دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️اصول اخلاق اجتماعی جلسه دوم ✅ کانال دروس و
14010510-06-rooz3-osool.akhlagh3.mp3
12.16M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️اصول اخلاق اجتماعی
جلسه سوم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ اصول اخلاق اجتماعی جلسه دوم ✅ کانال دروس
190.pdf
204.4K
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️ اصول اخلاق اجتماعی
جلسه سوم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#متن_پیاده_سازی_شده
#محرم_الحرام
#محرم_1444
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️اصول اخلاق اجتماعی جلسه سوم ✅ کانال دروس و
14010511-08-rooz4-osool.akhlagh4.mp3
13.5M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️اصول اخلاق اجتماعی
جلسه چهارم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ اصول اخلاق اجتماعی جلسه سوم ✅ کانال دروس
191.pdf
189.2K
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️ اصول اخلاق اجتماعی
جلسه چهارم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#متن_پیاده_سازی_شده
#محرم_الحرام
#محرم_1444
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️اصول اخلاق اجتماعی جلسه چهارم ✅ کانال دروس
14010512-10-rooz5-osool.akhlagh5.mp3
11.45M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️اصول اخلاق اجتماعی
جلسه پنجم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_آخر
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ اصول اخلاق اجتماعی جلسه چهارم ✅ کانال د
192.pdf
202.2K
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️ اصول اخلاق اجتماعی
جلسه پنجم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#متن_پیاده_سازی_شده
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_آخر
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️اصول اخلاق اجتماعی جلسه پنجم ✅ کانال دروس و
14010513-12-shab7-amr.va.nahy1.mp3
11.27M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️امر به معروف و نهی از منکر
جلسه اول
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_اول
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ اصول اخلاق اجتماعی جلسه پنجم ✅ کانال دروس
162.pdf
189.7K
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️ امر به معروف و نهی از منکر
جلسه اول
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#متن_پیاده_سازی_شده
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_اول
📚 @alidost_fiqh
💢اباحهگری، از دیروز تا امروز!
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
علماء گذشته ما به غلات اعتماد نمیکردند و اگر کسی غالی بود میگفتند احادیثش اعتبار ندارد. بعداً این تفکر پیدا شد که طرف غالی بوده ولی دروغگو نبوده است. به نظر ما این اشتباه است، چرا که وقتی این افراد غالی میشدند بیدین میشدند، به دلیل اینکه این درگاهی برای این کار بوده است و لذا علماء گذشته تا میدیدند طرف غالی است آن روایت را کنار میگذاشتند. گویا میخواستند بگویند که این شخص وقتی غالی شد دیگر دروغ از او بعید نیست.)
به هر صورت یک نوع اباحیگری از آن زمان بوده و الان هم هست. حالا یک نوع اباحهگری هست به نام «تبعیض در عمل»، به این نحو که مثلا نماز میخواند ولی حجاب ندارد یا مثلا سگ دارد و نماز در مسجد هم میخواند. در چنین مواردی یک نوع گفتمان و تفکری و به قول عربها یک اتّجاهی پشت این عمل است، به این نحو که هر آنچه اسلام گفته است انجام بدهید، اگر سخت نباشد انجام میدهیم ولی چیزهایی که گفته است انجام ندهید به آن عمل نمیکنیم.
این نوع تفکرات تحت عنوان عرفانهای جدید، معنویت جدید و اخلاق جدید ولی دور از شریعت ایجاد شده است، در اینطور مواقع نباید چنین رفتار کرد و گفت یا کلّ یا هیچ، بلکه در چنین مواردی باید مدیریت شود تا شریعت بیفروغ نشود. (جلسه نهم سال دوم درس خارج اصول فقه 23 مهرماه 1401) / @ijtihad /
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه اول ✅ کانال
14010514-13-shab8-amr.va.nahy2.mp3
10.55M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️امر به معروف و نهی از منکر
جلسه دوم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_اول
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ امر به معروف و نهی از منکر جلسه اول ✅ کان
163.pdf
174.6K
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️ امر به معروف و نهی از منکر
جلسه دوم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#متن_پیاده_سازی_شده
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_اول
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه دوم ✅ کانال
14010515-14-shab9-amr.va.nahy3.mp3
12.58M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️امر به معروف و نهی از منکر
جلسه سوم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_اول
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ امر به معروف و نهی از منکر جلسه دوم ✅ کان
164.pdf
229.7K
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️ امر به معروف و نهی از منکر
جلسه سوم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#متن_پیاده_سازی_شده
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_اول
📚 @alidost_fiqh
195.pdf
208.2K
⚡️بیانیه آیتالله ابوالقاسم علیدوست
دفاعی عقیم و پرهزینه
♨️ حکومت علوی:بعثت عدالت
🔸مشاهده در سایت استاد :
http://a-alidoost.ir/persian/news/27844/
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ ضرورت و شیوه صحیح صیانت/حمایت از نظام اسلامی از دیدگاه آیت الله علیدوست
🔹 روحانیت در دو ساحت میتواند از اصول انقلاب اسلامی صیانت کند: یکی ساحت نظریهپردازی و دیگری ساحت رفتار و عمل است.
در ساحت نظریه پردازی، باید به آن بنیانها و اساسها بپردازد و محکم و فنی آنها را اثبات کند؛ یعنی شما نمیتوانید یکی از اصول بنیادین این پدیده حکومت اسلامی را که بحث ولایت فقیه است، انکار کنید. ولایت فقیه را ممکن است ما گاهی به صورت سطحی، بازاری، تکراری و کلیشهای بحث کنیم؛ منتها یک وقت میآییم اساسی، مبنایی و با نگاه هنجارهای فقه و اقتضائات زمان و مکان از آن دفاع میکنیم و این در واقع میشود صیانت از یک اصل بنیادین انقلاب و حکومت برآمده از این انقلاب.
🔹گاهی برخیها در حوزه، انتظاری را که از یک حوزه انقلابی و یک روحانی انقلابی دارند، این است که فقط تک تیر انداز باشد! در حالی که ما یک صحنهای را در نظر بگیریم که، تک تیرانداز میخواهد، کسی که پشت صحنه توپخانه را اداره کند میخواهد، کسی که سلاح بسازد میخواهد؛ یعنی صیانت از انقلاب به این شکل است. در ساحت نظریهپردازی نیز، فقهالاداره، فقهالحکومه، فقهالمجتمع، فقهالسیاسه و … هم باید بحث و گفتوگو بشود. در واقع صیانت از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی گفتوگو از آن اصول و ریشههایی است که حکومت روی آن تأسیس میشود.
🔹روحانیت و حوزه، چه در سطح مرجعیت، اساتید و فضلا و چه طلاب، باید هادی، راصد و مراقب، مرشد، حامی و ناقد باشند. اولاً باید هادی باشد برای نظام اسلامی. نمیتواند بگوید من حسابم از حساب حاکمیت جدا است. اگر ما یک حکومت سکولار داشتیم به نظرم خیلی راحت روحانیت میتوانست خودش را کنار بکشد، حالا احیاناً یک نهیبی هم میزد و وساطتی هم میکرد و ارشادی هم میکرد و تمام میشد؛ اما وقتی که نظام نظام اسلامی است، روحانیت باید رفتار هدایت گونه داشته باشد فارغ از بحث دولتها، همانند رهبر معظم انقلاب.
خوب حالا که هدایت کرد، بگوید دیگر من کار ندارم. نه! این جا بحث مراقبت و رصد پیش میآید؛ باید کار و رفتار دولت و حاکمیت را رصد و مراقبت کند؛ لذا نقش دوم روحانیت در رفتار پیدا میشود که میشود راصد و مراقب.
سوم؛ پس از این که رصد و مراقبت کرد، ممکن است در بعضی از جاها نیاز به راهنمایی باشد که باید راهنمایی کند و این غیر از آن هدایت اولی است که خطوط کلی را ترسیم میکند. باید بگوید مثلاً این کار اشتباه بود. این نکته هست و راهکار این است؛ لذا بحث هدایت و بحث دستگیری پیش میآید که میشود مرشد.
🔹بحث بعدی این که در بعضی از بزنگاهها، حاکمیت نیاز به حمایت دارد؛ حالا ممکن است فشار از دشمن خارجی باشد، یا از بعضی از افراد در داخل کشور باشد؛ این جاست که نقض حمایت روحانیت از حاکمیت پیش میآید. من نمیدانم چرا بعضیها فکر میکنند، اگر یک دولتی سرکار آمد که مخصوصاً هم فکرشان هم بود، حتماً باید تأییدش کنند و اگر کسی نقد مشفقانه داد، برنمیتابند. شما ببینید الان بحث استقلال حوزه در فضای سیاسی و اجتماعی کشور است. خوب یک عده موافق این بحث هستند و یک عده هم حساس شدهاند و مخالفت میکنند؛ ولی آیا اگر واقعاً ما بخواهیم این مسئله را دقیق و عاقلانه بررسی کنیم اصلاً جای نزاع دارد؟ خوب خیلی روشن است. اگر به این معنا حساب کنیم که حوزه هیچگاه خودش را وابسته به پول دولت نکند و اگر در جایی کجی و بداندیشی دید، تذکر بدهد که اگر گوش نکرد، از مجاری قانون اقدام کند؛ خوب اگر استقلال به این معنا باشد، [خوب است]؛ اما اگر به این معنا بگوییم که استقلال یعنی عیسی به دین خود و موسی به دین خود؛ روحانی یک مسیری دارد و نظام هم یک مسیر دیگری دارد و ما کاری نداریم، خوب این قابل دفاع نیست. بالاخره نظام به اینها نیاز دارد.
#صیانت_از_نظام_اسلامی
#حمایت_از_نظام_اسلامی
#شیوه_صحیح_حمایت_از_نظام_اسلامی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🆔 @alidost_fiqh
📌 فقه سیاسی و فقه غیرسیاسی
#استاد_علیدوست
#دانشهای_حوزوی
#فقه_سیاسی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🆔 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه سوم ✅ کانال
14010516-17-shab10-amr.va.nahy4.mp3
14.01M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️امر به معروف و نهی از منکر
جلسه چهارم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ امر به معروف و نهی از منکر جلسه سوم ✅ کان
165.pdf
205.8K
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️ امر به معروف و نهی از منکر
جلسه چهارم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#متن_پیاده_سازی_شده
#محرم_الحرام
#محرم_1444
📚 @alidost_fiqh
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥پاسخ های آیت الله ابوالقاسم #علیدوست به سوال درباره سه شخصیت فرزانه:
#رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)
علامه #حسن_زاده_آملی (ره)
آیت الله #مصباح_یزدی (ره)
بارها گفتهام تضعیف رهبر انقلاب جایز نیست...
راجع به شخصیت آیت الله مصباح در چند دقیقه نمیتوان سخن گفت که حق ایشان ضایع می شود، من مدت طولانی شاگرد ایشان در فلسفه بودم ، ایشان تواضع بسیاری داشتند و این خیلی جالب بود، اساتیدی داشتیم که اگر مدتی طولانی خدمت ایشان بودیم حاضر نبودند یا پیش نمیآمد حق را به شاگرد بدهند اما ایشان در این خصوص ابایی نداشتند و تواضع بسیاری داشتند.
از این نظر که ایشان صاحب دغدغه بود و اگر حوادثی میگذشت نمیگفتند به من چه ربطی دارد و غیرت دینی داشتند...
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🆔 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️امر به معروف و نهی از منکر جلسه چهارم ✅ کانا
14010517-19-shab11-amr.va.nahy5.mp3
8.57M
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️امر به معروف و نهی از منکر
جلسه پنجم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#سخنرانی
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_آخر
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست 💥 محرم الحرام 1444 ▪️ امر به معروف و نهی از منکر جلسه چهارم ✅ ک
166.pdf
206.1K
🎙 سخنرانی آیت الله علیدوست
💥 محرم الحرام 1444
▪️ امر به معروف و نهی از منکر
جلسه پنجم
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#متن_پیاده_سازی_شده
#محرم_الحرام
#محرم_1444
#جلسه_آخر
📚 @alidost_fiqh
🔰 توضیحات استاد علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه»
باسمه تعالی
اللهم صل علی محمد و آل محمد و اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم
🔹انتشار یادداشتی از این جانب در تاریخ 14/05/1402 در فضای مجازی واکنشهای متفاوتی را در پی داشت. خلاصه یادداشت این بود: دفاع و صیانت از عملکرد جمهوری اسلامی ایران راه و رسم خود را دارد و این که پای مثل حکومت امام علی علیه السلام را به میان آورده، برخی فسادها را از آن دوران، ردیف کرده تا کاستیها و ناراستیهایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران هست، طبیعی و گریزناپذیر جلوه کند، صحیح نیست؛ این گونه دفاع ضمن این که در واقع دفاعی از عملکرد حاکمیت به حساب نمیآید، نسل جوان و دیگران را نسبت به حکومت علوی بدبین میسازد.در آن یادداشت اصل برخی ناراستیها در حکومت حضرت مورد انکار قرار نگرفت؛ اما گفته شد: نباید بحث مربوط به حکومت علوی را ناقص گذاشت؛ باید اقتضائات زمانه را هم در نظر گرفت، از برخوردهای قاطع، سریع و عادلانه حضرت هم صحبت کرد. حکومت علوی تراث ارزشمندی است که نباید – نابحق – بسوزد و مورد بدبینی قرار گیرد.
🔹با انتشار این یادداشت موجی از موافقتها و مخالفتها به منصه ظهوررسید، این رفتار از مخاطبان محترم، اینجانب را واداشت تا نکاتی را بیان کنم.
🔻جهت تکمیل و توضیح بیانیه نکاتی ذکر میگردد:
1️⃣ در این دو روز، بحثهای خوبی صورت گرفت و از برخی حملهها و نیتخوانیها و ناسزاها که بگذریم – که متاسفانه آسیب اخلاقسوز فضای رسانهای کشور به حساب میآید – گفتگوهای قابل تقدیر و تاملی به وجود آمد. ای کاش موضوعی مهم مثل موضوع مورد گفتگو درحد نخبگان و ترجیحا از رسانههای عامی مثل سیما در قالب مناظره انجام شود. و آن گونه که خداوند متعال میپسندد و اخلاق، مقتضی آن است، ادامه یابد. بدون این که افراد پنجه تعرض به یکدیگر بیفکنند.
2️⃣ بدون شک #صیانت_از_کشور_نظام_و_رهبری از وظایف مهم شرعی ما است. و همان طور که در سالهای قبل بارها گفتهایم، روحانیت با رصد، مراقبت، هدایت، نقد و حمایت خود باید به این مهم بپردازد https://eitaa.com/alidost_fiqh/4439 این وظیفه نباید تحت الشعاع هیچ امری قرار گیرد.
3️⃣ بدون تردید کشور با فساد سازمان یافته (که عدهای برای فساد سرکار آمده باشند) مواجه نیست. لکن در بخشهایی با #فساد_اتمیک و موردی، اما متعدد و متکثر مواجه است؛ که بدون ناامیدی باید همگان در رفع آن بکوشند. و از اصلیترین دغدغه مسئولان باید باشد اما رفع فساد راه و رسم خود را دارد که گاه برخی بیدقتیها، آسیبهای زیادی به بار میآورد.
4️⃣ در نقدی که در یادداشت مورد نظر بر گفته برخی افراد داشتم، به هیچ وجه – به هیچ وجه – ناظر به شخص و شخصیت خود افراد نبودم. بزرگوارانی که حقیر را میشناسند، میدانند این جانب هیچ گاه نقد افراد را جایگزین نقد عملکردها و گفتهها نمی کنم.
5️⃣ خداوند متعال و عالم به سرّ و عَلَن، میداند که برای این جانب، خط و فکر سیاسی افراد در نقدها، هیچ مهم نیست، البته اگر موردی پیش آید، و به نظر اینجانب قابل نقدِ لازم باشد و متکفل نداشته باشد، عهدهدار میشوم؛ بنابراین نباید افرادی، موارد قابل نقدی که حقیر به دلیل داشتن بانی در نقد، مورد نقد قرار ندادهام، لیست کنند و آن را حمل بر سیاسیکاری نمایند. گزینشی این چنین شایسته کسانی است که هر چه انجام میدهند، یا بیانیه مینویسند، سیاسی کاری است نه مثل این جانب! در کارنامه اینجانب نقدهای متعدد به روحانیون و غیر روحانیون، با افکار مختلف میبینید و هرگز عدم اطلاع را حمل بر عدم وجود نباید کرد.
6️⃣ واژه «#خودتحریمی» که در بیانیه بود را به معنای حرکتی که حضور حداکثری مردم را در صحنههای ضرور نفی کند، به کار بردهام و اگر دیگران در معنای دیگری به کار بردهاند، از عهده ما خارج است. این جانب معتقدم هیچ پشتوانهای برای کشور و حاکمیت مثل حضور مردم نیست و هر حرکتی که این حضور را کمرنگ کند – حتی الامکان – نبایدصورت پذیرد.
7️⃣ انتظار اینجانب – به عنوان صاحب یادداشت – این است که ناقدان، یادداشت را به طور کامل مطالعه کنند، سپس قلم به نقد بسپارند. بسیاری از نقدها، آشکارا از عدم مطالعه یادداشت خبر می دهد.
8️⃣ برخی مدافعان یادداشت، حملههایی به ناقدان داشتند، از دوستان میخواهم به هیچ وجه تعرض به افراد صورت نپذیرد. ایکاش بحث در فضایی آزاداندیشانه وبدون پرخاش پیش برود. حوزههای علمیه را نباید از این فضا خالی دید، هر چند برخی غیر این را بر آن بپسندند. چنان که عهدهدار برخی اظهار نظرها – هر چند در دفاع از بیانیه این جانب صورت پذیرد- نیستم.
🔹خداوند بزرگ همه را به وظایف ، آشنا و توفیق عمل خالصانه عنایت فرماید. طبیعی است که بنای حقیر در این پیوند بر ادامه دادن نیست.
ان ارید الا الاصلاح ما استطعت. الحمد لله رب العالمین 1402/05/16
🆔 @alidost_fiqh
حریم با برکت علم و عالم .
به مناسبت انتشار مطلب انتقادی و دلسوزانه عالم اندیشمند و متفکر ،استاد عزیزم حضرت آیت الله علیدوست حفظه الله پیرامون حفظ حرمت شخصیت حکومتی امیر المؤمنین حضرت مولا علی علیه السلام و پاسخ هایی که به این نوشته صورت گرفت مناسب است چند جمله ای پیرامون شخص معظم له اولا و جایگاه عالم دوما به صورت دلنوشته بنویسم .
صلابت علمی ، قدرت فکر ،نفس پاکیزه ، و مشی دلسوزانه ایشان برای احدی در حوزه علمیه پوشیده نیست ، چه بر ما که بر خوان با برکت معنوی معظم له حظ وافی برده و متنعم شده ایم که خدای سبحان شاهد است شیرینی و حلاوتش هنوز در کاممان تازه مینماید.
یاد باد آن صحبت شبها که با نوشین لبان
بحث سر عشق و ذکر حلقه عشاق بود
و چه بر کسانی که اندک ارتباطی با معظم له دارند.
مکرر در مکرر از جناب ایشان خاطراتی از مصاحبت های شیرین در محضر رهبر معظم انقلاب شنیده ایم که حاکی از رابطه مانوس و نزدیک رهبری با ایشان است و همیشه ارادتشان به شخص و شخصیت حضرت آقا متجلی در کلام ایشان میباشد و عزم معظم له در حراست از امور مربوط به مردم ، دین و انقلاب نه تنها در حوزه و نه تنها در دانشگاه بلکه بر مردم عزیز خصوصا در دارالمؤمنین منطقه یزد که جنابشان ملجأ و پناه مردم آن سامان،خصوصا اندیشمندان و جوانان منطقه میباشند پوشیده نیست و هر کلامی فارغ از بحث های علمی آن بحث، از سر خیر خواهی از معظم له صادر شده و این نزد هر فرد منصفی ثابت است .
تمجید بزرگان و مراجع من جمله رهبر عزیز انقلاب در محافل مختلف علمی از جناب ایشان حاکی از عظمت جایگاه این استاد بزرگ حوزه علمیه قم در معرکه علم و فقاهت است که به دلیل عدم رضایت معظم له از انتشار آن خودداری میکنم چه آن که آن کس که باید بداند و بنویسد میداند و نوشته است .
اما مهم و مهم برای برادران طلبه ی خودم که خدا میداند به حقه آن ها را برادر خود میدانم ارج نهادن به منصب علم و عالم است. همان درسی که امام صادق مصدق علیه السلام در برخورد با ابان ابن تغلب به ما این چنین آموزش میدهد.
رجالی سِترُگ جناب نجاشی رحمهالله نقل میکند که وقتی اَبان بن تَغْلب که یک معلّمِ صادقِ الهی و مبلّغِ راستین دین بود به محضر باهر النّور امام صادق علیهالسلام رسید، امام جهت تکریم علم و گرامی داشتِ مقامِ عالِم و معلّم دستور داد که بالش برای اَبان بیاورید که تکیه بدهد، أَمَرَ بِوَسَادَةٍ فَأَلقَيتُ لَهُ. رجال النّجاشی، ص۱۱.
همان درسی که پیامبر اسلام فرمود :
انَّ اللهَ تعالی وَضَعَ اربعاً فی اربعٍ: برکةُ العلمِ فی تعظیمِ الاستاذِ ....
مواعظ العددیه ص۵۷
خداوند متعال چهارچیز را در چهارچیز قرار داد: برکت علم را در تعظیم استاد...
مباد برکت از حوزه فکر و اندیشه برود که از اساس علم چیزی نماند چرا که علم بذاته امامتِ بر عمل صالح را عهدهدار است. در حقیقت علم یک هاتف غیبی است و از مقولۀ مفاهیمِ انتزاعی و صُور ذهنی نیست، زیرا که از این امور کاری ساخته نیست؛ امیرمؤمنان ع فرمودند: وَالْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَإِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ. الكافی، ج۱، ص۴۴.
علم هاتف غیبی است که عمل را به دنبال میآورد و به درون جوهرۀ انسان عمل را دعوت میکند. اگر کار به عمل کشید و عمل او را اجابت نمود، این علم شکوفا شده و ماندگار خواهد بود، ولی اگر علم موفق به عمل نشد، بیتردید رخت بر میبندد و میرود.
اهمیت این مطلب در عصر ظلمت غیبت ولی خدا و امام معصوم زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر نمایان است که حضرت هادی علیه السلام پرده از این سر برمیدارد آن جا که میفرمایند:
لولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا عليه السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّهِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّهِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ الله وَ لكِنَّهُمُ الَّذينَ يُمْسِكونَ اَزِمَّةَ قُلوبِ ضُعَفاءِ الشّيعَةِ كَما يُمْسِكُ صاحِبُ السَّفينَةِ سُكّانَها اُولئِكَ هُمُ الاْفضَلونَ عِندَ الله عَزَّوَجَلَّ. احتجاج طبرسی ج ۲ ص ۵۰۲.
اگر نه این بود که پس از غیبت قائم آل محمّد صلی الله علیه و اله برخی از علما وجود دارند که به سوی او دعوت می کنند و مردم را به حضرتش سوق می دهند و از دینش با استدلالهای الهی حمایت و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در دام ابلیس و یارانش، رهایی می بخشند و از دام هاي نواصب نجات بخشند پس به تحقیق هیچ کس نمی ماند جز این که از دین خدا بر می گشت.ولی آن عالمان زمام قلوب ضعفای شیعه را می گیرند همانگونه که ناخدای کشتی، سکّان و فرمان کشتی را میگیرند .پس آنان نزد خداوند از همه برترند.
سخن کوتاه که
سخن سر بسته گویم با حریفان
ان شا الله مصداق یکی بر سر شاخ بن میبرید نباشیم .
قم .
رحمانی دوزدوزانی .
🔰 توضیحات استاد علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه»
#نقد
#پاسخ
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🆔 @alidost_fiqh