در دفاع از امیرالمومنین علی(ع) به موقع اقدام می کند از این جهت در این عرصه نیز ایستاده بر قله است. درست است که حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیتی فوق‌العاده است اما هرگز الگو بودن خود را از دست نمی دهد، زنان ما نباید بگویند که حضرت زهرا(س) این چنین بود و ما نمی توانیم این گونه باشیم بلکه باید در این مسیر قدم برداشت، حضرت(س) از مشکات وحی سیراب می شود و با شخصیت ذاتی خود نیز زمینه استفاده از مشکات وحی را فراهم می کند و موفق می شود که چنین فرزندانی را تربیت کند. 4️⃣ دهه فاطمیه چه رهاوردی برای جامعه دارد؟ ✅ مردم ایران با توجه به علاقه ای که به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارند، باید باور کنند که شخصیت هایی چون حضرت زهرا(س) هرگز مشمول مرور زمان نمی شوند و همیشه حالت الگو دارند. این بسیار زیبا است که بانوان جامعه ما زندگی خود را با تاسی به شخصیت فاطمه زهرا(س) بر پایه اخلاق نیکو، عبادت، حجاب و نجابت قرار دهند. این کار سختی نیست. مهم آن است که به چه چیزی عادت کنیم. گاهی عادت نکرده ایم و تلاشی هم برایش نمی کنیم و می گوییم نمی شود. در حالی که چنین نیست. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻 دعوتی که اجابت نمی شود بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین چند سالی است در ایام فاطمیه و سوگواری صدیقه طاهره سلام الله علیها دو جریان مقابل، هم قرار می گیرد: جریانی که عصبانی از تحلیل تاریخ است، آن راحرام می داند ( ر.ک: محمد بن عبدالله الوهیبی – مترجم اسحاق بن عبدالله دبیری عوضی«دیدگاه اهل سنت در مورد اصحاب»، ص ۴۴و ۴۵) و دوست دارد از آن چه بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله تا زمان شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها گذشت، چیزی گفته نشود. برخی از این گروه، گاه، بدون این که بتواند خشم خود را فرو برد، رفتاری از خود نشان می دهد. نمونه آن را می توان گفتار امام جمعه شهر خاش در سال گذشته در همین ایام دانست که – برخلاف تصریح متون خود عالمان اهل سنت – عموم ماجراها و ناراحتی های وارد بر دخت نبی مکرم خاتَم صلی الله علیه و آله را انکار کرد و به نوعی همه دیگران را بدهکار نمود. نمونه دوم سخنان امام جمعه سابق اهل سنت آزاد شهر در سال جاری بود که در ادامه به آن می پردازیم. گروه دوم – اما – به دلیل حساسیت حوادث ۷۵ یا ۹۵ روزه آن ایام معتقد است در هنگامی که تحریف تاریخ صورت می پذیرد، نباید مسلمانان را از آن چه در آن ایام گذشت، بی خبر گذاشت و صد البته نباید آتش فتنه را افروخت، به باورها، مقدسات و مقدس انگاشته ها حمله کرد. بحث ها را باید در حد علمی و تحلیل تاریخ نگه داشت و به شدت باید مصلحانه و دلسوزانه ادب گفتگو را رعایت کرد، چنان که نباید – به دلیل نیاز امت اسلام به اعتصام به حبل الله و فساد در اختلاف و دعوا – از تاکید پررنگ، جدی و سرنوشت ساز بر مشترکات قطعی امت اسلام چون قرآن، سنت نبوی، مودت اهل بیت، اخلاق و اعتقادات مشترک، در همه حال وهمه دوران غفلت کرد. متاسفانه – چنان که اشاره شد – امسال نیز تقابل مزبور خود را به گونه ای ناخوشایند نشان داد. سخنانی تحریک کننده از سوی امام جمعه سابق اهل سنت آزاد شهر درخطبه های نماز جمعه در تاریخ 1400/09/19 صادر شد. پاسخ های متعددی از سوی عالمان شیعه و - حتی - از جامعه اهل سنت از داخل و خارج ایران به آن داده شد. خود وی نیز به گمان خویش، به توجیه سخنان خود پرداخت، عذرخواهی کرد، لکن این همه نتوانست از بخش عظیمی از التهابی که ایجاد شده بود، جلوگیری کند. سوالی که در این میان رخ می نماید، این است که به راستی آیا سخن مزبور آن هم در جامعه ایران که به شدت نسبت به آن چه در مورد اهل بیت – علیهم السلام – گفته می شود، حساس هستند، معقول و حکیمانه بود؟! آیا نمی شد اگر وی از برخی حرکات یا سخنان ناراحت است – آن را در قالب غیر تحریک کننده بیان نماید؟! با این گونه گفته ها، چه کسانی بهره می برند، و چه کسانی زیان می بینند؟ غافل نشویم: با کاشتی که در همسایگی شرقی ما شده و جمعیتی سر کار آمده که جز تیر و تبر، طرد و تشر نمی شناسد، منطقه، مستعد فتنه، افراط گرایی، خشونت و خون است؛ و هر حرکت یا سخن ناصحیح – که نه بر مذهب خود قائل، قابل دفاع است ونه بر مذهب طرف مقابل - دمیدن در صور شقاق است، جمعیت هایی را در مقابل هم قرار می دهد که ده ها نسل در کنارهم زندگی کرده و مناسک خویش را انجام داده اند و ده ها نوع پیوند با هم دارند. در این جا است که توجیه، توبه و عذرخواهی نمی تواند مشکل ایجاد شده را به راحتی و در وقت معقول و مطلوب حل کند. در پایان به عنوان مسئول کرسی های نقد، نوآوری و نظریه پردازی علوم نقلی از دلسوزان دین، آیین، قرآن، امت اسلام، ممالک اسلامی و ایران دعوت می کنم : اگر سخنی قابل طرح و گفتگو دارند و به وزانت حداقلی آن، معتقدند، می توانند آن را در کرسی های فوق مطرح کنند تا بی طرفانه در اطراف آن صحبت شود، مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از خروجی آن استفاده شود. در آن جا ناقدان و داوران با همفکری خود صاحبان سخن انتخاب می شوند تا بر اتقان و اطمینان کار افزوده شود و مخاطبان حال و آینده به اقناع برسند. البته می توان جلسات مزبور را در غیر قالب فوق نیز برگزار کرد، لکن آن را به کف کوچه ها و خیابان ها نکشاند. خداوند متعال همگان – به ویژه عالمان و فرهیختگان از هر قوم، ملت و مذهبی – را به وظایف عظیمی که بر دوش دارند، آشنا سازد و توفیق عمل نیک عنایت فرماید. اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین و من امور الناس اجمعین آمین یا رب العالمین قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست 1400/09/28 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻وحدت حوزه و دانشگاه؛ شرط پیشرفت معنوی و مادی جامعه ✔️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست ▪️وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان ضرورت و محور استراتژیک مطرح است و هدف این است که این دو نهاد علمی و بنیادی مؤثر در جامعه، دست به دست هم دهند تا ابعاد معنوی و اخلاقی و شئون دنیایی و علمی انسان ها تأمین شود. ▪️ بعد از گذشت سه دهه از این طرح، ضرورت دارد که نتایج وحدت حوزه و دانشگاه پیگیری گردد و به دور از مسایل سیاسی و روزمره، این محور استراتژیک دنبال شود تا ببینیم با وضعیت موجود علوم انسانی در دانشگاه ها، آیا می توانیم چشم انداز روشنی از وحدت داشته باشیم یا نه؟ ▪️ یکی از ضرورت های وحدت حوزه و دانشگاه این است که از یک سو باید روحانیت بسط و گسترش کمی و کیفی پیدا کند تا بتواند پاسخ گوی نیازهای روز باشد. و از سوی دیگر دانشگاه ها نیز به پالایش علوم انسانی موجود که کپی برداری از غربی هاست باشند که اگر این گونه شد چشم انداز مثبتی خواهیم داشت. ▪️ باید برای مؤلفه های مؤثر در وحدت حوزه و دانشگاه برنامه ریزی شود... هدف از این وحدت ادغام یکی در دیگری نیست، بلکه هدف این است که آن دیواری که بین حوزه و دانشگاه ایجاد شده، برداشته شود. ▪️ هدف دیگر این است که آن چه در دانشگاه ها تدریس می شود نا هماهنگ با علوم حوزوی نباشد؛ زیرا برخی افکار در دانشگاه ها بر اساس اومانیسم (انسان محوری) شکل می گیرد که این ناهمسویی باید از بین برود. ▪️علما و حوزویان باید با دانشگاه و دانشگاهیان ارتباط علمی و فکری دور و نزدیک داشته باشند. ▪️عموم مسئولین و متولیان فرهنگی و مصلحان اجتماعی در کشور دغدغه وحدت حوزه و دانشگاه را دارند و تلاش تصمیم گیران نظام نیز این است که این وحدت ایجاد شود، چرا که پیشرفت معنوی و مادی جامعه در گرو این اتحاد است. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔖 | منکران حقیقت
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔸 نشست جایگاه اصول و ارزش‌های بنیادین در فلسفه حقوق خانواده 🔻با حضور استاد ارجمند آیت الله علیدوست
14000923-arzesh.khanevadeh.mp3
7.44M
🔔 دو دیدگاه پژوهش محور در خصوص بحث اصول و ارزشهای بنیادین در فلسفه حقوق خانواده 🔰 نشست تخصصی 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرج الله هدایت نیا 👤آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔍 گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔔 دو دیدگاه پژوهش محور در خصوص بحث اصول و ارزشهای بنیادین در فلسفه حقوق خانواده 🔰 نشست تخصصی 👤 حج
200.pdf
236.5K
🔔 دو دیدگاه پژوهش محور در خصوص بحث اصول و ارزشهای بنیادین در فلسفه حقوق خانواده 🔰 نشست تخصصی 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرج الله هدایت نیا 👤آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔍 گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه دوازدهم (40- 64) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جا
خارج فقه سیاسی(1400-1401) - جلسه 13.mp3
11.73M
💠 - جلسه سیزدهم (41- 65) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت تاریخ جلسه : 1400/10/01 صفحات : 105 و 106 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 39 و 40 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌ - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مب
203.pdf
210K
✍️ برگ صفحات 41 و 42 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌ - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ : 1400/10/04 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و پنجم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 36.mp3
11.82M
💠 جلسه سی‌ و ششم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه‌ اصول فقه - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ جلسه : 1400/10/04 صفحات : 41 و 42 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه چهلم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسل
خارج فقه القضاء(1400-1401) - جلسه 41.mp3
12.23M
💠 چهل و یکم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / علم قاضی تاریخ جلسه : 1400/10/04 صفحات : 397 و 398 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 397 و 398 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
204.pdf
226.2K
✍️ برگه صفحات 399 و 400 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/ علم قاضی تاریخ : 1400/09/23 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh