eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
2هزار دنبال‌کننده
604 عکس
207 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل‌نوشته‌های انقلابی
#مطلب_وارده2 جواب نویسنده متن تعارض پارادیمی نظام به پاسخ حقیر سلام و سپاس فراوان از حوصله ای که مب
صفحه 2 از 2 فکر می کنم اینکه برای فهم حکم الهی باید مستند به آیات و روایات یا ادله قطعیه عقلیه حرف بزنیم، اختلافی نداریم. بنده عرض کردم که بنا بر فهم فقهای امروز مسئله تغییر جنسیت، اگر همراه با مفسده و حرامی نباشد، جزو عناوین مُحرَّم نیست و لذا در آن برائت جاری کرده اند و در این باره مفصل بحث کرده اند و البته ممکن است کسی هم در اجتهاد خود به حرمت هم برسد که باز مهم است که استدلال و استظهار وی از آیات و روایات برسی شود. لذا لطف کنید و دلائل خود مبنی بر حرمت تغییر جنسیت مبتنی بر آیات و روایات را بفرمایید تا بتوانیم آن را قضاوت کنیم. خداوند بر توفیقات تان بیفزاید...🌹
گعده 2 فقه حکومتی-استاد سیفی مازندرانی کم حجم.mp3
30.93M
💢دومین گعده‌ی فقه حکومتی💢 🔹در تاریخ 99/3/12 با جمعی از اعضای دبیرخانه هم‌اندیشی فقه حکومتی، توفیقی شد و خدمت آیت‌الله سیفی مازندرانی رسیدیم. 🔹در ابتدا توضیحی اجمالی از دغدغه‌ها و فعالیت‌های دبیرخانه هم‌اندیشی خدمت ایشان ارائه شد و سپس ایشان، در حدود 40 دقیقه شمای کلی دیدگاه خود در خصوص وضعیت مطلوب فقاهت که آن را نام‌گذاری کرده‌، بیان فرمودند. 40 دقیقه‌ی پایانی این گعده‌ی علمی به پرسش و پاسخ سپری گردید. 🔹جلسه‌ای شیرین و قابل استفاده بود که البته سئوالاتِ تخصصی دوستان و سرعتِ انتقال و دقتِ بیان استاد، غنا و نغزی بخش پرسش و پاسخ را دو چندان کرده است. به درخواست ما، استاد دو نفر از شاگردان خود را معرفی کردند که دبیرخانه هم‌اندیش فقه حکومتی با کمک آنها، نظریه فقه فعال را تقریر و صورت‌‌بندی نماید. از همه دوستانی که دغدغه مباحث فقه حکومتی دارند، درخواست می‌کنم جلسه را گوش نمایند.👆 ❇️تاریخ نگارش: 1399/3/18 https://eitaa.com/alimohammadi1389 https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
💢ماهیت فقه دولت اسلامی 💢 🔹در این جلسه به ارائه تصویری که از پرداخته‌ام. 🔹در فرمایشات مقام معظم رهبری دو ضرورت برای تأمل پیرامون دولت اسلامی وجود دارد: ➖ اول اینکه 40 سال است در مرحله دولت سازی اسلامی متوقف مانده ایم، ➖دوم اینکه اگر دولت سازی اسلامی صورت نپذیرد، شعار سبک زندگی اسلامی ایرانی صرفاً در حد گفتمان‌سازی باقی خواهد ماند. 🔹فقه دولت اسلامی به تلقی بنده عبارتست از: «شناخت و کشف احکام و تعالیم دینی در خصوص چگونگی تحقق و اقامه اهداف و ارزش‌های اسلامی، از طریق نهادینه‌سازی احکام شرعی در رفتار، منش و تصمیم مدیران و نهادهای حاکمیتی، در چارچوب کلان جمهوری اسلامی (مرحله دوم)، ناظر به ساخت جامعه‌ای اسلامی (مرحله چهارم) و با چشم انداز برپایی تمدن نوین اسلامی در بخشی از کره خاکی با محوریت ایران اسلامی(مرحله پنجم)» 🔹در ادمه جلسه نیز تلاش کردم که توضیح دهم که اصطلاح فقه دولت چه نسبت و رابطه‌ای با اصطلاحات زیر دارد: ➖فقه حکومتی ➖ فقه مضاف ➖ فقه سیاسی ➖فقه نظامات ➖دانش‌های کاربردی (موضوع‌شناسی/مصداق‌شناسی) 🔹صوت جلسه را در اینجا می توانید گوش دهید:👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/119
نشست ماهیت فقه دولت ـ علی محمدی 99.03.13.wma
19.03M
💢ماهیت فقه دولت اسلامی💢 🔹ارائه دهنده: علی محمدی 🔹تاریخ ارائه: 13 خرداد 1399 🔹مکان جلسه: مؤسسه فتوح اندیشه https://eitaa.com/alimohammadi1389/119
💢فضای مجازی و مدیران نافرهنگی💢 🔹من نمی‌دانم اسم این تصمیمات را چه باید گذاشت! 🔹ظاهراً شهرداری و وزارت ارتباطات و بخش اقتصادی و همه و همه، در غفلت و عزلت مدیران فرهنگی، مُجازند برای عرصه حیات دهه‌های اخیر تصمیماتی عمرانی و مخابراتی و اقتصادی بگیرند... 🔹این وابسته کردن زندگی ها به فضای مجازی، بدون داشتن پیوست فرهنگی، تمامی نقطه مزیت‌های فرهنگی را از ما سلب می کند و ما را به وادی‌ای می کشاند که هیچ آمادگی و پدافنی برای آن نداریم. 🔹معنای این تصمیمات غلط، کشاندن مبارزه نرم و جنگ اراده‌ها به عرصه‌ای که رقیب آنجا می کند و ما فقط و هستیم. آدم یاد فیلم مختار می افتد که در جنگ روز دوم جنگ با زبیریان، بن شمیت با بی‌تدبیر و جهالت، کیان (کیسان ابو عمره ) و یاران ایرانیش را که به جنگِ سواره شهره بودند، دستور داد که پیاده به معرکه و کارزار با زبیریان بروند و نتیجه چیزی نبود جز تار و مار شدن ایرانیان ... https://eitaa.com/alimohammadi1389/120
کتاب جبهه‌سازی.pdf
2.8M
💢کتابِ جبهه‌سازی از نگاه مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی💢 🔹مسئله ، لااقل بعد از سال 92 به بعد، مهمترین طرح ساختاری مقام معظم رهبری، در مواجهه با جریان‌های خودجوش انقلابی است. البته با عملکرد نه چندان قوی قرارگاه‌هایی مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی که قرار بود این جبهه را ساماندهی کنند، حضرت آقا از سال 96 اعلام وضعیت کردند، ولی همچنان مسئله جبهه‌سازی را می‌توان در رأس دغدغه‌های معظم‌له در عرصه سازماندهی جریان‌های خودجوش و ظرفیت‌های مردمی انقلاب اسلامی دانست. 🔹یکی از چالش‌های جدی در این عرصه، جبهه‌سازی و میانِ عناصر نظری، راهبردی و عملیاتیِ شبکه انسانی است. اینکه این عقلانیت چه مختصاتی دارد و چگونه و در چه فرآیندی و تضارب و تعاضدی حاصل می‌آید، به صورت مبسوط باید مورد مداقه قرار گیرد، ولی این مختصات و فرآیند هرچه باشد، بی‌تردید بخش مهمی از آن، استخراج و صورت‌بندی تجربیات میدانی کسانی است که در سرِ صحنه‌ی مسائل عینی انقلاب اسلامی درگیرند. 🔹جزوه حاضر که توسط دبیرخانه‌ای موسوم به تنظیم شده است خلاصه ۱۵ مصاحبه انجام شده با مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی می‌باشد که به صورت پرسش و پاسخ مدون گردیده است. در این کتاب سعی گردیده است به واژه‌ها و اصطلاحات، ضرورت، لوازم و موانع جبهه‌سازی و شیوه های متشکل سازی جبهه خودی و معارض پرداخته شود. 🔹اگر با نگاه درجه دو، به مطالب مصاحبه‌ها نگریسته شود، ناظر به دو چالشی که عرض شد، مطالب قابل توجهی قابل اصطیاد است. 🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/121
💢گزارش فعالیت‌ها و وضعیت ستاد حوزوی ترویج و ارتقای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت💢 لینک نشست خبری https://b2n.ir/243431 لینک تصاویر نشست خبری https://b2n.ir/424732 لینک کلیپ نشست خبری https://www.hawzahnews.com/news/905149/ درنشست مدیران ستاد حوزوی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد: دو مسئولیت مهم مراکز حوزوی از سوی رهبر انقلاب /سند الگوی اسلامی مقدمه ای برای تمدن سازی جامعه اسلامی/نتایج ستاد حوزوی در بحث سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی از نشست خبری ستاد حوزوی سند الگوی اسلامی ایرانی در تاریخ 99/03/25
جلسه اول 92.10.26.mp3
31.16M
💢صوت گفتگویی درباره چالش‌های جریان فلسفه صدرایی در علوم انسانی کاربردی💢 🔹دیماه 92 و اردیبهشت 93، دو گفتگوی علمی با استاد عزیز حجت‌الاسلام داشتم. 🔹موضوع این گفتگوها که در مدرسه نواب مشهد در جوار مضجع شریف حضرت رضا علیه آلاف التحیه و السلام انجام گرفت، «نسبت و چالش‌های فلسفه صدرایی برای ورود به عرصه علوم انسانی کاربردی» بود. 🔹حدود 7 سال از آن زمان می‌گذرد و مواجهه من با فلسفه صدرایی، علوم انسانی و بالتبع، علوم انسانی اسلامی، تغییراتی یافته است، ولی هنوز هم موضوعات طرح شده در این گفتگو را زنده و پاسخ نیافته می‌دانم و معتقدم قائلین به مبنای اصالت وجود، هرچند ممکن است که پاسخ‌هایی به این پرسش‌ها داده باشد، ولی این پاسخ‌ها هنوز از بستر گفتگویی جدی و فراگیر عبور نکرده است... 🔹محور گفتگوی اول، بیان دو چالش فرا روی فلسفه صدرایی بود: 1ـ مواجهه بودن ما با مسئله‌های به مثابه در عینیت جامعه و ناکافی بودن مبانی صدرایی در مبحث و برای تحلیل این تأثیر و تأثرات 2ـ اعتباری نبودن تأثیر و تأثرات اجتماعی و نادرست بودن طبقه‌بندی همه لایه‌های علوم انسانی در زمره اعتباریات ❇️تاریخ انتشار: 1399/3/28 https://eitaa.com/alimohammadi1389/124
جلسه دوم 93.2.5.mp3
24.05M
💢صوت گفتگویی درباره چالش‌های جریان فلسفه صدرایی در علوم انسانی کاربردی💢 🔹دیماه 92 و اردیبهشت 93، دو گفتگوی علمی با استاد عزیز حجت‌الاسلام داشتم. 🔹موضوع این گفتگوها که در مدرسه نواب مشهد در جوار مضجع شریف حضرت رضا علیه آلاف التحیه و السلام انجام گرفت، «نسبت و چالش‌های فلسفه صدرایی برای ورود به عرصه علوم انسانی کاربردی» بود. 🔹حدود 7 سال از آن زمان می‌گذرد و مواجهه من با فلسفه صدرایی، علوم انسانی و بالتبع، علوم انسانی اسلامی تغییراتی یافته است، ولی هنوز هم موضوعات طرح شده در این گفتگو را زنده و پاسخ نیافته می‌دانم و معتقدم قائلین به مبنای اصالت وجود، هرچند ممکن است که پاسخ‌هایی به این پرسش‌ها داده باشد، ولی این پاسخ‌ها هنوز از بستر گفتگویی جدی و فراگیر عبور نکرده است... 🔹محور گفتگوی دوم، بیان دو چالش فرا روی فلسفه صدرایی بود: 1ـ لزوم توجه دوباره به مسئله طبقه‌بندی علوم و در ذیل آن، نسبت فلسفه و علوم 2ـ توجه دوباره به مسئله حقایق و اعتباریات با ملاحظاتی بر تقسیم علت به علت حقیقی و علت معدّه 3ـ لزوم تغییر تصور سنتی ما از روش بخش تجربی علوم انسانی ❇️تاریخ انتشار: 1399/3/28 https://eitaa.com/alimohammadi1389/125
💢نشست‌های فلسفه اصول💢 🔹به همت دوستان خوبم در گروه «فلسفه و روش فقه حکومتی» در دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم، سلسله جلسات با پنج سرفصل زیر شروع شده است:👇 1ـ شأن شارع 2ـ زبان و ادبیات دین 3 ـ حکم شناسی 4 ـ حجیت 5-موضوع شناسی 🔹 در اولین گام بناست که دیدگاه اندیشمندانی مانند مرحوم میرزای نائینی، شهید سیدمحمدباقر صدر، مرحوم حضرت امام خمینی، استاد سیداحمد مددی، استاد سیدعلی سیستانی و استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی در خصوص طرح گردد. 🔹شأن شارع از منظر مرحوم حسینی، در کنار و ، یکی از سه ضلع را تشکیل می‌دهد. 🔹شأن تخاطب، در برگیرنده مهمترین انگاره‌هایی است که هر فقیه در چارچوب آن تصویری از را ترسیم می‌کند که شامل تصویر از ماهیت حکم شرعی، نحوه جعل آن توسط شارع، انواع متعلق حکم شرعی، انواع موضوعات حکم شرعی، انواع و تقسیمات احکام شرعی، کیفیت امتثال آنها و نحوه ثواب و عقاب احکام شرعی می‌شود. 🔹نکته بسیار مهم این است که از نگاه مرحوم حسینی، تصویر از حکم شرعی که در سایه ارتکازات فقها از شأن تخاطب شکل گرفته، فضای حاکم بر علم اصول فقه را رقم زده است و فقیه، در پرتو این تصویر از حکم است که می‌تواند معنای خاصی از را اثبات نموده و بر اساس آن، در گستره علم اصول به دنبال دستیابی به استنباط احکام شرعی باشد. 🔹تاکنون چندین جلسه از این سلسله نشست‌ها برگزار گردیده که امیدوارم استمرار آن، زمینه‌ای باشد برای آشنایی جامعه‌ی علمی با دیدگاه‌های و مرحوم حسینی... 🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/126
💢اگر دولت عثمانی مسلط شود، تشیع از بین می‌رود💢 🔹امروز مصاحبه‌ای می‌خواندم از آیت الله سید رضی شیرازی، نواده پسری میرزای شیرازی، صاحب فتوای تحریم تنباکو https://www.khabaronline.ir/news/152128/ 🔹نکات جالبی در این مصاحبه بود. 🔹یکی از آنها مربوط بود به درخواست سیدجمال الدین اسدآبادی از میرزای شیرازی برای تکفیر ناصرالدین شاه👇 ▪️ سوال: اما در بعضی از کتاب‌ها نوشته‌اند که سید جمال الدین اسدآبادی به میرزا نامه نوشت و ایشان را به این کار تشویق کرد و میرزا هم پس از آن حکم به تحریم تنباکو داد. آیا این موضوع درست است؟ ▪️ آیت‌الله سیدرضی شیرازی: در این مورد لازم است به چند نکته اشاره کنم. درتاریخ در جایی ثبت نشده که میرزا به نامه‌های سید جمال پاسخی داده باشد و نامه‌های او همگی از سوی مرحوم میرزا بی‌جواب مانده‌اند. مرحوم آقا سید جمال گلپایگانی از قول میرزای نائینی نقل می‌کرد که سید جمال به سامرا آمد و چند روزی در مدرسه و در حجره من ماند و می‌خواست با میرزا ملاقات کند، اما موفق نشد. نکته مهم این است که احتمال دارد سید جمال هم اطلاعاتی به میرزا داده باشد، کما اینکه ایشان به عنوان مرجع، از کانال‌های مختلفی اطلاعات را دریافت می‌کرد و نامه‌های فراوانی به ایشان می‌رسید. نامه سید جمال هم یکی از آنها بود، اما تصمیم نهایی را خود میرزا گرفت. پیامبر(ص) هم با اصحاب مشورت می‌کردند، اما تصمیم با شخص ایشان بود. سید جمال اصرار زیادی داشت با میرزا ملاقات کند، ولی هرگز میرزا تمایلی نشان نداد و با او ارتباط برقرار نکرد. از منبع موثقی شنیدم که سید جمال گفته بود:«میرزای شیرازی رهبر خوبی برای دنیای اسلام است، اما بهتر است سفری به اروپا برود و وضع آنجا را از نزدیک ببیند. قطعاً این اقدام در پیشبرد جامعه اسلامی تأثیر زیاد خواهد داشت.» من درباره سید جمال، جریانی مستند و برداشت خود را نقل می‌کنم. مرحوم شیخ بهاءالدین نوری، فرزند مرحوم شیخ عبدالنبی نوری که در 103 سالگی فوت کرد، برایم نقل می‌کرد که شیخ عبدالنبی، از روحانیون محترم تهران، مدت پنج سال در سامرا در خدمت میرزا بود. او از سامرا به ترکیه و مکه و سپس استانبول می‌رود و سید جمال در آنجا به ملاقاتش می‌آید و می‌گوید: «به میرزا این پیغام را برسانید که ناصرالدین شاه را تکفیر کند تا بشود او را عزل کرد.» سید جمال در نامه‌هایش هم اصرار زیادی بر براندازی ناصرالدین شاه داشت. شیخ عبدالنبی می‌پرسد:«اگر میرزا، ناصرالدین شاه را عزل کند، قرار است چه کسی جانشین او شود؟» سید جمال جواب می‌دهد:«من!» شیخ می‌پرسد: «و چه کسی شما را تأیید و از حکومت شما پشتیبانی می‌کند؟» سید جمال جواب می‌دهد:«سلطان عبدالمجید.» شیخ عبدالنبی پیام سید جمال را به میرزا می‌رساند و میرزا می‌گوید:«تکفیر ناصرالدین شاه به صلاح اسلام و تشیع نیست. سعی ما این است که تشیع باقی بماند. اگر دولت عثمانی مسلط شود، تشیع از بین می‌رود.» ❇️تاریخ نگارش: 1399/3/30 https://eitaa.com/alimohammadi1389/132 https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/