✅ استاد #علیدوست: برخی دروس متد و #روش_اجتهاد نمیدهند
🔹اگر کسی ۳۰ سال درس خارج برود (که) استفاده کند، یا درس مشكل دارد، یا شاگرد مشكل دارد، یا هر دو مشكل دارند. برای چه سی سال درس خارج میروی؟!
🔹این برای این است که درس نتوانسته متد و روش بدهد و الا اگر درس از یک روش متابعت کند، دیگر شاگرد بعد از حالا من مثل بعضیها نمیگویم «چهار،پنج، شش سال درس خارج بروی مجتهد میشوی»، نه، حالا آن هم مثلاً افراط باشد؛ اما دیگر در یک استعداد متوسط به بالا باید با ۱۱ سال، ۱۲ سال دیگر مستقل شود، مستغنی شود، روشها را دربیاورد، حالا از یک استاد یا از چند استاد.
@ravesh_ejtehad
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
درس اخلاق - انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا - جلسه 1.mp3
16.61M
🔻انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا
🔹 درس اخلاق
🔹 در جمع طلاب حوزه علمیه جامعه امیرالمومنین تهران
تاریخ : 1400/08/06
#درس_اخلاق
#جمع_طلاب
#حوزه_علمیه_جامعه_امیرالمومنین
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
1400-manzelat.oostad.mp3
15.86M
🔻منزلت استاد / بايسته های استادی
🔹 نشست اساتید
🔹 حوزه علمیه جامعه امیرالمومنین تهران
تاریخ : 1400/08/06
#درس_اخلاق
#جمع_اساتید
#حوزه_علمیه_جامعه_امیرالمومنین
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 11 و 12 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مقدمه، تعریف علم اصول تاریخ : 1400/08/03 #ا
115.pdf
214.2K
✍️ برگ صفحات 13 و 14 خارج اصول فقه - دور دوم
موضوع : مقدمه، تعریف علم اصول
تاریخ : 1400/08/08
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه نهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه ا
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 10.mp3
9.21M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه دهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : مقدمه اصول فقه - تعریف علم اصول
تاریخ جلسه : 1400/08/08
صفحات : 13 و 14
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه پانزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 16.mp3
7.94M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه شانزدهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی
تاریخ جلسه : 1400/08/08
صفحات : 369 و 370
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه دهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مقدمه ا
خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 11.mp3
7.97M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه یازدهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : مقدمه اصول فقه - تعریف علم اصول
تاریخ جلسه : 1400/08/09
صفحات : 13 و 14
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه شانزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 17.mp3
8.25M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفدهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی
تاریخ جلسه : 1400/08/09
صفحات : 371 و 372
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ آیتالله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
🔻 تعینات دال بر عدم اعتبار رأی مردم
✅ دلیل دوم: اسناد نقلی دال بر جانشینی فقیه در عصر غیبت از معصوم علیهم السلام در اداره امور اجتماع و مسلم انگاری عدم اعتبار رأی مردم در اداره شئون آنها در عصر حضور امام علیه السلام.
❇️ مقبوله ابن حنظله: قال سألت أبا عبْد اللَّهِ (ع) عنْ رجلین من أصحابنا بینهما منازعة فی دَین او میراث فتحاکما إلى السلطان وَ إلى القضاة أیحلّ ذلِکَ؟ ...
⬅️ این روایت از جمله پر بحث ترین روایت باب فقه است که بیشترین بحث را از جهت سند و دلالت به خود اختصاص داده است.
امام خمینی از این روایت دفاع کرده و بر این باور میباشد که اگر هم روایت حسنه باشد، آن را میپذیریم.
🔻 دلالت روایت:
⬅️ با توجه به سوال و جواب مشخص می شود که روایت در خصوص قضا است در حالی که بحث از ولایت عامه میباشد. امام خمینی بر این نظر است که روایت در مقام طراحی اصل کلان سیاسی است و از این روایت سه مطلب استفاده می شود نخست: مراد از فقیه، قاضی است. دوم: فقیه والی است و سوم: مراد از ولایت اداره همه شئون انسان است. در نتیجه امام بر این باور است که با استناد به این روایت می توان گفت رای مردم جایگاهی ندارد.
⬅️ بنظر میرسد مطالب ناظر به این روایت باید در دو بخش بررسی و نقد داوری بیان شود:
🔻 بررسی:
⬅️ از روایت حداقل سه برداشت کلان میشود؛
1️⃣ اثبات ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی که امام صادق (ع) آن را طراحی میکند. دلیل این سخن بخشی از کلام امام است که میفرماید: «فإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً» کلمه حاکم در این جمله اختصاص به زمان حضور ندارد و قطعا مراد از آن زمان غیبت است. بر اساس این برداشت نباید روایت را محصور در موضوع قضاوت کرد.
2️⃣ آیت الله نائینی می فرماید به دلیل تعبیر «قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً» منحصر به قضاوت نیست و نظر به ولایت عامه دارد. اما مراد از ولایت چنین نیست که در همه شئون دخالت کند.
3️⃣ این روایت مختص به قضا است و مراد از حاکم در آن قاضی است و متعرض شأن ولایت نشده است.
@fiqhenezam_com
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ پرداختن به فقههای مضاف یک ضرورت پر آسیب است
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست
آیتالله ابوالقاسم علیدوست در مراسم افتتاحیه دروس گروههای فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد به تبیین اهمیت فقههای مضاف و لزوم آسیب شناسی از آنها پرداخت.
وی گفت: امروزه ما با توسعه دامنه دانشها مواجه هستیم مثلا دانش فقه یک زمانی محدود بود اما امروزه گسترده شده است و هرچند بزرگان و علمای ما در طول تاریخ در فقه کارهای بزرگی انجام دادهاند اما هنوز خیلی از کارها مانده و انجام نشده است.
آیتالله علیدوست خاطر نشان ساخت: دنیا امروزه در خلق پدیدهها و قراردادها به سرعت پیش میرود و با خودشان نیز صدها سوال فقهی میآورند لذا با توجه به گستردگی علوم، سه گزاره پیش روی ما مطرح است، اول مطالعات عمومی و کلی، دوم تخصص و صاحب نظر بودن و سوم تمحض و تمرکز.
عضو جامعه مدرسین گفت: ما فکر میکنیم که تخصص ایستگاه آخر است اما اینگونه نیست، اگر یک زمانی به یک شخصی گفته میشد که او جامع معقول و منقول است اما الان دیگر چنین حرفی نمیشود گفت و امروزه باید به سمت فقههای مضاف رفت.
این استاد حوزه ابراز داشت: باید هر دانش پژوهی برای رفتن به سمت تمحض و تمرکز در علوم ابتدا به خوبی متخصص شود و صاحب نظر شود ولو بالقوه، سپش وارد مسائل فقه مضاف شود.
آیتالله علیدوست در قسمت دیگری از سخنان خود در تبیین آسیبهای پرداختن به فقههای مضاف خاطرنشان ساخت: پرداختن به فقههای مضاف یک ضرورت پر آسیب است که اگر این آسیبها شناسایی و برطرف نشود ما در فقههای مضاف به یک اضافات تصنعی و بی بنیان میرسیم.
وی افزود: اولین آسیب در مقوله فقههای مضاف این است که تقسیمات باید به گونه ای باشد که یک اساس و کلان مسئله ای مطرح باشد و جنس آن جنس فقه باشد نه اینکه هر موضوعی را بیاوریم و برای آن فقه مضاف تعریف کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان سخنان خود در تبیین آسیب بعدی فقههای مضاف خاطر نشان ساخت: وقتی وارد یک ساحت میشویم باید اگر فقه در آن ساحت حرفی دارد را بیاوریم و باید حس شود که فقه با آن مرتبط است نه اینکه کلیاتی که در فقه وجود دارد را راجع به آن مسئله مطرح کنیم.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh