👈۲۵اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی
🌱 ابوالقاسم فردوسى و مدح امام علی علیهالسلام
✍️حكيم ابوالقاسم فردوسى طوسى، بزرگترين حماسه سراى تاريخ ايران، در سال ۳۲۹ ق، در طوس به دنيا آمد و در سال ۴۱۱ ق، درگذشت.
بنا به گزارش نظامى عروضى، از دفن كردن جنازه وى در گورستان به اتّهام رافضى بودن، ممانعت كردند و به ناچار، وى را در باغى در كنار دروازه شهر دفن كردند كه اكنون آرامگاه وى مورد توجّه علاقهمندان و زائران آن شاعر نام آور است.
💢 از اشعار فردوسی در مدح امام علی(ع):
▫️ مرا غمز كردند كان پر سخن ❀ به مهر نبى و على شد كهن
▫️ كه فردوسى طوسىِ پاك جفت ❀ نه اين نامه بر نام محمود گفت
▫️ به نام نبى و على گفتهام ❀ گهرهاى معنا، بسى سفتهام
•┈┈•❀•┈┈•
▫️ چه گفت آن خداوند تنزيل و وحى
خداوندِ امر و خداوندِ نهى
كه من شهر علمم، عليّم در است
درست اين سخن ، گفتِ پيغمبر است
به مردى نباشد چو تو آدمى
چنين گفت پيغمبر هاشمى
گواهى دهم كاين سخن ، راز اوست
تو گويى دو گوشم بر آواز اوست
منم بنده اهل بيت و نبى
ستاينده خاك پاىِ وصى
خودْ آن روز نامم به گيتى مباد
كه من نام حيدر ندارم به ياد
بدين زادم و هم بدين بگذرم
چنان دان كه خاك پىِ حيدرم
📚شاهنامه فردوسى
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
کتاب *درآمدی بر علم اخلاق* از چاپ خارج و در اختیار جویندگان مباحث اخلاقی قرار گرفت.
در این کتاب که ۱۱ فصل دارد، موضوعات مهمی همچون *فعل اخلاقی* مورد بررسی قرار گرفته است.
متن اولیه این اثر، جلسات اخلاق استاد آیتالله نظریمنفرد میباشد که توسط حجتالاسلاموالمسلمین علی خادمی تنظیم و به نگارش درآمده است.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه این کتاب که در قطع رقعی و ۲۰۴ صفحه به چاپ رسیده، به بوستان کتاب مراجعه کنند.
👈برشهایی از کتاب درآمدی بر علم اخلاق
قسمت اول:
چهار عامل شخصیتساز (۱)
اساساً شخصیت انسان را چهار چیز رقم میزند؛ منظور شخصیت است، نه شخص. انسان یک شخص است و دارای یک شخصیت. ما همه شخص هستیم؛ اما آن شخصیتی که انسان پیدا میکند، مرهون چهار چیز است:
1. اعتقادات و باورها
اعتقادات و باورها به انسان شخصیت میدهد. اگر کسی معتقد و مؤمن شود، احکامی دارد؛ مالش محترم میشود، خونش محترم میشود، عِرضش محترم میشود، ناموسش محترم میشود، جسمش پاک میشود، به او همسر میدهند، او را در قبرستان مسلمین دفن میکنند، فعلش را حمل بر صحت میکنند و... ؛ اینها از آثار آن اعتقاد است. پس اعتقاد، به انسان شخصیت میدهد؛ ازاینرو قرآن مجید در سوره مبارکه حجرات میفرماید: «این خداست که ایمان را در قلوب شما جای داده»؛ یعنی اگر شما الان مؤمن هستید و ایمان را دوست دارید، بدانید که مقدماتش را خداوند فراهم کرده است.[1]
2. اعمال و رفتار
امر دومی که شخصیتساز است، عمل انسان است. باید توجه داشت این عمل و رفتار است که به ایمان و اعتقاد نیز بها و ارزش میدهد؛ بنابراین خدای متعال در قرآن مجید، معمولاً اعتقاد را با عمل ذکر میکند:
ـ ...الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ...؛[2]
ـ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا؛[3]
ـ ...يوْمَ يأْتي بَعْضُ آياتِ رَبِّکَ لا ينْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ في إيمانِها خَيْراً...؛[4]
در آیه سوم، دو گروه را زیانکار معرفی کرده است:
1- کسانی که در دنیا ایمان نیاوردهاند:
میدانید که در قیامت، همه انسانها مؤمن میشوند؛ کافر هم مؤمن میشود. کسی که در دنیا ایمان نیاورده، در قیامت ایمانش به درد نمیخورد.
2- کسی که در دنیا ایمان داشته، ولی عمل صالح انجام نداده باشد:
چون تنها اعتقاد کارساز نیست؛ انسان باید اهل عمل هم باشد و خداوند متعال، بهشت را به بها میدهد نه به بهانه؛ به عمل میدهد و نه به اعتقاد بدون عمل.
همچنین در سوره مبارکه ابراهیم میفرماید: به اهل ایمان بگو که در قیامت، نمیتوانند سود و نفعی به دست بیاورند و سازوکارهای دنیوی، مثل بیع و معامله و دوستی و رفاقت، کارساز نیست و در همین دنیا لازم است نماز بخوانند و انفاق کنند:
به بندگان من که ایمان آوردهاند بگو: نماز را برپا دارند و از آنچه به آنها روزى دادهایم، پنهان و آشکار، انفاق کنند؛ پیش از آنکه روزى فرا رسد که نه در آن خریدوفروش است، نهدوستى (نه با مال میتوانند از کیفر خدا رهایى یابند، و نه با پیوندهاى مادى).[5]
در سوره مبارکه حاقه نیز که از سورههای مکی است، میفرماید: شما در قیامت عرضه میشوید و هیچ چیزی مخفی نمیماند. بعد از آنکه به بهشتیان گفته میشود: بخورید و بیاشامید، به آنان گوشزد میکند که این نعمتها به خاطر کارهایی است که در دنیا انجام دادید:
كُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنيئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخالِيَةِ؛
بخورید و بیاشامید گوارا، در برابر اعمالى که در ایّام گذشته انجام دادید.[6]
بنابر آیات یادشده و آیات متعدد دیگر، آنچه در قیامت باعث نجات میشود، ایمان و عمل انسان است.
البته قرآن معمولاً عمل را با وصف صالح میآورد که نشان از لزوم کیفیت عمل دارد.
در روایات نیز تأکید فراوانی بر پیوند ایمان و عمل شده است. حدیثی هست که هم به امام حسین ع و هم به حضرت صادق ع نسبت داده شده است. در صدر این حدیث میفرمایند:
هر کسی تقوا داشته باشد، خداوند او را از حالتی که ناخوشایندش است، به آنچه دوست دارد برمیگرداند؛ یعنی یکی از آثار تقوا، رفع مشکلات و رسیدن به آرزوهاست. در ذیل حدیث، امام ع بهشت را محصول عمل و تلاش معرفی نموده و فریبکاری و خدعه و نیرنگ را غیرمؤثر معرفی کرده است. به متن حدیث که امام ع آن را خطاب به یکی از اصحابشان نوشتند، توجه کنید:
همانا تو را به تقواى الهى سفارش میکنم؛ زیرا خداوند براى هر [کس] که تقوا داشته باشد، ضمانت کرده است که او را از وضع بدش به وضعى گرداند که دوست دارد، و او را ازآنجاکه حساب نمیکند، روزى بخشد.
مبادا تو از کسانى باشى که بر بندهها از گناهان آنها میترسد و از کیفر گناه خود آسوده است؛ زیرا خداوند عزّوجلّ درباره بهشتش فریب نمیخورد و آنچه نزد اوست، جز با اطاعتش به دست نمیآید؛ إنشاءاللَّه.[7]
آری، خداوند از انسان عمل میخواهد و بهشت را به بها و ارزش و کار میدهد، نه به بهانه!
ادامه دارد...
پانوشت:
[1]. حجرات، 7.
[2]. در پنجاه آیه، از جمله شعراء، آیه 227 ایمان و عمل صالح، در کنار هم آمده است.
[3]. کهف، 107.
[4]. انعام، 158.
[5]. ابراهیم، 31.
[6]. الحاقه، 24.
[7]. روضه کافی، ج8 ، ص49؛ تحف العقول، ص240.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈سخنوران تاریکدل
برخی از انحرافات فکری و عملی انسان، در اثر تاثیرپذیری از گفتار زیبا اما غلط یک سخنران به وجود میآید. آری، گاهی قدرت بیان به گونهای است که مطلب نادرستی را درست جلوه میدهد و شنونده بدون هیچ اجباری، خودش به سوی راهی نادرست حرکت میکند.
از همین رو، امامان هدایت علیهمالسلام این خطر را گوشزد کرده و فرموند فصاحت کلام و تبحر در بیان، دلالت بر حقانیتِ سخن ندارد؛ بلکه ملاک، حقانیتِ اصل سخن است، حتی اگر خوب بیان نشود. در حدیثی که مهمترین کتاب شیعه یعنی *کافی* از امام صادق علیهالسلام نقل کرده، چنین میخوانیم:
روزی امام صادق علیهالسّلام به اصحاب فرمود:
گاهی مردی را میبینی که در سُخنوَری در یک لام یا واو اشتباه نمیکند، سخنوری زبردست و شیوا است؛ ولی قلبش از شبِ تاریک تیرهتر است.
و گاهی مردی را میبینی که نمیتواند آنچه را در نظر دارد به زبان آوَرَد؛ ولی قلبش همچون چراغی فروزان است.
عَنْ عَمْرٍو عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام قَالَ قَالَ لَنَا ذَاتَ یَوْمٍ تَجِدُ الرَّجُلَ لَا یُخْطِئُ بِلَامٍ وَ لَا وَاوٍ خَطِیباً مِصْقَعاً وَ لَقَلْبُهُ أَشَدُّ ظُلْمَةً مِنَ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ وَ تَجِدُ الرَّجُلَ لَا یَسْتَطِیعُ یُعَبِّرُ عَمَّا فِی قَلْبِهِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبُهُ یَزْهَرُ کَمَا یَزْهَرُ الْمِصْبَاحُ.
📚اصول کافی، ج۲، ص۴۲۲.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈برشهایی از کتاب درآمدی بر علم اخلاق
قسمت دوم:
چهار عامل شخصیتساز (۲)
3. علم و دانش
سومین چیزی که شخصیت انسان را رقم میزند، علم و دانش است.
علم شخصیتساز است و انسان را بزرگ میکند. به این آیات توجه کنید:
ـ... يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ...؛[8]
ـ ...قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ...؛[9]
ـ...إِنَّمَا يخْشَي اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ...؛[10]
همانا خشیت برای علماست؛ چرا؟ چون سطح معرفتی عالم بالا رفته و معرفت پیدا میکند؛ ازاینرو به مقام خشیت میرسد.
کمونیستها، پیش از انقلاب برای اینکه جوانها را بربایند، میگفتند: دین، زاییده ترس است؛ بشر چون میترسد، میخواهد پناهگاهی داشته باشد؛ ازاینرو به دین معتقد شده است. خیلی روی این مسئله مانور دادند و این سخن برای عدهای هم بهظاهر جذابیت داشت.
با این حال، قرآن دقیقاً برخلاف این را تذکر میدهد و میگوید: دین، نتیجه علم است، نه نتیجه ترس. در اواخر سوره مبارکه اسراء میفرماید:
قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لا تُؤْمِنُوا إِنَّ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذا يُتْلي عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً * وَ يَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا إِنْ کانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولاً * وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ يَبْكُونَ وَ يَزيدُهُمْ خُشُوعاً؛
بگو: خواه به آن ایمان بیاورید و خواه ایمان نیاورید، کسانى که پیش از آن به آنها دانش داده شده، هنگامى که (این آیات) بر آنان خوانده میشود، سجدهکنان به خاک میافتند.
و میگویند: «منزّه است پروردگار ما، که وعدههایش به یقین انجامشدنی است».
آنها (بیاختیار) به زمین میافتند و گریه میکنند؛ و (تلاوت این آیات، همواره) بر خشوعشان میافزاید.[11]
همچنین در روایتی از امیرالمؤمنین ع همین معنا آمده است؛ یعنی این علم و دانش است که سبب خشیت و خداترسی میشود:
يا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِكَ فَاجْتَهِد فى تَعَلُّمِهِما، فَما يَزيدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ اَدَبِكَ يَزيدُ فى ثَمَنِكَ وَ قَدْرِكَ، فَاِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدى اِلى رَبِّكَ وَ بِالأْدَبِ تُحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّكَ وَ بِأَدَبِ الْخِدْمَةِ يَسْتَوجِبُ الْعَبْدُ وَلايَتَهُ وَقُرْبَهُ فَاقْبَلِ النَّصيحَةَ كى تَنْجُوَ مِنَ الْعَذابِ؛[12]
اى مؤمن، این دانش و ادب، ارزش جان توست. در فراگرفتن آن بکوش که هرچه به علم و ادب تو افزوده شود، بر ارج و منزلت تو افزوده مىشود. و همانا به یارى دانش است که به خداوندت رهنمون میشوى و به یارى فرهنگ و ادب، میتوانى خدمت پروردگارت را به صورت پسندیده انجام دهى و در اثر آن، بنده سزاوار دوستى و قرب به خدا میشود. این پند و اندرز را بپذیر تا از عذاب رهایى یابى.
همانگونه که مشاهده میکنید، امام ع ارزش انسان را به علم و ادب دانستند و فرمودند: قیمت تو، علم و ادب توست. بعد ادامه دادند که انسان با علم به خدا میرسد و به وسیله ادب، شیوه خدمت در پیشگاه پروردگار را خواهد دانست.
ادامه دارد...
پانوشت:
[8]. مجادله، آیه 11: «خداوند کسانى را که ایمان آوردهاند و کسانى را که علم به آنان داده شده درجات عظیمى میبخشد».
[9]. زمر، آیه 9: «بگو: آیا کسانى که میدانند با کسانى که نمیدانند یکسانند؟!».
[10]. فاطر، آیه 28: «(آرى) حقیقت چنین است: از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او میترسند».
[11]. إسراء، آیات 107 ـ 109.
[12]. روضة الواعظین، ج1، ص11.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
👈برشهایی از کتاب درآمدی بر علم اخلاق
قسمت سوم:
چهار عامل شخصیتساز (۳)
4. اخلاق
چهارمین و شاید مهمترین چیزی که شخصیت انسان را رقم میزند، اخلاق است. این حدیث را مکرر شنیدهاید که پیغمبر خدا ص فرمود:
«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ برانگیخته شدم که اخلاق کریمه را (در بشر) به کمال برسانم».
مرحوم طبرسی پس از نقل این حدیث شریف، توضیحی کوتاه درباره آن داده و نوشته است:
«لأنَّ العلمَ بالشيء مقدّم على العمل به؛ چون دانستن یک چیز، مقدم بر عملکردن به آن چیز است»؛ (مکارم الاخلاق، ص۸).
یعنی اگر پیامبر خداص در میان دلایل مختلف بعثت، دست روی اخلاق گذاشته، به این دلیل است که در سایه شناخت فضائل و مکارم اخلاقی، میتوان به شریعت و آیین عمل کرد.
در بیانی دیگر، پنج خصلت از خصلتهای بزرگ اخلاقی را سبب نزدیکی به خودشان در قیامت معرفی نمودند تا اهمیت اخلاق را به همگان نشان دهند.
به متن حدیثی که امام باقر ع آن را از جابربنعبدالله از رسول خدا ص نقل کرده توجه کنید:
أَقْرَبُكُمْ مِنِّي فِي الْمَوْقِفِ غَداً أَصْدَقُكُمْ حَدِيثاً وَ آدَاكُمْ أَمَانَةً و أوفاكم بالْعَهْدِ وَ أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أَقْرَبُكُمْ إِلَى النَّاسِ؛
نزدیکترین شما به من در فرداى قیامت کسى است که از همه راستگوتر و امانتدارتر، و به پیمان [خود] وفاکنندهتر، و از همه خوشخوتر، و از همه کس به مردم نزدیکتر باشد. (امالی مفید، ص۶۷).
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
🏴ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع)، حدیثی زیبا و کاربردی از آن امام همام تقدیم میشود:
ثَلاثةٌ مِنْ أفْضَلِ الاَعْمالِ: شِبْعـَةُ جُوْعـَةِ المُسْلِمِ وَ تَنْفيسُ كُرْبَتِهِ وَ تَكْسُو عَوْرَتَهُ؛
سه چيز از برترين اعمال است:
◻️ سير كردن گرسـنگى مسلمـان،
◻️ زدودن غم مسلمان،
◻️ و پوشاندن عيب او.
📚مصادقة الأخوان، شیخ صدوق، ص۴۴
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرف دل مروجان حجاب اختیاری در ۴۵ ثانیه
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌹@alikhademi110🌹
جلسات هفتگی_منبر.mp3
19.19M
🔊فایل صوتی
حجت الاسلام و المسلمین علی خادمی
◀️موضوع: اقسام هدایت در قرآن
🕘زمان: ۳۲ دقیقه
📅 ۲۴/تیر/۱۴۰۱
🕌قم، دفتر آیتاللهالعظمی نوریهمدانی
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
👈اشعار بدون نقطه و تکرار
۱۱۰ بار نام مبارک امام علی ع در وصف مولا
🌹🌹🌹🌹🌹
علی عالی، علی اعلی
علی والی، علی والا
علی روح همه دلها
علی سرلوح هر املا
علی کرّار، علی سردار
علی سرّ و علی اسرار
علی سرور علی سالار
علی حاء و علی طاها
علی اکمل، علی کامل
علی اعلم، علی عامل
علی عدل و علی عادل
علی درّ کلام ما
علی اعلم، علی اکرم
علی محرم، علی مرحم
علی هم دم، علی همدم
علی لوُءلوُء علی لا لا
علی احکم، علی حاکم
علی صائم علی دائم
علی سلم و علی سالم
علی سرّ دعای ما
علی علم همه عالم
علی حکم و علی محکم
علی حالُ علی الاحوال
علی اول ولّی ما
علی کی در کلام آمد
علی کو در مرام آمد
علی روح سلام آمد
علی مُهر کلام ما
علی مُلک و علی مالک
علی سِلک و علی سالک
علی حُلو عَلی حالک
علی داروی درد ما
علی اسعد علی مسعود
علی احمد علی محمود
علی کو در حرم مولود
علی آگاهی دلها
علی طاهر، علی اطهر
علی داور، علی محور
علی محو روی داور
علی آرام دل مارا
علی دُرّ کلام الله
علی صهر رسول الله
علی روحُ عَلَی الاَرواح
علی آدم عَلی حوّا
دلم مملوّ مِهر او
علی را مهر عالم گو
مگو اصلا علی را هو
ملک مَهو روی مولا
معلّم در همه عالم
و مهو علم او آدم
علی اعلا عَلَی الآدم
علی اعلا عَلَی الموسی
علی را دم دهم هر دم
دهم در راه او سر هم
علی وردم علی روحم
علی آرامه دلها
علی صلح و علی صالح
علی سمع و علی سامع
علی مدح و علی مادح
علی روح دل اعما
علی هم اسم الله و
علی همراه الله و
علی را گو ولی الله
صداسرده علی مولا
علی حمد و علی حامد
علی مرد و علی واحد
علی را در سماء مائد
علی دارد محمد را
علی امر و علی آمر
علی راحِم علی عامر
علی ماه و علی ماهر
همه مهو روی مولا
علی درّ و علی گوهر
علی واکرده او هر در
کسی اسم علی آرد
رود همّ همه دلها
علی دلداده همسر
دل آرام علی همسر
و کرده مدح او همسر
علی را همسری والا
محمد را علی امداد
محمد را علی داماد
گلی اطهر علی را داد
که او عطر همه گلها
دلم مِهر ولی دارد
دمادم اسم او آرد
سروری در دلم کارد
سرم گَردِ ره مولا
صد و ده مرحله اسم
علی آوردهام
که هر مصراع سر دادم
مدد مولا مدد مولا مدد مولا
🍀🍀🍀🍀🍀
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
1_1650470878.pdf
670.4K
مقاله جنایات فکری بنیامیه
چاپشده در فصلنامه رهتوشه
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله
نوحه زیبای یزدی
۱ دقیقه و نیم
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله
یکسال زندهام که عزایت به پا کنی
گردد محرم و دل من مبتلا کنی
یکسال غرق گریه شدم تا به لطف خویش
قلب مرا حسینیه روضهها کنی
اکنون محرم است فراخوان مادرت
وقتش رسیده گریهکنان را صدا کنی
ای اشک بر تو موجب آرامش دلم
من گریه میکنم تو برایم دعا کنی
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
👈 یک سند تاریخی جدید در اثبات وجود حضرت رقیه (س)
💥مربوط به قرن ششم هجری
بیهقی مشهور به ابن فندق، دانشمند نامی و مورخ پرآوازه شیعی قرن پنجم و ششم هجری است.
وی در بیان فرزندان باقیمانده از امام حسین (ع)، صراحتاً نام حضرت رقیه سلام الله علیها را برده و مینویسد:
🔸و لم يبق من اولاده الا زين العابدين عليهالسلام و فاطمة و سكينة و رقية؛
🔸پس از (روز عاشورا) از فرزندان امام حسین (علیهالسلام) جز زینالعابدین، فاطمه، سکینه و رقیه (سلام الله علیهم) کسی باقی نماند.
📚 منبع: لباب الانساب، تالیف ابنفندق بیهقی، تحقیق سید مهدی رجائی، جلد ۱، صفحه ۳۵۵، چاپ مکتبة آیة الله المرعشی النجفی.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
🏴 این پسر کیست؟
🔸بهترین شعری که اینجانب تاکنون در رثای جناب قاسم بن الحسن دیدهام، سروده فاضل ارجمند حجتالاسلاموالمسلمین سیدرضا هاشمیگلپایگانی است، که تقدیم دوستان عزیز میکنم:
این پسر کیست که گل صورت او دزدیده است؟
سیزده بار زمین، دور قدش گردیده است
وقت میدان شدنش، کاش حسن آنجا بود
تا ببیند چه گلی، در چمنش روییده است
دست افکنده در آغوش عمو، میگرید
چشمشان تر شده اما، لبشان خشکیده است
با زبان دل خود گفت به قاسم: تو مرو
که عمو، تازه غم داغ علی را دیده است
باغبان تشنه و گل تشنه و گلچین بیرحم
داستان گل و گلچین، که چنین بشنیده است؟
آن زمانی غم قاسم دل او را پُر کرد
که تنش دید، سم اسب به هم کوبیده است
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
🏴غنچه بهاری
ای اهل کوفه رحمى، این طفل جان ندارد
خواهد که آب گوید، اما زبان ندارد
دیشب به گاهواره، تا صبح دست و پا زد
امروز روى دستم، دیگر توان ندارد
رخ مثل برگ پائیز، لب چون دو چوبه خشک
این غنچه بهارى، غیر از خزان ندارد
اى حرمله مکش تیر، یکسو فکن کمان را
یک برگ گل که تاب تیر و کمان ندارد
شمشیر اوست آهش، فریاد او تلظّى
جانش به لب رسیده، تاب بیان ندارد
رحمى اگر که دارید یک قطره آب آرید
بر کودکى که در تن جز نیمهجان ندارد
با من اگر بجنگید، تا کشتنم بجنگید
این شیرخواره بر کف، تیغ و ستان ندارد
مادر نشسته تنها، در خیمه بین زنها
جز اشک خجلت خود، آب روان ندارد
تا با خدنگ دشمن، روحش زند پر از تن
جز شانه امامش دیگر مکان ندارد
استاد سازگار
السلام علی الطفل الرضیع
مادرت دیده به راه است که سیراب آیی
با چه رویی تن تو خیمه رسانم؟ چه کنم؟
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
🏴 زبانحال رباب
پسرم از نفس افتاد، به دادم برسید
داد از اینهمه بیداد، به دادم برسید
تشنهام، شیر ندارم، چه کنم، حیرانم
باید آخر چه به او داد، به دادم برسید
دیگر از شدت گرما و عطش همچو کویر
چاک خورده لب نوزاد، به دادم برسید
بوی آب و دل بیتاب و سپاهی بیرحم
طفلی و اینهمه جلّاد، به دادم برسید
آب، دامی ست که دلبند مرا صید کند
وای از این حیله صیاد، به دادم برسید
با پدر رفت و ندانم چه شده کز میدان
شاه پیغام فرستاد، به دادم برسید
بارالها، چه بلائی سرش آمد که حسین
میزند اینهمه فریاد، به دادم برسید
آن کماندار که تیرش کمی از نیزه نداشت
گشته اینقدر چرا شاد، به دادم برسید
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
🏴نامه عبدالله بن عمر به یزید بن معاویه، پس از شهادت امام حسین علیهالسلام
هنگامی که حسین علیهالسلام به قتل رسید، عبدالله بن عمر نامهای به یزید نوشت به این عبارت نوشت:
[شهادت حسین] فاجعه عظیم و مصبیت بزرگی بود و حادثه بزرگی در اسلام به وقوع پیوست و هیچ روزی مانند روز [شهادت] حسین نیست.
یزید هم در پاسخ او نوشت:
ای احمق، ما زمانی برای حکومت آمدیم که قصرِ بلندِ حکومت برای ما بَرافراشته و فرشهای آن گسترانده و و پُشتی ها و تختهای آن چیده بود، اگر حکومت حقِ ما بود، پس ما برای حقِ خود جنگیدیم، و اگر حقِ غیرِ ما بود، پدرِ تو اولین کسی بود که این سُنت را پایه گذاری کرد و رَدای حکومت و خلافت را با زور از تَنِ اهلش در آورد و خود پوشید، و حق را از صاحبِ حق گرفت.
لَمّا قُتِلَ الحسينُ "عليه السلام" كَتَبَ عَبدُ الله بن عُمَر إلى يزيد بن معاوية:
أمّا بعد، فقد عَظُمَتِ الرَزِيةُ وَ جَلّتِ المصيبةُ وحَدَثَ في الاسلام حَدَثٌ عظيمٌ و لا يَومَ كَيَومِ الحُسَين.
فَكتَبَ إليه يَزيد:
أمّا بعد، يَا أحَمَق، فإنَّنا جِئنَا إلى بُيُوتٍ مُنَجَّدَة، وَ فُرُشٍ مُمَهَّدَة، وَ َوسَائِدَ مُنَضَّدَة، فَقاتَلنا عنها فَاِن يَكنِ الحقُ لَنَا فَعَن حَقِنَا قَاتَلنا، وَ إن كانَ الحقُ لِغَيرِنا فَأبُوکَ أوَّلُ مَن سَنَّ هذا وَ ابتَزَّ وَ استَأثَر بِالحَقّ عَلَى أهلِه.
📚 نهج الحق و کشف الصِدق، علامه حلی، ص۳۵۶؛
الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، سيد ابنطاوس، ج١ ص٢٤٧؛
بحار الانوار، ج۴۵، ص۳۲۸.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷
🏴 نامه معاویه به محمد بن ابیبکر
پیرو انتشار نامه یزید به عبدالله بن عمر، نامه مشابهی را مرور میکنیم که در آن، معاویه ابوبکر و عمر را زمینهسازان حکومت خود معرفی میکند.
هنگامی که محمد بن ابیبکر نامه تندی به معاویه نوشت و از مقابله او با امیرالمومنین علیهالسلام انتقاد شدید کرد، معاویه نیز پاسخ تندی به او داد.
بخشی از آن نامه چنین است:
... من و پدرت با هم در زمان حيات پيامبرمان محمّد، حق على بن ابیطالب را بر خود لازم مىديديم و فضل و برترى او را بر خودمان مىدانستيم، تا اينكه خداوند او را قبض روح كرد.
اولين كسى كه حق او را به زور گرفت، پدر تو و فاروقش بودند كه با امر او مخالفت كردند و بر اين كار ميان خودشان اتفاقنظر يافته و كارها را مرتب كردند و سپس او را -على بن ابى طالب- فرا خواندند تا با آنها بيعت كند، اما او آنها را به تأخير انداخت و براى بيعت نزد آنها نرفت.
ولى آنها تصميماتى درباره او گرفتند و قصد كار عظيمى كردند و او به ناچار با آنها بيعت كرد و تسليم شد، اما آن دو او را در كارشان شركت ندادند و هيچگاه او را از اسرارشان آگاه نساختند، تا اينكه بر همين حال مردند.
پس از آن، عثمان به اداره امور برخاست و او نيز به شيوه آنها اقتدا جست.
اى پسر ابوبكر، احتياط پيشه كن و وجبت را به اندازه انگشتانت بگير و از كسى عيبجويى مكن كه پدرت، فراش او را گسترانده است و براى حكومت او مسند چيده است.
اگر كار ما درست است، پدرت نخستين كسى است كه بناى آن را نهاد و ما به همان شيوه او اقتدا كردهايم و از عملكرد او پيروى كردهايم؛
و اگر كارهايى كه پدرت و فاروق او بر آنها پيشى گرفتند نبود، اينك ما با كتاب خدا و نص رسولخدا مخالفت نمىكرديم، بلكه تسليم آنها مىشديم و نزد او گرد مىآمديم.
پس عيبجوئيت براى پدرت باشد و به هرچه مىخواهى بر او عيب بگير و يا رهايش كن. و السّلام».
📚وقعه صفّین، نصر بن مزاحم (درگذشته قرن ۳)، ص۱۱۹؛
مروج الذهب، ج۳، ص۱۲؛
شرح ابنابیالحدید، ج۳، ص۱۸۹.
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷 @alikhademi110 🌷