💢آخرین پیام حضرت امام ره به حوزههای علمیه💢
⏺شعار همیشه از آنِ کسانی است که وارد گود اجراء نیستند.
🔹آخرین پیام حضرت امام خمینی ره به #حوزههای_علمیه مربوط به تاریخ 1368/2/17 است که خطاب به شورای مدیریت حوزههای علمیه قم نگاشته شده است.
🔹 این پیام، آخرین پیام حیات پربرکت حضرت امام خمینی ره، خطاب به نیروها و ارکان انقلاب اسلامی محسوب میشود!
🔹این پیام دارای #هفت_توصیه است: 👇
➖1ـ پاسخگوی سؤالات جهان اسلام باشید.
➖ 2ـ به هیچ وجه از ارکان محکم فقه واصول رایج حوزه تخطی نکنید.
➖3ـ از محاسن روشهای جدید و لوم مورد احتیاج حوزه استفاده کنید.
➖4ـ فرزندان خوب و انقلابی ام! در خصوص شورای مدیریت حوزه علمیه قم تندروی نکنید که باعث شکست خودتان می شود.
➖5ـ طلاب جوان، اساتید انقلابی را یاری کنند تا به هدفهای مهم تعلیم و تربیت برسند.
➖6ـ شورای مدیریت و اساتید عزیز توجه داشته باشند که بدون طلاب انقلابی به هیچیک از خواستههای مشورع خود نخواهند رسید.
➖7ـ شورای مدیریت حوزه علمیه قم از خدایشان است که مشکلات فراگیری علم و دانش طلاب عزیز را حل کنند. اگر مشکلات حل نشده است، لابد در حد توانشان نیست. شعار همیشه از آن کسانی است که وارد گود اجراء نیستند.
متن پیام ایشان به شرح زیر:👇
◀️ پيام [به شوراى مديريت حوزه علميه قم (حفظ اركان فقه و اصول در حوزهها)]
زمان: 17 ارديبهشت 1368/ 1 شوال 1409
مكان: تهران، جماران
موضوع: لزوم حفظ اركان فقه و اصول در حوزهها با عنايت به روشهاى جديد و علوم مورد نياز
مخاطب: شوراى مديريت حوزه علميه قم
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
شوراى مديريت حوزه علميه قم- دامت افاضاته
با سلام و دعا براى شما عزيزان، زحمات شما عزيزان چيزى نيست كه بر كسى پوشيده باشد. ان شاء اللَّه با كمك همه دستاندركاران امور حوزه موفق شويد پاسخگوى سؤالات جهان اسلام شويد.
اين مسأله نبايد فراموش شود كه به هيچ وجه از اركان محكم فقه و اصول رايج در حوزهها نبايد تخطى شود. البته در عين اينكه از اجتهاد «جواهرى» به صورتى محكم و استوار ترويج مىشود، از محاسن روشهاى جديد و علوم مورد احتياج حوزههاى اسلامى استفاده گردد.
بار ديگر به فرزندان خوب و انقلابىام سفارش مىكنم كه شوراى مديريت حوزه علميه قم مورد تأييد اين جانب مىباشند. سعى كنند تندروى نكنند كه تندروى باعث شكست خودشان مىگردد.
بايد طلاب جوان اساتيد محترم حوزه را كه در خدمت انقلاب و اسلام و علوم اسلامى مىباشند يارى كنند تا آنان بتوانند به هدفهاى مهم تعليم و تربيت برسند. شوراى مديريت و اساتيد عزيز هم توجه داشته باشند كه بدون طلاب انقلابى به هيچ يك از خواستههاى مشروع خود نخواهند رسيد. طلاب انقلابى و مبارز، پيشتازان انقلاب اصيل اسلامىمان مىباشند. چهره گلگون و روشن فيضيههاى ايران در جهان اسلام مرهون زندانها و شكنجههاى اين عزيزان است.
اين مسأله بايد در نظر گرفته شود كه شوراى مديريت حوزه علميه قم از خدا مىخواهند كارى كنند كه طلاب عزيز در فراگيرى علم و دانش با مشكلات روبه نشوند. اگر در بعضى جهات بدين نتيجه نمىرسند، لا بد در حد توانشان نيست. شعار هميشه از آن كسانى است كه وارد گود اجرا نيستند.
از خداوند متعال توفيق سرداران و سربازان علوم اسلامى را خواستارم. و السلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته.
17/ 2/ 68
روح اللَّه الموسوي الخمينى
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#امام_خمینیره
#حوزههای_علمیه
❇️تاریخ نگارش:1399/3/14
https://eitaa.com/alimohammadi1389
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطرهای درسآموز و جالب از مقام معظم رهبری از اینکه امام ره بعد از عزل اقای منتظری فرمودند: شما رهبر بشوید..... 🌺
💢#منشور_برادری، یکی از نامههای مهم
حضرت امام ره در باب فقه حکومتی 💢
🔹یکی از نامههای بسیار مهم حضرت امام خمینی ره درباره #فقه_حکومتی، نامه ایشان موسوم به #منشور_برادری است.
ایشان در این نامه #22_موضوع برای بررسی فقهی پیشنهاد میکند که از نظر شخصی مانند ایشان از مبتلابههای کنونی مردم و حکومت اسلامی است.
🔹این موضوعات به شرح زیر است:
1ـ در مسئله مالكيت و محدوده آن،
2ـ در مسئله زمين و تقسيمبندى آن،
3ـ در انفال و ثروتهاى عمومى،
4ـ در مسائل پيچيده پول و ارز و بانكدارى،
5ـ در ماليات،
6ـ در تجارت داخلى و خارجى
7ـ در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن،
8ـ در حدود و ديات،
9ـ در قوانين مدنى،
10ـ در مسائل فرهنگى و برخورد با هنر به معناى اعم؛ چون عكاسى، نقاشى، مجسمهسازى، موسيقى، تئاتر، سينما، خوشنويسى و غيره.
11ـ در حفظ محيط زيست و سالمسازى طبيعت و جلوگيرى از قطع درختها حتى در منازل و املاك اشخاص،
12ـ در مسائل اطعمه و اشربه،
13ـ در جلوگيرى از مواليد در صورت ضرورت و يا تعيين فواصل در مواليد،
14ـ در حل معضلات طبى همچون پيوند اعضاى بدن انسان و غير به انسانهاى ديگر،
15ـ در مسئله معادن زيرزمينى و رو زمينى و ملى،
16ـ تغيير موضوعات حرام و حلال و توسيع و تضييق بعضى از احكام در ازمنه و امكنه مختلف،
17ـ در مسائل حقوقى و حقوق بين المللى و تطبيق آن با احكام اسلام،
18ـ نقش سازنده زن در جامعه اسلامى و نقش تخريبى آن در جوامع فاسد و غير اسلامى،
19ـ حدود آزادى فردى و اجتماعى،
20ـ برخورد با كفر و شرك و التقاط و بلوك تابع كفر و شرك،
21ـ چگونگى انجام فرايض در سِير هوايى و فضايى ...
22ـ و مهمتر از همه اينها، ترسيم و تعيين حاكميت ولايت فقيه در حكومت و جامعه
🔹ایشان در ادامه تأکید میکند که باب اجتهاد باید همیشه #باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام، همواره اقتضای نظرات اجتهادی جدید دارد. سپس ایشان به نکتهای بسیار مهم در کاهش اختلاف نظرها در موارد فقهی اشاره میکند و آن این است که تمامی این اجتهادها میبایست منتهی شود به اینکه حکومت اسلامی بتواند #بهنفع_مسلمانان برنامهریزی و در این راستا، #وحدت_رویه داشته باشد.
بعد از این ایشان، عاملی را معرفی میکند که از نظر ایشان، می تواند این غرض مهم در اجتهاد را تأمین کند و اتفاقاٌ غفلت از چنین مهمی است که فقه مصطلح و متداول حوزههای علمیه را #ناکافی کرده است. این عامل مهم، #شناخت_درست_حکومت_و_جامعه است که بر اساس آن میتوان به برنامه ریزی به نفع مسلمانان و وحدت رویه نائل آمد. این عامل به ظاهر ساده، چنان از دیدگاه مرحوم حضرت امام ره تعیینکننده است که ایشان میگوید کسی که نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد، ولی در عینحال در علوم معهود حوزوی #اعلم باشد، در مسائل اجتماعی و حکومتی #مجتهد_نیست.👇
" لذا در حكومت اسلامى هميشه بايد باب اجتهاد باز باشد و طبيعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مىكند كه نظرات اجتهادى- فقهى در زمينههاى مختلف و لو مخالف با يكديگر آزادانه عرضه شود و كسى توان و حق جلوگيرى از آن را ندارد ولى مهم شناخت درست حكومت و جامعه است كه بر اساس آن نظام اسلامى بتواند به نفع مسلمانان برنامهريزى كند كه وحدت رويّه و عمل ضرورى است و همين جا است كه اجتهاد مصطلح در حوزهها كافى نمىباشد بلكه يك فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزهها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد و يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به طور كلى در زمينه اجتماعى و سياسى فاقد بينش صحيح و قدرت تصميمگيرى باشد، اين فرد در مسائل اجتماعى و حكومتى مجتهد نيست و نمىتواند زمام جامعه را به دست گيرد." (روحالله الموسوی الخمینی؛ زمان: 10 آبان 1367)
#امام_خمینیره
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#فقه_حکومتی
#حوزههای_علمیه
❇️تاریخ نگارش:1399/3/15
https://eitaa.com/alimohammadi1389
💢گفتوگویی درباره نظریه ولایت فقیه💢
🔹در گروهی تلگرامی متنی دیدم تحت عنوان «تعارض پارادیمی نظام» که نویسنده به پنج مورد تعارض مدنظر خود در خصوص ولایت فقیه و ساختار جمهوری اسلامی پرداخته بود. در ایام رحلت حضرت امام ره، روا ندیدم که در منظر بیش از 300 نفر از اساتید علوم انسانی نقدی اینچنینی به نظریه ولایت فقیه بشود، پاسخی داده نشود.
🔹حاصل این پاسخ رفت و برگشتی پیامهایی شده که در ادامه تقدیم میشود:👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/111
#مطلب_وارده 👇
#تعارض_پارادایمی_نظام
آیا ایده ولایت فقیه توانسته پارادایم جدیدی برای جمهوری اسلامی شکل دهد؟
نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه «ایده ولایت فقیه» شکل گرفته که نمی تواند یک تئوری محسوب شود زیرا الزامات یک تئوری را ندارد!
تئوری شرایطی دارد:
۱-در پارادایم خودش باشد:
یعنی ایده ولایت فقیه چه از حیث نظری و چه از حیث کارکردی در پارادایم توحیدی اسلام بگنجد.
نمی شود مطلبی را در این ایده گنجاند که چارچوب فکری اسلام تعارض داشته باشد. مثال، نمی شود ولایت فقیه فراگیر باشد اما مسئولیت پذیری فراگیر نباشد!
۲- بدون تعارض درونی باشد (سازگار باشد).
عملکرد جمهوری اسلامی متعارض است:
مثال۱: تشکیل «مجمع تشخیص مصلحت نظام» نشانه این تعارض درونی است زیرا هدف این مجمع بررسی موضوعات و قوانینی است که از نظر فقه شیعه یا قانون اساسی ایران ممنوع یا مجاز است اما بنابر مصالحی که این مجمع تشخیص می دهد، خلاف حکم فقهی یا خلاف قانون اساسی عمل می شود.
مثال۲: ایحاد «نهاد» ولایت فقیه و تشکیل حکومت از کارکردهای الزامی ایده ولایت فقیه است در حالی که چنین نهادسازی مخالف با نص صریح روایات می باشد!
۳- پیش بینی کننده باشد.
ایده ولایت فقیه مخصوص دوران غایب بودن جسم امام زمان از انظار مردمان است و نمی تواند چرایی و چگونگی جایگاه خودش را «پس از ظهور»، «در عصر حضور امام معصوم» و «در دوران رجعت معصومین» تبیین کند.
۴- هنجاری نیست.
به کارگیری ایده ولایت فقیه منجر به صدور فتواها و نصویب قوانینی شده که با اسناد بالادستی خودش (قرآن) تعارض دارد.
مثال۱: «تغییر جنسیت» در نظام ایرانی مبتنی بر ولایت فقیه چنان رواج یافته که تهران به عنوان «پایتخت تغییر جنسیت دنیا» مشهور شده!
مثال۲: «لقاح نطفه بیگانه» توسط فقیهی تجویز شده و قوانین بسیاری برای عادی کردن این کار تصویب شده یا تغییر یافته اند! حتی حمایت بیمه ای (بیت المال) نیز پیدا کرده!
مثال۳: «فرزند خواندگی» چنان در قانونگذاری و اجرا ریشه دوانده که از بیت المال نیز برای آن هزینه می شود!
۵- رابطه ایده ولایت فقیه با تئوریهای رقیب و هم عرض مشخص نشده و استدلالی برای ابطال آنها ندارد.
طرفداران این ایده با تمسک به ادله قرآنی و روایی تلاش کرده اند تئوریهای رقیب مانند «خلافت»، «پادشاهی ولی امر مسلمین در عربستان»، «حکومت اسلامی طالبان»، «خلافت اسلامی داعش»، . . را مردود بدانند که در واقع اعتراف به ناتوانی در استدلال عقلی برای رد کردن است.
https://t.me/MahdiMovahedAbtahi
جزیره علم
به قلم دکتر سیدمهدی موحدابطحی
عقلنوشتههای انقلابی
#مطلب_وارده 👇 #تعارض_پارادایمی_نظام آیا ایده ولایت فقیه توانسته پارادایم جدیدی برای جمهوری اسلامی ش
#پاسخ_اول بنده به مطلب تعارض پارادایمی نظام
🔹واقعا متن بسیار ضعیفی است.
🔹نویسنده حتی به خودش زحمت نداده که لیست کتب و رسائل ولایت فقیه را ببیند.
1ـ اگر فقط به همان 13 جلسه درس خارج حضرت امام ره در نجف مراجعه میکرد، لااقل ادعای تعارض ولایت فقیه با توحید را به این نحو بسیط طرح نمی کرد.
2ـ اگر به کتاب آیت الله منتظری یا از آن بهتر، کتاب فقه و مصلحت آیت الله علیدوست مراجعه میکرد لااقل متوجه میشد که مصحلت در اسلام یک نهاد مفهومی بسیار مهم و در اختیار حاکم شرع است و تشکیل نهاد اجتماعی برای تشخیص مصادیق آن، اتفاقا سازگاری زیادی با نهاد ولایت فقیه دارد.
3ـ برای فهم پیشینه نظریه ولایت فقیه، توصیه می کنم که مباحث آیت الله سیداحمد مددی مراجعه کنید. مباحث تاریخی ایشان الان جزو قویترین مباحث تاریخی در حوزه علمیه است. ایشان با شواهد بسیاری نشان میدهد که تئوری ولایت فقیه، تئوری همیشگی شیعه در مواجهه با شرایط پرفراز و نشیب تاریخی خود بوده است و حتی در زمان حیات خود ائمه معصومین ع نیز امور تشیع بر اساس این نظریه سامان می یافته است که نمونه بارز آن، شبکه وکالت از دوران امام سجاد و باقر علیهما السلام تا دوران امام حسن عسکری علیه السلام است. برای فهم وضعیت تفقه و تعقل در عصر ظهور نیز مراجعه به روایات علم و عقلانیت در این دوران توصیه می شود که حتی زن خانه دار نیست، به مقام تفقه در دین می رسد .
4 ـ مورد هنجاری نبودن هم که باز از عجایب است. ظاهرا ایشان از طریقی غیر از اجتهاد، به حکم الهی در نفس الامر راه دارند که به راحتی تغییر جنسیت و لقاح نظقه بیگانه! و فرزندخواندگی را خلاف حکم الهی تشخیص داده است. خوب است که ایشان مستندات و ادله استنباطات خود را ارائه نمایند.
5ـ اشکال پنجم هم ناشی از همان ندیدن منابع است. فقه شیعه در رد نظریه خلافت اهل تسنن چه با بیعت اهل حل وعقد و چه با تعیین خلیفه قبلی و چه با تشکیل شورا، قریب به هزار سال است تعیین نسبت کرده است و روایات متعدد معصومین علیهم السلام و کتب فقهی قدمای از فقهای شیعه مملو از این تعیین تکلیف است. مروری به کتاب الحجه کتاب شریف کافی برای رویت این مسئله کفایت می کند. در این میان، بسیاری از اشکالات و استدلالها نیز هم عقلی اقامه شده است و هم نقلی و هم عقلایی...
🔹در پایان باید عرض کنم که مسئله نقادی و گفتگو برای جامعه حوزوی و دانشگاهی از نان شب واجبتر است. هرچند چنین بیانیه های سیاسی، ظاهرا سراسر حکم و پاسخ است و مسئله و پرسشی را متضمن نیست تا گفتگویی شکل بگیرد...😕
عقلنوشتههای انقلابی
#پاسخ_اول بنده به مطلب تعارض پارادایمی نظام 🔹واقعا متن بسیار ضعیفی است. 🔹نویسنده حتی به خودش زحمت ن
#مطلب_وارده2
جواب نویسنده متن تعارض پارادیمی نظام به پاسخ حقیر
سلام و سپاس فراوان از حوصله ای که مبذول فرمودید.
فرصت کنم چند نکته ای را تقدیم خواهم کرد به زودی، انشالله🙏
آن نوشته در راستای مخالفت با ایده ولایت فقیه نبوده بلکه تاملی نقادانه دارد.
البته چند عبارت زیر برخلاف دفاعیه حضرتعالی است:
«حکومت می تواند از حج جلوگیری کند» (صحیفه، ج ۲۰، ص ۴۵۱-۲)
ایراد دیگری که ذیل مورد اول هست: هنوز معلوم نیست مشروعیت ولایت فقیه از «مردم» است یا از «خدا»؟ (تعارض مورد اول)
اگر اعتبار ولی فقیه به انتخاب است، پس منصوبین وی معتبر نیستند چون انتخابی نیستند؟ (تعارض مورد دوم)
اگر ولی فقیه نایب امام (حجت خدا) است، باید منصوب وی باشد! پس چرا فرآیند تعیین ولی فقیه، انتخابی است؟ (تعارض مورد اول)
مگر می شود از مورد چهارم (که خلاف نص عمل می شود) دفاع کرد؟
آیه پنجم سوره احزاب
آیه دوم سوره مجادله
و آیات متعدد دیگر در موضوع فقه پزشکی (تعارض مورد چهارم)
ادعا کردید: «دست یافتن به حکم الهی فقط و منحصرا از طریق اجتهاد مصطلح ممکن است»! اقامه دلیل بفرمایید.
چه مدارکی دارید که تعارض مورد پنجم را پاسخ داده باشند؟ تحقیق امروزی که فرق بیعت با ولی فقیه را متفاوت از بیعت با پادشاه عربستان نشان دهد؟
عقلنوشتههای انقلابی
#مطلب_وارده2 جواب نویسنده متن تعارض پارادیمی نظام به پاسخ حقیر سلام و سپاس فراوان از حوصله ای که مب
#پاسخ_دوم بنده صفحه 1 از 2
سلام بر سید عزیز
منتظر متن تفصیلیتر حضرتعالی هستم و استفاده خواهیم کرد.
➖ در خصوص این جمله «حکومت می تواند از حج جلوگیری کند»، این جمله پس و پیشی دارد که قیود و زوایای مدعا را بیشتر مشخص می کند: 👇
"{حکومت} مىتواند هر امرى را، چه عبادى و يا غير عبادى است كه جريان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى كه چنين است جلوگيرى كند. حكومت مىتواند از حج، كه از فرايض مهم الهى است، در مواقعى كه مخالف صلاح كشور اسلامى دانست موقتاً جلوگيرى كند."
این بیان حضرت امام ره، نمی دانم چرا آنقدر سنگین آمده است. قرائتی مشهور از این کلام این است که حاکم دینی، همانطور که مکلف به اقامه احکام فرعیه اسلام مانند نماز و حج است، در عین حال مکلف به حفظ کیان حامعه دینی و عزت مسلمین و اعتلای اسلام است و هرگاه یکی از احکام فرعیه شرعیه با این تکالیف دیگر که از لحاظ شرعی، از اهمیت بالاتر برخوردار هستند، در مقام عمل تزاحم پیدا کرد، حاکم دینی می تواند به طور موقت تا برداشته شدن شرایط تزاحم، حکم به تعطیلی آن واجب کند.
➖در خصوص جایگاه مردم در مشروعیت فقیه، چرا مسئله روشن نیست؟!
در حیث جایگاه مردم در مشروعیت فقیه، لااقل سه یا چهار نظریه وجود دارد که در یکی جایگاه مردم را فقط بیعت و مقبولیت می داند، یکی مقبولیت را در کنار نصب الهی یکی از ارکان مشروعیت میداند و نظریه سوم که از اساس ولایت فقیه را قائل نیست و فقیه را وکیل و اعتبار یافته از قِبل فقیه می داند که البته این مورد آخر، تقریبا سابقه ای در فقهای قبل از انقلاب اسلامی ندارد (یا لااقل بنده تاکنون برنخورده ام) و حتی بزرگانی مانند شیخ انصاری که در کتاب مکاسب، ولایت فقیه را بر اساس روایات نمی پذیرید، اجازه تصرف فقیه در امور حسبه را نه به وکالت مردم، بلکه از طریق دلیل لبّی و قدرمتیقن شریعت،منحصر در فقیه می داند.
شما اگر به صورت اجتهادی ورود کنید، به یکی از دیدگاه ها یا دیدگاه پنجمی میرسید که رابطه مردم با مشروعیت ولایت فقیه به خوبی روشن است.
➖فرموده اید که اگر اعتبار ولی فقیه به اعتبار است، پس منصوبین وی معتبر نیستند چون انتخابی نیستند.
من متوجه نمی شوم این فرمایش به چه دلیلی میفرمایید ...
اول اینکه در نگاه مشهور فقها، ولایت فقیه انتخابی نیست که بخواهد این محذور را داشته باشد.
ثانیاً ذر فرض بازگشت اعتبار ولایت فقیه به انتخاب مردم هم مطلق بودن ادعای شما مخدوش است، چرا که نهایت این است که فقیه در فرض انتخابی بودن، وکیل مردم است و اگر مردم به وی حق نصب مسئولینی را داده باشد، انتصابهای وی نیز در همان محدوده معتبر است.
➖اینکه فرمودید: اگر ولی فقیه نایب امام (حجت خدا) است، باید منصوب وی باشد! پس چرا فرآیند تعیین ولی فقیه، انتخابی است؟
هم جوابش از فقرات بالا مشخص می شود که در هریک یک از نظریات سه گانه ای به آنها اشاره شد، مفهوم فرایند مشارکت مردم در تعیین ولایت فقیه، مفهوم خاص خود را دارد. در نظریه اول، این فرآیند فقط فرایند کشف ولیّ فقیه و بیعت است. در نظریه دوم، این مشارکت در شناسایی ولیّ فقیه، جزو ارکان مشروعیت وی است و در نظریه انتخابی، تمام علت اعتبار تصدی فقیه است.
➖فرمودید: مگر می شود از مورد چهارم (که خلاف نص عمل می شود) دفاع کرد؟
آیه پنجم سوره احزاب
آیه دوم سوره مجادله
بله عزیز دلم چرا نمیشود؟!
اگر مروری به تاریخ صدر اسلام کرده باشید، خواهید دید در پیچیدگی امور و تزاحم احکام ،گاهی خود رسول الله ص و امیرالمؤمنین ع هم به حکمی از احکام الهی در شرایط تزاحم عمل نکرده اند و آن را به تعویق انداخته اند. تاریخ اسلام پر است از مصادیق این اتفاق...
مگر به نص قران، دفاع از مظلوم واجب نیست، چه امری باعث شد که امیرالمومنین ع، از دفاع از صدیقه طاهره سلام الله علیها، کناره بگیرد؟ مگر قصاص قاتلین واجب نیست، به کدام مجوز امیرالمومنین علیه السلام در ابتدای خلافت، قصاص قاتلین عثمان را به تعویق انداخت؟ به کدام مجوز امام حسن ع با طاغوت زمان بیعت کرد؟ و صدها و هزاران مورد دیگر در زندگی نورانی معصومین علیهم السلام به بنا به شرایط زمان و مکان و در مقام تزاحم، اهمی را بر مهمی ترجیح داده اند و واجب مهمی را ترک کرده اند ...
➖ فرمودید: ادعا کردید: «دست یافتن به حکم الهی فقط و منحصرا از طریق اجتهاد مصطلح ممکن است»! اقامه دلیل بفرمایید.
عقلنوشتههای انقلابی
#مطلب_وارده2 جواب نویسنده متن تعارض پارادیمی نظام به پاسخ حقیر سلام و سپاس فراوان از حوصله ای که مب
#ادامه_پاسخ_دوم صفحه 2 از 2
فکر می کنم اینکه برای فهم حکم الهی باید مستند به آیات و روایات یا ادله قطعیه عقلیه حرف بزنیم، اختلافی نداریم.
بنده عرض کردم که بنا بر فهم فقهای امروز مسئله تغییر جنسیت، اگر همراه با مفسده و حرامی نباشد، جزو عناوین مُحرَّم نیست و لذا در آن برائت جاری کرده اند و در این باره مفصل بحث کرده اند و البته ممکن است کسی هم در اجتهاد خود به حرمت هم برسد که باز مهم است که استدلال و استظهار وی از آیات و روایات برسی شود. لذا لطف کنید و دلائل خود مبنی بر حرمت تغییر جنسیت مبتنی بر آیات و روایات را بفرمایید تا بتوانیم آن را قضاوت کنیم.
خداوند بر توفیقات تان بیفزاید...🌹
گعده 2 فقه حکومتی-استاد سیفی مازندرانی کم حجم.mp3
30.93M
💢دومین گعدهی فقه حکومتی💢
🔹در تاریخ 99/3/12 با جمعی از اعضای دبیرخانه هماندیشی فقه حکومتی، توفیقی شد و خدمت آیتالله سیفی مازندرانی رسیدیم.
🔹در ابتدا توضیحی اجمالی از دغدغهها و فعالیتهای دبیرخانه هماندیشی خدمت ایشان ارائه شد و سپس ایشان، در حدود 40 دقیقه شمای کلی دیدگاه خود در خصوص وضعیت مطلوب فقاهت که آن را #فقه_فعال نامگذاری کرده، بیان فرمودند. 40 دقیقهی پایانی این گعدهی علمی به پرسش و پاسخ سپری گردید.
🔹جلسهای شیرین و قابل استفاده بود که البته سئوالاتِ تخصصی دوستان و سرعتِ انتقال و دقتِ بیان استاد، غنا و نغزی بخش پرسش و پاسخ را دو چندان کرده است.
به درخواست ما، استاد دو نفر از شاگردان خود را معرفی کردند که دبیرخانه هماندیش فقه حکومتی با کمک آنها، نظریه فقه فعال را تقریر و صورتبندی نماید.
از همه دوستانی که دغدغه مباحث فقه حکومتی دارند، درخواست میکنم #صوت جلسه را گوش نمایند.👆
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#فقه_حکومتی
#هماندیشیها
❇️تاریخ نگارش: 1399/3/18
https://eitaa.com/alimohammadi1389
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
💢ماهیت فقه دولت اسلامی 💢
🔹در این جلسه به ارائه تصویری که از#فقه_دولتاسلامی پرداختهام.
🔹در فرمایشات مقام معظم رهبری دو ضرورت برای تأمل پیرامون دولت اسلامی وجود دارد:
➖ اول اینکه 40 سال است در مرحله دولت سازی اسلامی متوقف مانده ایم،
➖دوم اینکه اگر دولت سازی اسلامی صورت نپذیرد، شعار سبک زندگی اسلامی ایرانی صرفاً در حد گفتمانسازی باقی خواهد ماند.
🔹فقه دولت اسلامی به تلقی بنده عبارتست از:
«شناخت و کشف احکام و تعالیم دینی
در خصوص چگونگی تحقق و اقامه اهداف و ارزشهای اسلامی،
از طریق نهادینهسازی احکام شرعی در رفتار، منش و تصمیم مدیران و نهادهای حاکمیتی،
در چارچوب کلان جمهوری اسلامی (مرحله دوم)،
ناظر به ساخت جامعهای اسلامی (مرحله چهارم) و
با چشم انداز برپایی تمدن نوین اسلامی در بخشی از کره خاکی با محوریت ایران اسلامی(مرحله پنجم)»
🔹در ادمه جلسه نیز تلاش کردم که توضیح دهم که اصطلاح فقه دولت چه نسبت و رابطهای با اصطلاحات زیر دارد:
➖فقه حکومتی
➖ فقه مضاف
➖ فقه سیاسی
➖فقه نظامات
➖دانشهای کاربردی (موضوعشناسی/مصداقشناسی)
🔹صوت جلسه را در اینجا می توانید گوش دهید:👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/119
نشست ماهیت فقه دولت ـ علی محمدی 99.03.13.wma
19.03M
💢ماهیت فقه دولت اسلامی💢
🔹ارائه دهنده: علی محمدی
🔹تاریخ ارائه: 13 خرداد 1399
🔹مکان جلسه: مؤسسه فتوح اندیشه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/119
💢فضای مجازی و مدیران نافرهنگی💢
🔹من نمیدانم اسم این تصمیمات را چه باید گذاشت!
🔹ظاهراً شهرداری و وزارت ارتباطات و بخش اقتصادی و همه و همه، در غفلت و عزلت مدیران فرهنگی، مُجازند برای #فرهنگیترین عرصه حیات دهههای اخیر تصمیماتی عمرانی و مخابراتی و اقتصادی بگیرند...
🔹این وابسته کردن زندگی ها به فضای مجازی، بدون داشتن پیوست فرهنگی، تمامی نقطه مزیتهای فرهنگی را از ما سلب می کند و ما را به وادیای می کشاند که هیچ آمادگی و پدافنی برای آن نداریم.
🔹معنای این تصمیمات غلط، کشاندن مبارزه نرم و جنگ ارادهها به عرصهای که رقیب آنجا #حکمرانی می کند و ما فقط #کاربر و #شهروند_درجه_چندم هستیم.
آدم یاد فیلم مختار می افتد که در جنگ روز دوم جنگ با زبیریان، بن شمیت با بیتدبیر و جهالت، کیان (کیسان ابو عمره ) و یاران ایرانیش را که به جنگِ سواره شهره بودند، دستور داد که پیاده به معرکه و کارزار با زبیریان بروند و نتیجه چیزی نبود جز تار و مار شدن ایرانیان ...
https://eitaa.com/alimohammadi1389/120
کتاب جبههسازی.pdf
2.8M
💢کتابِ جبههسازی
از نگاه مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی💢
🔹مسئله #جبههسازی، لااقل بعد از سال 92 به بعد، مهمترین طرح ساختاری مقام معظم رهبری، در مواجهه با جریانهای خودجوش انقلابی است. البته با عملکرد نه چندان قوی قرارگاههایی مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی که قرار بود این جبهه را ساماندهی کنند، حضرت آقا از سال 96 اعلام وضعیت #آتشبهاختیار کردند، ولی همچنان مسئله جبههسازی را میتوان در رأس دغدغههای معظمله در عرصه سازماندهی جریانهای خودجوش و ظرفیتهای مردمی انقلاب اسلامی دانست.
🔹یکی از چالشهای جدی در این عرصه، #فقدان_عقلانیتِ جبههسازی و #فقدان_الگویی_ارتباطی میانِ عناصر نظری، راهبردی و عملیاتیِ شبکه انسانی است. اینکه این عقلانیت چه مختصاتی دارد و چگونه و در چه فرآیندی و تضارب و تعاضدی حاصل میآید، به صورت مبسوط باید مورد مداقه قرار گیرد، ولی این مختصات و فرآیند هرچه باشد، بیتردید بخش مهمی از آن، استخراج و صورتبندی تجربیات میدانی کسانی است که در سرِ صحنهی مسائل عینی انقلاب اسلامی درگیرند.
🔹جزوه حاضر که توسط دبیرخانهای موسوم به #دستواره تنظیم شده است خلاصه ۱۵ مصاحبه انجام شده با مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی میباشد که به صورت پرسش و پاسخ مدون گردیده است. در این کتاب سعی گردیده است به واژهها و اصطلاحات، ضرورت، لوازم و موانع جبههسازی و شیوه های متشکل سازی جبهه خودی و معارض پرداخته شود.
🔹اگر با نگاه درجه دو، به مطالب مصاحبهها نگریسته شود، ناظر به دو چالشی که عرض شد، مطالب قابل توجهی قابل اصطیاد است. 🌺
https://eitaa.com/alimohammadi1389/121
💢گزارش فعالیتها و وضعیت ستاد حوزوی ترویج و ارتقای
سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت💢
لینک نشست خبری https://b2n.ir/243431
لینک تصاویر نشست خبری https://b2n.ir/424732
لینک کلیپ نشست خبری
https://www.hawzahnews.com/news/905149/
درنشست مدیران ستاد حوزوی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد:
دو مسئولیت مهم مراکز حوزوی از سوی رهبر انقلاب /سند الگوی اسلامی مقدمه ای برای تمدن سازی جامعه اسلامی/نتایج ستاد حوزوی در بحث سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپی از نشست خبری ستاد حوزوی سند الگوی اسلامی ایرانی در تاریخ 99/03/25
جلسه اول 92.10.26.mp3
31.16M
💢صوت #جلسه_اول گفتگویی درباره
چالشهای جریان فلسفه صدرایی در علوم انسانی کاربردی💢
🔹دیماه 92 و اردیبهشت 93، دو گفتگوی علمی با استاد عزیز حجتالاسلام #محمدحسن_وکیلی داشتم.
🔹موضوع این گفتگوها که در مدرسه نواب مشهد در جوار مضجع شریف حضرت رضا علیه آلاف التحیه و السلام انجام گرفت، «نسبت و چالشهای فلسفه صدرایی برای ورود به عرصه علوم انسانی کاربردی» بود.
🔹حدود 7 سال از آن زمان میگذرد و مواجهه من با فلسفه صدرایی، علوم انسانی و بالتبع، علوم انسانی اسلامی، تغییراتی یافته است،
ولی هنوز هم موضوعات طرح شده در این گفتگو را زنده و پاسخ نیافته میدانم و معتقدم قائلین به مبنای اصالت وجود، هرچند ممکن است که پاسخهایی به این پرسشها داده باشد، ولی این پاسخها هنوز از بستر گفتگویی جدی و فراگیر عبور نکرده است...
🔹محور گفتگوی اول، بیان دو چالش فرا روی فلسفه صدرایی بود:
1ـ مواجهه بودن ما با مسئلههای به مثابه #کلِمتغیر در عینیت جامعه و ناکافی بودن مبانی صدرایی در مبحث #وحدت_و_کثرت و #حرکت برای تحلیل این تأثیر و تأثرات
2ـ اعتباری نبودن تأثیر و تأثرات اجتماعی و نادرست بودن طبقهبندی همه لایههای علوم انسانی در زمره اعتباریات
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#هماندیشیها
❇️تاریخ انتشار: 1399/3/28
https://eitaa.com/alimohammadi1389/124
جلسه دوم 93.2.5.mp3
24.05M
💢صوت #جلسه_دوم گفتگویی درباره
چالشهای جریان فلسفه صدرایی در علوم انسانی کاربردی💢
🔹دیماه 92 و اردیبهشت 93، دو گفتگوی علمی با استاد عزیز حجتالاسلام #محمدحسن_وکیلی داشتم.
🔹موضوع این گفتگوها که در مدرسه نواب مشهد در جوار مضجع شریف حضرت رضا علیه آلاف التحیه و السلام انجام گرفت، «نسبت و چالشهای فلسفه صدرایی برای ورود به عرصه علوم انسانی کاربردی» بود.
🔹حدود 7 سال از آن زمان میگذرد و مواجهه من با فلسفه صدرایی، علوم انسانی و بالتبع، علوم انسانی اسلامی تغییراتی یافته است،
ولی هنوز هم موضوعات طرح شده در این گفتگو را زنده و پاسخ نیافته میدانم و معتقدم قائلین به مبنای اصالت وجود، هرچند ممکن است که پاسخهایی به این پرسشها داده باشد، ولی این پاسخها هنوز از بستر گفتگویی جدی و فراگیر عبور نکرده است...
🔹محور گفتگوی دوم، بیان دو چالش فرا روی فلسفه صدرایی بود:
1ـ لزوم توجه دوباره به مسئله طبقهبندی علوم و در ذیل آن، نسبت فلسفه و علوم
2ـ توجه دوباره به مسئله حقایق و اعتباریات با ملاحظاتی بر تقسیم علت به علت حقیقی و علت معدّه
3ـ لزوم تغییر تصور سنتی ما از روش بخش تجربی علوم انسانی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#هماندیشیها
❇️تاریخ انتشار: 1399/3/28
https://eitaa.com/alimohammadi1389/125
💢نشستهای فلسفه اصول💢
🔹به همت دوستان خوبم در گروه «فلسفه و روش فقه حکومتی» در دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم، سلسله جلسات #فلسفه_اصول با پنج سرفصل زیر شروع شده است:👇
1ـ شأن شارع
2ـ زبان و ادبیات دین
3 ـ حکم شناسی
4 ـ حجیت
5-موضوع شناسی
🔹 در اولین گام بناست که دیدگاه اندیشمندانی مانند مرحوم میرزای نائینی، شهید سیدمحمدباقر صدر، مرحوم حضرت امام خمینی، استاد سیداحمد مددی، استاد سیدعلی سیستانی و استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی در خصوص #شأن_شارع طرح گردد.
🔹شأن شارع از منظر مرحوم حسینی، در کنار #شأن_موضوع و #شأن_مکلف، یکی از سه ضلع #شأن_تخاطب را تشکیل میدهد.
🔹شأن تخاطب، در برگیرنده مهمترین انگارههایی است که هر فقیه در چارچوب آن تصویری از #حکم_شارع را ترسیم میکند که شامل تصویر از ماهیت حکم شرعی، نحوه جعل آن توسط شارع، انواع متعلق حکم شرعی، انواع موضوعات حکم شرعی، انواع و تقسیمات احکام شرعی، کیفیت امتثال آنها و نحوه ثواب و عقاب احکام شرعی میشود.
🔹نکته بسیار مهم این است که از نگاه مرحوم حسینی، تصویر از حکم شرعی که در سایه ارتکازات فقها از شأن تخاطب شکل گرفته، فضای حاکم بر علم اصول فقه را رقم زده است و فقیه، در پرتو این تصویر از حکم است که میتواند معنای خاصی از #حجیت را اثبات نموده و بر اساس آن، در گستره علم اصول به دنبال دستیابی به #قواعد_عامِ استنباط احکام شرعی باشد.
🔹تاکنون چندین جلسه از این سلسله نشستها برگزار گردیده که امیدوارم استمرار آن، زمینهای باشد برای آشنایی جامعهی علمی با دیدگاههای #فلسفه_فقهی و #فلسفه_اصولی مرحوم حسینی... 🌺
https://eitaa.com/alimohammadi1389/126
💢اگر دولت عثمانی مسلط شود، تشیع از بین میرود💢
🔹امروز مصاحبهای میخواندم از آیت الله سید رضی شیرازی، نواده پسری میرزای شیرازی، صاحب فتوای تحریم تنباکو
https://www.khabaronline.ir/news/152128/
🔹نکات جالبی در این مصاحبه بود.
🔹یکی از آنها مربوط بود به درخواست سیدجمال الدین اسدآبادی از میرزای شیرازی برای تکفیر ناصرالدین شاه👇
▪️ سوال:
اما در بعضی از کتابها نوشتهاند که سید جمال الدین اسدآبادی به میرزا نامه نوشت و ایشان را به این کار تشویق کرد و میرزا هم پس از آن حکم به تحریم تنباکو داد. آیا این موضوع درست است؟
▪️ آیتالله سیدرضی شیرازی:
در این مورد لازم است به چند نکته اشاره کنم. درتاریخ در جایی ثبت نشده که میرزا به نامههای سید جمال پاسخی داده باشد و نامههای او همگی از سوی مرحوم میرزا بیجواب ماندهاند. مرحوم آقا سید جمال گلپایگانی از قول میرزای نائینی نقل میکرد که سید جمال به سامرا آمد و چند روزی در مدرسه و در حجره من ماند و میخواست با میرزا ملاقات کند، اما موفق نشد.
نکته مهم این است که احتمال دارد سید جمال هم اطلاعاتی به میرزا داده باشد، کما اینکه ایشان به عنوان مرجع، از کانالهای مختلفی اطلاعات را دریافت میکرد و نامههای فراوانی به ایشان میرسید. نامه سید جمال هم یکی از آنها بود، اما تصمیم نهایی را خود میرزا گرفت. پیامبر(ص) هم با اصحاب مشورت میکردند، اما تصمیم با شخص ایشان بود. سید جمال اصرار زیادی داشت با میرزا ملاقات کند، ولی هرگز میرزا تمایلی نشان نداد و با او ارتباط برقرار نکرد. از منبع موثقی شنیدم که سید جمال گفته بود:«میرزای شیرازی رهبر خوبی برای دنیای اسلام است، اما بهتر است سفری به اروپا برود و وضع آنجا را از نزدیک ببیند. قطعاً این اقدام در پیشبرد جامعه اسلامی تأثیر زیاد خواهد داشت.»
من درباره سید جمال، جریانی مستند و برداشت خود را نقل میکنم. مرحوم شیخ بهاءالدین نوری، فرزند مرحوم شیخ عبدالنبی نوری که در 103 سالگی فوت کرد، برایم نقل میکرد که شیخ عبدالنبی، از روحانیون محترم تهران، مدت پنج سال در سامرا در خدمت میرزا بود. او از سامرا به ترکیه و مکه و سپس استانبول میرود و سید جمال در آنجا به ملاقاتش میآید و میگوید: «به میرزا این پیغام را برسانید که ناصرالدین شاه را تکفیر کند تا بشود او را عزل کرد.» سید جمال در نامههایش هم اصرار زیادی بر براندازی ناصرالدین شاه داشت. شیخ عبدالنبی میپرسد:«اگر میرزا، ناصرالدین شاه را عزل کند، قرار است چه کسی جانشین او شود؟» سید جمال جواب میدهد:«من!» شیخ میپرسد: «و چه کسی شما را تأیید و از حکومت شما پشتیبانی میکند؟» سید جمال جواب میدهد:«سلطان عبدالمجید.»
شیخ عبدالنبی پیام سید جمال را به میرزا میرساند و میرزا میگوید:«تکفیر ناصرالدین شاه به صلاح اسلام و تشیع نیست. سعی ما این است که تشیع باقی بماند. اگر دولت عثمانی مسلط شود، تشیع از بین میرود.»
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
❇️تاریخ نگارش: 1399/3/30
https://eitaa.com/alimohammadi1389/132
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
برنامه هیجدهم مصیر.mp3
21.43M
💢صوت برنامه مصیر💢
🔹با دوست عزیزم جناب دکتر عباس جهانبخش مهمان قسمت هیجدهم برنامه تلویزیونی #مصیر بودیم.
🔹این برنامه پنجمین و آخرین برنامهی اختصاص یافته به معرفی اندیشههای مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی بود که یکشنبه شب(1 تیر) از شبکه 4 سیما پخش شد.
🔹موضوع این جلسه گفتگو پیرامون #کارآمدی مباحث مرحوم حسینی مقرر شده بود.
🔹بنده که خود، نقطه اتصال و ارتباطم با فرهنگستان علوم اسلامی، مباحث کاربردی این مجموعه در #مدیریت_تشکیلات بود، نسبت به موضوع برنامه، حس شخصی داشتم.
🔹از اولین آشناییام با مباحث فرهنگستان حدود 20 سال میگذرد و در این مدت، همچنان معتقدم که تفکر مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی یکی از مهمترین جریانهای #عقلانیت_انقلاب_اسلامی است.
🔹متأسفانه سالهاست گفتگوهای جریانهای فکری انقلابی، مانند خط فکری حضرت امام ره، خط فکری مرحوم علامه طباطبایی، خط فکری مرحوم شهید صدر، خط فکری مرحوم فردید، خط فکری مرحوم شیخ علی صفایی و ...، معطّل مانده و بیصاحب رها شده است و حتی متفکرین جوانتری نیز که خطوط جدیدی را گشودهاند، در #نسبتِ با این جریانات فکری، متعین نشدهاند. ما امروز بیشتر از هر زمانی نیازمند #هماندیشی و #توسعه_تفاهم بین این جریانهای فکری هستیم.
🔹در این برنامه تلاش کردم درباره کارآمدی مباحث مرحوم حسینی این نکته را متذکر شوم که این تفکر از آن سنخ عقلانیتهایی است که کارآمدی، نتیجهی آخرین حلقه از زنجیره مباحث آن نیست، بلکه کارآمدی و انضمامی بودن، از ابتدا، مقوِّم تمامی مراحل آن بوده است...
♦️مشاهده در 👇
telewebion.com/program/62280
https://eitaa.com/alimohammadi138
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢فیلم تذکر آیتالله شهید بهشتی به مردم
درباره مطلقنگری نسبت به روحانیون💢
🔹چقدر این گفتگوهای پدرانه، صمیمی و آسیبشناسانه مسئولین با مردم میتواند اصلاحگر باشد...
🔹این چنین گفتگویی فقط از کسی بر میآید که #نه_ذلیل_مردم باشد و #نه_جدای_از_مردم باشد؛
مسئول نظام اسلامی باید #از_جنس_مردم باشد...
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/135
صوت شنیدنی شهید بهشتی.mp3
24.02M
💢صوتی بسیار شنیدنی از آیتالله شهید بهشتی💢
🔹این بحث در جمع طلاب و اساتید مدرسه حقانی (شهیدین کنونی) در سال 1356 ایراد شده است.
🔹در ابتدا شهید بهشتی به این پرسش پاسخ میدهد که طلبه در حال حاضر چه وظیفهای دارد؟ و به سوی چه آیندهای باید گام بردارد؟
➖ ایشان در این بخش از چیستی علوم انسانی متعارف و نسبت آن با علوم اسلامی میگوید و لیست مفصلی از نیازمندیهای طلبهی آن روز ارائه میدهد.
.
🔹توصیه اکید میکنم که هرکس میخواهد #وجه_مدیریتی شهید بهشتی را مشاهده کند، حتماً نیمساعت آخر این صوت را گوش دهد:
➖با خدای خویش میثاق بستهایم که آنچه تاکنون در این زمینه به دست آوردهایم، با خلوص و صفای کامل در اختیار دنبالکنندگان و همراهان جوان این راه بگذاریم.
➖اگر امکاناتی داریم، میگذاریم در اختیار آن عاشقها، نه در اختیار آن نِقنِقزنها! عاشق که اینقدر نق نمیزند. عاشق که اینقدر آفتاب و سایه نمیکند. عاشق که اینقدر پرتوقع نمیشود.
➖{برنامهها} حسابشده است، منتها اگر به ذائقه برخی خوش نمیآید: یا به سلیقه ما هم خوش نمیآید، ولی جایگزین بهتری پیدا نکردهایم؛ یا به سلیقه ما به عنوان پیشروی آگاه خوب میآید، به سلیقه خام شما خوب نمیآید؛ این دیکتاتوری نیست، این قاطعیت است. مدیریت بیقاطعیت صنار نمیارزد.
➖دهها رشته نو در انتظار شماهاست، اما شمای ساختهشده، نه شمای خودسر. شمای عاشق، نه شمای نازکنارنجی. شمای تلاشگر تنبهزحمتده.
🔹متن کامل این صوت را در لینک زیر بخوانید: 👇
https://www.isna.ir/news/95100100361/
❇️تاریخ نگارش:۱۳۹۹/۰۴/۰۵
https://eitaa.com/alimohammadi1389/136
💠 مصیر علوم انسانی به شهید سیدمحمدباقر صدر رسید
🔸 برنامه تلویزیونی مصیر که یکشنبه شبها از شبکه 4 سیما پخش میشود و بررسی اندیشه متفکران انقلاب اسلامی را موضوع گفتوگوهای علمی و شخصیتمحور خود قرار داده، از این هفته به اندیشه و سیرۀ استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر میپردازد.
🔹 این برنامه با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تهیه شده و در چند قسمت به نقد و بررسی تخصصی آرا و اندیشههای این اندیشمند بزرگ جهان اسلام خواهد پرداخت.
🔸 این مجموعهبرنامه در هفت هفته، با حضور شخصیتهایی چون آیتالله دکتر احمد مبلغی، دکتر محسن اسماعیلی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر احسان خاندوزی، دکتر هدایت جلیلی، حجتالاسلام سعید بهمنی، حجتالاسلام عباسعلی شاملی به موضوعاتی مانند نظریهپردازی قرآنبنیان، ساختار قانونگذاری در نظام اسلامی، فلسفه تاریخ و تحول فرهنگی، اقتصاد اسلامی و نوآوریهای روشی و مبنایی علامه صدر در علوم انسانی پرداخته است.
🔹نخستین قسمت از این مجموعهبرنامۀ تلویزیونی مصیر از روز یکشنبه هشتم تیرماه با حضور #حجتالاسلام_سیدامید_مؤذنی پخش گردید. در این برنامه جناب مؤذنی عزیز با بیانی شیوا، نکات بسیار قابل توجهی از زندگی آیتالله مجاهد سیدمحمدباقر صدر را بازگو کردند.
🔹این برنامه را در لینک زیر میتوانید مشاهده کنید:👇
https://www.telewebion.com/episode/2305564
عرض سلام و ادب محضر اعزّه محترم هم اندیشی
🌼🌼🌼🌼
🔰به حول و قوه الهی، انشالله دهمین #نشست_هماندیشی_فقه_حکومتی با ارائه نظریه «فقه اجتماعی» توسط جناب استاد محمدجواد ارسطا برگزار خواهد شد.
🔸زمان برگزاری این نشست، پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۹۹ ساعت ۹ صبح در شهر مقدس قم میباشد.
🌼🌼🌼🌼