🔹هو الحی🔹
🔶اختتامیه و مرحله نهایی🔶
🔸رویداد احیای عاصمه🔸
پنجشنبه ۱۹ اسفند
🔰رقابت ۴ تیم ۱۳ تیم برای طراحی دوره تخصص فقه تحقق
💢 داوران روز اختتامیه💢
1⃣ حجت الاسلام عالم زاده نوری
2⃣ حجت الاسلام قاسمیان
3⃣ حجت الاسلام وکیلی
4⃣ حجت الاسلام حیدری
5⃣ حجت الاسلام رهدار
💠 با حضور :💠
👤 حجت الاسلام عاشوری
👤 حجت الاسلام علی محمدی
👤 حجت الاسلام سهرابی
👤 حجت السلام گلی
⚠️از تمامی طلاب کشور دعوت می شود با شرکت در اختتامیه علاوه بر مشارکت در روند داوری با ارائه ایدههای خود به دبیرخانه رویداد تا تاریخ
۱۸ اسـفند از جوایـز ارزشمند مادی و معنـوی
بهرهمند گردند.
📌جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحات رویداد در پیام رسان های اجتماعی مراجعه نمایید.
https://zil.ink/ehyaa_e_asemeh
🕗 زمان: پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه ساعت ۸:۰۰ الی ۱۶:۳۰
📍مکان:تهران، حوزه علیمه مشکات علی بن موسی الرضا
روابط عمومی 09011305302
@ehyaa_e_asemeh
🔵رویداد احیای عاصمه🔵
#از_آسمان_تمنا_تا_فرش_موفقيت
.
💡اولين کارگاه ارتقاء مهارت مسئله محوری
🔰🔰🔰🔰
.
🔍چگونه معضلات خود را شناسائی کنيم؟
🔦چگونه فهم خود را از معضلات عمق ببخشيم؟
🧠چگونه به ايدهای برای حلمسئله خود برسيم؟
⚙چگونه ايده خود را اجرائی کنيم؟
.
🕰زمان برگزاری: ۱۹ و ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰
.
💎با حضور هستههای پيشرفت «تعليم و تربيت» در شهرستان قم
🆔آیدی اینستاگرام:
http://yun.ir/xqs29b
🆔لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/maana_hamandishi
#مسئله_يابی
#حل_مسئله
#اثربخشی
#مسئله_محوری
#تعليم_و_تربيت
#پیشرفت_منطقه_ای
#دبیرخانه_هم_اندیشی_ها
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی
💢علما را در مشاهد شریفه خاک نکنید!💢
🔹سنت خاکسپاری علما در مشاهد شریفه تاریخچهای بیش از یک هزاره دارد.
🔹ولی در عین حال در کنار این سنت حسنه که می توان برای آن، ترجیحات بسیاری از ادله روایی نقل کرد، می تواند به سنت خاکسپاری امامزادگان و علماء در میان مردم و شهرها و روستاهای مختلف دور و نزدیک اشاره کرد که امروزه برای ما جغرافیای معنوی بسیار مهمی از زیارتگاهها و مراکز فرهنگی ـ عبادی شکل داده است که بخش جداییناپذیری از هویت دینی، ایرانی و فرهنگی مردمان نواحی مختلف محسوب می شوند.
🔹هماکنون در شهر قم، بیش از 100 بقعه متبرکه وجود دارد که محل دفن حدود 170 امامزاده واجب التعظیم است که بسیاری از آنها سالها بعد از وفات حضرت معصومه سلام الله علیها از دار فانی وداع کردهاند که هر یک افتخاری برای محلهها خود محسوب میشوند.
🔹متأسفانه در دهههای اخیر این سنت حسنه کمرنگ شده است و اکثر علما و بزرگانی که هر یک مانند ستارهای در تارک علم و تقوای این سرزمین می درخشند، ترجیح می دهند که در کنار منابع نوری مانند امام رضا علیه السلام و یا حضرت معصومه سلامالله علیها یا عبدالعظیم حسنی علیه السلام و غیره به خاک سپرده شوند.
🔹در شرایط کنونی که جنگ شناختی و هویتی، مهمترین محور درگیری جامعه شیعی و نظام سلطه جهانی است، به نظر می رسد که احیاء سنت دفن بزرگان در شهرها و روستاهایی که بدان منسوب هستند، میتواند کمکی به بازیابی هویت دینی و ملی و انقلابیِ اقصا نقاط کشور کند.
🔹نمونه های انجام شده در سالهای اخیر مانند دفن سردار فراموشنشدنی اسلام حاج قاسم سلیمانی در کرمان و یا دفن عالم وارسته و ربانی حضرت آیتالله حسنزاده آملی در زادگاهش در روستای ایرا بخش لاریجان آمل میتواند به خوبی روایت و تحلیل شود که به چه مقدار در ارتقای هویت دینی و انقلابی و ملی آنها مؤثر بوده است.
➖ ای کاش آیتالله مصباح یزدی ره در یزد به خاک سپرده می شد!
➖ای کاش آیت الله صافی گلپایگانی ره در گلپایگان به خاک سپرده می شد!
➖ای کاش آیت الله علوی گرگانی ره در زادگاهش به خاک سپرده می شد!
➖ای کاش توصیه به خیر شود که هر عالمی وصیت کند در زادگاه خود و در محلهی خود به خاک سپرده شود...🌺
#عقلانیت_انقلابی
#تمدن_نوین_اسلامی
#جامعهسازی_دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️کلیپ را ببینید
💢عقلانیت دینی ـ مدنی، زیربنای جهاد تبیین💢
🔹ما در جهاد تبیین بیش از هرچیزی نیازمند عقلانیتی دینی ـ مدنی هستیم که بتواند ضرورت توجه به یک مطلب را بر اساس انگارههای دینی و البته بر پایه نسبتی که با منافع فردی، خانوادگی و ملی دارد، تمام کند.
🔹اینکه یک کار در ابتدا برچسب#کودک_آزاری بخورد و سپس به خوبی تبیین شود که کارهای به ظاهر هنری و جذاب فلان خواننده، یک کار سودجویانه و غیرمسئولانه در خصوص آینده فرزندان این مرز و بوم است که سلامت روانی آنها را نشانه رفته است؛ خیلی تفاوت دارد با اینکه در ابتدا این کار، برچسب تهاجم فرهنگی برخورد و بلافاصله در کلیشه این ور آبیها و آن ور آبیها صورت بندی شود و همه ماجرا به سیاست و مخالفان و موافقان جمهوری اسلامی تقلیل داده شود.
🔹این عقلانیت دینی ـ مدنی باید بتواند ضرورتهای کلامی و نظری را به صورت دغدغههای انسانی متبلور کند و از این طریق، ضرورتهای نظریِ اعتقادات دینی را به یک ضرورت و عقیدهی انسانی و اجتماعی مبدل سازد.
🔹جریان انقلابی باید به درستی بیاموزد که چگونه میتواند ارزشیهای دینی را در قالب تأمین و تضمین منافع فردی، اجتماعی و از همه مهمتر، #منافع_ملی توضیح دهد و از این طریق، اراده عمومی و ملی را شکل دهد.
➖پینوشت 1:
یکسانانگاری منفعتخواهی با خودخواهی و همچنین یکسانانگاری منفعتخواهی با مادیگرایی و دنیاطلبی، دو مانعِ ذهنی شکلگیری عقلانیت دینی ـ مدنی است.
➖پینوشت2:
شکلگیری ملیت ایرانی با محوریت مذهب تشیع در دوره صفوی، فرصتی بیبدیل برای تفاهم و تبیین ارزشهای دینی در قالب منافع ملی فراروی ما قرار داده است.
💢جهاد تبیین، شعار سال؛
نه خانی آمده است و نه خانی رفته! 💢
🔹متاسفانه بسیاری از ما حضرت آقا را در حصار خود در آوردهایم و هر آنچه میگويد را به آنچه که قبلاً دانستهایم، فرو میکاهیم
و هر اصطلاح جدیدی که به کار می برد، با معانی کهنه خود به قهقرا میبریم...
🔹ظاهراً اوست که با طرح و اصطلاح جدید خود، ما را به زحمت میاندازد و سکون و رکود ما را برای ساعات یا حداکثر روزهایی به تلاطم میکشد و این ما هستیم که با تأویل و انصراف اصطلاح و معانی جدید وی به همان اصطلاحات و معانی گذشته، خیال خود و دیگران را از لزوم تحرک جدید و عزم دوباره و تجدید عهد راحت می کنیم.
🔹ما عمدتاً همانهایی هستیم که به اسم توضیح و تبیین فرمایش رهبری، چنان روشن و مبرهن و بیمهابا داد سخن میرانیم که گویی هیچ پرسش و تأملی در میان نیست و چنان رمزگشایی از کلام ولي خدا میکنیم که گویی هیچ گفته نشده و هیچ اقتضایی طلب نگردیده است ...
🔹ای کاش قبل از بیان پاسخها، طرح مسئله میکردیم!
➖ابعاد شعار سال واکاوی میشد
➖پرسشها و ابهامهای پیرامون تولید دانشبنیان و اشتغالزا مطرح میشد
➖ ذهن مخاطب انقلابی درگیر میشد
➖مخاطب ساعاتی با مسئله زندگی میکرد
➖مجبور می شد به منابعی مراجعه کند
➖ به ناچار به سراغ اساتیدی میرفت
➖ ذهن آنها را درگیر می کرد
➖رسانه این پرسشها و پاسخها را منعکس می کرد
➖اشکالات و ابهامات را منظم میکرد
➖ گفتگوهایی چالشی شکل میگرفت
➖در موارد حیاتی کار به مناظره و داوری نخبگان و مدیران و مردم، هر کدام از حیثیتی خاص میکشید
➖آنگاه از آنچه در پس این تحرک فکری اجتماعی پدید میآمد، میتوانستیم انتظار شکلگیری اراده عمومی و تعاون اجتماعی داشته باشیم.
🔹#جهاد_تبیین، مهمترین عامل شکلدهی #اراده_ملی و #حرکت_عمومی است. نباید آن را تبدیل به ابزاری برای فروبستن تعقل و به محاق رفتن اندیشه کنیم. در این چند روزه مشاهدهگر پستها و روشنگریهای بسیاری دوستان بودم، جز در موارد اندکی که نوشتهای تلنگری میزد و لحظاتی همه چیزدانی مان را به چالش میکشید، بقیه چنان خامفروشانه و همهجایی و همهمکانی نگارش شده بود که آب از آب تکان نمیخورد؛
گویی نه خانی آمده است و نه خانی رفته!
#عقلانیت_انقلابی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#جهاد_تبیین
#اراده_ملی
#حرکت_عمومی
#پیشرفت_اسلامی_ایرانی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/630
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢عجب تعبیری؛ تحمل ولي💢
🔹️چگونه میتوان با اولی الامر؛ کسی باید تشخیص و فرمان او را بر تشخیص و حکم خود مقدم داشت، همراهی کرد؟
🔹️چگونه میتوان سایهی اراده و خواست کسی را بر سر اراده و خواست خود تحمل کرد؟
🔹️چه تکلیف سنگینی!
🔹️چه صحنه اعجاببرانگیزی از جدال عقل و وهم و درگیری عشق و هوس!
🔹️در چنین محشر کبرایی است که گوهر انسان آتش میبیند و آبدیده میشود.
🔹️در چنین معرکه نفسگیری است که ایمان متولد میگردد و عقل بر وهم و تزیین شیطانی ظفر مییابد و عشق دیرپایی خود را به رخ هوس میکشد ...
🔹️چه تکلیف سنگینی!
➖ و چه سنگینتر که فاصلهی گزینهها نزدیکتر شود و تشخیص حق و باطل ظریفتر و دقیقتر...
🔹️عبارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۱۷۳ که در آستانه جنگ صفین فرمود چقدر گویاست: 👇
"وَ قَدْ فُتِحَ بَابُ الْحَرْبِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْقِبْلَةِ، وَ لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ"
"جنگ ميان شما و اهل قبله آغاز شده است و اين پرچم را حمل نتواند كرد، مگر كسى كه بينا و شكيبا باشد و جاى حق را بشناسد."
#عقلانیت_انقلابی
#تبعیت_از_ولي_خدا
#جامعه_دینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/631
#یادداشت_وارده
یادداشت| 💢از مقام صبر تا قله مطلوب💢
نویسنده: سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری
تاریخ نگارش: 1400/1/7
گویند سنگ لعل شود در مقام صبر آری شود ولیک به خون جگر شود
این روزها بحث دانش بنیانی در پی ابلاغ شعار سال توسط مقام معظم رهبری بسیار داغ و تمام سطوح تصمیم گیری عالی نظام و دولت و بدنه اقتصادی و آموزشی جامعه بشدت درگیر این موضوع شده است.
اما اینکه چه شد موضوعی بس ناشناخته به این سطح ازمعروفیت و اهمیت رسید؛ خاطرم هست که سال ۱۳۹۲ کسی چیزی در این مورد نمی دانست آن زمان واژگانی مانند "پارک علم و فناوری"، "استارتاپ"، "سرمایه گذاری خطرپذیر"، "شتابدهنده های کسب و کار"، "مراکز نوآوری"، "خانه های خلاق و نوآوری"، "کارخانه نوآوری" و "شرکت های خلاق" و بسیاری از مفاهیم جدید در حوزه کارآفرینی کاملا ناشناخته بود. معاونت علمی و فناوری به تازگی تاسیس شده بود و بعضا زمزمه های انحلال آن به گوش می رسید.
توسعه مفهومی فرهنگی است و دانش بنیانی فرهنگ توسعه یافتگی است. اگر می خواهیم از خام فروشی و خروج سرمایه های انسانی جلوگیری کنیم باید فرهنگ دانش بنیانی در تمام سطوح جامعه توسعه یابد از مردم عادی تا سطوح بالای تصمیم گیری در دولت و بخش خصوصی.
امروز زیست بوم دانش بنیان کشور بالنده شده و قریب به ۷ هزار شرکت دانش بنیان، اشتغال مستقیم سیصد هزار نفری از فارغ التحصیلان جوان و چند میلیونی غیرمستقیم را رقم زده اند. هزاران استارتاپ و صدها شتابدهنده در حال نوآفرینی در این زیست بوم هستند. شرکت ها در حال تبدیل به بازیگران مهم اقتصاد کشور هستند و مردم در حال استفاده از سرویس های کاملا بومی توسط جوانان خود.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به واسطه قوانین متعدد جایگاه قانونی خود را کسب کرده ولی مهمتر از هر چیزی جایگاه و اعتبار معنوی خود را در این زیست بوم دارد. راستش را بخواهید، هیچگاه فکر نمی کردم زمانی به چنین مرتبه در ساختار تصمیم گیری کشور برسیم.
برمی گردم به شعر حافظ در ابتدای این متن؛ همه اشخاص درگیر در این زیست بوم بلوغیافته، در این سالها به همراه هم تلاش کردند که جواهر زیست بوم دانش بنیان صیقل خورده و دیده شود.
این موفقیت ها مدیون از خود گذشتگی و هزینه دادن بسیاری از افرادی است که از آبرو و اعتبار شخصی تا فرصت های آینده زندگی خود و خانواده خود گذشتند و خون جگر خوردند تا به اینجا برسیم.
این موفقیت را بر همه اهالی زیست بوم تبریک می گویم.
💠 معرفی کتاب تنبیه الأمه و تنزیه المله 💠
◽️«برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها بجای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.»
ـ بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی ـ
◽️تاریخ مشروطه، سرگذشتی است که امروزِ ما، مرهون و در گِرو آن است.
◽️جنگ ایران و روس، در دو دوره بر سر تصرف منطقۀ قفقاز بهوقوع پیوست؛ دورۀ اول بین سالهای 1218ـ 1228 ه.ق (1803ـ 1813 میلادی) بود و دورۀ دوم بین سالهای 1241ـ 1243ه.ق (1826ـ 1828 میلادی) که درنهایت، به شکست ایران و انعقاد عهدنامههای گلستان و ترکمانچای انجامید.
◽️جنگهای ایران و روس، هرچه بود به تحولات اجتماعی ایران شتاب داد و مقولۀ #پیشرفت را به مابهالنزاع جریانهای مختلف، اعم از «درباریان» و «روشنفکران» و «علمای شیعه» بدل ساخت و با عمومیسازی #انگاره_عقبافتادگی، «در آستانۀ تحول بودن» را امری اجتماعی و فراگیر نمود.
هریک از جریانهای سهگانۀ فوق، طرحی در انداختند و به استقبال و مواجهۀ تحولات رفتند و تلاش کردند که نبض تحولات این دوران را بهدست گیرند...
◽️در این میان، علمای شیعه نیز با درک اهمیتِ زمانه و فوقالعادگی موقعیت ملت ایران، برای آگاهیبخشی و هدایت مردم، پا به عرصۀ این حادثه نهادند؛ نهضت تنباکو و فتوای تاریخی میرزای شیرازی در سال 1308 ه.ق اعتماد بهنفس بسیاری به علما داد و از همینرو، علمای تبریز و و اصفهان و تهران و نجف، از شمال تا جنوب ایران همگی به آن واکنش نشان دادند و دربارۀ آن رسالهها نوشتند که همگی آن رسالهها خوشبختانه حاملِ میراث بسیارگرانقدری از تلاشهای نظری و عملی علمای شیعه در این برهۀ بسیار حساس تاریخ معاصر ایران است.
◽️کتاب ارزشمند #تنبیهالامهوتنزیهالمله، نوشتۀ محمدحسین غروی نایینی (۱۲۷۶-۱۳۵۵ه.ق/۱۲۴۰-۱۳۱۵ه.ش)، معروف به «میرزای نایینی» یکی از مهمترین مکتوبات این دوران است که اندیشههای قابل توجهی از علمای نجف به ریاست مرحوم «آخوند محمدکاظم خراسانی» (۱۲۵۵ـ ۱۳۲۹ه.ق) را نمایندگی میکند.
◽️این کتاب، در توضیح ارکان مشروطه و در رد دیدگاههای مرحوم «شیخ فضلالله نوری» نگاشته شده است. اختلافات «میرزای نایینی» و «شیخ فضلالله نوری» (رحمتالله علیهما) که عمدتاً بر سر مسئله #موضوعشناسیِمشروطه خود را نشان داده، هرچند یکی از فصول غمبار و عبرتآموزِ تاریخ معاصر ایران است، اما کتاب #تنبیهالامهوتنزیهالمله را میتوان یکی از اولین تلاشهای فقاهت شیعه قلمداد کرد که در تلاش برای ورود به عرصۀ#نظامسازی_اجتماعی است و به تعبیر خود «میرزای نایینی» میخواهد به قانون اساسی (دستور اساسی) ـ که در حکم رسالۀ عملیۀ ابواب سياسيّه و نظامات نوعيّه است ـ بپردازد.
◽️کتاب #تنبیهالأمه که توسط یکی از متبحرترین و پرآوازهترین فقهای معاصر شیعه نگاشته شده، میتواند تا حد زیادی نمایانگر ظرفیت فقاهت شیعه در ورود به مقولۀ #نظامسازی باشد و نموداری راقیه برای #فقه_حکومتی و #ققه_نظام بهحساب آید.
◽️بنده در سال 1399 در طی 23 جلسه (تقریباً ۴۵ دقیقهای) این کتاب را برای طلاب مدرسه مبارکۀ امیرالمؤمنین (ع) ارائه کردم که طبیعی است نقادی اساتید و عزیزان، مزید امتنان خواهد بود.
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#انقلاب_مشروطه
#فقهحکومتی
#فقه_نظام
#تنبیهالأمه
🔰فهرست تدریس کتاب «تنبیه الأمه»🔰
◽️جلسه اول
◽️جلسه دوم
◽️جلسه سوم
◽️جلسه چهارم
◽️جلسه پنجم
◽️جلسه ششم
◽️جلسه هفتم
◽️جلسه هشتم
◽️جلسه نهم
◽️جلسه دهم
◽️جلسه یازدهم
◽️جلسه دوازدهم
◽️جلسه سیزدهم
◽️جلسه چهاردم
◽️جلسه پانزدهم
◽️جلسه شانزدهم
◽️جلسه هفدهم
◽️جلسه هجدهم
◽️جلسه نوزدهم
◽️جلسه بیستم
◽️جلسه بیست و یکم
◽️جلسه بیست و دوم
◽️جلسه بیست و سوم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
1.mp3
18.68M
جلسۀ اول «تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: نکاتی درباره جایگاه کتاب تنبیه الأمه در حوادث مشروطه
♨️در این صوت میشنوید:
🔹تأملی بر حوادث 30 ـ 40 سال بین جنگهای ایران و روس تا ماجرای مشروطه
🔹مناقشات قفقاز بین ایران و روسیه تزاری
🔹اتحاد قدرتمند سه ضلع دربار، علماء و مردم، در این جنگها
🔹شکست سنگین ایران در دو دوره جنگ با روسیه
🔹پیدایش زمینههای تزلزل و تحول در جامعه ایرانی
🔹شکلگیری ایدههای تحول در «دربار قاجار»، «جریان روشنفکری» و «علمای شیعه»
🔹تکامل خواهی دینی و عدالت خواهی، محور ایده علمای شیعه
🔹بروز اختلاف در علمای شیعه بر سر موضوعشناسیِ مقولۀ مشروطه و فاسد یا افسد بودن آن، به نسبت استبداد سلاطین قاجار
🔹تنبیه الأمه و تنزیه المله، مهمترین کتاب علمای مدافع مشروطه در مقابل استبداد سلاطین قاجار
🏷 بهتدریج مشخص خواهد شد که اختلافات علماء بر سر ماجرای مشروطه، امروزه نیز یکی از ریشههای مهم اختلاف جریانهای فکری ایران بعد از انقلاب اسلامی، بر سر پدیده تمدن مدرن است.
🏷 همچنین مشخص خواهد شد که ایدۀ #جمهوری_اسلامی در قانون اساسی ما، تلفیقی از نظر «شیخ فضلاللهنوری» و «میرزای نایینی» (رحمتاللهعلیهما) است که به خوبی توانسته نقاط قوت این دو ایده را جمع کند و از این اختلاف، درس گرفته و به خوبی از آن استفاده نماید.
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
2.mp3
14.66M
«جلسه دوم تنبیهالأمه و تنزیهالمله»
💢عنوان جلسه: موضوعشناسی مشروطه (دستاوردهای غرب)، ریشۀ اختلافات علماء در دوران معاصر
♨️در این صوت میشنوید:
🔹اختلاف در موضوعشناسی، یکی از اساسیترین عوامل اختلافات علماء از مشروطه تا اکنون
🔹تدقیق معنای موضوع، باتوجه به منزلتهای استعمال آن در ادبیات فقهاء:
◽️ اصطلاح اول: موضوع را در مقام جعل و به منزلۀ علت حکم میداند. در این اصطلاح، موضوع، مجموعه اموری است که حکم بر آنها متوقف است.
◽️اصطلاح دوم: موضوع را در مقام خطابات شرعی معنا میکند و متعلقِ متعلقِ حکم را موضوع مینامد؛ مانند کلمۀ «خمر» در عبارت «لاتشرب الخمر»
◽️اصطلاح سوم: موضوع را در رتبۀ فهم پدیدۀ خارجی بهنحو کلی معنا میکند؛ مانند کاری که فقیه در بحث بانک و بیمه و... انجام می دهد و تلاش میکند با زدن برچسب عناوینی فقهی، پدیدۀ خارجی را در چارچوب فقه فهم کند.
◽️اصطلاح چهارم: موضوع را در مقام تطبیق به خارج و امتثال، استعمال میکند و مقصودش از موضوع، مصداق خارجی عناوین کلی منصوصه است.
🏷 مراد ما از موضوعشناسی، معانی اول و دوم و چهارم نیست، بلکه تنها «معنای سوم» مدنظر است.
🏷 رسالۀ «حرمت مشروطۀ شیخ فضلاللهنوری» و «تنبیه الأمۀ میرزای نایینی» در یک سالِ استبداد صغیر (1326 ه.ق) نوشته شده است.
🏷 مرحوم «محمد کاظم خراسانی» و «ملا عبدالله مازندرانی» از بزرگترین پشتوانههای سیاسی اجتماعی طرح میرزا هستند.
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-2868131126743564742.mp3
11.19M
«جلسۀ سوم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تأملی بر غربشناسی میرزای نایینی براساس مقدمۀ کتاب
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی معتقد است ما در زمان بیداری مردم هستیم و خیزشی اتفاق افتاده است
🔹میرزای نایینی، مشروطه را هرچند وارد شده از غرب میداند، اما آن را غربی نمیداند و معتقد است که آن عطیۀ خود ماست که به ما برگشته است.
🔹ادعای میرزا نایینی در وحدت موضع شیعه و سنی (علمای استانبول) در دفاع از مشروطیت
🔹توضیحی دربارۀ شکلگیری اختلاف مرحوم میرزای نایینی با مرحوم شیخ فضل الله نوری در تعیین مصداق دفع افسد به فاسد
🔹مبارزه با بدعت استبداد و سلطنت مطلقه، انگیزۀ اصلی میرزای نایینی از نگارش کتاب
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-6805690826001393211.mp3
12.42M
«جلسۀ چهارم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: ضرورت برپایی حکومت در جامعۀ انسانی
♨️در این صوت میشنوید:
🔹تقسیمات حکومت از منظر میرزای نایینی:
▫️از یک منظر، حکومت یا «قائم به شخص واحد« یا «قائم به هیئت جمعیه (شورایی)» است
▫️از زاویهای دیگر، حکومتها یا «به حق» هستند یا «به اغتصاب (غصبی)» که در ادامه، این حکومتهای غصبی یا بهصورت «قهری و زوری» برسرکارآمدهاند یا به «وراثت» یا به «انتخاب مردم»
🔹میرزای نایینی در این کتاب، قائل به یک #نظریه_پیشرفت_اجتماعی است. وی با تکیه بر یک قاعدۀ عقلایی، معتقد است که مسئله ترقی، آبادانی و ثروت و مکنت، برای سعادت یک جامعه کفایت نمیکند، بلکه سعادت جامعه در گرو سلامت نظام سیاسی است و این نظام سیاسی است که حافظ شرافت و هویت و استقلال یک جامعه است
🔹ایشان پس از طرح عقلایی میفرمایند که شرع مقدس اسلام همین مسئله را تأیید کرده و از اين جهت است که #سلطنت_اسلامیه را از وظائف و #شئون_امامت مقرر کرده است .
🏷 مرحوم میرزای نایینی از این مطلب، دو اصل را استخراج میکند:
1. حفظ نظامات داخلیه مملکت و تربیت نوع اهالی رساندن هر ذی حقی به حق خود
2. تحفظ از مداخلۀ اجانب و حفظ بیضۀ اسلام
اختلافنظر میرزایی نایینی با روشنفکران بر سر ماهیت شرعی «حق مردم»
🏷 اختلافنظر «میرزای نایینی» با «شیخ فضل الله نوری» دربارۀ وجود محدودۀ مالانص فیه و قاعدهگذاری در آن
#تنبیهالامه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-5619419166721804203.mp3
12.09M
«جلسۀ پنجم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: علت اولویت اصلاح نظام سیاسی برای اصلاح یک ملت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی سلطنت را دو قسم میداند: ۱. سلطنت تملکیه (استبدادی) ۲. سلطنت ولایتیه (امانیته)
🔹ایشان معتقد است سلطنت اسلامیه، سلطنت ولایتیه است؛ لذا اگر سلطنت اسلامیه، قلب ماهیت پیدا کرد و به سلطنت تملکیه تبدیل شد، اساس نسبت و نظام، بهنحوی فاسد خواهد شد و دیگر هیچکس حتی امام معصوم نیز نمیتواند در آن حاکم شود.
🔹از نگاه میرزای نایینی، پایگاه اخلاق اجتماعی به رفتار سلطان با رعیت بازمیگردد (الناس علی دین ملوکهم)؛ درنتیجه اصلاح رفتار جامعه مشروط به اصلاح رفتار حاکمیت با مردم است (تقدم مرحلۀ دولت سازی بر جامعه سازی)
🔹میرزای نایینی در طرح خود بهدنبال توضیح ساختار و نظامی است که اگر حاکم تمامیتخواه و طاغوت هم در رأس قرار بگیرد، قانوناً بتوان او را قید زد و محدود نمود. در حقیقت ایشان بهدنبال توضیح «نظام ولایتیه» است نه «حاکم ولایتیه»!
🔹حال چگونه میتوان ضمانت اجرایی این چنین نظامی را تأمین کرد؟ میرزا پاسخ میدهد: مسئله «عصمت»!
یعنی شخص حاکم بایستی دارای یکسری خصوصیات درونی باشد تا بهوسیله آنها حدود خود را بداند و هم مانع از غلبۀ شهوت در درون حاکم باشد و هم فعل او را از خطا صیانت کند. ناگفته نماند که عصمت، در اینجا، صفتی در حاکم قلمداد شده تا از ولایتیه بودن یک نظامِ اجتماعی حفاظت کند.
🔹حال که دست ما خالی از معصوم است، تکلیف ما چه میشود؟
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-4711418786920776028.mp3
12.07M
«جلسۀ ششم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان: نظارت بيرونی، جايگزين قوۀ عاصمۀ عصمت در ساختار حکومتهای دوران غیبت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹تفاوت مهم «شرایط حاکم» و «ماهیت حکومت»
میرزای نایینی با این تفاوت گذاشتن، فقه سیاسی را وارد مقیاس جدیدِ #نظامسازی_اسلامی میکند
🔹میرزا نمیخواهد غصب سلطان قاجار را منتفی کند، بلکه میخواهد اصلاحیهای بزند که در همان حالی که سلطان غاصب بر رأس امور است، لااقل #ماهیت_حکومت را اسلامی کند!
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
5c2cd8dae75059713f70e7c6_-2816389427109718378.mp3
12.62M
«جلسۀ هفتم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: راهکارهای نظارت بیرونی بر حکومتهای اسلامی در دوران غیبت
♨️در این صوت میشنوید:
🔹نظارت بیرونی با دو راهکار ممکن است: «تدوین قانون اساسی»، «تشکیل مجلس شورای ملی»
🔹مشروعیت نوشتن #قانون_اساسی (دستور) یکی از موارد مهم اختلافی میان «میرزای نایینی» و «شیخ فضل الله نوری» (رحمتاللهعلیهما) است
🔹تعبیر میرزای نایینی در خصوص #قانون_اساسی بسیار جالب و مهم است:
دستور مذكور در ابواب سياسيه و نظامات نوعيه بهمنزله «رسائل عمليه تقليديه» در ابواب عبادات و معاملات و نحوهما و اساس حفظ محدوديتِ مبتنی بر عدم تخطّی از آن است، لهذا نظامنامه و قانون اساسیاش خوانند و در صحّت و مشروعيّت آن، بعد از اشتمال برتمام جهات راجعه به تحديد مذكور و استقصاء جميع مصالح لازمه نوعيّه، جز عدم مخالفت فصولش با قوانين شرعيّه، شرط ديگری معتبر نخواهد بود.
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
8.mp3
11.19M
«جلسۀ هشتم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان: آزادی و مساوات، اساس سلطنت مشروطه
♨️در این صوت میشنوید:
🔹توجه به مقولۀ آزادی وحریت، بهعنوان رسالت انبیای الهی در طول تاریخ
🔹امتداد معنای عبودیت تا سرسپاری و فرمانبرداری نسبت به هرشخص
🔹در تعارض قرار گرفتنِ عبودیت خدای متعال با سرسپاری و فرمانبرداری نسبت به طاغوت و حکام جائر
مسئله مساوات و نسبت آن با عدالت
🔹اقسام مساوات: مساوات در حقوق، احکام و مجازات
🔹دو مقولۀ «حریت» و «مساوات»، دو مورد اختلافی شدید میان «میرزای نایینی» و «شیخ فضل الله نوری» (رحمتاللهعلیهما) هستند. لذا توجه به ریشههای اختلاف این دو عالم برجسته و مجاهد، برای امروز ما درسهای فراوانی دارد؛
🔹میرزای نایینی در اینجا طرح بحث اولیۀ خود از مفهوم «استبداد دینی» را ارائه میکند؛ هرچند که تفصیل آن را به خاتمۀ کتاب موکول کرده است
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
«لینک تلگرام»
9.mp3
10.48M
«جلسۀ نهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: حقيقت سلطنت نزد اديان و عقلا
🔸محدوده کتاب: فصل اول
♨️در این صوت میشنوید:
🔹میرزای نایینی فصل کوتاه اول را در دو مقام بحث میکند:
◽️مقام اول: در بيان اصل محدوديّت استيلاء و سلطنت مجعوله در جميع شرايع و اديان به اقامه همان وظائف و مصالح لازمه نوعیه
◽️مقام دوم: بیان درجۀ محدوديت سلطنت در فریقین اسلامی
🔹ایشان برای مدعای اول خود، شواهدی قرآنی از ملکۀ سبأ و حتی فرعون میآورد که آنها نیز در ملت خود، بهنحو مشورتی حکمرانی میکردند
🔹ایشان در بیان مقام دوم، معتقد است قدر مسلم فریفین اهل تسنن و تشیع، علیرغم همۀ اختلافی که دارند، مقید بودنِ تصرف حاکم در اقامۀ وظائف و مصالح لازمه نوعیه به کتاب و سنت نبوی است؛ لذا همه باید تا جایی که ممکن است و متعذر نیست، برای تحقق این امر تلاش کنند:
🏷 «و امّا بنابر اصول اهل سنّت:... بيعت اهل حل و عقد، اين امت را موجب انعقادش {حکومت} دانستند...، لكن عدم تخطی از كتاب و سنت و سيره مقدسه نبویه (ص) را در نفس عقد بيعت، شرط لازم الذكر... دانسته؛ در لزوم جلوگيری متّفق شدند... و چون كه حفظ اين درجه مسلّمه بين الامّه، به حسب قوه بشريه عادتا ممكن و ... متعذّر نيست؛ لهذا لزوم حفظش را به هر وسيله كه ممكن شود، خصوصا با تصدی غاصب، هيچ مسلمان مظهر شهادتين نتواند انكار نمايد، الّا إن يخرج من ملّتنا و يستدين بغير ديننا.»
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
10.mp3
12.43M
«جلسۀ دهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحدید سلطنت در عصر غیبت
🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
11.mp3
10.03M
«جلسۀ یازدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحقق سلطنت اسلامیه با مشورت؛ نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت؛ ضرورت تدوین قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم ـ بخش اول
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
12.mp3
11.59M
«جلسۀ دوازدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: تحقق سلطنت اسلامیه با مشورت؛ نظارت بیرونی جایگزین عصمت و عدالت؛ ضرورت تدوین قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل سوم ـ بخش دوم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
13.mp3
10.61M
«جلسۀ سیزدهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ اصل حریت و مساوات
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
14.mp3
10.4M
«جلسۀ چهاردهم تنبیه الأمه و تنزیه المله»
💢عنوان جلسه: پاسخ به شبهات و مغالطات ـ مغالطه دربارۀ قانون اساسی
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تنبیهالأمه
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»