eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
596 عکس
77 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💢 گزارشی از دومین نشست از سلسله برنامه‌های چشم‌اندازی به سوی شرق با حضور آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست(
از نگاه تاریخی اسلام هیچ گاه دارای حکومت نبوده و همیشه جدای از حکومت بوده. اسلام نظرات سیاسی دارد اما از حکومت جدا می‌باشد. فقه نیز هیچ گاه با حکومت یکی نبوده است. اختلاف نظر میان اندیشمندان و علمای اسلامی موجب نمی‌شود که بخواهیم یک نظریه را به اسم اسلام بگذاریم. این گونه برخوردها منشا اختلافات کنونی است. به عنوان گروهی از مسلمانان میان خود اتحادی نداریم. هزاران نفر از متفکران ایران به دلیل اینکه مدل اسلامی حاکم در این کشور، مورد توافق آنها نبود، از کشور خارج شدند. اگر شخصی در تاریخ یک مدل حکومت اسلامی را به دست آورده است، او را دعوت می‌کنم که آن را مطرح کند. تا کنون مدلی از حکومت اسلامی را مشاهده نکرده‌ایم. اینکه عقیده داریم فقه در تاریخ وجود داشته، امری تاریخی می‌باشد که همیشه در جریان بوده. فهم انسانی در فقه دخیل است از این جهت نمی‌توان آن را موضوع الهی محسوب کرد؛ از این رو باید گفت مطالبی که در فقه وجود دارد الهی نیستند بلکه فهم انسان از مطالب الهی است. حاصل آن نیز احکامی بوده که من آنها را نمی‌پذیرم؛ به عنوان نمونه می‌توان به برده داری و زنان مسلمان است. تا کنون دلیل مستحکمی از فقه به دست نیاروده‌ام که موضوع برده داری را نفی کند. استاد محمود محمدطاها در سودان تلاش کرد با نگاه حکومت اسلامی که در سودان وجود داشت مقابله کند اما او را اعدام کردند. این اتفاق حاصل یک نگاه فقهی بود. مشکل نگاه فقهی این است که با مخالفین خود برخورد می‌کند. حال سوال این است اگر مصلحت در اینجا کار ساز خواهد بود، چه کسی آن را تشخیص خواهد داد؟ اگر فقه توانایی همراهی با مصلحت را برای پاسخ به مشکلات دارد، آیا نتیجه آن نظر غیر شخصی خواهد بود؟ بخش دوم سخنان آیت‌الله علیدوست برخی از مطالب ایشان مانند اینکه بگوییم برخی از فقه فهم بشری است یا فهم بشری در فقه دخیل است، قابل پذیرش است. اما نتایجی که ایشان می‌گیرند نه تنها برای گفتگوی حاضر بلکه انسداد باب گفتگو است. در خصوص اینکه بگوییم هر انسانی نظری دارد و هیچ نظری بر نظر دیگر برتری ندارد، آیا نظر خود ایشان یا نظر استاد ایشان محمود محمدطاها نسبت به نظر دادگاهی که محمد طاها را محکوم و اعدام کرد، برتری داشت یا نداشت؟ اگر نظر دادگاه برتری داشته است چرا ایشان مبلغ نظر محمود طاها می‌باشد؟ و از نظر دادگاه انتقاد می‌کنند. همچنین با این بیان آیا اندیشه داعش به عنوان یک نظر می‌باشد؟ آیا نظریه مخالفان داعش با نظر داعش یکسان است؟ یا باید عالمان دین و فرهیختگان بر اساس انظباط فهم و معرفت وارد بشوند و توضیح دهند؟ آنچه محکوم است تکفیر، اعدام و عدم تحمل دیگران است. اما نباید باب فهم را مسدود کرد؛ از این رو قرآن، روایات و عقل ما را به فهم دعوت می‌کند. ایشان در سخن خود می‌گوید اختلافات میان مسلمانان سیاسی است بلافاصله می‌گوید خیلی از اختلافات از مسلمانی و دین برخواسته است. باید مشخص شود که آیا این اختلافات منشأ سیاسی دارد یا منشا دینی. باور کنیم که بشر وعالمان می‌توانند بفهمند. آنچه که باید تاکید شود نهادینه شدن مدارای و انعطاف دینی توسط عالمان دین است؛ یعنی دین را از حالت بازاری و ژورنالیستی خارج کنند. البته بعضی از موارد مانند برده داری و تبعیض زن و مرد از ضروریات دین نیست؛ از این رو باید ثابتات دین را به وسیله عناصری که بیان شد در نظر بگیریم و به عنوان عالمان دین به روشنگری بپردازیم. ایشان بر بعضی از حکومتها اشاره کرد. به جایی اینکه بحث را نظری و علمی مطرح کند، بحث را میدانی پیش می‌برد و بر مصادیق اشاره می‌کند. مشخص است که ایشان از اعدام استاد خود در سودان ناراحت است. اما بحث ما از این جهت نیست. ایشان در خطاب به پروفسور النعیم گفت: من در کتاب فقه و مصلحت نهاد، ابزارها و منابع تشخیص مصلحت را به صورت تفصیلی بیان کرده‌ام. آقای النعیم می‌فرماید اسلام نظرات سیاسی که از حکومت جدا است. حال سوال این است که چه مرزی می‌توان میان نظرات سیاسی و جدا بودن حکومت، ترسیم کرد؟ اگر مراد ایشان از نظرات سیاسی، کلیات سیاست باشد، بدون اینکه اصراری بر اجرای آن داشته باشد، با ایشان در این مورد اختلاف داریم؛ یعنی وقتی قرآن کریم برای ارسال انبیاء، کتابها و مقررات، اهدافی را تعیین می‌کند (مقاصد الشریع)، آیا باید نهادی باشد که این مقاصد را اجرا کند؟ مراد ما از حکومت اسلامی حکومت غیر دموکراتیک ناخواسته از آرای مردم نیست. بلکه حکومتی است که برخواسته از آراء مردم و در عین حال ناظر به مقاصد شارع است. کسانی که می‌خواهند این دو را از همدیگر جدا کنند به گمان ما کار سختی را در پیش رو دارند. البته نظر آقای النعیم و استاد ایشان به گونه ای است که بحث در اینجا منحصر نمی‌شود و این همان رویکر دوم است که دین را به میزنی لاغر می کند که در چند گزاره، محدود شود.
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💢 گزارشی از دومین نشست از سلسله برنامه‌های چشم‌اندازی به سوی شرق با حضور آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست(
سوال من این است که طرح شما چیست؟ در مسائل اجتماعی، مدیریت، فرهنگ، حکومت و… هیچ چیزی نداریم. یعنی چون اختلاف در آراء را مشاهده می‌کنیم پس اصل قضیه را انکار می‌کنیم. این همان چیزی است که امثال آقای النعیم را به عنوان عالم واندیشمند دعوت می‌کنم با توجه به عناصری مانند عقل، مصلحت، عرف، رای مردم، مقاصد شرعی که قبول دارند، تفکرات را اعلان کنند. هیچ انسانی حق ندارد انسان دیگر را به دلیل اندیشه اش محکوم کند. اما آیا انسان حق ندارد از یک اندیشه دفاع کند؟ بخش دوم سخنان پرفسور النعیم نمی‌توان تمرکز بر مباحث تئوری داشته در حالی که ثمره آن تئوری در عمل مشاهده می‌شود. ۱۴۰۰ سال حکومتهای متعددی به نام اسلام وجود دارد اما ثمره آنها بی عدالتی و عدم مساوات میان زن و مرد و … بوده. این موارد از علائمی است که به ما می‌گوید نباید در خصوص تئوری محض سخن گفت. بحث از تئوری محض غیر مفید است. حکومت تابع نظر افرادی است که حکومت را به دست می‌گیرند. من هیچگاه در صحبتهای خود اسلام را لاغر و محدود به مسائلی نکرده‌ام. حکومتها باید تابع مردم باشند؛ زیرا مردم حکومت را تشکیل می‌دهند. حکومتی که یک دینی جدای از دین افراد تحت حاکمیت خود داشته باشد، تداوم و ادامه مردم نیست. از این جهت است که گفته می‌شود حکومت نباید دین خاص داشته باشد بلکه وظیفه او بی‌طرف است. سیاست محصول روزانه کشور است و مردم در آن دخالت دارند. چگونه ممکن است چنین نظریه‌ای داشته باشید که حکومت باید دموکراتیک باشد اما در حکومتی زندگی کنید که به اسم اسلام است اما حاکم آن بدون نظر مردم و نمایندگی مردم، شخصی را برای کاندیدا ریاست جمهوری می‌پذیرد و دیگری را رد می‌کند؟ سخنان شما بازی با کلمات است. آیا ممکن است چنین مباحثی را در حکومت اسلامی ارائه داد؟ غالب افراد روشنفکر و افرادی که دارای ایده نو هستند نمی‌توانند مباحث خود را ارائه دهند از این جهت به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. در جوامع اسلامی مردم بر این باور هستند که عامل به قرآن هستند اما در حقیقت به قرآن عمل نمی‌کنند. قرآن یک اصول اخلاقی را برای ما نهادینه کرده است اما مردم به ظواهر عمل می‌کنند. راه حل این مشکل به وجود آوردن آزادی است. آزادی نیز از راه سکورلار شدن حکومت به وجود می‌آید. آمریکا چندین سال افغانستان و عراق را اشتغال کرد اما کشورهای اسلامی روابط خود را با آمریکا ادامه دادند. این نشان از این دارد که کشور ارتباطی با اسلام ندارد. بلکه از اسم اسلام استفاده می‌کنند. پرسش و پاسخ: سوال: آقای النعیم می‌گوید ملاکهای عقلانی مسئله اختلاف آراء را حل می‌کند. اما همه آراء انسانی و بر اساس تأثیر آنها از منابع دین مطرح می‌شود؛ بنابرانی هیچ مدعایی تقدس ندارد. نظر شما چیست؟ پاسخ آیت‌الله علیدوست: در خصوص اینکه ملاکهای عقلانی می‌تواند اختلاف آرا را بر طرف کند، باید گفت آیا عقلا توانسته‌اند به به میزانی پیشرفت کنند که اختلاف آرا نداشته باشند؟ به این معنا که آیا اختلاف آرا منحصر در اندیشمندان و کسانی است که مرتبط با نصوص هستند؟ این در حالی است که در میان عقلا نیز مواردی بدون اختلاف و مواردی دارای اختلاف می‌باشد؟ نکته‌ای که پرسشگر محترم باید توجه کند این است که بسیاری از گذاره‌های دینی عقلانی است. به عنوان نمونه می‌توان به چند نمونه از گذاره‌های عقلانی که در قرآن کریم بکار رفته است، اشاره کرد: «یاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» ، «تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ»، «وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا»، «کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ». زمانی که فهم گذاره‌های دینی را مطرح می‌کنیم به معنای احترام به ملاکهای عقلانی و فهم عقلا است. همچنین معتقد هستیم افکار و آراء دارای تقدس نیستند. مقوله عصمت از این قاعده استثناء است. سوال از پروفسور النعیم: شما انتقاد زیادی به فقه و جریان آن در حکومتهای اسلامی دارید اما خیلی از علما انتقادهای شما در خصوص بردگی و حقوق زنان را بررسی کردند. آیا توجه به پیشرفت و نوین بودن فقه بهتر نیست تا اینکه فقط انتقاد انجام بدهیم؟ پاسخ النعیم: منابعی که دین را از آنها می‌گیریم مانند اجماع دارای مشکل است.به عنوان نمونه اجماع یک منبع نیست و در پروسه ای احکام دینی و حکومتی جایگاهی ندارد. با بررسی حکومتهای اسلامی کنونی مشاهده می‌شود که هیچ یک از آنان تئوری و عمل صحیح ندارند که بخواهیم فرزندان خود را بر اساس آن تئوری پرورش بدهیم تا با عقایدی مانند فرق میان مردم و زن و بی عدالتی حاصل از نظرات فقهی بزرگ نشوند. سوال مشترک: چگونه می‌توان تفسیری از دین داشت که مسلمانان سیاسی بتوانند آن را تبلیغ کنند و به صورت قانون در جامعه اجرا کنند؟
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 393 و 394 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
169.pdf
216.5K
✍️ برگه صفحات 395 و 396 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/ علم قاضی تاریخ : 1400/09/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و یکم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : م
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 32.mp3
11.91M
💠 جلسه سی‌ و دوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه‌ اصول فقه - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ جلسه : 1400/09/20 صفحات : 35 و 36 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی‌ و ششم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضای
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 37.mp3
10.8M
💠 سی‌ و هفتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / علم قاضی تاریخ جلسه : 1400/09/20 صفحات : 395 و 396 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻فقه و علوم انسانی دو بال برای توسعه هستند ✔️آیت‌الله علیدوست ➖ علوم انسانی در تعریف، هویت، گستره شمول و حتی در نامگذاری‌ها اختلاف زیادی دارد. ➖یکی ازاختلاف که برای ما زحمت درست می‌کند این است که علوم انسانی صرفا دانش‌های وصفی هستند که از هست‌ها حکایت می‌کنند. در اینجا این سئوال مطرح می‌شود گزار‌ه‌هایی که نمایانگر هست‌ها است یا علوم انسانی، می‌تواند علوم هنجاری هم باشد؟ بنابراین محقق در تقسیم علوم انسانی به شکاف عمیق برخورد می‌کند. وقتی در تقسیم علوم انسانی با شکاف مواجه شود، در شیوه هم با مشکلاتی مواجه می‌شود. ➖علوم انسانی دانش‌هایی است که از هست‌ها و رابطه هست‌ها صحبت می‌کند و بعید می‌دانم کسی در این نقطه مناقشه داشته باشد. ➖ اگر برخی از ساحت‌های فقه را در نظر بگیریم، ناچاریم بگوییم موضوع شناسی و مصداق شناسی جزئی از ساحت فقه به شمار می‌رود. ➖علوم انسانی می‌تواند به موضوع شناسی و مصداق شناسی در فقه کمک کند، یعنی یک فقیه در عملیات استنباط اگر بخواهد فقه پاسخگو به حوادث داشته باشد نمی‌تواند از برآیند و آنچه که دانشمندان در علوم انسانی به آن می‌رسند بی‌نیاز باشد. ➖گزاره‌های برآمده از علوم انسانی می‌توانند به عنوان بازو در نظام استنباط نقش آفرینی کند و در تحقیق و پیاده کردن دین هم کمک کند. ➖ فقه می‌تواند به علوم انسانی جهت بدهد، یعنی یک دانشمند علوم انسانی اگر خواست وارد هنجارهای علوم انسانی بشود بدون تردید باید مقلد فقه باشد و فقه را به عنوان دانشی که کاشف شریعت است قبول کند. اگر غیر از این فکر کنیم به جایی نمی‌رسیم. ➖ فقه بدون اینکه از هنجارهای شناخته شده خارج شود و ذره‌ای عدول نکند و سوبسید ندهد باید پاسخگوی همه حوادث واقعه در دنیای معاصر باشد، به شرط اینکه انرژی های نهفته در فقه را پیدا کنیم. ➖ اگر بتوانید کاربست‌ها و موارد مصرف عقل را در نظر بگیرید، بدون اینکه از انزوای فقهی خارج شوید می‌توانید مسائل را حل کنید. ➖ دو نهاد فقه و علوم انسانی به هم احتیاج کامل دارند و مثل دو بال پرنده هستند که باید در کنار هم بیایند تا به توسعه برسیم، وگرنه به هر کدام بی‌مهری شود دچار افراط خواهیم شد. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 35 و 36 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌ - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مب
171.pdf
221.2K
✍️ برگ صفحات 37 و 38 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌ - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ : 1400/09/21 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و دوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : م
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 33.mp3
12.26M
💠 جلسه سی‌ و سوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه‌ اصول فقه - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ جلسه : 1400/09/21 صفحات : 37 و 38 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی‌ و هفتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضا
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 38.mp3
13.2M
💠 سی‌ و هشتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / علم قاضی تاریخ جلسه : 1400/09/21 صفحات : 395 و 396 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢 پیشرفت فارغ از فقه، پیشرفت نیست و فقه بدون پیشرفت نیز فقه نیست 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 📚 باور ما این است که توان اسناد معتبر کشف از قرآن، سنت، عقل و اجماع به قدری است که نیازمند مراجعه به غیر اسناد معتبر یا خروج از روش شناخته‌شده فقیهان نیست. 📚 بررسی بخش‌های مختلف سند الگو -از مبانی تا تدابیر- نشان می‌دهد که مبانی و اصول فقهی پیشرفت به نحو مناسبی مد نظر قرار گرفته است و بخشی از سند را نمی‌توان یافت که خلأ مباحث فقه پیشرفت در آن به چشم به خورد لذا الگوی ارائه‌شده، از این منظر، جامع و کامل است. 📚 فقیه، افزون بر نگاه به اسناد کشف، لازم است نگاهی به مقاصد شریعت نیز داشته باشد. مقاصد شریعت، پرورش، آموزش، بینش، تحقیق عدالت، زدودن خرافات و قیدها و … است. جداناپذیری مقاصد از فقه، فقه اسلام را ضامن پیشرفت جوامع اسلامی می‌نماید به‌گونه‌ای که پیشرفت فارغ از فقه، پیشرفت نیست و فقه بدون پیشرفت نیز فقه نیست. 📚 قرآن کریم، توان زیادی به فقه و حقوق اسلامی داده تا فقیه با توجه به این تراث عظیم، مبانی و اصول نظریه پیشرفت بنیادین و همه‌جانبه‌ای را عرضه کند که عمل به آن بتواند الگویی اسلامی را به دنیا معرفی نماید. 💢 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25901 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ ⬅️ برای رسیدن به یک نظر باید مجموعه ادله، فقه الواقع و آثار فتوا را مورد توجه قرار داد. در روش شناسی اجتهاد بیان می‌شود که آیا فقیه می‌تواند جدای از اسنادی مانند آیات، روایات، عقل، اجماع و... که در اختیار دارد، به پیامد فتوا نیز توجه کند؟ خیلی از بزرگان بر این باور هستند که فقیه نباید به پیامد فتوا توجه کند بلکه باید سند محور باشد. از دیدگاه این بزرگان عناوینی مانند عسر و حرج، ضرر، اضطرار، اکراه و تقیه استثنا بر این مطلب می‌باشند. ⬅️ در صورت پذیرش تأثیر فتوا در فرایند آن، نباید به افراط برخی روشنفکران دچار شویم. آنها می‌گویند اصل این است که فتوا مطبوع مقلدان باشد؛ از این رو اگر فقیه احساس کرد فتوای او از نگاه مردم به نقطه نامتبوعی منتهی می‌شود، باید از صدور فتوا امتناع کند. ⬅️ آیات 6 و 36 سوره احزاب از جمله آیاتی هستند که دال بر اولویت پیامبر صل‌الله‌علیه‌واله بر مؤمنین می‌باشند. روایات متعددی نیز در این خصوص ذکر شده است از جمله اینکه در واقعه غدیرخم پیامبر اکرم صل‌الله‌علیه‌واله با تأکید بر این موضوع، سخنرانی خود را آغاز نمود؛ «الست اولی بکم من انفسکم؟» ⬅️ برخی از بزرگان مانند علامه مطباطبایی مطلق گرا هستند. ایشان در تفسیر آیه 6 سوره احزاب می‌فرماید: «النبی اولی بهم فی ما یتعلق بالامور دنیویه او الدینیه، کل ذالک لمکان الاطلاق فی قوله تعالی: النبی اولی بالمومنین من انفسهم». در این صورت رأی گیری برای مشروعیت پیامبر صلی الله‌ علیه‌ و اله اعم از امور فردی و خصوصی، پذیرفته نمی شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/q79494 ————————————————————————————-— ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 395 و 396 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
172.pdf
206.7K
✍️ برگه صفحات 397 و 398 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/ علم قاضی تاریخ : 1400/09/22 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و سوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : م
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 34.mp3
11.45M
💠 جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه‌ اصول فقه - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ جلسه : 1400/09/22 صفحات : 37 و 38 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی‌ و هشتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضا
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 39.mp3
11.55M
💠 سی‌ و نهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / علم قاضی تاریخ جلسه : 1400/09/22 صفحات : 397 و 398 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 37 و 38 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌ - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مب
180.pdf
231.9K
✍️ برگ صفحات 39 و 40 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه‌ - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ : 1400/09/23 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔸 نشست جایگاه اصول و ارزش‌های بنیادین در فلسفه حقوق خانواده 🔻با حضور استاد ارجمند آیت الله علیدوست ⏰ ‌چهارشنبه 24 آذر ماه، ساعت 10:00 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه سی‌ و چهارم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 35.mp3
12.67M
💠 جلسه سی‌ و پنجم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه‌ اصول فقه - المسألة الثالثة من مسائل المقدمة : مبادی اصول الفقه التصوریة تاریخ جلسه : 1400/09/23 صفحات : 39 و 40 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی‌ و نهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضای
خارج فقه القضاء(1400-1401) - جلسه 40.mp3
10.92M
💠 چهلم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی / علم قاضی تاریخ جلسه : 1400/09/23 صفحات : 397 و 398 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢دانش فقه پذیرای ترمیم، تکمیل و توسیع از سوی صاحبان تخصص و تمحض است ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹هرگونه پاسخگویی و تحول باید مطابق هنجارهای ضروری اجتهاد، صورت گیرد و گرنه با بی‌مهری به میراث گذشتگان و گنج رنج هزاران فقیه نمی‌توان به فقهی پاسخگو دست یافت. 🔸دانش فقه پذیرای ترمیم، تکمیل و توسیع از سوی صاحبان تخصص و تمحض است و در آن ظرفیت‌های پنهانی وجود دارد که کشف و بهره وری از آن با انضباط فقه جواهری، دانش فقه را پاسخگوی مسائل نوپیدا‌ می‌کند. 🔹یکی از آسیب‌های کرسی‌های خارج تدریس افرادی است که گفتمان لازم در این خصوص را ندارند. مباحث نوپدید و مسائل مستحدثه گفتمان خاصی را‌ می‌طلبد که اساتید درس خارج باید داشته باشد. 🔸باید سعی کرد که عناوین انتزاعی نباشد؛ گاهی با عناوینی مواجه‌ می‌شویم که احساس‌ می‌شود انتزاعی‌اند که مطالب خاصی ندارد و همان بحث‌های گذشته را انجام‌ می‌دهد که خود آسیب بزرگی است مانند فقه سینما، فقه رسانه. 👈 آسیب‌شناسی کرسی‌های درس خارج: https://b2n.ir/d17631 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 103 و 104 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - رفع برخی ابهامات بحث ت
184.pdf
215.7K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 105 و 106 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - رفع برخی ابهامات بحث تاریخ جلسه : 1400/09/24 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه یازدهم (39- 63) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جای
100925_002.MP3
11.95M
💠 - جلسه دوازدهم (40- 64) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - رفع برخی ابهامات بحث - تفسیر آیه النبي اولی تاریخ جلسه : 1400/09/24 صفحات : 105 و 106 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻 حضرت زهرا(س) تمدن اسلامی را شکل داد ✔️ مصاحبه با استاد ابوالقاسم علیدوست 1️⃣ با توجه به اینکه در ایام شهادت حضرت زهرا(س) قرار گرفته ایم، به نظرتان در روزگار کنونی چگونه می توانیم به بهترین شکل از سیره حضرت(ع) الگوبرداری و در سبک زندگی خود از روش و منش آن بانوی بزرگوار استفاده کنیم؟ ✅ بارها گفته شده است که شخصیتی مثل حضرت زهرا(س)، نه فقط الگو برای زنان یا زنان در زمان و مکان خاص، که الگو برای انسان به معنای عام است. این ادعا نیست و کسی که بی طرف هم باشد، اگر روش و منش و افکار حضرت فاطمه(س) را دنبال کند به این نتیجه می رسد. نکته دیگر اینکه گاهی برخی شخصیت ها ممکن است شخصیتی جهانی یا جاودان داشته باشند اما جامع نیستند یعنی در بُعد خاصی به عنوان الگو شناخته می شوند، ممکن است زن یا مردی دانشمندی برجسته یا خدمتگزار و مصلح اجتماعی باشد اما الزاما در خانه موفق نباشد. در مورد حضرت زهرا(س) وقتی هر نوع تعصب را کنار می گذاریم به این نتیجه می رسیم که ایشان الگویی جامع برای ما است در نتیجه با آن خصوصیات قبلی، می توان گفت که آن حضرت(س) شخصیتی کامل برای همه شئون مورد نیاز انسان ها، جهانی و جاودان است. با توجه به این مساله الگوبرداری از ابعاد مختلف زندگی فاطمه زهرا(س) برای همه ادوار و همه افراد اعم از زن و مرد کاربردی و موثر است، از اخلاق نیک، حیا و حجاب ظاهری و باطنی گرفته تا دفاع تمام قد از ولایت. بنابر این، در روزگار کنونی که تا این اندازه معنویت در زندگی بشر کمرنگ شده است، تاسی به شخصیتی چون فاطمه زهرا(س) می تواند تاثیری شگرف بر سبک زندگی های ما داشته باشد. 2️⃣ پاسخ به کسانی که می گویند حضرت زهرا(س) معصوم و دختر پیامبر(ص) است و الگوبرداری از ایشان ممکن نیست، چیست؟ ✅ قبل از پاسخ به این پرسش مقدمه ای را بیان می کنم، انسان گاهی وقت ها آن روحیه فرافکنی اش غالب می شود که چنین تعابیری را به کار می برد. در واقع برای اینکه وجدان خود را راضی کند فرافکنی می کند، مثلا به یک دانشمند می گوییم فلان دانشمند را نگاه کن اما آن دانش اموز می آید به تعبیر من «تهمت نبوغ» می زند و می گوید: او نابغه بود! بعدها که زندگی آن معلم را مطالعه می کنیم می بینیم که اتفاقا نابغه هم نبوده فقط تلاش کرده است. بنابراین ما نمی گوییم همه انسان ها از توفیق مساوی برخوردار هستند، البته این جای بحث کلامی دارد اما مسیر رشد برای هیچ انسانی بسته نیست، به این معنا که انسان می تواند آن شخصیت ها را اسوه قرار دهد و در مسیر آنها قدم بردارد. 3️⃣ اندکی به ابعاد دیگری از وجود شخصیت حضرت زهرا(س) بپردازیم، مهمترین تاثیر تمدنی فاطمه زهرا(س) در تاریخ اسلام چیست؟ ✅ ولایت پذیری و دفاع از ولایت یکی از اصلی ترین ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) و در واقع درس و الگویی مهم برای همه ما است. این سیره حضرت فاطمه(س) در مقام دفاع از ولایت در واقع یک تمدن را شکل داد؛ به بیان دیگر، ایشان در دفاع از ولایت و امامت، اول‌ مدافع ولایت است، آن هم با ادراک به موقع، اظهار به موقع و اقدام به موقع. ادراک یعنی قضیه را به موقع درک می کند و در خطبه فدکیه به موقع اظهار و در دفاع از امیرالمومنین علی(ع) به موقع اقدام می کند از این جهت در این عرصه نیز ایستاده بر قله است. درست است که حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیتی فوق‌العاده است اما هرگز الگو بودن خود را از دست نمی دهد، زنان ما نباید بگویند که حضرت زهرا(س) این چنین بود و ما نمی توانیم این گونه باشیم بلکه باید در این مسیر قدم برداشت، حضرت(س) از مشکات وحی سیراب می شود و با شخصیت ذاتی خود نیز زمینه استفاده از مشکات وحی را فراهم می کند و موفق می شود که چنین فرزندانی را تربیت کند. 4️⃣ دهه فاطمیه چه رهاوردی برای جامعه دارد؟ ✅ مردم ایران با توجه به علاقه ای که به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارند، باید باور کنند که شخصیت هایی چون حضرت زهرا(س) هرگز مشمول مرور زمان نمی شوند و همیشه حالت الگو دارند. این بسیار زیبا است که بانوان جامعه ما زندگی خود را با تاسی به شخصیت فاطمه زهرا(س) بر پایه اخلاق نیکو، عبادت، حجاب و نجابت قرار دهند. این کار سختی نیست. مهم آن است که به چه چیزی عادت کنیم. گاهی عادت نکرده ایم و تلاشی هم برایش نمی کنیم و می گوییم نمی شود. در حالی که چنین نیست. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻 دعوتی که اجابت نمی شود بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین چند سالی است در ایام فاطمیه و سوگواری صدیقه طاهره سلام الله علیها دو جریان مقابل، هم قرار می گیرد: جریانی که عصبانی از تحلیل تاریخ است، آن راحرام می داند ( ر.ک: محمد بن عبدالله الوهیبی – مترجم اسحاق بن عبدالله دبیری عوضی«دیدگاه اهل سنت در مورد اصحاب»، ص ۴۴و ۴۵) و دوست دارد از آن چه بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله تا زمان شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها گذشت، چیزی گفته نشود. برخی از این گروه، گاه، بدون این که بتواند خشم خود را فرو برد، رفتاری از خود نشان می دهد. نمونه آن را می توان گفتار امام جمعه شهر خاش در سال گذشته در همین ایام دانست که – برخلاف تصریح متون خود عالمان اهل سنت – عموم ماجراها و ناراحتی های وارد بر دخت نبی مکرم خاتَم صلی الله علیه و آله را انکار کرد و به نوعی همه دیگران را بدهکار نمود. نمونه دوم سخنان امام جمعه سابق اهل سنت آزاد شهر در سال جاری بود که در ادامه به آن می پردازیم. گروه دوم – اما – به دلیل حساسیت حوادث ۷۵ یا ۹۵ روزه آن ایام معتقد است در هنگامی که تحریف تاریخ صورت می پذیرد، نباید مسلمانان را از آن چه در آن ایام گذشت، بی خبر گذاشت و صد البته نباید آتش فتنه را افروخت، به باورها، مقدسات و مقدس انگاشته ها حمله کرد. بحث ها را باید در حد علمی و تحلیل تاریخ نگه داشت و به شدت باید مصلحانه و دلسوزانه ادب گفتگو را رعایت کرد، چنان که نباید – به دلیل نیاز امت اسلام به اعتصام به حبل الله و فساد در اختلاف و دعوا – از تاکید پررنگ، جدی و سرنوشت ساز بر مشترکات قطعی امت اسلام چون قرآن، سنت نبوی، مودت اهل بیت، اخلاق و اعتقادات مشترک، در همه حال وهمه دوران غفلت کرد. متاسفانه – چنان که اشاره شد – امسال نیز تقابل مزبور خود را به گونه ای ناخوشایند نشان داد. سخنانی تحریک کننده از سوی امام جمعه سابق اهل سنت آزاد شهر درخطبه های نماز جمعه در تاریخ 1400/09/19 صادر شد. پاسخ های متعددی از سوی عالمان شیعه و - حتی - از جامعه اهل سنت از داخل و خارج ایران به آن داده شد. خود وی نیز به گمان خویش، به توجیه سخنان خود پرداخت، عذرخواهی کرد، لکن این همه نتوانست از بخش عظیمی از التهابی که ایجاد شده بود، جلوگیری کند. سوالی که در این میان رخ می نماید، این است که به راستی آیا سخن مزبور آن هم در جامعه ایران که به شدت نسبت به آن چه در مورد اهل بیت – علیهم السلام – گفته می شود، حساس هستند، معقول و حکیمانه بود؟! آیا نمی شد اگر وی از برخی حرکات یا سخنان ناراحت است – آن را در قالب غیر تحریک کننده بیان نماید؟! با این گونه گفته ها، چه کسانی بهره می برند، و چه کسانی زیان می بینند؟ غافل نشویم: با کاشتی که در همسایگی شرقی ما شده و جمعیتی سر کار آمده که جز تیر و تبر، طرد و تشر نمی شناسد، منطقه، مستعد فتنه، افراط گرایی، خشونت و خون است؛ و هر حرکت یا سخن ناصحیح – که نه بر مذهب خود قائل، قابل دفاع است ونه بر مذهب طرف مقابل - دمیدن در صور شقاق است، جمعیت هایی را در مقابل هم قرار می دهد که ده ها نسل در کنارهم زندگی کرده و مناسک خویش را انجام داده اند و ده ها نوع پیوند با هم دارند. در این جا است که توجیه، توبه و عذرخواهی نمی تواند مشکل ایجاد شده را به راحتی و در وقت معقول و مطلوب حل کند. در پایان به عنوان مسئول کرسی های نقد، نوآوری و نظریه پردازی علوم نقلی از دلسوزان دین، آیین، قرآن، امت اسلام، ممالک اسلامی و ایران دعوت می کنم : اگر سخنی قابل طرح و گفتگو دارند و به وزانت حداقلی آن، معتقدند، می توانند آن را در کرسی های فوق مطرح کنند تا بی طرفانه در اطراف آن صحبت شود، مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از خروجی آن استفاده شود. در آن جا ناقدان و داوران با همفکری خود صاحبان سخن انتخاب می شوند تا بر اتقان و اطمینان کار افزوده شود و مخاطبان حال و آینده به اقناع برسند. البته می توان جلسات مزبور را در غیر قالب فوق نیز برگزار کرد، لکن آن را به کف کوچه ها و خیابان ها نکشاند. خداوند متعال همگان – به ویژه عالمان و فرهیختگان از هر قوم، ملت و مذهبی – را به وظایف عظیمی که بر دوش دارند، آشنا سازد و توفیق عمل نیک عنایت فرماید. اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین و من امور الناس اجمعین آمین یا رب العالمین قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست 1400/09/28 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh