eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.6هزار دنبال‌کننده
620 عکس
80 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻قوای سه‌گانه مطالبات خود را از حوزه درباره فقه حکومتی مطرح کنند ✔️آیت الله علیدوست 🔹 کرسی فقه حکومتی باید راه‌اندازی شود - اصل کرسی‌های وآوری و نظریه‌پردازی فعال است منتهی آنچه که مد نظر رهبر معظم انقلاب است اینکه حوزه‌های علمیه بخشی از فعالیت فقهی خودشان را به بحث‌های فقه حکومتی اختصاص دهند. - باید در این زمینه کلاس‌هایی با این عنوان یا عنوان مشابه تشکیل شود، بخشی از پایان‌نامه‌های حوزه‌های علمیه به این سو راهنمایی و بعضی از مجلات وزین علمی در همین راستا فعالیت کنند؛ بنابراین در چندین ساحت متفاوت باید فعالیت‌هایی صورت گیرد. - برای اجرایی شدن و محقق شدن کرسی‌های آزاداندیشی فقه باید مباحثی در شورای عالی حوزه‌های علمیه مطرح شود و قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه نیازهای خود را منعکس، و مسائل خود را برای حوزه‌های علمیه مطرح کنند. - طبعاً برای طرح چنین مباحثی و برای اینکه این کرسی‌ها سازوکار اجرایی بهتری داشته باشد باید از مراجع و مقام معظم رهبری و سایر اساتید و صاحب‌نظران نظرخواهی شود و در همان قالب‌هایی که این بزرگواران مطرح می‌کنند تصمیماتی اتخاذ شود. - البته این تحولات یک شبه محقق نمی‌شود و برای اینکه در ساحت فقه تغییری جدی حاصل شود باید دیدگاه و رویکرد خاصی در این ساحت ایجاد شود و این امر هم زمان‌بر خواهد بود. - برای تغییر رویکرد هم باید نیازهای جامعه به درستی به حوزه‌های علمیه منتقل شود، نسل جدیدی در این زمینه تربیت شود، اساتید این مطالب را در مواد درسی خود قرار دهند و… که این مباحث هم در مدت کوتاه محقق نمی‌شود و باید زمان بگذرد تا این بحث‌ها نهادینه شود. 🔹رسانه‌ها نیازهای سطح جامعه را به حوزه انتقال دهند - رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و خبرگزاری‌ها ‌و مراکز تبلیغی حوزه‌های علمیه به عنوان پل‌های ارتباطی حوزه و مردم می‌توانند نیازهای سطح جامعه را به حوزه منتقل کنند تا نسلی که می‌خواهند تحصیل کنند تربیت شوند، در حال حاضر ما در حوزه‌های علمیه نسلی را داریم که می‌توانند به تدریس موارد فقهی بپردازند اما نسلی را که در این زمینه تحصیل کنند نداریم. - همان طور که حوزه‌های علمیه در مباحث مصداق‌شناسی از متخصصان کمک می‌گیرند باید در عرصه قانون‌گذاری هم از آنها کمک بگیرند، همان طوری که صاحب‌نظران هم اگر بخواهند حکمی صادر کنند باید نظر فقها را بپرسند و این یک تعامل دو سویه است که در گذشته بوده و الآن هم هست. بحث‌های علمی فقهی عمیق قالب خاصی ندارند و خطا از همین جا صورت می‌گیرد که تلاش می‌کنند قالب‌های خاصی برای این بحث‌ها تعریف کنند ما باید بگذاریم بحث‌های فقهی با ارائه سلایق مختلف، حالتی مردمی پیدا کند؛ منظورم از حالتی مردمی، «مردمی حوزوی» است؛ یعنی طلبه‌های همه سطوح بتوانند نظرات خود را بیان کنند. 🔹تشکیل کمیته صاحبان اندیشه؛ اولین گام در ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی فقه - برای راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی فقه کمیته‌ای از صاحبان اندیشه که خوش‌فکر هستند تشکیل شود که کار این کمیته می‌تواند اولین قدم برای آغاز به کار این کرسی‌ها باشد. - گاهی وقت‌ها کارهای زیادی در حوزه انجام می‌شود، اما اطلاع‌رسانی مناسب صورت نمی‌گیرد و این امر منجر به ایجاد شبهه در جامعه می‌شود. - حوزه‌های علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در دو سطح فعالیت می‌کنند، در سطح اول سؤالات و شبهات مطرح شده در جامعه و اذهان عموم مردم را پاسخ می‌دهند که در این سطح حوزه‌های علمیه نیروها و مبلغان زیادی دارند و در سطح دیگر بحث پاسخگویی به مباحث عمیق فقهی است که نظر مقام معظم رهبری هم بیشتر ناظر به این سطح بوده و برای شروع به پرداختن به این سطح به نظر من اولین گام می‌تواند تشکیل کمیته‌ای خاص برای پیگیری راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی فقه و چگونگی سازوکار اجرایی آن باشد. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻در بدنه نظام باید اتفاق بیفتد تا طیف و روی کار بیایند ✔️ آیت الله علیدوست 🔹لینک مطلب: https://eitaa.com/alidost_fiqh/2563 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📙 قوای سه‌گانه مطالبات خود را از حوزه درباره فقه حکومتی مطرح کنند 🔰 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست تأکید کرد؛ 🔹 برای اجرایی شدن و محقق شدن کرسی‌های آزاداندیشی فقه باید مباحثی در شورای عالی حوزه‌های علمیه مطرح شود و قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه نیازهای خود را منعکس، و مسائل خود را برای حوزه‌های علمیه مطرح کنند. 🔹 رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و خبرگزاری‌ها ‌و مراکز تبلیغی حوزه‌های علمیه به عنوان پل‌های ارتباطی حوزه و مردم می‌توانند نیازهای سطح جامعه را به حوزه منتقل کنند تا نسلی که می‌خواهند تحصیل کنند تربیت شوند، در حال حاضر ما در حوزه‌های علمیه نسلی را داریم که می‌توانند به تدریس موارد فقهی بپردازند اما نسلی را که در این زمینه تحصیل کنند نداریم. 🔹 بحث‌های علمی فقهی عمیق قالب خاصی ندارند و خطا از همین جا صورت می‌گیرد که تلاش می‌کنند قالب‌های خاصی برای این بحث‌ها تعریف کنند ما باید بگذاریم بحث‌های فقهی با ارائه سلایق مختلف، حالتی مردمی پیدا کند؛ منظورم از حالتی مردمی، «مردمی حوزوی» است؛ یعنی طلبه‌های همه سطوح بتوانند نظرات خود را بیان کنند. 🔹 حوزه‌های علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در دو سطح فعالیت می‌کنند، در سطح اول سؤالات و شبهات مطرح شده در جامعه و اذهان عموم مردم را پاسخ می‌دهند که در این سطح حوزه‌های علمیه نیروها و مبلغان زیادی دارند و در سطح دیگر بحث پاسخگویی به مباحث عمیق فقهی است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=24207 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
استاد : در مباحث جدید طرح شود در فقه‌های مضاف، اضافه‌ها، باید اضافه‌های معنا‌دار باشد؛مثلا وقتی گفته می‌شود: «فقه رسانه»، گاه به این گونه بحث می‌شود که در رسانه نباید تهمت زد و نباید دروغ گفت. البته رسانه هم نباشد، نباید دروغ گفت ... اگر بنا است که موضوعاتی نظیر فقه مضاف یا پیرا فقه مضاف بحث شود انتظار این است که مباحث جدیدی داشته باشد، مرتبط به جهت مضاف الیه و خاصیت داشته باشد؛ یعنی در فقه رسانه شما باید واقعا فقه رسانه را بحث کنید؛ حالا این که گفته می‌شود در رسانه نباید دروغ گفت و یا تهمت زد، این‌ها بحث‌های فرعی است. http://a-alidoost.ir/persian/lessons/25917/ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ پیام به ‌وسیله نشر پیدا کند ✔️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔻واقعه عاشورا حسینی الحدوث و سجادی البقاء بود ▪️امام سجاد(ع) در عمر بابرکت خویش شش اقدام اساسی انجام دادند که نخستین کار حفاظت از واقعه عاشورا و تبیین نهضت حسینی بوده است. ▪️اگر بگوییم واقعه عاشورا حسینی الحدوث و سجادی البقاء بود سخن درستی است، امام سجاد(ع) هر اقدامی که توانست برای پاسداشت و نگهداشت واقعه عاشورا انجام داد. ▪️یکی دیگر از اقداماتی که امام زین‌العابدین(ع) انجام دادند تربیت شاگردانی بود که بعداً توانستند مدرسه بزرگ اسلامی را تأسیس کنند و امام باقر(ع) این مسیر را تداوم بخشیدند. ▪️ یکی دیگر از اقدامات امام سجاد(ع)در دوران عمر با برکاتشان نامه‌ها و اقدامات سیاسی بود که یکی از آن‌ها نامه به زهری عالم اهل سنت است. ▪️ اقدام دیگر امام زین‌العابدین(ع) اصلاح امور اجتماعی و کمک به فقرا است درصورتی‌که شب‌ها درب منازل فقرا غذا می‌بردند و با امکانات مالی محدود عبد و کنیز را خریداری کرده و آزاد می‌کردند. ▪️بیان احادیث و تدوین رساله حقوق که مخاطب آن انسانیت است ازجمله اقدامات قابل‌توجه چهارمین امام همام است. 🔻پیام انقلاب اسلامی به‌وسیله صحیفه سجادیه نشر پیدا کند ▪️ نباید از این تراث باارزش محروم باشیم گاهی گفته‌ام که ما با دنیا می‌توانیم از طریق قرآن و نهج‌البلاغه و مخصوصاً صحیفه سجادیه که کتاب دعا است ارتباط برقرار کرده و پیام انقلاب را به‌وسیله صحیفه سجادیه منتقل کنیم و دنیا با این تراث آشنا شوند. ▪️متأسفانه در کشورمان بخش عظیمی از شیعیان از این تراث محروم هستند، رسانه‌های ما به‌خصوص رسانه ملی باید به این امور بپردازند و مبلغان از صحیفه و رساله حقوق امام سجاد(ع) بگویند و جامعه را با این آثار گران‌بهای امام(ع) آشنا کنند. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی؛ فقه القضاء 🎙 استاد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 📆 زمان: شنبه تا سه شنبه هر هفته/ ساعت 8-9 🔹 محل برگزاری: نمازخانه دارالشفاء 💢 شروع کلاس‌ها: شنبه 21 شهریور سال 1400 🔰 توجه: در صورت برگزاری درس به صورت مجازی از طریق کانال و سایت استاد برگزار خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مقایسه روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی.pdf
509.4K
💠 مقایسه صاحب جواهر و محقق خویی ✔️ نویسندگان: ابوالقاسم علیدوست محمدجواد لطفی 🔸منبع: جستارهای فقهی و اصولی سال ششم تابستان 1399 شماره 19 🔻چکیده: جستار حاضر در منهج فقهی فقیهان، جست وجوگر را با دو روش کلی در استنباط مواجه می سازد. روش اول که از آن به روش «فقه قناعت» تعبیر می شود، روشی است که طبق آن فقیه به تجمیع ظنون مختلف در مسئله می پردازد و با ضمیمه کردن آن ها به یکدیگر، برای او وثوق و اطمینان یا ظنّی که آن را بهترین طریق میّسر می داند، نسبت به حکم شرعی در مسئله حاصل می شود؛ گرچه هر کدام از آن ظنون و شواهد به تنهایی ارزشی در استنباط دارا نباشد و یا به اصطلاح اصولی، حجت نباشد. روش دوم در فرآیند اجتهاد، روش «فقه صناعت» نام دارد. طبق این روش، فقیه با استفاده از گروه خاص و محدودی از ادله که حجیت هر کدام از آن ها در علم اصول فقه به اثبات رسیده، به اجتهاد و استنباط حکم می پردازد و اگر آن ادله فاقد شرایط حجیت بودند، کنار گذاشته می شوند و فقیه به سراغ اصول عملیه می رود.در این مقاله تلاش شده تا با اتکا بر روش تحقیق مقایسه ای، روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی مورد بررسی قرار گیرد و آثار تفاوت روش اجتهادی این دو فقیه برجسته بیان گردد. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 برنامه تحصیلی سال جدید 1400 - 1401 ؛ استاد معظم: آیه الله ابوالقاسم علیدوست 1️⃣ فقه: دور جدید از ابتدا از شنبه تا سه‌شنبه؛ 8 تا 9 به ساعت مهرماه. 🗓 شروع کلاس اصول از: 1400 مطابق با 3 ربیع الاول 1443 2️⃣ : ادامه خارج فقه القضا از شنبه تا سه شنبه؛ 9 تا 10 به ساعت مهرماه در نمازخانه دار الشفا 🗓شروع فقه از 1400 مطابق 5 صفر 1443 3️⃣ : چهارشنبه‌ها؛ 8-9 🗓شروع تفسیر قرآن از 1400 4️⃣ : ادامه خارج فقه سیاسی چهارشنبه‌ها؛ 9-10 🗓شروع فقه سیاسی از 1400 📣 تا اطلاع ثانوی، درس به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شود. 🔻دوستانی که تمایل به شرکت در جلسه آنلاین دارند با شماره +989100599937 آقای مباشری، تماس حاصل کنند. صوت جلسات بعد از درس در کانال قرار میگرید. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔺رسانه‌ها و تعهد بر اقامه شعائر دینی ✔️با حضور: 🎙استاد ابوالقاسم علیدوست، رییس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم ⏰زمان: چهارشنبه ۲۴ شهریورماه ساعت ۱۵ 👈برای اطلاع از نحوه ورود به وبینار به پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی و امور مجلس رسانه ملی به نشانی www.dlpirib.ir مراجعه فرمایید.
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و هشتم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی
فقه القضاء - جلسه 1.mp3
6.4M
💠 اول، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی تاریخ جلسه : 1400/06/21 صفحات : 351 و 352 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh