هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
🖇سلسه نشست های "مروری بر آرا و نظریات موجود پیرامون هویت ملی ایرانیان"
🔰نشست دوم
📌ارائه نظریه دکتر حسین کچوئیان پیرامون هویت ملی ایرانیان
✔️با ارائه: حجت الاسلام رضا محمد آبادی
🔎ناظر علمی: دکتر حمید ابدی
⌛️ زمان : چهارشنبه، 11 دی ۱۴۰۳
🕰 ساعت: 15 الی 16:30
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
📞 برای حضور در جلسه با شماره زیر تماس بگیرید:
09100931083
لینک مجازی:
https://gharar.ir/r/22a8ad74
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔸دبیرخانه هویت ایرانی اسلامی
🔸مرکز علوم نوین اسلامی (معنا)
🌐 @maana_hamandishi
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
🎥 #نما
📌فیلم ارائههای جلسه "حاج قاسم راه عبور از دوگانه ها"
🔻خون حاج قاسم راه عبور از کدام دوگانه ها را گشود؟
➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖
◀️ارائه اول: حجت الاسلام اسحاقی |دوگانه امت - ملت|
◀️ارائه دوم: دکتر ابدی |دوگانه انقلاب اسلامی- جمهوری اسلامی|
◀️ارائه سوم: حجت الاسلام امین اسدپور |دوگانه عقلانیت - انقلابی گری|
◀️ارائه چهارم: آقای اشکان شاه محمدی |دوگانه آرمان بدون مرز - منافع ملی|
◀️ارائه پنجم: حجت الاسلام علی مهدیان |دو گانه نهضت - نظام|
◀️ارائه ششم: حجت الاسلام علی محمدی |دوگانه سیاست ورزی - رویکرد نظامی امنیتی|
◀️ارائه هفتم: حجت الاسلام قنبریان |دو گانه آرمان گرایی - واقع بینی|
◀️ارائه هشتم: حجت الاسلام کاظمی |دوگانه ارزش مداری - عمل گرایی|
◀️ارائه نهم: حجت الاسلام وطن فدا |دوگانه تشیع علوی - تشیع صفوی|
◀️ارائه دهم: حجت الاسلام صادقی |دوگانه مقاومت - پیشرفت|
💢برای مشاهده هر بخش روی آن کلیک کنید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻 مرکز علوم نوین اسلامی(معنا)
🌐 @maana_hamandishi
عقلنوشتههای انقلابی
🎥 #نما 📌فیلم ارائههای جلسه "حاج قاسم راه عبور از دوگانه ها" 🔻خون حاج قاسم راه عبور از کدام دوگان
سال گذشته جلسه بسیار خوبی داشتیم درباره امکانهایی که با حاج قاسم سلیمانی ره در مقابل ملت ایران باز شده است.
همه دوستان را به دیدن و شنیدن این ارائهها دعوت میکنم:👆
💢گفتاری درباره حاج قاسم و غلبه نرم افزاری انقلاب اسلامی 💢
1 از 2
🔹شاگرد مکتب امام؛ فراتر از یک فرمانده نظامی
دو سخن از رهبر انقلاب درباره شهید سلیمانی وجود دارد که به نظر من نیازمند تأمل عمیقتری است. نخست این فرمایش که “شهید سلیمانی، شاگرد واقعی مکتب امام خمینی (ره) بود”؛ سخنی که با گذر زمان، معنای عمیقتر و درخشانتری برای من پیدا کرد. دوم، هنگامی که ایشان در تبیین انتقام شهادت سردار سلیمانی، پس از آن واقعه عظیم تشییعهای با شکوه و جریان بزرگی که گویی خون ملت ایران را به جوش آورده بود فرمودند: “ما با این تشییعجنازه سیلی اول را زدیم، اما سیلی اصلی غلبه نرمافزاری بر هیمنه پوچ استکبار است. ”
این کلیدواژه “غلبه نرمافزاری” برای من بسیار تأملبرانگیز بود. چرا باید در سوگ یک فرمانده میدانی و نظامی که در سختترین عرصه مقابله تمدنی حضور داشت، رهبر انقلاب از غلبه نرمافزاری سخن بگویند؟ این سخن در نگاه نخست بیتناسب مینمود. یکی از تأملات این بود که چگونه میتوان در سختترین لایه درگیری تمدنی، احساس کنید نمایندهای دارید که جنس انتقام آن نرمافزاری است. بالاخره میان انتقام و آن واقعه تناسبی وجود دارد، لذا سخنگفتن از غلبه نرمافزاری در یک رویارویی سخت، ما را به تأمل بیشتر وامیدارد.
بنابراین، سؤال ما برای اندیشیدن این شد که با شهید سلیمانی چه اتفاقی افتاد که انتقام ایشان غلبه نرمافزاری بر هیمنه پوچ استکبار شد؟ من تصور میکنم امروز بیش از پیش آشکار شده است که حاجقاسم صرفاً حامل یک درگیری سخت در لایههای نظامی نبود، بلکه متضمن نرمافزاری از انقلاب اسلامی بود که رهبری نیز سال گذشته مجدداً بر آن تأکید کردند.
برای پاسخ به پرسش پیشین ابتدا میخواهم مقدمه را طرح کنم تا سپس با استفاده از آن بتوان جواب مشخصی را برای آن پرسش تدارک دید. به نظر میرسد آنچه غلبه نرمافزاری را بسیار برجسته و جدی میکند و شاید مانع اصلی در مسیر حرکت انقلاب اسلامی و از بزرگترین موانع ایجاد شده توسط جریان استکبار در مقابل حرکت انقلاب اسلامی است، ایجاد دوگانههای نادرست و مغالطههای مفهومی است. همانطور که رهبری نیز بارها در تبیین جمهوری اسلامی و اندیشه نوین انقلاب اسلامی به آن اشاره کردهاند. ایشان در تشریح حرکت انقلاب اسلامی و نسبت آن با جریان بیداری منطقه، هنگام ارائه تجربه انقلاب اسلامی، به تبیین این دوگانهها پرداخته و تأکید میکنند که نباید از این دوگانهها هراسید و باید در مقابل آنها ایستاد.
ما با انقلاب اسلامی در برابر این دوگانههای ساختگی ایستادگی کردیم. در مقابل این ادعا که باید میان رفاه و عدالت یکی را انتخاب کنیم - یا باید به دنبال رفاه باشیم و از عدالت چشمپوشی کنیم، یا اگر عدالت میخواهیم باید از رفاه و پیشرفت اقتصادی صرفنظر کنیم - مقاومت کردیم و این دوگانه را نپذیرفتیم. همچنین از دوگانه “حاکمیت الهی یا حاکمیت مردم” عبور کردیم و زیر بار آن نرفتیم.
رهبری تلاش میکنند در منطقه تبیین کنند که چگونه شما را در دوگانه “اسلام سازگار” و “اسلام خشن” قرار میدهند، در حالی که انقلاب اسلامی هیچیک از این دو نیست و باید این دوگانه را شکست و فضای جدیدی ایجاد کرد.
🔹دوگانههای ساختگی را باید شکست!
یکی از مهمترین مغالطههایی که در دنیای مدرن شکلگرفته، مسئله تفکیک در شخصیتهاست. در تبیین مفهوم تفکیک، باید گفت یکی از مهمترین تحولاتی که در تمدن غرب رخ داد - که ریشه در اندیشههای طراحان و معماران اصلی دنیای جدید در قرون هفدهم و هجدهم دارد - ایجاد نوعی تعلیق و وابستگی عمومی است. بهگونهای که هیچکس نتواند مستقلاً قدرتمند باشد و همه باید به نحوی به یکدیگر وابسته شوند، بهطوری که هیچکس نتواند بهعنوان یک نیروی آزاد اجتماعی عمل کند و همه باید در حدی محدود شوند که توان حرکت مستقل در مقابل طرح کلی جامعه را نداشته باشند.
این رویکرد در سطح حاکمیتی به تفکیک قوا تبدیل میشود که در حقوق اساسی به معنای ایجاد نوعی وابستگی و تعادل میان قواست، بهگونهای که هیچ قوهای نتواند مستقلاً عمل کند. در حوزه اقتصاد، این مسئله با تقسیم کار گره میخورد که بهاندازه خود نظام سرمایهداری اهمیت دارد، زیرا بهنوعی انسانها را کوچک میکند، به نحوی انسانها را محدود میکند که مانع حرکت مستقل آنها شود.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1845
لینک قسمت دوم👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1846
💢گفتاری درباره حاج قاسم و غلبه نرم افزاری انقلاب اسلامی 💢
2 از 2
در فضای علمی و نخبگانی، این مسئله به شکل تخصصگرایی تجلی مییابد. متخصص هرگز نمیتواند یک حرکت عمومی ایجاد کند، زیرا همواره تنها به یک جنبه از مسئله مینگرد و در اظهارنظر باید دیدگاه دیگران را نیز لحاظ کند. این محدودیت در ساختارهایی مانند هیئتعلمی و دانشگاه توسط پایهریزی شده و فرد در درون آن کنترل میشود. این مسئله هنگامی که در تیپشناسی کارگزاران سرریز میشود، به تفکیک سهلایه از یکدیگر منجر خواهد شد. برای مثال، در بررسی شخصیتی مانند مالکاشتر، سه ویژگی اساسی مشاهده میشود؛ این شخصیت از قدرت نظامی چشمگیری برخوردار است؛ فرماندهی قدرتمند با توانایی تصمیمگیری و درک عمیق از لحظات بحرانی و حساس است. قدرت دستور و فرماندهی دارد. در عین حال، هنگامی که مذاکرات ناعادلانهای صورت میگیرد و حضرت امیر میخواهند نمایندهای برای دیپلماسی بفرستند، مالکاشتر معرفی میشود. مالک در این صحنه اموری را سیاسی میکرد، او جانهایی را بر میانگیخت. او فراتر از شجاعت صرف، توانایی سیاستورزی و برانگیختن روحها را داشت.
🔹سلیمانی، الگوی رهبری مبتنی بر کرامت انسانی
در سال ۹۸، رهبری در جمع مردم قم، چند ماه پس از شهادت حاجقاسم، سخن مهمی را مطرح کردند. ایشان فرمودند که؛ حاجقاسم هم صاحب قدرت نظامی بود، هم فرمانده بود، هم اهل تدبیر و هم شجاعت داشت؛ ترکیب این ویژگیها شخصیت حاجقاسم را شکل میداد. این توانمندی تا حدی بود که در مسائل حساس منطقهای، او میتوانست حتی با شخصیتی مانند پوتین مذاکره کند. مبارزه با تفکیکهای بیدلیل ـ تفکیک میدان و دیپلماسی، نظامی گری و سیاست ورزی – درباره شخصیتی همچون شهید سلیمانی، برگ برنده یا همان غلبه نرمافزاری ماست؛ مبارزه با تفکیکها و داشتن شخصیتی که در هر عرصهای میتواند تحولآفرین باشد. به نظر من، اگر بپرسند مهمترین نرمافزار انقلاب اسلامی در مقابل تمدن غرب - که در دوگانه پیشرفت و توسعه توسط رهبری عنوان شده - چیست، باید به عبارت ایشان در بیانیه اشاره کرد که “انقلاب اسلامی، اراده ملی یا عمومی را که جانمایه پیشرفت همهجانبه است، در کانون مدیریت کشور قرار میدهد. ”
حاجقاسم شخصیتی است که هر کجا حضور مییابد، چنان دیگران را برمیانگیزد و احیا میکند که هر کس احساس فرماندهی میکند. حالا در این مجال جملهای میخواهم بیان کنم که شاید برخی آن را نپسندند. من شخصاً مقتدی صدر را تحسین میکنم، زیرا معتقدم وقتی به انسانها عظمت میبخشید، رفتارشان متحول میشود، گونه دیگری رفتار میکنند. حتی اگر در چارچوب عربی خود بایستد، این خودِ اوست که تصمیم میگیرد، باید توجه کنیم ما کسانی را نمیخواهیم که اصطلاحاً آدم نظام باشند. وقتی به انسانها جایگاه و کرامت میدهید، آنها صرفاً مطیع نمیشوند، دیگر همچون یک موم خام در دست شما قرار نمیگیرند و خودشان منشأ تصمیم و تدبیر برای همه هستند.
ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که بگوییم ما طرحی داریم و در این طرح همه بیچونوچرا از ما پیروی کنند. حتی در مسئله حجاب، وقتی جوانی در مقابل ما میایستد، روسری از سر بر میدارد و خطر میپذیرد، ـ قطعاً تحریککنندگان و کسانی که در پشتصحنه برنامهریزی میکنند مدنظر نیست ـ این ذات انقلابی اوست، جنس او دقیقاً همان جنس خود انقلاب اسلامی است. جنس کنشگری معترضانه و تغییر خواهانه که البته ما با این مصداق همراه نیستیم. اما نفس این کنشگری برای برنامهریزی مهم است. نوع گفتوگو با چنین افرادی متفاوت است و این بزرگی او گاه هزینهساز میشود. حتی به یاغیگری میانجامد و اتفاقاً این یاغیگری محصول همان پرورش است.
شهید سلیمانی با رویکرد خود، انسانها را بزرگ میکرد و آنها را به صحنه میآورد. این غلبه نرمافزاری در چنین شخصیتهایی تجلی مییابد. باید بیندیشیم که پیروی از مکتب امام چه دستاوردهای دیگری میتواند برای ما به همراه داشته باشد؟
🔹جمع بندی
در جمعبندی میتوان گفت، ما باید تمام تقسیمبندیها را بر اساس مبانی خود بازنگری کنیم. در نگاه امام خمینی (ره)، سیاست با حکومت بر قلوب آغاز میشود و مهمترین ابزار آن اقناع است، در حالی که در جریان مقابل، حکومت بر ابدان اولویت دارد. نگاه امنیتی-نظامی حاجقاسم، ثمره آن کنترل نیست، بلکه نتیجه آن آزادسازی است. این امری بسیار پر ریسک است. باید خانه را در دامنه آتشفشان بنا کنیم. سیاستورزی و برانگیختن دیگران، گرچه ما را با انسانهای پرهزینه مواجه میکند، اما برای دستیابی به اهداف بزرگ باید این هزینه را پذیرفت.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1846
لینک قسمت اول👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1845
هدایت شده از کانال رسمی دکتر صمصامی
💢 دعوت به مناظره
🔹 اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی اقتصاد کشور با توجه به اهمیت نرخ دلار و تأثیرات آن بر قدرت خرید مردم و اختلاف نظر کارشناسان در این موضوع و در راستای آگاهسازی هر چه بیشتر مردم و ارائه راهکارهای علمی برای تعیین قیمت واقعی دلار، از جناب آقای دکتر عبدالناصر همتی، وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی و جناب آقای دکتر حسین صمصامی، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی
برای حضور در مناظرهای با همین موضوع، دعوت به عمل میآورد.
🔻لازم به ذکر است این مناظره در محیطی کاملاً بیطرف و با حضور رسانههای رسمی کشور برگزار خواهد شد.
🖇 مشاهده نامه دعوت به مناظره
اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی اقتصاد کشور 🇮🇷
🆔 Eitaa | Aparat
🔸کانال رسمی دکتر حسین صمصامی
همه جهت تحقق اقتصاداسلامی رسانه باشیم.
https://eitaa.com/joinchat/1802830600C66b40c86de
هدایت شده از کانال رسمی دکتر صمصامی
دانشجویان عزیز، علیکم السلام
جهت تنویر افکار عمومی، پاسخ اینجانب به دعوت شما برای مناظره «مثبت» است.
دکتر صمصامی
🔸کانال رسمی دکتر حسین صمصامی
همه جهت تحقق اقتصاداسلامی رسانه باشیم.
https://eitaa.com/joinchat/1802830600C66b40c86de
هدایت شده از ستاد راهبری فناوریهای هوشمند
🔵 فراخوان ثبتنام در دوره تخصصی تربیت پژوهشگر عرصه هوش مصنوعی با تاکید بر علوم شناختی
🎓 با حضور اساتید برجسته کشور
📚 پنج سرفصل تخصصی و کاربردی
📅 زمان برگزاری: ۱۱ ، ۱۷ و ۲۵ بهمن ماه در تهران و قم
⏰ مهلت ثبتنام: تا پایان دی ماه
ویژگیهای دوره:
✅ اولویت گزینش در مراکز پژوهشی
✅ امکان بازدید از مراکز تحقیقاتی
✅ تأمین هزینه منابع مطالعاتی
✅ گواهی معتبر پایان دوره
✅ معرفی به مراکز مربوطه
این دوره به همت ستاد راهبری فناوریهای هوشمند و همکاری نهادهای معتبر علمی و دانشگاهی دیگر برگزار میگردد.
🔍 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام، کد QR را اسکن کنید.
جهت ثبت نام کلیک کنید
#هوش_مصنوعی #علوم_شناختی #دوره_تخصصی #پژوهش #اخبار_ستاد
🎙ستاد راهبری فناوریهای هوشمند
🌐@itsetad_ir
هدایت شده از یادداشت های مهدی افراز
💡چرا یمن متوقف نمی شود؟
✍مهدی افراز
🔹توسعه نیافتگی بزرگترین امکان یمن برای عدم توقف در مسیر حمایت از مقاومت غزه بوده است. یمن تنها نیرویی است که در طول ۱۵ ماه گذشته، موفق شده به صورت پیوسته بانک متنوعی از سرمایه های اسرائیل و حامیانش را مورد هدف قرار بدهد. امریکا برای سرد کردن سرب هایی که برعلیه اش داغ می شوند، همواره از الگوهایی استفاده می کند که یمن خود را خارج از آن ها تعریف کرده است.
🔸در صنعا هیچ سفارت خانه غربی وجود ندارد، هیچ درآمدی از این کشور در فدرال رزرو بلوکه نمی شود، هیچ تفاهم نامه مشترکی برای توسعه میادین نفتی و گازی مآرب و حضرموت با توتال، بریتیش پیترولیوم و هانت منعقد نشده است، در بندر الحدیده هیچ مگاپروژه ای مبتنی بر طرح کوئیز با سرمایه گذاری آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده وجود ندارد، در یمن طبقه متوسط حقوق بگیری شکل نگرفته که پرداخت ماهیانه آن ها در گرو برنامه تسهیلات ساختاری و تسهیلات مالی تمدید شده با صندوق بین المللی پول باشد، در حجه و عمران و صنعا هیچ پیشران صنعت اروپایی راه اندازی نشده است که تحریم ها اخلالی در زنجیره تامین آن ایجاد نماید، یمن بازار مصرف فربهی ندارد که در عین منجمد بودن روند صادرات، تراز تجاری آن دچار کسری عجیب و غریبی شده باشد، هیچ طرح توسعه شهری در ساحل دریای سرخ تدوین نشده است که برای تامین منابع آن وزارت دارایی یمن، به استقراض مالی از بانک جهانی و شریک نمودن اتحادیه اروپا در آن ها مجبور باشد و ...
🔹سودای توسعه و قرارگیری در وضعیت ذهنی عقب ماندگی، مهم ترین امکان غرب برای تحمیل حکمرانی مطلوبش در کشورهای غیرغربی است. سیاست های توسعه پایدار، ابزارهای صورت بندی شده ای از ایدئولوژی آمریکایی برای کنترل رفتارها در جهان سوم است. این سیاست ها بدون توسل به نظامی گری، ضمانت های لازم را برای همراهی با سناریوهای جهانی تامین می کند. توسعه یافتگی به عنوان انتزاعی بی معنا، اهرم تمام عقلانیت ها، رفتارها و سازوکارهای کنترلی شده و جهان اسلام را با شرکت های صهیونیستی چندملیتی هم سرنوشت کرده است.
🔸امروز جهان اسلام بیمار سیاستی است که پس از جنگ دوم در پیش گرفته شد، افسانه ای که به نام توسعه برای ملت های مسلمان تصویرسازی شده، الفبای اداره را هم از دسترس دولت ها خارج کرده است. دست و پا زدن بی پایانِ مصر، اردن، لیبی، عراق و لبنان در بحران داخلی، بدهی های خارجی و انکار مطلق استقلال ملی، اطمینانی است برای این که یمن مسیر عاقلانه تر و پایدارتری برای پیشرفت و ترقّی خود در پیش گرفته است.
🔹یمن توقف ناپذیر شده چون ناخواسته از دام توسعه رهایی یافته، فقدان عقلانیت توسعه گرا در یمن ابزار بمباران های دائمی را هم بلاوجه کرده است. حوثی ها برای اجرای تصمیمات سرنوشت ساز خود، زیر فشار فریزشدن فرآیندهای توسعه نیستند... توسعه نیافتگی یمن، نه تنها موقعیتی برای امروزِ مقاومت بلکه امکانی امیدبخش برای خروج ذهنیت ها از سراب توسعه و تولّد دوران ترقّی و پیشرفت، برای فردای کل منطقه می تواند باشد.
🔸از همین جهت و مزیّت، شاید یمن امروز همان گمشده ای است که سال ها قبل چامسکی، برای خارج کردن بشرِ قرن بیستمی، از چرخه آشفته و بی معنای توسعه آن را تمّنا می کرد! ؛ "در برابر این آشفتگی بی حد وحصر جهانی که همه، چه کشورهای توسعه یافته و چه مردمان کشورهای در حال توسعه، از آن در رنج هستند و در برابر شکست مطلق توسعه در نظریه و عمل، چه می توان کرد؟ آیا باید انتظار داشت که جنگ های جهانی آن را به پایان برند؟ در این صورت چه کسی حاضر است برای سیاست مداران آبروباخته، جان خود را فدا کند؟ چه کسی حاضر است بپذیرد که ملت ها هستند که واقعا در این جهان حکومت می کنند؟ چه کسی می تواند ضمانت کند که بشریت با هزاران سال عقب ماندگی خروج خود را از چنین جنگ هایی ناممکن نکند؟ آیا باید در انتظار انقلابی جهانی بود؟ در صورت چنین انقلابی کدام آرمان شهر را هدف دارد؟ قرن بیستم چه چیز از آرزوها و چشم اندازهای دوردست و شیرین باقی گذاشته است؟"
@afrazmahdi
💢 یمن هنوز مانده که بتوان به عدم توقفش حکم کرد!💢
در حاشیه یادداشت خوب «چرا یمن متوقف نمیشود؟»
🔹 یادداشت «چرا یمن متوقف نمیشود؟» از آقا مهدی افراز آنقدر خوب بود که نتوانستم بیخیال نقدش شوم.
خداوند به زبان و بنان ایشان برکت روزافزون بدهد. 🤲
توصیه میکنم حتما یادداشت خوب ایشان را بخوانید.
🔹در سه بند، نقطه نظر خودم درباره این یادداشت را بیان می کنم:
1️⃣ یمن به لحاظ مرحلهشناسی انقلابات در مرحله نهضتی خود است و نه مرحله ساختیابی اجتماعی و تکامل اجتماعی.
توجه به این نکته از آنرو حائز اهمیت است که نادیده گرفتن آن میتواند موجبات آدرس غلط درباره کیفیت پیشرفت عرصههای مختلف ایران امروز شود به این صورت که نوعی تمنای بازگشت به وضعیت ماقبل مدرن در آن تداعی شود.
در حال حاضر می توان وضعیت کنونی یمن سرفراز و شجاع را با دوران نهضتی انقلاب اسلامی و تثبیت آن در بحبوحهی هشت سال دفاع مقدس، در بین سالهای 55 تا 67 مقایسه نمود و متناظر دانست. دورانی که اتفاقا انقلاب اسلامی توانست در برابر تهاجم همه جانبه شرق و غرب دوام بیاورد و خود را به عنوان یک قدرت نوظهور جهانی و خارج از چارچوب قدرتهای شناخته شده مدرن، به رخ جهانیان بکشد.
شاه بیت یادداشت آقای افراز در این یادداشت عبارتست از «سودای توسعه و قرارگیری در وضعیت ذهنی عقب ماندگی، مهمترین امکان غرب برای تحمیل حکمرانی مطلوبش در کشورهای غیرغربی است. سیاست های توسعه پایدار، ابزارهای صورتبندی شدهای از ایدئولوژی آمریکایی برای کنترل رفتارها در جهان سوم است». بنده به تمامه با این گزاره راهبردی همراهم ولی باید توجه داشت که یمن هنوز راه نرفته زیاد دارد و در حال حاضر در دوگانههای سرنوشتساز حرکت بر مدار توسعه مدرن و یا پیشرفت اسلامی یمنی، به موقعیت انتخاب و گزینش نرسیده است.
2️⃣ تاریخ صد و هفت ساله یمن از فروپاشی عثمانی در 1918 میلادی تاکنون هیچ شباهتی به تاریخ معاصر ایران از جنگهای ایران روس (1183 تا 1205 هـ .ش) تا اکنون ندارد.
امتزاج پیچیده ملت و حکومت و نخبگان ایرانی با تمدن مدرن در دوره قاجار و به خصوص دوران مشروطه و همچنین تجربه استبداد مدرن پهلوی به هدف هدم تمامی سنتهای تاریخی، علمی و فرهنگی ایران در دوران پهلوی چیزی نیست که بتوان از آن انصراف داد و جامعهای بیرون از این پیچیدگی را تمنا کرد. انقلاب اسلامی ایران را نیز باید پدیدهای به همین عمق و پیچیدگی فهم کرد که توانسته در جامعهای به وقوع بپیوندد که برای مدرنیزاسیون آن بیش از دویست سال هزینه شده است. نهادینه شدن بروکراسی مدرن در اکثر عرصه های حیات اجتماعی و سیاسی مردم ایران و درگیری دو قرنی این جامعه با پدیده فناوریهای مدرن از سواره نظام و پیاده نظام دارالفنون گرفته تا ستادهای راهبری علوم شناختی و هوش مصنوعی امروزه، وضعیتی تاریخی برای ایران است که امکان انصراف از آن وجود ندارد و اگر اصلاحی باید صورت بگیرد که باید بگیرد و اگر تغییر ریلی از الگوهای توسعه مدرن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید اتفاق بیفتد که باید اتفاق بیفتد، احتمالا تصویرش و افقش غیر از چیزی است که برای یمن با جامعهای قومیتپایه در این یادداشت تصویر شده است.
3️⃣ بر این اساس، اگر الگوی توسعه مدرن را صورت فرموله شده ایدئولوژی مدرن برای کشورهای جهان سوم به منظور انحلال هویت تاریخی فرهنگی آنها و تبدیل شدن به عضوی اقماری در هژمونی استکبار جهانی بدانیم، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ـ و نه الگوی اسلامی یمنی پیشرفت ـ ، طرحی برای عبور از میانه توسعه مدرن است، نه طرحی برای عبور از کرانهی آن؛ آنطور که احتمالا الگوی اسلامی یمنی پیشرفت میتواند متضمن آن باشد.
سختی کار در ایران نیز همین ایستادن بر روی مسئلههای واقعی شکلدهی دولت اسلامی، در این تراکم درگیریِ دو قرنه بین جهان مدرن و جهان ایرانی اسلامی است. «دولتسازی اسلامی» و «نشاندن ایده مقاومتِ در مسیر حق، در دستگاه اداره و تمشیت امور در مقیاس ملی»، مرحله کنونی انقلاب اسلامی است که با ایدههای «نا دولت»/ «ماقبل دولت» نمیتوان به آن پاسخ داد؛ هرچند که دولت مدرن نیز همانگونه که در یادداشت خوب «چرا یمن شکست نمیحورد»، به خوبی آمده است نیز با فراگیر کردن الگوهای توسعه مدرن به عنوان تنها راه رشد و تکامل جوامع در ذهن و عمل ملتها و حکومتها، هر مجالی برای طرح دیگر را منتفی کرده است و تا جامعهای به مقام اعراض و کفر به آن بر نیاید، امکان حیات در نشئهای معنوی را نخواهد داشت.
#عقلانیت_انقلابی
#الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#الگوی_اسلامی_یمنی_پیشرفت
#تمدن_نوین_اسلامی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1851
هدایت شده از اصرار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از اصرار
از دیشب منتظر بودند، منتظر روز شروع آتشبس، روز هشت اکتبر.
میخواستند بگویند زمان شکاف خورد و تمام این ۴۷۰ روز یک شکاف بزرگ میان این دو روز بود، سفری پر مخاطره از هفتم تا هشت اکتبر.
امروز هشت اکتبر غزه شروع میشود...
به حال خیلیها فکر میکنم،
به حال آن دانشجویان تعلیقی و اخراجی آمریکا،
به حال آنهایی که هر روز به عشق غزه خیابانها را گز میکردند و شعار میدادند،
به حال آنهایی که جای زخم هایشان برای غزه هنوز هم درد میکند،
به حال آنهایی که دیگر سید حسن ندارند،
به حال آرون بوشنل از آن دنیا،
به حال انصرافیها، اخراجیها، مطرودها، زخمیها،
به حال آنهایی که پل های پشت سرشان را خراب کردند، به همه چیز پشت پا زدند،
به حال آوارگان جدید بعد از هفت اکتبر...
آنها کجا برگردند؟
هفت اکتبر آنها هنوز هم تمام نشده،
هشت اکتبر مختص غزه است.
غزه سرافراز و پر شوق برمیگردد
اما ما از اینجا ماندهها، از آنجا راندهها،
ما کجا برگردیم؟
دیگر جایی نداریم برویم...
ما همین جا،
مثل شبح، مثل باد،
ساکت و آرام منتظریم...
و سایه به سایهی این جهان تق و لق،
با آوارگی پوست انداختهمان،
با میراث سنگین غزه؛
با «حسبنا الله و نعم الوکیل»
دنبال هفت اکتبر دیگری میرویم...
@Esrar3