eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.3هزار دنبال‌کننده
578 عکس
71 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه قضا- جلسه 26.mp3
6.66M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه بیست و ششم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی- بلوغ تاریخ جلسه: 98/8/27 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #صوت_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 26.pdf
87.6K
✍️ متن جلسه بیست و ششم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- بلوغ تاریخ جلسه: 98/8/27 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #متن_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📙 همایش ملی فلسفه فقه نظام 🎙 با سخنرانی: آیت الله علی_اکبر_رشاد آیت الله آیت الله محسن_اراکی 📌 همراه با ارائه مقالات 📚 رونمایی از برخی آثار در حوزه فقه نظام 📅 چهارشنبه ۶ آذرماه ۹۸ ساعت ۱۸:۳۰ 🏬 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
جلسه اول فقه بورس.mp3
19.66M
💠 #خارج_فقه_بورس_جلسه اول 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: فقه بورس تاریخ جلسه: 98/9/8 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_بورس #صوت_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
هدایت شده از فقه نظام ساز
1_142238593.mp3
5.93M
♨️ 🎙صوت سخنرانی آیت الله در همایش ملی فلسفه فقه نظام 📅 چهارشنبه 6 آذرماه 98 ⏳ 24 دقیقه 🆔 @iictchannel
💠 مجموعه آثار آیت الله علیدوست در کتابگاه کتاب صراط اندیشه و عمل https://basalam.com/ketabeadib/product/29334?rank=1 کتاب الفقه و العقل https://basalam.com/ketabeadib/product/32723?rank=3 کتاب فقه و عرف https://basalam.com/ketabeadib/product/32729?rank=6 کتاب فقه و مصلحت https://basalam.com/ketabeadib/product/29059?rank=7 کتاب فقه و حقوق قراردادها ج1 https://basalam.com/ketabeadib/product/29060?rank=1 کتاب فقه و حقوق قراردادها ج2 https://basalam.com/ketabeadib/product/32722?rank=2 کتاب فقه و عقل https://basalam.com/poiict/product/96390?rank=5 کتاب فقه هسته ای https://basalam.com/ketabeadib/product/130978?rank=4 کتاب سلسبیل فی اصول التجزئة و الاعراب https://basalam.com/ketabeadib/product/36568?rank=2 کانال کتابگاه: http://eitaa.com/joinchat/1812398082C3c55400da3 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📊گزیده گزارش جلسه اول فقه بورس (بخش اول) 📠شرایط تحقیق فقهی در موضوعات مستحدثه؛ ورود به مسائل نو پیدا مانند فقه بورس، کار بسیار محمودی است. اما ورود به این مباحث شروطی دارد: 1. انضباط فقهی: منظور از انضباط فقهی همان فقه جواهری و امثال ذلک است. یعنی اوّل مسئله خوب بیان می‌شود، بعد تتبّع می‌شود، اگر اقوال وجود دارد دیده می‌شود، و بعد اسناد معتبر ارائه می شود. 2. توجه به واقعیات موجود و نیاز جامعه: شرط دوم در نظر گرفتن واقعیّات حاکم، نیاز جامعه، نیاز نظام جمهوری اسلامی ایران است، والّا اگر بحث، جدید باشد، ولی فارغ از این‌ باشد که در خارج چه می‌گذرد، اثری ندارد مثلا بحث در مورد بانکها فارغ از این‌ باشد که در بحث اقتصادی بانک‌ها چه کار می‌کنند و نیاز جامعه چیست، به ما چه ربطی دارد، ما فقیه هستیم! این که نشد. همیشه آن واسطه هست. بین آنچه که گفته می‌شود و آنچه در صحنه‌ عمل باید به کار بیاید. لذا یک نگاه ما به انضباط فقهی است و یک نگاه ما؛ به تعبیر حجّت مطلق عصر؛ حوادث واقعه است. 3. کارگشایی: شرط سوم این است که بحث فقهی علاوه بر دو شرط قبل، حتی الامکان با هدف کارگشایی مشروع صورت گیرد وگرنه برای هر موردی، متعرّض شویم و بگوییم «لا یجوز»، «یحرم»، مشکل حل نمی شود؛ البتّه اگر برهان اقتضاء کند که حتماً باید گفت. 4. موضوع شناسی به روز و دقیق: در بسیاری از مسائل نو پیدا یا موضوع شناسی دقیق نیست یا به روز نیست. به عبارت دیگر افراد از طریق خودش وارد نمی‌شوند. ممکن است برای تعریف مصطلحاتی که به کار می‌بریم برویم کتاب لغت را نگاه کنیم یا حتّی برخی از کتاب‌های حقوقی را نگاه کنیم،مثلاً فرض کنید بورس چیست. پاسخ آن در کتاب هست که چهل سال پیش نوشته شده است، پنجاه سال پیش نوشته شده است. امّا کسانی که یک پایشان قم است، یک پایشان تهران است، یک پایشان در حوزه است و یک قدمشان در سازمان بورس است. این خیلی فرق می‌کند. 5. «علی الفرض» جواب ندادن: شرط پنجم ورود به مسائل نو پیدا «علی الفرض» جواب ندادن است که از شرط دوم نشأت می‌گیرد. دوست دارم بعد از کلاس زحمات بعضی از بزرگان را راجع به سرقفلی ببینید. حالا این‌جا نام نمی‌بریم. (البتّه من در کتاب فقه و حقوق قراردادها (ادلّه‌ عام قرآنی)، اسامی را آورده ام.) علی الفرض مثلا اینکه سر قفلی اگر اجاره باشد کذا، اگر هبه‌ معوّضه باشد کذا، اگر عاریه باشد، اگر... در حالی که می‌گوییم آن چیزی که هست باید مورد بحث قرار گیرد. 📠 سه موضوع قابل بحث در خصوص شرکت؛ سه موضوع در این‌جا مطرح شد که ممکن است آن را به عنوان اصل موضوعی مطرح کنیم، آدرس بدهیم، بعداً خود افراد بروند دنبالش. حتّی کنند، کنند. آن سه تا بحث چه بود؟ 📕۱. شخص حقوقی: شخصیّت حقوقی مقابل شخص حقیقی. یعنی ما یک پدیده‌ای را تصوّر کنیم که انسان نیست، ولی دارد مثل یک انسان با او رفتار می‌شود. آیا این را می‌توانیم در فقه از یک طرف و در نصوص دینی از طرف دیگر تصوّر کنیم. اگر جواب منفی است که منفی است اما اگر جواب مثبت است چه کسی، کجا، چگونه. اگر ما این را سد کنیم می‌دانید که دیگر باب شرکت بسته می‌شود و در اینصورت آنچه ما امروزه به عنوان شرکت تلقّی می‌کنیم غیر اسلامی می‌شود. - آیا در صدر اسلام نداشتیم؟ - عرض می‌کنم، باید ببینیم. 📕 ۲. مسئولیّت محدود: درمورد مسئولیت محدود شرکا در شرکت توضیح دادند. آیا این بنیان دارد یا ندارد. ممکن است ما بگوییم مسئولیّت محدود را قبول نمی‌کنیم. -‌ بخشی را شرکت بدهد و بخشی را هیئت مدیره بدهد یا مدیر عامل بدهد. این‌جا یک مقصّر هم پیدا کنیم و بگوییم مقصّر بوده است. چرا شرکت به این روز افتاد. اگر تقصیری تصوّر شود بگوییم او مسئول است..... 📕۳. این همانی یا نا این همانی شرکت: شرکت‌هایی که در فقه داریم اقسامی دارد. آیا آن شرکت‌ها با این شرکت‌های روز چه مناسباتی دارند. 📈 📉@boursefiqhi ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه قضا جلسه 27.mp3
6.68M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه بیست و هفتم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی- عقل تاریخ جلسه: 98/8/28 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #صوت_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
متن فقه قضا- جلسه 27.pdf
81.1K
✍️ متن جلسه بیست و هفتم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- عقل تاریخ جلسه: 98/8/28 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #متن_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
متن فقه قضا- جلسه 28.pdf
94.9K
✍️ متن جلسه بیست و هشتم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- عقل تاریخ جلسه: 98/8/29 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #متن_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 28.mp3
12.05M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه بیست و هشتم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی- عقل تاریخ جلسه: 98/8/29 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #صوت_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 29.mp3
7.39M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه بیست و نهم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی- عقل تاریخ جلسه: 98/9/2 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #صوت_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 29.pdf
95.2K
✍️ متن جلسه بیست و نهم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- عقل تاریخ جلسه: 98/9/2 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #متن_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 30.mp3
8.02M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی ام سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی- عقل تاریخ جلسه: 98/9/3 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #صوت_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
متن فقه قضا- جلسه 30.pdf
93.8K
✍️ متن جلسه سی ام فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- عقل تاریخ جلسه: 98/9/3 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #متن_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 31.mp3
6.71M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی و یکم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی- عقل: اشتراط ضبط در قاضی تاریخ جلسه: 98/9/4 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #صوت_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
متن فقه قضا- جلسه 31.pdf
87.5K
✍️ متن جلسه سی و یکم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- عقل تاریخ جلسه: 98/9/4 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #متن_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📊گزیده گزارش جلسه اول (بخش دوم) 📜واکاوی شخصیت حقوقی در تراث شیعه؛ «أمّا البحث الاوّل» بحث شخصیّت غیر حقیقی و حقوقی. پیرامون این بحث در تراث دینی خود، نه به سلب مطلق بر می‌خوریم و نه به ایجاب مطلق. اگر بگوییم فقه ما چیزی به نام شخص حقوقی نمی‌شناسد و همه جا طرف را شخص حقیقی می‌گیرد، ما یک نقض‌هایی داریم. از آن طرف هم که بگوییم با این پدیده، همه‌ی فقها و همه‌ی علما، مثل غرب کنار آمده اند، این هم نیست. در اینجا مثالی را برای شما می‌آورم. البته لازم است برای جلسه‌ی آینده کمک کنید و موارد دیگر را پیدا کنید. یک جایی که مظانّ خوبی است برای گفتگو از شخصیّت حقوقی، است. [در مورد انفال سئوال اول اینست] آیا خمس و انفال ملک امام است؟ پاسخ اینست بله، ملک امام است. حال سؤال بعد این است که [با چه عنوانی ملک امام است]: 1. ملک امام «بما هو موسی بن جعفر». است؟ اگر این باشد ارث هم به بعدی‌ها می‌رسد. چه امام و چه غیر امام. 2. یا ملک امام «بما هو امام» است. ملک شخصی است ولی «بما هو امام» شبیه بعضی چیزها که از پدر به پسر بزرگ‌تر می‌رسد ولی ملک شخصی است. 3. یا در واقع ملک «امامت» است؟ لذا [بر این مبنا] باید در مسیر آنچه صلاح امامت است خرج شود. 📜واکاوی شخصیت حقوقی در روایت خمس؛ شما از این حدیث چه می‌فهمید؟ این روایت را مشایخ ثلاث جناب شیخ صدوق، کلینی، شیخ طوسی (رحمهم الله) آوردند؛ سند هم سند خوبی است. البتّه قاسم بن یحیی داخل آن است که محلّ بحث است. اما کتب ثلاث که نقل کنند دیگر ثقه عن ثقه عن ثقه حسّاس نمی‌شود. آقای ابی علیّ بن راشد می‌گوید: «قلت لأبن الحسن الثّالث». اوّلاً این علیّ بن راشد وزیر سه تا از خلفای بنی العبّاس بوده است. وزیر مهدی عبّاسی، موسی عباسی و هارون ابن الرّشید. می‌دانید شیعیان در بدنه‌ی قسمت دوم حکومت بنی العبّاس با اشاره‌ی ائمّه جذب حکومت شدند و خدماتی کردند. یکی از این افراد که وزیر است و دستش باز است همین آقای ابن راشد است. اگر توجّه کنید سؤالش معلوم است که سؤال بجایی است، یک آدم بی‌تعیّنی نیست. می‌گوید خدمت ابو الحسن ثالث، امام هادی (علیه السّلام) عرض کردم: «إنا نؤتى بالشّي‏ء» آقا ما چیزهایی دستمان می‌رسد. «فيقال هذا كان لأبي جعفر» مثلاً شیعیان یک چیزهایی به من می‌‌رسانند. می‌گویند این برای ابو جعفر است، در اینجا مراد ابو جعفر ثانی، امام جواد(علیه السلام) است. «هذا كان لأبي جعفر عندنا فكيف نصنع» ما چه کار کنیم با این اموال. نگه داریم؟ به شما برسانیم؟ خرجش کنیم؟ امام فرمودند: «ما كان لأبي علیه السلام بسبب الإمامة فهو لي و ما كان غير ذلك فهو ميراث على كتاب الله‏ و سنّت نبیّه» چیزهایی که به تو می‌رسانند و می‌گویند: «لأبی جعفر» گاهی یک نفر،انگشتری می‌آورد و می‌گوید این برای ابی جعفر پیش من بوده است. انگشتر یک ملک شخصی است یا یک پیراهنی، عبایی، عمّامه‌ای. اگر این‌ها باشد میراث است. من می‌شوم یکی از ورثه، بقیّه هم باشند، تقسیم می‌شود. ولی اگر به سبب امامت بوده است، مثلاً کسی بیاید بگوید خمس است، خمس اموال من است، مانده است. به سبب امامت اگر مثل خمس باشد به من می‌رسد، به بقیّه‌ی ورثه نمی‌‌رسد، اصلاً ارث نیست. ببینید تمام نکته روی کلمه‌ی «بسبب الامامة» است. «فهو لی» اگر این‌جا بگوییم که امام علیه السّلام دارند یک نهاد غیر شخص حقیقی به نام نهاد امامت درست می‌کنند و برای نهاد امامت، ملکیّت تصوّر می‌کنند مانند دولت، آن وقت آن‌جا می‌توان گفت ملک دولت، ملک مسجد و... . *می‌خواهیم ببینیم در تراث دینی و در فقه، چیزی به نام شخصیت حقوقی مقابل شخصیت حقیقی داریم یا نه؟ این روایت می‌تواند شروع خوبی باشد. @boursefiqhi ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 32.mp3
6.86M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی و دوم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - شرایط لازم جسمی دیگر غیر از عقل (ضبط) تاریخ جلسه: 98/9/5 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #صوت_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه القضاء-شرائط قاضی - جلسه 32.pdf
87.4K
✍️ متن جلسه سی و دوم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- شرایط لازم جسمی دیگر غیر از عقل (ضبط) تاریخ جلسه: 98/9/4 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #متن_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 33.mp3
7.06M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی و سوم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - شرایط لازم جسمی دیگر غیر از عقل (ضبط) تاریخ جلسه: 98/9/9 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #صوت_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه القضاء-شرائط قاضی - جلسه 33.pdf
86.9K
✍️ متن جلسه سی و سوم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- شرایط لازم جسمی دیگر غیر از عقل (ضبط) تاریخ جلسه: 98/9/9 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #متن_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢فقهِ مهندسی ژنتیک ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در اولین نشست علمی «فقه مهندسی ژنتیک» در ارائه مقاله خود با عنوان «فقه مهندسی ژنتیک گیاهی» به ضرورت بررسی دو مرحله در حوزه فقه مهندسی ژنتیک اشاره کرد و گفت: مرحله اول بحث از مقتضی است که آیا برای جواز تصرف در ژن دلیل کافی داریم یا خیر و دوم اینکه مانع و ادله منع‌کننده‌ای وجود دارد یا خیر. در بحث از مقتضی می‌خواهیم درباره ادله جواز مهندسی ژنتیک سخن بگوییم. اگرچه در مهندسی ژنتیک ممکن است به حکم مستحب و واجب هم برسیم و در مواردی آن را واجب بدانیم. کما اینکه حکم مکروه و حرام هم وجود دارد. 🔹از نظر مقتضی می‌توان به سه دسته ادله برای جواز مهندسی ژنتیک تمسک کرد. از آیات قرآن می‌توان به آیات تسخیر اشاره کرد: «سخر لکم مافی‌الأرض» یا «هوالذی خلق لکم مافی‌الأرض جمیعا» وقتی این عمومات جواز تصرف را این گونه بیان می‌کنند، از نظر موازین فقهی به این معنا است که برای اثبات موارد خروج از این عموم نیازمند دلیل خاص هستیم. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/128760 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه قضا- جلسه 34.mp3
7.54M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سی و چهارم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - شرایط لازم جسمی دیگر غیر از عقل (ضبط) تاریخ جلسه: 98/9/10 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #خارج_فقه_القضاء98 #صوت_درس ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh