دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه بیست و هفتم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - تاریخچه اعتب
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 14.mp3
18.79M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه بیست و هشتم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- توضیح مفاهیم تعلیمی
تاریخ جلسه: 99/11/04
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه بیست و هفتم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - تاریخچه اعتبار برائت در قانون
فقه پزشکی جلسه 28.pdf
444.3K
✍️ متن جلسه بیست و هشتم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- توضیح مفاهیم تعلیمی
تاریخ جلسه: 99/11/04
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻عزاداری از سیاست جدا نیست
✔️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
▪️به موازاتی که عزاداری سیدالشهدا کاری پسندیده و مبارک است و آثار فراوانی دارد ولی اگر دچار برخی آسیب ها شود، اولا آن آثار از بین می رود و ثانیا بر ضدش تبدیل می شود.
▪️ متاسفانه گاهی در کنار عزاداری های شرع پسند و عقل پسند و مطابق شرع حرکاتی انجام می شود که وهن مذهب و دین و حتی وهن ملت است که یکی از آنها خرافه و دیگری بدعت است. بدعت یعنی چیزی که جزو دین نیست ولی وارد دین شود. مثلا من هیچوقت با قمه زدن کنار نیامدم و هیچوقت نتوانستم از زنجیر زدن هایی که باعث می شود تا خون جاری شود، دفاع کنم.
▪️ هیچوقت اهل بیت چنین چیزهایی را به ما یاد نداده اند. آیا در مجالس امام صادق (ع) هنگام عزاداری چنین کارهایی صورت می گرفت و آیا در حضور عالمان بزرگ در طول تاریخ چنین حرکاتی وجود داشته است؟
▪️ گاهی بعضی مطالب هرچند ممکن و درست باشد ولی آیا حق داریم هر چیزی را بگوییم و اگر موجب تمسخر و استهزا می شود، نباید بر زبان آوریم و انجام دهیم. بعضی می گویند ما آنچه را که معتقدیم درست است، بیان می کنیم و هر کسی آزاد است هرگونه که می خواهد برداشت کند و ما مسئول برداشت دیگران نیستیم درحالی که این بیان بر خلاف قرآن است.
▪️قرآن به مومنان می گوید که از واژه «راعنا» استفاده نکنید و به جای آن بگویید «انظرنا». (بقره: 104). گفتن کلمه راعنا باعث ملعبه و مضحکه مسلمانان می شد. من به عنوان سخنران یا مبلغ یا مداح مسئول برداشت طبیعی دیگران هستم. یعنی اگر مطلبی را بگویم که موجب تمسخر می شود، نباید بگویم.
▪️ در آموزه های دینی به قدری کرامات معقول و مستند از زندگی ائمه داریم که می توان در جلسات عزاداری بیان کرد ولی مطرح کردن برخی مسائل که خرافه، بدعت و دروغ است گاهی به دست بیگانگان می افتد و عده ای را از دین خدا خارج می کند، صحیح نیست. نمی توان گفت حالا من حقیقتم را گفتم و اگر او خارج شد مهم نیست. اینگونه نیست. اینها جزو خرافه و بدعت و حرف های ناصحیح است.
▪️ برخی می گویند هدف وسیله را توجیه می کند و با همین استدلال سخنانی غیرواقعی را بیان می کنند. در شبکه قم طلبه ای را دیدم که چند مطلب خلاف واقع تاریخی یا حداقل غیرثابت را مطرح کرد. چرا نباید صدا و سیما مواظبت کنند و آیا نباید شیوه نامه ای داشته باشند تا گویندگان از نقل غیر واقعی و بدون منبع مطالب منع شوند و اگر یک بار این کار را کردند، حداقل دیگر آنان را دعوت نکنند.
▪️ گاهی مجالس عزاداری تا پاسی از شب با پخش صدا از بلندگو به طول می انجامد. امام صادق (ع) به یکی از شیعیان فرمود «بد از همه بد است ولی از تو بدتر است و کار خوب از هر کسی صادر شود، خوب است و از تو بهتر است. چون وقتی بد را انجام می دهی، نسبت با شیعه و اهل بیت داری و می گویند این اخلاق جعفر بن محمد است.» حالا در عزاداری اگر مزاحمت وجود داشته باشد، مصداق این سخن امام صادق خواهد بود.
♦️ عزاداری از سیاست جدا نیست
▪️ حرکت امام حسین (ع) یک حرکت مذهبی سیاسی است. یعنی حرکت امام صرفا مذهبی به معنای مقابل سیاسی نبود؛ چنانکه صرفا سیاسی هم نبود. عزاداری هم اگر در راستای هدف سیدالشهدا باشد، هم سیاسی و هم مذهبی است. یعنی جنس عزاداری از جنس سیاسی جدا نیست اما چند سالی است عزاداری ها به باشگاه سیاسی برخی افراد خاص تبدیل شده است.
▪️ گاهی مردم را به نام عزاداری جمع می کنند ولی در حین عزاداری مجلس را به سمت یک جناح خاص سیاسی می برند و وقتی اعتراض می شود، می گویند سیاست ما عین دیانت ماست ولی نمی گویند که هیچ کسی نگفته است عاشورا عین سیاست جناح خاص ماست و ما نباید از این ظرفیت برای این یا آن جناح استفاده کنیم. البته ممکن است آثار آن در کوتاه مدت به نفع یک جناح باشد ولی در درازمدت هیچکس سود نمی برد.
▪️ البته من اراده ای از صاحبان اراده نمی بینم که این مساله را مهار کند و از آن جلوگیری به عمل آورد. هیات باید سیاسی باشد و هست. یعنی جنس قضیه سیاسی است. وقتی از اهداف امام حسین (ع) می گوییم یعنی از مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهی از منکر سخن می گوییم و این مسائل بحث های سیاسی است ولی وقتی به یک گروه کشیده می شود، خیانتی است که اهل بیت نخواهند بخشید.
🔰 لینک مطلب در سایت استاد : http://a-alidoost.ir/persian/news/26917/
#محرم_الحرام
#تهضت_حسینی
#عزاداری
#سیاست
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻عزاداری سیدالشهدا(ع) رمز اتحاد دینی و ملی ما
✔️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
▪️ همین عزاداری ها رمز وحدت و اتحاد دینی و ملی ماست. از طریق مجالس امام حسین (ع) است که ملت با سلیقه های مختلف کنار هم می نشینند و حتی مذهب نیز ملغی می شود، به گونه ای که نه فقط شیعه بلکه اهل سنت، مسیحی و یهودی نیز در این مجالس شرکت می کند.
▪️هر وقت عزاداری های ما با شکوهتر بوده وحدت ملی و دینی ما نیز پررنگ تر و منسجم تر بوده است. در دوران صفویه که البته دوران بدون عیبی نبوده، به موازاتی که عزاداری رواج پیدا می کرده، کشور به وحدت می رسید و کمتر دورانی داریم که مانند صفویه وحدت دینی و ملی خودش را نشان داده باشد.
▪️ احیای تشیع و آثار شیعه یکی دیگر از آثار عزاداری است و نمی توان انکار کرد یکی از اسباب زنده بودن شیعه همین عزاداری هاست به گونه ای که نام شیعه روز به روز در جهان بلندتر و بیشتر شنیده می شود و یکی از دلایل آن این است که ذات تشیع یک ذات منطقی و عقلانی است. به طور قطع در ده ها کشور عزاداری انجام می شود و فقط در شهر لندن گاهی صد مجلس برای عزای حسینی برپا می شود که اینها موجب احیای تشیع و آثار شیعه است.
🔹عزاداری برای امام حسین (ع) تعظیم شعائر است
▪️عزاداری برای سیدالشهدا بزرگداشت یک حادثه بزرگ است که جزو تعظیم شعائر محسوب می شود. تعظیم شعائر یا مستحب است و عبادت محسوب می شود و یا بالاتر از آن واجب است و گاهی گفته ام اگر امروز کسی بگوید اصل عزاداری بر سیدالشهدا و بزرگداشت این حادثه واجب است، فتوای غیرفنی نداده است.
▪️اگر عزاداری انجام شود، اهداف امام حسین نیز زنده می شود و هدف آن حضرت احیای دین و ارزش ها و رسیدن به حق الله و حق الناس است. مبارزه با ظلم نیز یکی از اهداف امام حسین و همه اینها با عزاداری احیا می شود.
▪️بیان شریعت و بیان دین خدا نیز یکی دیگر از آثار عزاداری است. اگر مجالس ما و عزاداری های ما به دست مبلغان دین و عالمان باشد، از این طریق بسیاری از احکام خدا، اخلاق و مسائل دینی مانند توحید، نبوت و امامت گفته می شود.
▪️ در ماه محرم و مجالس حسینی بسیاری از عزاداران به فقرا و نیازمندان کمک می کنند، به گونه ای که علاوه بر غذای گرم به سایر نیازهای آنان نیز رسیدگی می کنند.
▪️ گاهی در همین هیات ها چند جوان به دور هم جمع می شوند و پولی روی هم می گذارند تا سفره ای را برای عزاداران برپا کنند. در برخی از همین جلسات صدها میلیون تومان پول جمع می شود و به نیازمندان اختصاص می یابد.
▪️گاهی برخی افراد می گویند پول روضه خوانی را خرج فلان فقیر و یا جهیزیه دختران نیازمند کنید در حالی که وقتی همین هیات های عزاداری برگزار می شود، امکانات بسیاری جمع می شود. بنابر این کمک به فقرا از این طریق انجام می شود.
🔰 لینک مطلب در سایت استاد : http://a-alidoost.ir/persian/news/26917/
#محرم_الحرام
#نهضت_حسینی
#عزاداری
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻در بدنه نظام باید #پوست_اندازی اتفاق بیفتد تا طیف #درس_خوانده و #انقلابی روی کار بیایند
✔️ آیت الله علیدوست
❓چرا امر به معروف در جامعه ما کمرنگ شده است؟
▪️ سه علت عمده در پاسخ این مسئله وجود دارد که مورد تأیید اکثر صاحب نظران نیز می باشد:
➖اولین علت عدم نهادینه شدن سه نهاد : ارشاد جاهل، امر به معروف، نهی از منکر در زمان بعد از انقلاب اسلامی می باشد. هنگامی که قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می کند علاوه بر این که این مسئله را یک وظیفه همگانی تلقی می کند پیشنهاد تشکیل یک نهاد را می دهد؛ خداوند می فرماید: « وَلتَکُن مِنکُم أُمَّةٌ یَدعونَ إِلَی الخَیرِ وَیَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ» باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند. تعدادی از برنامه های اجرایی نهادهای امر به معروف و نهی ازمنکر به شکل صحیح اجرا نگردیده اند.
➖ عامل بودنِ آمرین به معروف دومین عامل مهم در ترویج امر به معروف و نهی از منکر است. مردم امر به معروف و نهی از منکر را باید از کسی ببینند و بشنوند که خود او فردی مؤتمر بوده و این قبیل مسائل را پذیرفته باشد. مردم باید نهی از منکر را از کسی ببینند که خود او متناهی و نهی پذیر باشد؛ هنگامی که برخلاف آنچه بایسته است امر به معروف و نهی از منکر در میان مسئولان نظام، در گفت و گوهای آنان و در ادبیات رسانه ها بویژه تلویزیون مشاهده نشود، عمل به این فرایض الهی توسط مردم نیز تضعیف می گردد.
اگر تلویزیون، برخی از روحانیت و کارگزاران نظام ما زمانی که ارشاد جاهل می کردند، مردم با چشمشان مؤتمر و عامل بودن خودِ این اشخاص و نهادها را می دیدند و لمس می نمودند قطعاً امر به معروف و نهی از منکر دچار کم رنگی نمی شد.
➖سومین عامل کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر، عدم هماهنگی های لازم بین عوامل اجرایی مختلف است. برای نهادینه شدن امر به معروف باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند و متأسفانه این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است؛ اگر ما جامعه ای داشتیم که در آن بیکاری کم و گرانی مهار شده بود، اگر مسئله پلشت اختلاس هر هفته و هر ماه نداشتیم، اگر این پریدن های به همدیگر و پنجه تعرّض به صورت همدیگر زدن را نداشتیم و اگر ادبیاتمان ادبیات ادب بود آیا امر به معروف و نهی از منکر رنگ می باخت؟
🔹عوامل مختلف مرتبط با اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در یکدیگر اثر می گذارند و به صورت مجموعه ای حلقوی یا هرمی از هم تأثیر می پذیرند.
🔻لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای تحصیل کرده و انقلابی
💢 مطلب ناراحت کننده برای من این است که چرا از نیروهای تربیت شده در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی استفاده نمی شود؟؛ کشور ما در این زمینه ضرر می کند و باید واقعاً در بدنه نظام پوست اندازی اتفاق بیفتد تا طیفی به معنای واقعی کلمه بروند و طیف وسیعِ نشیط، درس خوانده، دست پاک و انقلابی روی کار بیایند تا شرایط کشور عوض شود.
#امربه_معروف
#عوامل_کمرنگی_امربه_معروف
#راهکارهای_فرهنگ_سازی_امربه_معروف
#بکارگیری_نیروهای_انقلابی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه بیست و هشتم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - توضیح مفاهیم
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 15.mp3
14.36M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه بیست و نهم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- ماده 497 قانون مجازات اسلامی
تاریخ جلسه: 99/11/11
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه بیست و هشتم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - توضیح مفاهیم تعلیمی تاریخ جلس
فقه پزشکی جلسه 29.pdf
402.3K
✍️ متن جلسه بیست و نهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- ماده 497 قانون مجازات اسلامی
تاریخ جلسه: 99/11/11
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
❇️ عزاداری امام حسین(ع) رمز اتحاد دینی و ملی ما
🔰 لینک مطلب در سایت استاد:🔻
http://a-alidoost.ir/persian/news/26917/
#محرم_الحرام
#نهضت_حسینی
#عزاداری
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
❇️ آیت الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
🔻نقد و بررسی روایاتی که صاحب هر پرچم افراشته قبل از قیام قائم (عج) را طاغوت معرفی میکند.
⬅️در منابع روایی شیعه و اهل سنت روایات متعددی نقل شده است که بر مشروعیت برخی از قیامهای قبل از ظهور حضرت ولیعصر (عج) دلالت دارند.
⬅️ هرچند این روایات از سند مستحکمی برخوردار نیستند، اما به دلیل کثرتی که دارند، اطمینان از صدورآنها حاصل میشود؛ از این رو ضعف در سند، مانعی برای استناد به آنها نیست.
⬅️ با توجه به اندیشه اهل سنت در باب اولوالامر و عدم مشروعیت قیام در مقابل او، باید گفت آنها انگیزهای برای ترویج اندیشه مهدویت و بیان مشروعیت برخی قیامهای قبل از ظهور نداشتهاند؛ از این رو روایاتی از اهل سنت که در مقوله مشروعیت برخی قیامهای قبل از ظهور ذکر شده است از اهمیت خاصی برخوردار میباشد.
⬅️ سیرۀ امامان شیعه در مواجهه با قیامهای معاصر خود نشان میدهد که آنان برخی از این قیامها را تأیید کردهاند و نسبت به بسیاری دیگر رویکرد سلبی از خود نشان دادهاند. ائمه معصومین علیهم السلام قیام ابومسلم خراسانی و بسیاری از قیامهای فرزندان امام حسن علیه السلام و ... را مردود شمردهاند، اما قیام زید، فرزند امام سجاد علیه السلام، و حسین بن علی را -که شهید فخ نام گرفت و از نوادگان امام حسن علیه السلام به شمار میرفت- را تأیید کردهاند.
⬅️ ائمه علیهم السلام در مواجهه با هر گونه قیامی باتوجه به ماهیت آن واکنش نشان میدادند و آن را تأیید یا مردود میشمردند.
—————————
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه بیست و نهم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ماده 497 قانو
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 16 (1).mp3
9.19M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه سیام
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- راهکار های تصحیح شرعی رفتار های قانون گزارانه عقلا
تاریخ جلسه: 99/11/18
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه بیست و نهم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - ماده 497 قانون مجازات اسلامی ت
فقه پزشکی جلسه 30.pdf
446.8K
✍️ متن جلسه سیام روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- راهکار های تصحیح شرعی رفتار های قانون گذارانه عقلا
تاریخ جلسه: 99/11/18
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سیام 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - راهکار های تصحیح ش
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 17.mp3
10.41M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه سی و یکم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- بیان کفایت تایید مناط سیره
تاریخ جلسه: 99/11/26
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه سیام روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - راهکار های تصحیح شرعی رفتار های قانو
فقه پزشکی جلسه 31.pdf
669.9K
✍️ متن جلسه سی و یکم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- بیان کفایت تایید مناط سیره
تاریخ جلسه: 99/11/26
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#بازنشر
🔻قوای سهگانه مطالبات خود را از حوزه درباره فقه حکومتی مطرح کنند
✔️آیت الله علیدوست
🔹 کرسی فقه حکومتی باید راهاندازی شود
- اصل کرسیهای وآوری و نظریهپردازی فعال است منتهی آنچه که مد نظر رهبر معظم انقلاب است اینکه حوزههای علمیه بخشی از فعالیت فقهی خودشان را به بحثهای فقه حکومتی اختصاص دهند.
- باید در این زمینه کلاسهایی با این عنوان یا عنوان مشابه تشکیل شود، بخشی از پایاننامههای حوزههای علمیه به این سو راهنمایی و بعضی از مجلات وزین علمی در همین راستا فعالیت کنند؛ بنابراین در چندین ساحت متفاوت باید فعالیتهایی صورت گیرد.
- برای اجرایی شدن و محقق شدن کرسیهای آزاداندیشی فقه باید مباحثی در شورای عالی حوزههای علمیه مطرح شود و قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه نیازهای خود را منعکس، و مسائل خود را برای حوزههای علمیه مطرح کنند.
- طبعاً برای طرح چنین مباحثی و برای اینکه این کرسیها سازوکار اجرایی بهتری داشته باشد باید از مراجع و مقام معظم رهبری و سایر اساتید و صاحبنظران نظرخواهی شود و در همان قالبهایی که این بزرگواران مطرح میکنند تصمیماتی اتخاذ شود.
- البته این تحولات یک شبه محقق نمیشود و برای اینکه در ساحت فقه تغییری جدی حاصل شود باید دیدگاه و رویکرد خاصی در این ساحت ایجاد شود و این امر هم زمانبر خواهد بود.
- برای تغییر رویکرد هم باید نیازهای جامعه به درستی به حوزههای علمیه منتقل شود، نسل جدیدی در این زمینه تربیت شود، اساتید این مطالب را در مواد درسی خود قرار دهند و… که این مباحث هم در مدت کوتاه محقق نمیشود و باید زمان بگذرد تا این بحثها نهادینه شود.
🔹رسانهها نیازهای سطح جامعه را به حوزه انتقال دهند
- رسانهها از جمله صدا و سیما و خبرگزاریها و مراکز تبلیغی حوزههای علمیه به عنوان پلهای ارتباطی حوزه و مردم میتوانند نیازهای سطح جامعه را به حوزه منتقل کنند تا نسلی که میخواهند تحصیل کنند تربیت شوند، در حال حاضر ما در حوزههای علمیه نسلی را داریم که میتوانند به تدریس موارد فقهی بپردازند اما نسلی را که در این زمینه تحصیل کنند نداریم.
- همان طور که حوزههای علمیه در مباحث مصداقشناسی از متخصصان کمک میگیرند باید در عرصه قانونگذاری هم از آنها کمک بگیرند، همان طوری که صاحبنظران هم اگر بخواهند حکمی صادر کنند باید نظر فقها را بپرسند و این یک تعامل دو سویه است که در گذشته بوده و الآن هم هست.
بحثهای علمی فقهی عمیق قالب خاصی ندارند و خطا از همین جا صورت میگیرد که تلاش میکنند قالبهای خاصی برای این بحثها تعریف کنند ما باید بگذاریم بحثهای فقهی با ارائه سلایق مختلف، حالتی مردمی پیدا کند؛ منظورم از حالتی مردمی، «مردمی حوزوی» است؛ یعنی طلبههای همه سطوح بتوانند نظرات خود را بیان کنند.
🔹تشکیل کمیته صاحبان اندیشه؛ اولین گام در ایجاد کرسیهای آزاداندیشی فقه
- برای راهاندازی کرسیهای آزاداندیشی فقه کمیتهای از صاحبان اندیشه که خوشفکر هستند تشکیل شود که کار این کمیته میتواند اولین قدم برای آغاز به کار این کرسیها باشد.
- گاهی وقتها کارهای زیادی در حوزه انجام میشود، اما اطلاعرسانی مناسب صورت نمیگیرد و این امر منجر به ایجاد شبهه در جامعه میشود.
- حوزههای علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در دو سطح فعالیت میکنند، در سطح اول سؤالات و شبهات مطرح شده در جامعه و اذهان عموم مردم را پاسخ میدهند که در این سطح حوزههای علمیه نیروها و مبلغان زیادی دارند و در سطح دیگر بحث پاسخگویی به مباحث عمیق فقهی است که نظر مقام معظم رهبری هم بیشتر ناظر به این سطح بوده و برای شروع به پرداختن به این سطح به نظر من اولین گام میتواند تشکیل کمیتهای خاص برای پیگیری راهاندازی کرسیهای آزاداندیشی فقه و چگونگی سازوکار اجرایی آن باشد.
#فقه_حکومتی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی و یکم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - بیان کفایت تای
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 18.mp3
9.75M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه سی و دوم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- مدیریت روایات امساک
تاریخ جلسه: 99/12/02
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه سی و یکم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - بیان کفایت تایید مناط سیره تاری
فقه پزشکی جلسه 32.pdf
708K
✍️ متن جلسه سی و دوم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- مدیریت روایات امساک
تاریخ جلسه: 99/12/02
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻در بدنه نظام باید #پوست_اندازی اتفاق بیفتد تا طیف #درس_خوانده و #انقلابی روی کار بیایند
✔️ آیت الله علیدوست
🔹لینک مطلب: https://eitaa.com/alidost_fiqh/2563
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی و دوم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - مدیریت روایات
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 19.mp3
16.45M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه سی و سوم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- راهکار های تصحیح سیره های مستحدث به اعتقاد ما
تاریخ جلسه: 99/12/09
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه سی و دوم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - مدیریت روایات امساک تاریخ جلسه:
فقه پزشکی جلسه 33.pdf
635.2K
✍️ متن جلسه سی و سوم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- راهکار های تصحیح سیره های مستحدث به اعتقاد ما
تاریخ جلسه: 99/12/09
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی و سوم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - راهکار های تصح
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 20.mp3
17.73M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه سی و چهارم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- راهکار دوم برای تصحیح بنا های مستحدث عقلا
تاریخ جلسه: 99/12/16
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه سی و سوم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - راهکار های تصحیح سیره های مستحدث
فقه پزشکی جلسه 34.pdf
674.2K
✍️ متن جلسه سی و چهارم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- راهکار دوم برای تصحیح بنا های مستحدث عقلا
تاریخ جلسه: 99/12/16
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی جلسه سی و چهارم 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - راهکار دوم
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 21.mp3
18.23M
💠 روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
جلسه سی و پنجم
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- معیار شرطیت موافقت یا مانعیت مخالفت
تاریخ جلسه: 99/12/29
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#صوت_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن جلسه سی و چهارم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی موضوع: - راهکار دوم برای تصحیح بنا های م
فقه پزشکی جلسه 35.pdf
491.8K
✍️ متن جلسه سی و پنجم روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی
موضوع:
- معیار شرطیت موافقت یا مانعیت مخالفت
تاریخ جلسه: 99/12/29
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#روش_شناسی_استنباط_احکام_فقه_پزشکی
#متن_درس
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
📙 قوای سهگانه مطالبات خود را از حوزه درباره فقه حکومتی مطرح کنند
🔰 آیتالله ابوالقاسم علیدوست تأکید کرد؛
🔹 برای اجرایی شدن و محقق شدن کرسیهای آزاداندیشی فقه باید مباحثی در شورای عالی حوزههای علمیه مطرح شود و قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه نیازهای خود را منعکس، و مسائل خود را برای حوزههای علمیه مطرح کنند.
🔹 رسانهها از جمله صدا و سیما و خبرگزاریها و مراکز تبلیغی حوزههای علمیه به عنوان پلهای ارتباطی حوزه و مردم میتوانند نیازهای سطح جامعه را به حوزه منتقل کنند تا نسلی که میخواهند تحصیل کنند تربیت شوند، در حال حاضر ما در حوزههای علمیه نسلی را داریم که میتوانند به تدریس موارد فقهی بپردازند اما نسلی را که در این زمینه تحصیل کنند نداریم.
🔹 بحثهای علمی فقهی عمیق قالب خاصی ندارند و خطا از همین جا صورت میگیرد که تلاش میکنند قالبهای خاصی برای این بحثها تعریف کنند ما باید بگذاریم بحثهای فقهی با ارائه سلایق مختلف، حالتی مردمی پیدا کند؛ منظورم از حالتی مردمی، «مردمی حوزوی» است؛ یعنی طلبههای همه سطوح بتوانند نظرات خود را بیان کنند.
🔹 حوزههای علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در دو سطح فعالیت میکنند، در سطح اول سؤالات و شبهات مطرح شده در جامعه و اذهان عموم مردم را پاسخ میدهند که در این سطح حوزههای علمیه نیروها و مبلغان زیادی دارند و در سطح دیگر بحث پاسخگویی به مباحث عمیق فقهی است.
📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24207
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_علیدوست
#قم
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh