eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
249 دنبال‌کننده
707 عکس
34 ویدیو
75 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
❄️ ❄️ بیچاره ! اسمش بد در رفته، به سردی؛ به ناامیدی. مگرنه، اگر راستش را بخواهید، بهترین فصل است. زمستان، «رو» بازی می‌کند؛ ظاهرش سردترین؛ اما گرم‌ترین فصل است. چون گرماها را نشان می‌دهد. خودش را بدنام کرده تا نشان‌مان بدهد: سردهای را و گرم‌های را. زمستان، تنها فصلی است که می‌تواند این کار را بکند؛ خب مگر عیار گرمی، جز در دل سردی، مشخص می‌شود؟؟ زمستان با این‌کار، متواضعانه امیدوارترمان می‌کند به زندگی؛ تا از گرم‌نماها، به گرماهای واقعی فرار کنیم... عزیزم؛ دوستت دارم.💙 [ به جای ] [96.10.1 - 2:00 بامداد] 🌐 @aliebrahimpour_ir
💠 یعنی استادِ صبح‌ات، عضو هیئت علمی باشه و از اول ترم، ها رو تعطیل کرده باشه.😇 انصافا فقط اینطوری یکم از زهرِ شنبه صبح‌ها، گرفته می‌شه. 😐 🐴 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌺🌹 🌹 به دُرْد و صاف تو را حکم نیست؛ خوش دَرکَش/ که هر چه ساقی ما کرد، عین اَلطاف است - ؛ 44. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 کتاب پُرمغز و مهجور « » ☘ در دو سه هفته‌ی اخیر، برای پژوهشی، نیازمند شدم به مراجعه مکرر به کتاب شریف ؛ کتاب تالیفی بزرگ‌فیلسوف قرن، و شاگرد مبرزش . خاطرات دوره‌ای که می‌خواندمش، زنده شد! 🙂 ☘ قلم فوق‌العاده روان و تقریر سهل‌ممتنع شهیدمطهری اعجاب‌آور است. جناب -سرویراستار بوستان کتاب و مدرس ویراستاری- متن شهیدمطهری در پاورقی‌های اصول فلسفه را، بارهاوبارها به عنوان متن علمی معرفی می‌کردند.📝 ☘ اصول فلسفه به دلایلی مهجور مانده. غیر از اینکه با زبان فارسی نوشته شده، حالت متن و شرح بودن، متن درسی شدنش را سخت کرده. اما به هیچ عنوان مطالب جدی و دقیق این کتاب را -مثل مباحث - نمی‌شود در نظر نگرفت. کتابی پرمغز و پرمحتواست و نقطه عطفی در اسلامی محسوب می‌شود. اصول فلسفه، کتابی برآمده از نیاز روز جامعه بوده. ، امروز بدون اصول فلسفه نمی‌تواند خود را فلسفه‌ای فعال بداند.👌 🌸 شب جمعه است. فاتحه‌ای بخوانیم برای این دو اندیشور جریان‌ساز اسلام، شیعه و انقلاب اسلامی.🙏😌 🔹 پی‌نوشت: سیدناالاستاد دکتر مهدی موسوی، با نیازسنجی دقیقشان، امسال تدریس این کتاب شریف و وزین را آغاز کرده‌اند. فایل صوتی تدریس هم در کانال کلاس‌شان قرار داده می‌شود. ( @usul121 ) مشتاقان و علاقه‌مندان، از تقریر و تدریس زیبای ایشان، بهره‌ها خواهند برد. 🔹پی‌نوشت2: 23آذر، بعد از نماز عشا، سر مزار این دو عالم رفتم و بابت اصول فلسفه‌شان، تشکر کردم و فاتحه‌ای خواندم. عکس را همان‌ شب گرفتم. امشب (6دی) هم فرصت ارسالش پیش آمد. 🗓 نگارش در: 7 دی 1396 🌐 @aliebrahimpour_ir
☑️ مرحوم #مطهری به حقیر [علامه طهرانی]‌ گفتند: من و آقای #بهشتی در قم در ورطه هلاکت بودیم، برخورد و دستگیری #علامه طباطبائی ما را از این ورطه نجات داد. 📗 منبع: روح مجرد، ص160 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
☑️ مرحوم #مطهری به حقیر [علامه طهرانی]‌ گفتند: من و آقای #بهشتی در قم در ورطه هلاکت بودیم، برخورد و
🔅🔆 🔆🔅 🔻 من جریان آشنایی شهید بهشتی با را، قبل‌ترها شنیده بودم، اما از نگاه شهید . اتفاقا از زاویه ، این اتفاق خواندنی‌تر است: 🌸 تمام مقدمات و مقداری از دروس سطوح حوزه را در اصفهان می‌خوانند. سال 25 به قم می‌آیند. در یک سال، دروس سطح را تمام می‌کنند. از سال 26 دروس خارج را شروع می‌کنند. در سال 27 به این فكر می‌افتند كه تحصیلات جدید را هم ادامه دهند. می‌آیند تهران و از 27 تا 30، لیسانس معقول و منقول می‌گیرند و زبان را هم تمام می‌کنند. 🌸شهید بهشتی پس از گرفتن لیسانس تصمیم گرفت برای مطالعه با بورس تحصیلی كه در آن قبول شده بود به خارج از كشور سفر كند. در آن زمان شهید بهشتی در كلاس‌های فلسفه در بحث‌هایی كه می‌شد اشكال می‌گرفت، با استاد جدل می‌كرد و استاد نیز به همان شیوه پاسخ ایشان را می‌داد. گاه حتی سوال و جواب‌ها به داد و فریاد كشیده می‌شد. به همین دلیل ایشان از ناامید شده بود. 🌸در همان دوره طباطبایی از تبریز به قم می‌آیند. شهید بهشتی با این‌كه به این استاد جدید هم امیدی نداشت، به خاطر اصرار دوست‌شان،‌ ، در یك جلسه از كلاس‌های علامه حاضر شد. بعد از كلاس اشكالی كه به درس علامه داشت به ایشان گفت. علامه با دقت به ایشان گوش كردند و با شهید بهشتی با آرامش و بدون تعصب و تندی بحث كردند. این برخورد علامه طباطبایی چنان روی شهید بهشتی تأثیر گذاشت كه ایشان قید تحصیل در خارج از كشور را زد و دوباره به قم برگشت. 🌸از این‌جا به بعد است که می‌شوند نمک‌گیر علامه و یکی از شاگردان پر و پا قرص‌شان. و شفا را پیش علامه می‌خوانند؛ همین‌طور شرکت در جلسات پنج‌شنبه و جمعه‌ای که علامه برای شاگردان خاص تشکیل داده بودند و ماحصلش شد کتاب وزین . 📜 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/287 [عکس‌نوشت بیان شهیدمطهری] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 روایت 💝 🌟 خواستم به‌مناسبت بزرگداشت وفات شهادت‌گونه مطلبی پیدا کنم برای انتشار در کانال. در مجموعه آثار جست‌وجو کردم. هیچ مطلبی پیدا نشد، مگر دو خط؛ ذیل بحث «زنان بزرگ در تاریخ اسلام» در کتاب حماسه حسینی. آن دو خط این است: 📖 «در اين ضريح جديدى كه اخيراً براى ساختهاند، را انتخاب كردهاند كه راوي‌ها همه زن هستند تا می‌رسد به پيغمبر اكرم. در ضمن، اسم همه آن‌ها فاطمه است (حدود چهل فاطمه): روايت كرده فاطمه دختر ... از فاطمه دختر ... تا می‌رسد به فاطمه دختر موسى بن جعفر. بعد ادامه پيدا می‌کند تا فاطمه دختر حسين‌بن‌على‌بن أبي‌طالب و در آخر مىرسد به فاطمه دختر پيغمبر. يعنى شركت [اجتماعی] اينها اين قدر رايج بوده، ولى هيچ وقت اختلاط نبوده.» [مجموعه آثار، ج17، ص405] ⭐️ کمی جست‌وجو کردم برای پیداکردن روایت. هرچند در مجامع اصلی روایی نیافتمش، اما روایتی جالب‌توجه است. 🌟 این مشهور به یا ، یکی از زیباترین در مقام آل پیامبر است. این روایت را از این جهت می‌نامند که سلسله روات خانم در این -غیر از حضرت زینب سلام‌الله‌علیها- همگی « » نام دارند. ازاین‌رو برخی، این روایت را روایت موجود می‌دانند. آن حدیث، این است: 💫علامه نجفی مرعشی به نقل از سيد محمد غماري شافعي از فاطمه دختر حسين رضوي از فاطمه دختر محمد رضوي از فاطمه دختر ابراهيم رضوي از فاطمه دختر حسن رضوي از فاطمه دختر محمد موسوي از فاطمه دختر عبدالله علوي از فاطمه دختر حسن حسيني از فاطمه دختر ابوهاشم حسيني از فاطمه دختر محمد بن احمد بن موسي مبرقع از فاطمه دختر احمد بن موسي مبرقع از فاطمه دختر موسي مبرقع از فاطمه دختر حضرت رضا علیه‌السلام از فاطمه دختر حضرت موسي بن جعفر عليهاالسلام از فاطمه دختر حضرت صادق علیه‌السلام از فاطمه دختر باقر علیه‌السلام از فاطمه دختر حضرت زينالعابدين علیه‌السلام از فاطمه دختر امام حسين علیه‌السلام از حضرت زينب عليهاالسلام دختر امیرالمؤمنین عليهالسلام از حضرت فاطمه‌الزهرا عليهاالسلام دختر حضرت رسول (ص) روايت می‌کند که پیامبر فرمود: «اَلا مَنْ مَاتَ علي حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهيداً» 🌟💖یعنی: «هرکس بر خاندان محمد بميرد، از دنيا رفته است.» 💕 📘 : عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج21-الكاظم ع، ص 355. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🍁 از اول دی، هوا بهاری شده؛ اما درخت‌کوچک حیاط‌مان، غیرت کرد و در همین دوسه‌روزه، همه برگ‌هایش را ریخت... 🍂 #پاییز که از رو نرفت؛ بلکه #زمستان قدری خجالت بکشد! ❄️ [96.10.3] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌺 [ ] 🌺 📌 🔶بگو: 🔸«خدایا، ای اختیاردارِ همه‌ی ها ¹، 🔸مقام و موقعیت را به هرکه صلاح بدانی، می‌دهی 🏻 🔸و از هرکه صلاح بدانی، پس می‌گیری. 🏻♂️ 🔸هرکه را لایق ببینی، عزیز و گرامی می‌داری 😇 🔸و هرکه را نالایق ببینی، خواروزار می‌کنی! 😵 🔸همه‌ی خوبی‌ها دست توست 🔸و تو از عهده‌ی هر کاری برمی‌آیی 💪 (26). 🔸در طول سال، مدتی شب‌ها را بلند و روزها را کوتاه می‌کنی 🌒 🔸و مدتی روزها را بلند و شب‌ها را کوتاه. 🌖 🔸همچنین، موجود زنده را از مادّه‌ی بی‌جان 🔸و مادّه‌ی بی‌جان را از موجود زنده. 🔸به هرکه هم مصلحت بدانی، فراوان روزی می‌دهی! (27 - آل‌عمران)» (ترجمه ) ¹. خدا، دهنده و گیرنده‌ی همه‌ی سلطه‌های دنیایی و آخرتی است: تمام اقتدارهای مادی و معنوی، تک‌تک قدرت‌های تکوینی و تشریعی، تمامی ولایت‌های نبوی و ولایی، یک‌یک چیرگی‌های علمی و فنی، کل ریاست‌ها و مدیریت‌های اداری و سازمانی و همه‌ی سِمَت‌ها و مقام‌های اعتباری. ♦️ قلِ: اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ (26) تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ (27-آل‌عمران) [ | | ] [ ] [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
▪️از تو بُگذشتم و بگذاشتمَت با #دگران / رفتم از کوی تو لیکن عقبِ سرنگران ▪️ #ما_گذشتیم و #گذشت آنچه تو با ما کردی/ تو بمان و #دگران ؛ وای به حال #دگران 💔 - #شعر #شهریار 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 ابتکار درباره ✅ دو نکته در طرح خواجه درباره‌ی احکام قضایا (استدلال مباشر) در کتاب قابل‌اعتنا است: 🌀اولا، خواجه برای به دست آوردن الگوی ، از اجرای متوالی و استفاده می‌کند و چنانکه خواهد آمد، این کار او الگو و الهام‌بخش محققین معاصر در این زمینه شده است. 🌀ثانیا، خواجه عملا از قاعده « » استفاده می‌کند و آن را صحیح می‌داند. وی برای حل مشکل اعمیت سالبه از موجبه، موضوع را برای سالبه‌ها مفروض می‌گیرد و از این طریق اخصیت موجبه را از بین می‌برد و رابطه تلازمی دوطرفه میان سالبه و موجبه برقرار می‌کند. ذیل این قسمت، این تلازم را از طریق قیاس خلف اثبات می‌کند. (خواجه نصیر و علامه حلی، 1371ش (جوهرالنضید)،ص95) 🔖 بخشی از «بررسی سیر تطوّر و جایگاه‌شناسی احکام قضایا در میان منطق‌دانان مسلمان»؛ نگارش علی ابراهیم‌پور؛ سال 1394. [ | | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 فارابی و قاعده نقض محمول ✅ در جلد دوم در مقام شرح عبارتی از ارسطو، به تناسب به «قانون برقلس»¹ اشاره می‌کند. مفاد این قانون همان « » است. سپس با دلیل و مثال به نقد آن پرداخته و آن را به‌عنوان قانونی کلی و تلازمی طرفینی اثبات می‌کند. (فارابی، 1366ش، ج2، ص145-148) ✳️با توجه به این مطلب، بهتر است در همین ابتدا اشاره شود –چنانچه در ادامه نیز روشن خواهد شد- از قدمای از منطق‌دانان اسلامی، نه‌تنها قاعده‌ی نقض محمول را ذکر نکرده‌اند، بلکه آن نیز به تناسب مباحث مختلف در جای‌جای کتب ایشان ذکر شده است. اساسا در دستگاه منطق اسلامی، از آنجایی که « » اعم از « » است و «سالبه به انتقاء موضوع»‌ها را نیز شامل می‌شود، نمی‌توان به صورت یک قاعده‌ی کلی و عمومی از ، نتیجه گرفت. (همان؛ علامه حلی،1371،ص53؛ همو،1370،ص257؛ شهرزوری، 1382، ص202؛ ابن‌رشد،1981،ص88؛ ابن‌سینا،1404،عبارت،ص79-81؛ همو،1379،ص27-28؛ قطب‌الدین رازی،1390، ص366؛ همو،ص265-271؛همو،بی‌تا،ص144؛ همو، 1375ش،ص144؛ میرداماد،1381-1385،ص42؛ بهمنیار،1357، ص55؛ بغدادی،1373،ص97؛ خواجه نصیر، 1375، 130-136) ¹. «و المفسّرون يزعمون ان برقلس الافلاطونى اعطى حين ما فسّر هذا الموضع من كلام أرسطوطاليس قانونا فى المتلازمات المعدولات و البسائط. فقال: كل قضية بسيطة وافقت معدولة ما فى الكمية و خالفتها فى الكيفية، فان كل واحدة منهما تلزم الاخرى و تتبعها» 🔖 بخشی از مقاله «بررسی سیر تطوّر و جایگاه‌شناسی احکام قضایا در میان منطق‌دانان مسلمان»؛ نگارش علی ابراهیم‌پور؛ سال 1394. [ | | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir